Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by kladd3,

Tänkte kolla med er andra om detta fungera eller om.ni rekommendera detta. Har varit och köpt färdigt pulver men blev avskräckt av priset i den lokala affären, men så läste jag runt lite och hittade följande. 200 g bikarbonat in i ugnen i 15 min på 200 grader och sen blanda detta med 800 gram bikarbonat. Har köpt kryddhuseta bikarbonat innehållsfören säger följande natriumvätekarbonat (e500) Fungera detta någon som prövat???? Sent from my LT15i using Tapatalk

• 2 svar
    • 817 visningar
  2. Först å främst, när man ska mäta åtgången för balling, kan man mäta som idag och notera värdena sen mäta på söndag igen och sedan räkna åtgången eller måste man mäta varje dag ? Sen kollade jag mina värden och knappade in dom i aquacalc, mitt mg låg nu på 1200 och ska höja det till 1300 på 330 liter vatten, då räkna aquacalc ut att jag ska tillsätta 139ml i 5 dagar, kan det verkligen stämma ?

3. Started by AlienOne,

Är det bara Jag som har svårt att läsa av Salifert Ammonia "NH4" eller ? den blir bara grumlig ?! blir inte riktigt klok på färgen 0.25 eller mindre ?!

• 2 svar
    • 815 visningar
  4. Started by freguz,

Som rubriken beskriver, kan man ha det, utan att det blir nån konstig oönskad kemisk reaktion eller att effekten uteblir? Det gälller just nu alu remover, kanske är annorlunda för järn. Jag har väldigt trångt i mitt lilla hang-on filter nämligen, så det får bara plats en strumpa. Ska skaffa större filter sen. mvh Fredrik

• 7 svar
    • 815 visningar
  5. Started by papi,

Testvattnet går i gul färgskala men avläsningspappret i blå, känns inte helt rätt... Edit Användarfel, testet fungerar ua!

• 0 svar
    • 814 visningar
  6. Started by Nito,

jag har nu kört ozon på väldigt låg nivå i några dagar och inte haft tid att vara hemma pga jobb och kika till det desto mer så väldigt lite som sagt och det jag såg första dygnet var att skummaren jobbade övertid första 1-1,5 dygnet efter introduktion av ozon för att sedan i princip inte skumma alls? - jag har som sagt väldigt lite tid hemma så jag matar ganska friskt då jag väl gör det och det blir massor med spill. -min tanke är eftersom jag sett på flera initierade på det stora nätet är att ozon i längden renderar i mindre skummaraktivitet och min tanke blir: -varför?

• Gilla
    • 3 svar
    • 814 visningar
  7. Started by saltishenke,

Jag har rensat lite på akvariehyllorna och hittade 3 burkar med calciumhydroxid men har glömt lite hur det skulle blandas och användas ! Har för mig att det ska vara 1-2 teskedar i min 5 liters dunk med osmos skaka den en stund låta det stå ett dygn med korken på och sen pumpa i det som påfyllning i karet stämmer detta eller rätta mig snälla !!

• 1 svar
    • 814 visningar
  8. Started by Jenn,

Det var ingenting! förlåt

• 0 svar
    • 814 visningar
  9. Started by Sune,

Jag har alltid sett till att ha stabila värden i karet men senaste tre(!) dagarna så har Magnesium halten störtdykt! Jag mätte i söndags 1300mg/L, det brukar jag ligga på med Mg+ i ballingburken. Mätte i tisdags då hade det sjunkit till 1250mg/L, oj tänkte jag nu har jag missat något, tredubblade ballingtillsattsen till 180ml och tänkte att nu ska det väll ordna upp sig till normal nivå. Mätte ikväll och fick 1200mg/L!!!! Vad är det som gör denna snabba förändring?? Det ända som har varit annorlunda i burken är att min dotter hade sönder min rosa hysterix till massa småfraggar och en acropora fick lite stryk oxå. Mitt system består av två burkar 160L+375L som går till sam…

• 3 svar
    • 813 visningar
  10. Started by Fredrik85,

Som rubriken säger så har jag under någon vecka eller två haft lite lågt kh. Har läst mig till att man försiktigt kan höja kh värdet med hjälp utav bikarbonat. Hur gör man detta rent praktiskt? Mina andra värden: Salinitet 1,026 Ph 8,2 ca 410 Ammonium 0,01 Nitrat 5 Fosfat 0,3

• 5 svar
    • 813 visningar
  11. Started by Kim Rosenqvist,

Till och från så får jag cyano i mitt refugium. Det växer liksom inuti och på utkanten av chaeto-bollen. Sen ett par veckor är det tillbaka igen, lite kraftfullare än vanligt. Inte en tillstymmelse till cyano i displayen eller fragg/karantänskaret i samma system. Jag doserar i kalkwasser ner i refugiumet, 2,7 ml per minut, dessa droppar ner precis vid utmynningen av fraggkaret, där flödet ändå är gabska turbulent. Men, kan det höga pht på något sätt påverka? Det är cyano både uppströms men framförallt nedströms från där dosering sker. Bevakar po4 och no3 noga med MT, ligger på typ 0,05 mg/l respektive 7mg/l. E…

12. jag håller på att starta upp mitt fish only på 400 l och har lagt ner korallgrus, byggt upp all konstruktion med faxesten (ca 50-60kg) och fyllt upp med osmos vatten. jag har 14.000 l cirkulation med 2 tunze streamers (som är på konstant) och så här har akvariet stått i 1 månad, med lite belysning då och då (t5), pga saltet jag har beställt har bara blivit försenat för varje vecka.. jag har kollat värdena på vattnet och allt är ok. det är väl inget problem att blanda ner salt nu och använda detta vatten? tänkte på om det har blivit surt/dåligt.. glömde säga att jag har bytt ca 60-80 liter under tiden..

