Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Henke H,

Hej! Efter att ha hängt här på forumet några år så känns det inte mer än rätt att dela med mig av mitt kar. Dels är det kul att få lite input och jag kommer dessutom säkert ha mängder frågor, då är det enklare att hålla allt inom min egen tråd. Jag har haft saltvatten för några år sedan, men husrenovering gjorde att jag fick sälja alla mina djur, papegojor, ormar, kajmaner mm, inklusive mitt kära saltkar. Nu har allt stadgat sig och det är dags att dra igång ett nytt kar. Det är dock lite nervöst då jag aldrig startat ett saltkar från 0 innan, utan de förra jag hade köpte jag komplett och släpade med mig 200l vatten hem. Smidigt o enkelt! Jag köpte nyl…

2. Started by j0nas,

Då var det beställt! Ett hörnkar på 270 liter med rak front och tillhörande möbel, förväntas dyka upp om några veckor. Mått 85x85x50. Har mycket funderingar kring hur jag ska lösa tekniken på ett snyggt sätt så hjälp mig gärna spåna om ni orkar. Borrning och sumpbygge känner jag mig inte bekväm med så det lutar åt någon slags intern sump i bakhörnet. Har sneglat mycket på Ouscazz snygga hörnkar och var först inne på att kopiera hans lösning med ytavrinning och påhängsskummare. Hur bred är en extern skummare? Tänker på om det går att få karet hyffsat nära väggen, om jag inte väljer att hänga den i framkant Belysning lutar åt en 170w led kompletterat med två t5 men det ka…

3. Started by osby0479,

Efter många idéer och planer så blev det till slut ett lågt akvarium igen. Har eget rum och byggde det kombinerat med kontor, så dator och akvarium delar på en vägg tillsammans, blev väldigt nöjd med resultatet. 100x60x35 optiwhite Borrat med fyra hål, ett för 20mm pvc för retur och 3 för 25mm pvc där ett av rören används för sladden till cirkulations pumpen. Bänken byggdes av Ikea skåp samt deras bänkskiva på 38mm, utsågat så att akvariet är nersänkt i bänken för att slippa se silikon samt sand. Enkel sump på 55x55x35 Teknik: AI Hydra 26hd 2 st på stativ som jag tillverkat själv, dolda sladdar,…

4. Hej allesammans! Här har ni ytterligare en lite småjobbig och lätt nervös nybörjare att leva med. Då jag inte har någon i min umgängeskrets som sysslar med saltvatten (eller akvarium över huvud taget) så får jag helt enkelt förlita mig på internet. Tänkte starta denna tråd dels för min egen skull för att kunna skriva av mig lite, men kanske framför allt för att hoppas på att kunna ha er med lite mer erfarenhet som mentor. Så här kommer en lite snabb uppdatering på hur långt jag kommit hittills. Efter några års drömmande, och många övertidstimmar på jobbet så tog jag äntligen beslutat att sätta mig i bilen och åka 2 timmar till närmsta rekom…

5. Started by DanneI,

De flesta bilderna gick visst ej ladda upp (NEF). Fixat

6. Started by Johan Svensson,

Dom säger ju bättre sent än aldrig, så här kommer en liten introduktion av mitt kar som jag startade upp för 10 månader sen. http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/b3e6a577dd8d4f38703f861e28643aad.jpg http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/0be458bc42c9b23580a3af2e5ae9bced.jpg http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/ac1f6adece5b9618d8bfd16ea5257c5d.jpg Akvarium: Red Sea Reefer 350 Belysning: 2 paneler dSunY led och 2 39w T5 Ati coral plus Streamer: Maxspect Gyre XF130 Returpump: Jebao DCT4000 Skummare: Bubble Magus Curve 5 UV: Deltec 20w uv-c Doserpump: Revdos 41 Skickat från min iPhone med Tapatalk

7. Såg ett snyggt akvarie från Göteborg i en tråd jag följer på Reefcentral som heter modern reef aquariums. Tycker det var ett fint kar som passade in väl i det snygga vardagsrummet. Någon som känner till det här karet eller om personen varit/är aktiv på forumet? Bilderna på Geddex kar är längst ned på den här sidan, mer bilder på följande sida: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1289056&perpage=25&pagenumber=24 Om inget annat så är det en intressant tråd med många fräcka kar och lösningar. Mvh Peter

