0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Mitt akvarium har varit stabilt och bra i ett par månader nu men helt plötsligt senaste 2 veckorna är det jättesmutsigt på glaset, bruna och gröna alger överallt, på stenar, glas,sand, vad gör jag åt detta? Får snart panik för en del sitter fast jättehårt på stenar tex
-
-
- 1 svar
- 639 visningar
-
-
Eftersom att 30 liters aquael nano reef kändes alldeles för litet har jag bestämt mig 27 dagar efter uppstart att uppgradera. Nytt 54 liters kar, nybelysning osv beställt, kommer runt 25-27. Too excited! Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
-
- 9 svar
- 2k visningar
-
-
Mitt andra Lido 120L genom saltkarriären. Det som skiljer dagens Lido 120L från föregående är att någon annan i hushållet är med och har strikta krav på estetik och det mesta (egentligen allt utanför akvariet) . 1 Det får absolut inte låta. 2 Det får absolut inte skimra (glittra/reflektera) ljus över akvariet. 3 Alla barn och pappan ska vara fascinerade men det får absolut inte ta tid (eller kosta pengar). 4 Det ska stå i vardagsrummet. Ni förstår.. Nedan följer vårat äventyr.
-
hej SG köpte ett nano kar av en kolega i sommras vet inte vilket märke det är, men är på 32 liter + 5 liter filter kar jag har inte den avanserade tekniken och akvariet har varit igång i 3-4 månader, här kommer lite bilder: anemonen är nyinskaffad för någon timma sedan
-
Ett år har gått och det är väl ett första steg att erkänna sitt missbruk. Nog är jag fast i saltvattensträsket. Ett år senare är jag dock fortfarande dåligt påläst och tänkte därför starta en tråd om mitt rev för att få lite kritik. Generellt tycker jag det går bra, men tar gärna emot tips om placeringar och skötsel på det som finns i akvariet. Vissa arter av zoanthus verkar inte trivas och en stor euphyllia dog utan att jag förstod varför.
-
- 48 svar
- 7k visningar
-
-
Tja! Jag bestämde efter 1 års tid som saltvattensakvarist att konvertera mitt nuvarande 85 liter till en låg kub på 75 liter. Efter att ha hittat denna bygge på nano-reef.com bestämde jag att bygga en liknande skåp för karet. Här är ritningen: En snäll snickarkompis hjälpte mig att pussla ihop den. sedan målades den vit, och kläddes in i målade MDF skivor på tre sidor, som sitter fast med magneter, för att lätta kunna komma åt sumpen från 2 sidor. Imorn kommer jag flytta det nuvarande karet så det blir fler bilder.
-
- 19 svar
- 6k visningar
-
-
Vad jag kan se är det många som kör nano reef serien. Vad har ni i era ytterfilter som följde med? Där sitter två stora skumpatroner i behållare. Är detta lämpligt eller ska man byta mot något i ena eller båda facken? Biobollar, aktivkol? Eller bara låta vara och se vad som ev behövs. Kommer att ha ca trekilo levandesten plus levandegrus.
-
- 8 svar
- 2,1k visningar
-
-
Nu har jag varit på postens utlämningsställe och hämtat ut mitt Dennerle Marinus 30 liter som jag beställt av zooplus.se. Det följde med en himla massa saker som man kan se på bilden och enligt Dennerle ska detta vara alldeles tillräckligt för att komma igång och få ett fullt fungerande nanorev. Vi får väl se! Jag startade en annan tråd tidigare https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56748-Dennerle-Marinus-erfarenheter och blev tipsad om att starta en projekttråd när jag väl fått hem karet. Och det är det jag gör nu. Jag vet inte om det är fler här på forumet som har en Dennerle Marinus hemma hos sig. I så fall hade det varit kul att höra hur det går o…
-
- 28 svar
- 4,6k visningar
-
-
Tjo! Flyttade över levande från mitt tidigare 80liters , som nu står och bubblar innan jag ska flytta sista april. B60xH48xD50 144liter Ljus= Cree Lumia 5.2 70w+Stormkontroll från leadgroupbuy Bubbelmagus Q3 Wp10 Ehime 150w Just nu så är det enbart skummaren som sköter returen i min inbyggda box. Efter flytt så ska Lumian hängas och det ska sättas vita sarger runt toppen.
-
- 31 svar
- 4,1k visningar
-
-
Köpte ett rsm 130 häromdagen men jag behöver nog ha 2 nya returpumpar för tysthetens skull. Någon som har ett tips på någon som är tyst och som får plats där bakom?
