Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by jonasroman,

Jag lovar här o nu att skicka in ett motsvarande test på red sea coral PRO! Inspirerad av @Edlund utmärkta initiativ. Då har vi två seriösa tester, början till en databank. Om ett hyffsat antal akvarister kan tänka sig offra 345kr har vi snart en unik databas här på SG. Jag återkommer om ngr veckor. Vare sig salt eller jag själv finns hemma fn.

• 0 svar
    • 843 visningar
  2. Started by Michael Hansson,

Har letat och hittat fakta om magnesiums betydelse. För det stora flertalet verkar inte höga Mg nivåer vara alarmerande. Låga värden verkar vara sällsynta. Läser man i "Dummies", som jag ofta gör, så är riktvärdet 1300... Var kommer detta riktvärde ifrån? Vad jag läst mig till är värdet i världshaven lägre (generellt) än 1300. Mg måste man ha för tillväxt av levande..fiskar som koraller...Man kan överdosera Mg för att bli av med alger (bryopsis). Sen ska man tillbaka i värdena...varför? Denna fråga har gäckat mitt inre ganska länge.

3. Started by Klubbsson,

Vi ska snart flytta och därför har min sambo packat ned de flesta köksredskapen inklusive den lilla köksvågen. Är det någon som har koll på hur många liter salt man ska ha till 100 liter vatten? Litermåttet har hon lyckligtvis inte packat ned.

• 2 svar
    • 842 visningar
  4. Ja, en del vet såklart detta, men för er som inte vet så tar jag idag upp teorin kring: Hur kan KH stiga när man tillsätter Ca(OH)2(Kalkvatten)...det innehåller ju inga karbonater?..frågar sig säkert en del som inte som jag gillar kemi. Ja, alltså, vanlig balling, dvs kalciumklorid i en behållare o NaHCO3 i en annan, där är det såklart busenkelt och förstå att man höjer BÅDE kalcium o KH, den ena burken innehåller ju kalcium o den andra karbonater. Men, för oss som använde kalkvatten förr i tiden, vet att kalkvatten som alltså är Ca(OH)2 löst i vatten, höjer trots frånvaron av karbonater, även det BÅDE kalcium och karbonathårdheten. Skälet är…

• Gilla
    • 2 svar
    • 842 visningar
  5. Started by svedalaciklid,

vad använder ni för ca höjare som inte kör kalkreaktor eller kalkmixer? kör själv med rowa kalk men tycker det går åt massor till mitt 600 liters för att hålla det någorlunda uppe

• 2 svar
    • 841 visningar
  6. Started by san_miguel,

Hej. Måste man droppa i kalkvatten eller kan man bara hälla i ? Har ett stängt nano akvarium så jag har svårt att göra nån droppanordning. Mvh Mikael

• 3 svar
    • 841 visningar
  7. Vet inte helt hur det har kommit in i akvariet men hur åtgärdar jag dessa "negativa" värden? Har bytt kol och partikelfilter på osmosen. Skulle det hjälpa att också byta membran? Har som regel haft högt värde ut från osmosen men blev minst 3 gånger så illa efter byte av filter. Kan man verkligen installera dem "fel"? De ser ju lika ut på båda sidorna. Eller är det bara vårvattnet som sköljer med sig fler godsaker?

8. Started by freguz,

Förutom Instant Ocean, vilka fler val har man om man kör med kranvatten när man ska blanda för vattenbytet? Det borde ju ha kommit lite nya saker sedan 80-talet....och vilka affärer i sthlm har något av dessa, tips? måste ut och handla och byta vatten

• Gilla
    • 3 svar
    • 840 visningar
  9. Started by Robert Lennqvist,

Skulle vilja få ta del av lite tankar om vad man bör tillsätta. Idag kör jag 10% vattenbyte i veckan, håller kh, ca och mg uppe med en kalkreaktor med Rowalith C+ samt tillsätter strontium, jod och järn. That's it. Inser att det finns en mängd olika preparat att köpa. Har mest vart inne på TMs A- och K+ vätskor och som alternativ/komplement? till det Korallenzucht produkter. Kanske borde komplettera med aminosyror? Vad rekommenderar du för att hålla en schysst tillväxt på främst SPSer? /Robban

10. Started by Christian J,

Köpte just ett Triton-test men det följde bara med ett provrör. Skall det inte vara två, eller har de ändrat rutinerna? Online manualen nämner två, och det följde även med två etiketter, men i den bifogade pappersmanualen visas bara ett.

