Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by port513,

Jag är helt grön på saltvattensakvarie och har därför aldrig tidigare mätt nitrit, nitrat osv. Mina sötvattensakvarier har jag mer eller mindre gått på det visuella för att se om allt liv i mår bra. Nu till mitt lilla problem här, jag har mycket svårt att läsa testerna för nitrit och nitrat. Känns som att färgerna blir mer eller mindre en tolkningsfråga för enligt mitt öga så såg nitriten ut att kunna vara antingen 0.1 eller 0.2. Så med min tolkning är mina värden: Nitrit: 0.2 Nitrat: 5 Kan nitriten stämma för det kläcks cyklops till och från i karet, det står och ska cyklas så jag förväntar mig inte att värdena ska vara stabila ännu. /Henke

2. Started by Utstrand,

Nu var jag nog lite för snabb igen. Sprang in i en djuraffär på vägen hem för att köpa aktivt kol. Dom hade "Red Sea Max Carbon Media Ref: 40259" som redan var portionerad i 2 rätt stora filter påsar (200g). Finns ingen beskrivning med så har ingen aning om hur mycket en påse är tänkt för:( hittar ingen vettig förklaring på nätet heller, står bara att dom är till för red sea max 130, 130D & 250 akvarium. Någon som har sånt kol och en beskrivning eller vet ungefär hur mycket g/l det brukar behövas?

• 4 svar
    • 912 visningar
  3. Started by Kimozabe,

Jag har Strontium-tillsats från Stig att hälla i min balling men den innehåller även Barium vilket jag inte behöver just nu, har väldigt högt enligt Tritonlab, vet inte hur pass det spelar roll dock Var hittar jag enbart strontium som jag kan hälla i min balling? @stigigemla? Mvh Kim

• Gilla
    • 11 svar
    • 912 visningar
  4. Started by Conjor,

Hej på er alla. Jag har börjat använda detta PO4x4 Phosphate Silicat remover Hittade det hos Bioted samt det här Blue Life Clear FX Pro som är en blandning av detta och något dunder kol. Info: PO4x4 Phosphate remover är upp till 4 ggr effektivare än de vanliga järnbaserade fosfatreducerande filtermaterialen. Det består av pelletsformade plastpolymerer som effektivt absorberar fosfaten. Någon annan som testat detta ?

• 3 svar
    • 911 visningar
  5. Started by Qurex,

Jag har hittills kört med klassisk balling utan spårämnen och funderar nu på om jag kan gå över till att dosera mer via balling och på så sätt kanske på sikt minska vattenbyte som varit mitt sätt att tillsätta en del (samt naturligtvis även bli av med en del näring). Till sötvattenskar finns i princip bara två varianter av näring till karet. Antingen flytande typ profito (mikronäring) och lite andra dyra preparat som princip är flytande nitrat/fosfat eller som alla som har mycket växter kör med PMDD. Läste en tråd här där någon skrev att man kanske kunde använda pmdd mikro+ även i salt, men det har jag aldrig hört om någon som kör med. Det som gör det my…

• Gilla
    • 8 svar
    • 910 visningar
  6. Started by Tedd,

Hej! Jag hittade en sida som kan vara bra för många nybörjare där det står lite smått och gott om olika vattenvärden och mer. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=vattenvarden Varsågoda, man ska hjälpa varandra.

• 1 svar
    • 910 visningar
  7. Started by GimliX,

Skulle ta och blanda lite salt till vattenbytet idag och såg att mitt salt blivit ljusblått. Slarviga jag har lämnat påsen öppen, kan färgen komma om/när saltet drar åt sig fukt? Tacksam för snabbt svar. Mvh A

• 3 svar
    • 910 visningar
  8. Started by sara s,

I Saltvattenskemi för Dummies så är ju rekommenderat pH ~8,2 men eftersom det står att det förändras under dagen så undrar jag NÄR på dygnet ska det vara ~8,2? Det kanske finns att hitta här på guiden men får ingen träff när jag söker på pH...

• 3 svar
    • 909 visningar
  9. Started by Olle,

Kom och tänka på en sak i dag när jag bytte 50 Liter vatten. Måste eller bör man tillsätta någon form av bakterie kultur i burken? Kör med tillsatser av typ Balling via doserpump och alla firrar+Coraler mår hur bra som helst även dom få Sps jag har växer och frodas. Läste på flarran med Special blend microbe-lift att man skulle ha underhålls doser varje vecka. Måste man verkligen det? eller är det bra att göra det?

