Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tjenare där. Sen mina grannar har startat upp sitt saltvatten akvarium har jag blivit väldigt sugen på att ha ett själv. Dock har jag aldrig haft ett akvarium , men en kompis till mig har ett clownhotel på 70L med utrustning till sötvatten akvarium. Jag undrar nu om jag kommer att kunna använda dessa pumpar och ljusramp för att försöka starta ett akvarium för clownfiskar. Vad för utrustning behöver jag kompletera med?. Jag tänkte köpa levande sten och sand , samt vad för skummare är lagom för ett akvarium i denna storlek? Samt för ett såhär pass litet akvarium måste jag ha en sump eller räcker det med att bara köra en skummare? Väldigt Tacksam för svar /R
-
- 2 svar
- 791 visningar
-
-
Karet gått i en månad drygt. Slängde i koraller och en sjöstjärna i helgen. Samt snigklar. Är det dags nu att börja med vattenbyten en gång i veckan? eller kan ja vänta tills ja slänger i en eller 2 små clowner?
-
- 2 svar
- 601 visningar
-
-
fått stabila låga värden i karet nu och koppar in en städpatrull. på lördag skall jag åka och kika efter min första fisk. jag har ett 80 liters Blenny. vill gärna ha färglada fiskar. Vilket är ert bästa tips, länka gärna!
-
- 5 svar
- 795 visningar
-
-
Finns det nått som kan tänka sig gå på läderkoraller ? Ser ut som om något har tuggat på fler ställe. tacksam för hjälp.
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
-
- 1 svar
- 550 visningar
-
-
2Hej alle, har nyligen startat upp en 450l med 100l sump med alla tänkbara teknik men som dock är inte igång då jag håller på och köra in det. började den 12:e februari med och dosera dr. tim "one and only" dock så glömde jag beställa det koncentrera ammonia, så jag lade i 2-3 rå tiger räkor + lite torr foder för att starta nitritfering,från början verka allt vara som det ska, men i flera veckors testande så finns det ammonia kvar i tanken, se bifogade bilder, så sen ca 1 vecka tillbaka tills idag har jag börjat dosera aquaforrest bio s dagligen, men ammonia värde ligger på 1.2 enligt red sea testkittet. så min fråga är, ska jag vänta eller göra en vatten by…
-
-
- 16 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tog över ett akvarium för drygt 2 månader sedan. Akvariet har varit igång länge och det följde med mycket levande sten. Dock är inte nitratvärdena så bra så det jobbar jag med, ligger stadigt 25-50. Men det jag funderar över nu är min sand och inte nitratet. Jag har tillsatt ny sand till Akvariet och den har blivit väldigt brun och full av alger. Jag har förstått att detta är normalt för ny sand och att det tar ett tag för den att mogna. Men hur lång tid ska man räkna med att detta tar? Och ska man rengöra eller röra runt i sanden under denna tiden eller ska man låta den vara så att den får mogna ifred? Har varit sådan flera veckor nu redan. Men det kanske är mitt höga n…
-
-
- 3 svar
- 452 visningar
- 1 följare
-
-
-
Hej! Köpte idag en korall som jag tror heter svampkorall? Den skulle vara lättskött fick jag veta. Har några turbos och eremitkräftor i samma kar sedan 2 veckor som är 190 liter. Har haft akvariet igång i ca 3 veckor. Nu har det gått ca 2-3 h och den böjer sig ner och ser ledsen ut. Nån som vet ifall detta är normalt? Är helt ny inom saltvatten. Tack på förhand! //Payman
-
Ser ut som små bruna svampar med en grön prick mitt i. Något som skall tas bort eller vara kvar?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hallå därute! Har en liten konstig fråga,det är så att vi tänkte uppgradera till saltvattens kar av vårat lilla kar och vill då själv klart få bort fisken som tillhör sötvatten Det är så att vi har ca 30 palettciklider som inte är fullt saltvattenståliga Dom föddes i maj så dom är inte fullvuxna än (vissa kan man se kön på) Är kanske lite fel ställe att fråga på men vår fråga är då om nån kanske är intresserad av att köpa dom för en 10/st eller möjligtvis byta mot nått kul. Förstår fullkomligt om vi blir idiotförklarade men försöka går ju iaf...
