Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

  1. Started by sebbe,

    Hej! Tänte börja strta upp ett saltvatten inom kort tid så nu har jag lite frågor till er. Jo, jag har två stycken nuvarande aötvatten kar som jag kan använda. Det ena är 350 liters med alu ram det andra är utan men ihar lite repor på rutan. Tror ni det skulle gå att ha det med alu om man täcker över det med silikon eller ngt? Sen så har jag ingen möjlighet att borra glaset så behöver man sump och isf hur löser man det då? Går det utan att ha borrat glas? Men jag vill gärna ha en sump om det går. Har ni ngt tips på vad jag kan göra?

    • 2 svar
    • 965 visningar
  2. Started by jetstar,

    Hallå! har en liten koloni med kolonianemoner/knappar av släktet "protopalythoa"i mitt RSM 130 sen 2 veckor tillbaka men de senaste dagarna har nånting hänt med dessa! ser inte ut som dom trivs!? vad kan detta bero på? det som skett är att dom har dragit in eller krullat ihop sina tentakller som i vanliga fall är helt utsträckta! upplever också att vissa har dragit ihop sig till mer knoppliknande form! dom är placerade högst upp ca 20cm från lysrören! är belysn ingen för stark?? eller för svag?? (är RSM orginal 2x55w compact lysrör) eller kan det vara nåt annat? har någon erfarenhet av detta så tar jag tacksamt emot tips!! mvh

    • 2 svar
    • 808 visningar
  3. Started by Nelli,

    Hej allihopa! Karet, som hade körts i flera år haft mycket långa trådalger trots allt... på hela bakredelen sitter stenar fast (fortfarande). Vid transporten blev karet skadat och krävde reparation. Självklart dog alla alger under tiden... Stör dom nu och måste skrapas bort eller låta bara karet gå 1-2 månader för stabilisering? Tack på förhand! Gott Nytt År!

  4. Aquael start up help required 30l nano tank place to buy coral in cheep rates and requirmentsrequirements

    • 2 svar
    • 612 visningar
  5. Started by RickardK,

    Hej! Har tidigare haft ett saltvattenskar pa 275 liter som slutade i en olycka med vatten på golvet följt av avyttring av karet och att jag sedan vände ryggen åt salt i flera år och slickade mina sår. Jag gjorde många fel där mina lösningar ofta led av tänket att maximera nyttan av varje spenderad krona (billig led vars färgton jag avskydde, hävert-baserad överrinning till sumpen som lät som en spolande toalett mm). Men nu har jag börjat få ett sug igen. Planeringsstadiet än så länge. Tanken denna gång är att hålla det enkelt. Minimalt med teknik samt ingen teknik utanför karet som kan få för sig att läcka. Inga billiga grejer som susar och låter. Samt en…

    • 2 svar
    • 756 visningar
  6. Started by the rookie,

    Har en liten fråg =) Skillnad på sand och sand ...tex sand, 1 mm grus, 3 mm grus och 5 mm grus ... Hur skiljer det sig ...måste jag ha sand för att en mussla skall trivas, sjögurkor, stjärnor osv, tycker alla andra fiskar, sniglar, kräftor om sand oxå ... hur skiljer sig renhållningen ? kan jag blanda olika storlekar ...som ren sand med 1 mm korallgrus...? Tja ...ni kanske kan fler exempel ...bara bomba ...försöker komma på vad jag skall ta i mitt nya kar ...ge det en snygg o stilren look ... Vill ha ett "Bang & Olofsen" akvarium . MVH Peter

    • 2 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Kn0tan,

    Köpte mig en eremit för en vecka sedan och det visade sig vara en vandal/ligist, den flyttar omkring mina små fraggstenar med knappar på ... Så frågan är vilket korall lim är att föredra (som funkar) har kollat runt på forumet och inte fått något klart vinnarlim till mitt fraggproblem. Det jag har inom shopping avstånd är av typerna Deltec och ett no-name knådbart korall-lim enligt salthandlarens hemsida. Har även uppmärksammat att limmerna kan gå ur datum och då är fråga nr2 om dom går ut ur datum fortare om man öppnar förpackningen?... tänkte så att dom inte springer ur datum innan jag har hunnit använda allt. Mvh / Tony <--- Den ondsinta vandalen

    • 2 svar
    • 572 visningar
  8. Started by POB,

    Hur ofta ger ni mat och vad ger ni för typ av foder?

    • 2 svar
    • 716 visningar
  9. Started by irocz,

    Jo är som så att jag ska bygga mig en sump (3 fack) det första typ som ett droppfilter med bio bollar, det sissta som klarvatten kammare med pump i (kanske med några växter i, få se) Vattnet kommer att tvingas att gå igenom en filtermatta mellan fack 1 och 2, Men vad ska man ha i det 2:a facket (filter media, har hittat skisser där det ska vara biomax men har inte listat ut vad biomax är för något), andra facket kommer att ha vattentillförsel ifrån botten på facket. Kom gärna med ideer på konstruktion samt vilka filter material man ska ha var i sumpen. Har även funderat på att ha ett sandfilter på returledningen ifrån sump till kar, vad tror ni om det? eller är det onödig…

    • 2 svar
    • 898 visningar
  10. Started by Fabhellmyrs,

    Hej! Jag funderar på att köpa en aqua medic Blenny men jag undrar om det går att sätta på en glasbitar eller något slags lock för vi har katter, jag ser framför mig hur katterna sitter och fiskar

    • 2 svar
    • 803 visningar
  11. Started by Hansson88,

    Vilka fiskar kan man ha i ett 400 liters akvarium ? Har en scopas och 4 chromis !

