Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hade planerat ett byte i mitt kar lördagmorgon innan avfärd till Göteborg, men avstod då fiskarna såg slitna ut. Nu har saltvattnet stått med pumpar i drygt 40 timmar, min fråga är om vattnet är användbart eller om saltvattnet kan ha frigjort några gifter från hinken/spannen. Detta är hinken jag blandat i. http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad/Utrustning/Plasthink-10-l/
-
- 7 svar
- 954 visningar
-
-
Hej alla där ute i etern Söker råd och stöd av er som kan detta. Har precis inskaffat mej ett akvarium på 375l liter som ska bli ett saltvattensakvarium mitt allra första (en dröm som ska gå i uppfyllelse). Har förut bara kört med vanliga sötvattensakvarium, med Inriktning på ciklider. Har följt en hel del trådar här på forumet och vet att här finns kunnigt folk och hjälpsamma personer. Det jag behöver råd om just nu är från start, mitt akvarium är 150x50x50, vad rekommenderar ni för pumpar, lyse, skummare, botten sand, inredning mm lovar kan inte få nog av tips så dela gärna med er så mycket ni kan, vet att det finns en massa trådar om detta men för min del är det lätta…
-
- 22 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag har en (kanske dum) fråga om det finns nybörjar koraller och fiskar som passar i ett 54L akvarium? Jag har studerat så mycket på equipment och skötsel att jag helt glömde bort att kolla upp hur stor akvariumet måste va för clownfiskar (som jag tänkte köpa) men vilken tur jag kollade upp det innan jag köpte nått för jag fick reda på att clownfiskar ska ha minst 20 gallon eller 75 liter... Om det inte finns nått så ska jag absolut inte ens försöka men tänkte man kan ju höra lite här först
-
- 1 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej! Som 40 års kris bestämde jag mig för att testa saltvattens hobbyn dok har jag stött på patrull fast jag har lus läst mängder av forum innan jag börja. Har haft det igång lite mer än 4 mån drygt, har haft röda/gröna alger utbrott som nu verkar vara borta. Lite brunt på sanden som försvinner/kommer lika fort när man rör om i sanden. Fick ett litet nitrit topp för 1 mån sedan och då dog en palett och en annan kirurg och båda bengal tetra tror jag de heter. Tog upp mina 2 nemos och satte dem i karantän karet ute i garaget där de kvickna till liv. Blev prickiga/svaga i färgen men de repa sig. Köpte då en ny palett och stoppa i karantän karet …
-
-
- 54 svar
- 5,6k visningar
- 1 följare
-
-
Satt och skummade av blocket i dag och stötte på detta http://www.blocket.se/kalmar/Nytt_saltvattensakvarium_96_liter___Billigt_35668180.htm?ca=18&w=1 Vad tror ni om ett sådant för en nybörjare. Jag har hållt på med sötvatten innan men aldrig salt. Nästa fråga är vad kan man ha i ett så "litet" kar? //Mathias
-
- 28 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hejsan! Jag går i funderingar på att skaffa ett saltvattens akvarium till sommaren men har dock lite frågor främst angående näringsämnen i vattnet och rengöringsmetoder. Som inbiten växtakvarist så är det främst korallerna som lockar mig till saltvattens hobbyn och SPS och LPS korallerna är mest intressanta men också svårskötta främst spsen. Nåja här kommer mina frågor! 1. Vilka spårämnen är viktigast att tillsätta för att hålla koraller i ett välmående tillstånd? Jag har förstått att hårdare koraller behöver kalcium vilket leder mig till min nästa fråga. 2. Hur tillsätter jag kalcium effektivast, är jag tvungen att skaffa en kalciumreaktor? Har en c02 anläggning nu men d…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag, Dels undrar jag om ljuset, när jag höll på med reptiler använde vi UV rör, här används tydligen något som heter UV c okej så långt fattar jag vitsen, men när man sedan ser att det drivs med pump osv så fattar jag hm typ nada... kan ni förklara detta för mig. Sedan fattar jag inte riktigt systemet så att säga, jag har varit i Kontakt med Hans på Drakfisken och fått klart för mig vad jag behöver i teknik och har fått en hel del klart för mig med hans hjälp -tackar jag för... Men han tycker att