Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Vårt akvarium har drabbats av dinoalger. Misstänker att det beror på antingen obalans mellan nitrat och fosfat, eller att vi fått med det från två koraller vi köpte privat (då de dök upp efter att vi satt i dem). Har nu fått hem algea X som jag hört mycket positivt om, men samtidigt att man måste vara extremt viktig med doseringen och att mäta rätt. Så mitt problem nu är hur jag mäter rätt vattenvolym, då man måste räkna bort stenens vikt i liter. Finns det någon formel eller är det att själv anta? Karet är på 275 liter och vi har 27 kg levande sten i. Hjälp???
-
-
- 19 svar
- 3,5k visningar
-
-
Har låtit mitt 240L köras in i några veckor nu. Levande sten. Skummare. Städpatrull. Snart är det dags att införskaffa min första fisk! Tänkte mig 2st clowner och en sandvändare. Efter de har fått simma runt i några veckor tänkte jag utöka med lite fler. Frågan är bara vilka. Jag har kollat på kirurger men som jag förstår det behöver de större kar. Vad har ni för fiskar i ert 240L eller mindre? Behöver lite inspiration!
-
Tänkte se om ni kan hjälpa mig med 2 saker 1. vet någon vad det lila är för något 2. är det vanligt med det vita lagret på stenen ?
-
- 5 svar
- 2,9k visningar
-
-
Någon som vet vad det här är? Med ojämna mellanrum ser jag millimeterstora gröna blobbar flyta omkring. En eller två åt gången. De har samma färg som min caulastraea, men det finns en GSP i karet också med en något annorlunda nyans. /Jörgen
-
- 2 svar
- 751 visningar
-
-
Hej alla glada saltisar. Jag köpte ett akvarium som heter mollys fiskhotell
-
Hej alla!! Ännu en nybörjare här !!!!! Jag som så många andra har hållit på med sötvattensakvarier ett tag nu,och har börjat konvertera till saltvatten nu. Även jag som så många andra har spenderat en del timmar på detta forum innan man till slut kom till skott. Jag kollade runt på en del olika kar men bestämde mig till slut för att ett Percula 90 skulle nog bli bra att börja med. Det blev ett Percula 120 istället. Hittade ett kar med levandesten,mjukkoraller och fiskar. Han som hade haft karet hade inte haft tid att sköta det den senaste tiden,så det var fullt med alger. Och hans vatten var ej heller så rent(brunnsvatten). Jag tog i allafall vara på det mesta av vattnet …
-
- 343 svar
- 33,8k visningar
-
-
Hej Har lite funderingar på vad man ska behandla det trä och reglar mm som är ovanför akvariet i min "huv" så att säga. Mna MH och T5or etc kommer att hänga i regelverk ovanför akvariet. Ska man måla dessa i en vattenbaserad blank färg, eller ska man lacka träet? Risk för att det blir fuktigt och droppar ned i akvariet något som inte ska vara där? Tack på förhand =) Mvh Fredrik
-
Har blivit en entusiastisk läsare av Saltvattensguiden men min förståelse begränsas ibland av alla uttryck som används. Finns det någonstans någon "ordbok" där dessa förklaras?
-
- 2 svar
- 785 visningar
-
-
hej. har haft mitt clownhotell igång i lite mer än en månad nu. efter jag lagt i eremiter och sniglar har nitratnivån stigit upp till mellan 50-100 mg någn som har tips om hur jag kan få ner nitratet? tänkte sätta till lite caulerpa alger. kör med uv-c och kranvatten och har gjort vattenbyte till osmosvatten istället. värdena i övrigt är salt: 1,024 NO2: 0,0-0,1 PH:8,1 vill få ner nivån så jag kan lägga till någon fisk.