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Nu startar jag 112 liters projektet. (TJOHO)! Osmosfilter är beställt : Aquatic Nature Antarctica. Salt är beställt : Reef Crystals. Saltmätare är beställt : Deep six. (såg här på forumet EFTER att jag beställt att dessa vipparmsmätare kanske inte var riktigt 100 men,men.) Så kommer vi till frågan. Denna gång gäller det skummare. Jag har kollat lite på nätet och hittat ett par modeller som jag tycker verkar intressanta och nu skulle jag vilja ha era synpunkter på dessa eller om ni rekomenderar något helt annat. Till saken hör att jag idag har ett plastlock med inbyggd belysning (2*18w) som jag tänkt använda under inkörningen av den levande stenen tills jag köper mh-l…
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har äntligen köpt de första delarna till det som skall bli vårt första saltvattensakvarium. Har aldrig haft akvarium tidiagare så jag hoppas detta går vägen . Det jag bla har idag är en TF 200 skummare och två 1060 eheimpumpar; en till skummaren och en till återföringen. Akvariet jag tänkt köpa är ett nytt 540 (80 L sump) och eftersom det skall byggas nytt så måste jag veta vilka hål som skall borras. Jag har 20mm-rör med en 32mm genomföring men nu har jag hört att det är för litet. Det skulle ju vara bra att kunna använda rören jag fick med men räcker de?. Röret skall gå lodrätt ned till sumpen och vad jag läst så skall 20mm klara ca 100/min. Eller skall jag satsa direkt…
-
- 10 svar
- 1k visningar
-
-
Det är med att starta upp ett saltvattensakvarium tenderar att hålla mig sysselsatt mentalt 24/7. Undrar om det är helt normal...? I vilket fall, har begränsat med utrymme. Kanske skall jag bygga om mitt nuvarande sötvatten till saltvatten. Akvariet är på 420 liter (heter RENA Calvados). Det sitter några skenor av aluminium i det. överlever aluminium en saltvattensmiljö? Kan en sådan burk användas till saltvatten Dessutom har jag en BTN slim line bakgrund samt en modulsten från BTN fastsilikonad i karet. Dessa är ju inte speciellt revlika men jag antar att jag kan låta dem sitta och sedan låta alger växa över dem. Nån risk att de ger ifrån sig nåt giftigt i saltv…
-
- 5 svar
- 816 visningar
-
-
Hej bläckis här igen då jag har 1midas,1rödstjärtad gobbie och 1 dvärgsabbore väldigt fina typer .Men jag har märkt att dom inte håller ihop så bra dom bråkar ! vad ska jag göra nu ?
-
- 0 svar
- 638 visningar
-
-
Hej! Har tänkt att försöka få tag på ett akryl akvarium med måtten 200*120*60 (l*b*h). Men det verkar inte finnas nån som tillverkar i det matrialet i sverige, eller? Har hittat en engelsk firma som gör ( http://www.acrylicaquarium.co.uk/ ) men det blir ju lite frakt och kanske tull avgifter (Fast de är väl med i EU?, kanske får ringa tullverket).. Finns det nån som vet nån annan firma, kanske i tyskland eller nåt, alla tips mottages......... MvH Andreas
-
- 15 svar
- 5,6k visningar
-
-
Funderar på att köpa osmos i morgon . En liten fundering jag har är om osmosen sänker PH-värdet,Jag har lite lågt redan nu med kranvatten. Ca:8,0 i PH Jag vet att PH går ner efter osmosen men fixar det sig när man blandar i salt ? Om inte är det lätt att höja PH ?
