Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Är det samma nitrifikationsbakterier i sötvatten som i saltvatten? Jag tror mig ha läst här att det är det men i Knops bok så står det att det skall vara halofila bakterier och att "bakteriepreparat för sötvatten torde göra ringa nytta i saltvatten". Eftersom jag har korallgrus i mitt malawiakvarium så tänkte jag ta av det till saltvattensakvariet för att kickstarta processen. Är det dumt?
-
-
- 1 svar
- 456 visningar
-
-
hejsan allihopa! har byggt upp mitt kar med levande sten till något jag tyckte såg snyggt ut, satt sedan en clavularia viridis framför stenarna , typ som en gräsmatta. idag köpte jag en bubbelkorall, som satt på en sten, skulle sätta den högt upp på något snyggt sätt. fick rådet att trycka ner den mellan två stenar, vilket jag försökte med, tycker inte det blev riktigt snyggt, hade arit lättare om man inte gått den på en sten så man kunde fäst den på någon a mina egna stenar, då hade den klätt min "fina" uppbyggnad av ls istället för total ombyggnation av det för att försöka göra det så snyggt som möjligt för att passa korallen. nu är det som det är , jag fick bygga om li…
-
- 1 svar
- 707 visningar
-
-
Hej jag ska uppgradera från 100 liters till ett på 300. Hur har ni andra gjort när ni skaffat större med mer vatten och flytta alla stenar och levande? Har ni några tips för Att göra detta smidigt ? Mvh Mikael --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.439872,18.074818
-
- 1 svar
- 560 visningar
-
-
Hittade en liten och en stor glasros. Dödade dessa ev med kokande vatten. Nu ser jag en liten snarlik växa ur sanden. Men den är brun. De andra var färglösa. Kan detta vara en ros till? Om så vågar jag vänta ca 1,5 veckor på att sätta in en pepparmintsräka? svrårt att få bild men jag ska pröva. Har bara iphone att fota med.
-
- 1 svar
- 568 visningar
-
-
Läste att när man odlar celler i co2 inkubatorer inom sjukvård m.m vill man inte tillsätta RO vatten eller annat ultrarent vatten utan endast sterilt avjonat vatten. Främst eftersom RO (dvs osmos) ofta har bakterier och svamp som sedan växer till sig i inkubatorn. Funderade lite kring min osmosanläggning. Jag har den konstant inkopplad och har lärt mig att den inte ska torka ut. Borde kunna bli lite fina bakterieodlingar där. Visserligen spolar jag igenom det en stund innan jag spar vattnet. Bakterier kanske dör när man sen tillsätter saltet. Något man bör tänka på eller är jag onödigt nojig?
-
- 1 svar
- 547 visningar
- 1 följare
-
-
Hej, har idagsläget 2 sumpar, båda lika stora fast 1 med bubbelfälla. Blir det tokigt med osmolatorn om jag använder den i den sumpen som inte har skiljeväggar ? För jag tänkte att det tar ju längre tid för vattennivån att sjunka än i den med skiljeväggar om man sätter sensorn i returpump facket. Och hur blir det då med påfyllningen, den lär ju stå ett bra tag och pumpa för att öka vattennivån i hela sumpen. Tänker jag rätt ?
-
- 1 svar
- 860 visningar
-
-
Satt inatt och tittade i karet och fick se min pepparmintsräka käka på min Opistognathus aurifrons som var död. Hade väl inte varit så konstigt om det inte var för att fisken bara timmar innan hade varit pigg och fin. Kan det vara så att en pepparmintsräka kan döda en fisk på 8 cm? Typ gått ner i fiskens håla och dödat den. Tycker det är lite underligt att aurifrons'en var pigg och fin för att sen bara vara stendöd. Den hade dessutom kvar sina fina lite lysande färger när räkan kalasade på den... Någon som vet om man ska börja misstänka räkan för mord?
-
- 1 svar
- 794 visningar
-
-
undrar om alla sorters små sten funkar i saltvatten akvarium som botten substrat?
