Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by jonasroman,

La ner mitt 650 liters SPS kar för 8 månader sen. Ångrar inte det en sekund. Det har varit skönt med en akvarier period där jag bara kört ett litet lido120 som testbänk för mina maskiner. Detta akvarium har dock inte mkt till utvecklingspotential, så valet nu stod mellan inget alls eller i alla fall ett riktigt akvarium. Dock fortfarande i mindre skala, i köket, ej inkräktandes på vardagsrummet. Så, till slut slog jag till på en kompromiss som känns som en bra långtidslösning i mitt hem: Ett waterbox 130.4, som är på 370 liter i displayen samt 110 liter sump. Måtten är riktigt trevliga, 120cmx60cm(!)x55cm. Sumpen är rätt enkel, och refugium är viktigt f…

2. Hi all, I'm an Aussi from Cairns living in Sweden. I had a reef tank when I was a kid, but that was 20 years ago. I figure its time to dive back into the hobby. I'm keen to get into it, but I have very little knowledge on the topic, so I'm likely about to make many noob mistakes along the way. I thought the best way to learn from others would be to keep in touch with my local forum. I'm hoping that this reef keeping community may save me from walking into obvious mistakes, and give me suggestions as I blindly stumble through the early stages of learning this complex and exciting hobby. Attached below are my aspirations and some of my initial plans, all be it j…

3. Även mitt mindre Korall-fokuserade kar på 80 L + sump behövdes uppgraderas vid flytten. Så blev att beställa ett Waterbox PENINSULA 4820. Riktigt trevligt akvarium! Fokus i detta karet kommer som nämnt vara koraller men även musslor och andra ryggradslösadjur. Även några mindre gobies, ett litet anthias-stim och en kirurg är planen. Specifikationer: 120x50x55cm (LxBxH) 109 L sump samt separat 40 liters ato. Teknik: Belysning: 3 Noopsyche k7 pro II Returpump: 1 Jecod DCP8000 används även som cirkulation med 2 riktbara utblås. Streamer: 1 AI Nero 5 Skummare: 1 De…

4. Started by Karl Lindfelt,

Jag har länge tänkt dra igång en tråd för mitt akvarium utan att komma till skott, men nu är det färdigsölat. Här kör vi. Välkomna till mitt Waterbox 180.5! Jag har haft akvarier i en sisådär 10 år nu och saltvatten lite till och från under den tiden. Det blev ett uppehåll från saltvattnet på ett par år när min fru och jag köpte hus som behövde rustas upp, tätt följt av vårt första barn, men till sist kom både tiden och suget tillbaka. Under 2020 hade jag ett mindre kar på cirka 150 liter för att känna av om intresset för hobbyn fanns kvar och var värd att satsa på. Här är vi nu! Till en början kikade jag på Red Sea Reefer 525/625 men fann genom ett amerik…

5. Started by LuisReca,

Hej mitt namn är Luis bor i Lysekil tillsammans med min sambo och våra 4 kaniner 2 hundar Kort historia Mitt intresse startade med ett 54 liters som jag fick utav min väns mamma och ett par eldbukssalamandrar i 10 års åldern. Lång historia kort så fick jag lurat på farsan att hänga med på denna hobbyn som i sin tur fick min äldre bror att hitta ett intresse för diskus. Kort där efter så svalna mitt intresse men mina brors o farsa fortsatte så det har funnits i min närheten genom åren. För ca 8 månader sedan började planerna för hur min/våran första lägenhet skulle se ut och då slog det mig att ett akvarium är ju nästan ett måste! Min storebror hade under…

6. Started by ormet,

Hej! Det är dags igen efter dryga 5 års uppehåll och ett par kallstarter som falerade. Villaträdgård undrar ni? Lasse Forsbergs kommentar om mitt tidigare rev. Det var ganska rent och städat, prydligt så att säga. Jag tyckte det var roligt sagt och stämmer bra in på den skola av estetik jag föredrar. Som många av er vet så testade jag en del tokigheter i mina tidigare kar. Den här gången blir det nog mer vanligt och konservativt. Visningskar: 588L 140x70x60 12mm optiwhite rimless från Polacken med det omöjliga namnet. Sump: 133x50x40 Returpump: Maxspect Jump 10k l/h Cirkulation: 3x Vortech MP40 QD Belysning: Metallhalogen 2x250w…

