Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
har ett 25L som jag tänkte göra nano av. har en fluval 1 och en doppvärame sammt glödlampslysramp. vad ska jag kompletera med? går det ha ngt levande där i?har tänkt trycka i så mkt levande sten det går. p.s. har haft en 45L nanocub och det funkade!
-
hej jag har ett akvarium som är ca 1,5 månadergammalt som just nu bara har några sniglar , erimiter , sjöstjärnor och en läderkorall... nu har jag varit borta en vecka och har haft någon som kollat till akvariumet men när jag kom hem hade jag fått en massa små vita/silveriga kryp som springer run på mina stenar och allt hade blivigt mycket grönare.... anledning och var är det som har kommit? mvh tony
-
- 2 svar
- 996 visningar
-
-
Har observerat små vita ibland genomskinliga varelser på LS. Kan dessa små krabater vara kräftdjur?
-
- 2 svar
- 845 visningar
-
-
hej allihopa. ska nu iväg till sockholm mellan onsdag-söndag. har en fin liten sandvändare bara, sen är det sniglar och eremiter och en clavularia i karet för närvarande. hur är det med matningen av den fisken, måste jag mata den varje dag som jag brukar eller klarar den sig varannan kanske? tänkte mest så mossan slapp köra hit varje dag kanske ) men som sagt vad gäller ??
-
- 2 svar
- 676 visningar
-
-
Under sommaren hade jag värmeproblem i karet som kanske ingen missat, installerade en datorfläkt i täckskivan och utgångshål och fick en bra temp + avdunstning. Hur gör ni på vintern? Har ni igång fläkt och doppvärmare?
-
- 2 svar
- 568 visningar
-
-
Vill byta sand i mitt akvarium kan jag göra det utan att det tar skada ? Tänkte byta till denna sanden
-
- 2 svar
- 705 visningar
-
-
Hej. Undrar om jag bör flytta knapparna från min Euphyllia? Kan knapparna ta skada från den? Mvh Johnny
-
-
- 2 svar
- 727 visningar
- 1 följare
-
-
Var ute och köpte en skiva till min ytavrinningsbox på bauhaus, har googlat lite och funnit en del från tyskland som verkar säga att man kan ha det i karet, är det någon på forumet som har erfarenhet av materialet?
-
- 2 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej på er! jag har en fundering angående en korall jag har som jag är rätt söker på kallas för "pompom Xenia". den är otroligt vacker med sina pulserande kronor som är som små händer. Men vad den växer! köpte den i början på sommaren och då var den liten som en snusdosa! som jag ser det nu så har jag några val. 1. Ta bort alltihopa då de annars tar över hela akvariet tillslut. 2. Konstant tuktning för att försöka hålla den på plats. 3. Låta den växa fritt. som jag förstår finns inget specifikt djur som äter Xenia ( utan att ha aptit på andra koraller) . Vad jag undrar är, om jag skulle köra på alt. Nr 3, kommer den då att ta död på andra koraller, eller kommer den att vä…
-
- 2 svar
- 748 visningar
-
-
Är medveten om att denna fråga är en stående fråga och finns många av. Men jag har ett kar på 100 liter med ca 10 kg levande sten. Ligger stabilt och bra med mina värden med. Så vilka fiskar ska man satsa på och som går ihop med clownfiskar ? Jag föredrar heller att ha lite större fisk och ha mindre antal än flera olika mindre. Jag gillar drakfisk och muräna men dom kräver mer plats det vet jag. Men menar att jag gillar mer fisk som är lite annorlunda än fisk som bara ska vara färgglad och fin att se på. Tack på förhand.
-
- 2 svar
- 808 visningar
-
-
1 Hur noggrant är det? pH har jag hört ska ligga runt 8 om det är 7,8 eller 8,2 är det olika bra beroende på lpser eller spser, fiskar med mera? 2 Temperaturen 3 Phosfater är det bara vattenbyte som gäller för att bli av med det eller finns det något som ”tar bort det” 4 Hur vet man att osmos filtret funkar som det ska? 5 Hur mycket skall pumparna gå på natten? 6 Skummaren kör ni den dygnetrunt? Mvh Wgren
-
-
- 2 svar
- 575 visningar
-
-
Hej är det någon som kan tipsa om billig och bra glasmästare i Göteborg?? skulle vara bra med olika förslag. Har även kollat Globefish i Stockholm. Jag är ute efter ett kubakvarium...
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Har som rubriken lyder Boyu 128 L. Modellnamnet som står i locket är HS 60A, och det sitter i 2*25w PL rör. Såvitt jag förstår är det för klent, och jag vill uppgradera belysningen. Har någon tips på hur man gör detta på ett enkelt sätt? Har förstått att det finns Boyu-modeller med MH-armaturer. Kan man köpa en sådan och skruva i, och var i så fall? Eller finns det någon annan lösning som ger ett bra slutresultat? Såg någon på forumet som tog bort locket, men det verkar svårt? Om det blir för krångligt eller för dyrt funderar jag på att istället avvakta och satsa pengarna på ett nytt större akvarium (i tanke på att jag funderar på att byta upp mig i storlek under 2014 vil…
-
- 2 svar
- 891 visningar
-
-
Måste man passa tassarna för dom här? Ser ut som nån anemon? glasros? Läste nåt om palythoa? Vill helst slippa dö för att jag stoppade ner handen i ett akvarium!
