Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by SaltKellan,

Hej! Jag är purfärsk i hobbyn så hoppas få bjuda på ett gott skratt här. Har en burk med 5 mjuka koraller.. zoa, bubbelkorall, dragon soul favia. Man ska mäta vattnet och värdena ska ligga inom ett intervall som man med lätthet kan googla sig till.. frågan är vad man ska tänkas göra när det sticker åt nått håll. Är det vattenbyten som är den heliga graalen eller är det helt självklart att man ska börja dosera en massa grejer för att hålla mg, ca och alk uppe och nitrat och fosfat nere? Korallerna verkar ta del av mineralerna för det går ner mellan vattenbytena men snabbare än jag lyckas kompensera på ett vattenbyte i veckan tycker jag. 2 fiskar varav båda dragit på sig vo…

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by R.reinhold,

Sitter och planerar ett nytt kar med måtten 1650x960x960 skall köra fisk LS och koraller! Tänkte använda mig av led ljus men vet inte hur mycket ljus jag behöver! Har läst om 1w/L vid t5 men har inte hittat några riktvärden för led! Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by ErikÖstlund,

Har ett par av dessa knappar, tror de kallas "purple hornet ". Någon som vet hur giftiga de är?

• Gilla
      • Haha
    • 7 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Thefisherman,

Den var större än en handboll. Tjock och grov. 2 av 9 fiskar lever resten döda

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by patrikk,

Tjena gott folk, För vill jag säga att reeflex är mycket bra samt detta forumet så klart Något som jag har undrar länge ang. vad som står på reeflex är vatten mängden för alla dess olika arter. För mig går det inte ihop med Akvariestorleken som står som "krav" eller riktlinje. tex. något så vanligt som ocellaris bör ha 200 liter vatten men det finns massor av folk som har dem i mindre. Så min fråga är nu om man går efter de siffror som står på reeflex vad är spannet egentligen? vad är egentligen minsta storlek på akvariet för resp art? Visst det har med gömställen och upplägget av sten etc att göra också. men finns det inte bättre siffror än det som på reeflex?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by Catchio,

Jag har byggt en led-ramp med delar från Oceanakvarium, 13 vita och 13 blå med dimbara drivare. Nu kommer den fråga som jag skulle ställt mig från början - hur använder jag dom dvs. vad avgör hur mycket blått resp. vitt jag skall köra?

7. Started by Awa86,

Har fått en mantis (bönsyrseräka) med stenen, har misstänkt det i ett par dagar pga av knäppningar och nu när jag skaffat lite turbosar tänkte väll den mat och kom fram till och med såg den mitt på dagen. Vill nu få ut den så inte en massa andra djur behöver dö (några små krabbskal har jag hittat följde också med stenen), jag har en petflaskefälla men det är ju inte så många som lyckas med den har jag förstått, så jag tänkte testa med kolsyrat vatten men jag har ganska många knappar och rörmaskar dessutom svampar och jag vill ju inte skada dem så min fråga är om kolsyrat vatten är säkert? Btw Ironin i min historia är att jag faktiskt har lite fobi för mantisar Jag vill …

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Tobbe,

Hejsan skulle behöva hjälp med vilket lim som är säkert att använda i ett saltkar, ska limma en del död sten över skarvar på min hemmabyggda revkeramik och undra vad som går att använda. Har funderat på smältlim, funkar det? tacksam för hjälp Tobbe

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by silver_81,

Hej. Jag vill starta upp en Chromis 166L och jag undrar om det är någon som har erfarenhet om de karen?. Jag vill veta hur tekniken är? och om de låter mycket?. Bla vad för skummar det sitter i?? Tacksam för alla svar.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by neno1717,

Hej! Jag har en 200 liter akvarium doppvärmare 300W en Hydor Koralia 2 2300 liter/tim Belysning 2 * 30 w power-glo Ska jag börja med LS eller går det bra med koral sten ?? Tacksam för all svar J

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Ted,

Ska modifiera sumpen - kommer därför att behöva använda silikon för att fästa nya glasskivor. vilket silikon använder ni? Jag vill ha ett som är för akvarier och som härdar fortast möjligt!!! Tacksam för svar Ted

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by Tony Englund,

I mitt nano har knappkorallerna börjat försvinna mystiskt. Vem av clownfisk, putsarräka, goby eller blåbenad eremit borde vara boven i dramat? Knapparna hade ju precis börjat ta sig så fint, och helt plötsligt kommer någon på att de smakar gott? / Tony

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Caroline,

Hej nu är akvariet fyllt med LS samt vatten pumparna går men hur vet jag att skummaren fungerar? Ska jag ha i något vatten i den?

