Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Guest mrApnea
    Started by Guest mrApnea,

    Hej Jag köpte en anemon i förrgår och den sitter nu fast på en sten i mitt akvarium och verkade må fint, nu så ser jag dock lite konstiga saker. Bild på min anemon: http://dj.mremperor.com/akvarium/pic.jpg I de gula ringarna ser det ut som om armarna har "skrynklat ihop sig", vad kan vara fel? Den har ätit lite dåligt nu, kan det vara så att den börjat svälta? Alla armar omkring ser friska o stora ut men i de fula ringarna på bilden kan man se vissa armar som ser helt döda ut!? Sedan är jag lite nyfiken på mitten ringen (gula) där ser den lite skum ut med, jag kan erkänna direkt att jag är en ordentlig nybörjare med detta, men munnen på anemonen ser lite skum ut? Har inte…

    • 3 svar
    • 1,6k visningar
  2. Started by Olle,

    Hej, Min Korall.(Som jag glömt namnet på) Var nere på botten först och var utslagen å fin hela dagarna.

    • 13 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by Hawkmoon,

    Hejsan. Kan någon hjälpa till att identifiera vad de små "korallerna" är som har dykt upp bakom skivan? Det är 3st som är gröna i färgen och har dykt upp ur stenen helt plötsligt. Tackar på förhand

    • 10 svar
    • 1,6k visningar
  4. Started by Nizztos,

    Mina Euphyllior (paradivisa?) har börjat deppa. De blåser inte alls upp sig som de gjorde förr och har dessutom bleknat en del. När jag observerade detta för ett par veckor sedan mätte jag upp mina värden och konstaterade att jag hade dåligt med Ca. I tro att detta var problemet skaffade jag calcium och Mg (samt även ett Mg test då jag inte hade det innan). Fick dock tipset att det troligen var jod som saknades, så skaffade även det. Nu har mina värden snart tagit sig dit jag vill ha dem, men mina Euphyllior är fortfarande deppiga. Det är lätt för mig att tro att det är vattnet det beror på då båda drabbades samtidigt. Vet dock inte vad jag skall göra åt det hela. Förslag…

    • 9 svar
    • 1,6k visningar
  5. Started by patrikk,

    Tänkte att ni skulle visa er BTA som ni är stoltast över i form av i vanligt ljus ( inte extremt blått utan så nära dagsljus som möjligt Dr Jekyll) och sedan med mycket blåljus (Mr hyde). Låt se vad ni har att komma med. Jag tror det är många som sitter på en den juveler

    • 0 svar
    • 1,6k visningar
  6. Started by slarvid,

    Eftersöker anemon som man lätt kan få tag på, som helst inte blir så stor (ska ha den i nano). Eller man kanske delar på den om den bväxer för mkt? Ska heller inte va kinkig. SKa ha den i mitt nano, med 2 små clowner. Är nybörjare så inte full koll än, så möjligheten är att jag frågar efter det omöjliga....

    • 13 svar
    • 1,6k visningar
  7. Started by Atrox,

    Hej. Är det nån som vet nåt om den här korallen. Typ ljus vattensirkulation mm.

    • 5 svar
    • 1,6k visningar
  8. Started by Capote,

    Min Acropora efforescens (table) stod först för ljust så den bleknade. Jag flyttade då ned den i skuggan av en flakväxande kompis. Vid blekningen förlorade den sin blå-lila ring i tillväxtzonen. I skuggan fick den tillbaka sin zoax men tyvärr inte den lila ringen ännu. Den har växt på rätt bra så att den nu med en del tittar ut i direkt ljus igen. När jag kommer hem från semestern har den i den fullt ljusbelysta delen börjat växa i traditionella fingrar och är vit i tillväxtzonen. Jag kommer att låta den stå för att se vad som händer. Jag kan ju alltid fragga av fingrarna sen och se om de blir tables eller vanliga. Någon som vet nåt mer om detta fenomen? Bifogar bild

    • 11 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by Notna,

    Hej. jag har en halvstor acropora och i den lever en hårig krabba, jag har lagt märke till att det har brutits av toppar på vissa grenar på acroporan jag undrar mest om de kan vara krabban som är boven? vill bara tillägga att de brutna topparna kom till efter den hade varit i akvariet i 2 veckor. Mvh Anton

    • 9 svar
    • 1,6k visningar
  10. Started by freddi36,

    Skulle va tacksam om någon skulle vilja försöka identifiera två snygga SPS:er från denna filmen Den första är den knallgröna vid 1:11 in i filmen, den andra är den lila-aktiga med gröna toppar vid 2:00.

    • 4 svar
    • 1,6k visningar
  11. Hej hej, För en knapp vecka sedan flyttade det in en anemon, tillsammans med två clowner. Alla verkar må fint, clownerna äter och jag har framgångsrikt matat anemonen med lite mixad räka. Ibland matar jag dock clownerna med artemia, varpå anemonen typ kräks, och drar ihop sig ca en halvtimme efteråt. Detta händer bara efter artemian... kan det vara så att den är allergisk eller bara hatar artemia? Har någon annan varit med om något liknande? Tacksam för era tankar... //Nils

    • 1 svar
    • 1,6k visningar
  12. Started by vtrlarsson,

    Tror det är en Seriatopora Guttatus. Och jag har haft den i snart en månad och den har sett ut att trivas. Men idag upptäckte jag att den har stora vita fläckar och att den saknar en del polyper. Har inte hunnit göra något vatten test ännu. Den har stått i mitten av karet inte för blåsigt. Vad är det som händer ?

