Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Iceaxeon,

Tjena Är det någon som kör med/eller testat deras ultraphos 0.04 produkt? Håller den vad den lovar? Mvh Johnny

• 3 svar
    • 989 visningar
  2. Hej! Jag är i fasen att beställa allt till mitt nya akvarium. Min fundering är vad jag ska använda för bakterier för att cykla akvariumet? Jag har köpt red sea levande sand och har tänkt köpa död sten (typ Marco rocks). Microbacter XLM har jag förstått det som ska vara bra men där står det väl understruket att man inte får ha levande sand. Red Sea mature kit verkar utgå från levande sten Vad finns det för annat jag kan använda? Just detta är jag inget bra på så jag söker hjälp här. Tack på förhand! mvh martin

3. Frågan som tråden ställer är en av de vanligaste problemen vi läser här, rörande calcium o kh problem. Oftahandlar de om ett kh som har svårt för att stiga, med samtidigt hyffsade kalciumvärden. Jag tror detta med balanserade värden lite kan missupfattas. Eftersom jag själv alltid tjatar om de här, och under stundom blir missuppfattad, låt mej få dela med mej av de som i alla fall för mej va en aha upplevelse första gången jag läste de. För de första: när vi talar om balanserade värden så är de tillsatserna och förbrukningen vi pratar om, inte själva vattnet. För havsvattnet är inte balanserat (Lasse, dina tankar är rätt där). Där finns betydligt mer Calcium än karbonate…

4. Det har fungerat bra nu i flera månader, igår märkte jag att alla mina skivor och knappar ser lite konstiga ut. Tog och testade allt och alla värden ser bra ut förutom kalcium och magnesium som är över det dubbla. Är detta vara skadligt? Skall jag köra en 50% vattenbyte? Fiskar, räkor och allt annat levande ser ut att trivas förutom mina knappar och en del av skivorna.

5. Started by acuario,

Vad ska den ligga på i vattnet

• 2 svar
    • 988 visningar
  6. Started by Jurgonh,

Som jag skrev i ett annat inlägg så hade jag väldigt låga värden av KH när jag mätte förra veckan (5.4 kh) Jag har inte mätt så ofta och noga tidigare då jag ändå inte haft kemikalierna, men nu har jag fått hem balling light grejjer så jag tänkte att nu ska jag kolla. Började mad att dra upp kh, 1 enhet per dag som jag läst är rekomenderat.. drog upp till 9 (9.3 för att vara exakt) Sen tänkte jag dra upp magnecium och calcium som låg på 360 resp 1250 nu har jag doserat i under 4 dagar och mätte ikväll igen. Nu låg calcium på 390 och magnecium på 1290 Kollade ytterligare en gång Kh värdet för att se om det ändrats.. nu låg det på 8.0 ?!? Är det möjligt att det sjunkit från…

• 2 svar
    • 988 visningar
  7. Started by gurra600,

Hej ,, efter att jag börjat tillsätta nitrat fått ett vit tjockt skum i skummaren det är så segt att det lyfter av locket på koppen och hänger ut på sidan. Jag kör med biopellets och lite ozon till skummaren är det någon som vet vad det är som skummar så ?

• 5 svar
    • 987 visningar
  8. Started by Marie_hbg,

Fick även med en burk av det ovanämda, nu undrar jag vad det är och hur jag använder det. All text på tyska och kan inte ett ända ord =(

9. Started by Cherokee709,

Hej på er. Vet någon om det finns några fördelar med att låta det strömma luft genom en cirkulations pump och syresätta vattnet. En annan sak som jag har funderat på är detta vodka sättet som många skriver om. Jag har försökt leta en början någonstans på detta men ej hittat. Vad är det bra för? Hur funkar det? Vilka proportioner? osv. osv. //Peter

• 3 svar
    • 985 visningar
  10. Started by Fiffe,

Jag har två olika nitrattester från Salifert, ingetdera har utgånget bäst före datum. Test1 (nyast) Består av en vätska (4 droppar) och en (liten 0,05ml?) skopa pulver. Test2 Består av två olika pulver och en skopa modell större. Test1 ger nästan inget utslag alls. En väldigt svag färgning från sidan, ett mätväde på ca 0.1. Test2 färgar ut rejält. Jag skulle uppskatta ett värde på ca 10 i nitrat. Jag mätt 2 ggr med varje test idag med samma resultat. Hur kan det bli så olika?

11. Started by Ted saltakvarium,

Hej! Tänkte fråga om jod. Är det jod i det saltet man köper i djuraffären eller måste man fylla på med jod i akvariumet när man har putsräkor? Isåfall, var får man tag i jod? vad kostar det?

• 1 svar
    • 985 visningar
  12. Started by Thommy,

hejsan mitt akvarie på 375 har varit i gång lite över en månad nu.å mina värden e ph 8 salt 1.023 temp 26g magnesium 1340 ca 360 phospat 0.5.måste ju siga att det är svårt å läsa dessa tester har califert.Nu har ja ganska mycket brunt i sanden å stenarna förmodar att det är bruna kiselalger för de ska la komma först. a just de ja nitrit 0 nitrat 50.Jag kör utan osmos nu försökte lägga ut en annons innan men ja fattade nada där så det blir la att köpa en nyer.Tacksam för svar h Thommy.

