Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Hej Satt och planerade scapen på det nya karet och upptäckte dessa knappar eller vad det nu är. Ska dessa bort ur karet? Är dom sketa giftiga? Hur tar man bort dom säkrast? Dom är gröna med röd krans
-
Misstänker att det är något i akvariet som har fått smak för mina koraller. Det jag har är stora/små ormsjöstjärnor, små sjöstjärnor, en svart snigel utan skal, vanliga turbosar och två clowner. Vilken/vilka är boven till detta?
-
- 3 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag har haft lite problm med mina skivanemoner (svampar) och knappar. De har under en längre tid dragit ihop sig mer och mer - jag trodde först att svamparna skickade ut vävnad för avknoppning (vilket många gjort), men inte varenda än samtidigt väl? Även många knappar har blivit ledsna, krympt och förlorat färgen. Euphylliorna och sarcon trivs finfint, liksom mina gröna svampar samt alla richordeorna. Jag gissade på att lamporna blivit gamla, så jag bytte förra veckan, men ingen förändring. Kalk låg också lågt (300 - hoppsan. Förbrukningen har visst ökat.), har fyllt på i etapper till 420. Annars vet jag inte vad som kan vara fel. Har doserat extra med jod också, samt har…
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag har en Acanthophyllia deshayesiana som har börjat blekna och blivit mycket ljusare de senaste två veckorna. Jag undrar vad orsaken till detta kan vara. Mitt Mg har minskat kraftigt senaste veckan, men den hade börjat blekna redan innan dess. Mina vatten värden är: Temp: 26 grader Salthalt (Refraktometer): 1.025 NH3/NH4 (Salifert): Mindre än 0,25 NO2 (Salifert): 0 NO3 (Salifert): 10 pH (Salifert): 8,0/ KH (Salifert): 8,0/ PO4 (Hanna): 0,21 Mg (Red Sea): 1200 Ca (Salifert) 465
-
Hej Ricordeor trivs tätt ihop har jag läst mig till på ricordea farms hemsida. Men.. Är det ok om det är Yuma och Florida nära eller måste det vara samma art? Jag har mina huller om buller och har inte alls märkt något negativt men för säkerhets skull undrar jag om någon har annan info/erfarenhet än att det går bra att blanda hej vilt?
-
- 3 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej alla !Häromdan så köpte jag en korall av en i Tyringe de visste inte ricktigt vad det var för sort men vi gissar på någonsorts Euphyllia. Är det någon som kan bekräfta vad det är för art? Vad vill den ha för cirkulation? Hur starkt ljus vill den ha? Tack på förhand.
-
- 3 svar
- 1,9k visningar
-
-
Utförde ett experiment med en saltkompis där vi undersökte möjligheterna att billigt skicka knappar till varandra. Vi skickade två knappolyper som var inlindade i fuktig hushållspapper inne i en fryspåse med några matskedar vatten som vi sedan knöt och stoppade in ett vadderatkuvert, resultatet var lyckat och nu har knapparna återhämtat sig i hans akvarium. Vi använde oss utav klass1brev som tar en arbetsdag för att skickas till mottagaren förutsatt att man lämnar brevet innan dom tömmer. Det är viktigt att man inte använder ett för stort brev då det kan lämnas in till posten för avhämtning vilket kan fördröja det hela. Totalt kostade detta runt 20:- Vi hade vadderatkuv…
-
- 7 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag kan inte tyska så bra och fattar inte skillnaden mellan olika priser och typer på Acroporer. Jag har tittat på http://www.meerwasser-aquaristik.de Där finns det blåa acroporer som kostar € 29 eller € 69 !? Dom för - €29 kallas för "Steinkorallen Ableger" (6-9cm) - €69 kallas för "Steinkorallen Stöcke" (7-8 cm) Vad är det för skillnad ?
-
Vad är detta för euphyllia. Helt raka grenar med en färgad klick på toppen av varje gren.
-
Hej Min pistolräka har lekt trädgårdsmästare och jag har nu lite små knappfraggar som åker runt i akvariet. Hur fäster jag dom lämpligast? Gummisnodd - Ganska små fraggar tror inte det går Lim - kan inte ta upp stenarna Tandpetare - Vill inte riskera några gifter även om jag är säker på att det är en ofarlig variant nåt tips?
-
- 7 svar
- 1,9k visningar
-
-
Tjena Tänkte bara fråga vad ni matar era anemoner med och hur ofta ? Jag har nyligen köpt mig en Heteractis magnifica som ser mycket fin ut detta är mitt andra försök den första jag köpte var i dåligt skick när jag fick den och tyvärr dog nu har jag läst på en del så det inte ska bli några misstag Alla svar jag får tackar jag för // Johan
-
- 4 svar
- 1,9k visningar
-
-
Nu har jag ingen bild för tillfellet men den är grön rund och har några tentacklar. Ser jette vacker ut har börjat komma ur en av stenarna.
