Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by POB,

Hur ofta ger ni mat och vad ger ni för typ av foder?

• 2 svar
    • 590 visningar
  2. Started by irocz,

Jo är som så att jag ska bygga mig en sump (3 fack) det första typ som ett droppfilter med bio bollar, det sissta som klarvatten kammare med pump i (kanske med några växter i, få se) Vattnet kommer att tvingas att gå igenom en filtermatta mellan fack 1 och 2, Men vad ska man ha i det 2:a facket (filter media, har hittat skisser där det ska vara biomax men har inte listat ut vad biomax är för något), andra facket kommer att ha vattentillförsel ifrån botten på facket. Kom gärna med ideer på konstruktion samt vilka filter material man ska ha var i sumpen. Har även funderat på att ha ett sandfilter på returledningen ifrån sump till kar, vad tror ni om det? eller är det onödig…

• 2 svar
    • 838 visningar
  3. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Jag funderar på att köpa en aqua medic Blenny men jag undrar om det går att sätta på en glasbitar eller något slags lock för vi har katter, jag ser framför mig hur katterna sitter och fiskar

• 2 svar
    • 725 visningar
  4. Started by Hansson88,

Vilka fiskar kan man ha i ett 400 liters akvarium ? Har en scopas och 4 chromis !

5. Started by Daniel Fahlström,

Jag har införskaffat ett par fraggar som efter några dagar började bli avskalade av polyper. Jag misstänkte snabbt de små ljusa stjöstjärnor som följde med levande stenen så jag tog bort de tre jag hittade. Men tyvärr fortsatte det och jag undrar om det kan vara min pepparmintsräka som är boven eller någon liten krabba från levande stenen? Någon som har en teori?

• Gilla
    • 2 svar
    • 679 visningar
  6. Started by Henrik dahlström,

Funderar på om jag ska ta bort gräsalgerna för sjö borren värkar inte äta något av det eller är det dumt om hen börjar svälta??? Eller släpper gräset sporer så det blir 7 Resor värre

• 2 svar
    • 455 visningar
  7. Started by Acke75,

Min eldräka har ömsat skal. Ska jag ta bort det gamla skalet eller låta det ligga kvar i karet?

• 2 svar
    • 691 visningar
  8. Started by Hoyt,

Som rubriken lyder, vilka bakteriekulturer rekommenderar ni till ett helt nystartat kar? Bakterier, tillsatser osv? Mvh, mackan

• 2 svar
    • 709 visningar
  9. Started by Johnny Tveit,

Hej, en kanske dum fråga. Jag har bara två st clowner i mitt akvarium (har bara varit igång i 14 dagar). Nu har jag massor med vita prickar på glaset, misstänker att det är Copepods? Men Clownerna verkar inte intresserade alls, bör jag investera i någon fisk som äter dessa? Kan det bli ett problem om jag inte införskaffar något som håller lite kontroll på populationen? MVH Johnny

10. Started by montana_79,

Hej, Köpte denna för 2 dagar sen, den ligger nere fortfarande, har ni nån tips vad man kan göra, alla värde är ok.

11. Started by Manks,

Är fortfarande på gång att starta upp mitt 54 l nano/microrev( skynda långsamt) Jag ska köra med 2*24 w T5 i karet. Cirkulationen har jag inte riktigt bestämt hur stark den kommer vara... Från början var min tanke att ha en clown el. ett clown-par i det, men vad jag förstått efter att ha läst så är det inte så väldigt snällt mot de stackarna, eller vad säger ni? Eftersom jag inte har plats för något större så behöver ni inte racka ner på mig och börja prata om pris och dylikt... Min fråga lyder helt enkelt, vad finns det för roliga/intressanta/knäppa/spännande invånare till karet som ni rekomenderar för en nybörjare? Gärna rekomendationer på olika mjukkoraller också. ED…

• 2 svar
    • 1k visningar
  12. Started by thompa81,

Fick med en helsvart snäcka i min levande sten.. Har läst mig till att de utsöndrar gift när de dör. Ska jag plocka bort den eller de jag hittar?

