151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej! Har nästan precis införskaffat ett 250 liters kar. Gick riktigt snabbt från tanke till handling, då farsan ville ha lite inredning till sitt nystartade kar. Så slog han till på en annons, och då blev kar o teknik över så att säga. Har alltför många sötvattenskar hemma, men tydligen fick det plats med 1 kar till. Har fått lov att ha ett eget rum i källaren av frugan,men nu är jag inne på andra, mer får jag nog inte .Jag har haft salt kar för typ 18 år sedan kommer dock inte ihåg varför det lades ned. Men en gissning är nog att det inte gick bra mot slutet. Tar tacksamt emot tips för att rätta till fel samt att vidare utveckla karet. Har idag …
-
Då var det väl dags att presentera mitt senaste pågående projekt. Efter många tankar fram och tillbaka så blev den totala vattenvolymen lite mindre är original idén. Själva akvariet kommer att bli 100x100x65cm med tre sidor i optiwhite glas, alltså 650 liter + sump med måtten 80x80x45 cm med ca 120 liter vatten. Bänken är tillverkad i 40x40x3mm stål som är vitmålad med hammarlack. Inriktningen kommer att bli i första hand bli sjöhästar, samt ett fåtal utvalda spser och lpser samt ett par gorgonier. I detta system tänker jag även göra ett första försök med biopellets. Skummaren kommer att vara en BK Supermarine 250 och returen ifrån sumpen kommer jag använda mig av en…
-
Jaha, då har vi startat upp vårt lilla akvarium... Faktiskt vårt första akvarium, vi har inte ens haft sötvattensakvarium tidigare. Så här ser det ut när det står på plats. Så här hängde jag lampan. Jag hade funderat ut ett rev i huvudet, och byggde det i lego. Annan vinkel på min Lego-scaping. Blev inte riktigt som planerat, det var inte så lätt att hitta passande stenar, men är nöjd ändå. Jag byggde, och har ändrat om 4 gånger, men nu tänkte jag låta det vara... ett tag... Det blev 63kg sten. Vattentesterna visade: Temperatur 24º Salt 1,025 PH 8,1 Nitrit 0 Jag har beställt ett polarisationsfilter till kameran, så jag hoppas på att bli av med lite reflexer när ja…
-
- 153 svar
- 21,3k visningar
-
-
Tänkte lägga upp mitt nya bygge här som jag precis dragit igång, men som troligen kommer ta lite tid. Blir en rumsavdelare på 410L 130x70x50 optiwhite Fick hem karet idag och det är borrat men har inte limmat skivan för överrinningen än då jag inte vet hur jag ska placera returen. Skulle vilja gömma den så mycket som möjligt o funderar på om man ska borra o sätta utblås på varsin sida av kammen. Nu är det dags att börja skissa o fundera ut hur man ska bygga en snygg möbel också
-
Tjena! Har mest smugit omkring här på forumet till och från de senaste åren och drömt om ett eget saltvattenskar men så i slutet av sommaren kände jag att jag äntligen hade möjlighet att prova på ett eget. Funderade lite fram och tillbaka om jag skulle bygga ett själv eller köpa ett färdigt kit. Men så beslutade jag mig att första karet får bli ett "färdigt" system. Tänkte mig först ett nytt Red Sea Max 130d, men det slutade istället med ett begagnat Red Sea Max 250. Har tagit det ganska lugnt än så länge och tog ett tag innan det kom i vatten och sten. Men nu har det stått och puttrat med bara sten i ca 5-6 veckor. Nitriten har försvunnit Nitraten var för ett par dagar…
-
Det är dags att börja om på nytt, efter en viss väntetid så har mitt nya akvarium kommit från Polen. Det beställdes från Akwarium Szczecin och blev väldigt fint. Bänken byggde jag själv. Tanken är ett ganska enkelt akvarium med fokus på mjukkoraller då det är de jag gillar mest, jag ska försöka ha lite mindre radikala tankar den här gången och försöka följa Lasses metod för uppstart och skötsel. Så ingen sprängsten eller spännande frigolitbakgrunder... Men jag kommer köra på med Metallhalogen så länge jag orkar, trots en viss herres retliga kommentarer om saken. Det är fortfarande den bästa ljuskällan tycker jag. Definitivt betraktningsmässigt. …
-
-
- 157 svar
- 21k visningar
-
-
Nytt akvarium på gång från Polen. Tanken är att ersätta min gamla platta kub med ett 680 liters (180x60x60). Inriktningen kommer att vara LPS med en och annan SPS och mjukis. Eftersom leveransen hela tiden skjuts framåt så roar jag mig med bygge av revpelare så länge. Ambitionen är att få till ett luftigare scape än mitt gamla. För att få stenarna att hålla sig på plats så har jag armerat med 10mm akrylrör och limmat med Aquaforest stonefix. Sen kommer jag att seeda med sten från mitt nuvarande för att få snabbare start.
