Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by MattiasN,

Litar inte på min natriumkarbonat som jag har(se tråden om högt jod), behöver därför baka bikarbonat till karbonat. Jag skulle behöva få ut 1560g natriumkarbonat, hur mycket bikarbonat ska jag börja med för att sluta med 1560g när den är färdig och ungefär hur länge och vilka grader behövs i ugnen?

• Gilla
    • 2 svar
    • 882 visningar
  2. Started by svedalaciklid,

vad använder ni för ca höjare som inte kör kalkreaktor eller kalkmixer? kör själv med rowa kalk men tycker det går åt massor till mitt 600 liters för att hålla det någorlunda uppe

• 2 svar
    • 881 visningar
  3. Started by Vidofner,

Har microbe lift's activated carbon men det står inte på burken hur man ska dosera det? Läste nånstans om en rekommendation på 40g per 100 liter men vet inte om det var en generell rekommendation eller om det var bara för det märket dem diskuterade på den tråden. Nån som vet om det finns någon generell regel på hur mkt som ska doseras eller om alla olika märken skiljer sig? Nån som vet just hur mkt man ska dosera med microbe lift?

• 2 svar
    • 881 visningar
  4. Started by Christer T,

Är det någon som kunnat påvisa eller anat positiva effekter vid användandet av KZ Zeozym mot Dinoflagellater eller Cyanobakterier?

• 1 svar
    • 881 visningar
  5. Önskar lite inspel på vad de olika produkterna har gjort för andra användare. Jag använder metasorb regelbundet för att stabilisera en del metaller. I huvudsak nickel, zink och cobalt. Metasorb som produkt listar vilka metaller det skall absorbera och i vilken usträckning. Det går således inte att "överdosera" - då det är en fast polymer som sätts i sumpen. Vad med Triton detox och/eller Reefclear från Grotech? Någon som har använt dem eller kan säga något om vilka metaller de absorberar och i vilken utsträckning? Kan man överdosera dem? Påverkar de basämnen som t.ex. kh, ca, mg, k, osv.. ?? Någon kemikunnig som har insikt i det…

• 4 svar
    • 881 visningar
  6. Started by Klubbsson,

Vi ska snart flytta och därför har min sambo packat ned de flesta köksredskapen inklusive den lilla köksvågen. Är det någon som har koll på hur många liter salt man ska ha till 100 liter vatten? Litermåttet har hon lyckligtvis inte packat ned.

• 2 svar
    • 881 visningar
  7. Started by Wulf,

Hej Finns det någon som har provat Tetra NitrateMinus? Fungerar det? /mvh Ulf

8. Started by Fiffe,

Jag har två olika nitrattester från Salifert, ingetdera har utgånget bäst före datum. Test1 (nyast) Består av en vätska (4 droppar) och en (liten 0,05ml?) skopa pulver. Test2 Består av två olika pulver och en skopa modell större. Test1 ger nästan inget utslag alls. En väldigt svag färgning från sidan, ett mätväde på ca 0.1. Test2 färgar ut rejält. Jag skulle uppskatta ett värde på ca 10 i nitrat. Jag mätt 2 ggr med varje test idag med samma resultat. Hur kan det bli så olika?

9. Started by wrang,

hur mäter man hur mycket nitrat phosfat som maten tillför.Funderar om det är denna som är boven.tänkte om man löser upp x gram mat i x ml vatten å mäter mot detta idé?

• Gilla
    • 5 svar
    • 880 visningar
  10. Started by san_miguel,

Hej. Måste man droppa i kalkvatten eller kan man bara hälla i ? Har ett stängt nano akvarium så jag har svårt att göra nån droppanordning. Mvh Mikael

• 3 svar
    • 879 visningar
  11. Started by Iceaxeon,

Tjena. Var och köpte en ny flaska Red Sea Reef Foundation B för någon vecka sedan. Problemet är nu att i denna flaska har det uppkommit en massa bruna partiklar? Är det någon som har sett detta innan? Vad kan det vara? Vill ju inte hälla i nåt som ser ut som rost. Utgångsdatumet är ju först om 2 år. Har aldrig sett detta innan och andvänder bara red sea grejjorna.... Mvh Johnny

