Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Andreas84,

Hej Har precis startat upp ett an evolution1 saltkar. Det har ståt sen i söndags med saltat vatten och grus sen i måndags. Ja har lagt märke till att ja har en dammig yta om ja tittar upp mot juset. Vet inte om de kan vara skadligt? Har testat lite att ändra om filterna har just nu makaroner och biobollar i fack ett och filtersvamp i fack 3, har även sänkt vatten nivån så att ytan ligger ca 1 cm under inrinningsgallret, men de hjälper inte. Några förslag på hur jag får bort dammet. Ska ja sätta i alla filter som hängde med? Mvh Andreas

• 4 svar
    • 828 visningar
  2. Har planer på att skaffa saltvattensakvarium inom en snar framtid men vill läsa lite om det först innan jag skaffar ett. Om ni skulle välja en bok som täcker grunderna och kanske lite till, vad skulle ni välja då? Tacksam för hjälp då det känns som en djungel av böcker därute...

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  3. Started by wizz,

Ja som sagt då har jag koll på Nitrit och Nitrat samt Fosfat och alla värden är ok. Köpte på mig en liten städpatrull igår på 11 sniglar 5 turbo samt 5 sandsniglar och en svart sak jag inte fick reda på vad den heter.. samt skaffade min första lilla korall. men mycket kvar att göra och förhoppnings vis så skall jag få till det så fort som möjligt.. Men kan nog dröja till efter sommaren då semester resan går förs. skall ner och dyka utanför Salvadors kust i Brasilien samt en sväng till Amazonas. Lägger upp lite bilder för er att skåda. Lämna gärna komentarer och idéer som jag kan dra nytta av.

• 12 svar
    • 2k visningar
  4. Started by Christin,

Hur blir man bäst av med glasrosor? De förökar sej snabbt nu. Pepparmintsräkor säger några - vad är det latinska namnet på den?

• 14 svar
    • 3k visningar
  5. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 359 visningar
  6. Started by Wooook,

Hej alla glada. Jag har ett nystartat kar på 110l. Mitt nuvarande närmsta problem är ytavrinning. Har hittat en del bra produkter för detta men bara på andra sidan stora havet =) (USA). Där brukar dom tydligen kallas "ower flow box". Finns det någon med tipps på annan lösning eller vart man kan köpa en liknande produkt häromkring. Jag vill helt enkelt slippa köpa den från USA. då det tar både lång tid och är inte speciellt billiga. Borde finnas något på närmare håll. Det är något sådant här jag söker. Tack på förhand.

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by koaala,

Hej! Har en akvarie 95 x 40 x 40, och skulle vilja köpa en ramp från aquaristic.net kan ses http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/95755c16b7be791b2d38d3dbadb648eb/cl/details/cnid/15243fb566367be57.89450724/anid/111011/Juwel%20Multilux%20High%20Lite%20beech%20100x40%20cm%20_%202x%2045%20Watt%20%28895%20mm%29/ Vad jag funderar över är, om den kommer att passa på mitt akvarium, kommer 2 x 45 w att vara för lite ljus för koraller och kan man lägga till ljusrör på den, om ja då vad och vart? Tack för alla svaren!

• 8 svar
    • 1k visningar
  8. Started by Hirez,

Hej, Jag har märkt att alltid när jag stänger av mina streamers och sedan sätter på igen, så flyger det runt en MASSA vitt skräp. Efter närmare titt, verkar det som om det kanske bildas någon sorts hinna innanför plastgallret på själva motorhuved (som inte snurrar). Nu undrar jag skall jag stänga av alla streamers och snabbt ta ut de för att rengöra ordentligt? Och är detta normalt att det bildas en vit, men ändå fast, hinna på en del av insidan av streamers?? Jag kan tänka mig att mycket fastnar dessa pumpar. Någon som kan tänkas veta vad detta är?

• 4 svar
    • 791 visningar
  9. Started by nippe2000,

Hej alla glada Jag är ny här på guiden. Jag har precis startat ett clownhotel helt original och det har gått en vecka med sand och ls. Jag är lite osäker på insugsfacken, jag har alla öppna men undrar om det kanske är bättre att bara ha facket vid botten öppen och stänga de andra.? //Niklas

• 17 svar
    • 1,5k visningar
  10. Started by uzck,

Hej! Undrar om man kan få igång mer liv i befintlig LS utan att köpa mer LS? Finns de nått man kan tillsätta? Har en massa sjöormstjärnor men dåligt med små räkor. Skulle iaf vilja ha mer liv i stenen. Har ett kar på 640 l som snurrar för fullt. Tacksam för alla tips o råd. Mvh Sebbe

• 7 svar
    • 1k visningar
  11. Started by predator81,

Det kommer små bubblor från skummaren som rinner ner till karet. Skummaren är Rio Nano Skimmer. Jag undrar om det gör något? Tacksam för svar!

• 8 svar
    • 781 visningar
  12. Started by taspan78,

Hej allihopa ! En fråga ...om man vill åka på semester i 3-4 veckor hur kan man fixa det med vattnet som evaporate ? Jag har en 650l red sea Max som har en i5-6 dagars RO vattnet som finns i reservoar. Hur kan man fixa det för att kunna vara längre? Självklart ska man ha någon som kan gå förbi då och då för att kolla om allt är ok men ren praktiskt hur kan man gå på semester längre än en vecka? några tips? Min tanke är att förbereda RO vatten i en vattentunna t.ex 100L RO vatten och att be en vän till mig att lägga till vatten när det behövs....vad tycker ni?Är oppen för alla förslag och alla punkter !!! Nåt annat som jag måste tänka…

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Randomkille,

Vilket är det bästa sättet att ta av korallen från brickan? Mvh Nils

• 3 svar
    • 683 visningar
  14. Started by Alex913,

Hur ofta gör ni rena substratet i erat akvarium? Till en början sög jag botten varje gång jag bytte vatten en gång i veckan men blev så meckigt då jag hela tiden välte dom koraller jag har på botten. Och min kirurg blev helt matt och låg bara och flämtade vid botten efter senast jag gjorde det så fick för mig att det kommer upp en massa skit från botten. Hur gör ni?

