Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Nu har mitt kar gått i 5 veckor sedan jag lade i levande stenen, Alla vatten värden är jätte bra, har i dagens läge 10 sniglar, 2st eremiter, 2st clowner, 2st gulbröstade fröken fiskar och slutligen en folkskygg putsarräka. =) När ska jag göra mitt första vattenbyte? Jag har ytterst lite brun alger på sanden, men det är så lite så inget som stör. får för mig att det är på de ställen cirkulationen är som sämst. (har ett hörn akvarium). Ska man leva med detta eller skall man försöka uppnå en helt fläckfri sand? jag har gjort fosfat test men fick inte ens utslag. Skummaren, jag har en JAD skummare.. jag har nu så att vatten nivån i skummaren ligger typ i mitten av skumkop…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon som skulle kunna hjälpa mig i hur man läser av testerna jag får en skarp blå färg på ca och en skarp röd / rosa färg på kh mg har jag inte testat än men vet ej hur jag kan ser hur jag ska kolla tabellen
-
- 1 svar
- 3,1k visningar
-
-
Jag var på Triton Akvarium och köpte hem två clownfiskar samt en anemon till dessa men clownerna verkar helt ointresserade av anemonen? Dom har aldrig varit och simmat runt i den och jag efterlyser tips på hur man kan få dom att "hitta" sin kompis! Mitt kar är bara på 140 lit så dom simmar ju i närheten av den ibland men aldrig så dom berör den.
-
-
- 1 svar
- 571 visningar
-
-
Jaha, då var det dags för mig att börja med denna dyra hobby. Så söker just för tillfället personer från gbg, som man kan få smita in hos hemma och titta på deras lösningar och se vad de har för något. Själv har jag planerat något väldigt enkelt: Ingen sump. Antingen en påhängs eller intern skummare. Ett par pumpar. Osmos (med silikat). och lite bättre ljus än jag har nu, börjar dock med detta ljuset innan det kommer några mer ljuskrävande invånare. Kommer göra om mitt för tillfället sötvattenskar som är riktigt gammalt och slitet och ska bara bo kvar i denna lägenhet 2-3 år till, så tänkte försöka hålla ner kostnaderna och sedan göra något "ordentligt" på ca 1000l när ja…
-
- 1 svar
- 865 visningar
-
-
Hej ska satsa på ett saltvatten akvarium nu hade velat ha lite hjälp med tips om vad man ska ha för grejer osv inte allt för dyra saker och vad man ska ha för att inte fiskarna ska dö tex skummare, vilket slagspumpar jag har just nu ett 200 liter akvarium så grejjerna ska passa till det
-
- 1 svar
- 562 visningar
-
-
Jag tänker starta upp ett 100(98) L burk. jag kommer att köra utan skummare,byta 10% vatten 2 gånger i månaden. Cirkulationen ska bestå av 2 st Maxi jet 500. 2 st lysrör: 1 blått 20w+ reflektor och ett 30 W sylvania aquastar + reflektor ca 12-15 Kg. finkornig sand ca 4 kg akvariet har nu stått i 1 vecka med 2,5 kg Ls,sand och en MJ 500. tänkte vänta till nitritspiken lagt sig innan jag börjar belasta karet sakta. ska köpa mer Ls i morgon(tisdag) ca 6-7 kg till. som invånare Invånare i karet hade jag tänkt mej: 2 st Firefish (Nemateleotris magnifica) 1 st six line wrasse (Pseudocheilinus hexataenia) 2 st turbosniglar +varvar med en salarias mellan 2 kar 3-4 Eremiter 1 Räka…
-
- 1 svar
- 739 visningar
-
-
Vilken utrustning krävs? Mindre än "normalt"? Vilka fiskar kan man ha i ett 140 alt 500 liters? Är riktigt sugen på saltvatten men har inte pengarna till ett revakvarium. Undrar då om man kan börja med ett fish only-kar och se ifall det är nått för mig.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Bruna partiklar i vattnet som lägger sig på den vita sanden som ettt täcke..o flyter upp till ytan vad kan det vara? Tacksam för hjälp. Har ett RSM250
-
- 1 svar
- 613 visningar
-
-
till koraller allså. inte era egna magar. å hur ofta ska dom få käk?
-
- 1 svar
- 995 visningar
-
-
Har sedan igår fått mycket gröna alger på glaset som ser ut och beter sig precis som damm. Räcker med att dra löst över med ett finger eller borste så löser der upp sig. Någon idé om vilken typ av alger det kan röra dig om och vad man gör åt det?
