0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Hej alla ute i landet! Nu börjar mina planer för ett litet sjöhästall ta form. Huvudkaret kommer bestå av ett cocoon på 30 liter med en sump på ca 25 liter. Planen är att få tag på några dvärghästar. Förhoppningsvis Hippocampus zosterae men det kommer nog ta tid. Verkar tyvärr vara riktigt svårt att få tag på i Sverige och givetvis måste dom vara odlade. Mycket av utrustning finns redan som följer: Cocoon3 25 liters kar till sump Nano led på 18watt Tunze 9002 får se om jag använder den? Sen är planerade inköp: Tunze 1073 som returpump Tunze Osmolator Nano Nanovärmare
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej alla! Kör ett aquael nano 30 med medföljande hangon filter. Tips på vad jag bör ha i facken? Aktivkol, och fosfat remover? eller med vecko vattens byten behövs det inte? Funderar annars på aktivt kol och levande sten bara.
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
Mitt 75 liters akvarium som varit igång sedan slutet av Februari.
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
Godmiddag alla! Eftersom jag kommer lägga ner mitt 180L kar så kommer jag starta upp ett litet 60L kar med ett litet karantänskar på 12L under till. Huvudkaret är ett helglas akvarium som kommer belysas av 2st 2x24W glo ramper. kommer köra 3 blåa rör och ett 15000kelvin rör så ljuset blir så kristallklart som möjligt! Karantänskaret är uppfyllt och står på plats redan och kommer flytta över min lilla sixline wrasse från 180L karet idag och jag tänker låta den gå där i minst 2 veckor innan den åker ner i huvudkaret. huvudkaret kommer till nästa helg och innan dess ska jag ha ordnat ett litet påhängsfilter som kommer stå för filtrering och cirkulation. tanken är att jag ko…
-
- 222 svar
- 17,3k visningar
-
-
Tänkte slänga upp lite smått om mitt lilla kar ! Klart man vill ha större ! Men jag ska försöka hålla mig detta nu ett bra tag faktiskt ! Det är ett standard rsm 130 "D" . Lite moddat! Skummare : hydor slim skim. Skummaren sitter "fast" i en "intank" media "racket" i denne har jag bio bollar samt lite partikel filter . Retur pump : sicce syncra 1.5 perfekt då den passar i samma "utlopp" som orginal pumparna . Bara för att få karet så tyst som möjligt Belysning rapid leds dim kit . Kör det på "lägsta " effekt" 20 procent . . Bytat ut fläktarna plus tryckt in en fläkt till så 3 fläktar till huven som går tyst . Kör osmolator. Tunze nano variant. Cirkulation håller…
-
- 22 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hejhej! har en kollega som vill börja med salt, vilket jag självklart tycker är king!👍 vad tror/vet folk här på guiden om detta kar, då han fastnat för designen. Bra som första kar? Diskussionen är öppen. Tack! http://www.zoo.se/akv-cubicus-140l-svart.html
-
- 2 svar
- 931 visningar
-
-
Efter att man aldrig kommit igång ordentligt med det stora bygget och har varit sugen länge på att komma igång med salt. Så kunde jag inte låta bli längre när jag fick se det här karet. Jag hade börjat luska lite på plug and play kar för någon vecka sen. Sprang på det här i djuraffären. Googlade på det och läste genom ett par recensioner. Jag hittade inget som verkade avskräckande dåligt med det. Lite dålig cirkulation men det avhjälps ju av streamers. Så ja nu står det i mitt vardagsrum. :-) Körde igång det igår. So far so good. Till själva karet då. Det har 3 st inbyggda kammare i bakkant. I första facket är det biobollar. I fack 2 sitter skummaren, skummarens pump är d…
-
- 4 svar
- 1,9k visningar
-
-
Nu är det igång... En nedgradering i storlek som ett försök att få hobbyn att bli mer njutning än underhåll. Jag älskar mitt 240 liters kar och det känns inte skoj att lägga. Dock känns det som att tid och pengar tryter och efter 1 års velande är nu nytt akvarium beställt. Det kommer blir ett Fluval Flex 57 liter måtten är 41x39x39 (lxbxh). Akvariet kommer köras skummarlöst och planen är att göra 10% vattenbyte 1 ggr per vecka. I bakre facket kommer jag att köra keramiska ringar och eventuellt original skumfilter. Belysning blir Coral Box Moon led Plus. Streamer kommer att köpas till, förmodligen blir det den minsta styrbara Jebao eller Coral Box pumpen. Då ja…
-
Hejsan. Vet inte om jag lagt frågan rätt. får gärna flyttas om de blev fel. Tjejen fick tag på ett litet nano kar 40L och hon vill ha sjöhästar finns de någon dvärg art som man kan hålla 2 av? (Hon vill ha ett par) Och sen till skummare. Vad jag läst mig till är sjöhästar känsliga för microbubblor och funderar på att köra skummarlöst med gämna vattenbyten ist. För/nackdelar med den lösningen. MVH Emil
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej har funderingar på att starta ett saltvatten kar men pga begränsad yta tänkte jag konvertera mitt lumiq 30 liters till det någon som vet om det rent praktiskt möjligt.
