Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Started by nike83,

    Min anemon har flyttat sig för 1½ månad sedan.... nu tänkte jag om jag skulle flytta tillbaka den, då den står lite halvbra till + att den var mycket finare där den stod tidigare (nu har den ca 2dm lång rot) är det är dum ide att flytta den? förutom att min clownhona kommer bli sur på mig?

    • 5 svar
    • 2,5k visningar
  2. Started by h0llowman,

    tjena!!! har en lite fundering angående anemoner köpt en jätte fin anemon av GustavF (tack för den grabben ) den jag funderar över är hur långtid tar den innan den hittar sin rätta plats ??? tar det dagar veckor ??? just nu sitter hälften av den mörk och hälften i ljuset ... det är klart den lär väl sätta sig där man inte vill a den =P..... mvh peter

    • 15 svar
    • 2,5k visningar
  3. Started by Connaissancen,

    Har brun stjärnpolyp (Clavularia viridis) som tagit sig upp min LS och sprider sig som bara 17... Finns det något sätt att hejda den, innan den kommer fram till de andra korallerna? Läste någonstans, att andra koraller ofta inte har en chans att "hålla tillbaka" stjärnpolypen om den vill växa över dem.. stämmer det? Jag har försökt att slita bort dem, men det lossnar bara delvis. (Jag borde ha tänkt på detta innan jag placerade den, och skilt den från övrig LS, men jag visste inte om detta då jag fick den) Lösningar som att ta bort den aktuella stenen, som är ganska stor (vill helst inte möblera om) och att ta upp och skrubba bort, finns ju alltid.. men jag undrar om det…

  4. Started by kw.jensen,

    Varför vandrar vår rödfotad anemon.???? Det kvittar vad vi gör. Vet den vill ha moderat flöde,10 cm. sand,klippor i sin närhet,mat i små bitar (eftersom den inte har mund som bta ) Vad saknas för att den skall bli på ett ställe,så att clownerna,som bor i den , får lite ro på sig.?

    • 16 svar
    • 2,5k visningar
  5. Guest sgadrian
    Started by Guest sgadrian,

    Jag bytte precis från 2st T8(10000k och actinic) till en 150W MH 10000k men nu så får mina zooanthus ingen färg längre. Är det den blåa färgen som ger zooanthellerna(heter de så?)sin färg? Korallerna finns direkt under lampan så tillräckligt med ljus får de. Jag har ju en hängande armatur och den saknar plats för ljusrör så jag undrar om man ex. går upp till 14000k på lampan vilket borde ge en blåare färg tror ni korallerna kommer få tillbaka sin färg? Någon som provat giesemanns megachrome 14000k? mvh Sven

    • 12 svar
    • 2,5k visningar
  6. Started by Skafar,

    Hej. Vi har en fin korall som jag tyvärr inte vet namnet på. Se bild nedan. Vi har haft den i ungefär ett halvår. Varje dag så kommer den fram i från sin "sten" och sticker upp sina tentakler och den är verkligen en fröjd för ögat! För någon månad sedan såg vi att den ena sidan lossnat lite, efter det så har den lossnat lite mer och mer, vecka för vecka. I dag lossnade en stor bit och nu undrar vi vad detta kan beror på? Är det naturligt? Kommer den att lossna helt? Kommer den att dö? Mvh //Micke & Gunilla

    • 17 svar
    • 2,5k visningar
  7. Started by thomas5547,

    Jag undrar.. Hur länge klarar sig koraller och fraggar i påsar.. med frakt.. givetvis med vatten i =) Är det syre eller temperaturen som är besväret? 12-13 timmar mycket?

  8. Started by oveb,

    Kan någon hjälpa mig med identifiering av denna korall ?

    • 14 svar
    • 2,5k visningar
  9. Started by Speedster,

    Ja, vad händer med min stenkorall? Bara denna lilla som beter sig på detta sättet. Han har tappat polyperna på ett dygn. Kan det vara för att min euphyllia har vuxit och råkat stöta emot den? Jag flyttade nu ner den, men den tappar fortfarand polyperna. Vad ska jag göra? Ta ur den ur karet så inte den "smittar" av sig till de andra? Vattenvärderna är stabila och ligger som de ska.

  10. Started by hbmannen,

    ja undrar hur den ska skötas korrekt.. min står nu på botten i sanden under 250w MH. hyffsat strömt vatten.. den vill aldrig riktigt "slå" ut. den slår ut lite mer när lamporna släcks, men de står ju att den vill ha starkt ljus.. hjälp tack..

