Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

  1. Hej! Försöker läsa mig till kunskap. En del hittar jag svar på men inte allt. Försöker därför här :-) Jag ska till ett 720-kar med måtten 200x60x60, med ett bottenglas på 12 mm och en överrinnigsbox med en c:a storlek på 20x14, borra tre hål. Ska tillämpa Herbiemetoden och tänker mig två rör ner med diameter 40 mm, ett rör upp med diametern 25 mm. Läser mig till att borrhålen rekommenderas att vara 55-57 mm för 40-rören och 35-37 mm för 25 mm-röret. Mina frågor: Blir det rätt dimensionerat med 40mm rör ner och 25 mm rör upp? "Väggenomförings-kopplingen" för resp dimension antar jag är lite större än 55-57 mm resp …

    • 1 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by clownfisk,

    Ska innom kört uppgradera ifrån 80 + 20L till 275 + 80L. Är det bara att flytta över allt inklusive vatten ifrån den lilla tanken och fylla på med nytt vatten och se glad ut eller behöver man göra en nystart på nytt? Hur ska jag gå till väga? Tipps mottages mer än gärna! Mvh en relativt nybliven i hobbyn !

      • Tack
    • 1 svar
    • 1,4k visningar
  3. Guest HK_Akvarie
    Started by Guest HK_Akvarie,

    hej.. min första invånare verkar trivar mycket bra i akvariet hittils.. hade ingen blackmolly att testa med så det fick bli en av mina amanoräkor, den har simmat runt sedan i måndags o jag trodde att den hade dött eftersom jag inte har sett skymten av den förrän nu, o den verkar trivas, vet också att dom e ganska så känsliga med nitriten, har haft ett par som dött i mina sötkar. men iallafall nu så funderar jag på vad jag ska skaffa för djur till karet.. hade tänkt börja med sniglar, eremiter, o kanske nån blennid eller dyligt. har hörtatt det finns små "städ-team" man kan köpa från saltbutiker ibland men vet inte vart. någon som har tips på butiker som e hyfsat billiga e…

    • 1 svar
    • 946 visningar
  4. Started by DennisL,

    Tja! Begav mig till en fiskaffär för att köpa mina första fiskar:). Till min stora förfäran ser jag att nästan alla Karen är kraftigt infesterade av glasrosor, de sitter överallt...på pumpar, stenar mm. Eftersom jag inte är särskilt insatt i glasrosors anatomi eller fortplantning och absolut inte vill ha in dem i mitt kar så skulle jag vilja veta en sak. Finns det någon möjlighet att man kan få glasrosor i karet om man köper fisk från ett kar som innehållet glasrosor till förbannelse?

    • 1 svar
    • 692 visningar
  5. Started by fiskar,

    hej jag undrar hur många timmar i veckan håller ni på med er att akvarium och hur ofta ni byter vatten ?

    • 1 svar
    • 904 visningar
  6. Started by Fredrika77,

    Jag har salifert på andra tester men läst att po4 i salifert ej är ok, vad tycker ni? Och vilket märke ska jag då ta? /Anna

  7. Started by campokatt,

    Vet att detta är frågor som kommer upp med jämna mellanrum men då nya preparat kommer fram på markanaden så kan det ju vara bra att uppdatera sig lite ibland.. Har fått några glasrosor på en fraggsten. Hur får jag enklast bort dom? Joes juice? Kokandevatten? Kalciumhydroxid? Vill kunna behandla på plats i akvariet. Några tips? Sen det där med bubbelanger. Hur många mitrax? (De äter bubblor?) behöver man i ett 36l akvarie med lite bubblor här och där för att hålla dom i chack? Försöker suga bort vid vattenbyten och undviker att ha sönder dom men vill inte hamna i en situation där dom tar överhand… Varit där en gång...

    • 1 svar
    • 912 visningar
  8. Started by Vidofner,

    Ikväll bjuder vi i styrelsen in för att besvara på frågor och funderingar du kan tänkas ha som nybörjare gällande saltvattenakvarier. Från klockan 19:00 till 21:00 finns jag, Andreas "Vidofner" Ljungström, Daniel "ormet" Odell samt Björn "bjomat" Mattsson på chatten och försöker svara så gott det går på era frågor. Om ni inte redan visste det så finner ni chatten här: https://saltvattensguiden.se/index.php?/chat/

    • 1 svar
    • 597 visningar
  9. Started by Catchio,

    Är det samma nitrifikationsbakterier i sötvatten som i saltvatten? Jag tror mig ha läst här att det är det men i Knops bok så står det att det skall vara halofila bakterier och att "bakteriepreparat för sötvatten torde göra ringa nytta i saltvatten". Eftersom jag har korallgrus i mitt malawiakvarium så tänkte jag ta av det till saltvattensakvariet för att kickstarta processen. Är det dumt?