-
- 2 svar
- 861 visningar
-
-
Jag undrar hur jag ska göra och om jag kan lägga till en sump till mitt akvarium som redan är igång, Akvariet är på 100 liter och nu efter julen så tänkte jag uppgradera lite Mvh Nils
-
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
hej. jag har haft fjärilsfiskar, men pincett eller silverband fisken går inte bra hos mig, jag undrar ni som har silver band fjärilsfisk,vad matar ni era fisk med, förutom artemia.
-
- 2 svar
- 926 visningar
-
-
Har precis fått hem mitt nya kar och ska börja inhandla lite teknik. Ska ha en sump med ytavrinning inne i karet där jag ska ha skummare och returpump, returpump har jag inhandlat och har beställt glas hos en glasmästare med borrat hål i för utblåset. Funderar lite på hur jag ska göra med lysrampen och hur pass fin skummare jag behöver. Ang. lysramp så funderar jag på att beställa och bocka en rostfri plåt då akvariumet har lite speciella mått (längd 75cm, djup 35cm, höjd 45 cm). Någon som har erfarenheter av att använda en rostfri plåt med T5 rör? Hur pass mycket styrka/många rör kan rekomenderas för 45 cm? Hur gör man lättast för att montera lysrören och få detta att f…
-
- 2 svar
- 798 visningar
-
-
hej, hur funkar detta är det bara att blanda dessa 2 tuber går det att fästa på sten som redan är i vatten tackar för svar lite trött på att plocka upp ner välta koraller
-
- 2 svar
- 677 visningar
-
-
Kan man krascha hela systemet i början genom att ta in för mycket koraller eller gäller detta endast fiskar?
-
- 1 svar
- 521 visningar
-
-
är helat ny i "branchen" och har fatt ett akvarium med fiskar och tillbehör. Har även hittat en salt / density mätare bland sakerna. Det är ju jättebra, om man visste vilka värden det ska vara, vill säga. Jag har 1.024 density och 32 i saltvärdet. Är det vad det ska vara och om inte, hur ändrar man pa detta? Har 3 "nemos" i akvariet plus eremitkrafta, snigel, och havstulpaner. akvariet ar ca 120 liter.
-
- 1 svar
- 702 visningar
-
-
Har sett några saker jag gärna vill ha lite input på: 1. Några små "kuddar" - kan det vara svamp? De är ljuslila/rosa-aktiga ungefär som de ljusare kalkalgerna. Ser 4-5 st utspridda med några cm mellanrum - de största är kanske 1 cm i diameter. Det konstiga med dessa är att den första jag såg försvann, men nu har jag sett mer i en lite skuggigare del av akvariet. Dessutom hade den första jag såg samt 3 av de nya (de som är lite större) som konstiga vita trådar 1-2 cm långa som sticker ut och vajar i strömmen. Eller jag tror de sticker ut, men det kanske är nåt annat som bara av slump visar sig i anslutning till "kuddarna". Kollat bilder på cyano och de jag sett är alldele…
-
- 1 svar
- 920 visningar
-
-
Måste vattnet ha någon speciell temperatur när man ska ha i LS? Kan de vara rumstemperatur? Mvh Mikael
-
- 1 svar
- 625 visningar
-
-
Jag har köpt två sicca voyager 4 6000L/h till mitt nya akvarium på 600L räknade nog 12000L/h på dom för det skulle va lagom till LPS med SPS mix akvarium. Har en returpump på 5000L/h med eductor. Grejen är det att jag har en sicca wave surfer till streamers som gör vågor. Den växlar på och av på pumparna vilket gör att det bara är en som är på åt gången. Då blir det endast 6000L/h? Borde jag skaffa två Voyager 7 istället som pumpar 10500L/h eller Voyager 8 12000L/h?
-
- 1 svar
- 621 visningar
-
-
Har haft denna korallen i någon månad nu och den vägrar att bli "köttig" som den var i butiken. Den står i mitten av karet med låg cirkulation. Belysningen är 240W T5. Kan tillägga att jag inte har några problem med alla mina andra koraller. Någon som har en aning om vad jag kan hitta på? Och vet någon vad korallen heter? Vattenvärde Salt: 1,025 Temp: 27C KH: 7 CA: 440 MG: 1400 Nitrat: 25+ Nitrit: 0 Fosfat: 0,08 Den vänstra gröna på bilden.
-
- 1 svar
- 975 visningar
-
-
Hej jag är ny på det här forumet och har för tillfället sju kar med enbart Tanganyika. Men jag har tänkt att starta upp ett 312-liter saltkar. Jag hade tänkt att ha enbart fiskar till en början. Vad behöver jag? Jag har ett ytterfilter eheim 2215 och två cirkulationspumpar med filtermatta som sammanlagt ger en cirkulation på 3000liter/timmen skulle jag kunna använda det? Och sen till belysningen om man bara har fiskar kan det då räcka med T8-rör och hur många i såfall? Sen har jag förstått att man behöver en proteinskummare. Har ni förslag på någon billig och bra? Vilka fiskar skulle man kunna ha?
-
- 1 svar
- 902 visningar
-