151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej o välkomna till mitt nya projekt. 'kuben' Mitt nya kub Akvarie är på ca 230L , 60*60 65Högt , sumpen är på 50*35 35hög Baksidan på kuben är borrad med tre hål , 2 hål för tyst avrining samt ett för returvattnet från sumpen. Dom 2 hålen för avriningen sitter i övre mitten i karet så det är limmat en glasbalkong för avriningen. Returhålet sitter i vänstra hörnet. Jag har klätt baksidan och 'balkongen' med vit slimline då jag återigen vill ha en bakgrund som jag kan jobba med precis som jag hade i rsmet. Tycker det ger bäst intryck i själva akvariet. Tekniken består till stor del dom prylar jag hade till rsmet men har fått komplitera med bla skummare och returpump. Skum…
-
-
- 1,9k svar
- 187,1k visningar
- 3 followers
-
-
Så var man igång igen. Nu på planeringsstadiet. Jag har funderat lite och vill denna gång ha ett mindre akvarium - runt 250 - 350 liter. Lite lägre än innan och betydligt mer lättskött. Samtidigt skall det vara en liten experimentbänk för att hålla intresset uppe under en längre tid. Jag har tittat på en del färdiga lösningar men kommer nog att arbeta mot en specialbeställning på en hel möbel. Projektet kommer att ta tid att bygga upp så det är inte säkert att det är vatten i det före sommaren. Klart är att jag också kommer att konstruera det så att flera olika tekniker går att använda. denna gång kommer jag arbeta med skummare - förhoppningsvis löser jag det ganska snabb…
-
-
- 1,2k svar
- 173,9k visningar
- 10 followers
-
-
Hej! Har under flera år besökt saltvattensuiden och tänkte nu presentera mig. Mitt namn är Petter. Omkring år 2000 började jag med sötvattensakvarier, först med inriktning på malar och sedan övergick jag till Malawi-ciklider. Som mest hade jag samtidigt fyra sötvattensakvarier av varierande storlek. December 2010 skaffade jag mitt första saltvattensakvarium ett Red Sea 130D och strax därefter såldes samtliga sötvattensakvarier. I slutet av september startade jag upp ett något större saltvattensakvarium, ett Akvastabil Mark II 275 liters (100 x 50 x 55 cm). Här under tänkte jag presentera karet som det är i dag. Tekniken är enkel och består av: JAD WG-524 skummare Eheim U…
-
-
- 1,1k svar
- 146,1k visningar
- 2 followers
-
-
Så mina vänner som jag längtat efter detta,nu är det äntligen dags att börja vattenfylla till helgen.Karet är på ca 360l och optiwhite glas på 3 sidor,sump på ca 100 l och plats för ca 30 l osmos.2 st Razor maxspect 120 16000k får stå för belysning,20 w Ruval uvc,skummaren är också en Ruwal.1st Polario ml10 och 1 st Tunze 6055 får stå för cirkulationen och 1 st Tunze osmolator hjälper till med påfyllning.Tänker köpa doserpump längre fram också,botten kommer att bestå av finkornig vit sand är det tänkt.Tack till alla som tålmodigt hjälpt mig,att svara på mina många frågor! Hittade grenuttag på Biltema som såg bra ut provade att limma dem på varsin kortsida på ställningen s…
-
-
- 1,2k svar
- 127,3k visningar
- 2 followers
-
-
Hej Nu har jag börjat igen med ett nytt kar. Har ju tidigare haft ett Percula 120 som jag sen uppgraderade till 860liter. Jag sålde av alla saltgrejer för ca 18 månader sedan då det tog för mycket plats och tid. Men stod bara ut ett drygt år innan jag i somras skaffade mig ett nytt igen. (Efter godkännande från regeringen ) Det nya karet är på ca 280 liter med en sump om 112 liter. EDIT 07-03-29 på Addos önskan: Diskussion avseende den nya uppgraderingen börjar här https://www.saltvattensguiden.se/foru...=13135&page=20
