Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 253 ämnen i detta forum
-
Jag bytte salt för ett par veckor sedan. Från Instant Oceans vanliga till deras revsalt. KH rusade i höjden och flertalet LPS'er och skivanemoner blev/är nu väldigt sura. Finns det fler som har liknande erfarenhet av Instant Oceans salter? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
-
Haft strul med allmäntillståndet sista tiden. Tynande knappar (se egen tråd), märklig tillväxt på hysterix och calendrium, nån av ricordeor slår inte ut som vanligt. Försämringen har gått långsamt, och jag tror att jag hittat förklaringen. Förutom att jag inte sköter mina regelbundna vattenbyten så körde jag slut på spårämnen typ förra sommaren. Fick tag i nya för 14 dagar sedan, men antar att det fortfarande ligger back i systemet. Testade idag att mäta jod/iodine med ett salifert-test, och fick ett noll-värde. Ska göra om testet imorgon i karet och i en bytta med nyblandat vatten. Om det nu visar att jag ligger lågt, hur långsamt måste höjningen ske, och hur ska jag bär…
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Med anledning av ämnet, att mäta, Hannas olika checker etc, tänkte jag ge er min korta förklaring hur det hänger ihop. När man mäter halten av ett ämne kan man göra det genom att nyttja det faktum att ämnet i sig som skall mätas färgar vattnet tillsammans med hjälp av en reagens. Absorbansen av en viss våglängd är linjär mot färgmättnaden, och färgmättnaden är i sin tur linjär mot halten av de ämne som ger upphov till färgmättnaden=koncentrationen av ämnet är linjär mot absorbansen av den våglängd som mäts. Så vi behöver bara mäta ljusintensiteten före och efter ”provröret”, eller före och efter att färgen utvecklats. Men det här inte riktig så …
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hej på er. Vet någon om det finns några fördelar med att låta det strömma luft genom en cirkulations pump och syresätta vattnet. En annan sak som jag har funderat på är detta vodka sättet som många skriver om. Jag har försökt leta en början någonstans på detta men ej hittat. Vad är det bra för? Hur funkar det? Vilka proportioner? osv. osv. //Peter
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
-
Är pryltokig och handlar en del onödiga saker och fick för mig att handla Hanna Checkers tester på Jod och järn. Men är lite osäker på vad som är bra värden. Minna resultat vart... Iron första test 0,00 och andra 0,00 Iodine förta test 0,4 och andra 0,1 Vad ska jag göra med den här informationen ? Vad bör man ha för värden i järn ? Läste mig till att jod bör ligga mellan 0,02 - 0,06. Stämmer det ? Med vänlig hälsning Thomas
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan! Jag har köpt Tropic Marine Balling A B C flaskor liquid calsium. Har aldrig tidigare använt något liknande, och tycker att manualen är kort och svår att förstå, man vill ju helst att allt går rätt till med doseringar i karet:skrattar:. Så om någon har erfaranhet av dessa tackar jag så mycket för all hjälp jag kan få. Calsium idag ligger på 360, har ett 350l+50l sump med cirka 50-60kilo levande sten. Ska man blanda ut dessa 3 flaskor med vatten? och ungefär hur mycket ska man öka om man vill ligga på 10+ hela tiden? satt med min sambo igår men då kom vi fram till cirka en deciliter men det står inte om det är en diciliter delat på de 3 flaskorna, eller på varje. Om…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Vad använder jag för att höja Kh?, det ligger på tok för lågt mätte Kh 5 i karet och måste få upp den till acceptabel nivå. Jag har JBL AquaDur Plus hemma kan jag använda det?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan, Har ett Ytterfilter som är konstruerat för att klara saltvatten och med detta filter fick jag med massa påsar med Aktivt Kol utöver dom som är i filtret. Filtret har bara varit stående pga att jag starta upp Hörnkaret med sumpen. Tänkte därför kolla eftersom jag har massa av dessa påsar är det något jag kan slänga ner 1 av i sumpen? Eller är dessa kolpåsar inget att ha? Ytterfiltret som påsarna är tänka att vara i Tetratec EX 2400 Tänkte mest på om sådant kol som medföljer ytterfilter brukar innehålla fosfat m.m eller kan man mäta fosfathalten i kolet på nått sätt?