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag orkar inte mer, jag vet inte vad jag hela tiden gör för fel för nu har jag kämpat med mitt akvarium sen dagen jag köpte det och knappt haft en lugn stund på 3 månader. Efter att jag fick lite hjälp från er här så verkade allt stabilt och bra i akvariet och då gick jag och köpte levande sand, aktivt kol och en ny belysning. Det skulle jag då tydligen inte ha gjort för sedan jag gjorde detta vilket var för 5 dagar sedan så verkar akvariet i sämre skick än någonsin. Det är smutsigt och jag gör vattenbyte och gör rent och skrapar alger, 20 minuter senare är det lika smutsigt igen, jag rengör igen och skrapar nya alger, det flyter omkring en massa smuts både…
-
-
- 66 svar
- 6,4k visningar
-
-
Hej hej Efter att ha smugit runt har i skuggorna på forumet i några år är det äntligen dags för mig att göra debut, med min egna projekttråd. Historia: Jag började i rätt så tidig ålder med sötvattensakvarium och höll på med det i några år, alltid med siktet inställt på att en dag ha ett saltvattensakvarium. Men intresset svalnade, för att tillslut försvinna. Fram tills för tre år sedan, när jag återigen fastnade. Denna gången direkt inom saltvatten. Och oj vilka år det har varit. Alla fyllda med glädje, misslyckanden och upptäckter. Och förhoppningsvis kommer det mycket mer av två av dessa känslor i och med detta projekt. Teknik: …
-
Tjoho. Hade lite tråkigt och en del saker som bara låg och skräpa. Köpte en begagnad lampa här och nu är det igång. Vet inte vad jag skall ha det till så alla idéer är välkomna
-
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Ja jag postade ju en liten filmsnutt för nån vecka sedan av min mandarin som mumsade på lite hummerägg, så jag tänkte man skulle göra en liten mer djupgående tråd. Detta var faktiskt min mantis gammla akvarium innan han dog i fjol, så den har stått och puttrat i några år nu. - 43 Liter standard helglasakvarium.- 50w AquaEl doppvärmare - Hydor Koralia Nano 900 stream pump - Hagen-Glo 2x39w T5HO fixtur som delas med ett annat 43 liters brevid. - Sylvania Aquastar 10000k - Hagen Marine-Glo Första man kanske reagerar på är akvariets storlek, då det i många år har påståtts att dom behöver jättestora kar med dussinvist kilo av levande sten. Men jag har gjort en h…
-
- 53 svar
- 12,7k visningar
-
-
Det har nu satts upp ytterligare ett kar där hemma. Denna gång är det ett Mollyhotell som blivit vattenfyllt. Hela tanken med karet var väl främst att husera diverse LPS, skivor och zoas. I karet har jag placerat en 3-stegs fraggylla som jag byggt av fraggraster. Ingen sand, eller LS (mer än det som koraller sitter fast på) Karet körs oxå skummarlöst då skummaren levde satan och passerade mitt stora kar i ljudvolum. Och så kan vi inte ha det. Frågan är om det är lugnt att köra skummarlöst? Sen är det ju det där med belysning, orginalbelysningen består av ett PL rör på hela 24w!. Vilket inte är så mycket att hurra för. Frågan är hur man bör gå vidare i det fallet. Skall d…
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
Det här projektet har varit igång sen 10 september 2016, exklusive en ettårig förstudie i ett pico där jag testade funktionaliteten. Mitt tredje salta akvarium. För ca ett år sen tappade jag intresse för mitt 270liters revakvarium, intresset har åkt lite berg och dalbana sen dess. Men jag ville inte lämna hobbyn helt... I den första boken jag läste i ämnet, ”Korallrevsakvaristik för nybörjare”, stod det att det behöver inte vara vare sig krångligt eller dyrt att ha saltvattensakvarium. Fyra år, tiotusentals kronor och hundra bedrövelser senare känns de orden lite som ett hån. Men det har väckt en undran hos mig om det finns någon sanning i det, om det k a …
-
Nu är mitt 80 liters kar tömt och levande sten, koraller och mina 3 sista turbosniglar flyttade till ett mindre, tänkte börja fylla på 80 liters karet igen i morgon, hur lång tid bör jag vänta innan jag flyttar tillbaka allt igen ?