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hejsan! Är ute i god tid med att läsa igenom så mycket som bara går innan jag själv kan starta upp ett eget saltkar.. Just nu finns inte tillräckligt med pengar.. Men är otroligt sugen på att starta ett snart.. blir galen av att se alla era underbara kar Jag har ett helglas akvarium stående här hemma som jag just nu använder som terrarium. Finns en spricka i bottenglaset som jag sedan ska ta och byta ut.. Det här akvariet är 120*60*60 och rymmer 432 liter.. Kan detta vara för stort för en nybörjare? Sedan undrar jag om det går att läsa vad man exakt behöver till ett sånt här stort kar för att kunna starta med saltvatten? Jag skulle vilja ha en lista där allt som beh…
-
- 35 svar
- 5,1k visningar
-
-
Hejsan Första inlägget här Har påbörjat planneringen för detta lilla projekt nu. Har handlat ett kar. Målade bakrutan svart igår med akrylfärg från panduro hobby. Täckte dåligt, så det gick åt mycket färg, men slutresultatet blev jättebra. Nu återstår belysning och ev borrning. Belysningen kommer jag att göra själv. 40x3W LED. Har ett par alumimiumprofiler på jobbet som kommer att vara stommen i detta bygge. Återkommer mer till detta senare. Borrning! Ska jag göra detta eller fungerar det med en overflow-box? Har kommit fram till att om det ska borras, vågar inte JAG göra det. En god vän, som råkar vara möbelsnickare, kommer förbi idag och ska ta mått på allt för att …
-
- 49 svar
- 11,1k visningar
-
-
Hej... Jag startade mitt första akvarium för några månader sedan... Hittills så har det gått rätt smidigt dock är det en sak som förbryllar mig varenda gång jag ska fylla på med vatten i sumpen. Vattennivån i akvariumet och ytavrinningen är bra, men efter att jag har fyllt på med vatten i sumpen så har även nivån i akvariumet och sumpen ökat så pass mycket att ytavrinningen inte fungerar som det ska. vad beror detta på? Returpumpen har varit helt under vatten hela tiden, så där borde komma upp lika mycket vatten till akvariumet efter påfyllning... Tänker jag helt galet någonstans..? ../Jonas
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
Är lite nyfiken på detta. Använder idag Energy A och B, är väldigt nöjd med det. Men hur är Reef Colors? Värt pengarna?
-
- 1 svar
- 618 visningar
-
-
På dagen ser den ut som den ska göra, men på natten går den helt "bananas". Den blir 3 gånger så stor och "slemmar", den har hållit på såhär i några dagar nu. Någon som har en aning om vad den gör? Finns inga koraller i närheten att kriga med.
-
- 0 svar
- 662 visningar
-
-
Så trist den ser inte alla pigg ut. Vad tror ni som har en del erfarenhet? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Är det nån i GBG som har en fisk fälla som kan tänka låna ut den för några dagar ? behöver fånga min elak Demsel MVH Patrick
-
- 0 svar
- 485 visningar
-
-
Hej ! Jag väntar på mitt kar som jag får antigen nästa veckan eller veckan efter det. Håller på och drömmer mig bort vad jag ska börja med att ha i karet. Men då kommer frågan ta det lugnt. Inte köpa så mycket samtidigt. Hur många fiskar kan man börja med? 2? Eller fler? Kan man köpa koraller samtidigt? Hur många? Tänker första köpet efter inkörning på ca 1 mån... hur lång tid tills nästa köp?
