Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hejsan! Jag har jämfört priserna mellan Finland, där jag nu bor, med Tyskland och prisskillnandera är mycket stora. Planerar att beställa MH och skummare till att börja med. Såg även attett Eheim ytterfilter professionalII, 2026 som kostar 110 euro vilket jag tycker låterväldigt bra (ca 240 e i Fin).Är det många som använder ytterfilter här? Var lägger man aktivt kol etc om man inte har ett filter (skummaren?)? Vad har ni i era ytterfilter och hur ofta byter ni materialet för att minska risken för att nitraten skenar iväg? En annan fråga är angående LS. Är det någon som beställt LS eller koraller utomlands? Affären som säljer LS i Finland har haft stenen inne i flera må…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har nu "kört in" mitt akvarium och ska nu försöka hålla algnivån nere m h a eremiter och snäckor. Jag har ett 290 liters akvarium med 45kg levandesten och undrar nu: 1. Vilka typer/arter skall jag välja 2. Hur många av vardera jag skall ha. Vad jag förstår är rödbenad eremit och Astraeasnöckor de som är "snällast", -stämmer det? (Turbosnäckor välter saker och Blåbenade eremiter äter snäckor). Jag har även hört att det finns en vitbenad variant av eremitkräfta. Är den bra? /Jocke
-
- 7 svar
- 3,6k visningar
-
-
Hejsan , jag har suttit och läst på detta forum och övriga sidor i snart en vecka och kan fortfarande inte riktigt förstå. Vad skall man ha för teknik. Jag har just nu ett 200L sötvattens akvarium, komplett med ramp som har plats för två lysrör och en utombordare(Eheim 2322/2324) En doppvärmare av märket Jäger.Allt detta ingick i mitt möbel akvarium vid namn MP Smaragd 100 exquisit. Detta är allt jag vet vet inte hur mycket pumpen pumpar eller vilken watt det är på doppvärmaren. Hur som helst min fråga är . Exakt vad behöver jag köpa för att kunna köra salt i mitt akvarium. Jag har frågat på flera forum men inte fått något svar. Jag kan inte förstå vad allt det är jag beh…
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har precis fyllt mitt kar med sötvatten för en test innan jag fyller det med saltvatten och grejer. Till min stora förvåning märkte jag att golvet i lägenheten sviktar, så pass att vattenytan rör sig. Dock står akvariet i sig själv stadigt men undrar om detta kan påverka fogarana i karet med tanke på vattenrörelserna?? Har ett 300L MP akvarie. Någon som har samma dilemma??
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag har sysslar med salt nu i 4 månader ungefär, och skulle vilja veta om det finns möjlighet att tillföra karet en mjukis, eller en anemon redan eller om jag borde vänta ett tag till. Jag har dock inga planer på att införskaffa ngn MH lampa respektive T5 ännu, Detta p.g.a att mitt kar är av modell Juwel å dessa har som bekant ett "topplock" vilket gör det estetiskt besvärligt att inreda med dessa lysen. Vill juh att det ska se snyggt ut också. Mina värden verkar relativt bra, ngt hög hårdhet på vattnet, men mina invånare verkar inte klaga. Finns det förresten ngn anemon som klarar sig utan MH? Sugen på att hitta nemo juh ! Tycker att det vore illa att köpa en clo…
-
- 16 svar
- 2,4k visningar
-
-
när är det dags att lägga i räkor, snäckor, stjärnor? hur många av varje borde man ha i ett 450-liters? .
