Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by campokatt,

Har precis startat min lilla burk. Hittade några små "levande stenar" uppe på vinden som legat där typ två år(ja, den är död... Helt säkert). Tanken som slog mig var att man kanske kunde återanvända den i ett filter. Den behöver ju inte vara så fin o full med kryp då ju. Nitrifikationsbakterierna kommer väll tillbaka efter ett tag? Så, om man skrubbar den o sköljer ordentligt o hugger sönder den i mindre bitar o sedan lägger den i filtret. Kommer detta att sabba mer än att hjälpa? Kanske man även kan använda den som lite inredningsutfyllnad oxå? Eller är dessa stenar livsfarliga o bör kastas? /M

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by Beppe,

Kan man blanda magnesiumpulver med kalciumhydroxiden i kalkmixern eller får man några oönskade effeker av detta? Vore ett smidigt sätt eftersom jag ersätter mitt avdunstande vatten genom kalkmixern.

• 3 svar
    • 909 visningar
  3. Started by DSB,

Har startat mitt karantänsakvarium och tänkte då lägga filtermaterialen ett par dagar i mitt sötvattensfilter (för att få igång det snabbare). sökte på nätet angående att föra över filtermaterial från sötvatten till saltvatten och alla trådar jag hittade så menade man att det inte gick, bakteriefloran skulle helt enkelt dö när den flyttades till saltvatten. Med det resonemanget så blir min tolkning, att det är omöjligt att starta ett saltvattensakvarium utan att ta flora från ett fungerande saltvattensakvarium. Visst de flesta av oss köper levande sten osv. Men om vi leker med tanken att vi startar med död sten osv så skulle vi aldrig få ett fungerande filter eller ? Ja…

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,7k visningar
  4. Started by Nizztos,

Vad är för/nackdelar med att använda aktivt kol?

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by Erka,

Sitter här med tänkarmössan och funderar på mitt problem med järnvärdet bland annat. Försökte söka här på forumet men kunde inte hitta något, mina sökfärdigheter kanske är lika dåliga som min kunskaper i vattenkemi. Vattenvärden nu på morgonen. salt 1.026 (refraktometer) ph 7.9 (jbl) kh 8.3 (redsea) ca 490 (redsea) mg 1300 (redsea) k 480 (redsea) i 0 (redsea) fe 0 (redsea) no3 2 (salifert) po4 "0" (salifert) temp 25.5 Saltet jag använder ät TM PRO reef. Tillsatser. 0.5ml Redsea reef energy A+B dagligen. Redsea foundation A-B-C, colours A-B-C-D. Kno3 för att hålla no3 ~2. Seachem Seagel i strumpa (aktivt kol + fosfatreducerare) Nu till problemet... För ett tag sen började …

• 3 svar
    • 938 visningar
  6. Ja, kanske inte alla som tror, men åtminstone jag var förr i tiden rätt lat o mätte inte fosfat o nitrat så ofta. N o P varierar ganska mkt, o eftersom just fosfat har ett såpass smalt ”fönster” inom vilka värden vi oftast vill ligga, åker man lätt utanför. Hur många har koll på N o P kvoten den senaste månaden dag för dag, som föregått det där plötsliga cyanoutbrottet? Ju mer jag mäter N o P regelbundet nu, desto mer tror jag att kvoten N o P är viktig, faktiskt mer än själva halterna i sig (här har min uppfattning svängt lite, precis som näringsvärden i ett akvarium ;-)...). Jag har nämligen sett ganska många situationer nu med in…

• Gilla
    • 3 svar
    • 983 visningar
  7. Started by Kimozabe,

Kommer ha koraller i karantän (112 liters kar) och undrar om jag behöver köra balling i karantänen eller det räcker med att jag tar vatten från huvudtanken (som kommer ha "rätt" värden) och byter 10-20% en gång i veckan? Mvh Kim

• Gilla
    • 3 svar
    • 397 visningar
  8. Started by Purre,

Hej Är det någon som har receptet på koncentrerad två parts Balling? Meddela gärna mig det. Mvh Per

9. Started by Olle,

Kom och tänka på en sak i dag när jag bytte 50 Liter vatten. Måste eller bör man tillsätta någon form av bakterie kultur i burken? Kör med tillsatser av typ Balling via doserpump och alla firrar+Coraler mår hur bra som helst även dom få Sps jag har växer och frodas. Läste på flarran med Special blend microbe-lift att man skulle ha underhålls doser varje vecka. Måste man verkligen det? eller är det bra att göra det?