jag ska ha ett Fosfatfilter, var placerar jag detta? I sumpen innan skummaren eller innan returpumpen eller... ska jag ha något filter e…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej jag skulle behöva lite tips på ett bra nybörjar nano som är komplett allt i ett kar för runt 3000kr jag har tittat på några skulle ni rekomendera nån av dom eller nåt annat ?? http://www.ebay.com/itm/NUVO-AQUARIUM-FUSION-NANO-10-FULL-KIT-W-LED-LIGHTING-INNOVATIVE-MARINE-/131889895597?hash=item1eb54018ad Aqua medic Yasha aqua el 30l nano eller så har dom den här utan lampor http://www.ebay.com/itm/NUVO-AQUARIUM-FUSION-NANO-20-TANK-ONLY-INNOVATIVE-MARINE/131889899898?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D41375%26meid%3Dea49fb3b2ea04c2ab871e64cc2e87f99%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D6%26mehot%3D…
-
- 6 svar
- 965 visningar
-
-
Hej och god dag på er alla saltvattens entusiaster! Jag och min sambo har beställt ett nytt akvarium (Red sea max s 500) och då vi inte har några i våran bekantskaps krets som håller på med detta så tänkte jag att de är bäst att presentera oss här. Jag som kommer skriva mest här heter Jonathan och är 28år, jobbar som egen företagare och driver ett Vandrarhem i Uddevalla samt extraknäcker som personlig assistent (Båda jobben är över 100% så den tid jag får över vill jag ta de lugnt och pilla med akvarium) och min sambo som är några år yngre än mig var faktiskt den som startade intresset. De började med att vi skulle köpa ett 720L beg akvarium i Göteborg, men då säljaren v…
-
- 29 svar
- 6,3k visningar
-
-
Mitt 430L kar (+ ca 70L sump) har stått och puttrat i en vecka nu. Mätte idag en del värden. o tänkte kolla om de e nån som kan tipsa om fortsatta åtgärder, försöker samla så mycket info som möjligt innan det händer nått. Det är ingen belysning på o den kommer först inom 2 veckor då kommer min armatur in på lager. (Aquatsyle pro 1250). och har inte lagt i någon sand ännu. Värdena va: Nitrit: 0 Nitarat: 0,4-,05 Fosfat: 0,6 PH: 8 Amonium: 0.25 Salt 1,024 Temp 22 grader celsius När ska man göra första vatten bytet? hade tänkt sätta i sanden i samband me det, för då kan ja göra rent botten en gång. är det dumt? Tack för all hjälp. Mvh// joel
-
- 25 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej Hej. Jag har fåt upp ögonen på salvatten akvarier, jag är ren nöbörjare även när det gäller söttvatten, har enbart haft ett akvarium på 25L med super änkla fiskar + en räka. Jag tänkte köpa ett begangnat saltvatten akvarium på ca 50-100L. Jag skulle vilja ha räkor, krabbor, sniglar med och utan skal, fiskar, anemoner och andra korall likande varelser. Men jag vet inte vilka jag ska välja eller vilka som passar och inte passar med varandre. Jag vill ha mycket färger så skulle tycka att det är roligt med starka färger och olika färger. Hällsningar Elin
-
- 2 svar
- 552 visningar
-
-
Hej, Jag är ny på forumet och har massor med frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med Jag ska hämta mitt första saltvattensakvarium imorgon, det är en Red Sea 130 L. Vad ska jag tänka på förutom levande stenar och sand som första steg? Vatten ska jag köpa färdigt i dunkar i affären. Vad mer behövs innan jag kan sätta fiskar i akvariet? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
-
Hej, Mitt första inlägg här på tråden. Helt ny inom saltvatten men hållit på lite sötvatten innan i X antal år. Äntligen har jag vågat ta steget mot att satsa på saltvatten om ändå I liten skala. Vet ju att små kar är svårare och kräver möjligtvis lite mer omsorg än större. Här kommer lite bilder. har stått några veckor och i söndags kom mina första små clown och en liten boxarräcka I. härligt med lite rörelse. Här kommer lite bilder kom gärna med förslag.
-
Hej! Har precis köpt ett begagnat Red Sea Max 250. Läser i boken Daniel Knop: Korallrevsakvaristik för nybörjare att avhärdat vatten är inget bra vatten. Min plan var att fylla det första gången med avhärdat kranvatten och sen göra vattenbyten med osmos-vatten. Bor i Storvreta. Vad kan det vara för problem med avhärdat vatten?