-
- 1 svar
- 969 visningar
-
-
har lääääänge drömt om att starta upp ett saltkaroch som börjar bli verklighet . det finns inte så många i säffle som håller på med saltvatten som man annars hade kunnat terrorisera med en massa frågor, så ja tänkte hör med er, ni som är insatta i ämnet!!! vad behöver man för att få ett bra kretslopp i karet till att börja med? det är väl skummare, cirkpumpar, salt, LS, ljus historien? finns det nåt mer som är viktigt? vilka kemikalier skall man tillsätta? är det någon annan utrustning man måste ha? jag är öppen för allt! har ni förslag på bra grejer och vad som krävs av t. ex pumparna för att klara driva ett 450L kar och rekomenderat ljusbehov så skriv gärna! tack på …
-
- 5 svar
- 2,1k visningar
-
-
Skummar en Deltec AP 600 bättre än en Deltec MCE 600? (Har ett 400 liters...) tack
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har inte hittat någon riktigt bra förklaring till varför man inte kan ha ett tjockare lager av korallsanden/grus..eller kan&kan, det jag läst så har de flessta bara tunna lager sand. Varför? Tänker mig ett lager på varierande 2 till 5 cm(vid kanter osv)för att få lite "volym känsla". Skulle det vara någon nackdel? //tobbe
-
Hej Är i färd med att beställaett akvarium från globefish men tänkte testa mina ideer här innan jag gör något förhastat. Akvariet kommer att vara på 250 liter plus en sump på 60 liter. Jag tänkte borra både för ytavrinning(32 mm rör)och retur(25 mm rör)i avrinningshörnet. Som returpump tänkte jag använda en Deltec HLP 4040 som pumpar 4500 liter i timmen(förhoppningsvis tyst).
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjabba ! Har haft igång mitt kar i exakt en månad och har haft i all sten i ca 3,5veckor .... införskaffade 5 Astrea sniglar efter en vecka samt en sten med skivanemoner som jag fick av killen jag köpte 35 kg LS av (samanlagt 55 KG i karet) köpte idag 4 Astrea till, 5 st eremitkräftor samt tyckte killen på min LFS att jag skule slänga in en Damsell vilket jag gjorde för att " få igång systemet" är detta något som ni rekomenderar eller är detta ett sätt för otåliga at typ "offra" en fisk för att snabbare få ordning på värdena samt att kunna fortsätta med den fisk man "vill ha" jag tycker själv att min damsell är väldigt fin och hoppas att han klarar sig bra ...mina värden …
-
Tunze Turbelle Stream Kit TS12 frånaquaristic.net Verkar denna cirkulationspump vara något att ha.. som jag har fattat så kan den användas som vågmaskin ocksåeller e jag helt ute o cyklar? Den verkar helt klart prisvärd iallafall 12000 l/h http://www.aquaristic.net/AQce8b947805c2cfd935847ff8b29b0a13 /html_en/startshop.php?LANG=en&start=1&go=1&0.85 575200+1101756992
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Ska presis till att lägga i saltvatten i mitt kar, så det är väl någon vecka tills man lägger i LS... Måste man köpa ljuset när man lägger i LS? Jag tänkte köpa en 400W MH och 2 blå T5rör, så det lär ju kosta en del. Tänkte ifall man kan vänta tills man introduserar fisk och koraller tills man köper ljuset. Eller??
-
kan levande sten "dö" om man har för lite av dom.detta är inget jag tänker praktisera men jag funderade.om man tex stoppar i 1kg i ett 500 liters kar (som e tex nystartat)överlever stenen eller dör den?? ps jag ska ha drygt 60kg i ett 400liters.så detta är en hypotetisk fråga
-
- 2 svar
- 867 visningar
-
-
Hej Är nybörjare inom salt och har nyligen köpt en bok: "the book of the marine aquarium" av Nick Dakin 2003. I boken står det att i ett revakvarium ska man ha ca 2,5cm fisk till 27liter. Det första året rekommenderas hälften av detta. Ärdetta något överdrivet? Tycker att mitt 300L borde kunna ha mer änmax3 clowner det första året. Eller???Vad har ni för relation mellan cm/l?