• 2 svar
    • 755 visningar
  13. Started by zeke66,

Ändat

• 2 svar
    • 651 visningar
  14. Started by Isabella,

Tjena gänget! Jag tänkte ge mig på ett 30 liters med koraller och annat nybörjar anpassat skoj. Det kommer med största sannolikhet vara helt utan fisk. Jag har erfarenhet sedan tidigare av både stora och små sötvattenskar. Har ett 30 liters sötvatten gåendes just nu med räkor och en labyrintfisk. Jag har läst på en hel del om saltvattensakvarestik och vill nu börja köpa in lite utrustning, men vilken djungel det är! Jag ska konvertera ett sötvattenskar till salt så det första jag behöver byta ut är ljuset. Vilken ljuskälla rekommenderar ni? Jag har sett att flera beställer budget varianter från Kina. Är dessa att rekommendera? Län…

• 2 svar
    • 783 visningar
  15. Started by Kjellbin,

Snabb fråga! Om man ska investera i en Osmo hur viktigt är då ett DI filter? Tacksam för hjälpen. Väljer just nu mellan dessa två: https://www.ebay.co.uk/…/Finerfilters-4-Stage…/332179436459…(100GPD) https://shop.foretagsakvarium.se/…/aqua-medic-osmos-90-150-…(300L)

• 2 svar
    • 628 visningar
  16. Vad Jag skulle vilja ha är en liten dator stående som tar alla värderna och sparar ner dem på datorn. Så att man senare kan se alla värderna. Och om något värde är fel så får man ett lärm. Tex. Temp går under 25. då öppnas en brytare som tex starta värmaren. Om jag inte är helt fel ut så är det dessa sakerna man ska ha koll på. fosfat kalsium (ca) kh ph nitrit nitrat temp något som hört talas om en liten box som gör detta och som man kan ansluta till en dator för sparande av informationen. // Lennie

• 2 svar
    • 692 visningar
  17. Started by rami,

hej. jag funderar på att köpa ett saltvatten akvarie mellan 150-300Liter. måste man ha en sump eller är det för att slippa ha alla prylar i akvariet, finns det nån annan anledning att ha en sump?

• 2 svar
    • 850 visningar
  18. Started by sietses100,

Räcker det med en Aquamedic New Jet 3000l/t till mitt kar på 300l? Eller måste man ha mer än en pump?

• 2 svar
    • 768 visningar
  19. Hej! Det här är mitt första inlägg här på saltvattensguiden. Jag har hållit på med sötvatten ett tag nu och mestadels discusfiskar. Jag har ett 20 tal discus i några akvarium men håller på att minska på antalet av dessa vackra fiskar. Vid nyår köpte jag en 50x50x50 kub som jag ska bygga in i en vägg i köket eller rättare sagt i en garderob i sovrummet så att jag får ett vägg akvarium i köket. :-) Tanken är att jag igentligen skulle göra en vackert inredd kub med växter rötter och ett f1 scalare lekpar som boende. Tanken på saltvatten med koraller och några clownfiskar låter betydligt mer spännande. Jag har dock noll koll på saltvatten. Vad behöver jag för att driva en kub…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by KMG,

Hej! Om jag vill öka pH (ligger på 7.6) men inte kalciumnivån (ligger på 420). Hur gör jag bäst då? Natriumkarbonat och bikarbonat (ligger på kH 8)? Co2 scrubber på in luft till skummare? Ligger i fejd med dinoflagellater och begynnande red turf...

21. Hej! Är inne på andra veckan nu efter uppstart av ett clownfisk hotell, har i ca. 7 kg levande sten har inte haft några toppar än i värdena och undrar när skulle jag kunna stoppa i en cleanup crew?

• 2 svar
    • 682 visningar
  22. Started by matte_lkpg,

Har flyttat mitt akvarium och får mycket brunt på sand och även rutor.. Kiselalger antar jag?.. Blev en del innan med efter att det var dåligt skött ett par veckor under flytten för akvariet stog kvar i gammla lyan.. Tog med ca 60l av vattnet och blandade resten nytt.. Hur blir man av med det nu? Kör osmos men inte silikatfilter. Kanske nått man borde satsa på? Vattnet är det samma som innan men det beror väll på ledningar med? Stenar och bakgrund ser tråkiga ut nu med det blir väll bättre hoppas jag Syns dåligt på bilden tyvärr..

23. Started by magnus1982,

hör på folket här att 10% i veckan , 20% i månaden osv... jag har ett 58 liters clownhotell ocha har bytat 10 liter i veckan, vilket är cirka 17 % då =) är det för mycket och är det mer nackdelar att byta så mycket än fördelar? mvh mange

• 2 svar
    • 960 visningar
  24. Started by time for heroes,

Är inne på 10e veckan för mitt kar. Hittills har jag kört utan ljus under incyklingen. Men igår när jag satte i städpatrull + en pepparmintsräka och putsaräka gissar jag på att jag behöver ljus. Är det bara att köra följande: 8-10 blått ljus 10-18 vanligt ljus 18-21 blått ljus 21-8 släckt?

25. Started by Henrik dahlström,

Då kommer nästa fråga Vart köper man olika balling preparat?? Eller komponenterna för att blanda själv Kalciumhydroxid Kalciumklorid dihydrat Magnesiumsulfat Magnesiumklorid NaCI fritt salt Mvh Henrik

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.