Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by andreas31,

Hej! Jag har ett åleds 620l akvarium sötvattens akvarium som jag ska nu ska konvertera till saltvatten. Eftersom jag gärna inte vill borra några hål i den så vore jag tacksam för lite ritningar på hur jag ska bära mig åt med rördragningar under korallen så att bästa cirkulation av vattnet uppnås. är tacksam för förslag av skummare, osmos, pump storlek mm har nu en Nj 1700 räcker det. Har ingen sump!! måste man det eller går det bra att ha en extern anläggning utan det! vill gärna att det ska bli så automatiskt som möjligt. vore tacksam för förslag Mvh Andreas

2. Hallå där !!!! äntlingen är man igång efter timmar av läsning på saltvattensguiden och snickrande av akvarietbänken och överskåpet ... akvariet har nu varit igång en vecka .. och jag fått lånat en kamera av en polare så jag tänkte visa några bilder och skriva ner det tekniska ... det tekniska är : helglasakvarium på 240liters 56 kg levandesten(bali) + sand osmos-filter Aquatic nature Antarctica Osmos+nit.f 120 250watts mh-lampa Giesemann MegaChrome Coral 14500 kelvin e40 T8 40watts marine-glo+reflektor Tunze turbelle powerhead electrinic 2400l/h X2 + tunze multicontroller 7095+månljus tunze comline reefpack 500 d.v.s doc skummare 9005 comline filterhus + en turbelle p…

• 166 svar
    • 19,3k visningar
  3. Started by krickolina74,

Hej hej Håller på och fixar upp ett salt.v.akv. och är helt nybörjare, har bara haft sötvatten förut. Har kollat i böcker o läst en hel del på sg och nu är min fråga måste man ha en sump eller går det bra utan?? /Christine

• 12 svar
    • 1,8k visningar
  4. Started by VioXiD,

Meningen är väl att jag ska starta salt när jag flyttar till större hem. Innan det ska jag som jag blivit tillsagd, bli expert sen läsa lite till... haha Så denna tråden kommer jag ställa alla möjliga frågor i. Hoppas någon har tid och ork att svara... Första frågan blir: Vilken salthalts mätare är att rekomendera? Ska nämligen inskaffa en redan nu då jag kör en liten andel salt i mina sötvattenskar. Måste kunna hålla koll så det inte blir för mycket.

• 20 svar
    • 1,8k visningar
  5. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

Går det bra att använda vatten från sötvattenakvarie och omvandla till saltvatten??

6. Started by Azhag,

Tjenare! Jag har för några veckor sedan startat ett litet 100-liters akvarium, och har nu under inkörningen bara heft en, ganska stor, levande sten. Jag upptäckte igår att det bodde en lite gynnare i stenen, en liten brun krabba, stor som en tio-öring ungefär. Det var ju lattjo. Sen fem min senare upptäcker tjejen en annan krabba, stor som en femkrona! Det är inte en av dom där coola håriga krabborna som jag läst en del om på forumet, utan den ser ut som en klassisk västkustkrabba i miniformat. Jag gev den en liten bit fisk, som den drog i sig. Efter det har jag även hittat en till liten mini-krabba, och en räka som hoppar runt på bottnen, lite som en loppa ungefär. Och …

• 12 svar
    • 1,9k visningar
  7. Started by maltemus,

Jag har idag ett kar på 230L (Ej salt). Tycker att det är trevligt men det känns inte speciellt "levande". Har under 1 års tid gått och funderat lite på ett saltvattenskar. På en del ställen läser jag att det kräver daglig skötsel, andra att man måste tillsätta salt en gång i veckan. Jag bor ganska "off" och har inga butiker som säljer saltvattensakvarium i närheten. Några frågor: * Finns det färdiga "kit" att köpa, runt 100-140Liter. Kar, lampor osv. Ebay? * Låter karen mycket? Nuvarande står i sovrummet och jag vill nog placera det på samma ställe. * Är det enkelt att få en bra balans i akvariumet utan tillgång till saltvatten från ett annat kar? Tack på förhand. Malte

• 5 svar
    • 1k visningar
  8. Started by Adrenalized,

Ska bygga ett skummar fack i mitt akvarium, och det ser jag inget konstigt med förutom vad händer om vatten nivån sjunker för mkt? Då kommer pumpen gå torr, kan jag sätta inlopp längre ner oxå utan att ytavrinningen blir påverkad?

• 11 svar
    • 2,1k visningar
  9. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 370 visningar
  10. Started by laaziz,

hej då jag och sambon har länge drömt om ett saltvatten kar så kommer den nu att gå i uppfyllelse vi ska hämta ett 560l kar med sump så som det är nu så kan jag inget alls om det här med saltkar vi har 4 st sötvatten igång så det känner vi oss rätt säkra på med uppstart och hela kittet då vi inte kan ett skvatt så har vi inte brottom med att få igång det heller och nu till alla riktigt korkade och mycket gröna nybörjarfrågor har läst mig till att man ska ha levande sten för det är bra... vad är det igentligen? och vad gör det för vattnet/ karet/djuren där i ? är det motsvarigheten på på växter i ett sötvatten? jag har sätt kar utan bottenmatrial... och med bara en massa…

• 60 svar
    • 5,1k visningar
  11. Started by Olle,

Hejsan, Satt och kollade i mitt nystartade Akvarium som vanligt när jag såg denna grej som vecklade ut sej. när det kommer en fisk för nära drar den i hop sej för att sedan komma ut igen. Den syns lite dåligt för den är nästan genomskinlig. Men den är till höger om den lite vitare stenen.

