Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Wigge,

har uppgraderat mig från ett 32 liters kar till ett 120 liters juwel lido kar. igår hällde jag i död sand och blandat saltvatten. och i morse hällde jag i levande sand får 32 liters karet och la i lite levande sten. returpump och skummaren har gått hela natten. Vattnet är fortfarande lite grumligt. Salthalten: 1023 nitrit: 0 temperatur 23 som stiger uppåt. så när tycker ni att jag kan koppa in fisken? MVH Wigge

• 2 svar
    • 559 visningar
  2. Started by TYBorg,

Behöver lite råd och åsikter... Tank Nr 1. - Huvudkaret blir 150 x 150 x 70cm (1575 liter), Tank Nr 2 - 200 x 57 x 57cm (650 liter), Tank Nr 3. - Refugium blir 150 x 50 x 50cm (375 liter), Sumpar x 3 st 120 x 45 x 45cm Min tanke är att använda 2 st seriekopplade större Laguna pumpar...Dom kommer att förse alla tre tankarna via en typ "trefinger" Y-kopling. Nu till första frågan...storlek på Pumparna, hur mycket behöver jag? Vilken storlek rekomenderar ni på genomföringen? Hur stort borr behöver jag använda på de olika tankarna när det gäller både in & ut? ...ledig nästa v. och då börjar utröjningen i odlingen så jag vill beställa dom sista delarna snarast...det kli…

• 18 svar
    • 1,4k visningar
  3. Started by jacs,

Hej, Efter att ha spenderat på tok för mycket timmar framför datorn och speciellt detta forum så blev det att skaffa konto. Speciellt har jag läst denna https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?11020-Start-av-ett-80-liters-Mollyhotell då jag har chans att köpa ett 80L molly hotell. Inväntar bara möbel också så man har något att ställa sakerna på. Mina funderingar är hur man skall göra med botten, typ dubbla skott så att det finns ett område som ej innehåller sand så pumpen i fack 3 blåser underifrån men det kanske är helt fel? Fack 2 har jag fattat att denna skall fyllas med filterblock. Mvh Jonas

• 43 svar
    • 3,3k visningar
  4. Started by Wester,

Hejsan, sitter här och funderar på hur länge man ska vänta innan man börjar ge akvariumet ljus?

5. Started by Elcopo,

Dum fråga kanske, men kan man ha för mycket blått ljus på natten. Jag har en standardinställning med lite blått ljus på min ledlampa, men har möjlighet att sätta på ännu mer blått ljus om jag vill. ../Jonas

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by plattfische,

Sedan jag skaffat en bättre ljusramp till mitt 540l-kar så hade jag förstås hoppas på guld och gröna skogar (eller i alla fall knappar). Men det vill sig inte riktigt, korallerna (mest mjukisar) är hopdragna och det är alger (kiselalger?) typ överallt. En skurning av glasets insida och så är det tjockt två dagar senare. Tog vattenvärden idag: Ca: 470 Mg: 1171 Nitrat: 0,0 Nitrit: 0,0 pH: 8,0 Fosfat: 0,03 Salinitet: 1,025 Magnesiumvärdet är osäkert, mitt test för det är veckigt tyvärr. Men frågan är vad som kan vara problemet, nitrat kanske borde få komma upp några snäpp? Vad annat kan göras, jag tycker Mg och Ca pekar åt lite olika håll (efter att ha kollat i Saltvattenkem…

7. Started by Kalufs,

Tjena! I Höstas så fick jag för mig att jag ville skaffa saltvattenskar, snackade med Sambon o hon tyckte det va en kul idé, tur man har en underbar sambo . Jag har haft några sötvattenskar under min ungdom och redan då ville man ha saltvatten men insåg att det var för svårt o dyrt.... men vem vet, man hade kanske rätt . Så efter lite googlande och surfande här på forat så hittade vi Bioted marine i Kungsbacka, och det passade ju bra eftersom vi bor strax utanför. Efter lite snack med Ted så visade det sig ganska fort att det lilla man lärde sig om sötvatten inte var till någon nytta . Och på andra besöket så fick vi med oss en Osmos av modell större och instruktioner frå…

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  8. Started by Strom,

Mitt akvarium dag ett. Mått 60x30x46 cm, 63 L. Rio nano skimmer, seio 530 streamer. 8,5 LS. Jag är helt grön när det gäller denna hobby men än så länge är det riktigt kul Jag har lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med... Skummare ska köras in men när börjar den skumma? Skummar den inte utan belastning bara med LS? Om den nu ska skumma är det någon som har erfarenhet utav Rio nano skimmer som vet vad som ska justeras? Vilka faser ska mitt akvarium genomgå innan jag introducerar ex städpatrull? Den sten jag köpt har legat hos korallrevet i Södertälje i ett stort och fint akvarium i ett par månader... Tacksam för alla svar och feedback:woooow:

