Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Hi all, I'm an Aussi from Cairns living in Sweden. I had a reef tank when I was a kid, but that was 20 years ago. I figure its time to dive back into the hobby. I'm keen to get into it, but I have very little knowledge on the topic, so I'm likely about to make many noob mistakes along the way. I thought the best way to learn from others would be to keep in touch with my local forum. I'm hoping that this reef keeping community may save me from walking into obvious mistakes, and give me suggestions as I blindly stumble through the early stages of learning this complex and exciting hobby. Attached below are my aspirations and some of my initial plans, all be it j…

2. Started by Levi,

Hi all, Below is a video of my SPS floating reef. I was planning to upgrade to a bigger tank in time for my FoxFace to grow into it, but then life got in the way of the upgrade. I wanted to introduce the tank here to see if perhaps someone can find a new home for the FoxFace. I'm happy to give him/her away, or swap for any little critter or coral that would be happy in my tank. I have an advertisement in the buy-sell category, but have had no luck finding a home for him/her so far. I'm also keen to learn more from the community as I plan to step up to a bigger tank (new project incoming). I'm also essentially a newbie, this is my first tank. But I've ha…

• 1 svar
    • 328 visningar
  3. Started by Vetekli,

Har inte haft så mycket intresse för akvariet den senaste tiden så bestämde mig för att göra en omstart. Detta var mitt första kar så gjorde många misstag och lärde mig mycket. Det tog dock över ett halvår från att jag tömde akvariet (flyttade över levande jag ville ha kvar till ett annat tillfälligt) till att det är uppe och snurrar igen. Akvariet är ett 300 liters optiwhite från Imazo som står på en bänk av Juwel. Har ingen sump så all utrustning är i karet. Kommer dock bygga något liknande en sump av akryl som jag kommer ha i karet är det tänkt, är väl liknande lösning som det som brukar kallas AIO, fast min kommer gå att plocka ur akvariet. Ska försöka gö…

• Gilla
      • Tack
    • 17 svar
    • 1,9k visningar
  4. Started by Flurpen,

Hej hej, Sådär ja, efter mer än tio år på torrsidan är det dags för mig att starta upp ett nytt salt projekt! Jag började med lite sötvatten 2008, ett 112-liters från Hornbach om jag inte minns fel, med lite blandat i. Efter mitt första besök i sydostasien växte min nyfikenhet avseende havslevande organismer och fick även upp ögonen för att det faktiskt går att hålla dessa i akvarium, kanske till och med hemma hos mig. Drog igång ett saltkar 2009 och var fast direkt, uppgraderade sedermera till ett 720-liters ramakvarium med sump. Tyvärr beslöt jag att lägga ner helt till följd av en separation och efterföljande flytt. Har funderat ti…

• Tack
      • Gilla
    • 33 svar
    • 2,4k visningar
  5. Nu är det snart dags att sätta upp min Red Sea reefer 300 G2 som beställdes för ett par veckor sedan. Beräknad leveranstid är om 1-3 veckor. Redan uppe och snurrar är mitt korallkarantänskar, ett optiwhite 80x35x35 som jag köpte begagnat för en spottstyver. Där körs just nu en blandning av lps och mjukisar med ett par sps bara för att visa min egen hubris. Alla mina lägre djur går också igenom karantänen innan de får hamna i reefern. 5 fiskar delar nu plats i ett temporärt 50 liters akvarium. Det var ju egentligen inte meningen att de skulle bli så många på en gång innan det riktiga akvariet är på plats men fick ju ta över dem från en annan som sku…

6. Started by FRG,

Startade mitt akvarium för cirka 2 månader sen. Hade från början levande sten 65 kg och har helt i vattnet red sea koralline och algea managment. 2 veckor sen började jag flytta in 6 snäckor 1 sjöborre 1 kloräka. I söndags har jag flyttat in mjuka koraller o 2 clowner, 2 dansel, 1 räka, 6 snäckor och 3 eremitkrabba då startade jag skumamaren. Har inte bytt vatten än pga finns ingen salt i Eskilstuna och har inte heller utrustning för att mäta vattensvärdet (beställt dem idag). kommer att starta media reaktorn snart.

