Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
En liten fråga har ett 10 liters kar ifrån aquael..med ett bottenfilter och pump ifrån åled..skulle detta funka att ha saltvatten i ? tänkte inte ha fisk utan någon fin korall och någon räka? mvh
-
- 6 svar
- 797 visningar
-
-
Jag funderar på att införskaffa ett Juwel 450 Vision. Det är väl främst gjort för sötvatten, men jag tänkte att det kanske skulle gå att dona lite så att man kan köra saltvatten i det. Jag vill helst ha allt vatten internt i karet och slippa borra etc. Hur bör jag då gå till väga? Kan man t.ex. stoppa i en skummare tunze doc 9011 och köra det tillsammans med det medföljande filtret som berikas med makaroner, aktivt kol och biobollar? Sedan sätter jag även i några streamers. Orginalbelysningen tar jag bort och ersätter med någon hängande historia. Jag tänkte sedan gömma tekniken bakom levande stenar. Vad tror ni? Jag är enormt novis och behöver all hjälp som finns i ämnet…
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Jag är ny på forumet och har nyss startat upp ett saltkar. Jag kommer att lägga upp en tråd om mitt kar inom kort. Jag har en massa frågor men börjar med en om min capnella imbricata. Till en början såg den ut som ett litet träd grön och alla grenar såg jämna men sen började alla grenar bli uppsvällda så det såg ut som hela koraller skulle spricka. En uppsvälld gren ramlade av och flöt iväg i strömmen har ej setts sen dess. Vad är galet. Mv Niklas
-
- 2 svar
- 670 visningar
-
-
Hej! Jag och min sambo har skaffat ett begagnat akvarium, antagligen har förra ägaren misskött det och fiskarna i det dött då det luktar illa. Har tvättat ut det med vatten och svamp, fyllde därefter upp det med vatten men luktar lite svagt illa ändå. Nu till min fråga: räcker detta eller måste jag använda mig av något saneringsmedel?
-
Hej! jag har införskaffat mig ett större akvarium Ett fluval Flex marine 123 liter är sjukt taggad inför detta! kommer ta det lugnt i början med bara LS och sand, jag har suttit i timmar och läst på olika forum och framförallt här, om jag förstått det rätt så behövs ingen skummare förens fisken kommer i, ska jag mata stenen vid uppstarten dessa 2 månader och isåfall med vad? kan jag köra i några låga djur redan Någon vecka efter start? Typ städpatrull? Tänker för att få igång det. Men det kanske inte finns något att städa? Finns det något lexikon för nybörjare? jag har googlat på koralldopp, fragg, knappar och allt möjligt och jag fö…
-
-
- 2 svar
- 509 visningar
-
-
finns det någon som har en ritning på en enkel sump?? och som kan förklara vad den ska innehålla så att man förstår. har kört utan både sump o ytavrinning i snart ett år och har väl insett att det inte är det ulimata direkt . just nu använder jag ett stort tom ytterfilter mest som utfyllnad och har en liten skummare i karet funderar på att göra en nödlösning med en ytavrinningsbox runt skummaren som sedan pumpar ut vattnet under LS i karet. har lärt mig en sak av det här och det är att man ska göra allting rätt ifrån början och låta det ta den tid det tar .
-
- 5 svar
- 2,1k visningar
-
-
Någon som vet hur och var man kan importera egna koraller och fiskar unfdrar Lasse. Tacksam för eventuella tips.