• 7 svar
    • 840 visningar
  11. Started by Andreas_Lindholm,

Jag funderar på att bygga ett akvarium med stort refugium. Syftet är att exportera bort metaller, fosfat, nitrat, syresätta vattnet, kompensera mörkerreaktionen, pH-fall. Nu behöver jag hjälp att reda ut begreppet metaller. Tänkte börja med koppar. Vad jag läst mig till förekommer koppar i olika former, delvis som fria joner, delvis bundna i organiska molekyler. Om jag förstått det rätt så är den fria jonen den oönskade men också minst förekommande i naturligt havsvatten. 1. Vid vilket värde/intervall är koppar farligt för marina organismer? 2. Hur sker tillförseln till akvariet bortsett från kranvatten? Gällande fråga 2 tror jag saltmixen kan …

12. Started by saltatrox,

Är pryltokig och handlar en del onödiga saker och fick för mig att handla Hanna Checkers tester på Jod och järn. Men är lite osäker på vad som är bra värden. Minna resultat vart... Iron första test 0,00 och andra 0,00 Iodine förta test 0,4 och andra 0,1 Vad ska jag göra med den här informationen ? Vad bör man ha för värden i järn ? Läste mig till att jod bör ligga mellan 0,02 - 0,06. Stämmer det ? Med vänlig hälsning Thomas

• 4 svar
    • 839 visningar
  13. Jag tycker mig se negativa effekter i karet av att driva kalkreaktorer för hårt och att det är kanske vanligare än vi tror att vi gör det i dagens sps era. Jag tror alla reaktorer har en brytpunkt över vilken dom ger mer CO2 till karet än vad dom ger ytterligare KH. Höjer vi flödet genom reaktorn sjunker kH på utvattnet men å andra sidan kommer ju mer vatten ut så i början upp till en viss nivå ger denna ökning av flödet en nettoökning av kH tillförseln. Men sen når vi en brytpunkt när ytterligare ökning av flödet bara ger mer CO2 till karet men ej motsvarande ökning av kH tillförseln. Reaktorns sorts brytpunkt har nåtts. Denna brytpunkt tror jag är lägre än …

14. Started by gurra600,

Hej ,, efter att jag börjat tillsätta nitrat fått ett vit tjockt skum i skummaren det är så segt att det lyfter av locket på koppen och hänger ut på sidan. Jag kör med biopellets och lite ozon till skummaren är det någon som vet vad det är som skummar så ?

• 5 svar
    • 839 visningar
  15. Ok, så idag på morgonen så kom då ICP testet tillbaka. Och det lämnar mig med en del frågor. https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/90846 Lite bakgrund. När jag fick tillbaka mitt förra icp den 12e augusti så var koppar rött, dock enbart cirka 5 ug/l. Jag bestämde mig ändå för att köra en triton detox. Följde instruktioner till punkt och pricka, doserade för 400 liter (stängde av min kolreaktor) lät det gå 3 dagar innan jag satte igång den igen, och då med nytt kol. Bytte kolet igen efter en vecka. Sen tog jag nytt icp ca en vecka senare. Koppar har nu gått upp till 8,6, en ökning med nästan 75%. Samtidigt har aluminium ök…

16. Started by pimo,

Har byggt ett nytt akvarium som jag snart kommer köra igång. När jag limmade glaset så använde jag diskmedel för att jämna till fogarna, har även användt lite bensin för att få bort silicon som hammnade fel. Så nu vill jag ju göra rent karet från detta innan jag kör igång det, hur ska jag gå tillväga då? Bara skölja med vatten en massa eller hur gör man?

• 1 svar
    • 838 visningar
  17. Started by arnstad,

Gjorde vattenbyte igår idag gjorde jag tester för ph kh ca2 Kh visade 15 dkh ph 8.0 ca2 visade 490 hur går det ihop? Ca2 kan ju vara högt pga lite koraller har Alltid haft höga värden av det men kh är väldigt högt? Och ph ganska lågt?

• 11 svar
    • 837 visningar
  18. Started by akutmottagning,

Vilket po4 test är bäst i låga nivåer. Då priset är detsamma

19. Started by Mejsel,

Var hos Stigigemla och köpte spårämnen ( 2 olika flaskor ). Hällde i 10 ml av varje och nu bara 3 timmar senare så "blommar" hela akvariet upp. Allt sträcker på sig och är fullt utslaget. Så känns det lite visset i karet så är det något att testa även om övriga värden är optimala.

