Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by port513,

Jag är helt grön på saltvattensakvarie och har därför aldrig tidigare mätt nitrit, nitrat osv. Mina sötvattensakvarier har jag mer eller mindre gått på det visuella för att se om allt liv i mår bra. Nu till mitt lilla problem här, jag har mycket svårt att läsa testerna för nitrit och nitrat. Känns som att färgerna blir mer eller mindre en tolkningsfråga för enligt mitt öga så såg nitriten ut att kunna vara antingen 0.1 eller 0.2. Så med min tolkning är mina värden: Nitrit: 0.2 Nitrat: 5 Kan nitriten stämma för det kläcks cyklops till och från i karet, det står och ska cyklas så jag förväntar mig inte att värdena ska vara stabila ännu. /Henke

2. Started by freguz,

Som rubriken beskriver, kan man ha det, utan att det blir nån konstig oönskad kemisk reaktion eller att effekten uteblir? Det gälller just nu alu remover, kanske är annorlunda för järn. Jag har väldigt trångt i mitt lilla hang-on filter nämligen, så det får bara plats en strumpa. Ska skaffa större filter sen. mvh Fredrik

• 7 svar
    • 930 visningar
  3. Started by Tobbz,

Har ett test som gick ut i september 2014- det har varit oöppnat tills nu när jag skulle kolla kalium nivån. Testade och fick fram siffran 350 i kalium, har inte tillsatt något förutom fm:s balling light. Och inget vatten är bytt på ett par veckor.

4. Started by GimliX,

Skulle ta och blanda lite salt till vattenbytet idag och såg att mitt salt blivit ljusblått. Slarviga jag har lämnat påsen öppen, kan färgen komma om/när saltet drar åt sig fukt? Tacksam för snabbt svar. Mvh A

• 3 svar
    • 929 visningar
  5. Started by loscars,

Nu har jag haft burken i lite drygt 3 år och hunnit misslyckas med både den ena och andra metoden. Det är många saker som vuxit (trots att jag inte velat det) Cyano, Kisel alger, Diatomer Osv. Fast jag har otroligt nog vissa saker som vuxit trots detta. Nu har jag i alla fall med mycket jobb och en hel del alkohol fått ner de flesta värden till noll eller väldigt nära noll. Jag har ett 540l kar som jag numer byter 100 l på varannan vecka. Det tillsammans med alkoholen har tagit ner nitraten från 40 till i 0 eller ner till en svårmätbar nivå. Fosfaten var katastrofalt hög, nu ligger den (enligt Elos fintest) på ca 0.008. Fast det är svårt att säga exakt .... PH ligge…

• 2 svar
    • 929 visningar
  6. Started by Nizztos,

Kan någon beskriva hur kvävecykeln fungerar vid uppstart av ett nytt kar? Jag har en del koll, men det finns lite luckor. Ex. Vad ger amoniak/ium vid uppstarten? När jag startar sött så har jag ju i ett par fiskar tidigt, men det verkar man inte ha när man startar salt. Finns allt som behövs för att få igång det hela i LS? Gäller det både helt färsk sten och gammal sten?

• 0 svar
    • 929 visningar
  7. Started by jizeta,

Har ett RSM130 och funderar på det där med salinitetet kontra temperaturen... Har för närvarande ca. 28 grader och en salthalt på 1.023-1.024...ligger jag bra så?

• 3 svar
    • 928 visningar
  8. Started by Olle,

Kom och tänka på en sak i dag när jag bytte 50 Liter vatten. Måste eller bör man tillsätta någon form av bakterie kultur i burken? Kör med tillsatser av typ Balling via doserpump och alla firrar+Coraler mår hur bra som helst även dom få Sps jag har växer och frodas. Läste på flarran med Special blend microbe-lift att man skulle ha underhålls doser varje vecka. Måste man verkligen det? eller är det bra att göra det?

