Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by mike.f,

Har ett 400 l Juwel och fick tipset att borra det, och att det fixar glasmästaren, men vad innebär det egentligen? Mvh Claes

• 7 svar
    • 2,4k visningar
  2. Started by Gnarkill,

Är skummare ett måste om man bara ska köra koraller i karet? eller finns det någon som kör utan skummare med fisk i karet? Om man inte har sump?

• 8 svar
    • 1,5k visningar
  3. Started by mangelibang,

Japp.. Då var det dags att försöka sig på ett Saltkar. Jag har tidigare haft ett sötvatten , som sedan gått till bräckt och nu skall få mer salt i sig Mina två Fig 8 , har därför ett tillfälligt hem i ett litet 57 liters.. innan dom skall över i en 420. Det jag då har är ett 110 Juwel Konceptkar, som jag rivit ut Filterbox och pump. Pumpen tänkte jag använda till saltblandning. I rampen tänkte jag till börja med ha 2x 18 W T8 rör , medans jag bestämmer mig för och hur jag skall ha mitt ljus i framtiden.. Får förmodligen bygga en ny Huv. Skummare har jag sett Deltec MCE 300 , som ett bra alternativ, då den kan hänga på utsidan. Ingen Sump. Som cirk tänkte jag ha 2st T…

• 49 svar
    • 4,4k visningar
  4. Started by wizz,

Vad tror ni om det skulle det fungera? och var är dom billigast att beställa ??? eller köpa i Göteborg med omnejd ?

• 1 svar
    • 887 visningar
  5. Started by Von Märt,

hade tänkte börja med saltvattensakvarium och köpt ett clownhotell. funderar på ifall det skulle fungera att montera en sump utan att göra några synliga ingrepp på rampen eller håltagning. i bakkant av ljusrampen sitter två hål på varsin sida på ca 2*3 cm vid fack 1 och 4. tänkte att man drar ett pvc-rör från fack 4 ner i sumpen sen med hjälp av en pump pumpar man upp vattnet i fack 1, på så sätt tar man "rent" vatten ner i sumpen och filtreras genom LS och därefter blandas ut med smutsigt insugsvatten och cirkulerar på så sätt genom systemet två gånger. vad tror ni om det? vad bör jag ha för effekt på pumpen? på en del fartyg med krav med lång räckvidd brukar man ha ett …

6. Started by Puttegusten,

Hej. Kan man blanda olika salt fabrikat? Eller måste man hålla sig till samma sen när man väl har dragit igång? Simma lungt /Putte

• 14 svar
    • 2,4k visningar
  7. Started by kalix,

Hejsan! jag är ny här på forumet och detta blir min första post. jag har suttit och läst runt på detta och andra forum ett antal dagar och har fastnat för ett clown hotell. Detta blir mitt första salt och jag tänkte skriva om hur jag gör i denna tråd. hoppas även på tips och ideér. Egentligen skulle jag vilja ha synpunkter på sättet jag har tänkt gå till väga när jag startar. *stor osäkerhet råder* Har hittat en hotell för 2100kr i en butik här i Göteborg, bänken kostar 550kr.(vet inte om jag skall ha den bänken ännu) är det ett rimligt pris att ge?. Tänker skriva hur jag startar i olika steg, vilket känns lättast för mig så jag gör allt i rätt ordning eller i alla fall …

8. Started by ralle1424,

Är det svårt att installera all teknik ifall man har ett sump?

• 3 svar
    • 832 visningar
  9. Started by peka,

jag har för ett par veckor sen köpt ett clownhotell som har varit igång i 2 år. Tog lite tester i dag som inte va så bra hade 0,2 ppm nitrite och 100 ppm nitrate . kan det ha att göra med att det ligger ca 5cm sand i akvariet som tydlign aldrig är rengjord

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by jetstar,

då va det dags för en fråg igen då!:-) jo ska köpa ett RSM 130 hade jag tänkt! har som sagt aldrig haft saltvatten förut och har läst en del trådar där det står att ni har köpt osmos anläggning/filter. är det nåt man måste ha eller går det med kranvatten direkt i karet och förståss salt osv? Mvh:fredrik

• 4 svar
    • 889 visningar
  11. Started by Dellan1980,

Har bestämt mig för att behålla min burk så jag postar lite bilder på karet så får ni säga vad ni tycker dock så dog min vulpina 4 dagar efter jag kasta lite fröken fiskar i tanken så den är tyvärr inte kvar ;(

12. Started by alf__,

Hallå Allihopa! Ny här på forumet! Har i flera år gått i tankarna på att sätta upp ett akvarium på en spot i min lägenhet. Har länge funderat påhur jag vill att de skall se ut, och har alltid velat ha en simpel look. Så jag har bestämt mig för denna "ramen": (mycket simpel) Ett clownpar + 167l kar, plus levande sten. Alltså enbart två fiskar och levande sten till detta! Jag har nu byggt min bänk och en DIY LED belysning som jag blev mycket, mycket nöjd med! Postar lite bilder längre ned tänkte jag. Iaf. Jag har nu fyllt vatten(OSMOS), sand och levande sten. Har även installerat ett powerhead (aquaclear 30) och en värmare. Dessutom tyckte min akvariehandlare att jag skulle…