-
Nu har jag efter många års väntan startat mig ett saltkar... Det blev ett Deltec microreef, (gillar modellen).. Jag är helt ny på saltvatten, så vi får väl se hur detta ska gå... Jag startade upp det igår med levande sten, så nu är det väl bara att vänta och se vad som händer... Jag tar gärna emot tipps, om vad som helst...
-
- 183 svar
- 20,5k visningar
-
-
Nu börjar saltabstinensen bli påtaglig, så det är dax att börja planera nytt kar. Det blir ett kar på mellan 600-800 liter. Tekniken kommer jag köra ungefär samma som innan, lite uppgraderingar kommer säkert. Troligen kommer jag köra kalkreaktor istället för ballingen som jag hade innan. Den gamla stenen ligger torr i byttor för tillfället, men ska dras igång för urlakning relativt snart. Den ska jag sedan använda till bygge av basen och eventuellt några pelare, kompletteras naturligtvis med färsk LS när karet väl är igång. Resten får jag se hur det blir under resans gång. Inget är bestämt ännu, så jag luftar lite planer i denna tråd. Drömmen ser ut ungefär såhär, karet ä…
-
-
- 156 svar
- 20,1k visningar
-
-
Hej igen Så nu är vi inflyttade i vårt hus och kommit lite iordning. Vårt RSM 130 Max är sålt till Emil_B här på guiden och vi önskar honom lycka till med sitt första saltäventyr. Nu till vårt nya kar. 1100x700x600 Lite teknik Skummare: Deltec SC 2060 Cirkulation: Vortech MP60w ES Vortech MP40w ES Belysning: Mh 2x250w T5 4x39w Returpump: Tunze silence 3000L Reaktor till biopellets Pump till Biopellets: Tunze silence 2500L Karet startade vi upp i slutet av febuari. Här kommer lite halvbra bilder. /chrille
-
Vi börjar denna tråden med ett citat! Detta var dock inte skrivit till mig direkt men vi kör från den ändå :-) Mina kar har aldrig fungerat som jag önskar, jag har inte den drivkraft och tyvärr ej heller intresset för att driva en korallbalja har jag insett. Men vad jag fortfarande har en stor glädje för är fiskarna. Havet har alla de bästa fiskarna tycker jag, men min strävan att försöka driva upp korallerna tar energi från det jag är intresserad av. Så mitt 250 liters akvarium kommer tömmas och sedan födas på nytt! Då jag ändå kommer har ett så svagt fokus mot korallrevsvärlden tänker jag testa lite nytt, då inredningen blir därm…
-
-
- 117 svar
- 19,6k visningar
-
-
Hej igen go' vänner! jag lever fortfarande, fast jag har varit utan aktivt akvarium i några år nu. Men nu så har suget kommit igen, så jag tänkte ta och försöka köra igång min lilla burk igen. Ursprungligen var tanken att jag skulle vänta tills vi kommit in i ett hus, men eftersom det verkar dröja minst ett år till, så tänkte jag att det var värt ett ryck nu ändå. det jag har liggande hemma redan är följande: Akvarium 170 liter, 95x42x44 cm (44 cm högt), borrat 2x40mm, med ytavrinning i vä bakre hörn Sump 30 liter, 45x35x19, med 3 fack och bubbelspärr... Ljusramp AquaMedic T5 sunbeam 2x39 W SEIO M620 pump 2400 l/h MAXI-JET 1200 pump 1100 l/h MAXI-JET 500 pump 490 l/h Dopp…
-
- 204 svar
- 19,4k visningar
-
-
Så länge jag kan minnas så har jag velat ha ett saltvattenakvarium, men tyvärr när jag hade tid för denna hobby i mitt tidigare liv så fick jag veta att det var"helt omöjligt" att få det att fungera så därför skaffade jag sötvattenakvarium istället. Så länge jag kan minnas så har jag velat ha ett saltvattenakvarium, men tyvärr när jag hade tid för denna hobby i mitt tidigare liv så fick jag veta att det "helt omöjligt" att få det att fungera så därför skaffade jag sötvattenakvarium istället. Nu har ju tekniken och kunskapen gått framåt så nu är det ju möjligt så äntligen håller en dröm på att gå i uppfyllelse. Vi har pratat med Akvarielagret och Tritona…
