Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Wigge,

Tjenare alla salta fiskar där ut! Jag har idag varit i tygelsjö hos Mamadubba och hämtat hem ett Juwel vision 180L bowfront akvarium. Måste säga att det finns mycket trevligt och förstående folk här på guiden... Rogge är på semester och så klar så kliade det i mina fingrar att få hämta hem karet och jag behövde inte ens säga något fören Rogge bad sin kompis att ställa ut karet så jag kunde köra dit och hämta det. det tackar jag så mycket för Roger. uppskattar det väldigt mycket! Just nu står det färdig tvättat så att jag kan hugga in och börja flytta över allt imorgon. ska jag köra 150W eller 250W mh över detta kar? Hur ska jag flytta över allt? någon som kanske kan skriv…

• 97 svar
    • 7k visningar
  2. Started by PatriksS,

På Teds begäran tänkte jag ladda upp lite experimenterande bilder, försöker ändå sedan 2 dagar tillbaka lära mig en nyinförskaffad Canon EOS 550d. http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/20101110# http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/20101109# http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/2010_11_08# Hoppas jag gjorde rätt och att ni kan se albumen.

3. Started by Atlas,

Har satt upp ett 222L kar som är tänkt i första hand som ett fraggkar. Ska bli kul o se hur det fungerar. Har levande sand och Ls i karet för lite levande kultur.. Bilder kommer senare. Tekniken är Skummare : Deltec Mc500 Streamer : Tunze 6045 Ljuset : Maxpect Razor 160W 16.000 k Så det är inget avancerat.

• 31 svar
    • 2,4k visningar
  4. Hej på er Anders i Kiruna här igen nu är det dax att bygga vidare på mitt rev här i norr. kommer dock inte hävda att det blir sveriges nordligaste då Gnarkill bor nån km norr om mig än så länge här jag bara kommit överer en burk på ca 450 liter hoppas på att hitta sump på ca 160 liter den närmaste tiden ska försöka bygga ihop en bänk i veckan så prylarna slipper stå på golvet.... skriver mer i kväll. försöker ladda upp enbild då oxå.

5. Tjenare, Efter massor med frågor och hjälp här i forumet så har jag äntligen kommit igång! Akvariebänken är jag inte riktigt klar med, behöver målas ett par gånger samt sätta på dörrar när jag får ork så ni får vänta lite på bilder på den. Lite information om teknik: Akvariet: En vävd 150x50x50 på ca 340L Sump: 112L som står under akvariet, indelad i tre fack, Ett för skummaren, ett för skummaren och ett som skall användas som Yngelkar / Ställe för skadade fiskar. Belysning: 2x 150W 20k MH armaturer det finns planer på lägga till en till 150W eller 2x54W t5 men det står lite längre fram då jag inte riktigt vet hur jag skulle ha 2xt5 rör utan att komma i vägen för MH lamp…

• 69 svar
    • 10,4k visningar
  6. Efter att ha fyllt upp 130karet lite väl fort så införskaffade jag mig ett rsm 250, den silverfärgade varianten begagnat. Men den färgen passar bara inte in i hemmet, så det blev en tur till billackerarn med allt isärskruvat och vitt skulle de bli! kanon hur fint som helst. Men så började tankarna om en separat sump för att få bort alla ljud från skummare, pumpar osv. Jodå sump inhandlad 100x40x40. "Så där kan de inte se ut i gästrummet" sambons ord;) ut i snickarboa och tillverka sumpmöbel. Sådär ja, en bänkskiva med gångjärn ska de på oxå men kommer alltid stå öppet, förutom när man har gäster i huset. då var de dags för borrning, fick hjälp av en kompis pata76 h…