      • Gilla
    • 1 svar
    • 523 visningar
  10. Started by magnus1982,

    hejsan allihopa! har byggt upp mitt kar med levande sten till något jag tyckte såg snyggt ut, satt sedan en clavularia viridis framför stenarna , typ som en gräsmatta. idag köpte jag en bubbelkorall, som satt på en sten, skulle sätta den högt upp på något snyggt sätt. fick rådet att trycka ner den mellan två stenar, vilket jag försökte med, tycker inte det blev riktigt snyggt, hade arit lättare om man inte gått den på en sten så man kunde fäst den på någon a mina egna stenar, då hade den klätt min "fina" uppbyggnad av ls istället för total ombyggnation av det för att försöka göra det så snyggt som möjligt för att passa korallen. nu är det som det är , jag fick bygga om li…

    • 1 svar
    • 761 visningar
  11. Started by san_miguel,

    Hej jag ska uppgradera från 100 liters till ett på 300. Hur har ni andra gjort när ni skaffat större med mer vatten och flytta alla stenar och levande? Har ni några tips för Att göra detta smidigt ? Mvh Mikael --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.439872,18.074818

  12. Started by Freddess,

    Hittade en liten och en stor glasros. Dödade dessa ev med kokande vatten. Nu ser jag en liten snarlik växa ur sanden. Men den är brun. De andra var färglösa. Kan detta vara en ros till? Om så vågar jag vänta ca 1,5 veckor på att sätta in en pepparmintsräka? svrårt att få bild men jag ska pröva. Har bara iphone att fota med.

    • 1 svar
    • 624 visningar
  13. Started by Qurex,

    Läste att när man odlar celler i co2 inkubatorer inom sjukvård m.m vill man inte tillsätta RO vatten eller annat ultrarent vatten utan endast sterilt avjonat vatten. Främst eftersom RO (dvs osmos) ofta har bakterier och svamp som sedan växer till sig i inkubatorn. Funderade lite kring min osmosanläggning. Jag har den konstant inkopplad och har lärt mig att den inte ska torka ut. Borde kunna bli lite fina bakterieodlingar där. Visserligen spolar jag igenom det en stund innan jag spar vattnet. Bakterier kanske dör när man sen tillsätter saltet. Något man bör tänka på eller är jag onödigt nojig?

  14. Hej, har idagsläget 2 sumpar, båda lika stora fast 1 med bubbelfälla. Blir det tokigt med osmolatorn om jag använder den i den sumpen som inte har skiljeväggar ? För jag tänkte att det tar ju längre tid för vattennivån att sjunka än i den med skiljeväggar om man sätter sensorn i returpump facket. Och hur blir det då med påfyllningen, den lär ju stå ett bra tag och pumpa för att öka vattennivån i hela sumpen. Tänker jag rätt ?

    • 1 svar
    • 911 visningar
  15. Started by jizeta,

    Satt inatt och tittade i karet och fick se min pepparmintsräka käka på min Opistognathus aurifrons som var död. Hade väl inte varit så konstigt om det inte var för att fisken bara timmar innan hade varit pigg och fin. Kan det vara så att en pepparmintsräka kan döda en fisk på 8 cm? Typ gått ner i fiskens håla och dödat den. Tycker det är lite underligt att aurifrons'en var pigg och fin för att sen bara vara stendöd. Den hade dessutom kvar sina fina lite lysande färger när räkan kalasade på den... Någon som vet om man ska börja misstänka räkan för mord?

    • 1 svar
    • 851 visningar
  16. Started by yRaz,

    undrar om alla sorters små sten funkar i saltvatten akvarium som botten substrat?

