Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Håller på designa sumpen till mitt nya kar och undrar om jag missat något? Sumpen är på 100x40x40 och jag hade tänkt mig följande från höger till vänster: * Vanliga avrinningen går rakt in i en Theiling Rollermat som står brevid sumpen upphöjd så att avrinningen från rollermaten kan rinna rakt ner i sumpen i det första facket. * Nödavrinningen går rakt ner i första facket. * Första facket är ett teknikfack där jag tänkt följande ska rymmas: - Skimmer i större modell, t.ex. ATI PowerCone 200/250. - UVC med pump som cirkulerar vattnet. - Reaktorer för Nitrat och Fosfat (Biopellets?) - Värmare * Andra facket som det sedan rinner över till är ett refugium, dock blir…
-
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Vi hoppas någon här kanske kan hjälpa oss... Vi har nyligen startat upp ett saltvattensakvarium för några veckor sen men vårat nitrit stiger i höjden med en gång vi ger lite mat till våra tre små erimitkräftor Vi startade med bara dödsten "levande" sten men vi tillsätter medel från startkitet att få igång stenen..alger men de har inte kommit något Nu vågar vi inte mata erimitkräftorna o idag hittar grabben ben o klor på botten o vi är bortresta.. Men vad han kan se verkar all gå omkring ändå o ha klor mm .. Vad händer? Vad kan vi göra för att de ska komma igång med alger mm ?
-
- 3 svar
- 509 visningar
-
-
Hej är alldeles ny när det gäller saltvattens akvarium. jag tänkte starta ett litet kar 30 cm djupt 65 cm högt 35 brett med nästan lka stor sump till.Min första är vilken skummare jag har kollat runt lite och väljer mellan tre olika, Seaclone 100, aquamedic biostar flotor, Aquamedic miniflotor, Har ni några råd skulle det upskattas mycket jag känner mig lite vilse
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hur blir ljuset? Vad tycker korallerna? Kvalitén på lysröret?
-
- 3 svar
- 723 visningar
-
-
Hej! Jag har precis köpt mitt första akvarium, ett nano reef från Aquael på 49 liter. Jag är superny inom denna hobby, och har egentligen inte ens haft ett riktigt sötvattensakvarium. Har länge vart intresserad av just saltvatten, men har haft lite hamstrar och annat som tagit upp min tid och plats. Nu har jag dock vart husdjurslös ett tag och tänkte att det är perfekta tillfället att kunna starta denna hobby, superkul! Jag har läst en del här på forumet och även i en bok jag fått låna, tycker detta är superintressant och finns verkligen mycket att lära sig. Men nu kommer vi till mitt problem! Eftersom jag bor I en lägenhet på ca 20 kvadratmeter är…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nu har det hänt något i mitt kar, alla stenarna har blivit bruna typ och så har det kommit mossa på dem. Vad har hänt ? Vad ska ja göra ? Köpa ny eller ?Är redan på väg att ge upp för nu ser det förjävligt ut *SNYYYYFT*
-
- 3 svar
- 853 visningar
-
-
Hejsan är ganska ny med att ha saltvatten akvarium och därför vet jag inte riktigt vad det är för saker som dyker upp. Mitt akvarium är är ganska nystartad ca 3 månader gammalt. Nu har jag en fråga, vad är detta för varelse. Den sitter ofta på min knappkorall, så fort knappkorallen ska öppna sig så sätter den sig på den öppnade knappen och då stänger den sig igen. Nu undrar jag ifall detta är ett nyttodjur eller inte. Tack på förhand.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag tror jag behöver öka cirkulationen i mitt kar just nu har jag en oceanrunner som driver runt vattnet till sumpen på 3500 liter per timme och en projekt på 3300 liter per timme i ett kar på 480 liter tror ni att jag behöver mer cirkulation? Jag tänkte i så fall köpa denna S32609AE Aquajet PFN-35003500 liter/tim540,00 Vad tror ni om ljudnivå och så vidare på denna pump?
-
- 3 svar
- 827 visningar
-
-
Har precis startat upp ett 240L kar. Då tekniken är dyr så har jag ingen osmos. Ersätter nu dunstat vatten med granvatten, skall jag ha något vattenberedningsmedel i kranvattnet? Skall jag förbereda kranvattnet på något sätt? Osmos kommer senare. Obs! Skall köra Fish Only. /Peter
-
- 3 svar
- 899 visningar
-
-
Har startat ett 450 literskar för tre veckor sedan. Köpte 68 kg begagnad levande sten. Fosfatnivån var i början 1,0mg/liter. Nu när jag kört remower i 2 veckor har nivån gått ner till 0,5 mg/liter. Har ej haft på belysningen. Mina frågor är följande: Vågar man tända lite försiktigt nu? (vill inte ha en massa alger ) Vilka nivåer anses som säkra för koraller? Vilka nivåer tål fiskar ?