  12. Started by Daniel Fahlström,

    Jag har införskaffat ett par fraggar som efter några dagar började bli avskalade av polyper. Jag misstänkte snabbt de små ljusa stjöstjärnor som följde med levande stenen så jag tog bort de tre jag hittade. Men tyvärr fortsatte det och jag undrar om det kan vara min pepparmintsräka som är boven eller någon liten krabba från levande stenen? Någon som har en teori?

      • Gilla
    • 2 svar
    • 774 visningar
  13. Started by Henrik dahlström,

    Funderar på om jag ska ta bort gräsalgerna för sjö borren värkar inte äta något av det eller är det dumt om hen börjar svälta??? Eller släpper gräset sporer så det blir 7 Resor värre

    • 2 svar
    • 543 visningar
  14. Started by Acke75,

    Min eldräka har ömsat skal. Ska jag ta bort det gamla skalet eller låta det ligga kvar i karet?

    • 2 svar
    • 748 visningar
  15. Started by Hoyt,

    Som rubriken lyder, vilka bakteriekulturer rekommenderar ni till ett helt nystartat kar? Bakterier, tillsatser osv? Mvh, mackan

    • 2 svar
    • 844 visningar
  16. Started by Johnny Tveit,

    Hej, en kanske dum fråga. Jag har bara två st clowner i mitt akvarium (har bara varit igång i 14 dagar). Nu har jag massor med vita prickar på glaset, misstänker att det är Copepods? Men Clownerna verkar inte intresserade alls, bör jag investera i någon fisk som äter dessa? Kan det bli ett problem om jag inte införskaffar något som håller lite kontroll på populationen? MVH Johnny

  17. Started by montana_79,

    Hej, Köpte denna för 2 dagar sen, den ligger nere fortfarande, har ni nån tips vad man kan göra, alla värde är ok.

  18. Started by Manks,

    Är fortfarande på gång att starta upp mitt 54 l nano/microrev( skynda långsamt) Jag ska köra med 2*24 w T5 i karet. Cirkulationen har jag inte riktigt bestämt hur stark den kommer vara... Från början var min tanke att ha en clown el. ett clown-par i det, men vad jag förstått efter att ha läst så är det inte så väldigt snällt mot de stackarna, eller vad säger ni? Eftersom jag inte har plats för något större så behöver ni inte racka ner på mig och börja prata om pris och dylikt... Min fråga lyder helt enkelt, vad finns det för roliga/intressanta/knäppa/spännande invånare till karet som ni rekomenderar för en nybörjare? Gärna rekomendationer på olika mjukkoraller också. ED…

    • 2 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by thompa81,

    Fick med en helsvart snäcka i min levande sten.. Har läst mig till att de utsöndrar gift när de dör. Ska jag plocka bort den eller de jag hittar?

    • 2 svar
    • 816 visningar
  20. Started by zeke66,

    Ändat

    • 2 svar
    • 713 visningar
  21. Started by Isabella,

    Tjena gänget! Jag tänkte ge mig på ett 30 liters med koraller och annat nybörjar anpassat skoj. Det kommer med största sannolikhet vara helt utan fisk. Jag har erfarenhet sedan tidigare av både stora och små sötvattenskar. Har ett 30 liters sötvatten gåendes just nu med räkor och en labyrintfisk. Jag har läst på en hel del om saltvattensakvarestik och vill nu börja köpa in lite utrustning, men vilken djungel det är! Jag ska konvertera ett sötvattenskar till salt så det första jag behöver byta ut är ljuset. Vilken ljuskälla rekommenderar ni? Jag har sett att flera beställer budget varianter från Kina. Är dessa att rekommendera? Län…

    • 2 svar
    • 884 visningar
  22. Started by Kjellbin,

    Snabb fråga! Om man ska investera i en Osmo hur viktigt är då ett DI filter? Tacksam för hjälpen. Väljer just nu mellan dessa två: https://www.ebay.co.uk/…/Finerfilters-4-Stage…/332179436459…(100GPD) https://shop.foretagsakvarium.se/…/aqua-medic-osmos-90-150-…(300L)

    • 2 svar
    • 732 visningar
  23. Vad Jag skulle vilja ha är en liten dator stående som tar alla värderna och sparar ner dem på datorn. Så att man senare kan se alla värderna. Och om något värde är fel så får man ett lärm. Tex. Temp går under 25. då öppnas en brytare som tex starta värmaren. Om jag inte är helt fel ut så är det dessa sakerna man ska ha koll på. fosfat kalsium (ca) kh ph nitrit nitrat temp något som hört talas om en liten box som gör detta och som man kan ansluta till en dator för sparande av informationen. // Lennie

    • 2 svar
    • 755 visningar
  24. Started by rami,

    hej. jag funderar på att köpa ett saltvatten akvarie mellan 150-300Liter. måste man ha en sump eller är det för att slippa ha alla prylar i akvariet, finns det nån annan anledning att ha en sump?

    • 2 svar
    • 951 visningar
  25. Started by sietses100,

    Räcker det med en Aquamedic New Jet 3000l/t till mitt kar på 300l? Eller måste man ha mer än en pump?

    • 2 svar
    • 844 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.