-
-
- 767 svar
- 101,5k visningar
- 5 followers
-
-
Nästan ett år klarade jag mig ifrån att uppgradera. Denna burk kommer ha samma inriktning som mitt första nano, nämligen SPS. Och nu mer mot Acropora än Seriatopora. Lite Acanthastrea kommer nog komma in med. En hel del fisk hoppas jag kunna hålla med. Min största önskan är att hitta en C. Acanthops & C. Loricula som är snäll mot andra fiskar & koraller. Jag kommer köra med sand & levande sten i detta kar. Det är mindre jobb att dammsuga sanden vid varje vattenbyte än att hålla glasbottnen ren från alger. Karet är 100x50x45 Bänken är en Akvastabil Effectline Mark II Sumpen är 112L MP från Hornbach med 28 liter avdelat för ATO Avrinningen blir klassisk Herbie …
-
- 756 svar
- 92,2k visningar
- 5 followers
-
-
Har nu börjat få ordning på mitt nya kar. Jag var ner till Båstad och köpte Gamekeepers akvarium. Med på resan var Jarre64 och Gordan. Vi övernattade i Krille55:s sommarstuga och hade en trevlig kväll där. Tack Krille. Karet är på 340 liter. Det känns lite lagom stort. Jag har ikväll lagt i sista påsen med levande sand så det är lite grumligt.
-
-
- 773 svar
- 89,4k visningar
- 4 followers
-
-
Eftersom jag är tillbaka efter en tids frånvarande från SG och mycket har hänt med mina akvarium så tänkte jag berätta vad. Jag Rev ner mitt 828L revkar och gjorde ett FOWLR av det istället och korallerna som jag behöll flyttade jag till 600L karet, så nu är 600L karet ett korallkar istället och i samma veva så bytte jag ut mina MH mot T5. Båda karen belyses nu av T5. Teknik 828L FOWLR Mått: 230x60x60, Sump 55x53x60. Belysning: Två 3x39w T5 och ett T8 58w. Skummare: AM Turboflotor 5000 single. Cirkulation: Aqua bee UP3000. Returpump: AN New Jet 3000. Overflowbox: Shuran. UVC: Deltec 39w. Filter: Zeolith och Vodka doseras med en Grotech doseringspump. Osmolator: DIY. Fisk:…
-
-
- 504 svar
- 82,3k visningar
- 2 followers
-
-
Tänkte starta en tråd om mitt bygge på mitt nya 375 liters kar. Beställde karet för en vecka sedan och det kom idag Jag kommer bygga på detta ett tag framöver och kommer updatera denna tråd med bilder och info om byget Två 250 watt e40 sockel Mh armaturer är inköpta sen några veckor tillbaka. Kom gärna med komentarer om vad jag kan göra bättre mm Teknik: 375 liters aqualel är inköpt 2*250 watt e40 MH är inköpt Skummare kommer bli en Deltec APF 600 Returpump kommer från sumpen blir nog en AS new-jet 3000 Cirkulationen kommer bestå av en Tunze turbelle streamer 12 kit med singelcontroller som ska täcka hela framsidan på karet, bakom stenar och på ytan kommer delvis retur…
-
- 886 svar
- 81,8k visningar
- 3 followers
-
-
Hej igen Då var det dax att igen, här kommer lite info och bilder på hur det ser ut nu. Karet är ett special 310 med måtten 125x55x45 med det mesta hemmabyggt och karet har varit igång ca 7 år. Fokus för mig är att ha ett kar med så mycket olika livsformer och färger som möjligt. Jag byter gärna fraggar och tar gärna emot besök, välkomna! Lite fakta: Salt: TM pro reef Preparat: Phols jod Kalkreaktor: korallgrus + ca 10% magnesiumgrus Mätvärden: Ca = 440 Mg = 1450 Nitrat = 0,2 Fosfat = 0,0 KH = 11 Si = 0,0 Belysning 2x150 14000k coral vue, 9 tim 1x250 10 000 reef lux, 3 tim 2x36 osram 67, 12 tim Ha det! //Tomas.
