Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hejsan! Jag behöver hjälp! I kväll kände jag mig lite som killen i Sällskapsresan i skärgården. Ni vet han som står och försöker rycka igång sin utombordsmotor och till slut hämtas av psyket! Jag har äntligen fått hem mitt nya Percula 120 och idag var det meningen att jag skulle dra igång pumparna och skummaren. Det var inte så enkelt som jag trodde det skulle vara. Mitt problem är att det är förmycket vatten i det första facket som skummaren står i. Skummaren fungerar som den ska när jag testar den på framsidan i karet men när jag sätter ner den i skummarfacket så kommer den för djupt ner i vattnet och slutar suga luft. Jag har försökt att ändra vattennivån i kammaren me…

• 12 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Stefan molin,

Hej,behöver lite goda råd,nu har jag varit utan salt i några månader,hade lite guppiy i karet,sen sålde jag det för det var för stort och det var skönt,men nu till saken,en kompis ville sälja ett nytt kar som jag trodde var ett alu, han var inte säker på måtten men trodde det var ca 500l ,ok jag köper det det är ju bara att slänga över guppyna i det trodde jag,men jag blev förvånad att det var ett helglas 145Lx65bx70h,så nu står jag här, sött eller salt?det hade varit enklare om det hade varit ett alu kar.Mvh stefan

• 54 svar
    • 7,7k visningar
  3. Started by Gnarkill,

Angående levande sanden kan man stoppa i den även fast man har fiskar i akvariet? har köpt aragalive bahamas oolite och tänkte stoppa i den idag?? Moderator's upplysning: Med hänvisning till att din fråga redan blivit ställd i en annan tråd och du nu har fått svar så kan vi låsa tråden. Tänk på att du skall skriva en rubrik som beskriver innehållet i tråden./Moderator

• 3 svar
    • 641 visningar
  4. Started by Gnarkill,

Jag har börjat med vodka metoden för snart 2 veckor sen och jag har fått skit mycket kisel alger även fast jag använder coralife silikat remover?? Och dom försvinner inte vad jag än har gjort! Är det någon som vet varför? och vad jag kan göra för att bli av med dom?? vad ska jag göra? dom täcker alla stenar nu

• 13 svar
    • 2,3k visningar
  5. Started by Pear,

Kan jag nu efter hand komplettera med några st LS till i karet utan otrevliga överaskningar. Tänkte lägga i 2-3 stenar till, lade i mina nuvarande stenar för 4 dagar sedan, och ligger nu igår på en nitrit topp på 2,0. Tänkte lägga i lite mera LS nu på Torsdag.

• 5 svar
    • 799 visningar
  6. Started by Kingfelt,

Tjena Mitt namn är Richard Jag är ny på detta forum, och för den delen även inom saltvattenstekniken. Så nu skulle jag vilja ha er hjälp med synpunkter på allt gällande mitt lilla projekt. Jag har tidigare och kör fortfarande ett 550 liters sötvattensakvarium med Malawiciklider. Tänkte nu att tiden var mogen att prova på salt. Impulsiv som jag är sökte jag runt ett par timmar och fann ett mycket fint saltvattensakvarium med möbel till en rimlig kostnad. Lyckligt ovetande om denna ”ofantligt” kostsamma hobbys verkliga summor åkte jag och tjejen för att titta på prospektet. Hemma hos Peter (eller Dez3d) vart vi varmt välkomnade. Vi tittade, frågade och jag började inse at…

7. Started by Tias,

Håller på att bygga om lite här hemma. sålde mitt gamla kar och tillbehör till det men spada tillräckligt för att kunna starta upp ett 220l kar. har stenen i eb balja med vatten i matrummet och en cirkpump. tempen på vattnet ligger väll på 21-23grader. men inget ljus eller något annat hur länge klarar sig detta? ska jag byta vatten eller bara låta det vara orört? har även sparat fiskarna och lite koraller dessa har jag i ett "lånekar" på 100l med cirkulation och lyse. hur ofta bör jag byta vatten här då jag saknar skummare? tacksam för svar då leveransen på det nya karet tar lite mer tid än planerat.