-
- 19 svar
- 3,9k visningar
-
-
Som topic lyder, funkar det att bottenborra ett RSM130? Eller kanske bakrutan? Någon som har erfarenheter av detta? Tack på förhand.
-
- 3 svar
- 1,9k visningar
-
-
hej ska starta mitt första saltkar nu allt började med att jag fick ett 40 liters av min flickväns familj som dom hade ståendes fick med allt som behövdes för att starta sötvattens kar och så blev det jag startade ett söt kar som jag har ståendes igång i dag. har hållt på med det ca ett halv år nu:) satt och kollade på datan en dag och kom in av en ren slump in på saltvattens akvarium fasnade direkt så klart så nu efter prata med pappa och en glas mästare han känner börjar vi med det vi har varit tre gånger hos han och då har han lärt mig hur jag gör skär glas limmar ihop det och lägger fogarna i dag det sista vi gjorde fick gör allt efter att han har visat en gång ka…
-
-
- 113 svar
- 14,7k visningar
-
-
Hej är ny och har en fråga. Jag har ett 30l fluval "ebi" kar och vill ha lite räkor och koraller. Kan jag ha det i det karet om jag köper till belysning osv? Dvs själva akvarier klarar det salt? Hittar inga riktiga svar någonstans men tänker, glas som glas akvarium som akvarium. Är det fel? Mvh kickan
-
- 5 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej! Har innhandlat ett aqua medic medic yasha begagnat idag och provat alla pumpar genom att ha i vanligt vatten men varför är det så mycket partiklar i vattnet?se video https://www.dropbox.com/s/tzaamyceitgvxcg/trim.6398837D-1BE3-462D-967A-B11EEAB2868E.MOV det var en del salt avlagringar på grejerna när vi köpte det men jag har fyllt på och tömt karet två gånger! Och och sen så bubblar skummare. Inte så mycket dem jag har kollat på youtube har bubblat jättemycket (kanske har något med att det var vanligt vatten att göra? Se video https://www.dropbox.com/s/ftbx0orws0ph1xf/trim.F4B87CFA-F89D-4AB7-9BB6-829051C1BCE8.MOV
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
- 1 följare
-
-
Hallå! Har startat upp ett akvarium på 120L och undrar om ni har tips på lättskötta anemoner. Det har varit igång i ett år med bara några räkor som jag fiska upp i somras, så man behöver inte vänta längre med sånt då vissa säger att man skall vänta i minst 6 månader innan man sätter ner nån anemon. Iallafall så skulle jag vilja få lite namn på anemoner som är lätta och inte kräver massa extrema ljusrör för 5000kr (om det finns)
-
- 16 svar
- 1,8k visningar
-
-
Mitt akvarium IMG_2343.MP4
-
- 8 svar
- 989 visningar
-
-
Hej Nu är det väl dags att dela med sig precis som jag är så tacksam att många andra gör! Jag är väl lte av en inkörd nybörjare, många sötvattensakvarium gick över i ett väldigt litet salt som jag har hanterat lite på känn men lite tips från Triton, Aqua Stockholm (innan de la ner) och självklart en del från Youtube och Guiden. Efter att i snart ett år haft ett väldigt enkelt utrustat 25 liters nanokar på kontoret med lyckat resultat fanns det äntligen möjlighet till något aningen större. Det har funnits planer på mycket större men plötsligt blev det en flytt och nu en renovering som dikterade storlek, iaf för den närmaste tiden... …
-
- 3 svar
- 940 visningar
-
-
Hej. Jag startar upp en tråd här och fortsätter där den andra "akvarieflytt" under mitt första akvarie slutar. En förklaring till namnet på tråden: Jag skriver texter och spelar revy i Liatorp och ensamblen heter Liatölparna. En liten resume om ni inte läst den andra tråden. Registrerade mig på forumet första veckan i oktober och veckan efter hämtade jag ett RSM 130 i Osby. Det flyttades och med det följde levande sten en boxarräka och diverse mjukkoraller, knappar och stjärnpolyper.
