Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Tedb,

Hittade en intressant artikel som behandlar Nitrat och Järn dosering. http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T8F-42YF4NN-7&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=8ccfb0daba673ed35440f0fd07268aea

• 2 svar
    • 864 visningar
  2. Started by Olle,

Kom och tänka på en sak i dag när jag bytte 50 Liter vatten. Måste eller bör man tillsätta någon form av bakterie kultur i burken? Kör med tillsatser av typ Balling via doserpump och alla firrar+Coraler mår hur bra som helst även dom få Sps jag har växer och frodas. Läste på flarran med Special blend microbe-lift att man skulle ha underhålls doser varje vecka. Måste man verkligen det? eller är det bra att göra det?

• 3 svar
    • 864 visningar
  3. Started by uffe80,

hej! kör med balling i mitt 375 kar. ligger stabilt på mg 1350, ca 425 och Kh 10, Ph 8,3.. MEN.. idag när jag kollade värdena så gav inte Mg utslag utan jag tömde sprutan (salifert) alltså över 1500!!! Varför?? Jag tillsätter ju Mg & Ca från samma dunk så hur gör jag nu?? ska jag fixa en dunk med enbart Ca och tillsätta enbart det tills Mg sjunker eller ska jag avvakta helt med den dunken?? detta äe första mätningen jag gjort sedan jag drog igång mitt refugium med Caulerpa för ca en vecka sedan, kan detta ha med värdena att göra?? Mvh Uffe

• 5 svar
    • 863 visningar
  4. Started by peppe67,

Nu har jag fått resultaten från min första vattenanalys och skulle behöva lite hjälp att tolka dem. Jag har gulmarkerat de som jag kan se ligger utanför rekommenderade nivåer. Behöver jag tillföra Jod? Behöver jag göra något för att sänka Zink och Aluminium? Fosfor och fosfat ligger över den rekommenderade nivån, jag har tänkt att köra igång en algreaktor så snart ekonomin tillåter, tror ni att det kommer att räcka för att sänka dessa nivåer eller behöver jag göra mer?

• 8 svar
    • 863 visningar
  5. Started by arnstad,

Gjorde vattenbyte igår idag gjorde jag tester för ph kh ca2 Kh visade 15 dkh ph 8.0 ca2 visade 490 hur går det ihop? Ca2 kan ju vara högt pga lite koraller har Alltid haft höga värden av det men kh är väldigt högt? Och ph ganska lågt?

• 11 svar
    • 863 visningar
  6. Started by akutmottagning,

Vilket po4 test är bäst i låga nivåer. Då priset är detsamma

7. Started by Datate,

Har lite problem att hålla mina vattenvärden uppe. De värden jag tycker är låga är: kH: 6.7 Ca: 330 Mg: 1170 Karet är på 240L och varje vecka tillsätter jag Salifert AllInOne. Rekommenderad dos för mitt kar är 10ml/v, men jag har ökat till 15ml/v sen någon vecka tillbaka utan nämnvärd effekt. Gjorde igår mitt första vattenbyte på 20L och har för avsikt att göra det varannan vecka. I karet finns ett clownpar, 5st green chromis och en phalaema samt några sniglar, mjukkoraller och kollonianemoner. Dvs inga stenkoraller. Kalkalgerna har på senare tid börjat växa ordentligt... I övrigt är pH på 8.3, salthalten är runt 1.023 och övriga värden är bra utom Nitrat på 10-25 men på …

• 1 svar
    • 862 visningar
  8. Started by runstenen,

Blir det stor skillnad på mätvärde om man sköljer i vattenkran kontra osmosvatten ? Bara en undran om det är lönt att orka fortsätta m osmosrengöring

• 1 svar
    • 861 visningar
  9. Started by rickard598,

Tänkte höra om någon kan någon lite "enklare" formula för att dosera ultrabak +ultramin S i akvariet, rekommenderad dosering är 3-5ml/1000l= 0,3-0,5ml/100l alltså ska jag dosera ca 0,9ml i 300l, men känns så jobbigt att mäta upp 0,9ml om någon har en enkel formel för ex blanda ut med osmosvatten så vore jag hemskt tacksam, vet att jag sett det här någonstans förut men hittar det inte tyvärr Och känner att hjärnan inte orkar sitta och tänka just nu Tack på förhand mvh Rickard