7. Startar upp en burk hos tjejen eftersom jag ändå är här mycket och flyttar över det mesta av levande hemifrån efter att prick karantänen är över. Blev full satsning eftersom det är svårt att hitta beggat på vintern. Kommer köra core 7 och ghl director. Kul att dra igång ett lite större igen men verkligen krångligt när man inte känner nån bärhjälp på plats (det löste sig med hjälp av matleverantören från Fodora 😅👍)

8. Started by Johan,

Hej Som ny på guiden så tänkte jag presentera mitt akvarium,och framför allt tacka Matihas H som hjälp mig att starta upp detta underbara revkar. Jag låter bilderna tala, så nog skrivet! Tar gärna emot feedback om det är något att tillägga.

9. Started by jjonaas1,

Nytt kar. 😅 Tänkte det kunde vara kul att starta en tråd här med karet så man kan bolla lite tankar och ideer. Det känns lite som att börja om från 0 när man byter kar, men jag tröttnade lite på helglasakvariet utan bra möjlighet till filtrering, skummning och ytavrinning. Kom över detta akvariet för någon månad sen beggat och kunde inte motstå. Passade perfekt här hemma 🙂 Känns bra med plats för en lite rejälare skummare, massa filtermedia och ytavrinning. Sen att det är större är ju också ett plus. Startade detta med 50/50 död och levande sten, så jag kunde försöka mig på lite aquascaping. Förra veckan stängde jag ner mitt gamla och fl…

10. Started by Svemar,

Hade egentligen inte tänkt att göra en tråd om det här karet, men va fan, det är ju lite roligt oxå.... Har haft ett antal års uppehåll från hobbyn nu, pga resande jobb och skilsmässa, men nu klarar jag inte av det längre, utan har dragit igång ett litet kar som tanken är att ska vara väldigt low-maintenance. Mjukisar, nån lps och på sin höjd nån monti. Sen brukar ju det kunna urarta rätt fort om jag känner mig själv, men det är i alla fall tanken... Ett Red Sea Reefer 200XL hittade jag beggat, och det passar kanon. Bubble Magus Curve 5 skummare (lite stor egentligen. Ligger aningen under miniminivån på vatten i specen då den står i sumpen, me…

11. Started by Tarven,

Här är mitt kar - Waterbox peninsula 705 liters (total med sump). Tanken var att ha det som rumsdelare, men det tog över hela rummet så det fick ställas mot väggen istället. Levande sten, SPS, LPS och lite GSP...och ett 15 tal firrar. Belysning Radion + orphek OR3. Sump med filtersockor och vadd, refugium med chaeto, Maxspect skummare, Apex + trident och doserar ATI essentials pro. Har en hel del oönskade glasrosor, men har precis släppt loss ett gäng hungriga Berghia sniglar som jag hoppas sätta tänderna i glasros-buffén som är framdukad;-)

12. Started by ronny h,

Hej, Har nu bytt ut mitt gamla 720 liters akvarium, som jag köpte begagnat för över 25 år sen, till ett 720 lites Akva Stabil 720 Move. Har satt upp kabelkanaler på baksidan av akvariet, i dessa ligger alla grendosor, transformatorer och kablar. Har installerat ny sump, nitrat reaktor, calcium reaktor, rowaphos reaktor, kalkwasser reaktor mm. I högra skåpet har jag en ups, apex datorn, router som sköter wiffi mm. Ups'en går bara till returpumpen, apex, routern och nitrat reaktorns matning. Till höger om akvariet har jag en byrå med Alkatronic och Mastertronic. Det var mer än lite jobbigt att flytta alla korallerna från det gamla 720 liters a…