• 2 svar
    • 984 visningar
  13. Fungerar det - har ingen ref-vätska och vill kalibrera. Vad säger ni - kan man kalibrera med osmos eller kranvatten? Med vänlig hälsning, Ted

• Gilla
    • 6 svar
    • 984 visningar
  14. Started by Gnarkill,

Jag har mätt mitt PH värde nyss i akvariet och det ligger på 7,5 vad skall jag göra för att få upp det till den önskade nivån? Samt att min KH låg på 4. Korallerna börjar se hängiga ut och så vidare /Tom

• 1 svar
    • 983 visningar
  15. Started by saltatrox,

Är pryltokig och handlar en del onödiga saker och fick för mig att handla Hanna Checkers tester på Jod och järn. Men är lite osäker på vad som är bra värden. Minna resultat vart... Iron första test 0,00 och andra 0,00 Iodine förta test 0,4 och andra 0,1 Vad ska jag göra med den här informationen ? Vad bör man ha för värden i järn ? Läste mig till att jod bör ligga mellan 0,02 - 0,06. Stämmer det ? Med vänlig hälsning Thomas

• 4 svar
    • 982 visningar
  16. Started by paulito,

vad är det vinröda som finns lite över allt?

• 3 svar
    • 982 visningar
  17. Started by BAminoff,

Om jag har ett högt kh 13-15 och fiskarna verkar slöa simmar lite närmare botten än vad dom brukar från mitten av karet och neråt Kan det ha med varann att göra? MVH BA

• 2 svar
    • 982 visningar
  18. Started by kylander,

Kan en sån här renare ersätta en osmos? http://www.callidus.nu/bildbank/PDF-Arkiv/minidest.pdf

• 0 svar
    • 981 visningar
  19. Started by Keller,

Hej, Jag är inte så bevandrad i kemi så jag tänkte kolla här. Hur ser vårt kranvatten ut? Är det hyfsat eller helt åt skogen? Analysresultat Konduktivitet 25°C 25.1 mS/m pH vid 20°C 7.7 Alkalinitet, HCO3 80 mg/l Kemisk syreförbrukn. COD-Mn <1 mg/l Ammoniumkväve, NH4-N <0.010 mg/l beräknad Ammonium, NH4 <0.02 mg/l Nitratkväve, NO3-N 0.51 mg/l beräknad Nitrat, NO3 2.3 mg/l Nitritkväve, NO2-N <0.001 mg/l beräknad Nitrit, NO2 <0.004 mg/l Fluorid, F 0.27 mg/l Klorid, Cl 17 mg/l Sulfat, SO4 24 mg/l Aluminium, Al <0.02 mg/l Järn, Fe <0.05 mg/l Kalcium, Ca 14 mg/l Kalium, K <2 mg/l Koppar, Cu 0.02 mg/l Magnesium, Mg 2.9 mg/l Mangan, Mn <0.02 mg/…

• 3 svar
    • 981 visningar
  20. Started by Nilkzone,

Hejsan! Jag har köpt Tropic Marine Balling A B C flaskor liquid calsium. Har aldrig tidigare använt något liknande, och tycker att manualen är kort och svår att förstå, man vill ju helst att allt går rätt till med doseringar i karet:skrattar:. Så om någon har erfaranhet av dessa tackar jag så mycket för all hjälp jag kan få. Calsium idag ligger på 360, har ett 350l+50l sump med cirka 50-60kilo levande sten. Ska man blanda ut dessa 3 flaskor med vatten? och ungefär hur mycket ska man öka om man vill ligga på 10+ hela tiden? satt med min sambo igår men då kom vi fram till cirka en deciliter men det står inte om det är en diciliter delat på de 3 flaskorna, eller på varje. Om…

• 4 svar
    • 980 visningar
  21. Started by svedalaciklid,

tropic marin bio-strontium blir inte riktigt klok på hur man doserar detta då jag inte blir klok på vilket håll spateln ska vara när man doserar

22. Started by jonasroman,

Med anledning av ämnet, att mäta, Hannas olika checker etc, tänkte jag ge er min korta förklaring hur det hänger ihop. När man mäter halten av ett ämne kan man göra det genom att nyttja det faktum att ämnet i sig som skall mätas färgar vattnet tillsammans med hjälp av en reagens. Absorbansen av en viss våglängd är linjär mot färgmättnaden, och färgmättnaden är i sin tur linjär mot halten av de ämne som ger upphov till färgmättnaden=koncentrationen av ämnet är linjär mot absorbansen av den våglängd som mäts. Så vi behöver bara mäta ljusintensiteten före och efter ”provröret”, eller före och efter att färgen utvecklats. Men det här inte riktig så …

• 0 svar
    • 979 visningar
  23. Started by jizeta,

Har ett RSM130 och funderar på det där med salinitetet kontra temperaturen... Har för närvarande ca. 28 grader och en salthalt på 1.023-1.024...ligger jag bra så?

• 3 svar
    • 978 visningar
  24. Started by Thommy,

Hejsan jag har en coralife hydrometer plast.Där finns en markering mellen 1.020-1.023 men ska man inte ha runt 1.025.Vilken mätare rekomenderas för bra test resultat.H Thommy.

25. Started by judas,

Om man använde sig av Balling light metoden, har man då någon nytta av att tillsätta kalkvatten? Funderar på att köpa en kalkmixer, men det kanske är onödigt när man kör med Balling. Tillsätter även Na2C03 till vätskan med NaHCO3 för att höja pH. Jag har fått dinoflagellater så jag har börjat tillsätta 1,5l kalkvatten /dag i ca 2v nu på prov (780l vatten, dunstar ca 8-9l /d), men ser ingen effekt på dinosarna ännu.

• 2 svar
    • 977 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.