Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by iceman01,

tester Tjenis! då har jag gjort mitt allra första saltvattenstest!! hoppas att ngn vänlig vill hjälpa mig med detta. ph=8.1 nitrat=4.0mg/l nitrit=0.1ppm calcium=300ppm kh=8.6 alk=3.09 jag har använt saliferts tester,är dessa värden bra el dåliga tacksam för hjälp -mange

• 22 svar
    • 2,2k visningar
  2. Started by jonasroman,

Ja..rubriken talar för sej självt. Vi vet ju att zooxanthellen konsumerar/assimilerar, nitrat o fosfat, och därför kan för mkt nitrat ge mörka koraller pgr av kraftig zooxanthellväxt o vice versa. Oganiska näringsämnen kan ju dopck inte zooxanthellen ta upp, men de gör korallen istället. MEN..kan korallcellen ta upp nitrat och fosfat direkt också???eller sker allt upptag av sådana här oorganiska näringsämnen via zooxanthellen..?? /Jonas

• 16 svar
    • 2,5k visningar
  3. Started by Ted-m,

Jahap skulle göra ett vattenbyte och såg på affärn här i stan att det fanns en flaska av denna sort tänkta vafan skulle inte skada att ha i det i mitt nystartade kar som inte har nå levande utan det är bara sten i karet.Så jag blande som det stod och bytte 40 liter vatten ur mitt system som ligger på runt 350liter+80 liter sump.Har en skummare MCE600 i sumpen. Jag bytte vattnet körde igång allt och satt mig och titta på tv.Så hörde jag att litet konstigt ljud från pumparna i sumpen vafan kan det va måtro.Jag tog bort luckan och hela sumpen var full med skumm och skummaren var tokig det bara spruta ur skum koppen var full på nolltid och det bara ran ur skåpet. Nu undrar ja…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by redrobjem,

Funkar silicatfilter utan osmos? Alltså om man kopplar på den direkt på kranen och låter den sakta filtrera kranvattnet blir man av med silicatet i kranvattnet då?

• 4 svar
    • 902 visningar
  5. Started by martin84,

Vad tror ni om detta test? http://zeovit.com/forums/showthread.php?t=25039 Martin

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by bjomat,

Jag har precis testat Saliferts Mg Ca samt KH test mot referensvätska. Ca och KH stämde alldeles utmärkt men Mg blev 70 för högt. Jag testmätte 2ggr och allt var väl rengjort. Någon som varit med om liknande eller har jag haft otur och fått en dålig batch? Jag antar att man kan lita på referensvätskan?! Mvh Björn

7. Fullt med vatten överallt imorse eftersom hela osmosbehålllaren (70liter) har tömts i karet med översvämning som följd. Tur man har sumpen i källaren och golvbrunn. Flottören hade hängt upp sig och jag har ingen failsafe så jag får skylla mig själv. Salthalten är nu nere i 1.020 från tidigare 1.025. Planen är att låta resterande vatten avdunsta till rätt nivåer,lär ju ta några dagar, och sedan fylla på med salt efterhand. Hur snabbt kan jag höjja salthalten manuellt? Finns det några riktlinjer? Bör jag vara mer panikslagen? Snabbare åtgärder? Det finns allt möjligt i korallväg i karet och en mussla.

• 12 svar
    • 1,4k visningar
  8. Started by oualid,

Hej. Jag har en extern UV-lampa som är kopplad till en extern filter, syns på bilden. Problemet som uppstår är att det bildas luftfickor i filtret. Jag undrar om UVn är rätt vinklad. Är det nån som har haft samma problem? /Oualid

• 7 svar
    • 672 visningar
  9. Started by JonasW,

Tänkte köra varannan vecka med detta salt och Red Sea coral pro. Red Sea är ju duktiga och skriver ut hur man blandar deras salt, men TM gör det varken på hinken eller hemsidan där jag kikade lite snabbt. Enligt en kalkylator på nätet så skulle det vara 2g mer per liter vatten med TM än med RS så jag tog just under 800g på drygt 20 liter vatten. Men det gav mig 1.028 i salinitet..... 760g på samma mängd vatten med RS Coral Pro brukar ge mig 1.026. Hur blandar ni TM Pro Reef? Finns denna info någonstans att läsa?

• 18 svar
    • 1,6k visningar
  10. Started by yashad77,

kan någon förklara hur man höjer salthalten från 0,021 till 0,024/25. jag är nybörjare och har startat akvariet i den 2014-09-21, och jag använder Redsea salt och jag gjorde som rekommendationerna från Redsea. jag har använd 3,96 KG salt till 120 L 0,033 per liter jag använder kran vatten tack för all svar.

• 21 svar
    • 2,7k visningar
  11. Tänkte börja försiktigt med lite VÄS (enligt samma recept som Wiking använder). Frågan är om man måste dutta i lite varje dag, eller om man kan få dra fördel av att man har en osmolator? Har inga andra doserpumpar, men att ha i lite VÄS i osmostanken borde ju få samma effekt, om det blandar sig väl det vill säga, man kan röra om lite manuellt tänker jag mig. Någon som kör på detta viset?

• 3 svar
    • 2,3k visningar
  12. Started by jonasroman,

Och där kom jag hem!. Nitrat 0.75 ppm Nu gäller det att hitta en dos av kolkällan i nitratreaktorn så värdet ej sjunker ytterligare. Blir nog inte svårt. Vid ingen kolkälla alls, dvs enbart den interna från deniballs, samt eventuellt det lilla som finns i tillfört vatten från akvariet, så stiger nitrat sakta har jag märkt. Så nu sänker jag Nopox från 1mlx4, till 1mlx3.

