Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej på er alla kunniga! Vad har hänt min mjukis? den har varit i karet ca 7dgr,funkat bra,tills i morse så ville den inte veckla ut sina armar! saknar jag ngt i vattnet vad i så fall? vatten, ph 8,3 nitrit 0 nitrat 0 salthet 23,5 kh 33 vad skall jag göra?

• 4 svar
    • 724 visningar
  2. Started by MotorShip,

Ja då var man igång igen. Har sökt lite på nätet angående MH. Får upp rätt sökning, men när jag kommer in på sidan visar de halogen. Vad är det egentligen för skillnad mellan MH- och halogen- lampor? Jag misstänker att det har med K-värdet, men vill ju höra från er.

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by Daniel Fahlström,

Är sugen på att skaffa en pistolräka och en goby till mitt 260 lit kar. Har läst en del trådar om uppkäkade putsarräkor pga pistolräkor men vore kul att höra lite mer från er med erfarenhet av dessa krabater! Är det några andra risker med räkan? Och funkar den ihop med pompomkrabbor som jag också tänkte införskaffa? /Daniel

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by fredl,

Ska snart (till veckan eller så) dra igång min nya kub och behöver tips på inköpsställen i Göteborg med omnejd. Behöver till en början sand / levande sten.

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  5. hej, nu har mitt Clownhotell kar på 58l varit igång i snart 7 veckor. Vattentester som jag gör är av märket JBL då jag blivit rekommenderat dom både här från SG och från en saltvattensbutik i Sundbyberg. Alla värden början ta form... MG, Ca, Fosfat, o2 osv... Ammonium är på 0 ppm dock så är Nitriten fortfarande på 0,1 ppm då jag testat det nu i 2 veckor med 2 dagars mellanrum. Nitraten är på 40ppm om jag läst av ''kartan'' rätt, det finns 2 ''färgskalor'' att gå på, på Nitratkartan och jag har gått på den där det står MarineWater då det verkade mest logiskt, men jag vet inte jag kanske har mätt HELT fel? Undrar bara nu för er som har mer erfarenhet, är det hyffsat norm…

• 4 svar
    • 877 visningar
  6. Started by redrobjem,

Hur länge klarar sig mjukkoraller ovanför vattenytan? Jag köpte en LS som förvarades i en påse den hade någon slags mjukkorall eller svamp på sig och nu undrar jag om den riskerar och dö den halvtimme den låg i påsen?

• 4 svar
    • 921 visningar
  7. Started by Aquario,

Hej. Karet tar sig fint och allt ser ut att må bra! Jag undrar om jag kan stoppa i fisk när No3 Nitrit ligger på 10ppm? Jag har inte lyckats få ner det lägre med mina vatten byten på 10-20%. Jag har byggt en diy Bio-Pellets reaktor som fungerar men jag är inte riktigt nöjd med inlopp och utloppet av det "renade vattnet". Så den är alltså inte inkopplad ännu. Thank you.

• 4 svar
    • 742 visningar
  8. Started by Aquario,

Hej. Jag damsuger sällan sanden för jag vill behålla det liv som finns där. Är det bra eller dåligt? Hur gör ni som hållit på längre än mig? Hur fort genererar det nytt liv i sanden? Är den till någon nytta?? MVH!

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by aeon,

Hur gör ni på Sommaren? Har inte igång någon värmare nu, men ändå är vattnet 27 grader.

• Gilla
    • 4 svar
    • 692 visningar
  10. Started by adam92,

Hej! Jag undrar om nån vet om jag kan använda sushi sjögräs till att mata mina krabbor med? Eller måste jag köpa sjögräs från en zoo butik? Med vänlig hälsning, Adam 😁

11. Started by Rohdin,

hej go vänner! Har för en tid sedan startat upp min balja, bara med hjälp av att läsa forumet!Alla värden är utmärkta utom fosfat som låg nämre 1. Finns det något jag kan göra för att ordna detta eller är det bara att vänta tills LS gjort sitt? Tack på förhand samt tack för ruskigt bra kvalité på inläggen allihopa!