7. Startar upp en burk hos tjejen eftersom jag ändå är här mycket och flyttar över det mesta av levande hemifrån efter att prick karantänen är över. Blev full satsning eftersom det är svårt att hitta beggat på vintern. Kommer köra core 7 och ghl director. Kul att dra igång ett lite större igen men verkligen krångligt när man inte känner nån bärhjälp på plats (det löste sig med hjälp av matleverantören från Fodora 😅👍)

8. Started by Rameau,

Efter en kaotisk flytt med akvarium som sprack i nedre hörnet när vi ställde ner det i trappen för att vila så är jag idag väldigt glad och och nöjd över att äntligen va igång igen. Försäkring ersatte mig bra och ett nytt Red Sea Reefer 350 är på plats. Teknik för tillfället, Belysning: ATI sirius x4 Cirkulation: Nero 5, Nero 3, Jebao rw4 med batteribackup. Skummare: Coralbox D500 Returpump: aqua medic oceanrunner 3.1 Doseringspump: D&D- p4 Ato: Blau Många sps’er dog under flytten men de flesta LPS’er klarade sig galant! Även min Flavecens dog 😪 bjuder på lite bilder på ett mindre än en veckas gammalt re…

9. Started by Hampus85,

Sedan en knapp månad är min första saltvattensburk igång. En 60x60x60 cm optiwhitekub köpt här på forumet. Jag har haft mängder med sötvattensakvarium de senaste 25 åren och arbetar till vardags med hälsa och sjukdomar hos fisk, skaldjur och blötdjur så grunderna i akvaristik och vattenkemi känner jag mig ganska trygg med men kommer säkerligen ha mängder med frågor runt teknik och den praktiska tillämpningen. Är ju även helt grön på koraller. Själva akvariet och tekniken har jag inte ändrat så mycket på. Skummaren är en Nyos, returpumpen en echotech, cirkulationspumpen en maxspect gyre, tunze ATO, tempstyrning till doppvärmaren. Har bytt belysningen till en ATI hybri…

10. Started by Twik,

Jag gillar ju själv att kolla sånna här trådar för inspiration så jag tänkte att jag gör en jag med Ny inom hobbyn så det blir säkert en hel del lärorika misstag längs vägen. Mitt system: Akvarium: Red Sea Reefer 450 Belysning: 3st AI Hydra 26 HD på DD slimline brackets. Skummare: Deltec 600i Returpump: Jebao DCP5000 Cirkulation: 2st XF-Gyre150 Algreaktor: MR120 Just nu kör jag med sumpen i skåpet men drömmen är; och jag har förberett för det är att ha sumpen i pannrummet i källaren precis under akvariet. Men eftersom där ser ut som ett bombnedslag just nu och jag vill komma igång så börjar jag så här. Jag har förberett…

11. Started by jeber,

Efter kraschen i somras var jag inne på att ge upp helt och aldrig mer ha saltvatten. Men försäkringsbolaget täckte allt levande så jakten på ett mindre akvarium drog igång. Igår hämtade jag hem ett red sea reefer 425 xl.. ska bli kul att testa något annat än hemmabyggt [emoji1]. Ställt det på plats och monterat alla rör idag, testat fylla med vatten och än så länge ser det bra ut. Det var väldigt enkelt att montera även om de ställbara fötterna kändes så där imponerande. Konstigt med hel svart i sump utrymmet, ser ju ingenting! Teknik: Ny skummare deltec 1000i Nya gyre 350 Returpump är min gamla reef octopus Doserpumpe…