9. Started by Tobbz,

ej igen, nu börjar jag tappa humöret och tåladmodet, SKIT ! Såhär började det : En dag dog den vitbröstade kirurgen bara sådär. Dagarna efter börja vi flytta akvariet till en ny lägenhet, tömde ur allt vatten i hinkar och flyttade allt snabbt. På det nya stället så ställde vi i stenen direkt och fyllde botten med lite levande sand, i med allt vatten som då höll 22 grader, hinkarna där fiskarna låg i hade också gått ner till 22. Så i med fiskarna direkt och började värma upp allt sakta till 26 grader. Flytten skedde en lördag kväll, på söndag hade jag i faunas backto blend och glömde bort mig och körde även i nopox. På måndagen så såg drakfisken ut att vara täckt av vitt s…

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Scuba,

Hej! Ni som kör siporax eller nåt annat i ett ytterfilter, har ni även nån filtersvamp där i, eller "geggar" det bara igen på nolltid?

• Gilla
    • 12 svar
    • 2,3k visningar
  11. Started by SaltisLinda123,

Skaffat mig 2 acro fraggar och skulle gärna vilja ha lite tips på hur man håller dom fina i färgerna dom har. Har koll på belysning och vatten värden, tänker på om man ska tillsätta något eller sådär? Kom gärna med egna råd ni som har acropora hur ni har i era kar med värden osv

12. Started by DennisL,

Hej, Noterade tyvärr att jag hade aefw på mina två acropora kolonier. Jag bestämde mig för att göra mig av med dem eftersom jag bara hade två och detta verkar vara väldigt svårt att bli av med. Jag har två acropora fraggar kvar som står på en fragghylla. Nu vill jag köpa nya acropora för att ersätta de gamla. Hur länge behöver jag vänta för att vara säker på att aefw är borta och att fraggarna ej är infesterade? Mvh Dennis

• 7 svar
    • 807 visningar
  13. Started by Rickard,

Så där ja, då har man tagit klivet in i akvarismens finrum och blivit saltis! Tog ...bara.... 7 månader att få i firrar efter att man började snickra på bänken........ Ägnat senaste nätterna åt att sitta med ficklampa och terrorisera alla stackars borstmaskar, håriga dito samt min nyblivna favorit, lilla 1.5 cm krabban Kalle som visade sig bo i en LS. Hoppas att omgivningen/familjen kommer att ha viss förståelse över ett något "udda" beteende..... Har nu sedan 8 dygn fyllt mitt 375-liters kar med RO-vatten, 25 kg beg LS som inte verkar leva (stendöd?), 13 kg fin och hos handlaren inkörd färsk LS samt 2 ocellarisclowner. Mina värden igår: SG 1.024, pH 8.5, dKH 8.6, NO2 0, …

14. Started by diskustok,

Hejsan jag e nytt inom saltvatten har kollat lite info på nätet men hittar inte så bra info. nu e min fråga jag har en 350 liter akvarium med borrat hål på 45 mm och underkaret finns en 120 liters akvarium som tänkt använda till typ av filter. nu är frågan vad behöver jag igentligen för jag har en unimax 500 som pumpar 1200 liter i timmen med uvc lampa i pumpen. skummare hur stort vad mer behövs e det krav att använda halogen lampor elr går det bra med T5?? tänkte köra med 4-8 rör med T5 hjälp mig e ni snällla mvh Lars

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by hippo,

det står i bruksanvisningen att ma ska tillsätta reagensen tills färgen förändras till klarblå. jag tycker det är väldigt svårt att dra gränsen mellan blå och klarblå- svårt att få ett exakt resultat jämfört med ex kh testet där man direkt ser färgförändingen. jag landade på 370ppm idag men det kan lika bra vara 400. några bra tips? någon???

• 4 svar
    • 1k visningar
  16. Nu äntligen ska vi sätta igång vårat 190 liters hörnkar. Har ju tidigare varit inne här och frågat om råd..... fick många bra svar och ett av de bästa var LÄS!!! Och jag har läst böcker läst inlägg och läst allt igen.Var även in till killarna på JR och fick massor med information o hjälp. Hoppas nu att jag är lite förberedd. Igår gjorde vi iordning sumpen, fyllde på med vatten, satte igång pumparna. Det som återstår den närmaste tiden är att: * fylla på med 30 kg LS, väntar på bussgods. * Sen ska vi köpa en skummare - FRÅGA: vilken skummare rekomenderar ni, jag tänkte ha den i sumpen och där är inte stor plats. * Köpa lyse. FRÅGA: Vad rekomenderar ni, vad är bäst T5 ell…

17. Started by mmia,

Chansar på att skriva här. Vi har ett nano-kar på 39 l En enkel fråga vilken korall är lättskött? Vill gärna ha lite info om olika arter. Vattnet är bra vi har lämmnat in till en affär för värden och dom är bra.

