Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag är helt ny här på detta forum. Jag och min man har gått i tankar att skaffa oss ett saltvattenakvarium. Vi beslöt oss för att skaffa oss ett ett begagnat och inte så värst stort. Vi hade turen och hittade ett begagnat på blocket. Det blev ett aquael reef max på 105 liter. I fredags och lördags startade vi upp det. Vi använde oss av osmsvatten. Apparaten kunde vi smidigt installera nere i källaren i vår tvättstuga. Det tog några timmar att fyllla på vattnet och blanda med saltet. (Vi hoppas vi gjort rätt...) Imorgon tänkte vi åka och köpa levande sten. Runt 10 kg borde vara lagom (?). Vi tänkte även köpa sand. Finns det något speciellet man ska tänka på vad gäller…
-
- 4 svar
- 988 visningar
-
-
Tänkte mig att det är dax börja stoppa i lite koraller i nya karet. Ligger på salthalt1,024, 25 grader. Tips på nybörjar koraller mottages. Jag är väldigt sugen på att stoppa ned div Euphyllia och annat som clownerna gillar.
-
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej jag har fått mycke svarta fläckar i sanden, jag har läst på och förstår att detta är syrefattiga zoner där bakterierna har dött. I sin tur bildat svavelväte. Svavelväte låter inte precis som något man vill ha i burken. frågan är bara, vad gör man åt det? bör jag skopa ur sanden och hoppas på att inte rubba det svarta allt för mycket? ska jag röra runt det och låta det ventileras ur med circulation? tar skummaren hand om resterna då? svavel består väl till vis del av fosfat? räcker det dåmed att öka dosen kol efter runtrörning? skall jag byta enorma mängder vatten? tack på förhand
-
- 4 svar
- 805 visningar
-
-
Tjena gott folk! Nu är det dags att börja köpa utrustning för att starta mitt första kar. Jag har funderingar på att köra ett Rio 180 eller 240. Tyvärr har jag inte plats till större i min lilla 2:a. Jag köpte två Interpet 55w innan när jag planerade att starta ett nano. Det jag undrar är om man klarar sig med en 150w MH + de två power compact rören till ett 180l eller 240l? Jag vill kunna husera de flesta koraller eftersom det är det som intresserar mig mest. Tanken är att det ska bli en färgglad oas i mitt vardagsrum. Kom gärna med förslag på annan utrustning som jag behöver t ex en lämplig skummare. Skulle det funka att ha en sump på ca 60l till detta karet? Har ni fö…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte jag skulle börja punktmata mina koraller, jag vill slippa köra ner näven varje gång jag ska göra det. Jag köpte en batterisyremätare på Biltema och förlängde den med ett badrumsrör. Men den är ganska "sladdrig". Någon som har några tips? Måste vara minst 50 cm.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu är min döda sten utlakad och visar inga nämnvärda fosfat nivåer. Jag har förberett vattnet och det har mognat ngt veckor. jag har ett Nano på 30l död sand och maco rocks ca:3kg min förväntning är att kunna få igång alvariumet med bakterie startkultur. Min fråga är om det finns någon som har erfarenhet inom liknande uppstarts sätt??//Pontus
-
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej på er alla kunniga! Vad har hänt min mjukis? den har varit i karet ca 7dgr,funkat bra,tills i morse så ville den inte veckla ut sina armar! saknar jag ngt i vattnet vad i så fall? vatten, ph 8,3 nitrit 0 nitrat 0 salthet 23,5 kh 33 vad skall jag göra?
-
- 4 svar
- 840 visningar
-
-
Ja då var man igång igen. Har sökt lite på nätet angående MH. Får upp rätt sökning, men när jag kommer in på sidan visar de halogen. Vad är det egentligen för skillnad mellan MH- och halogen- lampor? Jag misstänker att det har med K-värdet, men vill ju höra från er.
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Är sugen på att skaffa en pistolräka och en goby till mitt 260 lit kar. Har läst en del trådar om uppkäkade putsarräkor pga pistolräkor men vore kul att höra lite mer från er med erfarenhet av dessa krabater! Är det några andra risker med räkan? Och funkar den ihop med pompomkrabbor som jag också tänkte införskaffa? /Daniel
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Ska snart (till veckan eller så) dra igång min nya kub och behöver tips på inköpsställen i Göteborg med omnejd. Behöver till en början sand / levande sten.
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
hej, nu har mitt Clownhotell kar på 58l varit igång i snart 7 veckor. Vattentester som jag gör är av märket JBL då jag blivit rekommenderat dom både här från SG och från en saltvattensbutik i Sundbyberg. Alla värden början ta form... MG, Ca, Fosfat, o2 osv... Ammonium är på 0 ppm dock så är Nitriten fortfarande på 0,1 ppm då jag testat det nu i 2 veckor med 2 dagars mellanrum. Nitraten är på 40ppm om jag läst av ''kartan'' rätt, det finns 2 ''färgskalor'' att gå på, på Nitratkartan och jag har gått på den där det står MarineWater då det verkade mest logiskt, men jag vet inte jag kanske har mätt HELT fel? Undrar bara nu för er som har mer erfarenhet, är det hyffsat norm…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hur länge klarar sig mjukkoraller ovanför vattenytan? Jag köpte en LS som förvarades i en påse den hade någon slags mjukkorall eller svamp på sig och nu undrar jag om den riskerar och dö den halvtimme den låg i påsen?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Karet tar sig fint och allt ser ut att må bra! Jag undrar om jag kan stoppa i fisk när No3 Nitrit ligger på 10ppm? Jag har inte lyckats få ner det lägre med mina vatten byten på 10-20%. Jag har byggt en diy Bio-Pellets reaktor som fungerar men jag är inte riktigt nöjd med inlopp och utloppet av det "renade vattnet". Så den är alltså inte inkopplad ännu. Thank you.
