Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by mklauser,

Hejsan! Jag är helt ny på detta området, har dock haft sötvatten i flera år, och är jäkligt sugen på att dra igång ett litet 25 liters-akvarium somjust nu funkar som yngelkar för några små Pseudotropheus Demasoni. Min tanke är att göra det så enkelt som möjligt för mig! Kommer att läsa på ordentligt då projektet är några månader iväg. (Malawisarna måste få växa upp först) Har också suttit och plöjt igenom tråd efter tråd här på forumet, så jag känner mig iallafall lite förberedd just nu, men mycket som fortfarande måste in i skallen! Jag ska inte ha någon fisk i alls (det är väl för litet för det?) utan bara ha turbosniglar, eremiter och möjligen någon räka. Sjöstjärna?…

• 23 svar
    • 2,2k visningar
  2. Started by Malice,

Hej! Är fulständig nybörjare av saltvatten akvarium, har dock bestämt mig för ett försök. Har dock haft små sötvattenakvarium tidigare. Har snokat runt lite på forumet under två månader registrerade mig dock först igår. Har hitils inhandlat: 1 st helglas akv. på 450 liter 2 st aqua bee pumpar på 3000 resp 2000 liter 1 st skummare Deltec MC500 1 st doppv. Aquatic Nature 300 w 1 st bok av Daniel knop Saltvattenakvarium 6 st diverse testkit samt 1 hydrometer 25 kg Instant ocean salt I st amatur (som jag inte fått än, kommer på onsdag) kommer tyvärr inte ihåg fabrikat. Dessutom diverse andra småpryllar såsom algskarapa timmers osv. Jag räknar med att ha min möbel färdig i slu…

• 28 svar
    • 2,5k visningar
  3. Started by nelson,

Hejsan! Har skrapat ihop min start budget nu så jag har lite frågor. Jag har ett 300 liters akvarium som jag ska till saltvatten och en sump på 112 liter. Hur stor cirkulation bör man ha sumpen? Är 20ggr volymen för mycket att ha i huvudkaret?(Tunze stream verkar lämplig) Är oceanrunner pålitliga och tysta, tänkte ha en som retur(deltec är bra men lite fel prisklass)? Någon som testat hydors flo? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_32_114&products_id=2271&osCsid=ec0e0ac1dc7e07b0b7ecaabeb30b23b0 Tacksam för svar hls Nelson

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by kalix,

Hejsan! jag är ny här på forumet och detta blir min första post. jag har suttit och läst runt på detta och andra forum ett antal dagar och har fastnat för ett clown hotell. Detta blir mitt första salt och jag tänkte skriva om hur jag gör i denna tråd. hoppas även på tips och ideér. Egentligen skulle jag vilja ha synpunkter på sättet jag har tänkt gå till väga när jag startar. *stor osäkerhet råder* Har hittat en hotell för 2100kr i en butik här i Göteborg, bänken kostar 550kr.(vet inte om jag skall ha den bänken ännu) är det ett rimligt pris att ge?. Tänker skriva hur jag startar i olika steg, vilket känns lättast för mig så jag gör allt i rätt ordning eller i alla fall …

5. Started by jorgen,

Hej. Jag är helt ny här och inom saltvattensakvarium. Har haft sötvattensakvarium. Min plan är nu att göra mig av med mitt sötvattensakvarium och start upp ett Clownfiskhotell (58l.) med 2 clownfiskar en del snäckor och några lätta koraller till att börja med. Bör man sätta in en (kanske fler) extrapumpar? är det någon speciell installation ni rekomenderar? Har ni tips på andra djur man skulle kunna ha i akvariet för att få bättre "balans" med alger och så? Hörde att man kunde byta ut ett av lysrören i locket mot ett 20000K för att få bättre ljus, är det något som rekomenderas? var hittar man isåfall sådana lysrör? Hur ofta behöver man byta vatten i ett sådant akvarium? …

• 6 svar
    • 2,6k visningar
  6. Started by dannhepannhe,

Jag är en nybörjare så är helt vilsen när det gäller sånthär men jag vill gärna lära mej så mycket som möjligt:) Jag har tänkt starta ett saltvattensakvarium, det är ett 54 liters. Till en början skulle jag vilja veta allt som jag måste köpa för att det ska kunna startas och fungera. fiskar och sånt är steg 2 men tror jag vill ha bla clownfiskar. men som sagt vad behöver jag köpa för pumpar och andra tillbehör?

