Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Har tidigare haft ett saltvattenskar pa 275 liter som slutade i en olycka med vatten på golvet följt av avyttring av karet och att jag sedan vände ryggen åt salt i flera år och slickade mina sår. Jag gjorde många fel där mina lösningar ofta led av tänket att maximera nyttan av varje spenderad krona (billig led vars färgton jag avskydde, hävert-baserad överrinning till sumpen som lät som en spolande toalett mm). Men nu har jag börjat få ett sug igen. Planeringsstadiet än så länge. Tanken denna gång är att hålla det enkelt. Minimalt med teknik samt ingen teknik utanför karet som kan få för sig att läcka. Inga billiga grejer som susar och låter. Samt en…
-
- 2 svar
- 651 visningar
-
-
Jag har haft sötvatten ett tag nu och har bestämt mig för att nästa kar blir ett saltvatten, därför har jag vänt mig till saltvattensguidens forum för att få expertråd. Min första fråga: Är 70cm högt kar ett bra mått och hur mycket ljus behöver jag för att korallerna ska få tillräkligt vid bottnen. Måtten på det tänkta karet är 120x65x70, planen är att jag ska börja lägga undan pengar till akvarium och LS, så först till hösten kommer köp ske, men till dess ska jag lära mig så mycket som möjligt och drömma.
-
- 20 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hejsan! Jag är också i planerings tråden på ett nytt kar och tänker köra utan sump, bygger 3st fack i ena hörnet. se bild (jo jag vet att karet är fullstädigt det fulaste ni sett här på guiden men iden kanske ni förstår) tar gärna emot synpunkter på det bygget/planeringen! en cirkulations pump till i karet blir det SEIO 1100. Belysning blir 250w mh 2st T5 rör,vitt och lila led moonligt retur pump ? gärna förslag på sådan, hur stor ytavrinnings box behöver man?. Har fått offert på karet av olika leasing, lagret. väntar på tritons svar. Vem som kommer få limma det. Mitten facket me skummaren kanske man kan ha skummaren i istället för en på hängnings fundering. Får se. htt…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ja som rubriken lyder så funderar jag just nu på någon av skummarna Ati bubblemaster 200, H&S 150 och grotech hea. dom kostar ungefär lika mycket så priset e inte så avgörande men undrar vilken ni skulle valt och varför. Säg gärna om ni har personliga erfarenheter och/eller vet någon som har. Jag funder på att bygga om ett juwel akvarium på 400 liter och bygga sump under. Jag har även läst att man kan ta ytavrinningsvattnet direkt ner i skummaren det låter som en bra ide men fungerar det på alla skummare? Jag har även mina funderingar på att köra zeovit i karet. Jag kommer nog att bygga 2 sumpar med pvc rör mellan eftersom det är 2 skåp men jag vet inte säkert än. Ja…
-
- 20 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej, Jag har ett litet sötvattensakvarium idag men fått upp ögonen för och planerar att köpa ett saltvattensakvarium. Jag har sett ett kar som heter Red Sea Max 250 och undrar om någon har någon erfarenhet av detta och om man redan innan man driftsätter det borde byta ut någon del som är tex är underdimensionerad eller liknande. Tack på förhand, Ulf PS. Fascineras av alla fina akvarium ni lägger ut bilder på. DS
-
- 10 svar
- 928 visningar
-
-