12. Started by Jojo,

Hej på er! Jag är nykomling på forumet. Vilket fantastiskt forum detta är!! Efter ca: 25år ifrån saltvatten känner jag mig mogen för ny uppstart! Hade ett 1200l i tonåren med en salig blandning av levande och typ noll teknik förutom belysning och cirkulation. Det gick ok ändå. Nu är jag 40+ och på jakt efter ett red sea reefer xl425 med mer eller mindre teknik. Helst mer! 😀 Jag har lagt ut en köpes förfrågan i annonsforumet, men tänker att någon kanske vill bli av med sitt utan att veta om det än. 😉 Så om någon av er går i uppgraderings- eller nedstängningstankar så hör gärna av er! Jag bor i Kalmar län men kan åka utanför…

13. Started by Kim Rosenqvist,

Hej allihop! Tänkte det var dags för nästa steg i min akvariekarriär, att skapa min egen tråd om mitt eget akvarium. Lite kort om mig kanske... Intresset för saltvattensvärlden började när jag för flera år sedan jobbade med dykning i Sydostasien. En fantastisk tid med minnen som lever än idag 😊 Tanken att ta med denna fantastiska värld in i vardagsrummet tog dock sin tid att förverkliga. Jag skaffade mitt första, ett begagnat red sea reefer 170 årsskiftet 2018-19. Mest för att testa om det skulle vara något för mig. Det var det. Ett år senare uppgraderade jag till det dubbla, mer får jag tyvärr inte plats med (såvida jag inte …

14. Started by JonasJ,

Tänkte starta upp en tråd om mitt RSR 425 xl. Den här burken startades upp i Mars 2016 och uppsättningen har i princip varit oförändrad sen dess, Det jag gjort är att byta streamers från 2*Jebao RW8 till Maxspect gyre 350 och bytt belysning från Maxspect till 3st Hydra 26 HD. Inriktningen är "Mixed Reef" utan sand. Teknik Belysning: 3*AI Hydra 26 HD (AB+) Cirkulation: 2*Maxspect gyre xr 350 (Max 50%) Returpump: Jebao DC6000 Skummare: Deltec SC1351 Levande Koraller LPS Goniopora Alveopora Lobophyllia Fungia Euphyllia Leptastrea Favia…

15. Started by Pelle79,

Efter att ha testat på denna hobby ett tag så känns det att det är tid att ta steget lite längre. Nuvarande kar är ett Juwel 240l med en Tunze 9004 skummare, jag kör på ett ” prova på system ”, hade det skitit sig redan här så hade jag en plan på att starta ett Malawi kar. Som tur så har det mesta överlevt denna korta resa på ca 1.5 år. Jag kände att det var tid att för nya mig och att göra hobbyn lite lättare med hjälp av bättre utrustning som Gör att allt blir lättare och ger mig mer nöje i denna hobby. Jag har siktat in mig på ett red sea reefer 300xl.... Jag har rådfrågat här på forumet ang utrustning och kommit fram till följande: Kar…

16. Hej Det har uppkommit ett märke på vårt akvarium. Undrar om någon vet vad det är och vad man kan göra

17. Started by Szararzepa@gmail.com,

Hej! Då är det dags för mig att beskriva vad som händer i mitt kar och vilka fel har jag hunnit att göra. Karet är ca 10 veckor gammal. Jag har flyttat mitt 3 månaders gammal 50l nano kar till 250 Red Sea Reefer. Levande sand, levande sten, skummare, riktig städpatrull och några fiskar från det gamla karet. Jag försökte hålla mig till Lasses metod och måste säga att jag var jätte duktig första månaden. Jag var helt förvånad att jag får inte lika mycket alger jämförd med samma perioden i första karet. Och då den duktiga perioden började försvinna. Jag har ju läst så mycket här på guiden att man ska ha tålamod, inte bråttom osv. Men DET ÄR SÅÅÅ SVÅRT!! Jag besökte fisk…