13. Started by Bekolsyra,

Nu har karet tuffat ett tag och jag är sugen på att dela med mig. Hade sedan ett tag tillbaka ett ombyggt blenny, jag kände att allt var tajt och utrymmet otillräckligt, därför så slog jag till på större i samma ögonblick som sambon sa ja;) Jag tänker att en bild säger mer än tusen ord, så räkna bilderna! Utrustning: Belysning: Maxspect jump blue x2 Cirkulation: Jebao SLW 10 x2 Maxspect MJ-GF2K Skummare: Bubble Magus Z8 Returpump: Jebao MCD 3500 Övrigt: Tunze refugium lampa Aqua Medic reefdoser för All For Reef Blau fan med temperaturgivare

14. Started by Jois,

Hej! Efter många och långa funderingar har jag äntligen beställt ett nytt kar. Fick ett gäng offerter från ett par olika tillverkare. Men det är sjukt svårt. Och dyrt. Hur som, så landade det i ett Peninsulakar från Waterbox. Snyggt, stilrent och det kommer passa bra med resten av hemmet. 19mm glas, rimless och totalt 705 liter i systemet. 😍 Det svåra är att hitta hårdvaran till karet.... Karet ska bestyckas med: 3 st Kessil A360 X blue tuna. 2 st Mp40 Ecotech. NYOS Quantum skummare. Vi ses!

15. Started by Petter N,

Tänkte starta en ny tråd om mitt nya akvarium. Jag har införskaffat ett Red Sea Reefer XXL 625 liter med belysning i form av tre Aqua Illumination Hydra 26HD. Visningstanken är 1,5 meter lång och rymmer 502 liter medan sumpen rymmer 123 liter. Sumpen har en avdelare som gör att jag kan ha ett refugium. Jag fyllde vatten i akvariet igår och det verkar fungera ok. Bilder kommer så småningom. Jag köpte lite extra levande sten från min lokala handlare. Stenen har legat i deras visningsakvarium. Jag har sedan haft den i mitt karantänsakvarium. När jag skulle lägga ner den i det nya akvariet så jag en ganska stor mask. Jag tog stenen och hällde sötvatten i hålet dä…

16. Started by Stahre,

Jag hade ett saltvattens akvarium för ca 10år sen, ett 90L nano. Har sedan dess länge varit sugen på att dra igång igen. Jag kom över ett begagnat Red Sea C250 Max till ett bra pris. Jag tänkte jag skulle dokumentera allt här. Jag kommer att specificera alla detaljer i nästa inlägg. Men här kommer några bilder från uppstarten.

• Gilla
    • 3 svar
    • 426 visningar
  17. Started by JohnL,

Hej, Efter att ha sett alla fina akvarier här på SG blev jag sugen på och köra en nystart, så för ca 6 månader sen köpte jag ett Aqua Medic Armatus 400 Lagoon på Aquariatech för att köra LPS och "Softisar" - det blev inte så utan hamnade i SPS träsket istället 🙂 Akvariet är fortfarande under inkörning - Coraroc-sten är ca 4 månader nu och det börjar komma kalkalger. Skriver mer sen men laddar upp lite bilder

• Gilla
    • 8 svar
    • 896 visningar
  18. Started by kiwi11,

Efter en krasch i mitt waterbox Cube 20 så tröstade jag mig med ett Reefer 350g2. Det kommer bli mest SPS & då acropora men en & annan LPS kommer säkert att trilla in 🙃 Karet har tuffat på nu i 3 månader ungefär så har börjat fylla på med fraggar & lite fisk allt eftersom. KH & CA har börjat förbrukas så har precis börjat dosera 🙂 Teknik just nu: Ljus: 2st Reef factory medium blue Cirkulation: Maxspect gyre 330 cloud Retur: maxspect jump6k Rullfilter: Reef factory smart roll S Doserpump: Reef factory x4 Skummare: Deltec 600i UV: deltec 39w Värmen styrs även den av Reef Fac…