-
Hejsan! Jag undrar om det går att ha ett glaslock på aqua medic Yasha gör det är så att vi har katter.
-
- 7 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej! Alla börjar vi någonstans och det här är min början Köpte ett RSM 130 på blocket i november 2014, märkte ganska snabbt att man vill ha större... Här följer tekniken jag huserar i dagsläget. RSM 130, uppgraderat med: Skummare: Tunze 9001 som sitter på DIY media basket 2x Tunze Silence Pump/Powerhead 1073.008 Jebao RW-4 Ocean Revive Artic T247, 120W LED Tycker jag fått till det hyffsat på så kort tid med stabila värden och friska invånare, haft främst anemoner och mjukkoraller men nu börjar jag intressera mer och mer för SPS'er. Det levande orkar jag inte skriva upp, postar förmodligen lite bilder. Kan bjuda på en första bild, tagen med mobilkamera //Axel
-
- 77 svar
- 10,7k visningar
-
-
Har för länge sedan haft saltvattensakvarium, idag har jag ett 240l sötvattenskar men har länge varit sjukt sugen på att skaffa ett litet saltvattenskar. Tänkte köra på ca 20-30l. Gärna ett snyggt kar. Vad säger ni om Aquael Nano Reef 20-30l? Fler alternativ? Vad är era råd till mig som nybörjare på nanokar??
-
- 47 svar
- 7,2k visningar
-
-
Någon som vet vad detta är och bör det tas bort ?
-
-
- 5 svar
- 757 visningar
-
-
Tack snälla medlemmar på denna sida för all hjälp och stöd jag fått med mitt akvarium men nu orkar jag inte mer. Jag har inte haft annat än problem med det sedan jag köpte det för snart 6 månader sedan och nu är det fullt med brun alger fortfarande och cyano angreppen har kommit tillbaka. Jag blir helt ärligt sjuk av att hålla på med det så hur gör man en annons för att sälja allt? och vad kan man begära för det? komplett med koraller, sten fisk och så cyano och alger och skit förståss Jag lyckas inte få i ordning på det även om ni ger goda råd så är allt bara kaos och jag orkar inte med vattenbyten 2 ggr i veckan igen som jag precis slutade med för nån mån…
-
-
- 18 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej! Lägger in några bilder på mitt 130 liters akvarium.
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har idag målat bakrutan svart på mitt nya 18L kar och i morgon ska jag börja och flytta över det lilla som finns i 12L karet. Funderar på en lite bättre belysning med än de ledlampor jag har nu på 12L karet, har inte bestämt mej men funderar på den här. http://fish.aquaristic.net/EHEIM-powerLED-daylight-and-actinic-blue-6471221-daylight-and-actinic-blue-6471.html?force_sid=ad564fa2ed41de7df24cfe293d0f8d06 Eller finns det något bättre billigt alternativ kanske, har inte tänkt att ha några sps i det här:) Det är ett lika dant kar som mitt 49L kar fast 18L:) 12L karet ser ut så här ursäkta att det ser skitigt ut och att saltet kryper ut på utsidan:)
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-