Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by andersb48b,

Önskar alla akvarister ett Gott Nytt År!

• 4 svar
    • 965 visningar
  2. Started by Tobbz,

Märkte idag efter matning att det dök upp små små vita prickar på glaset överallt. Efter ett tag ser jag hur dom rör på sig över alla rutor. Jag matade med artemia och cyclops. Vad i helsike är det för något?

• 4 svar
    • 839 visningar
  3. Started by Löta,

Skulle egentligen vilja att det fanns en tråd, med de som har saltvattensakvarium men kör low tec eller lite enklare. Personligen gillar jag akvarium med mycket fisk - och enkla koraller och anemoner. Det finns dåligt utbud på tex mjukisar? Men om fler håller på kommer utbudet att öka? God Jul på er ❄️

• Haha
      • Gilla
      • Tack
    • 4 svar
    • 610 visningar
  4. Started by Nemisis,

Hej!! Är helt ny och undrar varför man inte vill ha glasroser i burken? Tror jag har en eller två. Bör jag avlägsna dessa? och hur gör man de på ett bra sätt? Försökte med en pincett igår, gick väl så där kan jag säga..

5. Started by redrobjem,

Jag har nått som gräver sig små hålor i stenen och lämnar stora högar med krossad sten vad kan det vara?

• 4 svar
    • 796 visningar
  6. Started by Cowgolem,

Halloj! Har en undran om hur man bäst riktar sina streamers? Har idag 2st i ett sumplöst 120l. 1 tunze 6040 och 1 tunze 6015. Sammanlagd volym på 6300l/h. Borde ju räcka gott och väl men tycker inte att cirkulationen blir bra :/ Den stora streamern sitter nertill och den mindre upptill mot ytan riktade lite mot diagonalen *se bild). Jag kanske ska byta plats på dessa för mer ytrörelse = bättre flås? Rikta dom på något annat sätt? Idéer?

• 4 svar
    • 616 visningar
  7. Started by JonR,

Hej! Efter att nu ha funkat kalas fint flera veckor efter hårdbehandligen av alger så har nåt hänt, kom hem idag och akvariet var helt grumligt/mjölkigt. Igår kväll möblerade jag om litegrann i akvariet och gjorde ett vattenbyte på 15-20 procent(det vattnet hade stått i ca två veckor i en sluten, halvfylld 25L dunk) och allt såg fint ut i akvariet nån timme efter ommöbleringen, även imorse såg karet kalas fint ut, men nu när jag kom hem ikväll, 6-8 timmar sen jag såg akvariet sist så har nåt hänt, vattnet är helt grumligt, nästan värre än vad bilden visar! Alla fiskar finns kvar, korallerna ser ut att må bra.. Nån som har tips på vad som kan ha hänt? Kan det ha nåt med ka…

8. Started by ginaviola,

hm det stod ifs på förpackningen att vattnet kunde bli grumligt ,men tycker att det ser mer grön/blått ut just nu en det gjort inann jag hade i aquasafe och bactozym...kommer det att bli bättre och hur ska jag göra för att få det sk glasklart?

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  9. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

från 8L har det utvecklats till 450L... tänkte att kanske göra mitt 450L sötvatten till saltvatten... fish only tank? vad är det? verkar billigare.....

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by JonWil,

Hallå allihopa! Känns som att jag kastar upp trådar till höger och vänster men nya frågor och situationer dyker upp hela tiden och frågar man inte får man inte veta. Glöm min föregående tråd om att bygga kub, det blir inte någon kub längre då jag insett att jag kommer antagligen misslyckas totalt med bygget tyvärr. blir till att göra en bubbelfälla med glasskivorna jag har då mitt 200L är 55brett och ska bli sump i framtiden. Jag skall nu den 1a december flytta ner till Göteborg och en större lägenhet så det ska startas stort kar men det får bli någon månad efter inflyttning. Nu till problemet; Jag har för nuvarande ett 200L kar som ska bli sump för det större, men jag v…

• 4 svar
    • 820 visningar
  11. Started by Draedon,

Gjorde en koll idag.. Temp: 27 grader Salthalt: 1.021 PH: 8.4 KH: 9 Nitrit: 0.02 mg/l Nitrat: 0 Sist jag testade så var nitrit 0, vad kan ha gjort att det gått upp? Vad tycker ni i övrigt, något jag måste ta tag i?

• 4 svar
    • 884 visningar
  12. Started by drakfisk,

hej jo jag undra när jag starta mitt 600l kar o sump med caulerpa som ska bytas till den andra algen som jag har läst här att den var bättre.föresten sumpen är på 130l .frågan är då sidan om har jag ett kar på 180l med ls som blev över ,med cikulation o värme o ljus är det någon fördel att koppla ihop det med dom andra karen eller det är lättare att krashar om man gör det .

