Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by H8RED,

Hello. Är det någon som vet vad detta är? Har tidigare gått i sötvatten som lite extra grogrund för nitrifikationsbakterier. Fråga 1. Kan jag ha den i saltvattenburken som ett komplement till ls eller innehåller den något mindre bra typ kisel mm? (Tänkte använda den som bas att bygga på). Fråga 2. kan man under den första tiden under uppstarten köra med sämre belysning typ 2 x 18 w 10000 k t8 i ett 100 liters 40 högt akvarium? (tills mh införskaffas efter någon månad) Fråga 3. Räcker 10 ggr cirkulation under uppstart? (Endast ls). Tacksam för svar / Jocke.

• 3 svar
    • 891 visningar
  2. Started by Draedon,

hur har ni som haft problem med glasrosor fått bukt med dem? har beställt en räka (lysmata wurdemanni tror jag den hette) som tydligen ska käka dem, men den är restad. har massvis med glasrosor i olika storlekar. först satt dem på en sten och nu har dem spridit sig. hur sjutton ska jag få bukt med dem?

• 2 svar
    • 916 visningar
  3. Started by Patman,

Någon som har testat detta glas eller hört talas om för eller nackdelar? Är det värt extra pengar att bygga med detta istället för vanligt float glas? //Patrik

• 21 svar
    • 2,8k visningar
  4. Started by Draedon,

Gjorde en koll idag.. Temp: 27 grader Salthalt: 1.021 PH: 8.4 KH: 9 Nitrit: 0.02 mg/l Nitrat: 0 Sist jag testade så var nitrit 0, vad kan ha gjort att det gått upp? Vad tycker ni i övrigt, något jag måste ta tag i?

• 4 svar
    • 868 visningar
  5. Started by Draedon,

nästa vecka kommer lönen.. så nu börjar det klia i fingrarna vad man ska köpa till akvariet denna månad. har redan beställt en pepparminträka och ett gäng sniglar till.. men överst på listan står nog ändå mer LS. frågan är bara.. hur mycket LS vågar jag stoppa i utan att vattenvärdena skenar iväg? har nu 105l och 6kg LS. Sen måste jag köpa en ny skummare.. hände en liten olycka idag med ganska hög "skyll-dig-själv" faktor. plockade ur min sanderskummare för att jag skulle byta sugproppar, la den på en handduk på golvet.. gick och hämtade sugproppar.. mobilen ringde, jag svarade, sen klev jag på skummaren.. gammal plast tål tydligen inte 90 kg Magnus nåväl, shit happens.…

6. Started by lennie,

Hej. Behöver lite hjälp akut. Imorse var mitt akvarium normalt. Men när jag kom hem nu så upptäckte jag att nästa hela akvariumet är gult. Framför allt synd det extremt mycket på levande sten. Det är något gulaktigt lager som ligger som pulver på stenarna. Skickar med två bilder. Det synd inte jätte bra på bilderna. Men det var dem bästa bilderna jag kunde få. // Lennie

7. Started by Patman,

Hej, vad jag har läst så är det inte många som pratar eller frågar om vad man ska ha på botten förutom LS. Jag vill gärna börja enkelt med LS och fiskar (inga koraller, svampar till att börja med). Men jag vill också ha sand eller småsten på botten och kanske lite snäckskal jag har hittat när jag dykt utomlands. Men så hörde jag att detta inte var att rekomendera, sand/småsten eller snäckskal alltså! Stämmer det? Är det svårt att hålla koll på och förstör detta vattenkvalitén och blir det mycket svårare att hålla rent i akvariet? Jag har t ex massa finkornig sand jag använde till sötvattensakvarium för länge sedan. //Patrik

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  8. Started by Roger_w,

Hejsan! Är det någon som vet något om deltec type 35 filter? Funderar på om det skulle funka för att konvertera mitt sötvatten. http://www.deltecaquariumsolutions.com/CoolStuff.htm /Roger

• 2 svar
    • 904 visningar
  9. Started by Draedon,

Har ägnat nästan varenda kväll åt att läsa om saltvattens akvarium.. har läst så mycket så jag ser ut så här ungefär: Det verkar finnas lika många teorier, metoder och åsikter som det finns utövare av den här hobbyn. Nåväl, det som rör sig i mitt huvud just nu är följande: Hur mycket teknik behöver man egentligen? Kalkmixers, uvc, ozon, reaktorer, ytavrinning och miltals med rör hit o dit. Känner mig helt förvirrad. Mitt akvarium förtillfället: 105l, 2x30w (ett coralstar rör och ett rör på 10 000k) T8 belysning, powerhead pump (1250l/h) med filterpatron, gammalt fluval innerfilter som sitter vid ytan för att få bort skiten som annars lägger sig på ytan, sanderskummare. …

