Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

  1. Started by -Johan-,

    Hej. Hur mycket sand ska/bör man ha (om man nu ska ha sand...) i sitt akvarium. Är mycket sand = mycket skit som kommer att samlas eller kommer det finnas "djur" som gillar mycket sand och där igenom äta "skiten" ? Mvh johan

    • 1 svar
    • 987 visningar
  2. Started by Randomkille,

    För 3 dagar sedan stängde min goniopora igen sig och har inte öppnat sig sen dess, Funderar på om det är att jag har en för svag lampa men jag ska beställa en Coral box moon led till jul så då kanske det löser sig? Ska eventuellt också skaffa sump

    • 1 svar
    • 501 visningar
  3. Started by bengt,

    Var köper man Red Sea MAX C250 för bästa pris? Skulle bli Tacksam för tips.

    • 1 svar
    • 933 visningar
  4. Started by time for heroes,

    Hej! Hur mycket och hur ofta bör jag mata mina nya clowner? Har haft dem i 5 dagar och hittills gett dem en 0,5*1 cm bit av frysta platta artemia (kanske 3-4 mm tjock)/dag Är det lagom? Det blir ju en hel del mat som flyter omkring i strömmen och jag tror inte clownerna äter allt innan det går i filtret. Men samtidigt ser jag att de hugger på allt som rör sig i karet efter jag matat dem. Sedan har jag problem med min sandvändare:( Köpte den för att den skulle städa undan matrester men såg nu att den tappat en halv arm och misstänker att den svälter:( Finns det något jag kan göra så den får i sig mat?

    • 1 svar
    • 511 visningar
  5. Started by Magnus Hörkeby,

    Behöver sänka fosfaten något och undrar om jag kan med fördel använda kalkreaktorn (som jag fick med akvariet) fylld med Rowa Phos eller om det går lika bra med en strumpa i "media cupen" (Red sea reefer akvarium).

      • Gilla
    • 1 svar
    • 814 visningar
  6. Started by _PoLo_,

    Tjoo! Fick ju hem och startade upp ett 275L i tisdags och har idag mätt upp lite olika vattenvärden i karet salthalten var 1,024 temp 26grader ph 8-8,5 (sera test) mg 1060 (var ett JBL kombinerat MG+CA-test) ca 440 (övriga tester gjorda med salifert-tester) po4 0 no3 0 no2 0 Enda jag eg. reagerar på är att mg verkar vara väldigt lågt? Såg iofs sen att det fanns även salifert-tester för dessa värden med i lådan jag fick så kanske skulle vara en idé att göra om testet imorrn? tycker man läser att seras o JBL's tester inte ska va de pålitligaste testerna... bifogar även en bild på karet ska dock ha i mera LS och levande sand bara jag lyckas ta mig till sthlm igen.

    • 1 svar
    • 728 visningar
  7. Started by ubjs,

    Hej Tänkte inhandla en sexbandad wrasse för att den ska käka plattmaskar men dom är ökända hoppare (inte plattmaskarna alltså). Lägg på täckglas då är väl det självklara rådet, problemet är bara att då blir det för varmt i akvariet pga enbart belysningen, 4 T5 till 144 liter, ett täckglas har jag så det gäller enbart baksidan av akvariet. Funderar på att handla fibernät hos Bauhaus och fästa på något sätt. Men det kanske finns någon här som har en bättre idé? Mvh UB

    • 1 svar
    • 582 visningar
  8. Started by OlleModéerGlatz,

    Tjo jag läser på till ett salt jag har svårt att hitta bra länkar. Skulle nån vara trevlig att skicka en bra länk helst från Lasse metoden

    • 1 svar
    • 520 visningar
  9. Started by OlleModéerGlatz,

    Tjo jag läser på till ett salt jag har svårt att hitta bra länkar. Skulle nån vara trevlig att skicka en bra länk helst från Lasse metoden

      • Gilla
    • 1 svar
    • 501 visningar
  10. Started by adels_reef,

    Funderar på att bygga om sumpen så jag har fack istället för öppet. Har försökt ritat en skiss. Idéer? Tankar? Nått som ni ändrat? Behövs bubbelfälla? Ska det vara en vägg mellan filter och skummare. Eller ska skummaren kanske stå i fack 2 och levande sten i fack 1? Överrinningsboxen mått är 60x13x28 h,d,b. Rymmer ca 20 liter men röret är halvvägs så ca 10 liter kan rinna ned. Akvariet har 2 cm marginal. Så det kan pumpas upp ytterligare 26 liter utan att det svämmar över. Ato har jag inte räknat med då jag inte vill ändra den Den är till vänster på sumpen. Så 118 cm är utan ato.

  11. Started by Linkan,

    Hejsan! Nu har jag också startat med saltvatten akvariet är på ca 100 l men jag tror det går bra. Tänkte ha denna tråd som en liten dagbok, om det går bra? hoppas ni kan ge mig lite råd och sådant. Akvariet har varit uppe i ca en och en halv vecka. temp: 24 C salt: 1.024 ammonium: 0.0 Nitrat: 0.0 nitrit: 0.0 hur lägger man upp bilder? ps. Har nån' någon LS och känner att dom vill sälja lite till mig? i så fall skicka ett mejl så kommer vi överens om priset: linus.loterna@live.se

    • 1 svar
    • 534 visningar
  12. här är en länk till en skummare. http://www.akvarieshopen.com/aquamedic-midiflotor-400-lt-p-887.html skulle vilja veta om någon vet om det är en okej skummare att ha till ett 100 liters akvarie??

