Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 248 ämnen i detta forum
-
Jag hade lite sned fördelning på Mg (1290), Ca (485) och Kh (5,7), salifert. Sagt och gjort så buffrar jag nu Kh och Mg. När jag gör det så stiger Kh men Mg sjunker. Blir det så eller är det något konstigt?
-
-
- 5 svar
- 893 visningar
-
-
Vilket po4 test är bäst i låga nivåer. Då priset är detsamma
-
Hejsan jag har en coralife hydrometer plast.Där finns en markering mellen 1.020-1.023 men ska man inte ha runt 1.025.Vilken mätare rekomenderas för bra test resultat.H Thommy.
-
- 2 svar
- 892 visningar
-
-
Kom och tänka på en sak i dag när jag bytte 50 Liter vatten. Måste eller bör man tillsätta någon form av bakterie kultur i burken? Kör med tillsatser av typ Balling via doserpump och alla firrar+Coraler mår hur bra som helst även dom få Sps jag har växer och frodas. Läste på flarran med Special blend microbe-lift att man skulle ha underhålls doser varje vecka. Måste man verkligen det? eller är det bra att göra det?
-
- 3 svar
- 892 visningar
-
-
Jag tänkte bygga en sump till mitt akvarium. mitt akvarium är just nu på ca 250 l och jag tror att sumpen kommer vara på ca 50 - 80 l. borde jag låta det nya vattnet stå i sumpen några dagar/veckor eller är det bara att köra igång??
-
- 3 svar
- 892 visningar
-
-
Någon som vet om man ska kolla den övre eller nedre skalan. Har ju slängt instruktionerna och kör mest med Hanna
-
- 5 svar
- 890 visningar
-
-
Hej Nu drar jag i gång igen, jag har varit utan kar i två år sålde av tidsskäl nu börjar abstinensen komma... När jag körde sist så gjorde jag nog rätt många fel, men vis av erfarenhet så tänkte jag planera min uppstart denna gång och försöka välja strategi. Målet är att få ett lättskött kar som kan klara sig utan tillsyn i en vecka. Jag har ett gammalt hus och jag har tidigare haft problem med kallras så hur gärna jag än vill så tänkte jag nöja mig med lysrör och mjukisar. Detta för att slippa avdunstning. Tanken är ett specialbyggd borrat hörnkar på runt 400L scummare blir en aquaCare 700 A, Hade en sådan sist och var kanon nöjd. That is about it allt annat är för förha…
-
- 2 svar
- 890 visningar
-
-
Som rubriken lyder... Jag brukar koppla på osmosen och tanka upp en tunna med lock. Ur den hämtar jag sedan vatten för påfyllning till karet. Men hur länge kan vattnet stå i tunnan innan det börjar hända saker där? Har ingen cirkulationspump eller annan teknik där. Tunnan står på golvet i tvättstugan och jag brukar väl tömma den på ett par veckor...
-
- 2 svar
- 888 visningar
-
-
hej! kör med balling i mitt 375 kar. ligger stabilt på mg 1350, ca 425 och Kh 10, Ph 8,3.. MEN.. idag när jag kollade värdena så gav inte Mg utslag utan jag tömde sprutan (salifert) alltså över 1500!!! Varför?? Jag tillsätter ju Mg & Ca från samma dunk så hur gör jag nu?? ska jag fixa en dunk med enbart Ca och tillsätta enbart det tills Mg sjunker eller ska jag avvakta helt med den dunken?? detta äe första mätningen jag gjort sedan jag drog igång mitt refugium med Caulerpa för ca en vecka sedan, kan detta ha med värdena att göra?? Mvh Uffe
-
- 5 svar
- 885 visningar
-
-
Har slarvat bort manualen till mitt no2/no3 test. Någon som har den tillgänglig? Hittar inget på deras hemsida.
