Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Hur är det tänk att man skall använd den? Fanns inget med i instruktionsbladet.
-
- 9 svar
- 873 visningar
-
-
Hejsan jag skulle behöva bruksanvisningen för Saliferts KH test.
-
- 56 svar
- 6,1k visningar
-
-
Va nere på bioted i ren frustration då mina koraller visar tecken på för låga kalium värden. Men jag har lånat en kamrats kalium test från redsea och de va inte något man bara testar över en kopp kaffe i soffan haha. fick dessutom olika resultat varje gång. en gång för högt och en gång för lågt osv.. körde ca 4 tester och kunde inte få de till att gå ihop! Men till min stora förvåning har det kommit ett salifert test som Ted just hade fått in och ja slog till dirr!! Rätt hem och mätte 2ggr på raken och fick exakt samma resultat båda gångerna och de va så löjligt enkelt och klar färg skillnad. Jag hade helt klart kalium brist så de va bara att dunka igång med K-balansen oc…
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Har precis skaffat detta test och mät värdet var "off the scale"! Tyvärr vet jag väldigt lite om det, vad det mäter för ämnen osv. Organics är just ett ganska stort begrepp. Nån därute med erfarenhet av det?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena, fick hem Saliferts Silikattest idag. Som tidigare så finns instruktionerna endast på tyska och min tyska är under all kritik. I instruktionerna står det iaf att man mäter upp 1ml testvatten och droppar i 4 droppar av reagens 1 och 4 droppar av reagens 2 och till sist tillsätter man en sked reagens 3. Sedan står det då att man skall jämföra provets färg mot färgkartan och att om man gjort det mera noggranna testet skall man multiplicera skalan med 10. MEN det står ingenstans hur man gör ett noggrannare test, är det 10ml testvatten som gäller eller 2ml? Hur många droppar av reagenserna skall användas? Sökte på webben och hittar minst 3 olika instruktioner på hur jus…
-
- 3 svar
- 900 visningar
-
-
jag har bara en tysk bruksanvisning för den, någon som har en svensk eller engelsk? jag är som sagt kass på tyska.
-
Jag har köppt mig lite salifert tester för första gången. I beskrivningen säger de att när man fyller sprutan med reagensvätska så är det naturligt att det blir lite luft mellan kolven i sprutan och själva vätskan, men att detta inte ska vara något som påverkar utfallet av testet. Det är klart en definition av vad som är "lite" luft men när jag fyller 1ml sprutan så att kolven på sprutan står på 1ml så blir det ganska exakt 0,2ml luft i den, vilket då innebär att det bara är 0,8ml reagensvätska i sprutan. Kan detta vara korrekt och att Salifert har räknat med dessa 0,2ml luft eller är det jag som fyller sprutan på felaktigt sätt? Jag är lite oroad då dessa 0,2ml rimligen…
-
- 3 svar
- 593 visningar
-
-
-
Är 1023,5 för låg salinitet för ett sps kar? Med Vänliga Hälsningar, Wigge
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har förstått att vatten som avdunstar skall ersättas med enbart osmos vatten. Har märks att efter ett tag så sjunker salthalten från 1.25 till 1.21 och det avdunstar ungefär1liter per dag. Ska jag fortsätta som jag gör eller fylla på med saltvatten, blur det inte då för hög salthalt och försvinner det salt via skummaren? För salt avdunstar inte. Tacksam om någon kan hjälpa mig och få en stabil salinitet /Danijel
-
- 8 svar
- 834 visningar
-
-
Tja Jag har en flaska som kanske är 2-3 år gammal. Det är flytande magnesium tillskott. Märket är Salifert, och min fråga är kan det bli gammalt? Jag har tittat igenom flaskan överallt men hittar ingen datum stämpel? http://shop.biotedmarin.se/salifert-liquid-magnesium-250-ml/2682-0 Hoppas detta är rätt forum del för denna fråga. Tack //Elvir
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Erfarenheter av: 1)tropic marines salt "PRO..."? 2) Tropic marines biocalcium?
-
- 4 svar
- 930 visningar
-
-
Hejsan! Vad anser ni som har erfarenhet av "Aqua-Medic Reef Salt"? Är det ett bra salt eller? mvh Christian
-
- 5 svar
- 917 visningar
-
-
-
Ska snart köpa nytt salt och undrar om det finns något salt på marknaden som innehåller mer värden gällande CA MG... Jag byter ungerfär 25% vatten i veckan i mitt lilla kar då mina koraller förbrukar ordentligt med CA. Jag vill inte buffa med en massa olika tillsatser utan skulle vilja ha ett salt som höjer de olika värden som behövs. Vet ni om det finns något salt som tex innhåller ca 800 i ca och kanske 1400 i MG så jag slipper buffa med tillsatser? (vad jag menar är väl ungefär att ca och MG kommer ju ändå späs ut med det gamla vattnet och jag vill då att det hamnar på övre skalan då korallerna ändå sänker ca med ca 30-40 enheter varje dag) /Robban
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan jag har en coralife hydrometer plast.Där finns en markering mellen 1.020-1.023 men ska man inte ha runt 1.025.Vilken mätare rekomenderas för bra test resultat.H Thommy.