• 3 svar
    • 908 visningar
  10. Started by Rameau,

Hej! Om man nu slarvat med att byta mediet i RO-anläggningen och fått väldigt höga värden av Silikat i akvariet, kan man cirkulera akvarievattnet direkt genom en media reaktor likt Aktiv kol och fosfatremover? Eller är det vattenbyten som gäller?

• Gilla
    • 8 svar
    • 906 visningar
  11. Started by freguz,

Förutom Instant Ocean, vilka fler val har man om man kör med kranvatten när man ska blanda för vattenbytet? Det borde ju ha kommit lite nya saker sedan 80-talet....och vilka affärer i sthlm har något av dessa, tips? måste ut och handla och byta vatten

• Gilla
    • 3 svar
    • 906 visningar
  12. Started by JonasW,

Kör Balling med det balanserade receptet som finns här på SVG sedan i somras. Har inte gjort ett enda vattenbyte sedan dess och kommer nog att göra väldigt få framöver också. Än så länge så förbrukar jag inte mer än 160ml/dygn så det har inte gått i så mycket mineralsalt än. Salinitet i karet ligger nu på 1.026 vilket är det högsta jag vill (bör?) köra. Hur kompenserar ni som kör Balling utan vattenbyten eller få byten? Hinka ur motsvarande mängd ur karet som det går i mineralsalt per vecka t.ex.?

• 3 svar
    • 905 visningar
  13. Ja, en del vet såklart detta, men för er som inte vet så tar jag idag upp teorin kring: Hur kan KH stiga när man tillsätter Ca(OH)2(Kalkvatten)...det innehåller ju inga karbonater?..frågar sig säkert en del som inte som jag gillar kemi. Ja, alltså, vanlig balling, dvs kalciumklorid i en behållare o NaHCO3 i en annan, där är det såklart busenkelt och förstå att man höjer BÅDE kalcium o KH, den ena burken innehåller ju kalcium o den andra karbonater. Men, för oss som använde kalkvatten förr i tiden, vet att kalkvatten som alltså är Ca(OH)2 löst i vatten, höjer trots frånvaron av karbonater, även det BÅDE kalcium och karbonathårdheten. Skälet är…

• Gilla
    • 2 svar
    • 904 visningar
  14. Started by uffe80,

hej! kör med balling i mitt 375 kar. ligger stabilt på mg 1350, ca 425 och Kh 10, Ph 8,3.. MEN.. idag när jag kollade värdena så gav inte Mg utslag utan jag tömde sprutan (salifert) alltså över 1500!!! Varför?? Jag tillsätter ju Mg & Ca från samma dunk så hur gör jag nu?? ska jag fixa en dunk med enbart Ca och tillsätta enbart det tills Mg sjunker eller ska jag avvakta helt med den dunken?? detta äe första mätningen jag gjort sedan jag drog igång mitt refugium med Caulerpa för ca en vecka sedan, kan detta ha med värdena att göra?? Mvh Uffe

• 5 svar
    • 903 visningar
  15. Started by Thommy,

Hejsan jag har en coralife hydrometer plast.Där finns en markering mellen 1.020-1.023 men ska man inte ha runt 1.025.Vilken mätare rekomenderas för bra test resultat.H Thommy.

16. Started by Nilkzone,

Hejsan! Jag har köpt Tropic Marine Balling A B C flaskor liquid calsium. Har aldrig tidigare använt något liknande, och tycker att manualen är kort och svår att förstå, man vill ju helst att allt går rätt till med doseringar i karet:skrattar:. Så om någon har erfaranhet av dessa tackar jag så mycket för all hjälp jag kan få. Calsium idag ligger på 360, har ett 350l+50l sump med cirka 50-60kilo levande sten. Ska man blanda ut dessa 3 flaskor med vatten? och ungefär hur mycket ska man öka om man vill ligga på 10+ hela tiden? satt med min sambo igår men då kom vi fram till cirka en deciliter men det står inte om det är en diciliter delat på de 3 flaskorna, eller på varje. Om…

• 4 svar
    • 903 visningar
  17. Started by Garkelly,

Hej jag söker lite hjälp. Just nu har jag nästan 14 i kh! Jag blandar red sea coral salt som står att jag borde få 8,3kh Mina salthalt ligger på 1,025/6 Jag är hyfsat ny på detta så uppskattar lite tips. Har ett blandat reef på med fisk och lps