8. Started by jeber,

Då var det hemma och på plats 😄 ett red sea 350 känns som en perfekt storlek. hydra 26 som belysning. följde med en massa Sten och scapen var typ klar från början. En del anemoner och rhodactis verkar överlevt flytten. Ska ta bort anemonerna efter hand innan de tar över allt. tanken är som vanligt en mix av lps, mjukt och sps. behöver köpa en pump till då den ena som följde med verkar dålig. Blir så klart mer fisk längre fram! Troligtvis kirurg av något slag 😊

9. Guest
    Started by Guest,

Nu är det på rull men mycket kvar Har husserat 2 percula och 2 rörmaskar lite polyer o knappar. Är ca 15KG LS i ska i med mera och fixa en bättre scape. Botten Vanlig sand (sandlåda) med större korallkross som vart öven från filtret:P Nu har i fredags även lite koraller av modellen Euphyllia tror det är paradivisa. Tackar Mats för dessa Och LS kanon fina. Teknik 2 powerhead 1500L/h och 1000L/H Våt/torr filter med utavrinning munp 500L/H JAD WG-524 fick modda denna lite nu kommer inga microbubblor:) Belysning 3st 20W T8 isvita och 4 LED slingor på 100Cm 2blå 2vita Lite värden kommer här: Salt: 1,022 KH 10 Mg: 1230 ppm Calcium: 680 ppm Silikat, Si: 0 ppm Nitrit, NO2:…

• 75 svar
    • 7k visningar
  10. Started by kocknick,

Jaha då var det äntligen dags! väntat och planerat snart i 6 månader och enligt osäkra källor kommer karet+ sump att anlända nu på torsdag 25/8.. Ja vi får väl se! för 3 veckor sen kom förstas karet, allt såg prima ut enligt leverantören, men ALLT var i princip fel och ingen sump! så beställde på nytt och nu har dom lovat att det kommer men jag tror på det när jag ser det med egna ögon.. Men allt är ju färdigt förutom det viktigaste, så varför inte skapa en ny tråd redan nu så jag har nå att göra. Förra gången, köpte jag ett begagnat juwel 450 150x50x60 och borrade egna hål och satte solfilm på baksidan och byggde bänken helt i trä, dock blev utrymmet i sjä…

11. Started by peterj66,

Hej alla Efter mer än ett halvår av planerande och fixande när tid funnits så har jag äntligen startat min platta kub. Jag får erkänna att jag grovt underskattade hur lång tid det skulle ta att komma igång. Akvariet är en platt kub (80x80x60) med svetsad bänk och är beställt från Håkanstorps zoo i Malmö. Som synes behövdes lite arbete för att komma igång. Micke på Håkanstorp kan ju klä bänken också, men jag kände för att fixa själv. Nu så här en dryg månad senare så är jag (nästan) klar. Skåpet har limmade sidor in mot väggen och två löstagbar luckor utåt så jag kommer åt sumpen och elskåpet. Info Akvarie 380 liter (80x80x60). Jag kör på kranvatten. Sump: 70 liter …

• Gilla
    • 75 svar
    • 10,3k visningar
  12. Hi all, I'm an Aussi from Cairns living in Sweden. I had a reef tank when I was a kid, but that was 20 years ago. I figure its time to dive back into the hobby. I'm keen to get into it, but I have very little knowledge on the topic, so I'm likely about to make many noob mistakes along the way. I thought the best way to learn from others would be to keep in touch with my local forum. I'm hoping that this reef keeping community may save me from walking into obvious mistakes, and give me suggestions as I blindly stumble through the early stages of learning this complex and exciting hobby. Attached below are my aspirations and some of my initial plans, all be it j…

13. Started by izfisk,

Nu är skiten uppburet. Bor i Ritorp i Solna som namnet på tråden avslöjar. Har är mest gamla hus bland annat det jag bor i därav ingen hiss. Vill gärna berätta om hur jag bar upp akvariepaketet för 6 trappor utan att packa upp paketet. Jaja nog om mina bedrifter som "ledstångsleopard". Jag heter Peter och har haft akvarium förut. Några mindre sen några större ett 525 liters som störst som bor hos @Jojo numera. Nu är jag tillbaka på mindre. Har kört ett Red sea Max 130 D i ett par år som fortfarande är igång trots en del motgångar. Nu har jag alltså köpt på mig lite prylar för att kunna ha lite roligare eller ha så roligt man kan ha på det utrymm…