• 43 svar
    • 6,3k visningar
  7. Started by lynxen,

Nu börjar jag se ljuset i tunnels slut..... Sumpen är limmad, ställningen till sumpen är nästan klar. BTN skall limmas i karet. Ställningen till huvudkaret skall färdigställas och målas. Sen är det dags att koppla rör o kranar och provköra allt med kranvatten innan saltet blandas. Teknik: Sump 160l 3fack varav det mittersta skall fyllas med levande sten. Huvudkar 630l Diamondglas i fronten 1300*800*650 (L*B*H) ATI Bubblemaster 200 Vortec Mp 40 20W UVC Eheim 2260 till retur 6*39W dimmbara styrs med GHL Profilux II eX 4 kanals doserpump för balling Inredning i karet blir 2st revkeramikpelare och sand på en kvadratmeters yta. Ytavrinning via balkong till 2st 32mm rör Nu är d…

8. Started by Norberg,

Har suttit och lekt med julklappen så här kommer lite att kika på. Så det blev några bilder på zoanthusar och lite annat smått och gott! Det är mina första försök med en riktig kamera så ni får ha överseende med bilderna. Tack för ditt tålamod Jani!

9. Started by plattfische,

Hej! Detta blir mitt första saltkar och det ska bli mycket spännande att se hur det hela går... Råmaterialet är detta: Har ägnat helgen åt att rengöra det hela och ska idag åka och skaffa lite teknik: Skummare Deltec MC500 Tre cirkulationspumpar Lite död LS att bygga upp revet på Salt Tänker köra utan sump och med befintlig ljusramp (som ni ser på bilden finns det ett visst behov av att förhindra nedfallande skräp att hamna i vattnet). Målet är att ha mjukkoraller, lite rörmaskar, ormstjärnor och annat bottenlevande, samt ett gäng fiskar. Wish me luck

• 29 svar
    • 3,6k visningar
  10. Started by PeterGG,

Hej. Tänkte uppdatera mina vänner på guiden om mitt senaste bygge.. För ett tag sedan så skrev jag om mitt förra kar i denna tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29584 ett RSM 130. Till följd av att jag skulle flytta i november valde jag att uppgradera till ett 540L kar (typ åled, 150x60x60); Fokus för bygget var, simplicitet och robusthet. Inspiration togs främst från PärS och någon annan göteborgare som bott i italien innan och byggt ett kubiskt akvarium med en läskback som stöttar upp revet. hittar inte hans tråd just nu.. Konstruktionen är ganska lätt, akvariet är avdelat på längden med en glaskiva som går 50cm högt, displaydelen är 1…

• 98 svar
    • 15,6k visningar
  11. Started by osby0479,

Nu blev det dax med en uppgradering på storleksfronten, då 80l blev anningen för litet efter 6 månader. Akvariet på plats Skulle väntat med bytet men i fredags skulle fru o barn iväg så jag passade på då, och tycker det blev bra framför allt tyst Sitter en tunze 9004 skummare som jag anser vara väldigt tyst, jämfört med min aquamedic turboflotor 500. Retur är en tunze 6015 med blir nog att sätta en 6025 eller 6045 där istället. Tunze nano osmolator. Samt en kina cirkulationspump inne i karet. Belysningen är en Radion XR30 på 130w o gör ett strålande jobb. Allt levande är flyttat till detta karet och mer sten ska i, samt fler koraller. Det mest tragiska är ju att jag…

• 9 svar
    • 2,6k visningar
  12. Nuvarande 63 liters burken börjar vra rätt full, så det blir att börja planera på det nästa... Eftersom vi bor lite trångt så får vår TV flytta ner till källaren (det kommer ju bara sräp från lådan och iPad + diverse mjukvara fyller vårt behov) och bo tills vi flyttar till en större bostad. Utrymmet som blir fritt efter det rymmer just passligt ett 120x60x57cm kar Bordet har jag tänkt bygga av Ikeas kökskåp, ett 40x70x60cm + 80x70x60cm stående på 15-18 stycken 16cm justerbara fötter. Skåpen förstärks med 6mm fanerskivor i väggarna för att ge bättre stabilitet. Fötterna skall tåla 125kg belastning per st - så det borde inte bli ett problem. In i det större skåpet kommer s…