• 6 svar
    • 903 visningar
  18. Started by freguz,

Som rubriken beskriver, kan man ha det, utan att det blir nån konstig oönskad kemisk reaktion eller att effekten uteblir? Det gälller just nu alu remover, kanske är annorlunda för järn. Jag har väldigt trångt i mitt lilla hang-on filter nämligen, så det får bara plats en strumpa. Ska skaffa större filter sen. mvh Fredrik

• 7 svar
    • 903 visningar
  19. Started by saltatrox,

Är pryltokig och handlar en del onödiga saker och fick för mig att handla Hanna Checkers tester på Jod och järn. Men är lite osäker på vad som är bra värden. Minna resultat vart... Iron första test 0,00 och andra 0,00 Iodine förta test 0,4 och andra 0,1 Vad ska jag göra med den här informationen ? Vad bör man ha för värden i järn ? Läste mig till att jod bör ligga mellan 0,02 - 0,06. Stämmer det ? Med vänlig hälsning Thomas

• 4 svar
    • 902 visningar
  20. Started by Nizztos,

Hur gör man enklast för att hålla ett stabilt Kh? Jag känner att jag misshandlar mitt Kh lite för mycket, väntar tills det är lågt och pyttsar sedan i buffer på en höft. Det blir ganska stora svängningar.

• 1 svar
    • 902 visningar
  21. Started by rasu,

Jag tänkte bygga en sump till mitt akvarium. mitt akvarium är just nu på ca 250 l och jag tror att sumpen kommer vara på ca 50 - 80 l. borde jag låta det nya vattnet stå i sumpen några dagar/veckor eller är det bara att köra igång??

• 3 svar
    • 902 visningar
  22. Started by Thomas141,

Hej Nu drar jag i gång igen, jag har varit utan kar i två år sålde av tidsskäl nu börjar abstinensen komma... När jag körde sist så gjorde jag nog rätt många fel, men vis av erfarenhet så tänkte jag planera min uppstart denna gång och försöka välja strategi. Målet är att få ett lättskött kar som kan klara sig utan tillsyn i en vecka. Jag har ett gammalt hus och jag har tidigare haft problem med kallras så hur gärna jag än vill så tänkte jag nöja mig med lysrör och mjukisar. Detta för att slippa avdunstning. Tanken är ett specialbyggd borrat hörnkar på runt 400L scummare blir en aquaCare 700 A, Hade en sådan sist och var kanon nöjd. That is about it allt annat är för förha…

23. Jag snor ett ämne från ett annat forum som jag precis läst, då det är mkt intressant. men ger er min vinkling på det, och sen får vi köra för de som vill. En korall behöver karbonater för att bilda sitt skelett. Ett saltvattens karbonater består av HCO3 och CO3. HCO3 finns det betydligt mer av pgr av vattnets pH, men ju högre pH desto mer går över som CO3 på bekostnad av HCO3. Summan av HCO3 + CO3 är alltså (nästan) konstant vid olika pH, och det är endast relationen mellan HCO3 och CO3 som ändras vid olika pH. Ok, detta är ganska basic o så det fungerar. Nu till det praktiska tillämpningen: När en korall skall bilda sitt skelett behöver den karbo…

• 4 svar
    • 901 visningar
  24. Started by Drake,

Nu satan, nu ska julgroggen blandas! Fick nyss svar på mitt första ICP-test i nya akvariet. Var väl sådär kul. Bakgrund: Ca. 350 liter inkl. sump. 6 veckor sedan det fylldes med ro-vatten och Aqua Forest salt. Mätte upp rätt höga Ca och Mg nivåer. Typ 490/1500 så jag har inte tillsatt något förutom lite AFR men det var ett tag sedan. Fosfat och nitrat var jag tvungen att tillsätta den första månaden för det nollades direkt men verkar ha stabiliserats nu. Testssvar: Alla makrogrejer helt ok, men mer eller mindre nollat vad gäller spårämnen! Ca och Mg 10-15% lägre än Saliferts tester!!! Min BTA kröp in i en streamer nylig…

• Tack
      • Gilla
    • 5 svar
    • 900 visningar
  25. Started by gurra600,

Hej ,, efter att jag börjat tillsätta nitrat fått ett vit tjockt skum i skummaren det är så segt att det lyfter av locket på koppen och hänger ut på sidan. Jag kör med biopellets och lite ozon till skummaren är det någon som vet vad det är som skummar så ?

• 5 svar
    • 899 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.