Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hejsan, Är det någon som "vågat" prova att stoppa i starkare ljusrör än orginal 11 w i ett AN1. Håller grejorna för det, utan moddning ?
-
- 6 svar
- 965 visningar
-
-
Vad som finns nu i teknik Kar =325liter Belysning =2*36W t8 ramp ,ett blått rör och ett vitt +2*39w t5 ramp ett blått och ett vitt Skummare = Deltec mc 500 Pumpar = 4st powerheads 15-20kg Ls lite ,lite korallkross på botten Fiskar 2 clowner 1 kirurg 1 Gobi 1 räka Vattenvärde just idag salthalt 1,024 Ph 8.3 nitrit 0,01 nitrat 40
-
- 138 svar
- 13,9k visningar
-
-
Nu så har jag äntligen installerat min ytavrinningsbox i karet. Från boxen tar jag vattnet till skummaren samt till mitt uv, det blev precis lagom med vatten från boxen för att få det mellanrum mellan vattenytan och boxens lite lägre yta så det rinner ner fint. Kör utan sump så nu fixar jag ytan.
-
- 1 svar
- 813 visningar
-
-
Noen som kan hjelpe meg. Det er noen veldig små kryp i steinen min De er ikke større en noen millimeter . Så ikke lett å ta bilde av de De kommer ut av sine huler så forsvinner de inn igjen . De er nesten blanke i farge Noen som kan hjelpe
-
- 1 svar
- 641 visningar
-
-
Hej!! Jupp, fick tanken för ett par veckor sedan, att ja kanske ska se om man kan lyckas med att att få igång ett salt akvarium. Mycket har hänt på dessa veckor, då mest att så mycket som möjligt sätta sig in i hur det fungerar. Men likväl så är det mycket som inte är kristall klar. Jag har börjat med att bygga ett eget kar, då vi räknat på att volymen ska landa på 200 liter, dock kan det vara lite felaktightere i min matte, men bra nära. Lite frågor som kommit upp under de senaste dagarna ligger obekvämt i ens skalle och detta forum verkar ju suveränt att ge sig in på med dem. Så på min inköps lista ligger denna utrsutning än så länge, skulle gärna vilja se om man …
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hallå alla nu e suget tebax efter ett tag fick problem med parasit allt dog för mig och blev för mkt samtidigt. nu e jag iaf sugen på starta igen ett kar som e på 320 liter vill försöka ha all teknik ändå utan sump vilket kanske inte så lätt vill ha lite tips ang vilka grejor jag skall ha skummare?, kalkreaktor och kalkmixer eller dosering osv kommer köra 4 st t5 rör ingen Mh pga värmen. hjälp e mkt välkommande mvh lars
-
- 5 svar
- 826 visningar
-
-
-
Antar att många är trötta på nybörjare som vill ha hjälp med uppstart... Men jag skriver ändå! Har precis kört igång ett Clownhotell. Har ägnat mig åt sötvatten tidigare, men det var ett antal år sen. Helt rudis på det här med saltvatten. Satte för drygt en vecka sen igång karet med drygt 5 kilo levande sten och väntar nu otåligt på nästa steg. I butiken sa de att jag efter ca 2 veckor kan stoppa i lite sniglar och eremiter. Stenen var inkörd och vattnet kommer fick jag från dem. Nu kommer lite frågor... Vilka vattentester behöver jag i början? Har nitrit, nitrat, salt och PH. Tänkte köra i 10-tal sniglar och 2-3 blåbenade eremiter, vänta ytterligare 2 veckor och sen köra…
-
Har ett litet problem med vattnet i mitt kar, hur jag än gör så går inte nitraten ner och nitriten kvarstår ju förstås då också. jag kör med osmos och det vattnet har jag testat och det är helt rent. varför försvinner inte min nitrat och nitrit helt?