-
- 5 svar
- 885 visningar
-
-
Som rubriken lyder undrar jag om det är någon som har gjort eller vet om någon studie, undersökning eller bara har ett matematiskt exempel på vilken procentuell inverkan vattenbyten gör på vattenkvaliteten när man ämnar förbättra vattenkvaliteten i sitt akvarium med hjälp av vattenbyte. Exempel. Säg att jag har 50 ppm i nitrat och 0,25 ppm i fosfat. Jag önskar få ner detta effektivt och snabbt (inte nödvändigtvis kostnadseffektivt men snabbt) och tänker då logisk på vattenbyte eftersom bra nyblandat vatten har omätbara värden av de samma ämnena. Jag blandar ihop 20% nytt vatten. Kan jag då räkna med att jag sänker nitrat och fosfat med samma pr…
-
- 3 svar
- 885 visningar
-
-
Ja, en del vet såklart detta, men för er som inte vet så tar jag idag upp teorin kring: Hur kan KH stiga när man tillsätter Ca(OH)2(Kalkvatten)...det innehåller ju inga karbonater?..frågar sig säkert en del som inte som jag gillar kemi. Ja, alltså, vanlig balling, dvs kalciumklorid i en behållare o NaHCO3 i en annan, där är det såklart busenkelt och förstå att man höjer BÅDE kalcium o KH, den ena burken innehåller ju kalcium o den andra karbonater. Men, för oss som använde kalkvatten förr i tiden, vet att kalkvatten som alltså är Ca(OH)2 löst i vatten, höjer trots frånvaron av karbonater, även det BÅDE kalcium och karbonathårdheten. Skälet är…
-
-
- 2 svar
- 885 visningar
-
-
Är pryltokig och handlar en del onödiga saker och fick för mig att handla Hanna Checkers tester på Jod och järn. Men är lite osäker på vad som är bra värden. Minna resultat vart... Iron första test 0,00 och andra 0,00 Iodine förta test 0,4 och andra 0,1 Vad ska jag göra med den här informationen ? Vad bör man ha för värden i järn ? Läste mig till att jod bör ligga mellan 0,02 - 0,06. Stämmer det ? Med vänlig hälsning Thomas
-
- 4 svar
- 884 visningar
-
-
Förutom Instant Ocean, vilka fler val har man om man kör med kranvatten när man ska blanda för vattenbytet? Det borde ju ha kommit lite nya saker sedan 80-talet....och vilka affärer i sthlm har något av dessa, tips? måste ut och handla och byta vatten
-
-
- 3 svar
- 884 visningar
-
-
Hejsan! Jag har köpt Tropic Marine Balling A B C flaskor liquid calsium. Har aldrig tidigare använt något liknande, och tycker att manualen är kort och svår att förstå, man vill ju helst att allt går rätt till med doseringar i karet:skrattar:. Så om någon har erfaranhet av dessa tackar jag så mycket för all hjälp jag kan få. Calsium idag ligger på 360, har ett 350l+50l sump med cirka 50-60kilo levande sten. Ska man blanda ut dessa 3 flaskor med vatten? och ungefär hur mycket ska man öka om man vill ligga på 10+ hela tiden? satt med min sambo igår men då kom vi fram till cirka en deciliter men det står inte om det är en diciliter delat på de 3 flaskorna, eller på varje. Om…
-
- 4 svar
- 884 visningar
-
-
Jag har gjort lite sökningar och hittat flera olika trådar som är inne och touchar på ämnet, men jag hoppas ingen misstycker att jag startar en ny tråd för att kunna samla lite frågor på ett och samma ställe! Idag kör jag ett refugium externt från mitt huvudkar, men tanken är att till en början kunna växla vattnet mellan refugiet och visningskaret för att kunna låta Caulerpan och Chaetomorphan ta upp de överdrivna mängderna Fosfat och Nitrat som jag har. Jag tycker dock inte att jag får den fart på algerna som jag vill/hade hoppats på/har läst mig till att de ska ha. Enligt vissa personer på olika forum ska man med fördel kunna tillsätta järn från olika tillsats-produkter…
-
- 0 svar
- 883 visningar
-
-
Tjena! Jag tillsätter för stunden denna produkt: Grotech Carbonat Pro Instant där jag tillsätter ca 3 gram dagligen genom att pudra i sumpen. Detta är det som står på burken: Min fråga, kan jag lösa detta i osmosvatten för att bilda en vätska som kan doseras med doserpump, i så fall hur starkt?