• 50 svar
    • 5,2k visningar
  13. Started by Reuben,

Sådär, nu har jag äntligen bestämmt mig, ser ut som att jag antagligen blir kvar i denna lägenheten ett tag till och vill verkligen snygga till min nuvarande lösning som inte är så estetisk vacker direkt. Är några mått jag sitter och skissa på lite grann, enda jag egentligen bestämt är att det skall vara ~600-700liter, tycker det är en lagom storlek. Måtten jag tittar på är följande: 100x100x60 130x80x60 120x80x60 och kommer beställas ifrån Majornas Glas lokalt i göteborg. Bänken kommer byggas enligt den här videon: Riktigt smidig och relativt snygg enkel lösning som jag kommer klä med något snyggt.Till belysningen så ser det just nu ut som att jag kommer köra med Maxs…

• 177 svar
    • 24,9k visningar
  14. Started by Ländström,

Hej igen Då var det dax att igen, här kommer lite info och bilder på hur det ser ut nu. Karet är ett special 310 med måtten 125x55x45 med det mesta hemmabyggt och karet har varit igång ca 7 år. Fokus för mig är att ha ett kar med så mycket olika livsformer och färger som möjligt. Jag byter gärna fraggar och tar gärna emot besök, välkomna! Lite fakta: Salt: TM pro reef Preparat: Phols jod Kalkreaktor: korallgrus + ca 10% magnesiumgrus Mätvärden: Ca = 440 Mg = 1450 Nitrat = 0,2 Fosfat = 0,0 KH = 11 Si = 0,0 Belysning 2x150 14000k coral vue, 9 tim 1x250 10 000 reef lux, 3 tim 2x36 osram 67, 12 tim Ha det! //Tomas.

15. Harlequins 432liters Projekt Akvariet: 140x60x60: 504liter med ett fack på 20cm, så maintank blir 120cm/432liter. I facket är det borrat 5st hål(1x32 retur och 4x25 tillsump) för sumpen. Sumpen blir ca 100liter. Ska ha 2 st ca 50liters kar för Automatisk vatten påfyllning och för vatten byte. Med fem borrade hål har jag tänkt ett 32mm som retur från sumpen, sen tänkte jag köra tre som den modellen JustJohnny (http://www.beananimal.com/projects/s...ow-system.aspx) kör. Det femte hålet kommer funka som reserv lösning, aldrig fel med utrymme för förändringar. Akvariet: 140x60x60cm: 504liter. Är beställt Sump: Ej fixad Bänk/Möbel: Ej fixad, är under planering. PVC: Genomföri…

• 17 svar
    • 2,1k visningar
  16. Started by Stille,

Hej alla likasinnade. Då mitt kar nu varit igång sedan September förra året är det moget nog att köra en första presentation tycker jag. Mitt förra kar bestämde sig för ett par år sedan att fukta in parketten med ca 100 liter. Då lades hobbyn ner ett tag men nu är det alltså dags igen. Det var faktiskt frugan som förslog det, konstigt nog... :-) Helbild på "algsoppan". Karet är ett 550 liters med en sump på ynka 40 liter. Jag har själv borrat 3 hål i akvariet och byggt en avrinningslåda i bakkant. Jag bygggde enligt beananimal metoden och jag måste säga att det funkar över förväntan. Sväljer mycket vatten HELT ljudlöst. Mycket bra "WAF" (Wife Acceptance Factor) Alla del…

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by Hermanbrute,

Hallå där! Har köpt mig ett nytt akvarium med måtten 1000x800x30 som ska sättas upp i vardagsrummet. Just nu i skrivande stund skruvar jag ihop sjäöva bänken till akvariumet men tänkte fråga rävarna på forat om jag behöver förstärka det ytterligare eller om man ska sätta dit plywood skivan nu!

• 58 svar
    • 7,3k visningar
  18. Started by kobbens,

En liten film på mitt kar! Tyvärr lite dålig kvalite filmat med iphone5.