-
- 3 svar
- 854 visningar
-
-
Tja! Är det någon här som har limmat sitt eget akvarium förut?? vilket rekomenderar ni att limma gavlarna stående på botten plattan eller alla glas kant i kant?? vilket håller bäst??
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Grymt bra start på saltvattenkarriären.... Köpt beggat 375-literskar, skummare, osmos, 25 kg LS, pumpar mm. Snart snickrat klart på bänken. Via detta forum fått bra tips om sumpdesign. Åkte för några kvällar sedan till en (sötvattens)akvariehandlare som lovat limma sump och borra för genomföringar. Visade sig att hans största borr var 18 mm!!! (hade blivit rekommenderad 40 mm). Finns ingen i Värmland med större borr..... Ridå! Reservplanen jag kommit på är att dela av 20 cm av karet och göra en intern sump a lá lösningen på Wrangs (bra jobb med SG, förresten!) hemsida. Facket blir alltså 50*20*50 cm, och där skall skummare stoppas i. Frågor: Hur hög vattenniva kan en sku…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Skulle den räcka till ett 8 liters pico med några mjukisar? http://www.akvariecenter.com/rio-moonlight/3277-0
-
- 3 svar
- 579 visningar
-
-
Efter hur lång tid bör jag göra ett Vattenbyte? Har precis startat upp och köpt ett par clownfiskar. I ett inkört kar har jag förstått att det är bra att byta ca10% var 4:e vecka? Hur ofta och hur stora vattenbyten gör ni? //Dennis
-
- 3 svar
- 665 visningar
-
-
märkte att ja hade lite lågt kalcium värde idag.. runt 200. och läste att man ska ligga runt ca:450. FRÅGAN är: i vilken takt kan man pytsa i kalcium så man når rätt nivå??? det ja använder är... CORALIFE: invertebrate calcium supplement CORALIFE: strontium plus CORALIFE marine lodine supplement. nån som vet hur det ska doseras, finns ingen bra beskrivning på dessa..
-
- 3 svar
- 988 visningar
-
-
Hej, Jag är på gång att uppgradera mitt akvarium från ett 360l till ett 756l, nu sitter jag och funderar på hur jag ska göra. Jag har i dagsläget levande sten, välmående koraller och fiskar varav två kirurger, en gul och en hepatus. När jag släppte i min hepatus så fick den ett mindre utbrott av vita prick, så jag vet att det finns vita prick i akvariet, även om ingen av fiskarna visar symptom på det i dagsläget. Jag har planer på att köpa en powder blue kirurg i framtiden, och vet att de är extremt känsliga för vita prick, och det fick mig att fundera...jag skulle ju gärna vilja bli av med parasiterna helt och hållet. Jag kommer ha möjlighet att ha båda karen igång …
-
- 3 svar
- 725 visningar
-
-
En sort har brunt på sig och öppnar sig inte Dom andra två sorterna har inte brunt och är öppna. 30l aquael om det har betydelse. Vad ska jag gör?
-
- 3 svar
- 675 visningar
-
-
Är det någon som har eller har haft en Red Sea Prizm skummare som vet om det är något att sattsa på?? släpper den igenom microbubblor eller låter den illa på något sätt??
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har en korall som blivit överväxt av en annan. Kan man skära av den och flytta den nån annanstans istället? Eller vad/hur ska man göra? Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
-
- 3 svar
- 754 visningar
-
-
-
Tjenare Nu har Nano akvariet varit igång i exakt två dygn. Har bara LS så länge ska jag ta på ljuset nu? I så fall hur länge? Hur mkt ska man öka per vecka? Tackar för alla svar!
-
- 3 svar
- 868 visningar
-
-
Mitt RSM puttrar på sen några dagar tillbaka. Allt verkar funka. Hämtar LS på torsdag när det gått en dryg vecka med salt i. Undrar bara - hur mycket ska det skumma i skummaren? Jag ser att det blir skum därnere vid vattenytan - men inget som stiger uppåt och när jag stänger av skummaren så "dör skummet ut". Är det ett problem? Eller är det så som jag tror att jag bestämt för - att med osmosvatten, nystartat kar och väl tvättad sand så finns det helt enkelt inte tillräckligt med skit, men när jag lägger i stenen så kommer skiten börja bindas till bubblorna och stiga upp i koppen. Är det så?
-
- 3 svar
- 825 visningar
-
-
hej igen nu kommer en fråga till. Är det att rekommenderat att man tar bort kolfilter samt biofilter som man fick med när man köpte sitt RSM 130,eller ska man vänta med att ta bort dem. karet är alldeles ny startat.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Undrar om någon vet någon vettig lampa till ett pico på typ 10 liter behöver verkligen en ny? Har letat omkring ett tag men ännu inte hittat någon. / Jeppe
-
- 3 svar
- 679 visningar
-
-
Hej allihopa Har antagligen fått Dino såklart 😫😫 Fick en explosion av brunt bös på sand botten och stenar o även koraller med bruna trådar vad ska jag göra med korallerna för att få dom rena???
-
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
-