-
Jag har under vintern råkat ut för skarpt avvikande mätresultat med Saliferts Mg-test. Kitet är nytt med lång utgångstid. Jag mäter alltid mina värden vid samma tidpunkt på kvällen. Mitt mål är att hålla Mg på 1290mg/l, det är där värdet hamnar utan Ballingdosering och med veckovisa vattenbyten med Read Sea Salt. För en månad sedan avläste jag plötsligt 1320mg/l, blev fundersam om jag hade gjort mätfel och gjorde om testet med exakt samma resultat. Dagen efter, och de följande veckorna mätte jag åter stabila 1290mg/l. Igår kväll gjorde jag nytt test och fick ett värde av 1230mg/l. Det kändes fel så jag gjorde om testet, med identiskt resultat, 1230mg/l. Jag behöll lu…
-
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena Är det någon som kör med/eller testat deras ultraphos 0.04 produkt? Håller den vad den lovar? Mvh Johnny
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Satt och fundera på om vattnet i en elektrisk luftavfuktare skulle gå och använda som påfyllning i akvariet? Det borde väl inte va några konstigheter i ett sånt vatten. Jag gjorde ett KH test och det slog om direkt. är det något annat man kan testa för att kolla kvaliten? har ingen TDS/Orp (heter det väl) mätare är där några kemikalier i en sån maskin ? (inte vad jag förstår, men det säger ju ingenting) snål som man är vill man inte hälla ut något som går och använda
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Fick även med en burk av det ovanämda, nu undrar jag vad det är och hur jag använder det. All text på tyska och kan inte ett ända ord =(
-
- 3 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
Det har fungerat bra nu i flera månader, igår märkte jag att alla mina skivor och knappar ser lite konstiga ut. Tog och testade allt och alla värden ser bra ut förutom kalcium och magnesium som är över det dubbla. Är detta vara skadligt? Skall jag köra en 50% vattenbyte? Fiskar, räkor och allt annat levande ser ut att trivas förutom mina knappar och en del av skivorna.
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Som jag skrev i ett annat inlägg så hade jag väldigt låga värden av KH när jag mätte förra veckan (5.4 kh) Jag har inte mätt så ofta och noga tidigare då jag ändå inte haft kemikalierna, men nu har jag fått hem balling light grejjer så jag tänkte att nu ska jag kolla. Började mad att dra upp kh, 1 enhet per dag som jag läst är rekomenderat.. drog upp till 9 (9.3 för att vara exakt) Sen tänkte jag dra upp magnecium och calcium som låg på 360 resp 1250 nu har jag doserat i under 4 dagar och mätte ikväll igen. Nu låg calcium på 390 och magnecium på 1290 Kollade ytterligare en gång Kh värdet för att se om det ändrats.. nu låg det på 8.0 ?!? Är det möjligt att det sjunkit från…
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
hejsan mitt akvarie på 375 har varit i gång lite över en månad nu.å mina värden e ph 8 salt 1.023 temp 26g magnesium 1340 ca 360 phospat 0.5.måste ju siga att det är svårt å läsa dessa tester har califert.Nu har ja ganska mycket brunt i sanden å stenarna förmodar att det är bruna kiselalger för de ska la komma först. a just de ja nitrit 0 nitrat 50.Jag kör utan osmos nu försökte lägga ut en annons innan men ja fattade nada där så det blir la att köpa en nyer.Tacksam för svar h Thommy.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
-
När ni har handlat osmos anläggning i Danmark vilken modell och är ni nöjda?? Ska man beställa något mer när man ändå beställer?? glad sommar på er!
-
har precis tagit nya prover i karet eftersom jag tyckte min ena anemon ser lite hängig ut + att jag håller på att kriga mot alger calcium 0,12 = 440ppm kh/alk 0,32 phosphate 0,75 mg/l dessa värden är alldeles för höga så mycket vet jag,men hur ska jag få ner dessa!? tacksam för all hjälp!
-
- 3 svar
- 998 visningar
-
-
Var hos Stigigemla och köpte spårämnen ( 2 olika flaskor ). Hällde i 10 ml av varje och nu bara 3 timmar senare så "blommar" hela akvariet upp. Allt sträcker på sig och är fullt utslaget. Så känns det lite visset i karet så är det något att testa även om övriga värden är optimala.
-
- 4 svar
- 997 visningar
-
-
Hej I Måndags fick jag min beställning från FS, det var en Salinity och PH Monitor http://www.fish-street.com/aquarium_electronic_salinity_ph_monitor?category_id=61 På review och en youtube video så den var värt pengarna. Nu jag undrar eller jag vsom ej vet hur men kalibrera sånt eller det är fel på den , Jag försökte med FS men ingen respons gällande denna product. Vad jag gör Jag stoppar Salinity och PH mätaren i dem burkana som kkommit med lådan se bild, jag väntar 5 minuter och sen vrider jag skruven tills det blir samma siffror som burken ex: Salinitý , på burken det står 35ppt jag lägger mätaren i 5 minuter sen vrider jag skrruven tills det visar 35 på den digi…
-
- 7 svar
- 997 visningar
-
-
Har ett RSM130 och funderar på det där med salinitetet kontra temperaturen... Har för närvarande ca. 28 grader och en salthalt på 1.023-1.024...ligger jag bra så?
-
- 3 svar
- 996 visningar
-
-