14. Startar upp en burk hos tjejen eftersom jag ändå är här mycket och flyttar över det mesta av levande hemifrån efter att prick karantänen är över. Blev full satsning eftersom det är svårt att hitta beggat på vintern. Kommer köra core 7 och ghl director. Kul att dra igång ett lite större igen men verkligen krångligt när man inte känner nån bärhjälp på plats (det löste sig med hjälp av matleverantören från Fodora 😅👍)

15. Started by patchi,

Nu har jag bestämt på allvar att byta från mitt 200 liters till ett akvastabil 375 liters ska köpa erkas här på forumet som han just nu har sötvatten i. Kommer flytta över allt nuvarande innehåll från mitt 200 liters så alla invånare får följa med Har lite små funderingar såhär i förhand om hur jag ska bygga stenen, vet bestämt att jag dels vill ha några ställen med höjd på och en del fri yta, vill gärna ha lite fritt i mitten har jag fått för mig, funderar på lite hästsko... Sen har jag bestämt att de mjukkoraller jag har ska bli separerade från lps/sps , i nuvarande är det lite trångt. Anemonen ska förhoppningsvis hålla sig från stenkorallerna hur det ska gå till v…

• 73 svar
    • 7,8k visningar
  16. Started by Barth,

Hej på er! Nu har jag äntligen fått igång mitt akvarium. Det är ännu i startgroparna med lite barnsjukdomar och utmaningar kvar, men nu har jag fått i vatten och en första laddning levande. Jag tänkte dela med mig av lite bilder till att börja med, blir mer om tekniken efter hand. Akvariet är 500l med dubbelglas runt om hela, temperaturen är tänkt att den skall ligga på 5-6 grader framöver. /Barth

• 73 svar
    • 12,6k visningar
  17. Started by Mattias,

Kunde inte hålla mig ifrån saltet längre, efter nedläggningen för två år sedan blev suget för stort. Det är ju en mycket intressant hobby, med mycket spännande liv och teknik. Lyckades hitta en kub på 65x65x65 här på orten, med lite modifieringar så är det snart igång. Väntar på lite teknik från e-bay och annat från Svedala. Sent from my iPad using Tapatalk

• 72 svar
    • 6,9k visningar
  18. Har inte varit i hobbyn sålänge men insåg ganska snabbt att jag aldrig skulle få till mitt Juwel 180 som jag ville ha det. En tanke var att borra juwelkaret och sätta en sump under men det var en massa andra saker jag inte gillade heller med det så den tanken gav jag upp rätt så omgående. Nytt kar blir ett MP/Eheim (hornbach) 375L (150x50x50) med en 160 liters sump i ett hemmabyggt skåp med ikea dörrar som jag sett många fina exempel på här på forumet. Övrig teknik blir Hyperion R2 3x150w led ramp (beställd) Sicce Syncra 5.0 returpump (beställd) 2st 150w jager doppvärmare (beställd) 2st Tunze 6095 med Tunze 7096 controller (har inte riktigt bestämt mig än) Elos Skummare P…

• 71 svar
    • 8,3k visningar
  19. Started by piffis,

Jag blev medlem här 23e Mars 2015.. I budgetguiden här på forumet kan man läsa; "Ha lite “is i magen” när det kommer till att starta i gång" Så att jag nästan på 10års dagen nu till slut kan starta en tråd om mitt kar borde ju visa på att jag läst och tagit till mig av detta råd? Vi har haft sötvattenakvarium när jag var ung, och har nu haft det med mina barn. Jag har dock alltid drömt om saltvatten.. Så nu vill jag prova på. Detta görs i mindre skala (200L) för att se om man blir "hooked". Vill tacka @Thomas Salt för all hjälp, goda råd osv.. det snacket i hallen tände gnistan igen 👍🏼😊 Tanken är att ha några fiskar, anemon och enklare korall.. Sen får vi…

20. Tjenare, Efter massor med frågor och hjälp här i forumet så har jag äntligen kommit igång! Akvariebänken är jag inte riktigt klar med, behöver målas ett par gånger samt sätta på dörrar när jag får ork så ni får vänta lite på bilder på den. Lite information om teknik: Akvariet: En vävd 150x50x50 på ca 340L Sump: 112L som står under akvariet, indelad i tre fack, Ett för skummaren, ett för skummaren och ett som skall användas som Yngelkar / Ställe för skadade fiskar. Belysning: 2x 150W 20k MH armaturer det finns planer på lägga till en till 150W eller 2x54W t5 men det står lite längre fram då jag inte riktigt vet hur jag skulle ha 2xt5 rör utan att komma i vägen för MH lamp…