• 3 svar
    • 846 visningar
  10. Started by Kristoffer,

Hejsan! Nybörjare här som läser på som en tok och i godan ro samlar på sig diverse material. Det blir en hel del DIY, mycket för att det är halva nöjet Funderar på detta med vatten och osmos, där planen är att försöka slippa använda kranvatten. Via min far så har jag tillgång till en apparat som skapar avjoniserat/destillerat/steriliserat/demineraliserat (kommer ej ihåg vilket just nu) vatten som bla används i ångpannor till autoklaver inom tandvården. Det är bara ett enkelt plaströr som vattnet trycks igenom, som man fyller med en sandliknande massa. Är det något som går att använda i akvariumsyfte, eller blir det fel sorts vatten?

• 3 svar
    • 974 visningar
  11. Started by Aquamarin,

Har startat ett nanokar för ca 3 veckor sedan. alla värden ligger fint men KH ligger runt 17dKH det skall ligga på max 12. hur får jag ner det ? PH: 8,2 Salt: 1,025 Alkalinity: 5,5-6 meq/liter Nitrite:0,1 Nitrate:0,2 Nitrogen: NO2- :0,03 och NO3-: 0,05 Jag använder mig av ett salt som heter: Reaf Crystals Alkalinite ökade efter ca 2v drastiskt.? frånbörjan låg jag runt 3-4meq/l = 7-9dKH Jag gjorde ett vatten byte dag 14 (för tidigt) då salthalten låg för hög runt 1,027 nu nere enligt ovan. skall jag oroa mig eller kommer det att sjunka ?

• 3 svar
    • 1,6k visningar
  12. Started by Krillo,

Hej! Har Eheim aktivt kol samt Fauna Marin Ultra-Phos - kan man köra det ihop? Så vitt jag förstått så kan ju aktivt kol avge fosfat. Nu har jag ju redan fosfat i vattnet som jag vill få bort med Ultra-Phos, blir det inte kontraproduktivt om jag kör med aktivt kol samtidigt då?

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by Saltis,

hej det är så att ca var 400 och jag tänkte höja det lite och så hällde jag precis som det stod på förpackningen " reef evolution" nästa dag mätte jag igen och då hade jag 475 ppm och min fråga är det farligt att ha så högt ?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Wulf,

Hej Finns det någon som har provat Tetra NitrateMinus? Fungerar det? /mvh Ulf

15. Started by iceman01,

har precis tagit nya prover i karet eftersom jag tyckte min ena anemon ser lite hängig ut + att jag håller på att kriga mot alger calcium 0,12 = 440ppm kh/alk 0,32 phosphate 0,75 mg/l dessa värden är alldeles för höga så mycket vet jag,men hur ska jag få ner dessa!? tacksam för all hjälp!

• 3 svar
    • 834 visningar
  16. Hallå. Är plasten i soptunnor (HD-polyeten) skadligt för saltvatten? Hade tänkt att använda en ny liten soptunna för att blanda saltvatten i (lätt att flytta) för vattenbyte. Det finns även tunnor av Polypropylen (vad skillnaden är vet jag dock inte).

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by irwin_fletch,

Som titeln säger. Vad använder ni för co2absorber? Länka gärna. Hade divesorb från dräger innan men vet inte om de säljer till privatpersoner längre.

• Gilla
    • 3 svar
    • 529 visningar
  18. Started by Nito,

jag har idag väldigt låga värden Fosfat och nitrat och min fråga är om det är någon mening i att starta en bioreaktor med biopellets alls eller om den kanske tom kan göra skada?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by hippo,

jag har köpt ett nitrittest(salifert) men det ligger ingen färgkarta i förpackningen. e det någon som kan lägga in e bild på en eller behöver man ingen färgkarta?