-
- 4 svar
- 582 visningar
-
-
Hej, Vi fick hem vår MR120 algreaktor idag helt utan någon sorts instruktion om hur den ska används. Så jag tänkte kolla med er innan jag börjar prova mig fram. Visst ska jag väl koppla in inkommande vatten i anslutningen på toppen? Den nedre slanganslutningen har ju en kran vilket jag misstänker är för att justera flödet, är det rätt? Då jag tänker ställa reaktorn i sumpen finns det väl ingen anledning att koppla en slang till den nedre anslutningen eller? Belysningen måste jag alltså skaffa en egen timer till för den ska väl inte lysa hela dygnet? Hur länge ska den lysa? Visst är tanken att den skall lysa på natten? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
-
- 6 svar
- 700 visningar
-
-
Tjerna tänkte använda Aquael BioCeraMax 1200 i sumpen och tänkte om man kan lägga i nån form av macroalger i samma sektion, samt behöver man använda nån uv lampa till dom
-
- 1 svar
- 598 visningar
-
-
HAllå jag har haft igågn mitt system nu i mera en en vecka bubblorna försvinner aldrig.Dom e små och många ser mäst ut som vattnet e disigt elel rsmuttsigt för det mästa vad sakj jag göra.har testat med svampar i ett fack inna klarvattenskammaren kommer men svamparn ata rinte bort allt.Hur sk ajag göra.Det hela börjar ju med att det blir massa bubblor när vattene tkomme rner till sumpen från ytavrinningen sen så har jag en pump som pumpa rin vattnet till skummaren som sedan spottar ut vattnet igen som sedan åker in i ett fack med svampar som filter sen kommer klarvattenskammaren men inget hjälper vad gör jag.?? tacksam för hjälp
-
Mors. Har ju inget kar själv än så jag hänger här och suktar efter era.... Det som slog mig häromdagen då jag gick in i en ren saltvattens butik för första gången va att de flesta koraller va "bara" bruna. Många av dom bilder man ser här på forumet så är korallerna av alla möjliga färger etc. Kan det vara så att handlaren hade ett utplockat sortiment eller är dessa färgklickar av akvarium man ser på forumet "ovanliga". Förstärker ett fotografi färgerna eller är de så vackra som bilderna visar? Blev lite skrämd av denna hobby då tillochmed handlaren hade lite "dassigt" med färg, eller är det jag som har för höga förväntningar?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
hur är det med det egentligen? har hört att saltkar mår som bäst när dom får stå och dunsta bäst dom vill, har idag hälften av glasen på.. har en norsk skogkatt här hemma som är väldigt klättrig av sig, så gillar han fiskar också.. han har redan badat i mitt akvarium 2 ggr, då var han iofs mindre och vildare.. men kombinationen clownfiskar + katt är inget jag vill testa.. om det nu är så som jag har hört (man ska ju inte tro allt man hör iofs, därför jag frågar er) att det ska dunsta obehindrat tänkte jag byta ut glasen mot en plexiskiva som jag borrar massa hål i så det kan dunsta.
-
- 13 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej, jag heter Kristoffer och har hängt här på guiden sen mars 2005 och läst och avvaktat. Men nu denna hösten kände jag mig mogen (blev rejält frestad av bekanta oxå) och sålde av allt vad sötvatten hette för att dra igång mitt första och riktiga saltvatten. Jag valde att köra det i mitt 180liters juwel och sålde av alla moduler och annat som satt i det samt sålde av mitt 420rubin med diskus och allt. Sen dess har jag samlat prylar och det som ska driva karet är: Reefpack 500 (skummare,osmolator och mekaniskt filter i ett). 2*Tunze Nano Stream 6025 (ska få dom på posten i veckan). Arcadia overtank 4*39watt t5. 20 watts deltec uvc med eheim 1250 cirkulationspump. Juwel d…
-
- 58 svar
- 6,6k visningar
-
-
Hej jag har haft ett kar på 60l igång i 3-4 dagar. Det har dykt upp några frågor som jag ej har hittat svar på än. Jag har haft i levande sten och levande sand. Dom första djuren hängde med stenen. det är ett gäng små snäckor (ca 5mm) med rödvita skal och några kräft/räkliknande djur av samma storlek. Behöver jag mata dessa med något? Planerade inte att ha i några fiskar inom ett par veckor så karet får stå och puttra, men ser gärna att dom klarar sig under tiden. Likaså vill jag gärna att eventuella rörmaskar, etc klarar sig Jag har bytt vatten en gång (10%). Hur ofta bör man göra detta i början? Kan man göra det 2-3ggr i veckan? Blandar kranvatten/salt i början eft…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla glada. Jag har ett 8kantigt kar på 110l. Som är i startgroparna. I nuläget har jag levande sand och sten i karet. Samt en del teknik. Så som innerfilter pump doppvärmare. Men har för avsikt att ha en sump igång ett tag innan karet är igång på riktigt. Samt att jag skall byta inner filtret sätta dit UV-C samt skaffa mig en skummare. Skummare. Det är där jag dyker på problem. Så som jag hade tänkt så har jag lågt till tak i det utrymmet som jag planerat ha sumpen. Bara 30cm. Vad är era tankar kring mitt problem. Finns det skummare som klarar mina knepiga designkrav som är värda namnet skummare? Tack på förhand
-
- 14 svar
- 1,5k visningar
-