• Gilla
    • 13 svar
    • 941 visningar
  19. Started by mikoto,

Det är dags att börja om på nytt, efter en viss väntetid så har mitt nya akvarium kommit från Polen. Det beställdes från Akwarium Szczecin och blev väldigt fint. Bänken byggde jag själv. Tanken är ett ganska enkelt akvarium med fokus på mjukkoraller då det är de jag gillar mest, jag ska försöka ha lite mindre radikala tankar den här gången och försöka följa Lasses metod för uppstart och skötsel. Så ingen sprängsten eller spännande frigolitbakgrunder... Men jag kommer köra på med Metallhalogen så länge jag orkar, trots en viss herres retliga kommentarer om saken. Det är fortfarande den bästa ljuskällan tycker jag. Definitivt betraktningsmässigt. …

• Ledsen
      • Tack
      • Haha
      • Gilla
    • 157 svar
    • 20,9k visningar
  20. Started by jjonaas1,

Här kommer lite bilder på "nya" karet. Ett waterbox 100,3 med total volym 387L Köpte karet begagnat och har gått i snart två år, gammal filtermedia och inkörda stenar. Jag är inte helt nöjd med scapingen än, men jag skulle vilja få bort alla discosoma och anemoner från den högra stenen och låta dom frodas på den vänstra stenkolonin istället. Har injecerat några discosomas och små rhodactis med ättika idag så vi får se om dom försvinner. På högersidan skulle jag vilja placera lite SPS och andra koraller Sitter även en stor fin rhodactis till höger som jag skulle vilja flytta, men det verkar lättare sagt än gjort. Försöker även bli av med lite …

21. Hej alla Entusiaster :-) Mitt första inlägg...dårå... Jag har ett digert intresse av biologi / ekologi / kemi....och när jag fick ett 570 liters akvarium med ställning...lite grejer och tipset att kolla in SVG....då vart jag "hooked".... Jag har inte bråttom utan jag vill läsa på ordentligt och frächa upp "bio-tänket" innan jag drar igång. Start efter semestern. Såå...Ambitioner är bra att ha....att förverkliga dom är svårare....tänkte först när jag började följa vad Lasse, Stig, JonasRoman, å många fler skrev...tänkte jag att vad har jag gett mig in i....men efter ett par månaders "skuggtillvaro" börjar jag så smått förstå en det ena å än det a…

22. Started by Christian_N,

Äntligen!! Nu är det på gång! Efter att ha införskaffat skummare (Coral Box D700), returpump (Jebao DCP-8000) och väntar på belysningen som är beställd (Coral Box Moon LED) så är karet med Rollermat inkluderat hämtat efter en resa tur o retur till Norrköping, vilket tog en hel dag men definitivt värt det! Jag har nu gått från ett RSM 130 till ett RSM 250 och nu då till ett Reefer 450 med sump vilket är helt nytt för mig på fyra år. Men skönt att kunna få ner allt i sumpen istället för att ha det i ett trångt utrymme bak i karet som är svåråtkomligt. Just nu går jag och väntar på belysningen som beställdes för två veckor sen. Dessa borde dyka upp …

23. Betalade handpenning på karet i juli -22 fick det i februari -23 och nu när vi är inne i mars -23 så har jag äntligen fått upp karet med den "bestyckningen" jag eftersträvat. Återstår ju en hel del med justeringar, konfigureringar och påfyllning av inredning och djur men jag hoppas, och tror, att jag åtminstone kan städa upp kring karet i helgen. Tack alla ni som kommit med tips, råd och förslag när säljaren svek! Som sagt äntligen! 🙂 PS. Ni kan följa resan på https://www.facebook.com/aquakrezz DS.

24. Started by PBM:,

Äntligen så är jag på gång med det nya karet..efter Altan projekt o renovering av vardagsrum så börjar jag få lite tid över för det nya karet. ja det står iaf på plats det är ett Elos120, 340 liter och har måtten 120x57x60 l,b,h. Ska ordna till en MDF-skiva för att ha i botten i skåpet under veckan sedan så ska tekniken på plats. Inte så mycket mer just nu men jag är på G.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.