Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Olle,

Kom och tänka på en sak i dag när jag bytte 50 Liter vatten. Måste eller bör man tillsätta någon form av bakterie kultur i burken? Kör med tillsatser av typ Balling via doserpump och alla firrar+Coraler mår hur bra som helst även dom få Sps jag har växer och frodas. Läste på flarran med Special blend microbe-lift att man skulle ha underhålls doser varje vecka. Måste man verkligen det? eller är det bra att göra det?

• 3 svar
    • 958 visningar
  2. Hej! Vilket fabrikat upplever ni som visar skapligt rätt , samt har en bra hållbarhet vid normal användning? Ingår förresten dessa i Triton testen och isf någon som jämfört med egna test?

• 0 svar
    • 957 visningar
  3. Started by judas,

Om man använde sig av Balling light metoden, har man då någon nytta av att tillsätta kalkvatten? Funderar på att köpa en kalkmixer, men det kanske är onödigt när man kör med Balling. Tillsätter även Na2C03 till vätskan med NaHCO3 för att höja pH. Jag har fått dinoflagellater så jag har börjat tillsätta 1,5l kalkvatten /dag i ca 2v nu på prov (780l vatten, dunstar ca 8-9l /d), men ser ingen effekt på dinosarna ännu.

• 2 svar
    • 957 visningar
  4. Started by Ted saltakvarium,

Hej! Tänkte fråga om jod. Är det jod i det saltet man köper i djuraffären eller måste man fylla på med jod i akvariumet när man har putsräkor? Isåfall, var får man tag i jod? vad kostar det?

• 1 svar
    • 957 visningar
  5. Started by Tobbz,

Har ett test som gick ut i september 2014- det har varit oöppnat tills nu när jag skulle kolla kalium nivån. Testade och fick fram siffran 350 i kalium, har inte tillsatt något förutom fm:s balling light. Och inget vatten är bytt på ett par veckor.

6. Started by freguz,

Förutom Instant Ocean, vilka fler val har man om man kör med kranvatten när man ska blanda för vattenbytet? Det borde ju ha kommit lite nya saker sedan 80-talet....och vilka affärer i sthlm har något av dessa, tips? måste ut och handla och byta vatten

• Gilla
    • 3 svar
    • 956 visningar
  7. Started by Nilkzone,

Hejsan! Jag har köpt Tropic Marine Balling A B C flaskor liquid calsium. Har aldrig tidigare använt något liknande, och tycker att manualen är kort och svår att förstå, man vill ju helst att allt går rätt till med doseringar i karet:skrattar:. Så om någon har erfaranhet av dessa tackar jag så mycket för all hjälp jag kan få. Calsium idag ligger på 360, har ett 350l+50l sump med cirka 50-60kilo levande sten. Ska man blanda ut dessa 3 flaskor med vatten? och ungefär hur mycket ska man öka om man vill ligga på 10+ hela tiden? satt med min sambo igår men då kom vi fram till cirka en deciliter men det står inte om det är en diciliter delat på de 3 flaskorna, eller på varje. Om…

• 4 svar
    • 956 visningar
  8. Started by jizeta,

Har ett RSM130 och funderar på det där med salinitetet kontra temperaturen... Har för närvarande ca. 28 grader och en salthalt på 1.023-1.024...ligger jag bra så?

• 3 svar
    • 955 visningar
  9. Started by Conjor,

Hej på er alla. Jag har börjat använda detta PO4x4 Phosphate Silicat remover Hittade det hos Bioted samt det här Blue Life Clear FX Pro som är en blandning av detta och något dunder kol. Info: PO4x4 Phosphate remover är upp till 4 ggr effektivare än de vanliga järnbaserade fosfatreducerande filtermaterialen. Det består av pelletsformade plastpolymerer som effektivt absorberar fosfaten. Någon annan som testat detta ?