Har nyligen införskaffat mig ett begagnat 375 liters alu ramakvarie med bänk belysning och 2 st fluval 4 som följde med. Har läst diverse trådar, guider, sidor etc de senaste månaderna och börjar klarna lite vad jag vill få till. Med det har några frågor uppkommit. Bortsett från ordentlig skrubbning och silikoninpackning av aluminiumet samt en skyddande bottenplatta för säkerhets skull så tänkte jagbygga mig en intern sump/avrinning till en början och där placera fluvalerna troligtvis fyllda med LS, avdelningen blir no ca 20 cm för att lätt ska gå att komma åt vad som hamnar i den. Rampen till detta är 4x36W T8 lysrör ej köpta ännu, denna ska också byggas om lite för att…
-
- 4 svar
- 830 visningar
-
-
Håller nu på att planera mitt "nya" saltvatten. Ska ju avvekla mitt 600l ovh ersätta med ett lite mindre pg.a svalnat intresse och framför allt behon av mer plats. nåja. såhär går tankarna... Huvudkaret ska ha måtten Bredd55cmX Längd 60cmX höjd60cm 198l Sumpen kommer bli 80X35X40 cm. 112L Kommer troligen beställa karet borrat. (vad kostar detta extra?) ska då ha någon typ av standpipe liknande avrinning... skummare kommer stå i första kammaren i sumoen. sedan kommer jag fylla upp hela andra kammaren med LS och avskärma mot sista kammaren med on plexiskiva som är borrad med massor av 10mm hål 20cm från botten. Lite frågor!! hur stor genomströmning bör jag ha genom sumpen o…
-
Efter ett och ett halvt år med mitt första saltvattenskar (med t8 belysning och utan sump) så känner jag mig redo att skaffa ett nytt. Detta blir inget revolutionerande projekt då jag ser att det är flera andra som har liknande lösningar. Akvariet ska stå längsmed soffan så att det går att beskådas från tre håll. I dagsläget är tanken att akvariet skall ha dimensionerna 130Lx50Bx50H med optiwhite på tre av rutorna. Den fjärde sidan, som står mot väggen, kommer att ha ett fack för ytavrinning som rinner ner i en sump på dryga 100 liter. Själva akvariet och sumpen tänkte jag beställa av antingen Triton eller Akvarieleasing. Jag väntar fortfarande på en offert. Bänken till a…
-
- 42 svar
- 5,3k visningar
-
-
Halloj! Nu börjar det bli dags för nytt akvarium då jag har känt på att äga ett salt nu i över ett år (100L) och det är verkligen min grej, akvariet jag har tänkt mig kommer ha måtten 150cm lång 50 cm bred och helst 70 hög, sumpen hade jag tänkt på runt 150 liter med refug. Det jag kommer börja att införskaffa är belysningen, detta är ett stort problem för mig då jag har inte koll på vad det absolut bästa är att skaffa, det jag vill ha dock är LED, med dom här måtten vad skulle vara bästa att använda sig av? Typ 3st hydra 26 hd eller kanske 2 st hydra 52 hd? Tacksam för svar och tips o råd inför detta projekt [emoji4] Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Hej Sitter idag med ett 540liters sötvatten som ska bli ett saltvattensakvarium är det tänkt. så sitter och planerar lite Har lite funderingar på borrningen. vad är fördelar och nackdelar med att ha bottenborrat jämfört med borra i sidan? sen har jag sett att refugium är en bra sak att ha. men dock har jag sett varianter med skummare före och varianter med skummare efter refugiumet. vilket är bäst? jag kommer säker med fler funderingar med tiden /Jurg
-
-
- 2 svar
- 673 visningar
-
-
Hej, Ville planera en sump till ett akvarie på 230 cm, 60 cm djup och 65 cm högt. Jag funderade på att ha en osmosdel som man även kan använda till vattenbyte på 10 %. Returdelen är ca. 70 cm bred, och 48 cm djup, och höjd på ca 22 cm på bafflen. Osmosfacket är ca. 50cm brett, 48 cm djup, ca, 55 cm tills det rinner över till delen med returpumpen. Hela sumpen är ca. 145 cm brett. Ser det rätt ut? eller har jag missat något?
