151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Nu så, för ett tag sedan stängde jag ner mitt hällkars akvarie på 80 liter. Planen är istället att flytta över det levande till ett nytt större akvarie där fler djur kan leva och jag kan anpassa det bättre till vad jag vill ha själv. Det största problemet just nu är att hitta en lösning för att kyla akvariet bra. Jag har använt fläktar här nere innan, det fungerar men jag skulle hellre vilja ha något tyngre att förlita mig på. Temperaturen i det här akvariet kommer vara ganska varm, men jag vill ha 18-20 grader helst. 16 vore drömmen men jag tror jag vill byta kar om jag ska ge mig på det målet mot ett helglas akvarium. Jag ska se vad för lösning jag kan komma på... Cirku…
-
Nu är det på rull men mycket kvar Har husserat 2 percula och 2 rörmaskar lite polyer o knappar. Är ca 15KG LS i ska i med mera och fixa en bättre scape. Botten Vanlig sand (sandlåda) med större korallkross som vart öven från filtret:P Nu har i fredags även lite koraller av modellen Euphyllia tror det är paradivisa. Tackar Mats för dessa Och LS kanon fina. Teknik 2 powerhead 1500L/h och 1000L/H Våt/torr filter med utavrinning munp 500L/H JAD WG-524 fick modda denna lite nu kommer inga microbubblor:) Belysning 3st 20W T8 isvita och 4 LED slingor på 100Cm 2blå 2vita Lite värden kommer här: Salt: 1,022 KH 10 Mg: 1230 ppm Calcium: 680 ppm Silikat, Si: 0 ppm Nitrit, NO2:…
-
Sådär, nu har jag äntligen bestämmt mig, ser ut som att jag antagligen blir kvar i denna lägenheten ett tag till och vill verkligen snygga till min nuvarande lösning som inte är så estetisk vacker direkt. Är några mått jag sitter och skissa på lite grann, enda jag egentligen bestämt är att det skall vara ~600-700liter, tycker det är en lagom storlek. Måtten jag tittar på är följande: 100x100x60 130x80x60 120x80x60 och kommer beställas ifrån Majornas Glas lokalt i göteborg. Bänken kommer byggas enligt den här videon: Riktigt smidig och relativt snygg enkel lösning som jag kommer klä med något snyggt.Till belysningen så ser det just nu ut som att jag kommer köra med Maxs…
-
- 177 svar
- 24,9k visningar
-
-
Har precis börjat få lite ordning igen efter uppgraderingen jag gjort under min semester. Är Marcus förra kar som jag nu placerat på min bänk samt pusslat in sumparna under =) Hoppas få bra snurr på sakerna så att djur och koraller kommer att trivas. Blir nästan ingen levande sten i karet utan blir tre stora revpelare samt någon sten. Levande sten kommer det däremot finnas en hel del i sumpen. Här är några bilder hur det sett ut veckan då karet varit igång.
-
- 45 svar
- 6k visningar
-
-
För någon månad sedan så hade jag tagit beslutet att lägga ner akvariehobbyn för ett tag och sälja allt levande och den mesta tekniken, men som jag skrev till Lagge så finns risk för återfall..... -Återfallet är redan här :-) Nu ska akvariehobbyn flytta in i finrummet. Jag köpte igår ett Juwel Rio 240, dvs ett kar med plan framruta och måtten 121x40x55cm. Då det är ett kar med boklaminat så ska det filmas med vit film. Även bänken kommer kläs med vita högblanka luckor. Troligen Ikea Abstrakt Till detta ska jag även i fortsättningen köra min Max-Spect 230 (80cm) Skummare KZ-small UV-Deltec 20w Returpump: Deltec 5052 (6000L) Hur avrinningslösningen kommer se ut är ännu vä…
-
- 85 svar
- 13,5k visningar
-
-
Hej! Det var tänkt att jag skulle göra en tråd om detta akvarium för länge sen, egentligen när vi började med att bygga möbeln men jag har inte riktigt haft lust faktiskt men nu känns det lite som att det faktiskt är på tiden speciellt när vi fyllt akvariet dessutom! Men akvariet är ett kubakvarium med måtten 85x85x65 vilket då gör den till 470L vilket är alldeles perfekt just nu. Akvariets avrinning ligger i mitten av akvariet med endast ett lite större hål borrat fast med två rör i ett (?).. Sumpen är på ca 50-60 liter som kommer uppgraderas med tiden men som just nu består av en skummare (ozon kopplad till den), doppvärmare och cirkulationspump. Vid sidan av finns det …
-
- 93 svar
- 13,1k visningar
-
-
Har under längre tid känt mig lite krasslig, först trodde jag det var någon förkylning eller infektion, men efter timmar framför datorn inser jag att jag har fått en allvarlig infektion av "saltvattens-smittan". Jag beslutar mig för att skicka in åtskilliga motioner till regeringen och med ett antal överklaganden fick jag äntligen ett beslut på att skaffa ytterligare ett kar (emot ett inköp av en DKNY-väska) Missade tyvärr några bra kandidater under säljes avdelningen men efter ett lyckosamt besök till Triton snubblade jag nästan bokstavligen på en 60x60x60 kub, borrad med 3st hål, 2 för avrinning och en för retur. Fick ett bra pris på den och behövde komplettera med lit…