    • 1 svar
    • 612 visningar
  17. Hej allihopa! Jag har ännu inte köpt något saltvattensakvarium utan jag är i planeringsstadiet (sedan ca 6 månader)... Jag har köpt den där svenska nybörjarboken som jag glömt vad den heter (den vanliga som brukar rekommenderas) och läst rätt mycket i den. Jag läste på ett inlägg nyss att det är fördelaktigt med pumpkapacitet på uppemot 100 gånger akvarievolymen vilket låter väldigt mycket. Men hursom så undrar jag ifall man bör ha ett circulationssystem där styrkan varierar ? Dessutom så undrar jag ifall circulation på 20-100 gånger är något generellt eller om det är artspecifikt. Vissa arter mår kanske inte bra av för starka strömmar heller? Det som mitt blivande akvari…

  18. Started by NL,

    Hej Jag har lärt mig så mycket att det är bra att hålla sina värde stabila. Jag mäter ca varannan vecka och både Mg och Ca sjunker bara lite, ungefär från 1340 till 1320 resp 430 till 420... mitt KH däremot det sjunker från 8,4 till under 7 på ett par veckor. Fråga 1: Varför gör det det? När jag vill höja KH igen så använder jag Red Sea Coralline Gro, på burken finns en tabell hur många ml man ska tillsätta per 100 liter för att nå 8,4. Men när jag gör det och mäter igen tex dagen efter så har mitt KH knappt ökat någonting. När jag försöker höja mha bikarbonat från kryddhyllan så tar det ett par dagar innan ca 1 tsk har löst upp sig, därefter har v…

    • 1 svar
    • 723 visningar
  19. Hej! Känner mig osäker på vad jag vågar anförtro ett akvarium i den här storleken. Vill helst inte ha en standard möbel, utan något som passar in i ett vardagsrum, kan ha utrustning på annan plats, men vill gärna att akvariet själv står hyfsat snyggt på en möbel som inte får vara för hög. Varit lite inne på diverse Tv bänkar eftersom de har en hyfsad snygg finish och även Ikea möbler, men svårt vad jag kommer undan med. Antar att dessa 81 liter i optiwhite kommer väga kring 130 kilo på sin höjd fördelat på en yta av 90x30 cm. Någon som har råd eller borde jag bara gå till en finsnickare och be honom hjälpa mig att få till säg en 90-100 cm lång möbel, med 35-40 cm djup och…

    • 1 svar
    • 407 visningar
  20. Started by Margareta,

    oj! Idag är mitt nystartade akvarium helt dimmigt. Vad beror detta på? Ska jag byta en del av vattnet? Det har varit igång i fem dagar nu med levande sand, sten och en snigel som fortfarande lever. Har det något med startbakterier att göra.. kanske jag råkade hälla i lite för mycket!?

      • Gilla
    • 1 svar
    • 725 visningar
  21. Såg en amerikansk videoguide kring val av olika koraller. Enligt denna var just mjukkoraller bra på att producera gifter så att aktivt kol bör användas. Gäller detta främst knappar eller bör även jag köra med det som har stjärnpolyper,rhodactis, och en läderkorall (djävulshand)? Jag kör än så länge med vattenbyte till mitt lowtech 100l enligt Lasses metod. Hur vet man om man behöver köra med kol eller inte? Visar korallerna tecken på detta?

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by fredl,

    Har precis flyttat ut ur min skokartong och in i en större lägenhet och har äntligen plats för ett nytt akvarium. Med begränsad ekonomi sneglar jag på ett mindre kar av typen Nanocube eller dylikt (vill helst ha en kub). Bytte in en del sötvattenfiskar och tog ut lite utrustning i stället, så i dagsläget har jag. Saltmätare (Deep Six från Coralife) Tropical Marin salt 4kg Vattentester Tänkte köra väldigt försiktigt till en början, har fri tillgång till avjoniserat vatten och tänkte dra igång ett kar med LS och låta det stå och puttra ganska länge. Just nu lutar det åt ett 24g Nanocube då jag tycker 12g verkar lite väl litet, men tips på andra märken och modeller som är lä…

    • 1 svar
    • 2,3k visningar
  23. Started by robjo,

    Hejsan, Vad för lägre djur typ koraller i olika slag kan ni rekomendera till mitt Evolution kar som är "orginal" MvH Robban

    • 1 svar
    • 742 visningar
  24. Started by wizz,

    Hej då har jag äntligen både uppgraderat mig till 248Liter samt fått hem min kamera så här kommer lite bilder... Ledsen lite dåliga foton skall försöka få till lite bättre och lägga upp. Lite mer info om karet kommer så fort jag har tid..

    • 1 svar
    • 605 visningar
  25. Started by Hella42,

    Har hört att sump är superbra och ha . Men tja.dum eller inte .. köper en sump till mitt juvel och vet inte bättre än att jag måste ha borrat kar . Det har jag ju såklart inte.. Tänkte köpa en överrinningsbox. Erfarenheter?

    • 1 svar
    • 466 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.