• 4 svar
    • 940 visningar
  12. Started by ExCeed,

Sådä, då har man gått och skaffat sig ett 80 liter Molly hotel som omvandlas till ett saltkar. slängde ut alla svarta skumgummi filterklossar och har biobollar, aktivt kol kvar. En korallia 1 sitter under utblåset på returpumpen och skapar lite cirkulation. Skummare har jag inte (än), vet inte om det är nått jag kommer behöva. har funderat på att ha en 3-4 fiskar (små) och i senare skede en påfågelmantis. Har ca 9-10 kilo ny sten och 9 kilo levande sand. Fyllde på med vatten från stora karet och låter det stå och puttra nu. Såhär ser det ut nu iaf. Kunde helt enkelt inte låta bli att skaffa ytterligare kar

13. Har nu kommit igång med mitt första saltkar. Det har länge varit något av en dröm att förverkliga. Fastnade för ett P&P möbelakvarium från Aqua Medic. http://www.aqua-medic.de/index.php?r=catalog/product&id=308&cid=98 Det har nu gått med LS i på dagen tre veckor. Köpte den inkörda stenen fem minuter ifrån mig hos Aquawarehouse Jörgen. Värdena är stabila, ammonium är nu under första markeringen, men inte noll. Tänkte köpa mig ett tiotal turbos och några eremiter i slutet av nästa vecka. Har börjat smyga på belysningen någon timma per dag. När jag kommit upp i full belysning ska sanden i. Tänkte mig vit "levande" sand i storleken sugar size 0,1-0,5 mm, är dock…

• 4 svar
    • 2,1k visningar
  14. Started by Nille83,

Jag hade tidigare 4 blåa T5or, men tyckte det blev lite för blått. Jag satte i 2 blåa och 2 rosa istället, men jag tycker att jag fått lite mer alger. Så två frågor. Vilket ljus vill korallerna helst ha? och Gillar alger mer det rosa ljuset?

• 4 svar
    • 708 visningar
  15. Started by Leoparden,

Lite fundersam över mitt kh värde som ligger på 11.8.. pH ligger på precis 8.0. Kör red seas reef mature kit och har inte behövt använda kh korraline någon gång. Hur får man ner kh-värdet?

• 4 svar
    • 392 visningar
  16. Started by Gnarkill,

är det någon här på guiden som har Cervera sp. i sitt kar och kan ge lite tips på hur man ska göra för att den ska hållas och inte dö eftersom att jag har läst att den är svår att hålla?

• 4 svar
    • 987 visningar
  17. Started by soulseller,

Hej på er alla hjälpsamma, har bestämt mej för att starta upp ett saltkar inom en snar framtid och tycker det vore korkat att inte använda all kunskap och erfarenhet som finns här. Vad jag först vill ha hjälp med är lite förslag på all teknik som är nödvändig och förslag på dessa produkter. Jag hade väll tänkt mej ett kar på ca. 200 eller mer, målet är väl både koraller och fisk. Så nu mottages tacksamt all hjälp med att få detta att funka, allt från vad för kar till det minsta tillbehöret. Många frågor lär väl dyka upp på vägen!! Tacksam för all hjälp!!

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Botan,

Senaste veckorna har mina fiskar vart sjuka många djur har också dött..bla. en mandarin, en fjäril, en räka, en sjöborre. Fiskarna är/har vart fulla med vita prickar över hela kroppen. Vattenvärderna har/är vart bra...bra salthalt, bra ljus, bra temp. Däremot har jag medicinerat mot vita prick i 3 veckors tid utan resultat. Jag har även provat andra medeciner mot andra sjukdommar..utan resultat.Skimmerna och uv har varit av. Jag har även provat göra stort vattenbyte med rejäl cirkulation och kört med kol...utan resultat. Köpt extra putsar räkor...utan resultat. Nu vet jag inte vad jag skall göra. Dom 2 som är kvar har massor med prickar över hela kroppen, dom äter och så …

• 4 svar
    • 927 visningar
  19. Started by magnus1975,

Hej ni erfarna saltisar. När jag köpte mitt akvarium begagnat så fick jag med en mängd prylar däribland 1 flaska kaliumpermanganat och säljaren sa att man kunde blanda 5ml/l vatten och låta nya fiskar simma runt i sådan blandning några min. innan man släpper ner dem i akvariet. Är detta något som ni andra gör? eller är det något från den "gamla" skolan som inte behövs? har aldrig hört talas om detta innan.