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Julgran,

Hej, Har börjat planera för ett större kar. Dessvärre tvingar vardagsrummets utseende mig till ett antal kompromisser. Mitt största problem är höjden. Som det ser ut just nu så planerar jag för ett kar med följande mått: Längd: 180 – 200 cm Höjd: 50 cm Djup: 50 cm Bänk 55 cm hög Kar 50 cm hög Tänkbar belysning 2 x 250 w + 2 x 80w T5 (120 cm) alternativt 2 x 150 w + 2 x 80w (belysningsarmaturen får max vara 10-12 cm i höjd för att hamna ca 25 cm ovanför karets övre kant) Totalhöjden jag har att arbeta med är 147 cm. Inom denna höjd måste karet, bänk med sump och belysningen rymmas. Däremot kan hänganordningen för belysningen sticka upp ovanför denna maxhöjd. (karet ko…

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by anita_lo,

ska idag hälla på salt och undrar om det finns några bra råd?? e ju helt ny på detta... måste belysningen vara igång när saltet har fyllts på??

• 4 svar
    • 996 visningar
  12. Started by lennie,

Jag måste göra något åt mina värden. Jag har därför funderar på att beställa följande saker i veckan. Det jag behöver lite hjälp med är att hitta rätt modell till bra pris. Så att jag inte köper något fel. Eller något jag inte behöver. Filter Fosfat Filter Nitrat Filter Kisel Hur fungerar dessa. Är det något som jag lägger någonstans i sumpen. Eller ansluter jag dem tex på returvattnet ifrån sumpen så att vattnet passerar igenom dem innan det kommer till karet. Jag har försökt hitta information om det. Tror att det finns mycket info. Bara jag som söker på fel saker antagligen. Jag ska också köpa en osmos för att kunna få ”rent” nytt vatten. Vad finns det att välja…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar om man kan en imperator(ungdjur 6cm ) i mitt kar. Jag har mjukkoraller och LPS. Jag vet att vuxna äter dessa koraller med glädje men hur är det med så pass små rackare? Mvh Nelson

14. Started by chippen,

Hej, undrar om ett av de första inköpen ska vara en osmos, eller finns det preparat som ersätter en osmos. Vad händer om man startar med kranvatten? Mvh/Chippen

• 16 svar
    • 2,4k visningar
  15. Started by wrroomm77,

Jag har ju fått för mig att höja salthalten till1.025 för att korallerna ska trivas lite bättre. är nu uppe på 1.024 o allt verkar frid o fröjd. Nu över till frågorna. Skummaren har börjat skumma som bara den. i dag var koppen nästan full.....jag har en aquacareskummare 700A Tror ni det beror på den ökade salthalten? vattnet i koppen var ganska grönfärgat. Får man högre verkningsgrad på skummaren med högre salthalt? Jag har en skivanemon som följde med en korallkoloni och nu har det kommit ut som en båsa vid foten eller under så att säga. håller den på att dela sig eller vad kan det vara annars?

• 3 svar
    • 797 visningar
  16. Jag ska starta mitt första saltvattensakvarium, tidigare har jag i många år hållt på med sötvatten och vad jag förstår så skiljer det sig massor så jag har varit och hyrt massor av böcker och även köpt en det på nätet. Jag köpte ett akvarium av en man som har använt det till saltvatten och jag fick massor av saker till som jag inte vet vad det är.... Jag fick: -Helglasat akvarium ca 220L -Doppvärmare -En hink salt -En hink sand -En luftpump av märket: Schego M2K3 -En skummare??: Sander(mobel1, No:2.2.1) -4 lysrör (osram L18W/11) -Lite stenkoraller -Och olika prover, temp och saltmätare. Det jag funderar på är om jag kan starta mitt akvarium på dessa grejerna (dom ser ju …

• 17 svar
    • 2,2k visningar
  17. Started by Draedon,

hur är det med det egentligen? har hört att saltkar mår som bäst när dom får stå och dunsta bäst dom vill, har idag hälften av glasen på.. har en norsk skogkatt här hemma som är väldigt klättrig av sig, så gillar han fiskar också.. han har redan badat i mitt akvarium 2 ggr, då var han iofs mindre och vildare.. men kombinationen clownfiskar + katt är inget jag vill testa.. om det nu är så som jag har hört (man ska ju inte tro allt man hör iofs, därför jag frågar er) att det ska dunsta obehindrat tänkte jag byta ut glasen mot en plexiskiva som jag borrar massa hål i så det kan dunsta.