13. Started by Robbs,

Har haft problem med någon vit svampaktig hinna på bakrutan. Skrapade rent med rakblad förra veckan vid vattenbyte. Nu har jag lite smått luddigt som växer på stenarna. Om jag ska beskriva det så ser det ut som fjun som växer. 2mm långa. Tog iaf tester idag. No3 0 Po4 0 Ev en jätte svag nyans blå i fosfat. Mest troligen 0ppm Kh 4.8 bekymrar mig. Ph 8,15 Salt 1.025 Sista veckan har min bta inte haft långa ”tentakler” utan 1/3 dras ut med större bubblor istället. Kan kanske det vita luddet, bta’n och lågt kh hänga ihop? Har bikarbonat och salpeter hemma om jag ska doser…

• Tack
      • Gilla
    • 114 svar
    • 7,8k visningar
  14. Started by Dimorb,

Har höga värden av Barium och Aluminium. Använder järnbaserad remover - har alltid gjort. Varifrån kommer normalt dessa ämnena när de är förhöjda? Saltet? Någon som vet?

• 7 svar
    • 712 visningar
  15. Har lite låga halter med barium enligt senaste ICP testet men har inte någon ren barium hemma men fann några riktigt gamla flaskor med strontium/barium komplex från oceanakvarium i akvarieboden. Frågorna blir då.. Kan de bli för gamla/fälla ut eller tillföra något som inte är önskvärt i akvariet? Vilken koncentration är det - hur mycket höjer de strontium och barium / 100 liter? - det står inte på flaskan. Någon som vet? mvh Andre @Oceanakvarium

• 14 svar
    • 920 visningar
  16. Started by Mattias,

Erfarenheter ? Hur många kg/ liter använder ni ?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by hobbe_88,

Har en liten fråga när man gör ett vatten byte typ kanske tar ut 30%av volymen skall man blanda till vatten och salt i en hink när man fyller på igen eller sakll det stå nån viss tid innan man häller idet?

18. Started by Iksero,

Har PH endast 7.7 (nu på morgonen) övriga värden CA 470 KH 9.6 MG 1450 PO4 ljusblått NO3 lila ~50 Skall byta 20% vatten under dagen så det blir säkert bättre, men vad kan man göra för att undvika så lågt PH i framtiden. För övrigt så har alla tidigare PH mätningar legat på 8.0.(aldrig över 8.0) Karet snart ett år gammalt. Tips mottages tacksamt //Iskero

19. Started by Johha,

VI har ett vattenprov som togs för 20 år sedan. Som lyder: Analysresultat Bottensats ingen grumlighet svag,opalecs lukt 50-60*C ingen lukt vid rumstemp ingen färgtal mg pt/1 10 ph 7.6 konduktivitet mS/m 160 alkalitet HCO3 …

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by havre,

Vilket är det "bästa" pH testet för saltvatten? Någon som vet ett som är mer känsligt i den övre mätskalan, eftersom det är mer relevant för saltvatten. Mvh Thomas

21. Started by Fisherman`s Friend,

Hej fortsätter min tråd här med lite bilder. Som ni ser så slår inte korallerna ut på ett bra sätt kan det vara så illa att de aldrig återhämtar sig då jag miskött mitt avkarium under nästan 4 månaders tid. Mina aktuella värden är ialla fall Nitrat 25 Fosfat 0,25 Kh 10 Calcium 405 salthalt i nivån på min saltmätare

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by rickard598,

Började igår att blanda till 40l vatten för ett vattenbyte. Räknade ut att man ska ha 40gram/l eller har jag helt fel där?!. så jag tog 1600gram till 40l vatten. idag när jag mätte vattnet så hade det en salthalt på 1,028 då har det gått i 24h med pump och doppvärmare så tempen är på 25grader. Provade att hälla i ca 10l vatten till, då fick jag en salthalt på 1,024. Är det någon mer än jag som haft problem med detta? kan det vara något fel på mitt salt?! (kör med hydrometer ifrån Instant ocean som visar samma som refraktometer) Verkar väldigt konstigt detta? mvh Rickard

• 15 svar
    • 1,7k visningar
  23. Hej har följande vattenvärden i min burk 350 l +sump 80 liter Fosfat cirka 0,1-0,2 Kh 6 Nitrat 10-25 Mg 1500 Ca 500 Salthalt 1,024 Cirkulation två tunze stream 6000/l Belysning MH 250 inom kort 4x39 t5 Skummare NItratfilter Fosfatfilter med nystart av biopellets (vart igång sen torsdags) Inga tillsatser men skall börja med balling snart.

• 5 svar
    • 914 visningar
  24. Started by akvarium123,

Hej. Lurar lite på tester. Skall köpa en arsenal och tänkt höra lite vad man skall undvika och vad man skall ha. Vilka test lönar det sig att köpa dyrare och så vidare... Har tex funderat på JBL:s testväska, om int annat så bara för att ha allt på samma ställe. Någon som har några funderingar kring detta så skulle det vara intressant att få ta del av dessa. //Christer

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by mikjon,

Har fått luftbubblor av varierande storlek på den levande stenen dock inte överallt, någon som vet vad det kan bero på? Verkar ha kommit när jag ändrade om flödet på Maxspect Gyre GF130.

• 0 svar
    • 646 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.