20. Started by djzimon,

Hejsan! Jag är också i planerings tråden på ett nytt kar och tänker köra utan sump, bygger 3st fack i ena hörnet. se bild (jo jag vet att karet är fullstädigt det fulaste ni sett här på guiden men iden kanske ni förstår) tar gärna emot synpunkter på det bygget/planeringen! en cirkulations pump till i karet blir det SEIO 1100. Belysning blir 250w mh 2st T5 rör,vitt och lila led moonligt retur pump ? gärna förslag på sådan, hur stor ytavrinnings box behöver man?. Har fått offert på karet av olika leasing, lagret. väntar på tritons svar. Vem som kommer få limma det. Mitten facket me skummaren kanske man kan ha skummaren i istället för en på hängnings fundering. Får se. htt…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by söndag,

Hej hej! Jag har i många år haft sötvattensakvarium och nu har jag blivit sugen på att prova salt. Än så länge har jag bara hunnit läsa på litegrand och något saltvattenskar kommer det inte bli på åtminstone några månader. Här är tre frågor som surrar i mitt huvud just nu, 1. Kan man ha ett saltvattenskar utan sump? Vad finns det för några nackdelar med att göra så och vad ska man tänka på? 2. Vad menas med "levande sand" och är sådan bra att ha? 3. Var får man tag på alla saltvattensgrejer (inkl. fiskar ) när man som jag inte bor i närheten av någon "saltvattensaffär".

• 4 svar
    • 884 visningar
  22. Started by Ivan V,

Hej till alla saltisar! Efter många år med sötvattens akv.vill testa salt.Tjuvläste forums artiklar och skaffat en del literatur och en begagnad RSM 130.En del måste ågtärdas påRSM-n innan jag startar det. Men min fråga till är erfarna saltisar är: Om man köper ett inkört begagnat akvarium med levande inehåll (LS,sand,fiskar,koraler....) går det att flytta altt och starta om med samma vatten uttan att akv.kraschar? Mvh Ivan

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Pelle79,

Efter all fajt med plattmask utan något gott resultat så börjar jag fundera på om det är tid för en nystart i hobbyn.... Jag är inne på ett red sea reefer 250 eller ett red sea Max e 260. Vad är fördelar och nackdelar med de olika karen? vilket är det bästa att skaffa nu om man ändå ska starta om på nytt? Hur är red Sea led och skummare? Vad hade ni valt och vilken utrustning?

• Gilla
    • 4 svar
    • 793 visningar
  24. Started by ghosten,

Nu har jag äntligen flyttat och skall starta upp karet igen. det kommer att bli ett 160 nu till en början men har planer på att ha 2st kar ett 160 och ett ca 350l. Min första sak jag skullle behöva hjälp med är att jag vill dölja min skummare i karet utan att ha en sump. Den är cylinder formad så den tar inte så stor plats som min mce500 som jag även har hemma. kan man sätta någon form att spegelglas i karet i ena hörnet så att den döljer skummaren och sedan på nåt sätt få ditt vattnet ´med hjälp av en kam. men sedan är ju frågan hur jag får ruljans på det i så fall nån som kan hjälpa mig med detta.

• 4 svar
    • 699 visningar
  25. Started by Draedon,

har en Sander maxi-skim 300 skummare och luftpumpen som driver den låter som ett j***a sågverk. har ni några tips på hur man kan tysta ner den? tanten är inte direkt imponerad... har köpt en ny skummare som jag går och väntar på, men den sandern måste ju gå under tiden.. tänkte om man kunde placera pumpen i en låda som man täcker invändigt med ljuddämpande material... vad tror ni?

• 4 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.