• 3 svar
    • 955 visningar
  10. Started by GimliX,

Skulle ta och blanda lite salt till vattenbytet idag och såg att mitt salt blivit ljusblått. Slarviga jag har lämnat påsen öppen, kan färgen komma om/när saltet drar åt sig fukt? Tacksam för snabbt svar. Mvh A

• 3 svar
    • 955 visningar
  11. Started by Fiffe,

Jag har två olika nitrattester från Salifert, ingetdera har utgånget bäst före datum. Test1 (nyast) Består av en vätska (4 droppar) och en (liten 0,05ml?) skopa pulver. Test2 Består av två olika pulver och en skopa modell större. Test1 ger nästan inget utslag alls. En väldigt svag färgning från sidan, ett mätväde på ca 0.1. Test2 färgar ut rejält. Jag skulle uppskatta ett värde på ca 10 i nitrat. Jag mätt 2 ggr med varje test idag med samma resultat. Hur kan det bli så olika?

12. Started by gurra600,

Hej ,, efter att jag börjat tillsätta nitrat fått ett vit tjockt skum i skummaren det är så segt att det lyfter av locket på koppen och hänger ut på sidan. Jag kör med biopellets och lite ozon till skummaren är det någon som vet vad det är som skummar så ?

• 5 svar
    • 954 visningar
  13. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar om man kan blanda bikarbonat, cacl och osmosvatten i samma flaska för att sedan dosera med pump? Finns det några reaktioner som kan vara negativa så som utfällningar eller liknande? Hls Nelson

• 2 svar
    • 954 visningar
  14. Started by saltatrox,

Är pryltokig och handlar en del onödiga saker och fick för mig att handla Hanna Checkers tester på Jod och järn. Men är lite osäker på vad som är bra värden. Minna resultat vart... Iron första test 0,00 och andra 0,00 Iodine förta test 0,4 och andra 0,1 Vad ska jag göra med den här informationen ? Vad bör man ha för värden i järn ? Läste mig till att jod bör ligga mellan 0,02 - 0,06. Stämmer det ? Med vänlig hälsning Thomas

• 4 svar
    • 953 visningar
  15. Started by Marie_hbg,

Fick även med en burk av det ovanämda, nu undrar jag vad det är och hur jag använder det. All text på tyska och kan inte ett ända ord =(

16. Started by Michael Hansson,

Hej! Jag är nu inne på min andra vecka av inkörning och väl medveten om att värden o sånt flyger härs o tvärs... Har 540 liter + 170 liter sump med nylagd DSB. Ljus är på max 25% enligt tidsschema och kornigt brunt material har börjat bildas på sand och död sten. Har bara 6 kg levabde sten Har mätt vid tre tillfällen. Det senaste gav: salt 1.025, NO3:25 och PO4: 0,33. Mina frågor är: PO4 testet hamnade på den "bebisblå" färgen d.v.s 1....Denna siffra delar jag med tre enligt instruktion och hamnar då på 0.33...Har jag rätt i min tolkning eller gör jag ett rookiemisstag ??? NO3 testet hamnade denna gång på 25mg/l...hittar dock ingen referens…

• Gilla
    • 7 svar
    • 950 visningar
  17. Started by jonasroman,

Med anledning av ämnet, att mäta, Hannas olika checker etc, tänkte jag ge er min korta förklaring hur det hänger ihop. När man mäter halten av ett ämne kan man göra det genom att nyttja det faktum att ämnet i sig som skall mätas färgar vattnet tillsammans med hjälp av en reagens. Absorbansen av en viss våglängd är linjär mot färgmättnaden, och färgmättnaden är i sin tur linjär mot halten av de ämne som ger upphov till färgmättnaden=koncentrationen av ämnet är linjär mot absorbansen av den våglängd som mäts. Så vi behöver bara mäta ljusintensiteten före och efter ”provröret”, eller före och efter att färgen utvecklats. Men det här inte riktig så …

• 0 svar
    • 950 visningar
  18. Started by Utstrand,

Nu var jag nog lite för snabb igen. Sprang in i en djuraffär på vägen hem för att köpa aktivt kol. Dom hade "Red Sea Max Carbon Media Ref: 40259" som redan var portionerad i 2 rätt stora filter påsar (200g). Finns ingen beskrivning med så har ingen aning om hur mycket en påse är tänkt för:( hittar ingen vettig förklaring på nätet heller, står bara att dom är till för red sea max 130, 130D & 250 akvarium. Någon som har sånt kol och en beskrivning eller vet ungefär hur mycket g/l det brukar behövas?

