Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by joelkorn,

Ja testade för ca 1 timme sen att spryta i pressad citron juice i några av min "djur" de som hände va att när ja spruta i de i dom så kom de ut som en vita aktig vättska (kan ju va en del citon juice) men från en fasnade de nån tråd på kanylen. Nu ser dom ut som små "klumpar" e lite ljusare i färgen o verkar inte röra sig. e dom döda nu? finns de risk att de som kom ut e nått som gör att dom förökar sig? ska pumpen va avstägd när detta ingrepp sker?? Tacksam för all hjälp ni ger. Mvh// joel

• 4 svar
    • 742 visningar
  2. Started by Star_c,

Var i grannstaden karlskoga idag och fick se ett saltvattensakvarium i en butik som var fullt med vackra röda kalkalger som jag hade i uppstarten men försvann illa kvickt. Själv har jag bara fått en massa trådalger . Jag skulle gära vilja ersätta dessa med kalkalger men hur bär jag mig åt? Måste jag tillsätta något för att få tillbaka mina kalkalger?

3. Started by campokatt,

Hallå. Funderar lite på vad folk menar med "stabila vattenvärden". Alla säjer jämt att man kan få problem innan akvariet stabiliserat sig, byt vatten första gången när vattenvärdena blivit stabila osv. Vad är det som ska bli stabilt igentligen?? Så här i början. Nitriten har försvunnit o ph o temp ligger på en bra nivå. Är det stabilt då? Ca,KH och Mg är ju värden som förbrukas o går lite upp o ner beroende på hur man doserar detta så dessa kan man ju knappast vänta in för att dom ska bli stabila.... Klart att man bör vänta med vattenbyten tills filter kommit igång om man nu kör med biobollar eller liknande i akvariet. Det har dom ju gjort när nitriten försvunnit o nitrat…

• 0 svar
    • 422 visningar
  4. Started by akvariemac,

Hej! Jag har stoppat i korallsten, den döda sorten. Det är en större sten som jag ville ha pga. formen. Jag har haft bra värden i mitt RSM och det växer och knakar här och där på levande stenen. Vad händer när man stoppar i denna torkade sten, blir det andra värden i akvariet pga den och vad händer då. Jag har nämligen introducerat två små djur(fiskar clowner,,borde kunna det exakta namnet men minns ej) och har i nära anslutning även stoppad i denna "döda" och torra sten. Akvariet har varit igång några veckor, men jag har haft vattnet och levande stenen igång längre i ett annat kar utan belysning. Värdena har hela tiden legat bra. Jag har i efterhand tänkt till och undra…

• 7 svar
    • 2,8k visningar
  5. Started by Gurky,

Hej! Jag skulle behöva lite rådgivning. Valen står mellan att köpa ett begagnat saltkar (inkl alla tillbehör) eller att måttbeställa ett kar och skaffa alla tillbehör separat. Det begagnade skulle gå för 7800kr och är ett Fluval Vicenza 260. Någon som vet om det är ett bra kar? Hur länge har modellen funnit? Är ju lite svårt att veta hur länge karet har varit i bruk hehe. Det nya (70x70x50) skulle jag få hyffsat billigt ändå, räknar med ca 10000kr inkl alla tillbehör. Jag har stora problem med hur jag ska göra...vad skulle ni göra om ni var i den här situationen? Mvh Peter

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by Hoyt,

Som rubriken lyder, vilka bakteriekulturer rekommenderar ni till ett helt nystartat kar? Bakterier, tillsatser osv? Mvh, mackan

• 2 svar
    • 716 visningar
  7. Started by rolnor,

Liten film.

• 23 svar
    • 3,8k visningar
  8. Started by SaltisLinda123,

Någon som vet hur man får bra bilder när man ska fota korallerna? Har en Canon 450d jag ska fota med men får inte in rätt inställning blir antingen brunt med blixt eller ljusblått och grumligt..