-
- 4 svar
- 874 visningar
-
-
Hej. Jag damsuger sällan sanden för jag vill behålla det liv som finns där. Är det bra eller dåligt? Hur gör ni som hållit på längre än mig? Hur fort genererar det nytt liv i sanden? Är den till någon nytta?? MVH!
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hur gör ni på Sommaren? Har inte igång någon värmare nu, men ändå är vattnet 27 grader.
-
-
- 4 svar
- 808 visningar
-
-
Hej! Jag undrar om nån vet om jag kan använda sushi sjögräs till att mata mina krabbor med? Eller måste jag köpa sjögräs från en zoo butik? Med vänlig hälsning, Adam 😁
-
hej go vänner! Har för en tid sedan startat upp min balja, bara med hjälp av att läsa forumet!Alla värden är utmärkta utom fosfat som låg nämre 1. Finns det något jag kan göra för att ordna detta eller är det bara att vänta tills LS gjort sitt? Tack på förhand samt tack för ruskigt bra kvalité på inläggen allihopa!
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Sådä, då har man gått och skaffat sig ett 80 liter Molly hotel som omvandlas till ett saltkar. slängde ut alla svarta skumgummi filterklossar och har biobollar, aktivt kol kvar. En korallia 1 sitter under utblåset på returpumpen och skapar lite cirkulation. Skummare har jag inte (än), vet inte om det är nått jag kommer behöva. har funderat på att ha en 3-4 fiskar (små) och i senare skede en påfågelmantis. Har ca 9-10 kilo ny sten och 9 kilo levande sand. Fyllde på med vatten från stora karet och låter det stå och puttra nu. Såhär ser det ut nu iaf. Kunde helt enkelt inte låta bli att skaffa ytterligare kar
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har nu kommit igång med mitt första saltkar. Det har länge varit något av en dröm att förverkliga. Fastnade för ett P&P möbelakvarium från Aqua Medic. http://www.aqua-medic.de/index.php?r=catalog/product&id=308&cid=98 Det har nu gått med LS i på dagen tre veckor. Köpte den inkörda stenen fem minuter ifrån mig hos Aquawarehouse Jörgen. Värdena är stabila, ammonium är nu under första markeringen, men inte noll. Tänkte köpa mig ett tiotal turbos och några eremiter i slutet av nästa vecka. Har börjat smyga på belysningen någon timma per dag. När jag kommit upp i full belysning ska sanden i. Tänkte mig vit "levande" sand i storleken sugar size 0,1-0,5 mm, är dock…
-
- 4 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag hade tidigare 4 blåa T5or, men tyckte det blev lite för blått. Jag satte i 2 blåa och 2 rosa istället, men jag tycker att jag fått lite mer alger. Så två frågor. Vilket ljus vill korallerna helst ha? och Gillar alger mer det rosa ljuset?
-
- 4 svar
- 802 visningar
-
-
-
är det någon här på guiden som har Cervera sp. i sitt kar och kan ge lite tips på hur man ska göra för att den ska hållas och inte dö eftersom att jag har läst att den är svår att hålla?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej på er alla hjälpsamma, har bestämt mej för att starta upp ett saltkar inom en snar framtid och tycker det vore korkat att inte använda all kunskap och erfarenhet som finns här. Vad jag först vill ha hjälp med är lite förslag på all teknik som är nödvändig och förslag på dessa produkter. Jag hade väll tänkt mej ett kar på ca. 200 eller mer, målet är väl både koraller och fisk. Så nu mottages tacksamt all hjälp med att få detta att funka, allt från vad för kar till det minsta tillbehöret. Många frågor lär väl dyka upp på vägen!! Tacksam för all hjälp!!
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Senaste veckorna har mina fiskar vart sjuka många djur har också dött..bla. en mandarin, en fjäril, en räka, en sjöborre. Fiskarna är/har vart fulla med vita prickar över hela kroppen. Vattenvärderna har/är vart bra...bra salthalt, bra ljus, bra temp. Däremot har jag medicinerat mot vita prick i 3 veckors tid utan resultat. Jag har även provat andra medeciner mot andra sjukdommar..utan resultat.Skimmerna och uv har varit av. Jag har även provat göra stort vattenbyte med rejäl cirkulation och kört med kol...utan resultat. Köpt extra putsar räkor...utan resultat. Nu vet jag inte vad jag skall göra. Dom 2 som är kvar har massor med prickar över hela kroppen, dom äter och så …
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej ni erfarna saltisar. När jag köpte mitt akvarium begagnat så fick jag med en mängd prylar däribland 1 flaska kaliumpermanganat och säljaren sa att man kunde blanda 5ml/l vatten och låta nya fiskar simma runt i sådan blandning några min. innan man släpper ner dem i akvariet. Är detta något som ni andra gör? eller är det något från den "gamla" skolan som inte behövs? har aldrig hört talas om detta innan.