    • 4 svar
    • 1,6k visningar
  13. Started by hepp,

    När jag kom hem idag så hade det exploderat, en ny korall i karet. Just den lsen är någon vecka gammal. Passar på med id på några andra med (nån var med i en annan tråd jag postade. Först liftarna: rosa med röda snablar i mängder, Den exploderade idag, trodde det var en död rosa massa bara. betyder det att vattnet är hyfsat om den slår ut?? väldigt vacker iaf. Sen den röda knappen: vanlig knapp? Sen något jag fick med den gula korallen. Svårt att se, men på kortänden sitter det flera små små blomliknande utväxter: de är svagt lila i verkligheten, förövrigt så ligger det små gröna bollar bland de gula, som liknar romkorn (vad är det?). Vad är detta ? Majano? Vad är detta…

    • 5 svar
    • 1,6k visningar
  14. Hej , har en så kallad branching hammer och den har 2 st huvuden. För någon vecka sedan försvann ena huvudet och lämnade kvar ett sklett efter sig medans det andra huvudet levde och mådde bra. Nu ser jag att det samma börjar hända på det andra huvudet med... någon som vet om detta går att lösa på något vänster eller bara vänta och se ifall den får liv igen? Nästan alla parametrar är okej och har varit stabila ett bra tag. Det enda som har varit noll ppm under tiden jag haft karet är nitrat och fosfat. Allt annat lever och mår bra;/

  15. Started by hammar,

    hej hej har precis införskaffat mig en anemon, och har nu därför 2 frågor. 1. vad heter den ? killen som jag köpte den av visste inte vad den heter, bara att den är ganska ovanlig. 2. den vägrar att sätta sig, jag kan inte få den att sitta still på samma ställe mer än 4 timmar.. har stängt av cirkulationen nu bara för att den inte ska ta en tripp in i en pump eftersom att den inte åker ner på bottnen direkt efter att den hoppat ner från en sten utan svävar runt lite om cirkulationen är på.

    • 4 svar
    • 1,6k visningar
  16. Started by akutmottagning,

    någon som har lägg gärna upp bild!! och vart får man tag på ensådan.

    • 18 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by Dimorb,

    Har efter ett tags besvärt fått ordning på alla värdena och korallerna verkar ha hämtat sig bra. Dock så är det en sak som jag funderar på lite extra och det berör SPS korallerna. När värdena i akvariet var aningen för höga hade de sina polyper ute varje dag. Men nu när värdena är bra så har nästan alla SPS sina indragna. Kan det bero på något annat? Har precis introducerat en dvärgkejsare till som kanske nippar på dem. Men han har gått tillsammans med SPS innan så det skall inte vara något problem. Salthalten ligger runt 1.024 för högt? Nitrat runt 5 och nitrit omätbart. Tempen var för några dagar sedan uppe emot 30 grader men är nu nera på 25 igen. Några funderingar? m…

    • 7 svar
    • 1,6k visningar
  18. Started by Maglofster,

    Jag undrar lite om det är någon som med framgång haft/har ett kar med uteslutande (eller åtminstone nästan uteslutande) icke fotosyntetiska koraller i Sverige? Har det varit enkelt att få fram koraller? Hur har ni löst matning etc?

  19. Started by hbmannen,

    ja hittade min efterlysta diskanemon nyss. flöt runt bakom stenarna.. verkade vara i gott skick.. hur får den att stanna på en sten????? vart ja än sätter den i karet så tar strömen me den.. den e väldans liten, kan man tvinga fast den me gummiband eller liknade..?? känns som om man skulle pressa ut alla sån där zooanx...... om man klämmer på den...

    • 9 svar
    • 1,6k visningar
  20. Started by chabo0,

    Den är transparant/genomskinlig misstänker ju helt att det är en skivanemon av nåt slag. Kan de vara så att det är en form av Discosoma art som muterat?

      • Gilla
    • 3 svar
    • 1,6k visningar
  21. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,6k visningar
  22. Started by thomas5547,

    Hur flyttar man dessa? går dom att plocka loss?

  23. Started by Reuben,

    Tjena, Är det någon som vet om man får flyga in koraller/fraggar och om man isf får ha med dom som handbagage inom EU (och även utanför kanske är intressant för vissa). Fiskar vet jag att man inte får hur som helst, men vad räknas koraller som?

    • 6 svar
    • 1,6k visningar
  24. Started by MickeP,

    Köpte för en vecka sedan denna anemon och två clowner från en säljes-annons här på forumet. Även om mitt kar var nytt (2-3 månader) och detta var mina första invånare utöver städpatrull och ett antal fraggar, så har jag läst olika uppgifter på förhand om anemonen. I bl.a. den välkända boken av Daniel Knop står det "En av de enklaste arterna" som ska funka bra för nybörjare. På reeflex och andra ställen läser man att den är svår eller t.o.m. mycket svår. Men strategin var att köpa en "inkörd" koloni med anemon + clowner som redan trivdes ihop, vilket jag hittade Jag kopplade in allt väldigt försiktigt under 3 timmar, placerade anemonen på ett ställe jag själv gärna hade s…

    • 8 svar
    • 1,6k visningar
  25. Started by Matthias_H,

    Hej jag har haft min bubbeltip i ca 8 månader. Den har varit på samma ställe hela tiden men nu har den blivit orolig och springer runt i karet ska man vara orolig att den ska börja dö eller är det bara låta den vara kvar och hålla lite koll på den ? Tacksam för svar / Matthias

    • 2 svar
    • 1,6k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.