-
-
- 36 svar
- 8,3k visningar
-
-
Hej nu har jag bokat ett kar på 160x60x60 (ej borrat) med överriningsbox, det skall hämtas hem i nästa vecka, Lite funderingar, planen är att ha en botten skiva behandla. och sedan lägga leca block, 3 i höjd, så det blir som 6 "ben" jag lägger leca blocken ner, staplar dem., sedan en MDF skiva, på det och karet där, skall man ha något mellan karet och skivan? vilken tjocklek är lämpligast på skivan? någon som kan rekomendera tjocklek på botten plattan? samt vilken storlek på sump skall man skaffa? är helt ny ang sump... //Morgan
-
- 17 svar
- 2k visningar
-
-
Nu har det blivit dags för uppgradering igen. Tillväxten i mitt 375l har varit över förväntan så utrymmet har minskat i rask takt. Det som är nytt nu är givetvis karet, bänk, sump och 3 revpelare som ska ersätta mycket av stenen som finns i visningsdelen idag. Resterande ska ligga i sumpen. Det kommer även tillkomma ett litet fraggkar som ska stå inne i bänken med en ledramp, ett diy som redan är påbörjat. I teknikväg är allt desamma. 3x maxspect 110w Cree Bubble Magus 150pro Grotech III doserpump Vortech Mp40 Deltec 20w Uvc Tunze 3155 Osmolator Sicce Syncra 3.0 retupump Karet jag köpt har måtten 150x60x60 och är helt nytt. Så detta ska borras med 2 hål i mitten. En h…
-
Efter att ha läst och titta på allas bilder i ett och ett halvt år så kanske det är dags att presentera det senaste karet här hemma. För några veckor sedan tömde vi RSM:et för att flytta över allt till detta nya "lilla" kar som är 60 x 60 x 55 cm, 3 sidor optiwhite, 10 mm glas med slipade/polerade kanter runt om. Detta står på en hembyggd möbel med vita sidor och dörr. Sumpen är 40 x 40 x 50 cm och har 2 fack. 3 rör leder till och från akvariet. Vi ville ha ett kar som "matchade" vår andra lite större Elos 120 och vi är nöjda med resultatet. Tekniken består i: skummare Bubble-Magus nac 6 returpump aquabee 2000/1 Tunze 6045 cirkulationspump belysningen är en Maxspect 160w…
-
- 18 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej Är egentligen en sötvattenskille som i många år haft diverse kar med diskus, L-malar, apistogrammor mm. Detta är något jag kommer fortsätta med, men känner att jag även vill testa salt, då flera affärer i staden börjar ha lite utbud. Jag har knappt lämnat startgroparna men har börjat köpa lite utrustning för detta kar, ett ocean basic 248 liter med måtten L110xB45xH50. Tanken är att jag ska använda denna tråd för att lufta diverse nybörjarfrågor. Läser in mig på mycket just nu och tålamod är nog det viktigaste jag lärt mig än så länge. Men detta är ju inget nytt inom akvariehobbyn. Just nu byggs det en bänk till karet, kommer lämna utrymme under om jag i framtiden vil…
-
Hej på er! Helt ny på forumet så jag börjar med en liten presentation. Heter Jesper och kommer från Solna, strax norr om Stockholm. Är helt grön på saltvatten men har länge varit sugen på att starta upp ett kar. Har haft sötvatten i många år i alla olika varianter men den senaste tiden har varit helt akvarielös. Jag och damen har nyligen skaffat ny lägenhet och det känns som att vi kommer bo här ett tag. Ypperligt tillfälle att starta sin första saltburk tycker jag men hustrun har varit något tveksam. Efter många långa diskussioner så fick jag till sist godkänt, med förbehåll om att det skulle passa in bra i lägenheten. Efter många timmars läsande på det här forumet så ha…
-
- 37 svar
- 7,5k visningar
-
-
Hej Startade upp ett saltkar för en tid sedan (under mitt första akvarium). Efter 30 år som sötvattensakvarist blev man 8 årig pojk igen med upptäckarlust och glädje. Så har avyttrat 4 sötkar för att satsa på ett större saltkar. Måtten skall bli "standard" 200*60*60. Tyvärr ej bredare hade helst velat haft mycket mycket större bredd men bor 3trappor upp och blir för tufft få upp helt enkelt. Hissen rymmer detta så enkelt få in i lägenheten. Jag ska ordna en bänk ihopsvetsad. 1m hög och sen då 2m lång och 60djup. Svetsas i fyrkantsjärn eller vad det nu heter (lejer bort detta med tanke på att jag är fullständigt usel på sådant). Imorgon skall karet beställas. Jag har tänk…
-
-
- 268 svar
- 36,5k visningar
-
-
Hej! Jag undrar om någon har beställt detta akvarium i Sverige än och har fått igång det? Fördelar och nackdelar? Bara att erkänna att jag är en person som älskar saltvattenshobbyn och vill ha ett super enkelt system som har kanonljus. Detta verkar vara perfekt för mig..? OM det är så enkelt att få det att fungera som i filmerna jag sett. (Har iofs händiga praktiker att skamlöst utnyttja en del hehe) Någon med praktisk erfarenhet av detta eller 500 S än? Eller har någon något annat "all inklusive" med kanonljus inkluderat att rekommendera i storlek l=140-170 b=60-70 och höjd= 50-60 ?