• 7 svar
    • 693 visningar
  12. Started by Batty,

En clown va borta i morse, förmodligen död mätte nu när jag kom hem, 0 i nitrit, men nitratet var över 10. Skall göra vattenbyte nu kommer det att hjälpa? eller va finns det annars för lösningar? va det de som tog kål på clownen?

13. Äntligen dags att förverkliga en gammal dröm! Jag har velat ha ett saltvattensakvarium väldigt länge, sen jag var typ 12 bast. Har haft ett flertal sötvattenskar; kört Malawi, high tech växtakvarium och har just nu ett Tanganyika med Tropheus men aldrig vågat ge mig på saltvatten. Nu har jag äntligen tagit steget och nu får det bära eller brista! Jag köpte ett begagnat Aqua Medic Chromis, en kub på 140 liter utan sump, vilket kändes som en väldigt lagom storlek att börja med. Är student så att köpa något större och dessutom ha råd att fylla det hade varit svårt att kombinera med studielånen. Tekniken som jag fick med var följande: Skummare: Aqua medic miniflotor - syrest…

• Gilla
    • 13 svar
    • 3,3k visningar
  14. Started by ubjs,

Köpte ett par koraller och undrar vad det är? Den lilla röda grejen, vad är det? Den bruna korallen har en massa ljusgrå fläckar, bör jag ta bort den? Till sist en bild på akvariet, 140 liter startat för ca 6 veckor sedan. Mvh Urban

• 0 svar
    • 1,8k visningar
  15. Started by Doffe,

Hittade den är rackaren i sanden idag. Ser ut som en tusenfoting nästan, skulle uppskatta längden till en knapp decimeter. Den känns rätt så läskig... Är det någon som vet vad kan det vara? Ett nytto- eller skadedjur?

• 2 svar
    • 576 visningar
  16. Started by Kalle,

Har börjat få en vit hinna på glaset. Filtret satte igen på någon dag. I filtret var det som genomskinligt slem. Vad är det gör något? Hjälper det med ett vattenbyte?

• 1 svar
    • 615 visningar
  17. Started by embl,

Hej! har ett 60L med 6-7kg levande sten och grusbotten. Har några skivanemoner 1 clownfisk och 1 azur damsel. Byter 5L per vecka, kan jag börja med 5L varannan vecka eller ska jag hålla mig till varje vecka? Mvh! Emil

• Gilla
    • 2 svar
    • 661 visningar
  18. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa igen Funderar lite på om man kan lägga in lite alger direkt i karet i någon slags nät påse iomed att jag inte har någon sump???

• Haha
      • Gilla
    • 9 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Turbosnigel,

Såg denna krabat i karet idag och vart lite fundersam vad det kan vara. Någon som har koll?

• 6 svar
    • 924 visningar
  20. Started by Peppz,

Gul kirurg.. är de en bra "nybörjarfisk"? Ett tag kvar tills jag kan humpa ner nånting i mitt kar men man måste ju planera

• 28 svar
    • 3,3k visningar
  21. Started by Jurgonh,

EDIT: Inget av nedanstående gäller längre då mina planer har uppgraderats och uppgraderats igen.. läs på sidan 3 om rådande planer.. Tjo alla glada akvarister... Jag skrev här för ett par månader sen för jag skulle starta upp ett stort revkar. Men sen ruttnade min ekonomi och i samma veva så flyttade jag till en liten lägenhet så jag var tungen att sälja allt! Nu är jag i färd att starta ett nytt kar. Det blir ett väldigt litet kar då min lägenhet är väldigt liten. Dessutom är min ekonomi i botten nu, så det blir nånting väldigt enkelt och low-tech. Bara för att få ha ett rev. Jag kommer lägga undan pengar för att senare kunna starta ett stort rev när jag flyttar till nå…

22. Started by Coralkiller,

Var på Korallfisken innan jul o nu ser det ut som att korallerna har etablerat sig! så här blev det.

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  23. Started by Aquaman,

Hej Jag är när att införskaffa mitt första saltvattensakvarium, ett 80L Maxreef. Hur som helst, jag kommer att ställa akavariet i mitt vardagsrum. Mitt vardagsrum vetter mot söder och är väldigt ljust under den största delen av dagen, men akvariet kommer aldrig stå i direkt solljus. Är det möjligt att hålla en saltvattenskar i ett ljust vardagsrum eller tror ni jag kommer man få för stora problem med alger? /Martin

• 13 svar
    • 1,9k visningar
  24. Started by OlleS,

hej på er. Jag håller just på och förbereder insteget in i saltvärlden, och först och främst letas lämpligt kar. Jag har ett mindre som jag haft i förrådet som skall bli sump är det tänkt, men stora karet (ca 200-250L har jag tänkt mig) har jag inte införskaffat. Hur är det med att köpa begagnade kar? Tanken på att komma hem och hitta 250 liter saltvatten på parketten känns ju inte lockande. Är det något man ska tänka på om man köper beggat? är det en idé att köpa och limma om? Just nu känns det som det lutar åt att köpa nytt kar (för att stilla nojjan) och sedan hålla nere teknik-kostnaderna genom att bygga egen ljusramp, köpa begagnad skummare, pumpar etc. (jag jobbar …

25. Started by hepp,

Hej min burk läcker. Det är där nere där glaset möter listen. Det är ett clownhotellliknande kar. Går det att täta med silkon? Eller är det skadligt för livet i akvariet. Skall man använda något specialmedel. Är det någon sopm har varit med om detta med en ny burk? Om det har förstört möbler/parkett kan man då gå på affären? Jag utgår ifrån att nya kar skall vara kvalitetstestade, just detta kar är ett nanoextreme. Är inte så sugen på att tömma burken och börja om på nytt så jag hoppas kunna täta skiten.

• 16 svar
    • 2,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.