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
- 1 följare
-
-
Kikade till karet nu i kväll innan släckningsdags och fick se att mina Euphyllia paradivisa såg knepig ut. Det är som en stor bubbla över munnen på den. Jag fotade spektaklet. Är det något fel på den eller vad är det som händer? Någon som vet ??? Mvh
-
- 6 svar
- 1,9k visningar
-
-
-
-
- 7 svar
- 1,9k visningar
-
-
Tänkte ev beställa LS från Akvarieudstyr i danmark och enl dem skulle frakten ta 3 dagar för min mängd sten (120kg). Min fråga är nu om stenen överlever detta eller om man ska undersöka andra sätt att få upp den?
-
- 9 svar
- 1,9k visningar
-
-
ja som rubriken säger behövs mh för stenkoraller?? ha de:glad:
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
-
-
Läste på några amerikanska forum att folk tror att det är när den delar sig, sen var det någon som skrev att det haft bubblan i flera år.. Är det någon här som upplevt samma? Eller vet vad det är?
-
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej! Nu har min första korall, en GSP inte öppnat sig på ca 2.5 veckor så nu tänkte jag att det var dags att göra en liten tråd där jag förhoppningsvis kan få lite goda råd / tips från er mer erfarna Har skrivit en utförlig beskrivning om mitt akvarium o dylikt i en annan tråd under (Mitt Akvarium --> Nano). Men för att kort sammanfatta; -ca 49liter kub - Coral Box Moon LED Plus (som köptes i lördags för litade inte på min dåvarande belysning) (innan hade jag en Aquael Leddy Slim Duo Actinic & Marine) - HOB filter med 1200liter/h + circulations pump på 600liter/h Vattenvärden(hållt runt samma, men mätning som gjorde igå…
-
- 4 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag har blivit sugen på att prova att hålla en anemon i mitt 200 liters kar men jag kan inte speciellt mycket om dem. jag har dock läst varenda tråd och länk på detta forum( jag är ingen stjärna på engelska)och fått mycket bra information. Det jag undrar är om jag kan få en sådan att överleva. Mina vatten värde är inte så bra eller snarare ca: 380-400 kh: 7,8 ph: 7,8. Jag har 1st 150Wmh lampa, ska detta räcka? Vad händer med ett kar som en anemon dör i samt hur skyddar manett pump insug förutom metoden där man sätter ett filter
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
-
-
Tjena Har börjat snöa in på storpolypiga koraller och har hittat Acanthastrea lord. Finns det någon som sett denna korall i Sverige någon gång? Helt otroliga färger om inte dom Amerikanska forumsbilderna ljuger. http://images.google.se/images?hl=sv&q=Acanthastrea+lord+&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2
-
- 11 svar
- 1,9k visningar
-
-
-
vet inte vaed som hänt med min stjärnpolyp den var jättefin under de förta dagarna jag hade den men nu dom senaste dagarna så slår den inte ut utan man ser bara den lila mattan vatten värdena är bra vad kan det vara för problem
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag undrar om den samlade erfarenheten här på SVG kan säga något/några speciella släkten av SPS:er och LPS:er som är ovanliga i handeln? När det gäller fisk är ju frågan mer konkret och avsevärt lättare att besvara. Men det här med korallerna, hur ser ni på det? Tack på förhand.
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
-
-
Undrar om det är någon som dippat sin stjärnpolyp? Såg idag att jag fått plattmask och funderar på om jag skall göra ett sötvattensdopp eller om man skall köra med kemikalier. Polyperna har inte varit framme på ett par dagar men detta beror nog mest på att KH har ökat de senaste dagarna.
-
- 7 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hejsan! Vi har en Heteractica Magnefica som är ganska stor, (vet ej hur stora de brukar vara); vår är som en stor handflata.Nu har det försvunnit två fiskar ifrån vårt akvarium, det finns vita ´"skelettdelar" runt magnefican, är det verkligen den som äter upp fiskarna och hur går det isåfall till?? Den sitter ju fast med kroppen/foten under en stor sten och har bara tentaklerna som svajar!! Fiskarna som är försvunna är en mindre Palettkirurg och en Ocellaris. Om ni tror att så är fallet så vad kan vi göra nu? Behöver den få mer mat (får 1 fryst räka 2 gånger i veckan)eller måste vi lämna den ifrån oss. Vi vill inte bli av med fler fiskar!!!
-
- 9 svar
- 1,9k visningar
-