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by phhasek,

Jag är i planeringsfasen för uppstart av ett begagnat Aqua Medic Yasha 36L. http://www.marineaquatics.co.uk/AQUA-MEDIC-AQUARIUMS/Aqua-Medic-Yasha-Nano-Aquarium 1. Jag hade tänkt göra i ordning osmosvatten i en 20 samt 10 liters-hink för att sedan blanda detta med saltet direkt i akvariet. Finns det några anledningar att inte göra så? Vilka i så fall? Hur länge kan man spara osmos-vatten i en dunk med skruvkork? 2. Jag tänkte fylla på med levande-sand i botten när salthalten är korrekt (Jag värmer upp vattnet till 25 grader). Hur gör jag enklast för att ha i sand i ett fyllt akvarium? Några tips? 3. Dagen efter jag gjort detta tänkte jag stoppa i minst 4 kg levandesten…

• 48 svar
    • 3,8k visningar
  8. Started by Flygare,

Nu börjar det närma sig start av del 1 i min saltvattensresa. Den består i ett 25 liters nano (vilket jag vet kan bli en "utmaning"). Del 2, om nu del 1 funkar hyggligt kommer bli ett större i 150-ish literklassen. Det jag funderar lite över är starten, då jag inte tänkt köra någon fisk i den lilla burken utan bara lägre djur och koraller. Har läst om "Lasses metod" för att starta små kar. Men frågan är om den kan appliceras även utan fisk? Räcker städpatrullen till att producera jox till bakterierna för att få igång nitrifikation i sten/filter? Och hur snart efter introduktion av levande sten kan man släppa i städpatrullen? Kan det ske omedelbums …

• Gilla
    • 3 svar
    • 603 visningar
  9. Hej! Jag ska dra igång mitt första saltvattenskar på måndag är planen. Nu har jag massa nybörjarfrågor, som jag hoppas på att jag får besvarade av någon kunnig : ) Jag ska starta ett juwel lido 120.. Funderingarna lyder: Fått tag i beg LS för väldigt bra pris, hämtar den redan på lördag men har inte möjlighet att få igång saltvattenskaret före måndag då vi får tillgång till vår nya lägenhet då. Hur förvarar jag stenen bäst fram till måndag? Jag har förstått att jag ska vänta med att sätta i ls till saltet har löst upp sig, hur lång tid brukar det ta? Ser man det tydligt? Hur länge ska jag vänta med att sätta i första fisken? Hur många fiskar ska jag börja med? Mina planer…

10. Started by _wendel,

Tjena! är hyfsat ny på det här med saltvatten. Har idag ett kar på ca 200L utan sump som jag köpte begagnat för några månader sen. jag funderar på att starta upp ett nytt kar med sump. med måtten, 1200*50*60 (360L) + sump. Eller något liknande. Det ska bli ett blandat revkar. Jag funderar lite över vad för teknik jag ska ha, och hur jag ska gör med sumpen. Vill försöka få det rätt ifrån början och slippa dom onödiga misstagen . har ägnat timmar här på SG och läst på. mina frågor har säkert kommit upp många gånger. men vill starta en egen tråd för att få snabbare svar på mina frågor ifrån er experter . Har i dagsläget Skummare : MCE600 Belysning: Aqua medic MH 250W Cirk…

• 2 svar
    • 647 visningar
  11. Started by jetstar,

Hej! jag tänker starta ett litet salvatten akvarium! hade tänkt någonstans mellan 40-150l för att se lite hur det fungerar! har ett större sötvattens(400l) som jag med tiden skall avveckla och starta ett saltvatten där med men tänker lära mig lite först! så nu har jag några frågor till er som vet!! *vad är det jag behöver alltså det nödvändigaste för att starta!? (låt säga att jag köper ett beg akvarium utan tillbehör! storlek 100l) har varit på en del zoo butiker men tycker inte jag får någon bra hjälp! det rör sig ofta om pengar runt 10000kr det är filter i mängder,tester,lysen,uvfilter,skummare,ytbrytare,vågmaskiner,MMMMM och det är inte vad jag tänkt till att börja me…

• 28 svar
    • 5,3k visningar
  12. Started by Saxmark,

Ett nytt begagnat kar inhandlat. Det blir ett MP brilliant 110 (Jo jag vet att MP har problem med silikon men detta skall kollas innan start). Tänkte måla karet på baksidan för att få en juste färg. Till detta var det en AM OceanLight 150 som skall upp på nått smidigt sätt.. Tänkte mig en huv i plywood som jag skulle lacka med fuktspärr på insidan och på så sätt slippa avdunstningen en aning. Detta kräver en del jobb innnan det blir klart.. Och en sump i skåpet på undersidan.. Om nån har mått på skåpet invändigt eller en bra skiss på en färdig sump till detta skåp e jag tacksam mottagare.. Nu kommer vi till det roliga om ni har sett annonsen som var här på köp och sälj s…