• 4 svar
    • 845 visningar
  13. Started by robjo,

Jag har "fått" ett komplett saltkar p 300 L. Detta är mitt första saltkar, så hur mycket cirkulation är att rekomendera till detta. Jag vet inte säkert vad det ingår för pumpar ingår.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by dallebull,

Skall hämta ett 720l akvarium idag som kommer att bli Malawi biotop, får dock mitt 105l kar över och funderar på att göra det till ett nano. En vän som är van med saltvatten påstår att man i princip bara behöver en massa levande sten, vanlig akvariepump och en skummare för att det ska funka bra, han hade dessutom inte kört sin skummare på 2mån utan problem. Går det att bygga en egen skummare? har ett gäng pumpar över, vad jag förstått så "vispar" den vattnet så skum uppstår, borde ju inte vara ett helt omöjligt DIY projekt tycker man. Det jag tänkt fylla det med är 2 clownfiskar, kanske en räka samt levande sten och koraller. Har läst en massa men förstår inte riktigt det…

• 4 svar
    • 960 visningar
  15. Har haft uppe detta innan. Det är inte aktuellt just nu, men jag har ca 5 kg över sen jag hade Malawi och fungerar det inte i saltvatten så bakar jag med det istället

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  16. Started by wooxer,

Hej på er! Har nyligen startat upp mitt första saltkar och tänkte lägga upp några bilder här så ni får se hur det ser ut! Ge gärna erat omdöme om vad ni tycker om mitt kar. En bild på karet, ursäkta den dåliga kvalién En bild på där min stjärnmuräna tittar fram ur sin lilla håla

• 4 svar
    • 1,7k visningar
  17. Hej! Mitt första inlägg i det här forumet. Jag har googlat och letat men inte hittat någon bra information över vad för olika djurarter man kan hitta i levande sten? Har bara hittat några enstaka exempel här och där, finns det ingen sida som har en fullständig lista? Eller är det någon som orkar rada upp? Tack på förhand!

18. Ska hämta mitt "nya" kar 130 l nästa vecka och har lite funderingar. Det finns 3 fiskar som följer med. Ska ha dem i ett litet mollyhotell (tror det kallas så) medans karet stabiliseras. Hur länge kan det ta? Ska försöka få med så mycket inkört vatten som möjligt och stenen är ok. Klarar sig fiskarna clown och damseller någon vecka utan pumpar (bara syrepump)?

• Gilla
    • 4 svar
    • 641 visningar
  19. Started by Chilli,

Det är någonting som växer bland mina zoas som stör dom. Någon som vet vad det är och hur jag får bort det? Kanske svårt att se på bilden, men kan det vara en glasros som hittat dit? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

• 4 svar
    • 642 visningar
  20. Started by piffis,

Hej, såg dessa på min gyre.. någon som har en aning om vad det kan vara? och ska man se till att avlägsna dem?

• 4 svar
    • 245 visningar
  21. Started by ubjs,

Vad är det på stenen? Mvh Urban

• 4 svar
    • 2,1k visningar
  22. Started by Pear,

Har ett smällande ljud i karet nattetid, kollade lite med ficklampa och såg då någon brun räkliknande varelse som försvann in i stenen, kan det vara Mantis eller? Skall dessa avlägsnas eller vara kvar? Om dessa skall bort, hur fångar man då in dom? Worms: Såg också ca 1dm lång mask/tusenfoting ringla sig bland stenen. Är detta något man skall ha kvar, hålla koll på eller avlägsna?

• 4 svar
    • 897 visningar
  23. Started by Aquaguy,

Köpte ett nytt lysrör till mitt 54 liters akvarium som jag ska starta upp. Frågan är bara om det räcker med endast det lysröret jag köpte? Lysröret är ett Power-Glo T8

• 4 svar
    • 580 visningar
  24. Started by joacim,

Denna hobby är fantastisk! Jag lade levande sten i mitt akvarium häromdagen,och stenen kryllar av liv.Små sjöstjärnor etc.Nu undrar jag helt enkelt,förutsatt att vattnet är ok,när kan man placera dom första djuren?Tidsmässigt...

• 4 svar
    • 961 visningar
  25. Started by Uppgarde,

Det blir en liten fet yta på halva vattenytan ? Går det bort efter ett tag eller behöver man rikta om pumparna? Akvariet är ju helt nystartat så det kan ju vara så att bakterier å annat smått å gott skall växa till sej lite först , Inget är som väntans tider .

• 4 svar
    • 936 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.