-
-
- 27 svar
- 4k visningar
-
-
Hej, jag blev nyligen intresserad av saltvattenakvarium. Tycker det verkar spännande med koraller, anemoner, sjöstjärna etc. Har läst en del nu på nätet och även här i forum samt pratad med en kille på Akvariehobby här i Uppsala. Och jag är fortfarande intresserat :-) Håller även på att läsa runt på saltaquarium.about.com vilket verkar vara en utmärkt site. Nu funderar jag över att skaffa ett RSM 130 som verkar vara en bra start och man slipper som nybörjare pyssla ihop ett system. Häller ni med om resonemanget? Är ett RSM verkligen "komplett" eller behöver jag köpa till tekniskt utrustning? Lampa t ex? Vad rekommenderas? Sedan vill jag gärna ha clowner (föga överraskande…
-
- 4 svar
- 963 visningar
-
-
Tja! Heter Elliot är 14 år (2010a) har nuvarande 2 akvarium 350l med lite smått och gott och ett 800l med stingrockor och andra rovfiskar. Som rullar på fint. Och vill nu testa på ett saltvattensakvarium så har införskaffat mig ett 54l med belysning (3 dioder, blått, vitt och båda) och annat. Kommer även att köra med enklare koraller och eventuellt ett hangon filter. (ska ha levande sten oså) Men skulle gärna ta emot alla tips och trixx från er som har haft eller är under uppstart och vill dela med sig era saker som hänt (bra, dåligt allt möjligt) hur jag ska börja och allt ni kan tänka er! Roligt att ha tips från alla har läst saltvattensguiden men vi…
-
-
- 30 svar
- 2,2k visningar
-
-
Tjoo! Fick ju hem och startade upp ett 275L i tisdags och har idag mätt upp lite olika vattenvärden i karet salthalten var 1,024 temp 26grader ph 8-8,5 (sera test) mg 1060 (var ett JBL kombinerat MG+CA-test) ca 440 (övriga tester gjorda med salifert-tester) po4 0 no3 0 no2 0 Enda jag eg. reagerar på är att mg verkar vara väldigt lågt? Såg iofs sen att det fanns även salifert-tester för dessa värden med i lådan jag fick så kanske skulle vara en idé att göra om testet imorrn? tycker man läser att seras o JBL's tester inte ska va de pålitligaste testerna... bifogar även en bild på karet ska dock ha i mera LS och levande sand bara jag lyckas ta mig till sthlm igen.
-
- 1 svar
- 669 visningar
-
-
Hej allihop! För några månader sedan skaffade jag mitt första akvarium på 57L (sötvatten), sedan blev det ett till på 200L (sötvatten) men har hela tiden haft i huvudet att jag vill ha ett saltvattensakvarium. Nu har jag lyckats komma över ett som jag ska hämta imorgon på 60L. Jag behöver all hjälp jag kan få, så här kommer ett gäng frågor, svara på de frågor du kan/vill: 1. Finns det någon bok eller dylikt alla saltvattensägare borde äga? 2. Vilka koraller kan jag ha i mitt akvarium? Gärna mycket färg och form! 3. Vilka typer av "blötdjur" kan bo i denna storlek? Sjöstjärnor, sjöborrar och liknande? 4. Vilken typ av fiskar kan bo i de…
-
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag fick denna fina blåa korall när jag köpte LS till akvariet! Jag skulle vilja ha hjälp med vad detta kan vara och vilken skötsel den behöver för jag vill verkligen att denna ska överleva. Jag har letat efter vad denna korall kan vara men jag hittar utan resultat så jag hoppas att jag får svar. Tack för alla svar!
-
- 3 svar
- 678 visningar
-
-
Går i funderingarna på att äntligen skaffa mig ett akvarium som jag har längtat efter sen barnsben. Men det slog mig precis att jag har absolut nollkoll på vad jag behöver.. Det jag har tänkt mig är ett akvarium med storleken 450x60x100 LDH, 3 väggar och ett glas. Skummade igenom några trådar och läste att det kanske är för högt? Bör jag tänka om höjden? jag skulle vilja ha en rocka, bläckfisk och sjöhäst i karet, men utgår på att jag måste välja en Eller går det att ha någon av dom tillsammans? Vad jag har förstått så lever inte bläckfiskar så länge i fångenskap, finns det någon art som gör det? Hur bör jag b…
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
hej alla på svg, jag måste börja med att säga att denna hemsida är super för dom som håller på med saltakvarium. jköpte ett begagnat clownhotell för ca 3veckor sedan. när jag köpte det så följde det med LS, en percula clown, tre turbosniglar, en liten skivanemon, och teknisk utrusting. jag har inte köpt något levande än förutom två eremiter och har tänkt att köpa en till clown. nu till frågan, jag har mätat Mg, Ca, kh, ph, och salthalt. värdena är: Mg: 1260 ppm ph, ca 8 salthalt ca 1,023-1,024 kh, var 5-6 men jag har höjt det med bikarbonat till 8-9. Ca, det är problemet det är uppe i 600 ppm. jag gjorde vatten byte idag så det sjönk lite. det vattnet som jag häller i eft…
-
- 3 svar
- 811 visningar
-
-
Hej på alla! Jag har lust att skaffa ett saltvattensakvarium och har lite frågor om detta. Egentligen vill jag börja med ett litet akvarium runt 80L "Nano". Vill gärna veta om ett sånt akvarium är bra att börja med, hur många fiskar man kan ha i det och vilka fiskar och koraller är rekomenderad att ha i. Mvh Mudar
-
-
- 36 svar
- 4,5k visningar
-
-
hej! Jag hade tänkt investera i ett akvarium men har väl inte bestämt om jag skall köra salt eller sötvatten. Har ni några rekommendationer på val av sött eller salt volym Kostnad salt vs sötvatten vilken är mest lättskött. tänkte ta upp ett hål i väggen så att man ser det ifrån 2 håll se skiss. MVH Mike
-
- 21 svar
- 4k visningar
-