    • 16 svar
    • 2,5k visningar
  11. Started by nike83,

    Min LPS "Euphyllia divisa" vill inte skicka ut sina polyper längre! jag har haft stora problem med trådalger, som har orsakats av fosfat. nu är nivåerna nere igen, men min korall vägrar att släppa ut polyperna. jag har testat att flytta runt den lite, utan att få ett annorlunda resultat. den har tidigare växt otroligt bra och jag fraggade av den för ca 1 år sedan. men sista månaderna har den blivit "sur".... jag har fortfarande alg-problem, så jag drar mig för att tillsätta näring i vattnet. hittade lite information på Reflex, men jag förstår inte riktigt! ska man ställa den med mycket ström, eller lite ström? Stefan Obrist: Meiner Erfahrung nach ist nur achtzugeben dass…

    • 16 svar
    • 2,5k visningar
  12. Started by m0jjen,

    Hej! Ska köpa sten med dessa där dessa knappar ingår. Vad exakt bör jag tänka på mer än det uppenbara som handkar och inte pilla i näsa/mun m.m. vid hantering av dessa? Mvh Fredrik

    • 11 svar
    • 2,5k visningar
  13. Started by rolnor,

    Ska få en sån nästa vecka. Nitrat ligger på 25ppm, har förstått att det kan hämma tillväxt men är det risk att den dör? Övriga värden är ganska bra.

    • 12 svar
    • 2,5k visningar
  14. Hej! som några av er vet så köpte jag en anemone för ett par månader sedan men ni skrämde mej så pass att jag sålde den igen =) Men nu har jag läst och läst så nu kan jag lite om anemoner i ella fall så jag åkte till lomma i går och köpte mej en bubbeltip anemone satte ner den i en liten håla mellan två stenar där det både var bra cirkulation och ljuse. han värkar trivas bra där men man vet ju inte om han får för sej att springa iväg!! Så nu till min fråga: hur gör jag lättast mina korallia 1 pumpa anemone säkra? kan dom verkligen skada min anemone dom är ju slöa som F*N hehe? har även en serio 3200l/t men jag tror inte han kan komma in i den men man vet ju alldrig?? kan…

    • 18 svar
    • 2,5k visningar
  15. Started by LN21,

    Hej! Mina gröna flakväxande Gröna Montipora har dumpat sina symbiosalger mer och mer. Doserar Balling samt KNO3. Kör enbart VÄS under min RDSB. Mina värde är Ca 420 Mg1300 Kh7-7.4 Nitrat - färgutslag på test. Det växer rätt bra i karet sedan 10-12 månader tillbaka. Det ser ut som att jag är påväg mot någon slag brist. Vad tror ni att det kan vara????????????????????????

    • 15 svar
    • 2,5k visningar
  16. Started by hazz,

    Hej undrar om jag behöver utfodra min euphyllia,samt kan man utfodra skivanemoner? har hört olika alternativ, har även en entacmaea quadricolor, bra foder till den?

  17. Started by jonasroman,

    Har en jättefin liten tridacna maxima...ca 4 cm. De enda som bekymrar mej är att de verkar sitta ngr mkt små glasrosor på skalet. Om glasrosorna satt nån annanstans hade jag inte tvekat att injicera de preparat som finns att köpa eller tipsats om här på guiden...men hur gör jag nu?? Är de inte vanskligt att injicera när dom sitter så nära manteln?...medlet sprider väl sej lite runt sprutan, o kanske risk för att musslan tar skada/dör. De får absolut inte ske... Är de så att jag får bli tvungen att acceptera dessa o istället hänvisas till att bekämpa dom om dom sprider sej utanför musslans skal? Hur skulle ni gjort?

  18. Started by Liljegren87,

    Hejsan, köpte en rörmask igår och undrar om det kan ta ett tag innan dom slår ut?. Jag var försiktig när jag koppa in den och två andra räkor klarade sig och mår bra så tycker ju att det skulle vara lustigt om inte den klara sig. Den ser ut så här just nu. Vet inte vad en rörmask klassas som så lägger tråden här.

    • 5 svar
    • 2,5k visningar
  19. Started by Claes_A,

    Koraller brukar mörkna när de flyttas till för näringsrika akvarier eller får för lite ljus. Förklaringsmodellen är att koncentrationen zooxantheller ökar i deras vävnad och ger den mörka färgen. Men vad är tidsramen för denna process? Går det snabbt på några dagar eller tar det kanske veckor eller t o m månader? Vad har ni för erfarenhet? (Lite undrande nu när jag har skaffat mig en ljusgul Acropora som gått i Zeovitsystem hela sitt liv. Nu får jag veta hur mitt vatten står sig tänker jag...)