• 4 svar
    • 861 visningar
  10. Hej. Jag tyckte det skulle kunna vara kul och lärorikt om folk kunde lägga upp både en helbild (eller flera) på sina rev och skriva vad deras dagskonsumtion i DKh är. Jag kan börja. Peninsulan från båda sidor: Red sea 300: Uppskattad vattenvolym 800-850l. Ungefär 1.15DKh/dag genom 7.5l kalk och 50ml bikarbonat. Tycker det är mycket då jag inte har så många stora SPS kolonier längre. Men musslan använder säkert mycket och det gör säkert vermetiderna också (även om jag försöker utrota dem med kalciumkarbonatpulver). Intressant är att min förbrukning gick upp rejält med 0.3 dkh eller så när jag i…

11. Ja, en del vet såklart detta, men för er som inte vet så tar jag idag upp teorin kring: Hur kan KH stiga när man tillsätter Ca(OH)2(Kalkvatten)...det innehåller ju inga karbonater?..frågar sig säkert en del som inte som jag gillar kemi. Ja, alltså, vanlig balling, dvs kalciumklorid i en behållare o NaHCO3 i en annan, där är det såklart busenkelt och förstå att man höjer BÅDE kalcium o KH, den ena burken innehåller ju kalcium o den andra karbonater. Men, för oss som använde kalkvatten förr i tiden, vet att kalkvatten som alltså är Ca(OH)2 löst i vatten, höjer trots frånvaron av karbonater, även det BÅDE kalcium och karbonathårdheten. Skälet är…

• Gilla
    • 2 svar
    • 861 visningar
  12. Started by Vidofner,

Har microbe lift's activated carbon men det står inte på burken hur man ska dosera det? Läste nånstans om en rekommendation på 40g per 100 liter men vet inte om det var en generell rekommendation eller om det var bara för det märket dem diskuterade på den tråden. Nån som vet om det finns någon generell regel på hur mkt som ska doseras eller om alla olika märken skiljer sig? Nån som vet just hur mkt man ska dosera med microbe lift?

• 2 svar
    • 859 visningar
  13. Started by Nilkzone,

Hejsan! Jag har köpt Tropic Marine Balling A B C flaskor liquid calsium. Har aldrig tidigare använt något liknande, och tycker att manualen är kort och svår att förstå, man vill ju helst att allt går rätt till med doseringar i karet:skrattar:. Så om någon har erfaranhet av dessa tackar jag så mycket för all hjälp jag kan få. Calsium idag ligger på 360, har ett 350l+50l sump med cirka 50-60kilo levande sten. Ska man blanda ut dessa 3 flaskor med vatten? och ungefär hur mycket ska man öka om man vill ligga på 10+ hela tiden? satt med min sambo igår men då kom vi fram till cirka en deciliter men det står inte om det är en diciliter delat på de 3 flaskorna, eller på varje. Om…

• 4 svar
    • 859 visningar
  14. Started by Kim Rosenqvist,

Till och från så får jag cyano i mitt refugium. Det växer liksom inuti och på utkanten av chaeto-bollen. Sen ett par veckor är det tillbaka igen, lite kraftfullare än vanligt. Inte en tillstymmelse till cyano i displayen eller fragg/karantänskaret i samma system. Jag doserar i kalkwasser ner i refugiumet, 2,7 ml per minut, dessa droppar ner precis vid utmynningen av fraggkaret, där flödet ändå är gabska turbulent. Men, kan det höga pht på något sätt påverka? Det är cyano både uppströms men framförallt nedströms från där dosering sker. Bevakar po4 och no3 noga med MT, ligger på typ 0,05 mg/l respektive 7mg/l. E…

15. Started by freguz,

Förutom Instant Ocean, vilka fler val har man om man kör med kranvatten när man ska blanda för vattenbytet? Det borde ju ha kommit lite nya saker sedan 80-talet....och vilka affärer i sthlm har något av dessa, tips? måste ut och handla och byta vatten

• Gilla
    • 3 svar
    • 858 visningar
  16. Started by Perk,

Jag hade lite sned fördelning på Mg (1290), Ca (485) och Kh (5,7), salifert. Sagt och gjort så buffrar jag nu Kh och Mg. När jag gör det så stiger Kh men Mg sjunker. Blir det så eller är det något konstigt?

