Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag har bestämt mig att skapa refugium. Karet är 250l RSR, några veckor gammal bara, har höga nitrat värde. Tänkte att refugium ska finnas i näst sista facket, efter skummaren. Ljuset nattetid med Ikeas led växa till och börja med. Nu kommer min fråga 🙂. Vad är det mer man ska tänka? Nåt man behöver tillsätta? Undvika? Tacksm för alla goda råd!
-
-
- 8 svar
- 5,1k visningar
-
-
Man ska tydligen köpa prylarfrån en tysk firma i allafall om man som jag bor på Gotland.. Då borde jag ha haft ett översättningsprogram på datorn för min tyska är inte den bästa (meerwasser) betyder saltvtn..Men frågan; mitt 325lit dala samhall akvarium ska göras om till ett saltkar.. Vad behöver jag för grejjer???Är det någon som vågar tipsa om bra enkla prylar (jag är intresserad av att det fungerar that´s it. En våg maskin en squid är det en bra grejj?? En bra pump med insugsskydd vad är det jag ska köpa. LYSE 150.250mh vad ska jag välja? LYSRÖR vilka? och hur länge ska de lysa. kalkreaktorer, sumpar, mätvärden o tester.Hmm, mitt natur intresse överstiger väldeliga mit…
-
- 2 svar
- 990 visningar
-
-
tjena har haft mitt första kar nu i 3 månader och har en fråga till alla erfarna... köpte 40 kg ls o undrar hur jag bör göra, har ca 50 kg i mitt kar just nu mem vill ha dit 40 till, hur tycker ni att man ska gå till väga. stenen har fraktats från umeå o har varit packad i 3 dagar,kan man bara skölja o lägga i stenen eller? mvh jonny
-
Jag har ju fått för mig att höja salthalten till1.025 för att korallerna ska trivas lite bättre. är nu uppe på 1.024 o allt verkar frid o fröjd. Nu över till frågorna. Skummaren har börjat skumma som bara den. i dag var koppen nästan full.....jag har en aquacareskummare 700A Tror ni det beror på den ökade salthalten? vattnet i koppen var ganska grönfärgat. Får man högre verkningsgrad på skummaren med högre salthalt? Jag har en skivanemon som följde med en korallkoloni och nu har det kommit ut som en båsa vid foten eller under så att säga. håller den på att dela sig eller vad kan det vara annars?
-
- 3 svar
- 808 visningar
-
-
Jo, har haft igång mitt kar i snart 7 veckor nu å alla värden är stabila. Brunalgerna har försvunnit, korallerna ser fräsha ut. Skummet i skummareren är vitt. Jag har fått tag på två ocellarisar, jävligt fina, starka färger. Tycker ni jag ska köpa dom å humpa ner måntro? Eller ska jag vänta ett tag till?
-
- 22 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej alla, Var en sväng på Akvarielagret för att kika på kar. Nästa vecka skall dom tydligen få in nya paket-lösningar från Red Sea, på beskrivningen lät det som denna: http://www.redseafish.com/max.asp Vad tror ni om den? Jag planerar för att starta ett helt nytt kar, och hade tänk att ha en lösning med sump under, men alla praktiska problem med att hitta/bygga en bra bänk, rör-dragning, välja ljusarmatur etc. kombinerat med ett kroniskt fall av tumme-mitt-i-handen gör att jag börjar vackla i min tro om att jag ska lyckas med det öht. Nu är ju detta paket mindre än hälften i volym av vad jag egentligen vill ha, men min bekväma sida säger att ett paket skulle vara en enk…
-
- 12 svar
- 2,1k visningar
-
-
Som rubtiken lyder.. jag och regeringen pratade om att ev starta upp ett litet större kar här hemma än det nanokar vi har nu. Känns kul att hon är lite intresserad också för en gång skull. Ett 150-200 liters skulle passa bra i lägenheten, vi tycker det är lagom stort. Ett fint helglas kar och en fet mh ramp blir det men vad behövs mer? Vill helst slippa borra karet och ha en massa genomföringar. Klarar man sig utan sump? Enda kravet är att karet ska vara tyst, helst ljudlöst. Bygget ska också vara humant för plånboken. Kan ni ge tips och förslag så blir jag jätteglad. Mvh Carl
-
- 17 svar
- 2,5k visningar
-
-
Till sist slog jag till. Var iväg och beställde prylarna jag behöver för att starta. Helglasakvarium b80xd80xh50 med en inbyggd 20l behållare för att ersätta avdunstat vatten Arcadia 80 cm 4xT5 belysning Deltec MCE 600 4x1000 liter cirkulationspumpar UV-C (Älskar UV. Använder det även i min sötvattensburk) Apparatur för att automatiskt fylla på avdunstat vatten från behållaren i burken. Samt annat smått och gott. Dröjer några veckor innan akvariet är färdigbyggt men nu är det på rull (till sist...) Har tänkt sätta belysningen "på tvären" då jag har planerat att revet skall "komma ut ur väggen" som en ås och vill få så mycket ljus som möjliget på åsens topp. Akvariet ko…
-
- 5 svar
- 888 visningar
-
-
det är snack om att limma egna små kuber i våran akvarie förening o då har olika små mått kommit upp som förslag bla 25x25x25 då det finns en liten dubbel T5 ramp som är 25cm för ca 300:- men då är ju frågan, vad kan man ha för nått i ett så litet kar i salt väg? förslag!!!
