Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by OlleModéerGlatz,

Tjo jag läser på till ett salt jag har svårt att hitta bra länkar. Skulle nån vara trevlig att skicka en bra länk helst från Lasse metoden

• Gilla
    • 1 svar
    • 424 visningar
  2. Started by adels_reef,

Funderar på att bygga om sumpen så jag har fack istället för öppet. Har försökt ritat en skiss. Idéer? Tankar? Nått som ni ändrat? Behövs bubbelfälla? Ska det vara en vägg mellan filter och skummare. Eller ska skummaren kanske stå i fack 2 och levande sten i fack 1? Överrinningsboxen mått är 60x13x28 h,d,b. Rymmer ca 20 liter men röret är halvvägs så ca 10 liter kan rinna ned. Akvariet har 2 cm marginal. Så det kan pumpas upp ytterligare 26 liter utan att det svämmar över. Ato har jag inte räknat med då jag inte vill ändra den Den är till vänster på sumpen. Så 118 cm är utan ato.

3. Started by Linkan,

Hejsan! Nu har jag också startat med saltvatten akvariet är på ca 100 l men jag tror det går bra. Tänkte ha denna tråd som en liten dagbok, om det går bra? hoppas ni kan ge mig lite råd och sådant. Akvariet har varit uppe i ca en och en halv vecka. temp: 24 C salt: 1.024 ammonium: 0.0 Nitrat: 0.0 nitrit: 0.0 hur lägger man upp bilder? ps. Har nån' någon LS och känner att dom vill sälja lite till mig? i så fall skicka ett mejl så kommer vi överens om priset: linus.loterna@live.se

• 1 svar
    • 479 visningar
  4. här är en länk till en skummare. http://www.akvarieshopen.com/aquamedic-midiflotor-400-lt-p-887.html skulle vilja veta om någon vet om det är en okej skummare att ha till ett 100 liters akvarie??

• 1 svar
    • 583 visningar
  5. Started by Nima,

Har fått mycket skit i karet. Kan bro på att man har varit upptagen och slarvig. Funderar på och starta om från början.Vad tycker ni??

• 1 svar
    • 641 visningar
  6. Hej allihop. Nu börjar det närma sig uppstart av 240L saltkar och jag skulle behöva tips på vilka tester som är bra att ha till hands såhär i början. Test för pH har jag förstått är mer eller mindre grundläggande (och naturligtvis för salthalten), och även tester för Nitrit och Nitrat? Men mer då? Kanske inte finns något enkelt svar på frågan... All hjälp uppskattas! //Nils

• Gilla
    • 1 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by saltmarcus,

min dröm sedan många år tillbacka har varigt att ha ett välfungerande saltvattensakvarium. med anemoner och clownfiskar.men den går nog aldrig i uppfyllelse. jag är ju bara 11 år och har nästan inga pengar alls. har ni några ideer om hur jag kan få ett sådant akvarie?? tacksamm för svar! M.V.H Marcus

• 1 svar
    • 655 visningar
  8. Started by furir,

Hejsan, Är det något jag behöver tänka på angående bänken/skåpet till min eventuella kub? Jag tänker på om det kommer att få plats det man behöver, såsom sump, skummare osmostank. Jag länkar till min design jag har gjort, inlägg 108 och 110. Jag kanske rentav behöver en större bänk. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38516&highlight=design&page=6

• 1 svar
    • 668 visningar
  9. Started by tompag,

Kan man dela koraller?

10. Started by Casper Nyström,

Finns det någon i Eskilstuna trakten som är duktig och vågar borra hål i ett Akvarium? Ringt runt till lokala glasmästarna och dem vill inte utföra det arbetet.. Ska man göra det själv? Vad ska jag tänka på och vad ska jag ha för saker? Mvh Casper

• 1 svar
    • 623 visningar
  11. Started by taspan78,

Hej allihopa De sista dagarna kommer de som ni kan se på bilderna , in i vattnet och kan inte förstår varifrån kommer dem. Har ju två vuxna räkor i karet men kan inte förstår vad är dem små "räkor-kostymer " som flyter i vattnet... Någon som har en förklaring för detta? Är det nån förlossning som skedde ? är ju förlossningsläkare själv men inte för Rakor ) Hehe Tackar på förhand Tas

12. Started by Kubiken1891,

Nån som vet vart man kan få tag i kranen till V2 pure 75 osmos system?dvs kranen man väljer mellan att spola vattnet igenom systemet el att få ut osmosvatten.Min har börjat läcka

• 1 svar
    • 435 visningar
  13. Started by Boboooo,

Hej Jag har just startat och köp invad som behövs. Har hållit det igång i snart en vecka och ska nu börja mäta mina värden. nu kommer problemet: Vilka värden ska man ha på PH nitrit och nitrat? Mvh Paul

• 1 svar
    • 756 visningar
  14. Started by ralle1424,

Hej! Kan man fylla på avdunstat vatten men vanligt kranvatten?

• 1 svar
    • 639 visningar
  15. Started by Nille83,

Jag är med på att man använder superlim, är det något speciellt märke? Måste jag plocka upp sten från karet och limma fast? Eller går det att göra under vattnet?