-
- 32 svar
- 11,3k visningar
-
-
Jag har tankarna satta på att uppgradera mitt 112 liters kar till ett 160 istället. Planen är att köpa hem ett kar från Imazo med måtte 95x40x44 där 44 är höjden. Karet ska bli borrat med sump till, sumpen får jag räkna på efter att jag hittat en bra bänk att ha karet på. Inspirerat av Stefan Molins tankar vill jag prova köra ett kar där cirkulationen sköts utan stream pumpar. Jag vill istället använda enbart retur pumpen från sumpen som cirkulation i akvariet. Ytavrinningslådan ska vara i mitten i bak av akvariet. Tanken nu är att ha genomförningar i bakrutan istället för botten för att kunna fånga upp eventuella fiskar som simmar ner i lådan lättare. Det blir lite besvä…
-
-
- 197 svar
- 28,8k visningar
-
-
Har precis beställt ett RSM 250 från Triton som jag kommer att hämta under nästa vecka. Tänkte under denna tråd lägga ut lite bilder och även ställa en del frågor som ni på forumet säkert kan svara på. Detta är mitt första saltvattensakvarium. Det jag redan nu har inhandlat är en PicoBello OSMOS + Silikatfilter: Salt: Sand: Fick info om att 2 påsar av detta skulle räcka för mitt kar. Verkar lite lite men jag kan ju ha fel. Refraktometer: Plus tester för Alkanitet, Fosfat, Nitrit & Nitrat. Trodde jag skulle behöva pH och Ammoniak också men det skulle inte behövas (?) Jag har även beställt Dr Tim's Nitrifying bacteria och en dubbel TDS-mätare från Drakfisken. Här …
-
nu ska jag försöka dokumtera mycket.. ska uppdatera mitt 60 liters lite;) ska ner till gbg trakten till helgen och hemta upp en beggad 500liters kub 80x80 som jag ska starta upp och sedan flytta över det lilla levade jag fått plats med i 60liters karet. införskaffa mig idag en bubble magnus nac6 till det hela,borde räcka.