-
- 12 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej!! Jupp, fick tanken för ett par veckor sedan, att ja kanske ska se om man kan lyckas med att att få igång ett salt akvarium. Mycket har hänt på dessa veckor, då mest att så mycket som möjligt sätta sig in i hur det fungerar. Men likväl så är det mycket som inte är kristall klar. Jag har börjat med att bygga ett eget kar, då vi räknat på att volymen ska landa på 200 liter, dock kan det vara lite felaktightere i min matte, men bra nära. Lite frågor som kommit upp under de senaste dagarna ligger obekvämt i ens skalle och detta forum verkar ju suveränt att ge sig in på med dem. Så på min inköps lista ligger denna utrsutning än så länge, skulle gärna vilja se om man …
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Började göra en Cad-modell i Solid works på ett kar jag tänkt bygga någon gång i framtiden. Det jag är mest orolig för är om sumpen är tillräckligt stor. Akvariet är på 150L (50x50x60) och sumpen är på 40L (26x50x31), anledningen till att den inte är större är att jag funderar på att använda ett gammalt sötvattenskar som bara står och tar plats i garaget. Diametern på rören stämmer inte riktigt, skummaren är en Deltec MCE300 (inte bestämt att jag ska ha en sån, men nått i den stilen blir det). Detta är som ni ser bara Akvarie, sump, teknik och rör... inte orkat börja på möbeln eller belysing än. Detta blir mitt första saltvattensakvarie, så alla kommentarer är välkommn…
-
- 0 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag undrar varför borrar man fler än ett hål i sina kar ner till sumpen.
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tjo.. Konstig överskrift men viste inte riktigt vad jag skulle skriva. Har massa konstiga djur lr vad det nu är på rutan i mitt kar! Ser ut som massa små spindlar som är utspridda över hela framrutan! Någon som vet vad detta e?? Mvh Richard
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan ja heter Jimmy och har funderingar om att starta ett saltvattensakvarie efter en resa ja ska göra i slutet på juli, men de vorde ju bra att skaffa lite info innan. Jag hade tidigare kollat in elos men dom verkade ju vara sjukt dyra så om ja skulle fixa ett rio 300 istället (en vägg som mäter 120 cm från väggen till gaveln) verkar ju redan vara mönsterpassat. nu till frågorna: 1: hur mycke väger ett sånt akvarie? jag bor i en lägenhet men en av sveriges sämsta trappuppgångar och ja årkar inte hur mycke som heslt? 2: får skummaren plats i filtersystemet eller måste jag göra en ombyggnad? 3: hur kommer ljuset räcka till om ja fixar en ramp till så ja har 4*54w eller…
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har i dagarna startat upp mitt första salt kar. Det blev ett ca. 100 liters 60x40 kar med en btn liknande bakrund som jag hade lite planer för. Värmare och skummare är (än så länge) ner tryckt i bakgrunden tillsammans med en retur pump på 600L/H. Tanken är att jag ska plugga dom vanliga inloppen till renings delen och fräsa ur spår övertill för att få en ytavrinning till skummaren. Anledningen att jag har en returpump i botten var för att slippa microbubblor, men har inte fått till det helt än. Förhoppningen är att kunna köra det så "rent" som möjligt i karet. Har precis fått i LS och sitter som ett barn o kikar efter levande saker än så länge. Innehåll än så länge. Seio …
-
- 70 svar
- 9,3k visningar
-
-
-
Har en eyphyllia och den har tappat sin ena "krona" den skvalpar runt på botten och ser i övrigt fin ut. Vad kan ha hänt och vad ska jag göra? Tacksam för svar snart!
-
- 3 svar
- 918 visningar
-
-
Är det möjligt att göra egen levande sten, hade en tanke för jag har mycket ihålig kalksten liggandes, stora och bra bitar för att bygga ett rev, tänkte om man kompletterade dom med lite riktig LS så kanske det tar sig...??? Eller tar det hundra år hehe
-
Någon som vet vad de gröna "pinnarna" är eller kan bli för något?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena. Det mesta inköpt nu. Planerad start om två tre veckor. En fråga dock. Ju mer man läser desto mer motstridiga uppgifter får man. Saltvattnet ska blandas när det håller ca 25 och gått några timmar i karet. Men hur gör man vid byte? Värmer man upp och blandar eller man blandar kallt? Ca hur mycket i ett 30l utan skummare? dag två kör man i levande sand och levande sten. Sedan ska det gona, när sätter man in städpatrullen? Och ska det gå mörkt i början? Hmmm kanske någon med några bra svar?
-
- 28 svar
- 2,9k visningar
-
-
-
Någon som vet det svenska namnet på denna fisk? Hittar ingen på google
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Jag köpte några nya knappar idag. De satt inte fast på någon stenbit eller fragghållare. Alltihop ser ut som en boll av polyper och det går knappt att se vad som är upp eller ned Det finns liksom ingen fot.. Hur i hela friden fäster jag denna?
-
-
- 2 svar
- 895 visningar
-
-
Hej alla ni mer erfarna, jag är ny i hobbyn och håller på och undersöker vilka fiskar jag ska skaffa efter att akvariet kan börja ta emot fiskar. Går det att ha flera pyjamas kardinalfiskar eller dödar de starkaste de svaga som i de flesta andra fall?
-
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
-
-
Har upptäckt att rosa fläckar har bildats på snäckor och även på enstaka stenar, någon som vet vad det kan vara?
-
- 2 svar
- 450 visningar
-