-
- 2 svar
- 859 visningar
-
-
Man tillsätter ju extra salt i balling för att hålla jonbalansen. NaCl-fritt salt (=mineralsalt?). Jag är dock lite konfunderad över vad jag läst mellan raderna på vissa ställen. Grundar sig denna tillsats på att man bara använde en form av magnesium tidigare? Tycker mig förstå att de som blandar två sorters magnesium inte använder detta salt och tror mig till och med ha läst en förklaring till detta. Har dock ej läst något som säkert säger si eller så.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Håller på att starta upp mitt första salvattensakvarium. Löste saltet i 25 gradigt vatten igår och mätte idag. Det ligger på 1025 vid 25 så det är ok. Men upptäckte att det ser ut som om det ligger salt på botten som inte löst sig. Använder redsea coral pro salt. Blandar med en cirk pump och ett stort hangon filter ( med svampar i, ska ta bort dessa sen ). Levande sten och sand ska i imorgon. Är det någon form av utfällning? Eller är det så mättat att den inte kan lösa mer?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag kör idag med Tetras salt. Ett salt som ligger riktigt lågt på Ca och Mg (enligt AquaCalculator: 350/1140). Det gör att om man vill kunna få stenkoraller att frodas så krävs ganska mycket tillsatser. I så fall skulle det vara billigare att köpa ett annat salt för att slippa tillsatserna. Enligt AquaCalculator och HP Aquaristik själva så ligger "HP Aquaristik Reef High Energie"-saltet riktigt högt på både Ca och Mg (enligt AquaCalculator: 525/1650). Detta är för högt för att köra med i uppstart gissar jag, men skulle kunna funka kanon till vattenbyten, vilket är precis vad jag är ute efter! Är det någon här som har erfarenhet av HP Aquaristik - Reef High Energie??? Är d…
-
- 56 svar
- 7,4k visningar
-
-
Jag köpte en låda (oöppnad) reefers best av en forummedlem som jag har haft vid uppstart, men jag blev lite besviken för att det fällde ut så mycket olösligt. Förde saken på tal med min handlare och fick en lite påse reefers best för att göra lite motmätningar. Ikväll har jag så blandat 19g salt av vardera i 0,5 l osmosvatten och rört om med sked, och jag ser inga utfällningar i någon av dem faktiskt. Sen mätte jag salinitet och fick följande: Egna: 1027,5, fick spä med 0,7 dl för att nå 1025 Handlarens: 1028,5, fick spä med 0,85 dl för att nå 1025 Övriga mätvärden vid 1025 i salinitet: Egna: Ph: 8,4 Kh: 8,8 Ca: 390 Mg: 1200 Handlarens: Ph: 8,4 Kh: 8,4 Ca: 385 Mg: 1200 So…
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har tidigare skrivit inlägg om problem jag har haft med att mäta korrekt salthalt. Har använt mig av refraktometrar som av olika grunder har mätt fel, gett missvisande värder osv och på det sättet har jag haft och fått väldigt olika resultat. Har för en tid tillbaka lagt bort refraktometrarna och har enbart baserat mig på mätningarna via ICP. De har 7 av 8 tillfällen legat väldigt fint innanför mitt önskade värde - 34 till 36 PSU - och det har jag varit förnöjd med. Sista ICP testet däremot visar en höjning från föregående test - 35,51 PSU - till det nya - 37,17 PSU... Första frågan: Hur stor kris är detta saltvärdet om det är sant? …
-
-
- 46 svar
- 4,2k visningar
-
-
-
Jag har svårt att hålla uppe kalcium och magnesiumvärdena uppe. Kan värdenas stabilitet bero på vilket salt man använder? Jag använder Tropic Marin PRO-Reef. Finns det något bättre?
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag håller just nu på att köra igång mitt 1000 liters akvarie igen och jag har byggt upp inredning med en massa död LS. Nu tänkte jag kurera stenen i saltvatten och min fråga är som följer: När jag bara ska driva ur dyngan ur den döda stenen går det väl lika bra att köpa billigt salt på Granngården istället för att ödsla 1500:- på riktigt akvariesalt? Det behövs ju inga spårämnen och dylikt för att kurera den döda LSen. Tanken är att låta burken stå tills all fosfat har lakats ur och nitratvärdet har nått lagom nivå innan jag gör ett vattenbyte till riktigt akvarievatten. Jag anser att det ska gå bra med billigt salt men jag vill kolla med alla gurus här på SG först …
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
- 1 följare
-