Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Skulle gärna ha ett namn på denna Tack på förhand
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Ber om ursäkt för att bilderna är vridna, hittade inte riktigt hur jag skulle vända dem =/ Men som rubriken lyder,tror våran bta anemon har delat sig,bifogar en före och efter bild, vad tror ni? Om så är fallet hur får vi loss den ena för försäljning? Före... . Efter.. Tack på förhand =)
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Undrar helt sonika om någon har ett artnamn på denna skönhet. Montipora ...?
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hallå alla. Tänkte ta upp ett av mina problem här för att höra vad ni (experter) kan ge mig för råd. Skriver här för jag vet att ni kan era saker. Bubbel korall. Har alltid tyckt att den är riktigt vacker så jag gick o köpte en, min första korall. Killen sa att den lever av ljuset o tentaklerna kommer ut på kvällarna men det är ej nödvändigt att mata den, dom klarar sig av fotosyntesen. Efter ca 1 vecka började problemet. Den krymte, slår inte ut lika mycket längre. Först hade jag den med halva korallen i skugga o halva ljust, i skuggan var den jätte fin o stor. Nu efter några veckor så har jag satt den lite i skugga, får höra vad ni säger. Alla värden perfekta utom calci…
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag har flera glasroser som håller på o bränna min euphyllia. Hur kan jag ta bort dem. Vad händer om jag bara tar en sax och klipper av dem?
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
-
Andra gången det nu ligger en liten grön "boll" i sanden under Euphylllian. Antar/hoppas det är bra då den vill sprida/föröka sig. Kan man göra nå't för att förbättra utsikterna att skottet/klonen skall ta sig, den förra förtvinade till ingenting. //Iksero
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej någon som vet hur giftiga dessa är för t.ex. ögat? http://se.reeflex.net/tiere/3900_Zoanthus_sp35.htm http://se.reeflex.net/tiere/3075_Zoanthus_sp2425.htm Tack för svar!
-
- 8 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag har två stor acropora "grön" där en har blivit mer gul i färgen, vill inte färga ut... Den andra är grön men har inte samma gröna färg som när jag köpte dessa.. Någr ideér om vad som kan vara fel??? Bland alla 1000 fel som det förstås kan vara... Jag tänkte infoga bilder på dem så man kan se skillnaden, men har precis matat akvariet, så ganska disigt nu... Kommer bilder sen. Tacksam för svar... //Per
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
-
Hejsan. Har lite problem med en eller två av mina koraller. Den ena misstänker jag att den ömsar medans den andra ser ut att må dåligt. Har försökt hitta fakta om den då jag tror att jag kanske ha haft den för högt i akvariet. Någon som vet mer om denna korallen? Min är inte alls lika fin som innan den har blivit blå lila och mycket mindre. Kan jag ha haft den för högt uppi karet? mvh Andre
-
- 4 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tjena guiden! Igår märkte jag något märkligt. Doserade en initialdos av Korallenzuchts A-balance på mina ca 350L = 150ml. Reaktionen på acropororna var bra, något ökad PE. Dock efter ca 30-60 min efter doseringen så märkte jag att två millepora samt en acropora sp och en staghorn hade noll i PE. Dock trivdes min tricolor som bara den. Nu i morse ser samtliga acroporor sådär ut. låg till ingen PE, några ser lite "blaskiga ut", typ lite urtvättade på något sätt. Gjorde vattentester med följande resultat: Salinitet: 1.025 Magnesium: 1250 Alkalinitet: 7,9 Kalcium: 380 pH: 8.2 Nitrat: 3 Fosfat: 0 på salifert test Det som stack ut v…
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Undrar lite om någon har en aning om vad som kan vara påväg i min burk. Har en hel del acro skott som har behållit färgen sedan de kom ner i burken. Men sedan har jag också inhandlat lite olika små kolonier från andra privatpersoner och affärer. Vissa av dessa kolonier har börjat byt färg. Vilket man kunde anta skulle hända i och med att killen som hade dem innan hade perfekta vattenvärden, själv har man 5 i nitrat. Men sedan har jag också en stor koloni som jag köpt ifrån en handlare med sämre vatten än mig. Efter bara några dagar färgade den om till lila i topparna och höll sig så i månader. Men nu har den börjat tappa den lila färgen och går åt det gul/grön hållet. Någ…
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
Kom hem idag då var hela karet vitt nästan efter en titt så såg jag att det rök ur min sacrophytom och att polyperna höll på att komma den har sett lite tråkig ut då den har bytt kar nylingen.Men varför ryker det ifrån topparna/armarna eller vad man kallar dem vad ska jag göra??