• 7 svar
    • 784 visningar
  9. Started by Johnny Tveit,

Hej, en kanske dum fråga. Jag har bara två st clowner i mitt akvarium (har bara varit igång i 14 dagar). Nu har jag massor med vita prickar på glaset, misstänker att det är Copepods? Men Clownerna verkar inte intresserade alls, bör jag investera i någon fisk som äter dessa? Kan det bli ett problem om jag inte införskaffar något som håller lite kontroll på populationen? MVH Johnny

10. Går i akvarium köpa tankar! Har fastnat för dessa båda och dyker det upp ett bättre begagnat så kanske det inte spelar någon roll. Är det någon som kan berätta om för och nackdelar med avrinnings kabinett i tanken eller utanför tex underhållsmässigt olika ljudvolym och är det så att vissa komponenter i E max konceptet inte håller måttet och måste bytas ut? Måste man köpa till Red Sea Max E-260 sump upgrade för att det ska fungera tillfredsställande? Kanske det är så att jag ska köpa ett Red sea Reefers V3 250 och köpa till lampor och övrig utrustning för det blir bättre och billigare?

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by montana_79,

Hej, Köpte denna för 2 dagar sen, den ligger nere fortfarande, har ni nån tips vad man kan göra, alla värde är ok.

12. Started by Purre,

Hej Någon som har erfarenhet av sanden JBL Sansibar Dark i saltvattensakvarium? Jag tänker på om den kan avge ämnen som inte är bra för koraller och övriga djur. /Per

13. Started by Henrik dahlström,

Har lite funderingar på vilka värden som är viktiga att mäta och hålla koll på efter uppstart????

• 3 svar
    • 735 visningar
  14. Started by Manks,

Är fortfarande på gång att starta upp mitt 54 l nano/microrev( skynda långsamt) Jag ska köra med 2*24 w T5 i karet. Cirkulationen har jag inte riktigt bestämt hur stark den kommer vara... Från början var min tanke att ha en clown el. ett clown-par i det, men vad jag förstått efter att ha läst så är det inte så väldigt snällt mot de stackarna, eller vad säger ni? Eftersom jag inte har plats för något större så behöver ni inte racka ner på mig och börja prata om pris och dylikt... Min fråga lyder helt enkelt, vad finns det för roliga/intressanta/knäppa/spännande invånare till karet som ni rekomenderar för en nybörjare? Gärna rekomendationer på olika mjukkoraller också. ED…

• 2 svar
    • 1k visningar
  15. Started by lennie,

Hej. Har läst och hört lite olika saker där. Jag har en sump på 45 liter. Behöver levande sten har ljus på sig för att fungera. Eller kan den finnas i ett mörkt 45 liters kar som står undangömt i ett rum. // Lennie

• 9 svar
    • 2,3k visningar
  16. Har sedan länge haft ett sötvattens akvarium, men vill nu "göra om" det till ett saltvattens akvarium. Det är ett hörn akvarium med måtten 95 x 95 x 130 o höjden 40 alltså ca 180 liter. Jag har lånat diverse böcker från bibblan men dom är rätt så gamla o jag tycker inte att det står vad jag ska ha för grejer i det. Så jag pratade med lite folk o hörde efter i zoo affären och fick naturligtvis lika många olika svar som personer jag frågade..... Kan någon/några hjälpa mig vad behöver jag innan jag kan släppa in firrarna (nivet... skummare o sånt ...)

17. Started by robjo,

Här har ni en nybörjare på saltvatten boendes i Uppsala. Finns det någon vänlig själ i Uppsala som håller på med denna hobby... Vore jätte trevligt om man fick kontakt med er, och eventuellt få ta en titt på era kar. Jag har tänkt att börja med ett molly på 80 liter. Skicka gärna ett PM /Robban

• 26 svar
    • 3k visningar
  18. Started by krejsi,

är de nån som kan ta ett mått på den? höjden tänkte ja mer på då.