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Henrik dahlström,

Funderar lite på vad retur pump flödet behöver vara på??? Skummare är inställd på 500 liter luft per timme ca Och retur pump på ca 1500 liter tim Men då får jag strypa retur med kulventil för att den inte ska suga tomt i sump facket för returen

15. Hej! Har ett ganska akut problem, något har hänt med överrinningen i mitt akvarium så att vattennivån inte håller sig stabil. Ovanpå röret som går ner till sumpen sitter det en hatt som man ska kunna reglera hur mycket luft som kommer in i röret och det ska reglera nivån på vattnet. Nu går den inte att hålla stabil, antingen blir vattnet väldigt lågt (och mycket i sumpen) så att röret ner till sumpen suger in luft, eller tvärt om att det blir väldigt hög nivå uppe i karet så att cirkulationspumpen nere i sumpen suger in luft. Det går liksom inte att hitta en bra nivå längre? Någon som vet hur det här funkar, vad är det som gör att nivån ändras så drastiskt…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by the rookie,

Har en liten fråg =) Skillnad på sand och sand ...tex sand, 1 mm grus, 3 mm grus och 5 mm grus ... Hur skiljer det sig ...måste jag ha sand för att en mussla skall trivas, sjögurkor, stjärnor osv, tycker alla andra fiskar, sniglar, kräftor om sand oxå ... hur skiljer sig renhållningen ? kan jag blanda olika storlekar ...som ren sand med 1 mm korallgrus...? Tja ...ni kanske kan fler exempel ...bara bomba ...försöker komma på vad jag skall ta i mitt nya kar ...ge det en snygg o stilren look ... Vill ha ett "Bang & Olofsen" akvarium . MVH Peter

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  17. jag ska färga mitt akvarium bak... jag undrar vilken sorts färg och vilken färg är "havsblå"

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by magnus1982,

hej hej! jag har ett 58 liters clown hotell kar som är i uppstartsfasen, ska snart lägga i någon fin korall, har inte bestämt mig ännu för vilken bara men finns juh en hel del alternativ . tänkte bara höra med er angående vattenbyte, jag vill göra vattenbyte med 10 procent en gång i veckan ungefär för att hålla det nice. (förhoppningsvis) tänkte då höra om det är okej om man använder en spann eller kanske ett annat akvarie som man då har fyllt med vatten och mätt upp salthalten som är likvärdig den som är i mitt "riktiga" akvarium då. och där lagt i en pump som runt det. och har det stående i något rum eller så. ¨det borde juh underlätta när man bytar så lite vatten så …

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Trotzig,

Nu börjar sommaren komma och lagom med detta har jag fyllt karet med massa fina saker. Dock har det i familjen kommit på tal att åka på semester till något varmt och soligt land. Så nu fundera jag på hur jag fortsätta att hålla mitt akvarium fint även när jag är bort. Skulle göran höra vad ni andra gör när ni åker bort eller vilka olika metoder man kan använda Tacksam för massa svar

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Tarven,

Hej, Efter många års uppehåll (ca 20 år) ska jag starta upp ett nytt saltvattenskar. Känns otroligt kul och läser en hel del i forumen här, blir inspirerad och ser fram emot att komma igång. Hittat ett kar men levande sten verkar omöjligt att få tag i i dessa tider. Kollat med de flesta saltvattensbutiker, men ingen har på lager. Någon som vet om man kan beställa från någon grossist, eller om det finns någon har som har lite LS över? Tacksam för tips och råd:-) // Freddie

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by taspan78,

Hej undrar varför fick jag skummigt vatten i karet sedan sista vattenbyte? alla mätningar idag normala...är det nån som har nån Idee vad kan det berör på eller om jag måste Göra nånting ommdetta?jag har nyligen köpte en havsanemon som värkar trivs bra därinne ...är det nåt som bag måste tänkte på? Tack på förhand tas

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,1k visningar
  22. Någon mer som varit med om detta fenomen med denna fisken? Första gången jag kollade in och såg det för någon månad sedan trodde jag han var död, låg på botten helt blek och rörde sig inte. Så jag försökte få upp honom men han låg inkilad bland stenarna och ville inte riva hela revet. Sen på morgonen när jag matade så kom han fram pigg och glad som vanligt. Detta fenomen har hänt ett antal gånger. Men nu rör jag inte honom. För någon natt sedan låg han upp och ner och flöt runt på botten, då tänkte jag "nu måste han va död" men icke. På morgonen så simmade han upp pigg och glad och hämtade mat igen. Är detta vanligt?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  23. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Starscape,

Har en anemon som gått in i pumpen och nu ligger det bara en dimma i akvariet vad göra, än så länge så simmar fiskarna.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  25. Hej! Nu är det dags, rookien ska starta saltvatten! Är det någon som har en gammal "Daniel Knop Saltvattensbok Korallrevsakvaristik nybörjare" att sälja?

• 0 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.