-
Då skall det äntligen bli av. Snart 7 år sedan jag stängde ner mitt kar när jag byggde om huset. Så har såg det ut då. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?6756-Linnex-500-l-h%F6rnakvarium&highlight=Linnex Tre saker är det främst jag har med mig i bagaget när jag planerade nystart. 1. Jag vill ha minst lika mycket vatten i system utanför visningskaret som visningskaret. Både för balans och för möjligheter. 2. Jag vill ha mer volym i karet. Det skall bli minimalt med inredning. Fisk och koraller är det som skall synas. Ingen mening med massa sten som tar plats. Det får ligga i sumpen. 3. Jag vill satsa på LPS'er. Älskar livet de ger karet när de rör …
-
Jag får dra igång en tråd om mitt nya kar. Det är ett 360 liters med optiwhite på 3 sidor och en sump på ca 120 liter. Karet är borrat med 3st 25mm hål, två ner och ett upp. Karet står på en aluminiumställning som är klädd med högblanka vita skivor. Måtten på karet är 120x60x50cm. Lite teknik: - Belysningen är ett hemmabygge bestående av 2st 100W Dreamchip som kompletterats med 4st 20W Violet Blue Hybrid Multichip. Det finns en tråd om dem här. Jag använder Janne68s styr- och drivkort för att styra belysningen. Dreamchipen kommer att ha ett max på ca 180W per chip. - Skummaren är en Bubble-Magus Curve 5. - 2st WP-25:or står för vågorna (jag funderar på att byt…
-
Nu startar mitt uppbyggande av ett nytt större kar. Har precis beställt en Deltec sc1455 och en Tunze care magnet long. Detta hastiga köp föranleddes av att en firma hade sänkt priset på skummaren, den var ca 500:- billigare än Triton och de hade bara en kvar. Detta kommer att ta tid. Jag beställer troligtvis karet i maj någon gång.
-
-
- 148 svar
- 18,8k visningar
-
-
Jaha då var det dags att byta upp sig. Köpte ett 20liters nano i början av december och till det tillkom allt man behöver för att komma igång och 2 clownfiskar. Lärde mig snabbt att detta var för litet för 2 clownfiskar. Så vad får man göra då... då får man helt enkelt uppgradera. Fick tag i ett 200liters från MaddeI och mycket information från Stig. Blir 200 liter med en sump på ca 50liter under karet, oborrat akvarie. Måttet på karet är 100x40x50 Har börjat med att bygga en bänk så var på ikea och köpte skåpsluckor i den färg som även regeringen godkände. Skummare blir Ruwal 130/400 tror jag den heter iaf. Belysning blir DIY LED. Sen behövs säkert mer för cirkulation oc…
-
- 190 svar
- 18,2k visningar
-
-
Ja då nytt kar på gång igen. Men denna gången var det inte av egen vilja utan för att det gammla lämnade in handduken. Så fick fort ta ett beslut om att beställa ett nytt kar. Då jag redan har utrstning som jag är nöjd med blev valet ett Elos 70 med bänk utan utrustningen.. Utrstning: Skummare: ATB nano cone skimmer Zeofiler: ombyggt grotech kanske måste uppdatera till lite större men det får vi se. Returpump: Ehime 1260 Cirkulation: vortech mp 20, får nog skaffa nån till steampump.. Ska även skaffa ny belysning som det se ut nu så blir det en SFILIGOI GALAXY T5 60 som är en LED/T5 mix med 27 LED 2.2 eller 3 watt och 8st 24 watt T5. Men det är ju interzoo snart så ska v…
-
Hallå!! Nu var det dags att byta upp sig lite. Har fått tag på ett kar med lite udda mått H80 D75 L100. Kommer att lägga upp lite fakta om hur jag har tänkt med allt. Kom gärna med förslag på man kan göra. Alltid bra med många idéer! Lite teknik som jag har tänkt att köra med. Belysning: Maxspect 160W Cree x2 Reyurpump från sump: Laguana powerjet 6000 free-flow Skummare: Bubble-magus BM155pro m.m.. Tanken är att bygga upp en hög revpelare som går nästan hela vägen upp till ytan. Kan bli rätt maffigt!