20. Started by Nemisis,

Hej!! Har ett kar på ca 110 liter som jag har två cirkulationspumpar i, en på 1000l/h och en på 560l/h. Nu e de så att jag har riktat dessa rakt in i ls:en så att vattnet i karet står nästan helt still i framkant. Tex fling maten rör sig minimalt när den kommer i karet. Nu till min fråga är detta dåligt? Cikrulationen i karet borde vara den samma eftersom pumparna suger ju ändå in vatten o pumpar ut de, dock kanske rätt in i ls:en så vattnet inte rör sig i karet. Hoppas ni förstår vad jag menar . Tycker ni att jag ska flytta dem så att de blir lite rörelse i karet? Om man inte frågar lär man sig inget... =). Kunde inte hitta ett ämne som rörde detta, gör någon de vore en …

21. Jag slutar med kolkälla! Mitt fosfat är för lågt, har pga av kolkällan gått ner från kanske 0.06 till "0", troligen 0.01-0.02 (mätt med triton lab också både före o efter). Om fosfat går ner 0.04 ppm så motsvarar det inte mer än en nitratsänkning på mellan 2- 4ppm...för redfieldkvoten 1/10 stämmer ej helt när det gäller bakterier utan där är kvoten snarare 6/1 eller till o med 4/1!!...dvs: nitrat går inte ner särskilt mkt om man har lågt fosfat, då fosfat tar snabbt slut. Ja, då doserar ju en del fosfat vilket teoretiskt är korrekt att göra...men jag vill ändå inte göra det för jag tror att om man både gasar o bromsar börjar saker o ting bli svårgreppat....min käpphäst ha…

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by niki68,

Jag fick meddelande i måndags att de har min test skulle ta 2-3 dagar att få svar på vatten prov har inte kommit något det har gått en vecka nu på måndag det första gången händer de svarar inte telefon har ringt 8-10 gånger på email samma ///fy vad dåligt ?

• 3 svar
    • 665 visningar
  23. Undrar lite kring fosfatvärde i akvariet. På testerna från salifert så finns det markerat vid vilka nivåer det börjar bli kritiskt för korallerna och när tillväxten hämmas. Men ingenstans kan man läsa om när det börjar bli farligt för fiskarna. Är det för att fosfaten måste vara på en så hög nivå att det är omöjligt att få upp det utan att fiskarna dör av andra orsaker innan eller är fosfat inte skadligt alls för fiskar? Kan ju tänka mig att höga halter av fosfat inte är så nyttigt för fiskar men hur mycket är högt för en fisk? Pratar då inte om tjocknackade damseller utan vanliga saltisar så som zebrazoma kirurger, dvärgkejsare eller mindre fiskar t.ex. E. Midas och P. H…

24. Hej alla, Jag har på senare tid fått mer och mer problem med mina koraller. Akvarier är en Blenny 80L Jag har: En Eyphyllia Galbrens 5 huvud stor En Galaxea har vuxit på till ca dubbel storlek 4 sorters zoanthus En tubastrea (Sol Korall) En Ricordea Florida Ny köpt ca 4 dar sedan En Röd Grön BTA En fragg av acropora grön Så ser det ut: Värden: Testerna har jag gjort på Triton Akvarium och jämfört med mina egna. Osmos vatten används. Salthalt 1.0235 = gjorde ett 12% vattenbyte 2 dagar sen men salinitet 1.026. Nu mäter jag 1.0245. ska bumpa upp det mer till 1.026 No2-0.25mg/l = Tillsätter bakterie kultur "Nite Out" (börjat med detta nyligen) No3-2mg/l = Bytt ut filter i …

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Dimorb,

Någon som har erfarenhet med det medlet? Vad är det för någonting? Järnbas eller aluminium? Cirka upptagningsförmåga? Renhet? All info som kan fås tas tacksamt emot. mvh Andre

• 3 svar
    • 675 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.