13. Started by andreassofus,

hej! Jag är helt ny på detta med saltvatten och behöver nu massa hjälp jag har läst lite i trådarna här och varit inne i ett par affärer som har saltvattenkar och har blivit otroligt sugen på o skaffa mig ett eget. jag har bara sötvatten nu. 400l malawi och 160l fisksoppa. och nu till mina frågor. blir det lagom att börja med ett ca 200l kar? Vad bör/ska jag köpa för teknik? Vad ska jag ha för sten och koraller anemoner när jag är nybörjare? måste man ha ett sumpakvarium? och bör jag ha det när jag är en okunnig nybörjare? vad får man räkna med för pris ca inklusive allt utom själva karet , ,såsom sten koraller anemoner?? det blev väldigt många frågor men jag hoppas att …

• 153 svar
    • 20,5k visningar
  14. Started by Alessandro,

Hej ! Jag har idag ett sötvattenskar på 200 L (100l x 50h x 40d) som kommer att bli saltvatten innom ett par veckor, här kommer info om det samt lite foto! Tanken är att det ska bli en "low-tech" med enkla koraller och mindre fiskar samt snäckor/räkor. Kommer att köra med ytterfilter där jag kommer att ha i biobollar, samt en attrap för ytavrinning. Teknik: Belysning: GLO T5 2x39w (Aqua Medic Reef White 15K, Aqua Medic Reef Blue) Cirkulation: Tunze 6045 x 2 (4500l/h x 2) Mekanisk filter: Eheim Pro ytterfilter (700l/h) Skummare: Wave 400 P (1100l/h) Tester: No2, Ph, Po4, No3, (kommer senare att köpa Ca, Mg och Kh) Salt: Red Sea Salt 10 kg och optisk refraktometer. Detta är…

• 74 svar
    • 9,2k visningar
  15. Started by Maria__K,

Hej Hej Ja detta är säker en tjatig fråga och jag måste erkänna att en del har blivit besvarade när jag suttit och läst gamla inlägg men bättra att fråga en gång för mycket än en för lite.. Jag planerar att starta upp ett saltvattenskar, har tidiagre haft olika stora sötvattenkar men har alltid drömt om att ha nemo simande i vardagsrummet volymen på akvariet ska för hoppningsvis bli 450 liter. Har här två alternativ, att köpa ett juwel visin 450 och anpassa till salt eller köpa ett färdigt paket med skummare och allt. Vilket är bäst, och den återkommande frågan, billigast i längden? hade vad gällande akvarie lägga ut ordentligt i början så att jag slipper ångra köpet eft…

• 14 svar
    • 2,4k visningar
  16. Started by sebbe1983,

mors. ska göra ett seriöst frösök att träda in i den underbara saltvattensvärlden. är dock helt ny med undantag frö entusiasm... förklara gärna frö mig allt jag behöver veta för att starta ett kar och få det att fungera, funderar på om jag ska köpa mig typ ett 300l och "göra om" det till salt eller om man skulle ta den fega vägen och köpa ett färdigt 130l red sea tror jag det heter. ok snyggt men känns som man missar mkt på vägen. vad behöver jag och hur gör jag me tex ett 300l inte snålvarianten med minsta möjliga teknik men inte värsting varianten extra plus allt för 100k heller utan ngt mellanting. kollat runt lite och det är vad jag sett bu och bä om allt från uv filt…

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by Edman,

Efter att ha kört malawi i en massa år så tänkte jag bli återfallsakvarist. Men det är ju halvtrist att falla in i samma spår som då, man borde utvecklas lite tycker jag, därav kommer några frågor från en fullkomlig nybörjare. Nån som sett eller kan kika på specen av detta startkit för saltvatten: https://eheim.com/en_GB/aquatics/aquariums/starter-kits-marine-water/aquastar-marine/aquastar-63-marine Min tanke är att börja smått med ett sånt här på köksbänken, och slår det väl ut så kan det bli ett fullvuxet i vardagsrummet sedan. Dessa går att beställa från tyskland, men jag har inte hittat någon svensk butik som har dem ännu.

• 4 svar
    • 1k visningar
  18. Started by JonasK,

Hej! Jag har ett splojsans nytt Reefer 250 som jag scapeat med död levande sten. I ca 10 dagar låg stenen i sötvatten i jäshink tills vattnet blev kissgult. Därefter tvätt, skrubb och åter dränkta i nytt sötvatten i jäshinken. Nu ligger de sedan ett par dagar i karet med saltvatten i (osmos). Full fräs på sump, returpump och mp10. Mätte precis nitrit och fick 0. Är min sten ren, eller ska jag låta det gå ett par dagar till innan nytt test av nitrit? Tanken är sedan att köra Red Sea Mature Kit och följa det programmet till punkt och pricka.