-
- 33 svar
- 4,6k visningar
-
-
Hej, Har börjat planera för ett större kar. Dessvärre tvingar vardagsrummets utseende mig till ett antal kompromisser. Mitt största problem är höjden. Som det ser ut just nu så planerar jag för ett kar med följande mått: Längd: 180 – 200 cm Höjd: 50 cm Djup: 50 cm Bänk 55 cm hög Kar 50 cm hög Tänkbar belysning 2 x 250 w + 2 x 80w T5 (120 cm) alternativt 2 x 150 w + 2 x 80w (belysningsarmaturen får max vara 10-12 cm i höjd för att hamna ca 25 cm ovanför karets övre kant) Totalhöjden jag har att arbeta med är 147 cm. Inom denna höjd måste karet, bänk med sump och belysningen rymmas. Däremot kan hänganordningen för belysningen sticka upp ovanför denna maxhöjd. (karet ko…
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Sitter och funderar på ett andra akvrium lite lätt =) Planerar att dra igång detta akvarium kanke 6 månader, men gillar att planera och fundera i god tid Tanken med detta akvarium är att ha lite fiskar som jag inte vill ha i mitt revakvarium, men jag vet inte om jag vill kalla det fish only för jag kommer ha några mjukkoraller typ Xenia och skivanemoner och stjärnpolyper och sånt, som får växa lite vilt, så kommer jag bara att ha stenkoraller i mitt stora akvarium =) Nu är problemet att jag har minimal lägenhet och det enda ställe där jag ens kan klämma in den utan att kasta soffa, säng eller bord, så ryms det inte mycket större än 300 liter. Så det är vad jag har att rö…
-
- 40 svar
- 4k visningar
-
-
Hej! Har skrivt lite här och där i egna trådar och i andras, men insett att det är bättre för mig att hålla mig till en tråd. Så jag startar denna tråd för mitt projekt med inriktning på dessa olika stegen: 1. planering 2. Uppbyggnad 3. Uppstart 4. inflytt osv. Just nu ligger jag i planeringsstadiet och har funderingar på hur man ska lösa det här med att fortfarande ha kvar det större sötkaret. Har i någon tråd fått svar att man inte bör ställa salt och söt bredvid varandra då det "starka" ljust i saltkaret skulle föra över all uppmärksamhet till saltkaret och sätta sötbaljan i skymmundan. Visst är det så, så jag har börjat tänka om. Jag har pratat med småjäntorna här he…
-
Hej har nu börjat planera på allvar för mitt första saltvattensakvarium! Har hållit på med sötvatten i ett par år men sneglat över mer och mer på salt, mkt pga denna fina sida!! Har nog varit inne och läst här varje dag det senaste halvåret... =) det är så att jag har ett alurams-akvarium på 520liter jag tänkte använda. Sedan börja med att skaffa en bra skummare, osmosvatten, Sten (LS och torr LS) och låta det stå ett tag. Efter hand kommer jag skaffa UVC och kanske en sån där grej som sög ner ytvattnet (jag ska inte köra med någon sump alltså) och såsmåningom några fiskar! Avancerad belysning, koraller etc får vänta så här i början känns det som. Det jag funderar över …
-
Hej allihopa. Vill bara börja med att säga att det verkar vara mycket matnyttig info och en trevlig stämmning på detta forum, tack! Jag är precis i början med planeringen av ett akvarium. Vi har byggt nytt hus och då haft möjlighet att planera in lite fiffiga grejor för akvariumet. Bla har jag dragit fram avlopp och vatten direkt under akvariumet. Se bifogad bild. Förutsättningar för planeringen är: Akvariestorlek ca 200-210x70-80x65(?) Vi vill bygga akvariumet med förutsättningar att ha både en hel del fisk och korall. Starta i liten skala med det levande och utöka eftersom tanken blir stabilare och vi själva blir kunnigare. Några spontana frågor som jag inte hittat unde…
-
- 40 svar
- 4,6k visningar
-
-
Håller som bäst på att planera en 375 litersbalja. Vore tacksam om någon kan guida mig i följande frågeställningar: * Belysning - Metallhalogen eller Lysrör (T5)? Vilka begränsningar får man med enbart lysrör? Är metallhalogen ett måste? * Cirkulation - Vilken är den bästa lösningen för att få vågrörelser i akvariet?