-
- 1 svar
- 563 visningar
-
-
Hej allihopa! Jag har ännu inte köpt något saltvattensakvarium utan jag är i planeringsstadiet (sedan ca 6 månader)... Jag har köpt den där svenska nybörjarboken som jag glömt vad den heter (den vanliga som brukar rekommenderas) och läst rätt mycket i den. Jag läste på ett inlägg nyss att det är fördelaktigt med pumpkapacitet på uppemot 100 gånger akvarievolymen vilket låter väldigt mycket. Men hursom så undrar jag ifall man bör ha ett circulationssystem där styrkan varierar ? Dessutom så undrar jag ifall circulation på 20-100 gånger är något generellt eller om det är artspecifikt. Vissa arter mår kanske inte bra av för starka strömmar heller? Det som mitt blivande akvari…
-
Hej Jag har lärt mig så mycket att det är bra att hålla sina värde stabila. Jag mäter ca varannan vecka och både Mg och Ca sjunker bara lite, ungefär från 1340 till 1320 resp 430 till 420... mitt KH däremot det sjunker från 8,4 till under 7 på ett par veckor. Fråga 1: Varför gör det det? När jag vill höja KH igen så använder jag Red Sea Coralline Gro, på burken finns en tabell hur många ml man ska tillsätta per 100 liter för att nå 8,4. Men när jag gör det och mäter igen tex dagen efter så har mitt KH knappt ökat någonting. När jag försöker höja mha bikarbonat från kryddhyllan så tar det ett par dagar innan ca 1 tsk har löst upp sig, därefter har v…
-
- 1 svar
- 653 visningar
-
-
Hej! Känner mig osäker på vad jag vågar anförtro ett akvarium i den här storleken. Vill helst inte ha en standard möbel, utan något som passar in i ett vardagsrum, kan ha utrustning på annan plats, men vill gärna att akvariet själv står hyfsat snyggt på en möbel som inte får vara för hög. Varit lite inne på diverse Tv bänkar eftersom de har en hyfsad snygg finish och även Ikea möbler, men svårt vad jag kommer undan med. Antar att dessa 81 liter i optiwhite kommer väga kring 130 kilo på sin höjd fördelat på en yta av 90x30 cm. Någon som har råd eller borde jag bara gå till en finsnickare och be honom hjälpa mig att få till säg en 90-100 cm lång möbel, med 35-40 cm djup och…
-
- 1 svar
- 221 visningar
-
-
oj! Idag är mitt nystartade akvarium helt dimmigt. Vad beror detta på? Ska jag byta en del av vattnet? Det har varit igång i fem dagar nu med levande sand, sten och en snigel som fortfarande lever. Har det något med startbakterier att göra.. kanske jag råkade hälla i lite för mycket!?
-
-
- 1 svar
- 622 visningar
-
-
Såg en amerikansk videoguide kring val av olika koraller. Enligt denna var just mjukkoraller bra på att producera gifter så att aktivt kol bör användas. Gäller detta främst knappar eller bör även jag köra med det som har stjärnpolyper,rhodactis, och en läderkorall (djävulshand)? Jag kör än så länge med vattenbyte till mitt lowtech 100l enligt Lasses metod. Hur vet man om man behöver köra med kol eller inte? Visar korallerna tecken på detta?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har precis flyttat ut ur min skokartong och in i en större lägenhet och har äntligen plats för ett nytt akvarium. Med begränsad ekonomi sneglar jag på ett mindre kar av typen Nanocube eller dylikt (vill helst ha en kub). Bytte in en del sötvattenfiskar och tog ut lite utrustning i stället, så i dagsläget har jag. Saltmätare (Deep Six från Coralife) Tropical Marin salt 4kg Vattentester Tänkte köra väldigt försiktigt till en början, har fri tillgång till avjoniserat vatten och tänkte dra igång ett kar med LS och låta det stå och puttra ganska länge. Just nu lutar det åt ett 24g Nanocube då jag tycker 12g verkar lite väl litet, men tips på andra märken och modeller som är lä…
-
- 1 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hejsan, Vad för lägre djur typ koraller i olika slag kan ni rekomendera till mitt Evolution kar som är "orginal" MvH Robban
-
- 1 svar
- 694 visningar
-
-
Hej då har jag äntligen både uppgraderat mig till 248Liter samt fått hem min kamera så här kommer lite bilder... Ledsen lite dåliga foton skall försöka få till lite bättre och lägga upp. Lite mer info om karet kommer så fort jag har tid..