• 4 svar
    • 836 visningar
  20. Started by Keller,

Hej, Jag är inte så bevandrad i kemi så jag tänkte kolla här. Hur ser vårt kranvatten ut? Är det hyfsat eller helt åt skogen? Analysresultat Konduktivitet 25°C 25.1 mS/m pH vid 20°C 7.7 Alkalinitet, HCO3 80 mg/l Kemisk syreförbrukn. COD-Mn <1 mg/l Ammoniumkväve, NH4-N <0.010 mg/l beräknad Ammonium, NH4 <0.02 mg/l Nitratkväve, NO3-N 0.51 mg/l beräknad Nitrat, NO3 2.3 mg/l Nitritkväve, NO2-N <0.001 mg/l beräknad Nitrit, NO2 <0.004 mg/l Fluorid, F 0.27 mg/l Klorid, Cl 17 mg/l Sulfat, SO4 24 mg/l Aluminium, Al <0.02 mg/l Järn, Fe <0.05 mg/l Kalcium, Ca 14 mg/l Kalium, K <2 mg/l Koppar, Cu 0.02 mg/l Magnesium, Mg 2.9 mg/l Mangan, Mn <0.02 mg/…

• 3 svar
    • 836 visningar
  21. Started by Nilkzone,

Hejsan! Jag har köpt Tropic Marine Balling A B C flaskor liquid calsium. Har aldrig tidigare använt något liknande, och tycker att manualen är kort och svår att förstå, man vill ju helst att allt går rätt till med doseringar i karet:skrattar:. Så om någon har erfaranhet av dessa tackar jag så mycket för all hjälp jag kan få. Calsium idag ligger på 360, har ett 350l+50l sump med cirka 50-60kilo levande sten. Ska man blanda ut dessa 3 flaskor med vatten? och ungefär hur mycket ska man öka om man vill ligga på 10+ hela tiden? satt med min sambo igår men då kom vi fram till cirka en deciliter men det står inte om det är en diciliter delat på de 3 flaskorna, eller på varje. Om…

• 4 svar
    • 835 visningar
  22. Started by Danijel,

Har förstått att vatten som avdunstar skall ersättas med enbart osmos vatten. Har märks att efter ett tag så sjunker salthalten från 1.25 till 1.21 och det avdunstar ungefär1liter per dag. Ska jag fortsätta som jag gör eller fylla på med saltvatten, blur det inte då för hög salthalt och försvinner det salt via skummaren? För salt avdunstar inte. Tacksam om någon kan hjälpa mig och få en stabil salinitet /Danijel

• 8 svar
    • 834 visningar
  23. Started by m0jjen,

Försöker att förstå mig på hur man beräknar sina värden i förhållanden till exempelvis en ratio. Så långt som jag förstå det är det följande värden som man räknar på. N 14,0067 u P 30,973762 u C 12,0107 u Triton publicerade nyligen en artikel om deras funna ratio på Nitrogen, Carbon and Phosphorus* ( N : C : P ) TRITON Ratio in mol... 147 : 12400 : 1 Vad skulle detta innebära om man skulle vilja räkna på det i ett mer bekant scenario som ett akvarium? Hur skulle det se ut om man skulle beräkna ration på 2 ppm no3 exempelvis? Jag har full förståelse för att vi inte kan beräkna det och säga att det är ett faktum då v…

24. Started by Olle,

Någon som vet om man ska kolla den övre eller nedre skalan. Har ju slängt instruktionerna och kör mest med Hanna

• 5 svar
    • 834 visningar
  25. Started by peppe67,

Nu har jag fått resultaten från min första vattenanalys och skulle behöva lite hjälp att tolka dem. Jag har gulmarkerat de som jag kan se ligger utanför rekommenderade nivåer. Behöver jag tillföra Jod? Behöver jag göra något för att sänka Zink och Aluminium? Fosfor och fosfat ligger över den rekommenderade nivån, jag har tänkt att köra igång en algreaktor så snart ekonomin tillåter, tror ni att det kommer att räcka för att sänka dessa nivåer eller behöver jag göra mer?

• 8 svar
    • 834 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.