• 3 svar
    • 928 visningar
  9. Started by JonasW,

Kör Balling med det balanserade receptet som finns här på SVG sedan i somras. Har inte gjort ett enda vattenbyte sedan dess och kommer nog att göra väldigt få framöver också. Än så länge så förbrukar jag inte mer än 160ml/dygn så det har inte gått i så mycket mineralsalt än. Salinitet i karet ligger nu på 1.026 vilket är det högsta jag vill (bör?) köra. Hur kompenserar ni som kör Balling utan vattenbyten eller få byten? Hinka ur motsvarande mängd ur karet som det går i mineralsalt per vecka t.ex.?

• 3 svar
    • 927 visningar
  10. Started by Nilkzone,

Hejsan! Jag har köpt Tropic Marine Balling A B C flaskor liquid calsium. Har aldrig tidigare använt något liknande, och tycker att manualen är kort och svår att förstå, man vill ju helst att allt går rätt till med doseringar i karet:skrattar:. Så om någon har erfaranhet av dessa tackar jag så mycket för all hjälp jag kan få. Calsium idag ligger på 360, har ett 350l+50l sump med cirka 50-60kilo levande sten. Ska man blanda ut dessa 3 flaskor med vatten? och ungefär hur mycket ska man öka om man vill ligga på 10+ hela tiden? satt med min sambo igår men då kom vi fram till cirka en deciliter men det står inte om det är en diciliter delat på de 3 flaskorna, eller på varje. Om…

• 4 svar
    • 927 visningar
  11. Started by jonasroman,

Med anledning av ämnet, att mäta, Hannas olika checker etc, tänkte jag ge er min korta förklaring hur det hänger ihop. När man mäter halten av ett ämne kan man göra det genom att nyttja det faktum att ämnet i sig som skall mätas färgar vattnet tillsammans med hjälp av en reagens. Absorbansen av en viss våglängd är linjär mot färgmättnaden, och färgmättnaden är i sin tur linjär mot halten av de ämne som ger upphov till färgmättnaden=koncentrationen av ämnet är linjär mot absorbansen av den våglängd som mäts. Så vi behöver bara mäta ljusintensiteten före och efter ”provröret”, eller före och efter att färgen utvecklats. Men det här inte riktig så …

• 0 svar
    • 927 visningar
  12. Started by sara s,

I Saltvattenskemi för Dummies så är ju rekommenderat pH ~8,2 men eftersom det står att det förändras under dagen så undrar jag NÄR på dygnet ska det vara ~8,2? Det kanske finns att hitta här på guiden men får ingen träff när jag söker på pH...

• 3 svar
    • 926 visningar
  13. Started by freguz,

Förutom Instant Ocean, vilka fler val har man om man kör med kranvatten när man ska blanda för vattenbytet? Det borde ju ha kommit lite nya saker sedan 80-talet....och vilka affärer i sthlm har något av dessa, tips? måste ut och handla och byta vatten

• Gilla
    • 3 svar
    • 926 visningar
  14. Started by Ahab,

Måste göra ett vattenbyte men saltet börjar ta slut. Hittade då en gammal påse med Coralife salt. Någon som använder det? Är det dåligt att saltet har klumpat sig? Kan man blanda olika salt? Finns det något bäst före datum på salt? Ps. Läste i forumet att någon kallat det Coraldeath, utan någon närmare förklaring....

• 0 svar
    • 925 visningar
  15. Started by ppihlstrom,

Hur länge klarar sig osmosvatten stående i en dunk innan det blir obrukbart, på ett ungefär? Någon som vet?

• 2 svar
    • 925 visningar
  16. Started by Gnarkill,

jag sitter och funderar på det här med att höja KH:t i mitt kar efter som att det är lågt. Kan man använda Santa Marias Bikarbonat /Natron eller är det år pipan fel?

• 1 svar
    • 924 visningar
  17. Started by wrang,

hur mäter man hur mycket nitrat phosfat som maten tillför.Funderar om det är denna som är boven.tänkte om man löser upp x gram mat i x ml vatten å mäter mot detta idé?