    • 16 svar
    • 2,5k visningar
  20. Started by akutmottagning,

    På 4 olika kolonier är vissa toppar brända detta starta för 5 veckor sedan. Har även fått cyano (i mitt fall bevis på framgång i zeovit) Mina näringsvärden har nästan nått ulns po4 0.001 nitrat 0.25. Hade inte mätt värdena på 2 månader så blev glatt överaskad för korallerna har bra färg äntligen. Har en grön acro som hatt vävnads död i basen i 3 år detta har blivigt lite mer tyvär. Nya sps tar kraftig stryck på topparna. Kh 7 Ca 420 Mg 1290 K+450 (högt slutat dosera) ph dag 8.3 Ph morgon 8 Kan det vara så att när mina näringsvärden gått ner blir vissa koraller känsligare för högt ljus därav brända toppar?. Kör 4st radion på 100% som mest mitt på dagen (även vita) Och även…

  21. Started by mcjagg,

    Hej ett 20 tal eremiter samlas på mina montiporor nattetid undrar om det är fler som varit ute för det de skadar inte den eller nåt ska tilläga för en 6 veckor sen så började de tappa väldigt mycket färg och det blev lite döda fläckar på den röda och gröna så jag skickade in ett triton test då var Sr, Jod nollade och Bromine, Boron väldigt lågt jag doserade upp det efter tritons rek, sakta så återhämtade de sig och färgen kom tillbaka kan det va så att de rensar montiporan på alger och annat skit skulle va kul om nån annan har erfarenhet av liknande fall. Mvh Frank

      • Haha
      • Gilla
    • 5 svar
    • 2,5k visningar
  22. Started by janbanan,

    Har fått 6st anemoner av en kompis kompis kompis lite invecklat men han var där och fick dessa av honom för han vet jag har saltvattens intresse! nu är min fråga! vad är det för art? kan det vara Actinia Equina???? min vän vet inget om dessa och han fick dem av en kompis kompis i england....så vet någon?? vill dessa ha mycket,lagon eller svag cirkulation på vattnet?? är inte jätte hemma på anemoner faktiskt men nu så är jag mer eller mindre tvingad! vad ska jag mata dem med? har gett var och en en liten bit räka det gillade dom verkar det som! trodde de skulle vara döda efter resan för han hade dom i en påse med vatten i en tidning i sin väska totalt i två dagar men de ve…

    • 13 svar
    • 2,5k visningar
  23. Started by Swann,

    Rubriken säger allt, hade en bubbel-tip anemone som sedan delade på sig osv. , har ingen aning om hur många längre, men krasst sätt alla koraller (LPS) har blivit utkonkurrerade. Länge klarade sig en orange cycloseries på botten, men nu börjar den dra sig ihop också (nån som vill komma förbi i Bromma å rädda/ta över den?) Tycker att det kan vara ok i sig, ser rätt bra ut även om Nemo’sarna fortfarande inte fattat trots hela tanken full med anemoner… En lämplig varning till er alla, så kan knappast våga låta någon ”få”/köpa bubbeltip’s av mig då denna verkar föröka sig som… ja kaniner som de brukar säga…

  24. Started by S.Svensson,

    Såg ut att må bra de första månaderna, sen så stängde den sig, och förblev då i 1v, sen såg jag ett hål under den, visade sig då att det va någon form av krabba som åt den innifrån, tog bort med med en pincett. (Kommer ej ihåg namn på den) Den började då öppna sig mer och mer. Men nu har den varit stängd i ca 2v och hålet som blev kvar efter jag tog bort krabban är kvar, men munnen öppnar sig. Den har inte tappat någon färg eller krympt. Någon som har något förslag på vad jag kan göra?

      • Gilla
    • 2 svar
    • 2,5k visningar
  25. Är orolig för vad som händer med min Euphyllia. På 24 timmar gick den från fint utslagen till att jag inte ser några polyper alls och den blottar sitt skelett. Runt om slemmar den rejält (brun/vitt slem) Värden i karet på 250 liter ( kör aktivt kol och alubaserad fosfatremover) Temp 25 Salthalt 1.025 KH 9,5 pH 8,0 Mg 1350 Ca 440 Nitrat ca 5 Fosfat: en antydning till blått på saliferts test (0,03) Ska försöka få in en bild senare men vad tror ni på det ni har att gå på. Jag tycker det ser ut som att korallen är död. Tråkigt, men något jag får leva med. Det som oroar mig mer är att det ska hända mina andra Euphyllia. Ska jag plocka ut den redan idag eller kan den repa sig?…

    • 12 svar
    • 2,5k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.