-
- 432 svar
- 81,1k visningar
- 6 followers
-
-
Efter ett knappt år med mitt stora 750-liters system så har det bli dags att trappa ner, både på storlek och på tiden jag lägger på mitt kar. Beslutet är taget efter många veckors fundering och det bottnar i att vår son växer upp och tar sin tid och jag får mer att göra på jobb vilket resulterar i längre arbetsdagar så ofta jag vill, vilket iofs är positivt rent ekonomiskt, men det tar också energi från tiden med karet. Allt är i princip sålt nu av hårdvaran, det kvarstår i princip all sten och de flesta korallerna, en del kommer att flytta med det gamla karet till nya ägaren. Om karet: Tanken med det nya karet är att köra det så enkelt och självgående som jag gjort förut…
-
-
- 522 svar
- 75,8k visningar
- 1 follower
-
-
Eftersom jag råkade ut för en "liten" olycka, blev jag tvungen att montera ner mitt tidigare/första akvarium. Tråkigt som f... men men.... Istället för att gnälla får jag helt enkelt bita ihop och starta om på nytt. Akvariumet är tänkt att fungera så underhållsfritt och smärtsamt som möjligt. Jag har tänkt mig allt i ett slutet system, dvs all vatten teknik är i burken. Alltså ingen rördragning, filtrering eller vattenteknik runt eller utanför burken. Blir förmodligen ett 60dX70hX100L(cm) akvarium med inbyggd sump och osmosvatten avdelning. Anledningen till höjden är att jag tänkt köra med 10-15cm DSB, tyckte det fungerade kanon i sumpen och tänkte därför köra det i bur…
-
-
- 508 svar
- 72,8k visningar
- 2 followers
-
-
Gjorde som sagt ett inpulsköp i veckan och fich hem det nya karet. Det blev ett Percula 90 komplett med BTN bakgrund RedSea. Detta kar känns gör bra då allt är inbyggt och snyggt gjort. Karet i sig får stå i "skamvrån" innan sötvattnet blir sålt och gör plats för detta istället:ler: Då bakgrunden fortfarande är lös så funderar jag hur man limmar den bäst. Den är nämligen för "kort" så måste limma dit en sak under så den kommer upp en bit eller skall man ha den som den är och då hällre ha ett skydd i överkant Det rör sig om ca 4cm för kort
-
- 451 svar
- 69,4k visningar
- 3 followers
-
-
Hej! Nu har jag börjat planera mitt nya "ELOS" kar på 446 L + sump. Det är första gången jag bygger något sådant här så det ska bli riktigt kul! Karet kommer att få måtten 120x62x60 = 446 L Som det ser ut nu så ska jag bygga en bänk passande till detta kar, som utseendemässigt liknar Jakens burk med högblanka luckor. Karet skall beställas med optiwhiterutor på 2 eller tre sidor... Här behöver jag hjälp att bestämma mig. (Karet kommer att stå i ett hörn, men placeringen kan i framtiden komma att ändras.) Det kommer att finnas en ytavrinningskammare i högra bakre hörnet. Orsaken till det lite udda måttet på karet är att jag till skåpet tänkt använda 60 cm luckor på sidorna …
-
- 630 svar
- 69,1k visningar
- 3 followers
-
-
Sedan 4 veckor tillbaka är mitt nya kar igång, en kub där måttet är 65 cm på alla håll. Bänken Tillverkad av 19 mm spånskiva, grundmålad och spacklad ett antal gånger, därefter målad med svart oljefärg. 2 stycken dörrar samt list/ram upp och nertill på akvariet kommer jag att bygga när jag får tid. Akvariet 65x65x65 i 8 mm glas och svart silikon. Det levererades med täckglas men eftersom jag inte kommer att använda dem så skar jag bort glasremsorna de vilade på. Inredning Korall grus i storleken 1-3 mm över hela botten med en tjocklek på ca 2-3 cm. Ca 5 kilo döda stenar som jag byggt vidare på. Ca 35 k LS. Teknik 2 stycken Hydor Koralia 3, totalt 6 400 liter i timmen. 1 s…