-
- 31 svar
- 3,5k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Har haft mitt 100 liters igång nu i ca 4-5 månader. Dock så tror jag att min putsarräka har gått och dött, den höll sig bakom en sten i några dagar och sedan så hittade jag resterna av den idag. Jag vet att dom ömsar skal och håller sig undan då och det har min gjort regelbundet. Men nu så hittar jag den ingenstans, ett 100 liters är ju inte så stort direkt. Jag stoppade i en liten (typ 3 cm stor) ocellaris-clown igår och den plus räkan är de enda levande djur jag har, förutom sniglar och massa andra smådjur. Jag vet att akvariet måste gå igenom en till "cykel" när man stoppar i nytt levande, men jag har svårt att tro att en sån liten clown sabbar värdena så pass myc…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Mina vänner (hoppas jag), 1985 startade jag upp mitt första saltvattenskar efter flera år av sötvatten. På grund av flytt upp till Östersund (jobbhelvete ) såldes det av. Nåväl, NU har jag i flera år varit sugen på att återigen starta upp ett slikt. MEN jag måste i ärlighetens namn säga att jag har blivit skitskraj för att återigen starta upp i denna goa´ hobby... Detta efter att ha tillbringat hela december med att läsa igenom allt som har skrivits här om saltisar... Sålunda, jag är väldigt rädd för att misslyckas -HATAR ATT misslyckas... Det som står om 700l akv.i min profil är ren bluff enär jag var tvungen att skriva in något där för att kunna regga mig Å andra sid…
-
- 42 svar
- 4,3k visningar
-
-
Jaha - så var nytt köksbord på plats och lite ommöblerande avklarat. Innebär att jag nog köper ett Red Sea Max snart - kanske slutet av januari/början av februari. Efter att ha läst på en del så har jag följande plan i grova drag - väldigt grova eftersom jag säkert kommer att få nya idéer och ny information under resans gång så att säga. Med "start" menar jag nu inte från dag 1 naturligtvis, utan bara det att jag funderat lite mer på kanske det som ska hända de första 6-12 månaderna. Koraller: Start - först tänkte jag skaffa lite skivanemoner och knappar och kanske nån annan mjukkorall som uppfyller de allmänt lämpliga kriterierna (min plånbok, min kunskapsnivå för tillfä…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ser att det börjar bli så smått grönfärgat mitt grus på botten i karet, är detta någon som kommer bli bättre eller gäller flera städare för att hålla efter detta. Har bra fosfat värden 0 på testet. Sedan kommer det som jag skrev i annan tråd några bruna trådliknande alger, och dessa bara på en sten, algerna har en genomskinlig blåsa på toppen. Hur hålla efter alger som är fula?
-
- 1 svar
- 860 visningar
-
-
Jag har nu haft mitt 58 L kar i 5 dagar med 8 kg levande sten. Hällde i kanske 5 liter av det vatten som kom från akvariet som LS'en låg i. Resten är osmosvatten (salthalt 1.022). Har testat vattnet 3 ggr, ca varannan dag och resultatet är detsamma: Nitrat 50mg/l Nitrit runt 0,1mg/l (svårmätt) Fosfat 1mg/l La i en fosfat remover "PhosGuard" i förrgår, men fosfaten är alltså forfarande hög. Vad gör jag åt dessa höga värden? Är det normalt så här precis i början? Jag trodde värdena skulle vara låga först för att sedan öka, som tex nitrittoppen, för att sedan sjunka igen? Hade oxå i en kapsel Bactozym första dagen. Borde jag ha i något annat i bakterieväg?
-
- 24 svar
- 2,3k visningar
- 1 följare
-
-
hej tänkte starta med salt och har bestämt mig för att ca 200 liter är lagom för mig. frågor kan man ta vilket akvarium som helst och byta lampa och starkare pump och ljuset? eller måste man ha sump och annat . skummare har jag fårstått att jag ska ha å så . men kan inte någon vara vänlig att skriva lite vad jag MÅSTE ha för att starta ex vilka lampor pump värmare mm. har fattat att akvariumet måste stå med saltvatten typ 1 månad innan levande kommer i eller? någon bra guide på nätet man kan läsa ? kan man ha vanliga sötvattens btn i salt och vanlig silicon å så? tack för ev svar.
