Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by stigsdotter,

Hej, dum fråga men frågar ändå. Red sea reef foundation ABC+, är doseringen på förpackningen gram per dag eller vecka? Hur tillsätter man det bäst i karet?

• 3 svar
    • 2,1k visningar
  2. Started by borgh,

Mina senaste värden på Mg, KH och Ca Salt 1,025 mg 1480 1440 1500 1500 redsea-1425 salifert 1560 redsea- 1485 salifert kh 11,5 10,6 11,2 11,2 11,2 ca 455 450 435 445 455 använder red sea coral pro salt är ute efter att hålla värden 1350, 11,5 och 450 tillsätter red sea foundation men enbart kh och ca då mg verkar leva sitt eget liv varför stiger mg av sog självt? Karet har varit igång drygt 1 månad! Kan mg höjas av att tillsätta kh+ca?

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Minerva,

Hej Hej allihopa! Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle ställa denna fråga... Men det är så att jag skulle väldigt gärna vilja ha dessa fina lila/rosa kalkalger som så många här på guiden har i sina kar. Själv ha jag bara lite och skulle gärna vilja ha fler. Så nu undrar jag om någon här känner till något lämpligt preparat som jag kan använda för att dessa alger ska bildas i större mängd? alla svar tages emot tacksamt:ler:

• 3 svar
    • 985 visningar
  4. Started by defdac,

Hej alla, jag är inte saltvattensakvarist men jag ställer den här frågan här för det känns som det finns mest insatta människor här som kan förklara följande: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/bluextreme-1100-p-5587?osCsid=168a8cdaa4075ecedf07cbc6b0b55bec Man ser lite olika placering av keramiken hos olika tillverkare. Jag skulle vilja få höra lite teori om var man bör placera den högporösa biodelen. I filmen ovan tycker dom tydligen att man ska göra grov och finfiltrering först innan man exponerar vattnet för keramiken. Jag tycker däremot det känns mest logiskt att exponera keramiken mot så mycket DOC och POC man kan i syfte att ge bakterierna så mycket organiskt mat…

5. Started by kladd3,

En sanbba fråga till er kan man blanda aktivt kol samt fosfatremover i samma filter/reaktor eller måste de vara i varsin???

• 3 svar
    • 659 visningar
  6. Started by Dimorb,

Hej. Undrar bara om någon här kan reda ut förhållandet mellan nitrit och nitrat. Är det naturligt att nitraten minskar när nitriten ökar i ett akvarium? - Varför i så fall? Mäter ökt nitrit med mastertronic och samtidigt en nedåtgående nitrat.

7. Started by Luddox,

Hej. Undrar hur väl Göteborgs kranvatten står sig för användning i saltvattensakvarium? (Enligt uppgift ligger pH på cirka 8 och KH på cirka 2)? Tänker mig ett akvarium för i första hand fiskar och i mindra grad mer krävande koraller. Rekommenderar ni "osmosvatten" även för detta eller bör väl genomluftat kranvatten vara användbart? Mvh Luddox

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Sador20,

Kan man köra al99 och aktivt kol i samma reaktor??

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by Mr_Blue,

Någon som kan komma på några för respektive nackdelar med att placera oxydatorn precis framför skummaren? Både skummare och oxydator står i sump. Anledningen är att jag inte vill ha oxydatorn synlig i visningsdelen och att det blir problematiskt med att fylla på oxydatorn om jag placerar den efter skummaren i sumpen.

10. Som rubriken lyder undrar jag om det är någon som har gjort eller vet om någon studie, undersökning eller bara har ett matematiskt exempel på vilken procentuell inverkan vattenbyten gör på vattenkvaliteten när man ämnar förbättra vattenkvaliteten i sitt akvarium med hjälp av vattenbyte. Exempel. Säg att jag har 50 ppm i nitrat och 0,25 ppm i fosfat. Jag önskar få ner detta effektivt och snabbt (inte nödvändigtvis kostnadseffektivt men snabbt) och tänker då logisk på vattenbyte eftersom bra nyblandat vatten har omätbara värden av de samma ämnena. Jag blandar ihop 20% nytt vatten. Kan jag då räkna med att jag sänker nitrat och fosfat med samma pr…

• 3 svar
    • 829 visningar
  11. Started by Draedon,

Ska göra ett vattenbyte och upptäckte att nån av ungarna har lagt i en usb-kabel och en filmrulle i dunken med osmosvatten.. är det bara att slänga vattnet eller är jag onödigt orolig? det är ju koppar i kabeln och silveroxid(?) i filmrullen..