-
-
- 514 svar
- 67,4k visningar
- 5 followers
-
-
Så äntligen har jag fått mina nya invånare efter ett halvårs planerande. Tröttnade i våras på att ha fisksoppa med bara en fisk av varje art och bestämde mig för att hitta på något nytt kul. Bestämde mig efter mycket funderande att köra ett rent artakvarium och efter mycket läsande beslutade jag mig för att göra ett vågat försök att ha en hel grupp med elddvärgkejsare (C. Loriculus). Enligt literaturen ska det vara svårt att hålla många elddvärgkejsare i samma kar, men jag bestämde mig ändå för att göra ett försök. Jag sålde alla mina fiskar förutom den elddvärgkejsaren jag redan hade sedan ett år tillbaka. Då färgerna och teckingen skiljer sig beroende på var de…
-
- 305 svar
- 64,3k visningar
- 3 followers
-
-
Jag har haft sötvattensakvarium flera gånger i mitt liv och saltvattensakvarium har alltid varit en fascination som tyvärr har fått hålla sig till att vara en dröm pga olika anledningar... TILLS NU! Har läst på om saltvattenakvarium i över ett år nu. Allt från både böcker till internet, men mestadels internet. Det känns som det mesta jag läser från och med nu är mest repetition så nu behöver jag lite "field experience" också . Vet inte hur många gånger min sambo frågat mig vad det är jag gör vid datorn och mitt svar är "pluggar". Bilden nedan visar böckerna jag pluggat på i ordning när jag köpte dem. Den första fick jag som tack för hjälpen när jag hjälpte min sambos far…
-
-
- 493 svar
- 62,6k visningar
- 1 follower
-
-
Efter att ha lagt ner all akvaristik för ca åtta år sedan så började jag med lite rovfiskar igen för ca tre år sedan och nu har suget efter att dra igång ett saltkar återigen infunnit sig. Jag tänker att jag uppdaterar tråden allt eftersom saker och ting tar form samt för att ställa lite frågor då jag insett att den tekniska biten av hobbyn har hunnit rätt långt sen jag la av. Planerna för karet är att det kommer huvudsakligen bli ett SPS kar med en och annan fisk samt tridacna-mussla. Jag insåg att jag har lite bråte liggandes nere hos föräldrarna i Skåne, iaf minst en Deltec MC500 så det får bli vad jag inledningsvis kör som skummare. Karet …
-
-
- 415 svar
- 60,9k visningar
- 7 followers
-
-
Hej. Har nu börjat fylla upp mitt nya akvarie som är med inner mått 150x70x50 för den totala vattenvolymen = 525 liter. Glaset är i optiwhite med fina maskinslipade kanter. Sumpen är en stor sak med plats för fraggdel med total storlek på 140x60 med en sötvattensdel med avskärmning på 20cm. volymen på sumpen med ett djup av 21cm blir 150 liter. Fragg delen blir hela främre halvan av sumpen på en yta av 100x30 ca. Belysning dit har jag inte brytt mig om än. Detta gör att totalstorleken på akvariet blir på ca 675 liter. Akvariet har ingen box inuti utan den är limman som en balkonglåda utanpå. Väldigt fiffigt. Sumpen är i samma linje som balkonglådan så rören ner kan gå s…
-
-
- 560 svar
- 60,6k visningar
- 2 followers
-
-