• 3 svar
    • 878 visningar
  12. Hej I Måndags fick jag min beställning från FS, det var en Salinity och PH Monitor http://www.fish-street.com/aquarium_electronic_salinity_ph_monitor?category_id=61 På review och en youtube video så den var värt pengarna. Nu jag undrar eller jag vsom ej vet hur men kalibrera sånt eller det är fel på den , Jag försökte med FS men ingen respons gällande denna product. Vad jag gör Jag stoppar Salinity och PH mätaren i dem burkana som kkommit med lådan se bild, jag väntar 5 minuter och sen vrider jag skruven tills det blir samma siffror som burken ex: Salinitý , på burken det står 35ppt jag lägger mätaren i 5 minuter sen vrider jag skrruven tills det visar 35 på den digi…

• 7 svar
    • 878 visningar
  13. Started by jonasroman,

Jag lovar här o nu att skicka in ett motsvarande test på red sea coral PRO! Inspirerad av @Edlund utmärkta initiativ. Då har vi två seriösa tester, början till en databank. Om ett hyffsat antal akvarister kan tänka sig offra 345kr har vi snart en unik databas här på SG. Jag återkommer om ngr veckor. Vare sig salt eller jag själv finns hemma fn.

• 0 svar
    • 877 visningar
  14. Started by saltatrox,

Har doserat Korallen-Zuucht manuelt i mitt kar. Men vill börja använda doserpump.(har ju ett par st liggande) Jag har provat använda nåra olika märken men KZ tycker jag har påverkat minna Ca,Mg,Kh värden minst. Skulle vilja veta vad ni använder. Har klurat på hur Fauna Marine Ballig flaskor skulle funka, men det är ju tre olika faskor. Kan man hälla alla tre flaskor i en behållare och sen dosera från den. Kul att få höra om jag är helt ute å cyklar. Mvh Thomas

• 6 svar
    • 877 visningar
  15. Started by Nito,

jag har nu kört ozon på väldigt låg nivå i några dagar och inte haft tid att vara hemma pga jobb och kika till det desto mer så väldigt lite som sagt och det jag såg första dygnet var att skummaren jobbade övertid första 1-1,5 dygnet efter introduktion av ozon för att sedan i princip inte skumma alls? - jag har som sagt väldigt lite tid hemma så jag matar ganska friskt då jag väl gör det och det blir massor med spill. -min tanke är eftersom jag sett på flera initierade på det stora nätet är att ozon i längden renderar i mindre skummaraktivitet och min tanke blir: -varför?

• Gilla
    • 3 svar
    • 877 visningar
  16. Started by Thommy,

Hejsan mitt 375 kar har varit i gång 2 veckor på tisdag.Har ca 50 kilo sten i.Första veckan hade ja inget utslag på nitrat hade då 25 kilo i.Sen köppte jag 25 till som har varit i gång.Å nu har nitratet skjutit i höjda rejält e det den nya stenen eller mitt vatten de kan bero på för ja tände mina lampor efter en vecka me.Vet ej hur nitratet ändrar sej om det är lampor på eller ej.ska inte nitrit komma före nitrat eller e ja ute å cyklar.Vad göras byta lite vatten eller ska ja vänta ut det har sh removers.

• 3 svar
    • 876 visningar
  17. Started by m0jjen,

Försöker att förstå mig på hur man beräknar sina värden i förhållanden till exempelvis en ratio. Så långt som jag förstå det är det följande värden som man räknar på. N 14,0067 u P 30,973762 u C 12,0107 u Triton publicerade nyligen en artikel om deras funna ratio på Nitrogen, Carbon and Phosphorus* ( N : C : P ) TRITON Ratio in mol... 147 : 12400 : 1 Vad skulle detta innebära om man skulle vilja räkna på det i ett mer bekant scenario som ett akvarium? Hur skulle det se ut om man skulle beräkna ration på 2 ppm no3 exempelvis? Jag har full förståelse för att vi inte kan beräkna det och säga att det är ett faktum då v…

18. Started by pimo,

Har byggt ett nytt akvarium som jag snart kommer köra igång. När jag limmade glaset så använde jag diskmedel för att jämna till fogarna, har även användt lite bensin för att få bort silicon som hammnade fel. Så nu vill jag ju göra rent karet från detta innan jag kör igång det, hur ska jag gå tillväga då? Bara skölja med vatten en massa eller hur gör man?