• Gilla
    • 21 svar
    • 2k visningar
  15. Started by Rolle66,

Kör kranvatten o riktigt salt då ligger KH på ca 8. Sedan i akvariet blir det bara drygt 6. Vad är fel? PH ca 8,1 salt ,024 noll nitrit

• Gilla
    • 46 svar
    • 2,8k visningar
  16. Started by Henrik dahlström,

Vad krävs för att få ett litet fragg kar att fungera???

• Gilla
    • 1 svar
    • 593 visningar
  17. Hej! Jag är helt nybörjare när det gäller sumpar och pvc-kopplingar. Så jag ber om ursäkt i förväg. Men jag skulle vilja veta vilket är det bästa sättet att koppla in en grotech overflow box till sumpen. Det enda beskrivningen jag har att gå på är att rören har en diameter på 32mm. Jag undrar vad man ska ha för delar och vilka som passar. Ska jag bara köpa ett pvc-rör som har diametern 32mm och trycka in? Eller måste jag ha ett rör med mindre diameter storlek för att den ska in i kopplingen till boxen? Det kanske räcker bara med en slang med en slangklämma också? 😬 Akvariumet är 112l och ska ner i en sump på 54 liter.

• Gilla
      • Tack
    • 12 svar
    • 1,3k visningar
  18. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

frågan är rubriken

• 17 svar
    • 2,7k visningar
  19. hallå där !!! ska starta upp mitt 240 liters akvarium inom 2 -3 veckor något speciellt man ska tänka på ??? har väl läst mig till att man ska ha is i magen ibörjan med fiskar och sånt tills man fått bra värden men kanske det är något annat man ska tänka på eller tillsätta i vattnet ?? typ kalk eller calium eller dyligt ??? tekniska ser ut på följande sett : *250w mh- lampa Giesemann Megachrome "coral" + 2st t8 rör ett blått och ett vitt *56kg levande sten (inkörd i 2 1/2månad hos killen jag köpte den hos) *osmosfilter +nitratfilter AN Antarctica *uv-filter deltec 10w+ eheim pump *tunze reefpack dvs tunze skummar9005+comlinefilter med ytavrinning sitter en tunze turbe…

• 5 svar
    • 978 visningar
  20. Started by fiend,

Hej Råkade komma åt F5 just före jag skulle skicka meddelandet, så nu får jag börja om )= Som situationen ser ut nu: Har igång ett 450L akvarie med koraller och lägre djur och den sten som jag kan behöva vid en nystart. Under detta akvarie så går 2 st plastbackar med överlevande fiskar. Dilemmat: Jag ligger orolig över att fiskar skall dö medan dem är i karantän och förgifta andra fiskar och fler fiskar skall dö. Sov riktigt dåligt även nu i natt och vaknar och känner hur hjärtat slår så fort som jag hör något underligt ljud i lägenheten. Skummaren kan jag inte använda i stora karet som det är nu eftersom den spyr ut microbubblorna rakt ut i akvariet och får det att se …

• 37 svar
    • 3,2k visningar
  21. Started by Jerka,

Jag bör väl i mitt första inlägg presentera mig. Jag sysslade under några år rätt intensivt med sötvatten men lade ner hela grejen för några år sedan och började härja med veteranmoppar istället. Tankarna på saltvatten fanns tidigt men det blev aldrig av. För en dryg vecka sedan satt jag och spontankollade lite på blocket. Jag råkade se en annons på ett kubakvarium i lagom storlek för mitt vardagsrum. Jag tänkte tillbaka på tiden då jag gjorde vattenbyten på ca 500 liter i veckan och fick direkt avsmak för allt vad akvarier heter igen. En liten envis tanke på att vattenbyten inte är lika frekvent förekommande på saltvatten lyckades ta sig igenom min mentala anti-akvariemu…

• 7 svar
    • 959 visningar
  22. Started by rickard598,

Har fått ett litet problem med min Euphyllia det är så att min eremit gärna är på den och "smakar" på den, har även haft korallen stått på en Ls och vid flera tillfällen har eremiten haft ner den, ska man limma fast den? isåfall hur gör man på bästa sätt? finns det risk att eremiten tar död på korallen? Tack på förhand

• 3 svar
    • 796 visningar
  23. Started by Midde,

Hej. Undrar varför det blir rött i mitt kar!? Sand och stenar! Riktigt mörk rött..

• 20 svar
    • 1,8k visningar
  24. Started by Sture,

Hejhej! Jag är helt ny inom Saltvatten kan inte så jätte mycket häller. Jag har ett Akvarium på 150L som jag funderar på att göra till ett saltvattensakvarium. Men jag har ganska mycket saker jag skulle vilja ha svar på därför vände jag mig till detta forumet! Hur svårt är det att få ett rättså fint akvarie med några fiskar och lite koraller/sten? Skulle uppskatta väldigt mycket om jag kunde få lite råd och tips till jag startar! // Sture

• 9 svar
    • 1,5k visningar
  25. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 302 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.