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  19. Igår upptäckte jag att min skummare löpt amok och svämmat över. På golvet hade ca en halv liter vatten runnit ut och hysterisk upptorkning inleddes samt oro för att vattnet under tassarna skulle göra fula märken. Idag upptäckte jag dock något mycket värre. Mellan bänken och listen på akvariet är det blött och droppar lite vatten. Först trodde jag att det runnit ner vatten i ramen när skummaren svämmade över men det kommer nytt vatten hela tiden hur mycket jag än torkar så jag är rädd för att akvariet läcker! Akvariet köptes nytt i februari så jag antar att garantin måste gälla men vad gör jag med fiskar, sten etc. Behöver akut tips på hur jag ska gå till väga. Någon som …

20. Started by koaala,

Massor med koraller och alger, väntar på städpatrullen nästa vecka som kanske får bort lite av det gröna. Invånare: Elysia (Tridachia) crispata

• 57 svar
    • 4,8k visningar
  21. Eftert att, som många andra nybörjare, haft för brottom och ställt lite för högra krav på mitt saltkar så la jag ner det efter inte ens ett år. Dock han man ju lära sig en del och insett vad man egentligen ska satsa på för att få det mer som man vill. Så nu smids planer för ett nytt kar med 3st optiwhite rutor och lite mer påkostad teknik, men med mer tålamod och inte massor med onödig teknik denna gången. Planen så här långt är. karet 80x60x60cm 288L med så stor sump som får plats. Bänken tänkte jag bygga av ikea köksskåp. Skummare ATI powerkone 200Si 2x Tunze Turbelle Nanostream 6055 Bubble magus Doserpump Tunze Silence 1070.040 (3000 l/h) som retur pump Belysning tänk…

• 3 svar
    • 773 visningar
  22. Started by Emvees,

Så här startar äventyret Byggandet av ramen är i fullgång. Har stött på ett fel än så länge men det var lätt åtgärdat med en borr! Två hål var borrade på utsidan istället för insidan på vänster gavel som förövrigt kommer fabriksmonterat ( Så det var inget handhavande fel ) Ställning är i princip ihopsatt och bilder tagna och laddas upp i helgen =) Må gott alla salta

• 28 svar
    • 5,6k visningar
  23. Här kommer lite bilder på kommande projektet , kände ganska snart att vårat 120l lido var aldeles för litet och man kunde inte ha så mycket i det heller , så vi har skaffat ett 540L med aluram som jag har borrat i botten och monterat 2 stycken 32mm rör för avrinning till sumpen , har byggt en egen ledramp på ca 500watt , samt skaffat det mesta inom teknik såsom returpumpar skummare nitratfilter uv filter osv , har beställt cirkulationspumpar samt osmos filter som kommer i slutet på månaden , kommer att bygga en bänk för sumpen och karet nästa helg

24. Started by sparrow,

Vi har haft lite slängar fram och tilbaka med olika kar, fisk m.m sedan så har man gått igenom missar som dem flesta gjort någon gång skulle jag tro iaf.. Här kommer lite niformation om vad vi kör med idag i vårat kar: deltec skummare 2st 55*3w 50/50 blå/vit led fohsban reaktor 150 10w Uvc Deltec seio propp 500 seio propp 1000 ett pumphuvud på 1000l/h vi inväntarr en jebo wp-40 wavemaker så vi får bättre cirkulation i karet.. Invånare i karet är: 1 St clownfiskar ocellaris 1 st Paracanthurus hepatus - Palett kirurg (doris) 4st sniglar "turbo" 6st sandvändande turbo snäckor 1st putsar räka 1st sandvändande sjöstjärna ! 1st orange sjöstjärna 1St Ctenochaetus striatus…

• 11 svar
    • 1,4k visningar
  25. Started by ulfboman,

540 liters saltvatten Hej alla Skellefteåbor och andra saltvattensfantaster tänkte berätta lite om mitt lilla projekt. Nu har jag haft igång mitt salt i ungefär en månad. Det är ett Zooline 540 l kar med aluminiumram. Skummaren är en äldre rotationsskummare från Tunze som jag köpte för många år sedan. Några delar saknades och några var trasiga. Så jag beställde lite delar direkt från Tunze det funkade utmärkt. Kör cirkulationen med lite äldre cirkpumpar men har beställt från Aquamarin i tyskland en Tunze nanostream 6055 med singlekontroller lite besviken på flödet. Väntar på två Sunsun 5000l och en 12000l pumpar från Fishstreet Honkong men de har visst fastnat i tullen i…

• 25 svar
    • 3,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.