-
- 1 svar
- 543 visningar
-
-
-
Hej Jag har länge varit väldigt fascinerad utav saltvatten så jag tvekade inte när jag Jag fick ett kanon erbjudande på ett komplett saltkar+massa tillbehör för ett VÄLDIGT bra pris. Då säljaren var i behov utav en snabb affär pga flytt så slog jag till för den nästintill symboliska summan han ville ha så nu står det sedan 1½vecka i mitt vardagsrum. Jag är väl så amatör man kan vara och skulle nu behöva lite hjälp: 1. Då jag inte hade hunnit montera lys ordentligt så hade jag det liggandes på karet vilket resulterade i att det tyvärr måste ha legat något i plastväg under lampan, eftersom jag för 2dagar sedan upptäckte att det hängde något likande en droppe ”smält” ner i v…
-
- 1 svar
- 673 visningar
-
-
Sen jag bytte till LED- belysning har jag fått riktigt mycket problem med alger, Razor maxspect 160w 16000K. Har kört med LED i ca 6 månader ny och får inte rätt på algerna. Idag kör jag program som kör 80% styrka i 5 timmar för att sedan dimmas ner. Kör lika mycket blått som vitt ljus i inställningarna. Någon som kör på något annat sätt med sin belysning? Och kan jag köra 80% blått och 30% vitt ljus t.ex? Har blandat med koraller och lite fisk.
-
- 1 svar
- 871 visningar
-
-
Jag har köpt en del död sten av Stig och skall komplettera med lite levande vid uppstart. Hur påverkar detta uppstarten jämfört med enbart levande sten? Det borde väl bli mycket mindre av fosfat men även poddar och annat?
-
- 1 svar
- 590 visningar
-
-
Hej, byttes vatten för första gången igår ( ca. 20L. ) blandade vatten med salt och buffer. Satte på skummare igen efter två timmar efter vatten byttes, sedan dess har det skumma över behållare hela tiden! Provade imorse stänga av skummare i 6 timmar, men det hjälpte inte! Vad gjorde jag för fel? hur länge kommer detta pågår? Jag har en skummare som sitter inne i karet.
-
- 1 svar
- 553 visningar
-
-
hej ; ny här och har aldrig haft ett saltvattensakvarium, inget akvarium alls och tänkte börja med det. tänkte köpa ett eheim incpiria 200, men undrar om man måste köpa pumpar och skummare osv, eller har det det man behöver från början?
-
- 1 svar
- 729 visningar
-
-
Hej Har precis börjat med att komma igång inför uppstart med mitt första saltvattenakvarium. Beställde en skummare som jag trodde skulle va bra till akvariumet utan att fatta hur stor den var. En JAD WG-524 tror jag den heter. Och det är en dränkbar variant men som såklart inte passade i akvariet. Så nu undrar jag om någon kan komma med tips på vad för en skummare jag ska köpa, helst ingen som kostar 6000:- Antar att dränkbar invändigt är den bästa varianten. Hur mkt vattenflöde måste en skummare för 180 liter klara för att vara lämpad. O då menar jag inte kan funka om du har en fisk modell utan en som ska stå pall för hela akvariumet o dess invånare och den ska gärna p…
-
- 1 svar
- 784 visningar
-
-
hej, Har en sån filter, köpte en ny ledlampa till den se bild, min fråga är om den ska vara på hela tiden eller bara när man köper nya fiskar, har en 200 l saltvatten. Är det viktig med placering också?
-
- 1 svar
- 679 visningar
-
-
Hej! Min har läst er lite av och till ett tag nu. Min man började med sitt först saltvattenavarium för 3 år sedan. I början var inte akvariet så väl utrustat. Ett tag fungerade bra akvariet. För ett ¨år sedan flyttade vi och fick sälja fiskarna. Min man köpte lite andra grejor som akvariet behövde. Jag tyckte förstås att det hela tiden var det dags att köpa något nytt. Han har ingen sump än. Problemet är att det inte går så bra för min man och akvariet. Jag tjatar en hel del om att sälja allt. Vi har en annons ute dessutom. Detta att ha ett saltvatten akvarium verkar så komplicerat ibland. Fiskar dör, värdena i vatten inte är så bra osv. Samtidigt hr det funkar bra förut.…
-
- 1 svar
- 660 visningar
-