• 0 svar
    • 586 visningar
  19. Started by mikaelglad,

Hej jag tyckte att det börjar bli dags att lägga upp lite bilder/info på burken. Hoppas ni gillar vad ni ser. Jag har som ovanstående säger ett akvarium med måtten 80x80x65 + överdel och underdel och en ytavrinningsbox. Min utrustning är: Deltec 20w uv-c med tillkopplad 1000 liters maxijet. Red sea prizm skummare. Fosfatfilter aquael med 600 liters eheim. 2x Koralia 4 För tillfället 3st t8 2 blå ett vitt. 250w MH och 24w t5 gånger 2 på gång. Fiskar: Chelmon Rostratus - Kopparbandad Pincettfisk Synchiropus splendidus - Scooter Blenid Synchiropus marmoratus - Mandarin Fyra Amphiprion ocellaris - Clowner "2 svarta 2 röda" 2 Lysmata Amboinensis - Putsarräka 15 Turbo sp. Jag …

20. Nu har jag äntligen tagit mig modet att starta en salt burk. Det som var vändpunkten var att Tomas på södersZoo i gävle lyckades få in en "Nano skimmer" till det vackra priset av 399 kr. I och med det så var det ju inte så dyrt med skummare längre så jag satte genast igång och jagade alla andra delar. Det blev ett akvariun från en polare. SödersZoo´s lilla innanmäte i ett 38(?) liters Nano (en drakfisk 6 turbo 3kg LS och en räka. Sen var vi till Trilobite och triton samt ytterligare en akvarist på hemvägen och handlade Sniglar och LS (ca 5kg). En 75 watts MH hade jag redan så den ligger fint på kanten och vilar. Tyvär har jag bara en mobilkamera att knäppa med men så h…

• 19 svar
    • 2,1k visningar
  21. Started by maltemus,

Eftersom jag har en LED lampa till mitt kar tyckte jag det kunde vara intressant att mäta hur mycket akvariumet drar. (Jag lånade en för att kolla en gammal tvättmaskin) Hur som helst. Jag vet inte riktigt vad det är jag har mätt. Det var dåligt med instruktioner. Först kopplar jag in mätaren på min plasma tv (43") + dvd / telia box. Mätaren hamnar på ca 260. Sedan till en vanlig golvlampa. Tror den låg på ca 30 Akvariumet (Elos 120, skummare, 2st MP40W vortech, osv) samt en Eco-lamp 120 lång led. Mätaren hamnade på 460. Missade tyvärr att mäta när lampan var avstängd, men jag ska göra det när jag vet vad jag mäter Vad exakt är det jag har mätt? Och hur räknar jag ut mån…

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Tedd,

Hej jag har skaffat nytt kar nu och flyttar nu över allt från min gamla tråd om det nya karet till en ny tråd.

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  23. Hej! Jag har länge velat ha ett saltvattensakvarium och har därför försökt att skaffa så mycket kunskap som möjligt om hobby, jag vill inte förhasta mig och begå en massa onödiga och kostsamma misstag som associerade med nybörjare inom hobbyn. Jag har förstått att det är bättre att skaffa ett "större" kar, jag har tänkt mig ett akvarium på cirka 250-350 liter. Det jag dock inte vet är hur jag ska gå tillväga för att dels skaffa ett bra och funktionellt akvarium i denna storlek, men framförallt till ett "okej" pris. så jag skulle därför vilja ha lite råd och tips om hur jag bör gå tillväga, är det en bra idé att köpa ett sötvattensakvarium och bygga om med överrinning et…

• 4 svar
    • 904 visningar
  24. Started by thompa81,

Fick med en helsvart snäcka i min levande sten.. Har läst mig till att de utsöndrar gift när de dör. Ska jag plocka bort den eller de jag hittar?

• 2 svar
    • 755 visningar
  25. Started by Blixt77,

Hej! Vårt kar har stått med levande sten i i nästan en vecka. Vi har sett lite olika levande djur som sjöstjärnor (tror även en ormsjöstjärna), några småräkor, nån snigel och några puttedjur i stenen. Vi har tagit kort på några saker vi inte vet vad det är. Nån som kan hjälpa oss? Tror att det kan vara några anemoner av något slag? Ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna. Bild 1: lilla stenen, till höger i bilden. Utslagen mer vid mörker, lite grön i topparna. Vid ljus ihopdragen. Bild 2:stenen till vänster, lite år det röda håller. Som en blomma/knapp? Har en mun i mitten. Ihopdragen i ljus, vid mörker ser man "stjälken" tydligt. Den drar ut sig. Bild 3: På stenen…

• 9 svar
    • 992 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.