-
- 1 svar
- 883 visningar
-
-
Jag startade upp mitt kar i februari och har hela tiden haft stora problem med fosfat, men även med nitrat. Det beror antagligen på att mitt kar är ordentligt överbelastat eftersom jag har mycket fisk i. Då karet ändå fungerar mycket bra, djuren lever och skitalger har jag klarat mig utan, så har jag nöjt mig med att bara använda remover för fosfaten samt göra 13% vattenbyten varje vecka för att hålla nitraten i shack. I aug-sep stack värderna dock iväg. De förändringar jag gjorde i karet vid den tiden var att börja höja Mg och Ca, samt startade dosering av DT's Phytoplankton. Eftersom det blir dyrt med fosfat remover och att vattenbyten är en dålig metod för att sänka ni…
-
- 0 svar
- 882 visningar
-
-
Som rubriken beskriver, kan man ha det, utan att det blir nån konstig oönskad kemisk reaktion eller att effekten uteblir? Det gälller just nu alu remover, kanske är annorlunda för järn. Jag har väldigt trångt i mitt lilla hang-on filter nämligen, så det får bara plats en strumpa. Ska skaffa större filter sen. mvh Fredrik
-
- 7 svar
- 880 visningar
-
-
Använder idag Tropic marine pro och tycker det fungerar bra. Nu har jag tänkt att öka mina vattenbyten och tittar om det finns något annat märke som är mer prisvärt? 720 kar med mest fisk, bytet idag ca 80 liter i veckan. Tänkte pröva med 200 liter per veck under en period. No 3 ca 30 Po ca 0,2 Jo jag matar en del del! Idagsläget kostar TM 1100kr för 25 kilo Aquaforest reef har ett hyfsat pris och även funderat på instant ocean. Vad tycker ni? Några förslag på annat märke Joakim
-
-
- 3 svar
- 880 visningar
-
-
Har haft en stor påse i en hink med lock. Har upptäkt att saltet först är löst. Sedan blir det stenhårt, och man får nästan "hacka" loss saltet. Till att det är fuktigt och löst igen. ? Kan saltet i sig bli dåligt?
-
Hej ,, efter att jag börjat tillsätta nitrat fått ett vit tjockt skum i skummaren det är så segt att det lyfter av locket på koppen och hänger ut på sidan. Jag kör med biopellets och lite ozon till skummaren är det någon som vet vad det är som skummar så ?
-
- 5 svar
- 879 visningar
-
-
Tänkte köra ngn remover för att få ner nitrat. Kollat på dessa 2 : http://shop.foretagsakvarium.se/sv/fosfatnitrat/np-biopellets-xl-250ml.html http://shop.foretagsakvarium.se/sv/fosfatnitrat/red-sea-nopox-500ml.html Om det blir Pellets så tänkte jag strumpa i sump på stora karet och ett litet innerfilter på lilla. Alltså främst nitrat jag vill ha ner. Fosfat ligger på 0.16 i lilla och 0.19 i stora så det får gärna sjunka lite som bonus. Ngn som provat dessa 2 eller har ngt annat bra tips om man kör utan reaktor ?
-
- 1 svar
- 879 visningar
-
-
Har lite problem att hålla mina vattenvärden uppe. De värden jag tycker är låga är: kH: 6.7 Ca: 330 Mg: 1170 Karet är på 240L och varje vecka tillsätter jag Salifert AllInOne. Rekommenderad dos för mitt kar är 10ml/v, men jag har ökat till 15ml/v sen någon vecka tillbaka utan nämnvärd effekt. Gjorde igår mitt första vattenbyte på 20L och har för avsikt att göra det varannan vecka. I karet finns ett clownpar, 5st green chromis och en phalaema samt några sniglar, mjukkoraller och kollonianemoner. Dvs inga stenkoraller. Kalkalgerna har på senare tid börjat växa ordentligt... I övrigt är pH på 8.3, salthalten är runt 1.023 och övriga värden är bra utom Nitrat på 10-25 men på …
-
- 1 svar
- 879 visningar
-
-
Hittade en intressant artikel som behandlar Nitrat och Järn dosering. http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T8F-42YF4NN-7&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=8ccfb0daba673ed35440f0fd07268aea
-
- 2 svar
- 878 visningar
-