-
- 1 svar
- 684 visningar
-
-
Jag är nybörjare på saltvatten. Jag har köpt ett RSM 130. Jag har i helgen fyllt det med osmosvatten, levande sand och 10kg levande sten. Ska köpa lite mer sten, kanske 7kg till. På stenen växer en hel massa saker som jag inte vet vad det är. Jag hoppas att någon här kan tala om vad det är som växer, om det är något som inte borde vara där och ska tas bort mm. Jag har gjort vattentester med Seras tester men tycker att det är svårt att avläsa värdena. Är rädd att jag bedömer svaren galet. Ser att många av er har väldigt exakta siffror och undrar lite vad ni använder för tester. Mina tester visade detta: Salt (mätt med salimeter): 1,022 Ph: 8-8,5 KH: 9 NO2: <0,1 eller &l…
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, Andrea heter jag, är helt grön på det här. Tips och råd tar jag gärna emot! Min kära lilla herre och jag (han är lyckligtvis mer kunnig på det här än jag) skaffade vårat första akvarium för tre månader sen och håller på för fullt med att inreda och planera hur allt ska bli. Tanken är att vi så småningom ska skaffa ett par Hippocampus reidi, gula, Gobiodon okinawae, en Humla räka, ricordea florida, bubbelanemon och mycket mycket mer. Innehållsförteckning (än så länge) Skivanemoner (vit, rosa, röd, grön och brun) Xenia Stjärnpolyper (lila) Caulerpa Sjögräs av något slag Macroalger (röda och en grön trasselsuddsboll?) 6 st rörmaskar Kollonianemoner 2 st röda eremiter 2…
-
Ska starta ett saltvattensakvarium under hösten/vintern. Bor i ett lite äldre hus som blir väldigt varmt under sommaren. Mina tre sötvattensakvarium går upp mot 30 och passerar till och med 30 grader emellanåt. De har lysrör och är töckta med täckglas eller svart plasthuv så de samlar väl på sig lite extra värme. Men fiskar verkar klara sig riktigt bra (har Malawiciklider som är 4-5 år gamla). Nu till mitt planerade saltvattensakvarium på 150 liter + sump 30 liter. Läser panikartade inlägg om akvarister som får upp emot 30 grader i sitt saltkar och fiskar och allt annat dör, vattnet blir förstört osv. Mitt saltvattensakvarium ska jag köra utan täckglas så avdunstningen k…
-
- 13 svar
- 3k visningar
-
-
Hej! Var och impulsköpte ett begagnat clownhotell för två veckor sedan, jag fick med levande sten och sand. Jag sköljde rent sanden med det lilla vatten som fanns kvar i akvariet och sedan stoppade jag i ls igen. Fyllde upp akvariet med gammalt vatten som levande stenen förvarats i under färden + nytt färdigblandat vatten som jag köpt. På levande stenen sitter det gröna alger som ser ut som små 10 mm långa hår, ska jag ta bort det eller låta det vara? Nu efter två veckor har det börjat komma bruna alger överallt och det är väl antagligen som i sötvatten såna som kommer vid nystart/omstart. Jag har köpt en refraktometer och ett osmosfilter. Nu ska jag beställa hem lite pro…
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Fråga 1 när nitriten kommer nu efter uppstart. Är det bara låta karet gå då tills det är borta? Fråga 2 städpatrull som alla snackar om? Vad består den av för djur? Och vad är en lagom fin patrull till ett 30liter nano?
-
- 3 svar
- 597 visningar
-
-
Igår köpte jag mitt första saltvattensakvarium och det blev ett Rsm 130d som en polare ville bli av med. Köpte det med sten och levande så det blev lite "snabbstart" Här kommer lite bilder från uppstarten Ja jag ska köpa mera sten Ska bli riktigt spännande det här
-
- 35 svar
- 3,6k visningar
-
-
Detta är gjort med teststickor och är säkert inte 100%. Ska köpa ordentliga tester imorgon. Har inte KH och GH något samband med varandra? Och kan 21 i GH verkligen stämma? Karet har varit igång i 1,5 veckor nu. Hällde i salt för 2 dagar sedan och idag slängde jag i sand och levande sand. Det är ganska "rökigt" i vattnet fortfarande. Jag körde dessa stickorna någon timme efter jag hällt i saltet och då visade GH inte alls så högt.