• Gilla
    • 7 svar
    • 771 visningar
  19. Started by Cherry,

Så ja, nu är det dags för start har ett 58 liters clownhotell. Jag vill gärna höra lite tips om en lätt start. Tips om LS och koraller/Vilka som är lättast att ha och inte för dyrt. Fick ett tips om att en 7-8 Kilo's LS skulle passa bra på 58 liters. Ska man då börja med att köpa LS och lägga i den med saltvatten och låta det stå? isf hur länge? Tacksam om alla som vet något kan svara. Bilder kommer komma!

• 26 svar
    • 3,1k visningar
  20. Hejsan alla! Blir mitt första inlägg på denna underbara hemsida/forum! Efter några år med inga akvarium alls har jag om min far bestämt oss för ett saltvattens projekt tillsammans! (lite är det för att min fars bror är sötvattens odlare nere i kungsbacka och säger att det är alldeles för svårt, och att min far är nybliven glad pensionär!) Nu har vi tänkt att överbevisa honom. Jag har lite saker sedan tidigare. Listar dem nedan: * Akvarium avsätt för saltvatten kub 65 x 65 x 65 (275 liter) * 2 st cirkulations pumpar maxijet liter/h * 1 st Aqua medic midiflotor skummare (max 400 liter) * 1 st Doppvärmare Jäger för 300 liter * 1 st Aquael OxyBoost APR 300 * 1 st Eheims pum…

• 13 svar
    • 2,3k visningar
  21. Started by Black_orphius,

har i dag ett sötvattens akvarium som jag tänkte göra om till saltkar. Har lite kunnskap om saltvatten men känner att det inte räcker.... Det jag undrar över mest är vilka krav som krävs på teknisk utrustning. Har idag ett innerfilter med inbyggd UV-C (UNI filter 500UV)kan detta användas i ett saltkar eller är det för klent? Hur bygger upp en sumpoch hur vet man hur stor den skall vara i förhållande till visningsakvariumets storlek? Har hållit på med sötvattens akvarium en längre tid men har nu blivit sugen på salt. Känns som man är tillbaka på noll i kunnskap.....

• 20 svar
    • 2,4k visningar
  22. Started by Catfish,

Hej!

• 0 svar
    • 502 visningar
  23. Started by Catfish,

Hej! Jag håller på att starta upp ett 58 liters akvarium. Jag har i ca 5 kg sten, varav 1 kg av den är från ett akvarium som är igång. Jag har också levande sand, samt en död korall med massa gröna trådiga alger på i. Jag har sett rörmaskar på ena stenen och någonstans här i finns en snäcka och en sjöstjärna. Men hur blir det med uppstarten om man redan har sten med allt nyttigt på? Har kört med lyset på ca 3-5 timmar de senaste dagarna (haft igång en vecka), första dagarna max två timmar. Ska jag stoppa in någon uppstartskit (typ Reef Mature Pro kit) eller köpa makroalger eller strunta i det? När kan jag stoppa in någon algätare/fisk/korall? Fått så många olika bud frå…

• 3 svar
    • 796 visningar
  24. Started by Kjellbin,

Hej jag har precis inskaffat ett juwel lido 120l och väntar just nu på leverans av mina marine och blue ledrör. Min fråga är, skulle jag kunna starta akvariet med salt, levande sand och levande sten utan dessa ledrör ( alltså köra igång med orginal ledrören som är för sötvatten så länge)?

• Tack
    • 4 svar
    • 816 visningar
  25. Started by Lundberg,

Hej, Jag funderar på att dra igång ett saltvattensakvarium. Min erfarenhet av saltvattensakvarium är 0 och jag skulle gärna ta emot lite tips. Tankarna går mott ett akvarium som är ungefär 200L stort och det som skall vara i är fisk och lite koraller. Vad behöver jag rent tekniskt? Vad bör man ha för levande i början? Är det någon idé att köpa begagnat här på sidan eller är riskerna för stora att det är nått fel på utrustningen så man i slutet får köpa nytt ändå? Jag vill heller inte att det skall springa iväg supermycket i kostnad till att börja med iaf, självklart vet jag att det kostar pengar men jag hade inte riktigt tänkt att slänga ut 20 000 direkt. Har läst en del …

• 10 svar
    • 2,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.