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  8. Started by Pear,

Någon som har tips på skummare (Utanpåhängande) till Juvel Rio 240L, så påhängningen passar till den översta ramen på Juvelkaren. Tittat på Deltec MCE300 och MCE600.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by kallstrom_74,

såg att PWSS hade billiga mollyhotell..835:- men det skulle kosta 600 spänn TILL att få det hem..jämmer o elende någon som vet något ställe som ligger närmare halmstad som säljer mollyhotell??

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  10. Nu för drygt 2 timmar sen lyfte jag på en sten i karet och till min förvåning så välde det ut massor med små yngel! det måste ha varit över 100tals med yngel. Dom hade runda kroppar med en liten svans och sen såg man två svarta ögon, stoleken kan inte ha varit mer än 1,5-2mm någon som vet vad det kan vara??? När man släcker ljuset simmar dom ner till botten och när man tänder kommer dom upp till ytan! karet vart över fyllt med ynglena efter jag lyfte stenen!

• 17 svar
    • 2,4k visningar
  11. Started by akkibat,

Nu har jag tänkt att dra igång ett 1600 liters akvarie äventyr. (2060*900*870) Räknar med att det kommer att ta minst ett år innan det blir klart. Måste förstärka golvet bla. Till sump kommer jag att använda min nuvarande 240 liters burk. Kom gärna med förslag på olika lösningar på det tekniska om ni vill. I dagsläget tror jag att det kommer att bli ett akvarium med tyngdpunkt på fiskbeståndet, men det får man se sen hur det utvecklar sig. Kommer att lägga ut bilder under byggets gång. MVH Micke

12. Started by mr_svensson,

Hej! Då var det bestämt att det skall konverteras om i hemmet gällande akvariebiten. Sött skall bli salt. Jag har hållt på men sötvatten i 25år nu och förhoppningsvis kommer det att tillföras lite salt nu till våren, och då blir det ytterligare en kis från Göteborg som har saltvatten i hemmet. Jag har ett AquaEl hörnakvarie på 480 liter som jag tänker använda. Det är ju en mycket spännande hobby, men verkar ganska mycket krångligare än sötvatten. Så jag kommer ställa massa frågor framöver, och har surfat runt här på forumet i ett bra tag nu så "SÖK-knappen" har jag hittat. Men det är svårt att leta efter nått man inte vet namnet på eller hur den/det ser ut eller att den/d…

13. Started by Andreas84,

Hur noga är det när man ska släppa in nya fiskar i saltvatten? MVH/Andreas

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Gnarkill,

Vilka tillskotts ämnen använder ni till era akvarium?? vilka är viktigast för att koraller ska växa ordentligt samtidigt som ni har bra tillväxt av allt annat? Använder någon saliferts tillsatser?

• 0 svar
    • 634 visningar
  15. Started by kallstrom_74,

sitter (som vanligt och funderar) att skaffa mig ett litet saltvatten kar..nano low tech..har sneglat på guppy hotellet, MEN det springer ju ÄNDÅ iväg lite i pris om man ska bygga om lysrörsrampen och dylikt så man hamnar på ca 2000 pix man kan ju hitta typ 100-200 liters kar med både lysrörsramp och pump för ca 1000 lappen..visst inte världens bästa..MEN kan man inte göra något för att komma billigt undan..kan man inte använda något befintligt filterfack i typ ett juwel eller något? förslag mottages tacksamt...har tittat på nano burk projekt där det allaredan FINNS filterkammre..har DU några förslag hur man skulle kunna göra med filter (vilket verkar vara det som verkar …

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Gnarkill,

Är det någon som har testat att beställa/köpa koraller mm från utlandet?? Typ USA eller liknande?

• 4 svar
    • 977 visningar
  17. Started by Nizztos,

Tja, då försöker vi igen. Molly karet gav jag upp pga sprickor i glaset. Provar nu ett Juwelkar istället. Nuvarande tänk (ändras hela tiden): Värme, Rowaphose i strump och liten circulationspump (400l/h) i det inbygda filtret. Maxi Jet 1000 för circulation. Här skall det nog utökas med en pump till tror jag. Troligtvis en skummare. Måste bara lura ut hur jag bäst gör plats (läs hål) i locket samtidigt som jag funderar över mer belysning om det behövs (tror det). Inbygd armatur tills vidare. Bytte det "varma" röret mot ett PowerGlo. På bilden är det fortfarande Juwel orginallysen. Bakre glaset målas i skrivande stund blått. Hade först tänkt ha en fluval ytavrinnare, men in…

• 92 svar
    • 13,1k visningar
  18. Started by Pear,

Någon som har kläm på var jag hittar pvc-rör i Västerås till mitt UV-filter. Har sökt tröstlöst på nätet utan träff.