• 45 svar
    • 3,4k visningar
  13. Started by Astvinr,

Var länge inne på att använda mig av balling (i framtiden) för att tillgodose LPS/SPS med calcium. Nu har jag dock fått upp ögonen för kalkwasser och det verkar vara förvånansvärt enkelt och nästan omöjligt att misslyckas med om man kör det via ATO'n(om man nu inte suger in bottensatsen). Då mitt blivande kar är ca 230 liter så borde jag inte heller behöva använda mig av någon calkreaktor som skulle ta upp väldigt mycket plats. Skulle vilja höra vilka för och nackdelar kalkwasser har mot balling, kostnader funktioner. Jag är framförallt intresserad av att höra från de som provat båda metoderna

• 3 svar
    • 762 visningar
  14. Jag har ett saltakvarium på 100l som har varit igång i ca 2,5 år nu. Till en början hade jag två stycken T8 rör på 20W då frodades min koraller. Då hade jag Xenia, Rhodactis och ett par Discosoma. Det som också frodades var gröna svampar som tog över akvariet om dom inte gallrades ibland. Jag fick lära mig att svamparna kom på grund av dåligt ljus. Jag hade inga fiskar i akvariet då heller. Jag byggde sedan en helt ny ramp för 4 stycken T5 rör för att boosta ljuset lite. Kort därpå flyttade jag in mina fiskar; en clown och två gulfenade blå frökenfiskar. Jag installerade också en skummare, Deltec MCE 600, skummaren var till en början avstängd på nätterna. Det var e…

• 17 svar
    • 2,1k visningar
  15. Efter att bara ha haft mjuk koraler har jag nu köpt mina första lps koraller. Därför vill jag ha tips på bra tillsatser för att kunna hålla värdena i skick?

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by jetstar,

hallå! finns det starkare lysrör till rsm 130?

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  17. Started by Richard_22,

Hej! Tror jag har fått Dinoflagellater i mitt Rsm 130. Har sökt på internet men fann inte mycket. Vore väldigt tacksam om någon kunde komma med lite tips och info angående vad jag ska göra! Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 983 visningar
  18. Hej, Den fjärde februari i år startade jag mitt allra första saltvattenskar, ett reefer 250 med endast torr/död-sten. Jag började mäta ammoniak och nitrit efter 3 dagar och sedan dess har jag i princip kollat av det varje dag. Det bekymmer jag har är att jag fortfarande varken fått en ammoniak-pik eller nitrit-pik. Ammoniaken har i stort sätt varit antingen <0,25 eller 0,25 hela tiden. Även de dagar det luktat jättemycket ammoniak i hela lägenheten har ammoniaken inte varit över 0,25. Nitriten har pendlat mellan 0 och 0,1. Som ammoniakkälla vid uppstarten hade jag i en liten räka, samt att jag körde bakteriekultur (REEF EVOLU…

• Gilla
    • 12 svar
    • 2,2k visningar
  19. Started by maria,

Vet nån vad det är dör nått som kryper runt på glaset? Har sett ca 4st i akvariumet tänker på den stjärnformade lila

• Gilla
    • 1 svar
    • 944 visningar
  20. Started by Anders Bengtsson,

Hej! Har efter 10 års frånvaro startat upp ett saltkar igen. Mycket har hänt på de åren, främst med tekniken, så en hel del är det ju att läsa in sig på igen! Den här gången valda jag att starta upp med ett ”plug-and-play” system för att underlätta processen. Hittade ett begagnat Red Sea Max C på 250 liter som jag lastade i 30 kg levande sten och har nu även fått i städpatrull i form av ett par Eremiter och lite sniglar. Karet har varit igång drygt två veckor nu och jag börjar irritera mig på det oljud som skummaren och pumparna åstadkommer. Jag har testat både orginalskummaren samt en Deltec MC 500 som följde med men resultatet blir detsamma, ett vibrerande olj…

21. Någon idé om vad detta kan röra sig om? Ser fotosyntetisk ut, är rätt platt och rör sig ej vad jag kan se. Dök upp från ingenstans. Cirka 5mm i diameter.

• 1 svar
    • 269 visningar
  22. Started by hippo,

hur gör man när man backspolar osmosen. kopplar man helt enkelt bara på vattnet på den blå utloppsslangen?

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  23. Started by skogsmullevictor,

Hej! Jag startade upp ett saltvattenakvarium för ungefär ett år sedan, men när jag märkte att det bara gick utför lade jag ner det innan det blev en alltför dyr affär för mig. Jag tror att mina misstag var att jag helt enkelt hade för liten erfarenhet av saltvatten, och har nu börjat läsa mycket om det för att någon gång i framtiden starta upp ett nytt med mer lyckat resultat. Sillen här på saltvattensguiden tipsade om två saker för en nybörjare inon saltvatten. en bok och en text som en medlem här skrivit. Jag undrar nu var kan man köpa denna bok, saltvattensakvariet av Daniel Knop, och vad innebär egentligen omvänd osmos som det står om i texten som Dez3d har skrivit. Ä…

• 10 svar
    • 1,6k visningar
  24. Started by Daniel N,

Vem tillverkar de bästa måtbeställda akvariumen i Sverige. Jag har letat efter liknande frågor utan framgång. Mvh D

• 22 svar
    • 9k visningar
  25. Started by TheMatrix63,

Har funderat i flera år på att skaffa ett saltvattensakvarium, men efter att ha läst massor av inägg på detta utmärkta forum så undrar jag om det verkligen är värt det? Min största fråga är : Kan man åka på semester tre-fyra veckor om man har ett saltkar? Och om man gör det, hur ofta MÅSTE nån ta hand om det? Detta är min största fundering, pengar skiter jag i, de är till för att spenderas! / JH

• 9 svar
    • 1,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.