Har precis beställt ett RSM 250 från Triton som jag kommer att hämta under nästa vecka. Tänkte under denna tråd lägga ut lite bilder och även ställa en del frågor som ni på forumet säkert kan svara på. Detta är mitt första saltvattensakvarium. Det jag redan nu har inhandlat är en PicoBello OSMOS + Silikatfilter: Salt: Sand: Fick info om att 2 påsar av detta skulle räcka för mitt kar. Verkar lite lite men jag kan ju ha fel. Refraktometer: Plus tester för Alkanitet, Fosfat, Nitrit & Nitrat. Trodde jag skulle behöva pH och Ammoniak också men det skulle inte behövas (?) Jag har även beställt Dr Tim's Nitrifying bacteria och en dubbel TDS-mätare från Drakfisken. Här …
-
- 539 svar
- 59,7k visningar
- 2 followers
-
-
Jag startar en ny tråd med mitt revkar. Jag började med saltvatten 2006 och då medett Juwel kar på 250 liter. Jag köptenågra Occelaris clowner, Scopa kirurg och segelfenskirurg bland annat. Läderkoraller och en anemon blev mina val påkorallfronten. Ljuset jag hade var inte så bra och eftersom min erfarenhet varnoll så startade jag försiktigt. Åren har rullat på och erfarenheten likaså. Idag har jag ett betydligt mer avancerat rev. Teknik: MCE 600 external skimmer som hänger på akvariet. Jaghar fosfat remover och kol i skummaren. Tre stycken styrbara Hongkong pumpar och en Seio pump medintervall. En ramp med 6*80w T5 rör iolika ljusspektra. 2*250W mH i en ramp,1400…
-
- 532 svar
- 58,7k visningar
-
-
Efter fyra års frånvaro från saltvattenshobbyn är det dags att starta upp ett nytt akvarium igen. Att bo i skogen med allt vad det innebär i form av strömavbrott så fort det blåser lite rejält gjorde att vi kroknade förra gången. Nu har vi löst det problemet med ett helautomatiskt dieseldrivet elverk som kan försörja hela huset med el vid avbrott. Detta var en förutsättning för att vi skulle kunna hålla på med akvariehobby på annat än slöjstjärtsnivå. Efter några veckors funderande och kollande på Blocket och SG-annonser har det sorterats ut vad som var intressant. Valet föll på någon av modellerna från Red Sea. Jag började fundera på RS REEFER 170, fo…
-
-
- 527 svar
- 58,2k visningar
-
-
idag är det party party party!! igår var det inofficiellt smyginvigning av nya karet,det slabbbades med vatten lavades stenar fångades fisk och sist men inte minst . vi förberedde inför den stora galakvällen i kväll. nu ska sista literna vatten i karet och sumpen sättas igång sedan blir det konfettiregn från balkongen jordgubbar och champagne till alla på invigninsfesten:partyparty och javisst ja KARET är ett begagnat kub kar med måtten 65x65x65 med sump som har ägts en gång av laggeman och om hur det såg ut då kan ni läsa här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19286 jag köpte det för ett par veckor sedan och är tredje tredje ägaren TEKNIK BELYSNING…
-
- 378 svar
- 57,9k visningar
-
-
Hej Är egentligen en sötvattenskille som i många år haft diverse kar med diskus, L-malar, apistogrammor mm. Detta är något jag kommer fortsätta med, men känner att jag även vill testa salt, då flera affärer i staden börjar ha lite utbud. Jag har knappt lämnat startgroparna men har börjat köpa lite utrustning för detta kar, ett ocean basic 248 liter med måtten L110xB45xH50. Tanken är att jag ska använda denna tråd för att lufta diverse nybörjarfrågor. Läser in mig på mycket just nu och tålamod är nog det viktigaste jag lärt mig än så länge. Men detta är ju inget nytt inom akvariehobbyn. Just nu byggs det en bänk till karet, kommer lämna utrymme under om jag i framtiden vil…
-
-
- 446 svar
- 56k visningar
- 4 followers
-
-