-
- 144 svar
- 17,9k visningar
-
-
Efter kraschen i somras var jag inne på att ge upp helt och aldrig mer ha saltvatten. Men försäkringsbolaget täckte allt levande så jakten på ett mindre akvarium drog igång. Igår hämtade jag hem ett red sea reefer 425 xl.. ska bli kul att testa något annat än hemmabyggt [emoji1]. Ställt det på plats och monterat alla rör idag, testat fylla med vatten och än så länge ser det bra ut. Det var väldigt enkelt att montera även om de ställbara fötterna kändes så där imponerande. Konstigt med hel svart i sump utrymmet, ser ju ingenting! Teknik: Ny skummare deltec 1000i Nya gyre 350 Returpump är min gamla reef octopus Doserpumpe…
-
Nu är det på gång!!! Har haft ögonen öppna en stund efter ett nytt projekt, har inte riktigt vetat hur det ska se ut eller när det kommer hända. En dag i mitten av oktober så kommer det en annons här på guiden om ett ovanligt 6-kantigt hörnakvarium, då blir man ju lite sugen men problemet för mig är att det finns i Lerum utanför Göteborg. Efter lite mailkontakt med Lasse F (som hjälper en vän att sälja akvariet) en del funderande och mätande Bild på karet där det funnits innan + skiss med mått. sätter jag mig i bilen tidigt en morgon för att köra dom 45 milen till Göteborg. Möter upp med Lasse och några vänner till honom som ska hjälpa till att bära karet, allt funkar v…
-
- 134 svar
- 17,6k visningar
-
-
Efter det chockartade och deprimerande haveriet i mitt 250 liters system där fiskar och koraller för ca 15 000 kr långsamt och tragiskt "kokades" ihjäl och nästan dödade min motivation att stanna i hobbyn, så har jag äntligen kommit så pass långt att jag nu väntar på mitt nya specialbyggda kar från glasmästaren... Jag är, trots gedigen erfarenhet av 3D-program som ZBrush, helt rudis på Google SketchUp dock, så min enkla ritning nedan är verkligen pinsamt simpel. Men den ger iaf ett litet hum om hur karet kommer te sig. Den hembyggda bänken är klar, så när som på det estetiska, där jag fnular på att använda Back to Nature SlimLine-paneler som exteriör med en liten vit LED-…
-
- 124 svar
- 17,5k visningar
- 1 följare
-
-
Efter drygt ett år med ett Juwel på 180 liter så har jag bestämt mig för att uppgradera. Ville känna om det var en hobby som man fastnade för innan man köpte större. Därför så har jag inte haft sump heller och det är något jag ångrat bittert då bla valet av skummare m.m. blir väldigt låst. Men nu blir det ett optiwhite 100x70x70 12mm glas med förstärkning, med en vit bänk från diamantaquarien. Borrat med limmad avrinning samt svart glas på avrinningens väggar. Hoppas kunna lägga beställningen nu i veckan. I utrustningsväg så lutar det åt: Jebao DC6000 returpump Jebao DC-skummare Jebao WP-25 samt Tunze 6025, lite klent med flöde så 6025:an ska nog bytas ut alt. komplettera…
-
- 111 svar
- 17,2k visningar
- 1 följare
-
-
Hej Ska presentera mig lite kort, är inte mycket till skrivare! Men först vill jag tacka alla här på saltvattensguiden för den enorma hjälpen man har fått bara genom läsning av andra trådar. Speciellt Stort tack för er som anstränger sig och svarar på frågor och hjälper andra med råd och lösningar. TACK!!! Dykarn Laggeman Nixon Rueben Manne Genne Edward Stigigemla LN21 Wiking Och sist men inte minst Lasse... Har säkert glömt många men Tack till er också Efter ha haft alla slags sötvattens akvarier i alla år går så halkar man in på saltvattens världen. Wow de finns inget stopp, man vill bara ha mer och mer samt större och större. Började med saltvattens akvarium på restaur…
-
- 126 svar
- 17,1k visningar
-
-
Jaha, smyger igång en tråd om mitt nya projekt. inga kort ännu men har hela huset fullt av grejer som förhoppningsvis ska bli ett fungerande system så småningom. karet är 120x55x60 och sumpen 100x40x50. har aldrig haft nåt kar med sump så kommer säkert en del frågor efterhand. har pratat med stig o fått dom rör o kopplingar som ska behövas. nu ska det "bara" ihop och bli tätt. har en stor hemmabyggd hybridramp på 324+324 w men den är för bred så måste ta bort dom yttre rören och flytta in leden. nog det som tar emot mest för jag är verkligen ingen elektriker. nån i mitt närområde som är duktig på el och vill komma på ett besök. kaffe o fraggar utlovas.
-
-
- 156 svar
- 17k visningar
-