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  12. Har några lps som sliter lite och några som inte sliter alls. Har testat att ha dem i sockerbad både med druvsocker och med fruktsocker men det ger absolut ingen effekt. Vad gör jag då för fel? Har använt 2 matskedar socker på en liter. Några erfarenheter? Använder druvsocker framställt från majs, potatis och vete.

• 3 svar
    • 513 visningar
  13. Started by rasu,

Jag tänkte bygga en sump till mitt akvarium. mitt akvarium är just nu på ca 250 l och jag tror att sumpen kommer vara på ca 50 - 80 l. borde jag låta det nya vattnet stå i sumpen några dagar/veckor eller är det bara att köra igång??

• 3 svar
    • 853 visningar
  14. Started by battle_royal,

tjena! skulle vilja veta om ni kan ge mig lite tips på Lite olika basic vatten tester man behöver. ska till linköping nästa helg så tänkte handla på mig lite det.är fort väldigt ny så behöver alla tips jag kan få! Mvh Micke

• 3 svar
    • 806 visningar
  15. Started by JMAONE,

Mätte för första gången med Salifert strontium test... maken till omständigt test har jag inte varit med om. 5 olika flaskor och 3 sprutor och rågade skopor.... Felmarginalen är +/- 5 mg/L och rekomenderat värde är 10-15.... Tog mig en halvtimma att göra testet... puh. De här värden fick jag med Salifert: Ca 435 ppm Ca 428 ppm (Med Sr testet) Sr 0-3 mg/L Ca diffade på 7 ppm mellan Ca och Sr/Ca testen och det är hyffsat... Ska dosera lite strontium och försöka få upp det lite för att sedan mäta igen... Men med mätskalan nedan så känns felmarginalen på +/- 5% ganska stor. 40 34 28 22 16 good 10 good 4 0-3 Vad tycker ni andra som använt det här testet? PS. blandade ihop 5 % …

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  16. Started by j0nas,

När jag skulle blanda nya dunkar idag upptäckte jag att min magnesiumklorid var nästan slut. Var inom min lokala handlare och han föreslog Salifert Magnesium Powder som var det enda han hade hemma. Innehållsförteckning saknas så jag blir inte klok på om det är rent eller inte. Tror ni att jag kan blanda det i dunken för cacl enl vanlig koncentration? Använder fauna marins produkter och ett recept från Stig i Gemla, http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden

17. Started by JLindgren,

Jag är i startgroparna för att starta ett Red sea max akvarium. Men ska köpa en osmolator och har lite funderingar vad som behövs. Kollar på sidan: http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=35 och undrar om jag behöver Aquaticnature med silikatfilter eller om det räcker med den som är likadan fast utan det silkatfiltret. Den kostar ju bara hälften så mycket...

• 3 svar
    • 932 visningar
  18. Hejsan jag har en diy bakgrund i mitt kar som är uppbyggd med portlandcement och korallsten, skulle den även fungera i ett sötvattenskar? Tankarna går att lägga ner saltkaret då jag haft mkt strul och vill helst inte ta ut bakgrunden som jag är mkt nöjd med. Karet har varit igång i tre år och jag tänker att man får köra ett antal vattenbyte med ngt lämpligt medel för att laka ut allt som hör saltkaret till innan man kör igång det i sötvatten. Någon som har erfarenhet av detta? mvh Tobbe