-
- 4 svar
- 839 visningar
-
-
Hejsan alla på Saltvattensguiden! Nu har jag gått i tankarna av att köpa mig ett kar i någon månads tid och har nu slutligen bestämt mig att detta kommer att ske! Är full av förväntan och finns det nåt snyggare än ett kubakvarium?! För närvarande bor och studerar jag i Lund men kommer i början av 2010 flytta till min flickvän tillika framtida sambo i Uppsala. Väl etablerad i den nya lägenheten så kommer en kub att inhandlas! Det är dock någon/några månader tills detta är möjligt så därför tänkte jag i god tid bomba er veteraner och andra nybörjare med frågor. Mina första frågor baseras utifrån noga studier på färdiga så kallade "plug and play"-kar som RSM och Elos. 1. Är…
-
- 12 svar
- 2k visningar
-
-
Hej! Känns som att jag bara har kastat mig in i forumet här utan att ens presentera mig, det tycker jag var lite oartigt av mig. Jag heter Jon och höll på mycket med akvarium när jag fortfarande var ett barn men hobbyn dog ut. Nu har den återvänt fast dock lite dyrare än innan, och saltvatten står på menyn. Jag satt här och läste runt på forumet och hittade diverse trådar om 200-300L kar och dessa ser verkligen underbart fina ut så nu har jag bestämt mig att jag ska börja samla på mig delar för att göra om mitt ena ciklidkar till saltvatten och plockade ihop en liten inköpslista, jag skulle nu villja ha eran hjälp då jag inte är 100% säker på alla saker, men har försökt h…
-
- 5 svar
- 792 visningar
-
-
Ja då är det dags att börja planera för ett större kar:) Har äntligen flyttat till en 2:a i Kärrtorp så nu har jag verkligen plats för ett större än mitt första på 38,5l. Nu funderar jag på att skaffa ett kar på 200 – 300l plus en sump. Någon som vet hur mycket ett tomt 300l akvarium väger ungefär? Gäller att få upp det för 5 halvtrappor. Bjuder man på kaffe och bullar så kanske det ordnar sig ändå Sen har vi själva möbeln, dem jag sett tillhöra akvarium värkar aldrig ha plats för en sump. Så jag funderar på att bygga en egen så att man får plats med roliga saker. Eller är det någon som sett färdiga akvariemöbler med plats för sump? Sen tillhör jag en försiktig typ, m…
-
- 194 svar
- 24,3k visningar
-
-
Hejsan! Jag tänkte att jag skulle bygga en inbyggd sump i mitt akvarium. Jag vill gärna inte ta chansen att borra i det då jag inte vill att något skall gå snett och allt vatten skall hamna på golvet i vardagsrummet. Jag hade tänkt att längs ena kortsidan ca 15cm in i akvariet sätta en skiljevägg som avgränsar "sumpen" med akvariumet. Kan denna skiljeväggen vara utav någon form utav plast (akryl har jag sett att vissa har använt till olika endamål?) eller är det glas som gäller här med? Om det går med plast(eller liknande) vad kan ni rekommendera och vart får man billigast tag i detta? Skall man använda silikon till att få detta att fästa isåfall, eller är det något lim …
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
Startar just nu mitt första kar och tänkte lägga en plastskiva på botten för att kunna flytta stenar utan risk att repa/förstöra glaset i botten... Funkar denna tro eller löses den upp eller fäller ut något som kan vara giftigt för akvariet i framtiden? http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
finns det någon plast som man absolut inte skall ha i och till saltvattensakvarium???
-
- 0 svar
- 649 visningar
-
-
Har någon koll på om man har osmosvatten i en plast tunna. Fäller den ut något skadligt? Eller ska man ha livsmedelsklassade tunnor?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Någon som har tips på vart man kan köpa plastraster? Tänkte försöka göra någon egen variant på fragghylla. Med vänlig hälsning Jonas
-
- 4 svar
- 3,2k visningar
-