• 1 svar
    • 874 visningar
  19. Started by donrosa,

Är det någon som känner till hur Aqua nature calcium fungerar?Höjer det bara calcium värdet eller höjer det även KH värdet?Kan man hälla det direkt i sumpen eller ska det tillföras på annat sätt? MVH Lars

• 4 svar
    • 873 visningar
  20. Started by nike83,

Min tanke var att köra UltraBAK i min doserpump. Tanken var att blanda ut den med något 50% dock är UltraBAK riktigt kladdig och jag tror att det är risk för att vätskan kladdar ihop sig i slangen! En annan fördel med att blanda ut den är att doserpumpens "felmarginal" minskar vid större dosering! vad kan jag blanda ut med ? vill inte att det ska skikta sig heller!

• 5 svar
    • 872 visningar
  21. Started by Robert Lennqvist,

Skulle vilja få ta del av lite tankar om vad man bör tillsätta. Idag kör jag 10% vattenbyte i veckan, håller kh, ca och mg uppe med en kalkreaktor med Rowalith C+ samt tillsätter strontium, jod och järn. That's it. Inser att det finns en mängd olika preparat att köpa. Har mest vart inne på TMs A- och K+ vätskor och som alternativ/komplement? till det Korallenzucht produkter. Kanske borde komplettera med aminosyror? Vad rekommenderar du för att hålla en schysst tillväxt på främst SPSer? /Robban

22. Started by Fredrik85,

Som rubriken säger så har jag under någon vecka eller två haft lite lågt kh. Har läst mig till att man försiktigt kan höja kh värdet med hjälp utav bikarbonat. Hur gör man detta rent praktiskt? Mina andra värden: Salinitet 1,026 Ph 8,2 ca 410 Ammonium 0,01 Nitrat 5 Fosfat 0,3

• 5 svar
    • 872 visningar
  23. Started by uffe80,

hej! började med balling för ett tag sedan enligt Stigs recept. problemet jag har är Ca värdet som stiger medan Mg ligger perfekt och eftersom dessa 2 tillsatser är i samma dunk så vet jag inte hur jag ska justera detta, nån som kan hjälpa mig?? Tack!! Mvh Uffe

• 5 svar
    • 871 visningar
  24. Started by Mr_Ewing,

Jag har fått ett litet problem med att KH:t i mitt kar droppar ganska fort. Från 9 till 6 går på mindre än 36 timmar. Jag har ganska mycket ljus, men inte så mycket koraller. Jag har en del makroalger som som jag tycker är fina dock och jag misstänker att de käkar mitt KH. Jag tillsätter Tropic Marines Bio calcium och en skopa höjer mitt KH med ungefär 1,5. Problemet är bara att Ca-halten inte går ner i samma takt som KH:t så nu ligger jag på lite höga nivåer Ca ~480 Kan jag dosera bara Bikarbonat eller något annat enkelt för att bara hålla KH:t uppe? Jag byter 20% vatten varannan vecka punktligt och noggrant.

• 4 svar
    • 870 visningar
  25. Started by akutmottagning,

kan detta stämma vet inte vad pohls extra inehåller och doserar detta med aminosyror mina 2 anemoner ser ut att trivas mycket sämmre och blåser inte uppsig på samma sätt. ska man kanske bara dosera den ena eller vad tror ni kan det vsra en invänjnings fas för anemonerna? resterande invånare trivs som fisken i vattnet

• 5 svar
    • 870 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.