-
- 6 svar
- 987 visningar
-
-
Vad är detta för alg som dykt upp, gröna trådar med genomskinliga bubblor på? Är det en bra eller dålig alg? Tyvärr lite suddig bild.
-
- 8 svar
- 989 visningar
-
-
Revkompatibel nej, vad innebär det? Är det ok att ha med koraller? Vilka fiskar är revkompatibela i så fall?
-
Hej! Är ny på denna sidan. Jag har ett helt tomt 540 liters. Jag har ingen teknik och vet inte vad jag ska ha för något. För jag har aldrig haft saltvatten innan. Så förstår inget om vattenvärden eller något. Men skriver mina önskemål så ska vi se om jag kan få några svar. Akvarietyp: Det jag vill ha är ett rev, men koraller, anemoner och vad mer ska man ha för att få den där revkänslan? Fisk: Drakfiskar är kärnan. Jag har dregglat på dessa sedan jag först såg dem när jag var 11 år. De är så sjukt snygga. Sedan tänkte jag clown (Amphiprion sebae). Denna valde jag för den är lite större och clowner tycker jag hör till. Enkla att hålla förstod jag med. Zebrasoma veliferu…
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
hur gammalt ska vattnet vara innan man lägger dit stenkoraller efter inkörning? jag har haft min kar ca 2 månder, kan det vara dags att börja köpa de färgglada korallerna?
-
VÄLKOMNA! Inledning: (läs inte detta om du bara är intresserad av teknik och bilder) Så var det då dags att starta en tråd om mitt lilla projekt i vardagsrummet. Tanken är att tanken inte skall vara tanken utan det som är i! Detta är lite av en programförklaring. Som de flesta saltisar har jag lång erfarenhet av akvarestik eller åtminstone runt 30 år. Gällande de salta karen är jag heeeelt ny men har redan hunnit förstå att det finns en kulturskillnad mellan söt- och saltvattensakvarister. För att generalisera och göra det tydligare: det första man gör som entusiastisk akvarist med vanligt akvarium är att visa vilka fiskar/växter man har införskaffat eller lyckats odla p…
-
Har nå målt saltnivå i mitt kar som er nystartet , Den ligger på 1,010. HAr satt inn noen levende sten også der . Vill det skade stenen att det er så lavt saltinnhold Hva gjør jeg for å heve saltinnhold ???? Det er ett 190 akvarium .
-
- 6 svar
- 815 visningar
-
-
Hej Saltizar! Jag undrar om det räcker med 2 st koralia 4 och 1 st koralia 3 +ytterfilter för 250 liter till mitt 240 liters akvarium? Är det tillräckligt med cirkulation? Sedan har jag en till fråga. Jag har haft mitt kar igång i ca. 1 månad. Jag har inte haft någon som helst belysning på. Idag såg jag att det har lagt sig en *hinna* på korallsanden. Ser ut som brun sand. Vad kan det vara? Smuts, alger?? Mvh Sofia
-
- 8 svar
- 2,1k visningar
-
-
Tänkte lägga upp en bild på hur mitt kar ser ut nu efter 6 veckor, och jag börjar nu introducera lite fisk och lämliga koraller.
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Har ett 58 L saltkar som varit igång 1 dygn med Levande sten. Jag har inte sett något levande som sniglar eller något så jag är ju sugen på att skaffa nånting sån't. Men jag blir inte klok på hur länge jag måste vänta? Jag har läst runt här och pratat med butiker och alla säger så klart olika. Så vad tycker ni, vad är det första jag kan sätta i? Typ makroalg, sniglar, eremiter, räkor, nån korall? Och hur länge ska jag vänta? Fiskarna räknar jag med att vänta med ett bra tag, men skulle vara roligt att ha nåt att titta på så länge
-
- 15 svar
- 1,4k visningar
-