    • 1 svar
    • 632 visningar
  13. Started by Nima,

    Har fått mycket skit i karet. Kan bro på att man har varit upptagen och slarvig. Funderar på och starta om från början.Vad tycker ni??

    • 1 svar
    • 708 visningar
  14. Hej allihop. Nu börjar det närma sig uppstart av 240L saltkar och jag skulle behöva tips på vilka tester som är bra att ha till hands såhär i början. Test för pH har jag förstått är mer eller mindre grundläggande (och naturligtvis för salthalten), och även tester för Nitrit och Nitrat? Men mer då? Kanske inte finns något enkelt svar på frågan... All hjälp uppskattas! //Nils

      • Gilla
    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by saltmarcus,

    min dröm sedan många år tillbacka har varigt att ha ett välfungerande saltvattensakvarium. med anemoner och clownfiskar.men den går nog aldrig i uppfyllelse. jag är ju bara 11 år och har nästan inga pengar alls. har ni några ideer om hur jag kan få ett sådant akvarie?? tacksamm för svar! M.V.H Marcus

    • 1 svar
    • 712 visningar
  16. Started by furir,

    Hejsan, Är det något jag behöver tänka på angående bänken/skåpet till min eventuella kub? Jag tänker på om det kommer att få plats det man behöver, såsom sump, skummare osmostank. Jag länkar till min design jag har gjort, inlägg 108 och 110. Jag kanske rentav behöver en större bänk. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38516&highlight=design&page=6

    • 1 svar
    • 749 visningar
  17. Started by tompag,

    Kan man dela koraller?

  18. Started by Casper Nyström,

    Finns det någon i Eskilstuna trakten som är duktig och vågar borra hål i ett Akvarium? Ringt runt till lokala glasmästarna och dem vill inte utföra det arbetet.. Ska man göra det själv? Vad ska jag tänka på och vad ska jag ha för saker? Mvh Casper

    • 1 svar
    • 703 visningar
  19. Started by taspan78,

    Hej allihopa De sista dagarna kommer de som ni kan se på bilderna , in i vattnet och kan inte förstår varifrån kommer dem. Har ju två vuxna räkor i karet men kan inte förstår vad är dem små "räkor-kostymer " som flyter i vattnet... Någon som har en förklaring för detta? Är det nån förlossning som skedde ? är ju förlossningsläkare själv men inte för Rakor ) Hehe Tackar på förhand Tas

  20. Started by Kubiken1891,

    Nån som vet vart man kan få tag i kranen till V2 pure 75 osmos system?dvs kranen man väljer mellan att spola vattnet igenom systemet el att få ut osmosvatten.Min har börjat läcka

    • 1 svar
    • 511 visningar
  21. Started by Boboooo,

    Hej Jag har just startat och köp invad som behövs. Har hållit det igång i snart en vecka och ska nu börja mäta mina värden. nu kommer problemet: Vilka värden ska man ha på PH nitrit och nitrat? Mvh Paul

    • 1 svar
    • 827 visningar
  22. Started by ralle1424,

    Hej! Kan man fylla på avdunstat vatten men vanligt kranvatten?

    • 1 svar
    • 717 visningar
  23. Started by Nille83,

    Jag är med på att man använder superlim, är det något speciellt märke? Måste jag plocka upp sten från karet och limma fast? Eller går det att göra under vattnet?

    • 1 svar
    • 688 visningar
  24. Started by Richard_22,

    Hej! Har länge dragits med problemet att ha lite för högt fosfat och nitrat. Tänkte jag skulle ta tag i det problemet och började med Red Sea’s NO4PO4-X, då jag hade en flaska hemma redan. Har kört med den rätt länge nu dock utan att se något resultat alls. Började med den rekommenderade doseringen men efter någon vecka började det bli ett slags vitt ”slem” på pumpar, glas mm som jag misstänker kommer pga av medlet. Vad beror det på? Sänkte sen doseringen till ca hälften av rekommendationen, det vita slemmet har inte kommit tillbaka men har inte heller sett något resultat på varken vattenvärdena eller algtillväxten. Någon som varit med om samma? Vad är …

  25. Started by André,

    Tjo nu har jag haft igång mitt kar i ca 1 vecka och har salt och levande sand i karet nu. Så jag tänkte höra lite med er erfarna saltisar här. Tänkte införskaffa levande sten nu i dagarna Hur länge bör jag låta det stå med LS i innan koraller och djur tillförs ? Och kommer det nitrit och nitrat toppar och om det gör ungefär när, hur och vad gör jag åt det ? och hur länge bör jag vänta med att dra igång belysningen och hur länge brukar ni köra blå/vitt ljus per dag ?

    • 1 svar
    • 753 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.