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej jag håller på att leta efter apparatur för att kunna starta upp mitt första saltkar. Tyvärr är jag nyutexaminerad och måste köpa det mesta begagnat om jag ska ha råd med hobbyn.Jag har förstått att ett osmosfilter är en viktig del om man vill lyckas. Hittade en person i Finland (där jag nu bor) som ville säljanedanstående osmos för 175euro. Är detta ett rimligt pris för apparaten och är det en bra produkt? Har ju sett nya osmos för ca 200 euro men dessa kanske inte är lika bra... Tyvärr glömde jag fråga hur gammal den var. Hur ofta måste man byta filter/membran etc? Är det dyrt att byta? Alltid lika tacksam för synpunkter. BRACKET DE LUXE R.O. - 75 UltraSpring <BL…
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
märkte att ja hade lite lågt kalcium värde idag.. runt 200. och läste att man ska ligga runt ca:450. FRÅGAN är: i vilken takt kan man pytsa i kalcium så man når rätt nivå??? det ja använder är... CORALIFE: invertebrate calcium supplement CORALIFE: strontium plus CORALIFE marine lodine supplement. nån som vet hur det ska doseras, finns ingen bra beskrivning på dessa..
-
- 3 svar
- 977 visningar
-
-
nån som vet om man kan lägga mangrove skott i ett tomt ytterfilter? nu jag använder det som pump och vattenutfyllnad 20liter. någon som provat detta? har även hört att man kan lägga i lite ls.
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
till koraller allså. inte era egna magar. å hur ofta ska dom få käk?
-
- 1 svar
- 986 visningar
-
-
efter att jag ökade på min belysning med ett t5 14000k. så har jag fått problem med gröna alger. hur blir man av med dom .finns det något medel att hälla i ??sniglar ?? vad gör man??
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan. Har lite funderingar kring varför man gör på vissa sätt. Främst så har jag funderat på nedanstående. Om en person använder sig av tillsatser av följande ämnen. Magnesiumsulfat - För att ge korallerna extra näring Kalciumklorid - För att tillsätta extra kalcium till korallerna Natriumkarbonat - För att tillföra karbonater och påverka pH Varför använder man sig också av Kalciumhydroxid? Har förstått att detta ämne används till att blanda kalkvatten med och att kalkvatten påverkar pH och KH. Men vad är poängen att dubblera med Natriumkarbonater och Kalciumhydroxid? Natriumkarbonat ger en mycket stark lösning med pH runt 12 och KH på 30 vid mättade lösningar (som jag …
-
- 20 svar
- 6,5k visningar
-
-
Hej! Har länge haft en dröm att starta upp ett saltkar (ända sedan jag var 8 och bodde i Miami där jag snorklade ochtillbringademer tid underän ovanförytan till morsans fasa). Har haft ett Juwel Rio 300L diskuskar i drygttvå år och funderar på att göra om detta till ett saltkar om möjligt. Tyvärr är väl intresset större än ekonominmenjag undrar om jag skulle kunna få lite feedback på mina tankegångar. För tillfället bor jag i Helsingfors och här är det svårt att hitta bra hjälp, inte minst på svenska. Jag fick ett snabbt paketförslag med följande tillbehör: 2st pumpar 6000L/H pris ca 1200kr. Filter+ skummare 4700kr. 40kg ls a´160kr/kg. Halogen 1 x 250 w 4700kr. Jag vet …
-
- 42 svar
- 4,9k visningar
-
-
-
Hej. Just köpt ett begagnat akvarium . Någon som kan tipsa om hur jag får bort kalkbeläggning? Jag har provat med ättika och rakblad . Inget hjälper , sitter hårt !
-
- 4 svar
- 2,3k visningar
-
-
Har precis köpt mig ett akvarium (igen) Har haft vid 3 tidigare omgångar akvarie, så jag är inte helt novis när det gäller fisk, kört afrikanskt, syd-amerikanskt mm. Tänkte snart starta upp ett saltvatten, men först skaffa mig några frontosor så jag kommer snabbt i kläderna igen... Så jag köpte grus som kommer ligga på bottnen av karet, så min fråga är om jag kan köra på samma sand senare i saltvattnet ? Denna sand är det: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath =49_85&products_id=746 Visst förstår jag säkert att man kan köra med den, på grund av vad jag läst ni har skrivit i tidigare topicar, att det är korallgrus Men är det nått speciellt jag …
-
- 2 svar
- 866 visningar
-