• 4 svar
    • 916 visningar
  19. Started by jaynun,

Hej, Tack för en kanon bra forum! Det har verkligen fått mig på saltvattensspåret... Jag funderar på att starta upp en saltvattensakvarium mellan 500-900L med ca 10 fiskar (nemo tema tror jag) och en del levende sten. Akvarium ska vara mellan 160 och 200 cm lång. Mitt fråga...kan man placera akvarium mitt i ett rum så att man kan se fiskarna från alla håll? En till fråga...Här nån av Er här på forumet ett Aqua Medic Tridacna 200 alternativ Tridacna 160 akvarium. Vad behöver man köpa mer än en sånt akvarium? Det ska finnas sump, skimmer, pumpar inbygt...Länken finns här http://www.aqua-medic.de/seawater/en/9/tridacna%20200%20beech%20e/ Tack för hjälpen! /J

• 2 svar
    • 813 visningar
  20. Started by mediabrus,

Jag har fått godkänt av mina arbetskollegor att starta upp ett litet akvarium i personalrummet på jobbet. Arbetar som personlig assistent och det kan bli många dödtimmar och man tröttnar på teve. Från början var det tänkt att jag skulle starta upp ett bräckvattenskar med en salthalt på 1.010 och inredning likt ett rev. Fiskarna jag tänkt mig är Neovespicula depressifrons och någon goby. Men efter en del diskussioner i andra forum har jag kommit fram till att prova på rent saltvatten, även om jag vurmar väldigt mycket för bräckt. N. depressifrons trivs ypperligt även i marint vatten och gobider finns det ju som bekant gott om läckra arter i havet. Akvariet är ett helglas p…

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  21. Started by mr cheezy,

Lite bakgrund har hålt på med sötvatten till och från sen barns ben.. men alltid varit sugen på saltvatten.. har stort intresse av att dyka och hajar.. har just nu ett 320 kiters saltkar som jag har eftet igrån snart 1 år. detta har jag haft för att lära mig lite om salt.. har just nu en muräna och en blå tryckare där i, dessa ska säljas pga att detta kar ska bli sump till mitt 1440 liters.. har även ett nano på 54 liter med lite koraller i.. Målet med detta kar är att få ett snyggt saltvattens kar med haj och rocka i.. även lite korraller och annan fisk.. Akvariets mått är 2 x 1,2 x 0,6 m stort 1440 liter.. Borrat i de båda bakre hörnen i botten. kommer ha durso men…

22. Started by music_lover84,

Den största glasborr som clasohlson har är 25mm skulle den dimensionen räcka på ytavrinningen? Den till tänkta pumpen pumpar 600/h. Inner måttet på pvc röret blir väl då ca 21mm. Är tveksam till om det räcker till någon som vet?

• 3 svar
    • 695 visningar
  23. Started by akkibat,

Hur vet man om levande sten är levande?

• 2 svar
    • 619 visningar
  24. Started by matte159,

Hej!!! Jag har tänkt att kanske skaffa saltvatten och isf i ett 63L-kar (60*30*35cm). Vad kan man göra med ett sådant litet kar? Vad för fiskar är bra för en nybörjare och kan hur många kan få plats? Vad behövs det för Tekniska prylar? Vad är det som gör saltvatten så dyrt? Många frågor blev det och räkna med att jag har fler som jag vänter lite med så att det inte blir för mycket på en och samma gång. Jag är helt nybörjare i detta ämne. Jag har haft sötvatten i ca 1½år och har ett nystartat Tanganyika-kar på 222L. Det kanske kan ha gett mig lite erfarenheter, men långt ifrån tillräckligt... Mvh Mathias

• 23 svar
    • 2k visningar
  25. Started by crosswinds,

Hej igen alla! Vad har ni för erfarenheter utav deltec microreef versionerna? Vad finns det för andra alternativ till dessa?

• 8 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.