Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Nu har man änkligen fått hem sitt RSM akvarium, den har stått i 3veckor och nu är det dags att börja införa några sniglar. Har mätt lite allt verkar bra men mitt CA värde är lågt. Lägger upp mina värden när jag är hemma igen. Bilder kommer snart. Jag fick några stenar med levande koraller på, dessa börjar bli lite vita ser ut att dö kan det vara pga, lågt CA? Är det någon i GBG som har tid/lust att hjälpa mig vid uppstarten med tips/råd så är jag tacksam.
-
- 1 svar
- 648 visningar
-
-
Sötvattensalger som sitter innuti pumpar, slangar för ytterfilter som är ännu värre förorenare bildar massor av fosfat. så om ni konverterar så köp fosfatremover med en gång å använd det redan från början. Jag startade nyligen med saltvatten och byggde upp ett system med lite pumpar från mitt gammla sötvattenskar. Jag tog vid ett tillfälle upp sötvattenspumpen och den lucktade värre än skummet i sumpen. Jag råkade ut för en liknande grej nu när jag kopplade in ett ytterfilter som tidigare varit i ett sötvattenskar.
-
- 1 svar
- 782 visningar
-
-
Jag går i tankarna att starta mitt första saltvattenskar. Hade ett ciklidkar i tonåren men det börjar bli ett par år sedan. Har läst Saltvattensakvariet av Daniel Knop och en hel del här. Men där slutar kunskaperna. Tankarna är att det blir runt 200 liter, får börja lite lugnt då ekonomin inte är den bästa. Det jag är mest intresserad av är mjukkoraller och lägre djur. Musslor, eremiter, nån räka kanske, sjöstjärnor om jag hittar nån bra för nybörjare. Men det blir nog mest koraller. Hoppas dessutom på att få med så mycket kryp som möjligt med stenen, det verkar hur tufft som helst. Sen blir det säkert nån enstaka liten fisk för att få med frugan på projektet. Jag vill ha…
-
- 1 svar
- 561 visningar
-
-
Hej! Startade precis upp mitt första mini-nano på 30 liter för några dagar sedan. Köpte 4 kg levande sten online som var utanför vatten (dock fuktigt) i lite längre än 24h ungefär, och lade ner det i akvariet för två dagar sedan. Har läst att man ofta får med liftare, men har bokstavligt talat inte sett någon livsform alls. Är det så att all levande sten inte har liftare? Eller de kanske dog under transporten? Hur mycket av själva levande stenen (mikroorganismerna) kan ha dött under transporten? Tack på förhand!! //Nybörjare inom saltvatten
-
- 1 svar
- 653 visningar
-
-
Jag tänkte ta lite råd av er som har lite erfarenhet av att flytta ett akvarie. Ska flytta mitt akvarie som är på 170 liter och innehåller div LS, sniglar, eremitkräftor, stjärnor, små kirurger, blå djävul, clowner mm. Nu vill jag göra det på bästa sätt. Ska flytta till annat hus. Förstår att jag ska spara mycket vatten, ska jag spara sanden också? Eller ska jag passa på att byta lite? Hur länge kan fiskarna bo i en plastspann med liten syrepump? Ett råd jag fick i akvarieaffären.
-
- 1 svar
- 623 visningar
-
-
Våra clowner har lagt ägg upptäckte vi igår. Hade varit riktigt kul att försöka sig på att odla upp, även om jag förstått att det ska vara svårt och man får ge det ett par gånger. Vi har ett tomt 60 liters kar med belysning, pump och värmare som vi tänkt göra iordning. Vet att det ska finnas några kunniga här på forumet som kanske vill komma med tips? OM vi ens lyckas fiska upp larverna när de kläcks; vad behövs då i det andra karet? Räcker det med blandat saltvatten, eller vill de ha sand och sten? Hört att levande rotifiers är vad som gäller, men om man inte får tag i detta som föda kan fryst rotifiers tänkas fungera? Eller kanske levande p…
-
Hej! Som rubriken lyder så undrar jag efter att ha läst massor på nätet. Hur vet man om man har bra eller dåligt kranvatten? Det står på nätet att om man har dåligt kranvatten bör man ha en osmos-anläggning, men vissa säger också att vattnet vi har idag är så pass bra att det inte behövs. Vad tycker ni? Är det nåt en nybörjare ska köpa direkt eller kan det vänta till lite längre fram? Bor i falun om nån kollar upp vattnet tacksam för svar!
-
- 1 svar
- 728 visningar
-
-
-
Hejsan tänkte höra om någon har tips på koraller man kan placera i skuggområden? Funderat på att köpa mig en solkorall men blev lite avskräckt av matning "helst flera gånger om dagen".
-
- 1 svar
- 660 visningar
-
-
-
- 1 svar
- 549 visningar
-
-
-
Funderar på att köpa osmos i morgon . En liten fundering jag har är om osmosen sänker PH-värdet,Jag har lite lågt redan nu med kranvatten. Ca:8,0 i PH Jag vet att PH går ner efter osmosen men fixar det sig när man blandar i salt ? Om inte är det lätt att höja PH ?