• 13 svar
    • 2,4k visningar
  18. Started by PeterB,

Jag undrar om någon av er har erfarenhet av de kompletta akvarieset för saltvatten som säljs. Vad jag förstår är det främst Deltec och Aqua Medic som har sådana kompletta set med akvarium, pumpar, skummare, sump etc. och jag undrar vad ni anser om dem. Vilket av dem är bäst? Är det ett bra och enkelt sätt att komma igång med saltvatten på?

19. Started by lennie,

Jag skulle behöva veta vad denna korall heter Någon som kan se det och skriva namnet till mig. // Lennie

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by lennie,

Hej Alla. Jag är helt ny på saltvattenakvarium. Satt igång mitt första idag. Har en fisk i det. Doris ifrån nemo filmen. Tyvärr så vet jag inte den riktiga namn. Så ny är jag. Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som bor i Malmö som kan hjälpa mig med att komma igång rätt och kolla så att jag gjort alla saker rätt. Någon som bor i Malmö och vill fungera som mentor? // Lennie

• 39 svar
    • 3,7k visningar
  21. Started by Draedon,

jag undrar hur ofta jag ska göra vattenbyten i mitt kar? 105l, 5-6kg LS, 3 fiskar.. är ju van sötvatten, då bytte jag 1 gång i veckan.. hur kraftiga cirkulation behöver man egentligen i akvariumet? har läst om folk som verkar ha in i h-e med fläskiga pumpar. förtillfället har jag en powerhead (1550l/h) och en fluval3 innerfilter (vet ej hur mycket den pumpar), det borde väl vara fullt tillräckligt? och en sista fundering.. behöver man tillsätta några ämnen även fast vattenvärdena är bra? jamenar, koraller och allt småliv på levande stenen lär ju leva av något? eller ska man bara tillsätta ämnen när något värde är fel?

• 2 svar
    • 755 visningar
  22. Started by hippo,

jag provade att mata min gula kirurg med brocoli ,men det verkade inte intresserad. den äter inte saeveggies green seaweed heller men fryst artemia vräker den i sig så mycket den kan. är detta normalt ? jag har beställt formula 2 pallets som jag ska prova mata med. man har ju läst här att brocoli ska vara mycket bra och näringsrikt att mata med. finns det något annat att mata med?

• 8 svar
    • 1k visningar
  23. Started by Patman,

Hej, jag har läst här på forumet och sett bilder på ytavrinning, skummare osv, men undrar om någon skulle kunna förklara för mig hur ytavrinning, pump och skummare fungerar. Jag ser ofta att skummaren står högre än karet. Är detta nödvändigt för att vattnet ska rinna tillbaka av sig själv? Är alla så eller är vissa motordrivna? Hur är ljudvolymen på lösningar med ytavrinning, pump och skummare? Pumpfacket måste väl täcka all avrinning från karet om pumpen lägger av? Hur mycket lägre ska ytavrinningskanten vara om man jämför med akvariekanten? Är det något speciellt man bör tänka på när man köper sitt första kar som man ska ha med ytavrinning eller något man bör tänka på…

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by hippo,

fosfat 0,03 ca 450 kh 8 ph 8,1 på kvällen nitrit 0 nitrat 5-10 är det något jag bör höja eller sänka innan jag skickar i kirurgerna? jag har nu hängt i en strumpa med rowaphos och installerat uv-c jag jobbar på nitraten med zeosand och täta vattenbyten

25. Started by Maria__K,

Hej Hej Ja detta är säker en tjatig fråga och jag måste erkänna att en del har blivit besvarade när jag suttit och läst gamla inlägg men bättra att fråga en gång för mycket än en för lite.. Jag planerar att starta upp ett saltvattenskar, har tidiagre haft olika stora sötvattenkar men har alltid drömt om att ha nemo simande i vardagsrummet volymen på akvariet ska för hoppningsvis bli 450 liter. Har här två alternativ, att köpa ett juwel visin 450 och anpassa till salt eller köpa ett färdigt paket med skummare och allt. Vilket är bäst, och den återkommande frågan, billigast i längden? hade vad gällande akvarie lägga ut ordentligt i början så att jag slipper ångra köpet eft…

• 14 svar
    • 2,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.