• 3 svar
    • 812 visningar
  13. Started by Christer T,

Är det någon som kunnat påvisa eller anat positiva effekter vid användandet av KZ Zeozym mot Dinoflagellater eller Cyanobakterier?

• 1 svar
    • 811 visningar
  14. Started by saltatrox,

Har doserat Korallen-Zuucht manuelt i mitt kar. Men vill börja använda doserpump.(har ju ett par st liggande) Jag har provat använda nåra olika märken men KZ tycker jag har påverkat minna Ca,Mg,Kh värden minst. Skulle vilja veta vad ni använder. Har klurat på hur Fauna Marine Ballig flaskor skulle funka, men det är ju tre olika faskor. Kan man hälla alla tre flaskor i en behållare och sen dosera från den. Kul att få höra om jag är helt ute å cyklar. Mvh Thomas

• 6 svar
    • 811 visningar
  15. Started by Dimorb,

Ser att jänkarna erbjuder den typen av testing för att söka felkällor till t.ex. varför fiskar blir sjuka osv.. Det hade varit mitt i blinken för mig som har ett oidentifierat problem med fiskarna men jag finner inte något ställe i europa som erbjuder denna tjänsten. Någon som vet om var man kan köpa den/om den finns? https://aquabiomics.com/

• Gilla
    • 5 svar
    • 811 visningar
  16. Started by Quirkz,

Hej jag undrar när man räknar ut med aqua cal så skriver man i 7 dagar tex på Mg så säger den 44ml per dag menar den att jag ska dela dom där 44 på 7 dagar eller ska man fylla 44 per dag

• 6 svar
    • 811 visningar
  17. Started by Mr_Ewing,

Jag har fått ett litet problem med att KH:t i mitt kar droppar ganska fort. Från 9 till 6 går på mindre än 36 timmar. Jag har ganska mycket ljus, men inte så mycket koraller. Jag har en del makroalger som som jag tycker är fina dock och jag misstänker att de käkar mitt KH. Jag tillsätter Tropic Marines Bio calcium och en skopa höjer mitt KH med ungefär 1,5. Problemet är bara att Ca-halten inte går ner i samma takt som KH:t så nu ligger jag på lite höga nivåer Ca ~480 Kan jag dosera bara Bikarbonat eller något annat enkelt för att bara hålla KH:t uppe? Jag byter 20% vatten varannan vecka punktligt och noggrant.

• 4 svar
    • 810 visningar
  18. Started by rickard81,

Nån som använder Tropic marin All for reef? Har läst lite på nätet om den verkar ju smidigt speciellt när man inte har så mycket plats under bänken. Behöver ju bara en behållare och en dospump med ett huvud. Har ett red sea nano.

19. Started by Gnarkill,

Jag har börjat med vodka metoden för snart 2 veckor sen och jag har fått skit mycket kisel alger även fast jag använder coralife silikat remover?? Och dom försvinner inte, Är det någon som vet varför? och vad jag kan göra för att bli av med dom?? /Mvh Tom

• 0 svar
    • 810 visningar
  20. Started by uffe80,

hej! började med balling för ett tag sedan enligt Stigs recept. problemet jag har är Ca värdet som stiger medan Mg ligger perfekt och eftersom dessa 2 tillsatser är i samma dunk så vet jag inte hur jag ska justera detta, nån som kan hjälpa mig?? Tack!! Mvh Uffe

• 5 svar
    • 810 visningar
  21. Started by Nemisis,

Tänkte byta fliter mm i denna. Några förslag på ett annat upplägg än som orginal reningen? Sen vart kan man hitta info om vad som ingår från början, köpte mitt beggat och har inte hittat någon bra info om detta. Tacksam för svar. F

22. Started by mamadubba,

Håller på att försöka trimma in balling dosering i mitt nya kar. Det är första gången jag använder balling och mäter såhär ofta och får det inte riktigt att stämma. Försöker först dosera upp värdena manuellt till mina målvärden på: Ca 450 (just nu 370) Mg 1350 (just nu 1240) Kh 10 (just nu 5.7) Ca är det enda jag får att stämma med mina mätningar. Doserar jag 60 ml så ökar värdet med ca 20. Frågor 1. Har doserat 60 ml mg tre ggr nu. Det ger ingen mätbar förändring av mg värdet. Kan detta stämma? Har mätt flera ggr. 2. När jag mätte Kh första gången var värdet 7.7, två dagar senare var det 4.8 med samma test (salifert, mätte två gånger). Doserade då 60ml som borde höja ca…

23. Started by battle_royal,

tjena! skulle vilja veta om ni kan ge mig lite tips på Lite olika basic vatten tester man behöver. ska till linköping nästa helg så tänkte handla på mig lite det.är fort väldigt ny så behöver alla tips jag kan få! Mvh Micke

• 3 svar
    • 806 visningar
  24. Started by nike83,

Min tanke var att köra UltraBAK i min doserpump. Tanken var att blanda ut den med något 50% dock är UltraBAK riktigt kladdig och jag tror att det är risk för att vätskan kladdar ihop sig i slangen! En annan fördel med att blanda ut den är att doserpumpens "felmarginal" minskar vid större dosering! vad kan jag blanda ut med ? vill inte att det ska skikta sig heller!

• 5 svar
    • 805 visningar
  25. Started by Galdrin,

Hej, Mitt akvarium är visserligen startat med inkörd sten, och matas sparsamt men mitt Red Sea test på NO3 har aldrig visat mätbara värden. Är det troligt att en handfull fraggar konsumerar all NO3 från 3 fiskar och en minimal städpatrull eller är det troligare att jag har ett icke fungerande test? Jag har (tror jag) god tillväxt på mina 2 spser om det spelar roll i frågan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.