-
- 0 svar
- 821 visningar
-
-
Då var vi äntligen tebax här efter att ha varit borta ett bra tag.Har äntligen flyttat klart åt både oss sälva och åt min mor så nu kan man äntligen börja på ägna sig åt sin hobby igen Har då ett nytt kar på g,hade tänkt oss ett hörnakvarium på kanske en 150-200 liter med sjöhästar,kanske ett mandarinpar och lite smått och gott Men som vanligt när man ska börja med nått nytt så kommer det självklart en massa frågor. Vet ju mycket väl att man inte kan ha snabba fiskar ilag med sjöhästarna men vet däremot inte så mycket om vilka sorters koraller man kan ha med dom och hur det är med lägre djur. Eftersom hästarna vill ha alger och många lägre djur äter alger så undrar vi o…
-
- 3 svar
- 928 visningar
-
-
Hej Har precis vatt iväg och köpt en stjärnpolyp som satt fast på en liten "matta". Vilket håll ska den vara på? ena sidan är vit met prickar på och den andra lila. Mvh
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
För att inte sprida runt alla mina frågor så har jag startat denna tråd http://www.saltvattensakvariet.se/forum/showthread.php?p=8472#post8472 Och hoppas ni här kan hjälpa mig med frågorna jag har samt råd och idéer m.m
-
- 5 svar
- 987 visningar
-
-
hej som rubriken lyder jag var ute efter fragglar någon som har mycket av dom?? och lite bilder på Rms 130 skulle vara kul för inspiration.. sen har jag en fråga hur ofta byter ni vatten i karen? Mvh Henke
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Funderar starkt på att köpa ett Hawaii 360 eller 460... Men det som gör att jag just nu tvekar är de här med optiwiteglas, det är ju tydligen att föredra? Och det lär det väl inte vara på detta akvariet. Finns det ens något färdigt som detta paket som har optiwhite. Och gör det någon skillnad om detta akvariet har det eller ej? Sedan är det belysningen, räcker det med dessa 4 t5 till ett vad man nu ska säga lite allround-akvarium inte tänkt mig de svåraste korallerna mm, men vill ändå ha en del. Vad är era synpunkter som har erfarenhet på val av skummare till detta, Jag vill ha en som är så pass tyst att den inte stör i vardagsrummet och den ska såklart göra sitt jobb mer…
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, jag är ny inom saltvattenvärlden men tänkte nu starta mitt första kar .. de blev lite större än väntat då ja hittade ett för ett bra pris, så de blev ett på ca700 liter. dock så har ja några frågor och man känner sig helt förvirrad när man läser om allt vad saltvatten heter.. * sumpen är på 200 liter, vill få lite tips på hur man kan inreda sin sump på bästa lättaste sätt, den har även ett "extra" fack och vad har man detta till? *sumpen är i ett skåp under själva akvariet, finns det några speciella mått som utrymmet utöver sumpen behöver för att kunna dra alla rör på ett bra sätt? (de känns trångt.) (fler frågor kommer inom kort) mvh viktor
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Jag har endast installerat tekniska prylar och dolt dessa idagsläget. Mitt saltkar vattenfylles för första gången lagom till månads skiftet Mars-April. Då anländer 3 st. streampumpar lagom till lön. Nuvarande placering i vardagsrum, ger solsken från ena sidorutan under ca 3-4 timmar under dagen. Solljuset sträcker sig halvvägs in i karet, mestadels på botten. Frågan är om detta är bra eller blir det för mycket ljus ( solljus ) ?? Jag har ju möjlighet nu, att flytta karet längre in i vardagsrummet. Har ej funnit några inslag om detta, med solljus i karet. Tack på förhand. Peter i GBG
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hur lång tid kan man transportera fiskar? Hur stor volym vatten behöver en fisk under transport? Vad skall man tänka på? Tips och trix.
-
- 8 svar
- 6,6k visningar
-
-
Hej skulle vilja ha lite tips på hur man lättast hänger utt lysrampen i taket. Då min ligger på akvariet nu! men den är tung som f*n väger typ ca 30 kg sen är det gips tak!