• 3 svar
    • 665 visningar
  19. Started by DSB,

Jag har fått tillbaka mina värden från triton. Där är doseringen på milliliter (jag antar att det finns en färdigblandad lösning att köpa) och jag har deras torra magnesium. magnesium ligger på 1287, deras riktvärde är 1370 mg/l. Skiljer alltså 83 mg/l. Har deras torra magnesium, där 8,4 g/100 liter höjer halten med 10mg/l. Min vatten volym är på ca 1100 liter, hur många gram behöver jag använda ? Skickat från min iPad med Tapatalk

• Gilla
    • 3 svar
    • 534 visningar
  20. Started by Raymond,

Startade upp ett sjukhus akvarium för en vecka sen. Och nu har det blivit en invasion av småkryp, oinbjudna! Frågan är om det är skadedjur eller nytto? Jag stoppade i en räka och tre eremiter lite sand och lite levande sten. Snyltgästerna är väldigt små 1-2 mm.

• 2 svar
    • 2,4k visningar
  21. Köpte ett begagnat kar och fick som bonus med lite vattentester.. Tyvärr saknades beskrivning på Salifert fosfat. Är det någon vänlig själ som kan skanna eller fota av beskrivningen och lägga upp, så skulle jag bli mycket glad!! [emoji5] Skickat från min E6853 via Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 519 visningar
  22. Started by Dez3d,

Hej Alla, jag fyllde mitt kar med osmosvatten i Fredags och har varit tvungen att ha det stående utan cirkulation p.g.a pump problem. Vattnet är inte kristallklart och ser lite dimmigt (dock inte mycket). Vill höra om detta är normalt, vad det kan bero på. Det jag kan komma på är ex: utfällning från Tangit limmade fogar, sillikonfogar, själva glaset, etc. Detta trotts test med kranvatten följt av rejäl tvätt med osmosvatten innan påfyllning med ny trasa. Märkte också nu när pumpen är igång att det finns massor av mycket små bubblor överallt (10-dels mm stora). Grumligheten var densamma innan pumparna sattes igång. Bör jag slänga vattnet och fylla med nytt innan tillsats a…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Hulteke,

HEJ! Kommer att ställa ett antal frågor om kemin i karet. Jag kan inte ett smack om hur detta funkar. Har en AC1 på g - en kalkreaktor alltså. Annars inget annat som tillförs. Kan man skilja mellan den kemi som berör algtillväxt och hälsa för alla levande organismer i karet och den kemi som så att säga handlar om vad korallerna käkar? Alltså, kan man först satsa på att få bra grundvärden för att sedan mata på och tillföra koraller? Magnesium, calcium, fosfat, nitrat - hjälp! Hur hänger de ihop? Ozon, hur mkt sådant skall man tillföra l/vatten? Hjälper det? Mot vad? Det finns ju en rad olika modeller med olika kapacitet. Den här tex. ger 25mg/h vilket verkar lite men räc…

• 2 svar
    • 7,9k visningar
  24. Started by MattiasN,

Hm, hur är det med tillförlitligheten i kaliumtest som varit öppnat ett tag? Har ett salifert test som nu varit öppnat i lite mer än 6 mån. Montiporerna i karet ser risiga ut och det ser ut som kaliumbrist skulle kunna vara anledningen men testet ger 400 i kaliumvärde, kan jag lite på testet eller kan det visa så helt åt skogen fel efter 6mån? Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

• 2 svar
    • 640 visningar
  25. Started by Christer T,

Eftersom jag doserar en massa grejor så har jag funderat lite över hur mycket vatten jag verkligen har i systemet. Jag har tidigare höftat vilt men nu försökt göra en något nogrannare uträkning. LS är ju svår att säga hur förhållandet är vikt/volym så där får man ändå höfta men jag hittade en ganska underhållande tråd i ämnet: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=24619 Nåväl, jag brukar säga att min burk är på 576 liter men det är ju bara den volym akvariet upptar av rummet, jag skulle få problem att trycka i 576 liter vatten, även utan någoyt annat i. När glas och ett par tre cm från kanten är borträknat så slutar det på 500 liter! Sumpen är på 112 …

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.