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har fått tag på en stor fin Stylophora "Milka" som skall köras till Sthlm i morrn. Den kommer dock fraktas utan vatten, i frigolitlåda, med fuktigt/blött papper omkring. Har ni ngn uppfattning om hur länge en stenkorall som tex denna sort, kan klara en sådan resa? Jag tänkte ta med en 20 liters hink med saltvatten för att lägga den i direkt, innan den körs i min bil hem till karet... Men dels är det väl riskfyllt att ha korallen utan vatten o dels är det väl riskfyllt med den förhållandevis kalla luften i byttan som knappast lär hålla 25-26 grader... =/
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har en korall som vägrar fastna den bara far runt i karet som den vill och verkar trivas på botten. Hur får jag fast den så jag slipper jaga den ?
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hur brukar ni göra för att sätta fast en korall på en sten? Finns det ett annat alternativ förutom gummisnodd? Finns det en massa som hårdnar i vattnet som går att använda?
-
- 6 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! jag köpte ett par skivor av ricordea florida för ett tag sen, en orange och tre blåa. den orange satte sig direkt där jag satte den och har suttit där sen dess. däremot har de blåa rört på sig (de satt ihop när jag köpte dem men delade sig till tre efter ett tag) så jag försökte flytta på dem och sprida ut dem lite. den ena försvann spårlöst efter en natt, den andra sitter där än. och den andra försvann också, däremot är stenen väldigt ihålig så undrar om de kan ha gömt sig bara elelr om de dog?
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Lägger upp bilder med frågor om brända koraller, och några andra frågor jag har
-
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
- 3 följare
-
-
mina stylopora och montipora digitata ser inte så bra ut, domflesta polyperna är borta och jag mistänker min 2 färgade blenid, har sett den slita i dom 2 gröna nån gång, nån annan som varit me om samma sak? grymt trist iaf om den ska förstöra mina spsár vad göra?
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har en vad jag tror är en ricordia på en liten sten som det växer zenia på, nu är det så att jag inte vill ha ricordian där utan på en större flatare seten, kan jag ta loss den och bara lägga den på den sten jag vill ha den:) ? Kan inte lägga upp bilder då jag har problem med datorn för tillfället.
-
- 4 svar
- 1,7k visningar
-
-
Köpte en läderkorall igår som jag satte i ett hål i stenen men den böjer sig ner. är det naturligt eller har ni något tips om hur man får den att stå rakt?
-
- 16 svar
- 1,7k visningar
-
-
Ville bara berätta att min fina "bubble tipped" anemon har delat på sig, 1 anemon har nu blivit 3 st:) Såg hela delningsprocessen, gick ganska fort, tog ca 30 min och nu har döttrarna börjat vandra från moderanemonen:) Clownfiskarna är i extas just nu och simmar omkring som dårar, det roliga var att de verkade veta att anemonen skulle dela på sig för det var pga dom jag såg att någonting skulle hända, de blev allmänt pigga och konstiga. Ville bara dela med mig av denna stund, ha det bra!
-
Hoj! Har börjat hitta en konstig grej i karet allt oftare,är som ett klart orange strå som flyter omkring i karet. De(2-3st) är kanske runt en cm långa,en av dem är grenad och är de är inte tjockare än ett hårstrå. Ska göra ett försök att fånga dem på bild någon gång men jag tror inte att kameran klarar av så små saker direkt. Är det någon som kommer på någonting som detta skulle kunna vara? Själv trodde jag det var någon rest att plast som fastnat i stenen någon gång och nu lossnade men tycker det är lustigt att de blir fler,dessutom känns det som att de skulle vara levande.
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Senaste veckan har vi förlorat flera polyper på annars helt friska och välväxande Euphyllia sp. Detta har skett på två olika kolonier, på två olika platser i akvariet. Över en natt går polypen från frisk och utslagen till totalt vit med nästan inga mjukdelar kvar, förutom lite slem. Vattenvärden är samma som de brukar och alla andra koraller ser ok ut så jag funderar på om det finns någon bov i dramat. Misstänkta är: Filfisk och Cypraea tigris. Har dock inte sett någon som smakat på koraller, och alla djur och koraller har varit länge i samma akvarium. Ska börja googla runt nu, inte hunnit med det än. Så här såg det ut i morse. Igår var den helt ok. Tacksam för hjäl…
-
- 8 svar
- 1,7k visningar
-