-
-
- 13 svar
- 2,1k visningar
-
-
Tänkte starta en tråd om mitt Red Sea Max Nano. Akvariet har varit igång sedan 2år tillbaka med lite olika inriktning. Jag använder det för att ha koraller i som inte kommer till sin fulla rätt i min större burk Jag använder bara orginalutrustningen har ingen extra cirkulationspump. Doserar Tropic Marin Carbocalcium för att hålla KH och Ca på en stabil nivå med doserpump, magnesium doserars manuellt vid behov. Sen byter jag 10 liter vatten i veckan, thats it! Levande Fisk: * 2st Clownfiskar * 1st Centropyge argi * 1st Flasher wrasse Dvärgkejsaren och wrassen kommer få flytta in i den större burken nä…
-
-
- 19 svar
- 4,4k visningar
-
-
http://www.modularled.ca/red-sea-max-250-ecoxotic-kit/ Stefan
-
- 8 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hade ett 96-liters fraggkar som hade gått I graven och blivit ett saltvattenskärr. Rensade ut den gamla sanden och algerna, och lät rensa stenarna under ett par månader, inför en omstart. Ursprungligen var tanken att jag skulle bara få plats med överblivna Euphyllia-huvuden, men när jag skulle beställa en algskrapa hos Företagsakvarium, såg jag att man hade en Mantis på lager, så vipps, har jag plötsligt blivit mantis-pappa igen. Från vad jag kan avgöra så verkan han vara av arten 'Gonodactylaceus falcatus'. Livlig liten rackare också. När ombudet ringde på dörren hade man noterat att paketet var vattenskadad, och det visade sig att ha…
-
-
- 14 svar
- 2k visningar
- 2 följare
-
-
Hej alla glada akvarister! Ända sedan jag startade med akvariehobbyn för över 10 år sedan har drömmen varit ett eget saltvattensakvarium. Jag har haft ett längre uppehåll ifrån akvaristiken även om det under senare månader legat och grott i bakhuvudet att man skulle starta upp hobbyn igen. Sagt och gjort, i helgen inköptes ett Juwel Lido (120 liter) som skall omvandlas till ett saltvattenskar. Av bekvämlighetsskäl har jag valt att inte använda mig av en sump utan att försöka hålla det så enkelt som möjligt (vi får väl se hur det går med den saken då projekt har en tendens att spåra ur ). Tanken med denna forumtråd är att gå igenom de steg jag som total nybörjare går igeno…
-
- 28 svar
- 7,6k visningar
-
-
"Nemo" har jag haft ganska länge, ett år kanske och den rosa bubbeltip anemonen har jag kanske haft i 4 månader. Nemo har aldrig varit i anemonen utan alltid hållit sig bredvid, under eller ett bra stycke därifrån. Igår så var han i anemonen och sedan dess så lämnar han anemonen bara när det vankas mat! Hur kommer det sig att det dröjde så länge innan den fann sin plats?
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan! Efter många års drömmande av ett saltvattensakvarium så har jag nu äntligen bestämt mig för att det är dags! jag håller just nu på och pluggar om nitrifikationsprocessen (känns som att det är grund som är viktig att ha kunskap om). Det akvarium jag bestämt mig för är Red sea nano max 75L, då jag bor i lägenhet så känns det som att det är den storleken jag kan ha, möjligtvis nånstans mellan 100-200L när jag känner för en upgrade. Så, är det någon som har bra erfarenhet av detta kar så kom gärna med tips! Är det något jag ska byta ut av det som följer med tex? En till grej, hur fasiken gör ni som bor i lägenhet med vatten? Kör…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Så, nu får det börja bli dags att starta en egen tråd för att ha koll på vad som hänt. För en månad sen ungefär så köpte jag en begagnad RSM130D inkl levande och allt. Den flytten tog ett bra tag och jag fick hjälp av en arbetskamrat att frakta och bära sakerna, hade aldrig gått annars. Fördelen med begagnat är att jag då kunde börja direkt, och behövde inte köra in karet. Sen blev det ett väldigt bra pris också, mycket valuta för pengarna. Nackdelen är att karet var rätt gammalt och saker hade börjat gå sönder. Jag har fått byta både skummare och returpump, men mer om det tekniska i en annan post senare när jag väl fått igång allt som jag tänkt det. Det har varit ett him…
-
- 4 svar
- 2k visningar
-
-
Hallå, har nog inte presenterat mig något vidare på forumet förut men har hållt på med saltvatten några år möjligen allt började runt 2007/2008, lurkat i djupet här sen dess och läst på en massa med nyttig info. Jag har sedan dess rullat ett Clownhotell på 58l det snurrar på ännu men råkade komma över ett RSM 130 till ett ordentligt bra pris vilket såklart skapade en sorts nytändning. Detta var i samband med att jag flyttade, problemet med priset var att det tvunget skulle följa med en Drakfisk (Mer om den senare), så nu sitter jag med två kar. Ett varav mitt gamla Clownpar huserar med i stort sett bara levande sten sand och varandra. Det andra med mestadels mjukkoraller …
-
- 52 svar
- 8,8k visningar
-