-
- 1 svar
- 407 visningar
-
-
Är det någon som kan svara på vad det är för bubblor som bildats på sanden i mitt akvarium? Det är även lite brunt på sanden där bubblorna är.Akvariet är nystartat för 2 veckor sen.Kör ett red sea 130 akvarium använder osmosvatten med silikatfilter.Har ca 22 kg levande sten i det.Vattenvärden ph 8,2.Kh 11.Nitrit 0.Nitrat 2-5. Ca 420.Mg 1300.salthalt 1025.Mvh Andreas
-
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, jag har ett 96 liters juwelakvarium som jag vill göra om till saltvattenakvarium. Hur skall jag göra? Jag är total nybörjare så alla svar hjälper? P.s ett större akvarium kommer inte på tal eftersom jag inte får för mamma och pappa:argumerar: Erik:)
-
- 1 svar
- 652 visningar
-
-
Hej skulle behöva förstå hur man bygger en sump. Har kollat massor av ritningar hur man bygger men jag förstår inte hur vattnet kommer in i sumpen och vilken storlek på returpumpen det ska vara. Är det 2 lika pumpar in och ut? Vill bygga så enkel och kompakt som möjligt.
-
- 1 svar
- 495 visningar
-
-
Hej. Körde igång ett nytt kar i dagarna och har puttat i LS och Levandesand. Stenen kommer fr ett fint kr , men har mellanlandat i hink med saltvatten och värme. Efter ett dygn så hade inga värden rört sig över huvudtaget. Amm Nitr Nitra. Så jag hade ett oöppnat Red Sea Mature kit som jag tänkte att prova. Kanske det är så nu att jag kör en ny cykling i onödan. Men ville vara på säkra sidan. Har följt anvisningar och dosering enligt instr. Enligt denna instr så ska jag hamna dag 3 på värden. Ammo 1 Nitrit 0,1 Nitrat 35 Men när jag testade idag så var värdena Ammo 0,01 Nitrit 0 Nitrat ca 7 Salt är…
-
- 1 svar
- 725 visningar
-
-
Nu har jag bestämt mig för att göra en ordentlog sump, men hur stor bör den vara till mitt 375l kar?
-
- 1 svar
- 950 visningar
-
-
Något som man bör oroa sig över? Första bilden är det både den spretiga saken och den neongröna växten som börjat komma nu efter drygt en månad.
-
- 1 svar
- 459 visningar
-
-
Hej jag heter Daniel och är helt nybliven saltvattensägare och forummedlem. Jag har ett Percula 90 och önskar hjälp med hur man fraggar enklas för att sprida mjukkoraller. Önskar även kontakt med andra medlemmar i norrköpingstrakten.
-
är det någon som har någon bild och förklaring på ytavrinning, ska man köra med box eller ska man borra i akvariumet ? vilket är bäst i längden ? MVH Johan
-
Era erfarenheter om att ha en bicolor dvärgkejsare ihop med en gul kirurg? Där dvärgkejsaren introducerats först i karet.
-
- 1 svar
- 376 visningar
-
-
Tjenare Allihop! Håller på planera för min första tank som kommer bli en shallow reef tank med måtten 70cm x 70cm x 30cm. Centralt i detta kommer de finnas ett överflödesrör (Se bifogad bild) som kommer sticka upp ur vattnet en aning. Jag kommer fabricera röret själv och polera de och få en snygg form som sticker upp ur vattnet och därav frågan om ett rev mår okej av att man har typ ett aluminiumrör eller rostfritt stål eller liknande? Tacksam för svar! Vänligen, William
-
- 1 svar
- 354 visningar
-
-
Vilket skulle namnet kunna vara på min korall samt vad pysslar den med? Käkar den en borstmask?
-
-
Nu när jag kom hem från skolan så såg jag att min acropora har blivit väldigt blek på en av topparna, Kh, mg och calcium är bra förutom att mg o ca ligger lite över än vad man ska ha... Nitrat ligger på 0-2, det enda jag kan tänka på är att jag ändrade streamern som satt väldigt nära korallen.. Hjälp behövs tack
-
- 1 svar
- 478 visningar
-
-
Hej, Startande mitt akvarium för 5 veckor sedan, under dagarna (när lyset är på) får jag ett brunt beläggning på sanden inte mycket på vissa ställe som jag misstänker kan vara brunalger eller kiselalger, har 0 på fosfat, kommer det försvinna med tiden? Belysningstiden är 10 timmar.
-
Hej! Jag skulle vilja be er om era åsikter på vad som orsakar mitt problem där jag kan se hur korallers vävnad börjar dra sig tillbaka. Jag har haft lite dippar på salthalten pga att filtersockorna har blivit lite mer täppta vilket resulterat i att det pumpats i mer vatten från ATO’n och salthalten har därmed sjunkit. För övrigt doserar jag calcium då den brukar ligga aningen lågt. Nitratvärdet när jag testar skiljer rejält mellan red seas test (ca 30) och Aquaforest (ca 5). Har fått tillbaka lite lågt nitrit som jag inte riktigt vet vad det beror på men jag byter vatten mer ofta. Mina värden i helgen var pH 8,2 Nitrit 0…