• 1 svar
    • 633 visningar
  16. Started by Richard_22,

Hej! Har länge dragits med problemet att ha lite för högt fosfat och nitrat. Tänkte jag skulle ta tag i det problemet och började med Red Sea’s NO4PO4-X, då jag hade en flaska hemma redan. Har kört med den rätt länge nu dock utan att se något resultat alls. Började med den rekommenderade doseringen men efter någon vecka började det bli ett slags vitt ”slem” på pumpar, glas mm som jag misstänker kommer pga av medlet. Vad beror det på? Sänkte sen doseringen till ca hälften av rekommendationen, det vita slemmet har inte kommit tillbaka men har inte heller sett något resultat på varken vattenvärdena eller algtillväxten. Någon som varit med om samma? Vad är …

17. Started by André,

Tjo nu har jag haft igång mitt kar i ca 1 vecka och har salt och levande sand i karet nu. Så jag tänkte höra lite med er erfarna saltisar här. Tänkte införskaffa levande sten nu i dagarna Hur länge bör jag låta det stå med LS i innan koraller och djur tillförs ? Och kommer det nitrit och nitrat toppar och om det gör ungefär när, hur och vad gör jag åt det ? och hur länge bör jag vänta med att dra igång belysningen och hur länge brukar ni köra blå/vitt ljus per dag ?

• 1 svar
    • 700 visningar
  18. Hej! Försöker läsa mig till kunskap. En del hittar jag svar på men inte allt. Försöker därför här :-) Jag ska till ett 720-kar med måtten 200x60x60, med ett bottenglas på 12 mm och en överrinnigsbox med en c:a storlek på 20x14, borra tre hål. Ska tillämpa Herbiemetoden och tänker mig två rör ner med diameter 40 mm, ett rör upp med diametern 25 mm. Läser mig till att borrhålen rekommenderas att vara 55-57 mm för 40-rören och 35-37 mm för 25 mm-röret. Mina frågor: Blir det rätt dimensionerat med 40mm rör ner och 25 mm rör upp? "Väggenomförings-kopplingen" för resp dimension antar jag är lite större än 55-57 mm resp …

• 1 svar
    • 958 visningar
  19. Started by clownfisk,

Ska innom kört uppgradera ifrån 80 + 20L till 275 + 80L. Är det bara att flytta över allt inklusive vatten ifrån den lilla tanken och fylla på med nytt vatten och se glad ut eller behöver man göra en nystart på nytt? Hur ska jag gå till väga? Tipps mottages mer än gärna! Mvh en relativt nybliven i hobbyn !

• Tack
    • 1 svar
    • 1,4k visningar
  20. Guest HK_Akvarie
    Started by Guest HK_Akvarie,

hej.. min första invånare verkar trivar mycket bra i akvariet hittils.. hade ingen blackmolly att testa med så det fick bli en av mina amanoräkor, den har simmat runt sedan i måndags o jag trodde att den hade dött eftersom jag inte har sett skymten av den förrän nu, o den verkar trivas, vet också att dom e ganska så känsliga med nitriten, har haft ett par som dött i mina sötkar. men iallafall nu så funderar jag på vad jag ska skaffa för djur till karet.. hade tänkt börja med sniglar, eremiter, o kanske nån blennid eller dyligt. har hörtatt det finns små "städ-team" man kan köpa från saltbutiker ibland men vet inte vart. någon som har tips på butiker som e hyfsat billiga e…

• 1 svar
    • 899 visningar
  21. Started by DennisL,

Tja! Begav mig till en fiskaffär för att köpa mina första fiskar:). Till min stora förfäran ser jag att nästan alla Karen är kraftigt infesterade av glasrosor, de sitter överallt...på pumpar, stenar mm. Eftersom jag inte är särskilt insatt i glasrosors anatomi eller fortplantning och absolut inte vill ha in dem i mitt kar så skulle jag vilja veta en sak. Finns det någon möjlighet att man kan få glasrosor i karet om man köper fisk från ett kar som innehållet glasrosor till förbannelse?

• 1 svar
    • 620 visningar
  22. Started by fiskar,

hej jag undrar hur många timmar i veckan håller ni på med er att akvarium och hur ofta ni byter vatten ?

• 1 svar
    • 818 visningar
  23. Started by Fredrika77,

Jag har salifert på andra tester men läst att po4 i salifert ej är ok, vad tycker ni? Och vilket märke ska jag då ta? /Anna

24. Started by campokatt,

Vet att detta är frågor som kommer upp med jämna mellanrum men då nya preparat kommer fram på markanaden så kan det ju vara bra att uppdatera sig lite ibland.. Har fått några glasrosor på en fraggsten. Hur får jag enklast bort dom? Joes juice? Kokandevatten? Kalciumhydroxid? Vill kunna behandla på plats i akvariet. Några tips? Sen det där med bubbelanger. Hur många mitrax? (De äter bubblor?) behöver man i ett 36l akvarie med lite bubblor här och där för att hålla dom i chack? Försöker suga bort vid vattenbyten och undviker att ha sönder dom men vill inte hamna i en situation där dom tar överhand… Varit där en gång...

• 1 svar
    • 794 visningar
  25. Ikväll bjuder vi i styrelsen in för att besvara på frågor och funderingar du kan tänkas ha som nybörjare gällande saltvattenakvarier. Från klockan 19:00 till 21:00 finns jag, Andreas "Vidofner" Ljungström, Daniel "ormet" Odell samt Björn "bjomat" Mattsson på chatten och försöker svara så gott det går på era frågor. Om ni inte redan visste det så finner ni chatten här: https://saltvattensguiden.se/index.php?/chat/

• 1 svar
    • 541 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.