-
- 1 svar
- 683 visningar
-
-
Vad är det bästa att utföra en flytt på ett akvarium, skall byta bostad ca. 10min från där ja bor idag. har någon bra tips att dela med sig?hur mycket vatten ja bör tömma, etc. för att ej få en nitrittopp och de små liven går bort jag har ett clownhotell 58l med 1st eldräka 3st clown 1st blå djävul Tsniglar och eremiter
-
- 1 svar
- 735 visningar
-
-
Hej alla! Jag tänkte starta mitt första saltvattens kar och har förberett mig ordentligt genom att läsa mycket och kollat olika forum. Ett tips som ofta kom upp när jag läste var att gå hem till någon som jag känner och som har ett lyckat akvarium och sno idéer från dem. Då jag inte känner någon som ens har ett saltakvarium går juh inte detta. Nästa tips var att skriva ner det som jag tänkt mig och se vad andra tycker om uppsättningen. Jag är tacksam för alla svar jag får och hoppas ni kommer tycka detta är lika spännande som jag Om vi börjar med akvariet så är det som sagt på 112L, 80x35x40 (mm). I akvariet hade jag tänkt mig clownfiskar och en anemon till en början. Se…
-
- 1 svar
- 749 visningar
-
-
Hej. På mitt akvarium är det en kant runt om hela övre delen på 5 cm. Jag undrar hur jag skulle kunna lösa att ha en bakmonterad arm till den belysning jag kanske ska köpa. Kan man sätta fast en glasbit på uppe på baksidan och sätta belysningen på? Jag har idag sidomonterad belysning så har aldrig tänkte på kanterna som något problem. Mvh Mikael
-
-
Är lite nyfiken på detta. Använder idag Energy A och B, är väldigt nöjd med det. Men hur är Reef Colors? Värt pengarna?
-
- 1 svar
- 617 visningar
-
-
Tjerna tänkte använda Aquael BioCeraMax 1200 i sumpen och tänkte om man kan lägga i nån form av macroalger i samma sektion, samt behöver man använda nån uv lampa till dom
-
- 1 svar
- 596 visningar
-
-
Vad är fördelarna med stor sump/mer vatten i systemet förutom att man får plats med mycket teknik? Är det att fiskar och koraller inte belastar karet lika mycket? Kan man ha mer levande i visningskaret isåfall än med liten sump? (Om det inte blir trångt för fiskarna såklart) Jag antar att man måste ha större skummare och reaktorer då också?
-
-
- 1 svar
- 404 visningar
-
-
Ska göra om lite och måste köpa ny, finns det någon speciell är räcker det med att den är livsmedelklassad ?
-
- 1 svar
- 620 visningar
-
-
Hej allihopa har noterad nyligen att på visa ställen på mina LS finns det några vita "grejer" med oregelbunden form och storlek ....bifogar en bild ..... vad kan det vara?är det någon slakt av svamp?är det något som skall tas bort? tack på förhand tas
-
-
- 1 svar
- 437 visningar
-
-
Nu har allt lugnat ner sig i mitt lilla kar. Vattnet är klart och sanden ligger vackert på marken. Har en massa liv. Rörmaskar, sjöstkärnor mm som jag inte identifierat. Bilder kommer. Mitt kar har en integrerad belysning med ett blått 20000k 11w rör och ett 10000k 11w vit. I otur gick det blåa 20000k sönder. Vad har det för funktion mer än att häva fram färger? Tänkte lite på hur akut det var att ersätta det. Mycket vackert sken men de två timmar jag har tänt nu i början kanske det inte gör något att det blåa inte lyser än? Eller det finns några som använder sig av det blåa i just det röret?
-
- 1 svar
- 804 visningar
-
-
skummaren på mitt blenny (original) skjuter liksom en stråle vatten ned mot facket där man skall placera kolstrumpan. detta ljudet börjar jag reta mig på lite! någon som haft ett liknande problem och därmed kanske någon klok lösning på det? alternativet är väl kanske att byta skummar så man kan få utloppet närmare vattenytan. vilken skummare skulle ni rekommendera då? stort tack på förhand!
-
- 1 svar
- 551 visningar
-
-
Jag har tre eremiter..Först var alla tre ute och betade hela tiden. Sen hitta jag en som var helt stilla och alltid gömd. Nu är den ute och betar för fullt. En annan har nu bosatt sig i en håla och verkar varken komma ut på dag eller natt. Gör de så ibland naturligt eller något som är knas? Karet har varit igång en månad drygt.
-
-
- 1 svar
- 513 visningar
-
-
hej har drivit ett nanokar på 18 liter nu ett tag. och tänkte om nån som funderar på ett nano. behöver svar på lite frågar så ställer jah gärna upp!! så alla som e sugna på ett nano fråga för jah har inte hatt några broblem me mitt ha de o lycka till:)