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Har ett 58liter kar som jag körde igång för ca 2 månadersen. Köpte första clownen och turbo snigel för 3 veckor sen och en korall för 1,5vecka sen och för 4 dagarsen köpte jag en clown och en nassarius snigel, går jag för fort fram ?? Hur länge ska man vänta emellan fisk och korall köpen? Har lite mycket partiklar och grus i vattnet känns som insuget till filtret inte tar upp allt ordentligt någon mer som har ett jad 58liters kar med samma problem? har satt i en streamer 900l/h kanske bakom min levande sten är det den som sitter för nära sanden ca 10cm från botten.. Det är lite mycket smuts på botten så man kanske behöver någon fisk som går på botten och rensar upp. Sis…
-
- 6 svar
- 777 visningar
-
-
Nu har jag äntligen köpt Clownfiskar och dem verka må bra
-
- 0 svar
- 538 visningar
-
-
Ska göra om lite och måste köpa ny, finns det någon speciell är räcker det med att den är livsmedelklassad ?
-
- 1 svar
- 620 visningar
-
-
Jag undrar om man måste/bör ha levande sand på Botten i sitt nano ? Har sett många riktigt fina tankar online där dom inte har levande sand. Snyggt men att rekommendera?
-
- 17 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hejsan alla, Började med ett litet kar på 50 liter en insåg rätt snabbt att detta kommer aldrig att hålla. Så efter bara några veckor uppgraderade jag mig till ett 340 liters + 80 liter sump. lite info om mitt kar. 340 liters rimless kar Sumpen är på 80 liter och där i kör jag lite Siporax just nu. Använder även mitt ytterfilter jag hade i mitt 340 liters nu i början men median där i är tanken att jag ska lägga i sumpen snart. Median som funkar som biologisk filtrering då såklart Startade karet med ca 25kg marco sten och 10kg levande sten. Levande: 2st Clown 1st Doris 1st Pomaca…
-
-
- 6 svar
- 858 visningar
-
-
Hejsan! Jag ska uppgradera från 134 l till 280 l. Tänkte sätta upp en rejäl sump (ca 100 l). Men har såklart en massa frågor! Ett par veckor efter att jag köpte akvariet så möblerade jag om och en del fiskar dog. Vill inte ha en återupprepning av det så vill inte flytta allt i ett svep. Tänkte därför göra så att jag plockar ut sand, levande sten, biobollar och en bit biofilter ur det gamla akvariet och blandar detta med nytt media och låter det gå tills dessa att värdena är vettiga. Sedan stoppa i mitt clownpar och/eller min Dottyback och väntar ytterligare tills jag fått tillräckligt bra värden för att sedan flytta över resten. Är det en vettig plan eller tänker ja…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! har ett 60x30x30cm akvarie med en firefish. Jag skulle vilja ha något på botten som inte är fisk. Tänkte en liten Mithrax sculptus (emerald crab) eller en Ormsjöstjärna. Vad skulle ni välja? Tänker att den ska hjälpa till med maten fisken inte plockar upp ifrån botten. Tänker att krabban har svårt med mindre bitar? Mvh Emil!
-
Jag har en Herbie variant i mitt nya kar och har läst en del om detta MEN jag tror jag missat en detalj. Eller rättare sagt inte förstår som någon klokare än mig kan kanske förklara Rör nr2 alltså säkerhetsröret rekommenderas överallt att vara strax nedanför vattenlinjen, min fråga är varför? Jag provkörde mitt nya system häromdagen med gott resultat och det var helt tyst från dräneringen till sumpen. Då provade jag med röret ca en cm ovanför vattenytan dvs på säkerhetsröret. Är den lilla skillnaden i placering verkligen så betydande för nivån i sumpen eller är det något jag missar? Ska tilläggas att jag provade att sätta igen huvudr…
-
Vi är ute efter att skaffa en större ATO till vårt red sea 170. Dels vill vi ha en separat behållare brevid akvariet och även en ATO pump med sensor som kontrollerar vattennivån. Hur har ni löst detta och har ni några rekommendationer på både kärl och ATO sensor?
-
-
- 3 svar
- 662 visningar
- 1 följare
-