• 69 svar
    • 10,5k visningar
  21. Started by kocknick,

Jaha då var man framme vid mållinjen! Byggde bänken, sumpen och överdelen & bytte bakgrund från blå till svart. Vilket jobb det var! Jobbar lite för mycket och har 2 småttingar att ta hand, så bygget har pågått mellan 20-01 de flesta dagar i veckan. Det har varit otroligt skoj att få göra karet till sitt eget! Och nu när jag sitter här med övertid på ljuset (bara för att få njuta av resultatet) så är det så sjukt grym känsla. Just ja, byggde även överrin.boxen med lite tips från mattias här på sg, snygg design, smälter in i bakgrunden. Några fiskar strök med o även några koraller, så blir att fundera på vad man ska tillföra i karet framöver. Tänker gult. …

• Gilla
    • 68 svar
    • 7,7k visningar
  22. Hej, Nu har jag uppgraderat till ett Akvastabil 275 som jag var o hämtade från en hjälpsam trevlig forumist i Norrköping för nån månad sen. Den här gången blir det lite långsam start eftersom jag ville stadga upp grunden och innan jag kunde göra det skulle jag lägga in plast osv. Nu är det jobbet i alla fall fixat och akvarieuppsättningen fortskrider i maklig takt. Så här såg det ut när vi släpat in grejerna. Ljusrampen är inte alltför svårgissat en Razor 160W 16k. Ett trevligt paket tycker jag. Eftersom min WAF är skral har jag gått med på en anvisad plats och den är bara 110 cm bred så jag var lite begränsad i akvarieval. Jag hade ögonen på ett helt perfekt akvarium…

• 68 svar
    • 9,6k visningar
  23. Nu blir det att uppgradera från 220 liter saltvatten till 720 liter efter 9 månader Insåg ganska fort att jag ville exapndera akvariehobbyn då jag inte kunde ha så mycket i ett 220 liters. Kommentarer mottages gärna vad man kan göra och inte göra Teknik som jag tänkte köra med blir: 2 st Maxspect Razor 160w 10000 k 2 st Jebao wp40 13000 l wave maker Grotech TEC 4 NG + Depot rack + Corall A,B,C + VitAmino M 0,5 l Tunze osmolator skummare får jag återkomma med samt returpump Sedan så tänkte jag ha kalsiumkarbonat som bottenmaterial, samt revkeramik, mycket fint Jag vill tacka Micke och Nenad från Håkanstorpszoo för all hjälp jag har fått av dom. Tack vare dom jag fick fix…

• 68 svar
    • 7,7k visningar
  24. Started by Christian_N,

Äntligen!! Nu är det på gång! Efter att ha införskaffat skummare (Coral Box D700), returpump (Jebao DCP-8000) och väntar på belysningen som är beställd (Coral Box Moon LED) så är karet med Rollermat inkluderat hämtat efter en resa tur o retur till Norrköping, vilket tog en hel dag men definitivt värt det! Jag har nu gått från ett RSM 130 till ett RSM 250 och nu då till ett Reefer 450 med sump vilket är helt nytt för mig på fyra år. Men skönt att kunna få ner allt i sumpen istället för att ha det i ett trångt utrymme bak i karet som är svåråtkomligt. Just nu går jag och väntar på belysningen som beställdes för två veckor sen. Dessa borde dyka upp …

25. Hej alla! Äntligen så har jag satt upp det nya karet, väntat i 6 månader... I grund och botten så ligger en överenskommelse med frugan att få färdigt et tillbygge innan jag startar upp ett nytt projekt. Ni vet hur det är... ;-) Under detta halvår har det stått ett litet "odlingskar" fullt med koraller i källaren och all teknik i garaget. Karet startades upp för en vecka sedan och korallerna stoppades i för två veckor sedan, en nervös stund då stenen har legat i tunna i 6 månader och matats, bytt vatten etc. "hoppas den är redo". :-) Allt ser kanon bra ut och hälften av stenen kommer från odlingskaret, så skall inte vara några bekymmer... Så jäkla nöjd att det blev detta k…

• Gilla
    • 66 svar
    • 9,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.