• Gilla
    • 5 svar
    • 924 visningar
  18. Started by saltatrox,

Är pryltokig och handlar en del onödiga saker och fick för mig att handla Hanna Checkers tester på Jod och järn. Men är lite osäker på vad som är bra värden. Minna resultat vart... Iron första test 0,00 och andra 0,00 Iodine förta test 0,4 och andra 0,1 Vad ska jag göra med den här informationen ? Vad bör man ha för värden i järn ? Läste mig till att jod bör ligga mellan 0,02 - 0,06. Stämmer det ? Med vänlig hälsning Thomas

• 4 svar
    • 923 visningar
  19. Hej! Jordfelsbrytaren löste ut idag. Visade sig bero på ett av mina doppvärmare (av glas, en eheim) var sprucken/av så att vatten kommit i kontakt med värmetrådarna. Värmaren satt i sumpen. Eftersom att strömmen bröts så tänker jag att inget/lite vatten kommit upp i visningsdelen. Men det dröjde ca 2 timmar från att strömmen bröts till att jag lokaliserat och avlägsnats felet. Min fråga är hur orolig jag behöver vara för föroreningar/oönskade metaller i vattnet i sumpen? Jag har inte startat returpumpen, utan håller på med ett vattenbyte. Jag har dock bara färdigt vatten till 10% byte, vilket bara blir omkring 1/3 av vattnet som nu finn…

20. Started by h0llowman,

hmm måste fråga det ser ut som mina kalkalger flagnar inte alla men lite här och där ... ser ut att släppa ett lager sen och under det ser bra ut fin färger på kalkalgen där .någon som haft detta eller vet vad det är ???eller ska det vara så??? håller för närvarande på med att höja calsiumet i akvariet med tropicmarins bio-calcium kan det ha att göra med det ?? när jag skriver flagnar menar jag att att det som släpper är en ljus hinna sen komer det mörka fina lila kalkalger .. mvh peter

• 1 svar
    • 923 visningar
  21. Started by Tedd,

Hej! Jag hittade en sida som kan vara bra för många nybörjare där det står lite smått och gott om olika vattenvärden och mer. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=vattenvarden Varsågoda, man ska hjälpa varandra.

• 1 svar
    • 922 visningar
  22. Started by uffe80,

hej! kör med balling i mitt 375 kar. ligger stabilt på mg 1350, ca 425 och Kh 10, Ph 8,3.. MEN.. idag när jag kollade värdena så gav inte Mg utslag utan jag tömde sprutan (salifert) alltså över 1500!!! Varför?? Jag tillsätter ju Mg & Ca från samma dunk så hur gör jag nu?? ska jag fixa en dunk med enbart Ca och tillsätta enbart det tills Mg sjunker eller ska jag avvakta helt med den dunken?? detta äe första mätningen jag gjort sedan jag drog igång mitt refugium med Caulerpa för ca en vecka sedan, kan detta ha med värdena att göra?? Mvh Uffe

• 5 svar
    • 922 visningar
  23. Started by Dimorb,

Ser att jänkarna erbjuder den typen av testing för att söka felkällor till t.ex. varför fiskar blir sjuka osv.. Det hade varit mitt i blinken för mig som har ett oidentifierat problem med fiskarna men jag finner inte något ställe i europa som erbjuder denna tjänsten. Någon som vet om var man kan köpa den/om den finns? https://aquabiomics.com/

• Gilla
    • 5 svar
    • 922 visningar
  24. Started by Dimorb,

Har kört ett svagt blandat recept men skall nu byta över till andra lösningar som är mycket starkare i koncentration och som också påverkar pH. Hur bör man gå tillväga? Om jag normalt doserar 500 ml av den svagare koncentrationen och den nya är 7 gånger så stark (Jonas romans) kan jag då bara enkelt dela upp doserna så jag tar 7 gånger så lite varje gång? Vad med intervallerna mellan doseringar och doseringsfack? Just nu doserar jag i refugiumet och har cirka 30 minuter mellan varje doseringstillfälle. Bör det vara ännu mindre dos till varje tillfälle och större mellanrum mellan doseringarna eller det spelar ingen roll? Vad med å dos…

• Gilla
    • 5 svar
    • 922 visningar
  25. Started by gurra600,

Hej ,, efter att jag börjat tillsätta nitrat fått ett vit tjockt skum i skummaren det är så segt att det lyfter av locket på koppen och hänger ut på sidan. Jag kör med biopellets och lite ozon till skummaren är det någon som vet vad det är som skummar så ?

• 5 svar
    • 921 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.