-
- 78 svar
- 7,9k visningar
-
-
Börjar efter 5 månader redan känna att de 128 literna är lite för litet. Är precis i startgroparna för en renovering av vårt kök och vardagsrum, och då i samma veva planeras lite utrymme för en större burk. Siktet är inställt på nånstans runt 300l ca. Första steget nu är att klura på vad jag är ute efter. Tankebanorna går mellan ett percula/deltec vs vanligt helglasburk med sump o bygga en möbel. Vet inte om man "begränsas" mycket ifall valet går på ett av de "färdiga" alternativen eller inte. De känns dock jäkligt genomtänkta. Tidsperspektivet på att få igång det nya ligger väl nånstans runt maj/juni. Skattepengarna kan ju få hjälpa till o finansiera bygget Nåväl, nå…
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Nu börjar saltabstinensen bli påtaglig, så det är dax att börja planera nytt kar. Det blir ett kar på mellan 600-800 liter. Tekniken kommer jag köra ungefär samma som innan, lite uppgraderingar kommer säkert. Troligen kommer jag köra kalkreaktor istället för ballingen som jag hade innan. Den gamla stenen ligger torr i byttor för tillfället, men ska dras igång för urlakning relativt snart. Den ska jag sedan använda till bygge av basen och eventuellt några pelare, kompletteras naturligtvis med färsk LS när karet väl är igång. Resten får jag se hur det blir under resans gång. Inget är bestämt ännu, så jag luftar lite planer i denna tråd. Drömmen ser ut ungefär såhär, karet ä…
-
-
- 156 svar
- 20,1k visningar
-
-
Köpte Rickard589s kar innan jul (stor tack för leverans och bärhjälp igen) och tänkte bara visa upp hur koraller osv mår i det, har tyvärr dåligt med sten i än så länge men har inte så mycket fisk heller. Värdena ligger kanon. Har haft en mindre algblommning trots att allt gått i gamla karet över ett år. Kan ha att göra med att jag inte orkade släpa vatten och fyllde upp med vanligt istället för osmos efter ett tag... Tekniken består av; 2*54w blå rör 250w aquamedic aquastarlight. med en 14k marinelux lampa. Tunze 9011. 2 dl biopellets. i hemmagjord reaktor. balling light - Bm 101. aquabee2001 Seio 1000 *2 Levande; 2 ocellaris en hög turbos en hög eremiter. Inte så mycke…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej på er! Nu har jag äntligen fått igång mitt akvarium. Det är ännu i startgroparna med lite barnsjukdomar och utmaningar kvar, men nu har jag fått i vatten och en första laddning levande. Jag tänkte dela med mig av lite bilder till att börja med, blir mer om tekniken efter hand. Akvariet är 500l med dubbelglas runt om hela, temperaturen är tänkt att den skall ligga på 5-6 grader framöver. /Barth
-
- 73 svar
- 12,5k visningar
-
-
Hej Jag har ju inte gjort någon tråd om mitt Percula 120 här innan, det finns lite om bakgrunden i min blogg men någon uppdatering och annat om vad som händer i akvariet har jag inte gjort på länge. Jag har numera skippat stora fiskar helt och de största jag har är väl några Fusigobius longispinus som kan bli 8 cm. Jag skall försöka att presentera innevånarna i karet alterftersom - det finns en del godbitar där - i alla fall i mitt tycke. Måste bara börja med två favoriter, den ena har funnits i akvariet en längre tid men att fota denna upp och nervända gobien har varit omöjligt till nu. Det är troligtvis en Priolepis boreus från västra Stilla Havet. Den bor i grottor och…
-
Hej, Efter att ha suttit och kollat på alla era fina akvarium så tycker jag det är är dags att visa upp mitt. Det har varit igång sedan januari 2011. Från början hade jag ett nano, sen ett 200L som läckte och som blev en tillfällig lösning i en sump. Information om karet: Storlek: 100x40x50cm Belysning 1: Arcadia 250W armatur. 20000K Lampa Belysning 2: 2x39W T5 Glo med AquaMedic reef blue Cirkulation: SEIO 1500 och SEIO 530 Levande sten: 10Kg Bakgrund: Reef foam och en sönderklippt mjölkback Information om sumpen: Storlek: 112L - Fylld till 2/3 så den kan ta emot overflow från huvudtanken. Belysning: 25w PC - Omvänd dygnsrytm Skummare: Deltec MC300 - Moddad och det är end…
-
- 28 svar
- 3,1k visningar
-
-
Lite om: Mitt intresse för saltvattensakvaristiken tog återigen fart 2005 då jag funderade på att sätta upp ett lämpligt akvarium. Det hade det varit sommar och först i början på hösten 2007 blev det allvar. Jag hade läst annonser då jag tänkte mig och köpa ett begagnat akvarium och då jag tittat runt på Internet visste jag i stort sett vad jag ville ha. Det skulle inte vara för stort och heller inte för litet. Dessutom ville jag ha ett akvarium som från början var avsett för saltvattensakvaristik. Köpa begagnat var ett bra alternativ då jag dels kunde få med en hel del tillbehör som levande sten. Nu har jag ju idag helt andra kontakter och källor och hade jag vetat v…
-
- 136 svar
- 16,5k visningar
-
-
Hittade mej ett lite större kar än jag hade innan....tänkte som så att det är "mindre"jobb med ett större än 3 st mindre kar. Sakt och gjort så införskaffade jag mej ett "lite" större kar och det fall på ett 585L kar med sump och bänk som hittades här på guiden(tack för att ni finns till). Måtten på karet va bara 150x60x65 och med måttbandet i handen för att kolla hur,vart man kunde ställa det så tyckte man inte det va så stort.Glad i hågen så fixade man släp och bärhjälp och drog iväg för att hämta det.Väl framme så blev det mera en...fan är det så stort....jaha ja det är väl bara att bära då . Fick med en ca 70Kg sten i köpet med och med stenen jag hade innan är man up…