• Gilla
    • 5 svar
    • 858 visningar
  17. Started by Olle,

Någon som vet om man ska kolla den övre eller nedre skalan. Har ju slängt instruktionerna och kör mest med Hanna

• 5 svar
    • 858 visningar
  18. Started by saltatrox,

Är pryltokig och handlar en del onödiga saker och fick för mig att handla Hanna Checkers tester på Jod och järn. Men är lite osäker på vad som är bra värden. Minna resultat vart... Iron första test 0,00 och andra 0,00 Iodine förta test 0,4 och andra 0,1 Vad ska jag göra med den här informationen ? Vad bör man ha för värden i järn ? Läste mig till att jod bör ligga mellan 0,02 - 0,06. Stämmer det ? Med vänlig hälsning Thomas

• 4 svar
    • 857 visningar
  19. Started by runstenen,

Tänkte köra ngn remover för att få ner nitrat. Kollat på dessa 2 : http://shop.foretagsakvarium.se/sv/fosfatnitrat/np-biopellets-xl-250ml.html http://shop.foretagsakvarium.se/sv/fosfatnitrat/red-sea-nopox-500ml.html Om det blir Pellets så tänkte jag strumpa i sump på stora karet och ett litet innerfilter på lilla. Alltså främst nitrat jag vill ha ner. Fosfat ligger på 0.16 i lilla och 0.19 i stora så det får gärna sjunka lite som bonus. Ngn som provat dessa 2 eller har ngt annat bra tips om man kör utan reaktor ?

• 1 svar
    • 857 visningar
  20. Started by jonasroman,

Ny artikel från redaktörn../Jonas

• Gilla
      • Tack
    • 4 svar
    • 857 visningar
  21. Som rubriken lyder undrar jag om det är någon som har gjort eller vet om någon studie, undersökning eller bara har ett matematiskt exempel på vilken procentuell inverkan vattenbyten gör på vattenkvaliteten när man ämnar förbättra vattenkvaliteten i sitt akvarium med hjälp av vattenbyte. Exempel. Säg att jag har 50 ppm i nitrat och 0,25 ppm i fosfat. Jag önskar få ner detta effektivt och snabbt (inte nödvändigtvis kostnadseffektivt men snabbt) och tänker då logisk på vattenbyte eftersom bra nyblandat vatten har omätbara värden av de samma ämnena. Jag blandar ihop 20% nytt vatten. Kan jag då räkna med att jag sänker nitrat och fosfat med samma pr…

• 3 svar
    • 856 visningar
  22. Jag tycker mig se negativa effekter i karet av att driva kalkreaktorer för hårt och att det är kanske vanligare än vi tror att vi gör det i dagens sps era. Jag tror alla reaktorer har en brytpunkt över vilken dom ger mer CO2 till karet än vad dom ger ytterligare KH. Höjer vi flödet genom reaktorn sjunker kH på utvattnet men å andra sidan kommer ju mer vatten ut så i början upp till en viss nivå ger denna ökning av flödet en nettoökning av kH tillförseln. Men sen når vi en brytpunkt när ytterligare ökning av flödet bara ger mer CO2 till karet men ej motsvarande ökning av kH tillförseln. Reaktorns sorts brytpunkt har nåtts. Denna brytpunkt tror jag är lägre än …

23. Started by san_miguel,

Hej. Måste man droppa i kalkvatten eller kan man bara hälla i ? Har ett stängt nano akvarium så jag har svårt att göra nån droppanordning. Mvh Mikael

• 3 svar
    • 854 visningar
  24. Started by svedalaciklid,

vad använder ni för ca höjare som inte kör kalkreaktor eller kalkmixer? kör själv med rowa kalk men tycker det går åt massor till mitt 600 liters för att hålla det någorlunda uppe

• 2 svar
    • 853 visningar
  25. Started by Mejsel,

Var hos Stigigemla och köpte spårämnen ( 2 olika flaskor ). Hällde i 10 ml av varje och nu bara 3 timmar senare så "blommar" hela akvariet upp. Allt sträcker på sig och är fullt utslaget. Så känns det lite visset i karet så är det något att testa även om övriga värden är optimala.

• 4 svar
    • 853 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.