• 4 svar
    • 950 visningar
  19. Started by JonasW,

Kör Balling med det balanserade receptet som finns här på SVG sedan i somras. Har inte gjort ett enda vattenbyte sedan dess och kommer nog att göra väldigt få framöver också. Än så länge så förbrukar jag inte mer än 160ml/dygn så det har inte gått i så mycket mineralsalt än. Salinitet i karet ligger nu på 1.026 vilket är det högsta jag vill (bör?) köra. Hur kompenserar ni som kör Balling utan vattenbyten eller få byten? Hinka ur motsvarande mängd ur karet som det går i mineralsalt per vecka t.ex.?

• 3 svar
    • 949 visningar
  20. Started by loscars,

Nu har jag haft burken i lite drygt 3 år och hunnit misslyckas med både den ena och andra metoden. Det är många saker som vuxit (trots att jag inte velat det) Cyano, Kisel alger, Diatomer Osv. Fast jag har otroligt nog vissa saker som vuxit trots detta. Nu har jag i alla fall med mycket jobb och en hel del alkohol fått ner de flesta värden till noll eller väldigt nära noll. Jag har ett 540l kar som jag numer byter 100 l på varannan vecka. Det tillsammans med alkoholen har tagit ner nitraten från 40 till i 0 eller ner till en svårmätbar nivå. Fosfaten var katastrofalt hög, nu ligger den (enligt Elos fintest) på ca 0.008. Fast det är svårt att säga exakt .... PH ligge…

• 2 svar
    • 949 visningar
  21. Started by balofix,

Hej ! Någon som kan hjälpa mig med instruktioner på hur mycket vatten respektive regent som jag ska ha i testflaskan ?

• 1 svar
    • 949 visningar
  22. Started by Keller,

Vad är den rekommenderade salthalten för ett revakvarium? Jag har alltid kört på 1,025 men nu kör jag Aqua Calculator appen på min ajfån och tänkte kolla hur jag kan justera ner salthalten (ligger på 1,0265 nu och när jag ställde in önskat värde så står det att det är ovanligt högt för ett revkar. Jag trodde det var det som de flesta kör. Ja ja, vad ligger ni andra på?

• Gilla
    • 8 svar
    • 948 visningar
  23. Started by sara s,

I Saltvattenskemi för Dummies så är ju rekommenderat pH ~8,2 men eftersom det står att det förändras under dagen så undrar jag NÄR på dygnet ska det vara ~8,2? Det kanske finns att hitta här på guiden men får ingen träff när jag söker på pH...

• 3 svar
    • 947 visningar
  24. Started by Jerka,

På mitt arbete har vi denna osmosanläggning. Är det lämpligt att använda detta vatten till mitt kar? (länken går till en PDF-fil om anläggningen) www.grafiskelservice.se/page/info/get_file.asp?id=3297

• 1 svar
    • 946 visningar
  25. Started by kromos,

Karet har gått ett tag sedan jag flyttade över allt från min förra till det nya. Och nu idag efter ett par veckor märker jag att vattnet är "disigt", har inte visat några sådana tendeser innan förutom när jag blandat saltvatten men då visat sig bero på dålig cirkulation och kyla. Men nu vet i katten, förändringar denna vecka : 1. kopplat in ett uv-c 2. utökat fisk och korall bestånd (blandat annat en sandvändande firre, men den har gått där i sen i måndag och det har inte varit disigt förrens idag) 3. Matat med noriblad med en klämma som fått sitta i över natt, jag jag skulle ta upp den igår smulades den isär och mycket blev kvar i karet 4. igår fyllde jag på 7L osmos vat…

• 3 svar
    • 946 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.