18. Hejsan, kommer att starta upp ett MP Scubaline 130 inom de närmaste dagarna och startar denna tråd för att få hjälp på vägen. Hoppas ni orkar ge mig era goda råd. Har ingen tidigare erfarenhet av saltvatten, endast några år av sötvatten och malawin. Tekniken ser ut enligt följande: - MP Scubaline 130 (460L) - Sump på 60L - Tunze Doc 9010 - Tunze Kit TS24 Multikontroller + 2*12000L/h - Tunze Osmolator - Eheim returpump 1000-3000L/H - Giesemann 230 Plus. 2 * 250W + 2 * 24W blåljus Jag har försökt att från början starta med saklig teknik så att jag inte genast skall behöva uppgradera. Det enda jag tycker känns i underkant är nog skummaren, åsikter? För tillfället håller jag…

• 46 svar
    • 6,1k visningar
  19. Started by YeeL,

Såg precis att mittstaget hade lossnat på mitt akvarium 150x60x60 med aluminiumram. Har tömt ut 75 liter. Någon som har erfarenhet av dessa akvarium som vet om det räcker för att kunna sova gott i natt. Det bågnar lite, ca 4mm på varje långsida.

• 8 svar
    • 1,5k visningar
  20. Jag såg att jag hade lågt Magnesium (1140) och tänkte höja upp det till 1200. När jag räknade på det så verkade det som om jag skulle slänga i halva burken (250ml) men det tyckte jag verkade lite väl mycket... Det stod så här: "Each level measuring beaker will increase the magnesium concentration of 10 liter water with approx. 300mg/l" Betyder detta att jag ska fylla måttet som följer med, och då höjs 10 liter med 300mg/l? Måttet som följer med är nämligen 30ml, och jag räknade att jag skulle använda 8,8 skoper av den för att höja 440liter med 60mg/l Jag räknade så här: 60 / 300 * 44. Vilket gav 8,8. Så 8,8*30ml= 264ml, vilket är mer än halva burken. Kan detta verkligen s…

• 3 svar
    • 685 visningar
  21. Started by Jaonas,

Hej! Har för några veckor sedan startat upp ett saltvattenskar på 240 liter, och köpt 20 kilo levande sten i butik. Skulle gärna ha ca 15 kilo till. Vad är er inställning till att köpa begagnat på blocket? Finns ju risk att man får med massa saker man inte vill ha etc.. Man vet ju heller inte hur stenen behandlats tidigare. Någon som har en åsikt?

• 4 svar
    • 1,8k visningar
  22. Started by thefalken,

Tänkte presentera mig lite, med tanke på att jag kommer nog att ha en del förfrågningar här. Jag köpte mitt RSM 130D av Evillennart här på forumet, tack igen för det trevliga bemötandet och genomgången av tekniken mm. Tänk om alla säljare vore som du. Jag har kört med sötvatten en längre tid, mestadels Malawi, men alltid sneglat mot saltvattenssidan. Och nu har jag satt ena foten i den salta halvan. Akvariet står nu och gror med enbart saltvatten och lite bakteriekultur, LS och levande sand skall in i kväll. Jag kommer att ha en del frågor, men efter att ha läst på detta forum i en längre tid, så verkar ingen fråga vara för dum, skönt! Eventuella foton kommer nog upp på …

• 20 svar
    • 2k visningar
  23. Started by Nille83,

Den är väldigt skygg. Kroppen är stor som en enkrona. Kroppen är brun/vit och klon ser ni själva. Någon som har en blekaste? Det är inget jag köpt. Är det något jag ska försöka ta död på?

• 6 svar
    • 1k visningar
  24. Jaa, det är frågan ... Efter att ha följt alla frågor och svar i glädje och sorg under ganska många år, så efter ca:45 år med sötvatten, så har jag blivit med ett litet RSM 130. Tror att jag har det mesta som behövs,för att starta upp det hela . Men känner mig mer o mer osäker på att kunna "fixa" de'. jag blir lite rädd för att dra igång hela paketet.... Åter i min enfald, så har jag fått för mig att ta det väldigt lugnt med uppstarten. Är det rätt att låta det gå på "tomgång" i två, tre månader ? Nu är det drygt mitten av Maj månad, är det då bra att starta? Eller är det som jag tror..... Lite bättre att pumpa i vatten i Augusti eller September ? För stunden kan jag int…

25. Started by thorbjörn jömsson,

Hurvida "överlever" levande sten vid transporter och går det att lägga i en tex en balja med saltvatten i 1-2 dygn innan man tillför den i akvariet?

• 2 svar
    • 706 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.