18. Started by leifsson,

Inledledning Vill börja med att säga att jag har fått så otroligt mycket information och lärdom från detta forum. Jag hoppas att med denna tråd kunna ge tillbaka lite. För ca ett år sedan lade jag ner mitt första akvarium i samband med flytt. Jag tänkte då att det där var en dyr historia som inte kommer upprepas, men det dröjde inte länge innan suget kom tillbaka efter ett nytt kar. Med flytt till ny lägenhet kändes det helt rätt att starta upp igen, och denna gången skulle allt bli perfekt. 😁 Jag hade svårt att hitta ett kar som passade det jag var ute efter så jag bestämde mig för att limma ihop ett på egen hand. Karet …

19. Jahaja, då var det dags. Nytt kar och då uppgradering till ett större. Blev en order på ett RSR 425 XL. Planen är att hålla en ganska simpel nivå. Mixat rev med sps:er i toppen och så blir det mjukare ju längre ner vi kommer. Tanken är att allt liv och sten ska få flytta in ifrån 170:an inom kort. Kompletterar sten med marco rocks och har hittills visualiserat lite hur de kan tänkas att placeras. Balling med refugium är planen för tillsättning och export av ämnen. Ska försöka att komma ifrån vb och endast göra det vid behov av något slag. Just i detta nu så håller osmosen på för fullt att fylla på med vatten till karet. Läcktestade igår utan att s…

20. Started by Mex,

Hejsan, detta är en tråd om Hummer i kallvattenakvarium. Det finns ett 450 l kar och ett 200 l kar som jag använder. Jag har inte någon djup kunskap i kallvatten ämnet, men håller mig till generella riktlinjer och än så länge funkar det bra. Kan säkert svara på lite frågor från dig som vill starta kallt spec med hummer, då det är min grej.

21. Started by the_pointman,

Hej, efter många om och men är bygget äntligen igång, mer bilder kommer. Om någon uppmärksam känner igen karet så är den förra ägaren @nike83 Jag lägger även ut en trevare om någon i närheten av gävle är intresserad av att sälja lite fraggar senare i sommar.

• Haha
      • Gilla
    • 9 svar
    • 2,3k visningar
  22. I väntan på att planeringen ska bli klar med mitt stora system, sparkade jag igång ett tillfälligt kar. Detta för att "mellanlagra" mina koraller som jag hade "lånat ut" medans jag flyttade till nordvästra Skåne. Planen är att mitt nya system ska starta efter sommaren. Lite fakta: Akvarium: ett äldre 250 liters Akvastabil (100x50x50). Belysning: Äldre T5-ramp från ATI med 6x54w. 8 timmar om dagen Skummare: Royxal Exclusive Bubble king mini 160 Cirkulation: Coralbox NR-1 Returpump: Royxal Exclusive -DC 50W Balling: 2-partsballing från ATI via doserpumpar. Sten: ca 15kg ATO: ja! Övrigt: Aktivt ko…

23. Hej ! Står inför ett dilemma. Vill köpa ett större akvarium. Har just nu bara ett 80 liters. Undrar vad som är bättre: Ett akvastabil 530l akvarium med tillbehör såsom sand och teknik eller red sea reefer 250 med tillbehör och en fisk? Vet ej vad jag ska ta, snälla hjälp!

• 9 svar
    • 867 visningar
  24. Started by StoffeSwe,

Efter att haft ett uppehåll på ca sex år så sitter jag nu och planerar på att skaffa ett nytt akvarium. Det kommer inte bli något märkvärdig utan mer ett kar för att komma igång igen. Jag kommer hålla ögonen öppna om det dyker upp något intressant på köp och sälj men som det ser ut nu så lutar det åt att köpa ett Juwel Lido 200 med följande utrustning: * Juwel Lido 200 * Led-belysning typ Maxspect RSX 100-150W * Styrbar cirkulation typ Maxspect Gyre * Skummare Tunze Doc 9004 Jag tänkte satsa på mjukisar och kanske lite Lps:er, fiskar och små kryp. Som planeringen ser ut nu: Fiskar: * 2 Ocellaris clowner * 4 Bangaiik…

• 0 svar
    • 603 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.