Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 253 ämnen i detta forum
-
Skulle ta och blanda lite salt till vattenbytet idag och såg att mitt salt blivit ljusblått. Slarviga jag har lämnat påsen öppen, kan färgen komma om/när saltet drar åt sig fukt? Tacksam för snabbt svar. Mvh A
-
- 3 svar
- 981 visningar
-
-
I Saltvattenskemi för Dummies så är ju rekommenderat pH ~8,2 men eftersom det står att det förändras under dagen så undrar jag NÄR på dygnet ska det vara ~8,2? Det kanske finns att hitta här på guiden men får ingen träff när jag söker på pH...
-
- 3 svar
- 981 visningar
-
-
Tjena , har en aquatic nature osmos , men fått kläm på att byta kolfilter och sedimentfilter var 12 månad och Silikat filter 2-4 gånger om året, men den stora delen som spottar ut det dåliga vattnet då , ska inte den bytas ? Och spelar det någon roll om man bara kör kallvatten igenom den ? Vet att det måste igentligen hålla ca 12 grader stod det i manualen men det är fan helt oekonomiskt att pumpa ut så mycket varmvatten tycker jag.
-
- 5 svar
- 981 visningar
-
-
Hej, Har fått rekommendationer att gå över till plus istället från flera när jag varit i butik, då jag kört pro versionen något år nu med blandat resultat. Jag kör SPS, LPS, Maxima musslor och knappar. Eftersöker erfarenheter av er som bytt( och för den delen gått tillbaka av någon anledning). Jag har Kh keeper plus som mäter kh samt doserpumpar som sköter doseringen. Som jag förstått det så slipper man fördröjningen av khökningen samt högre ph.
-
-
- 3 svar
- 980 visningar
-
-
Har slarvat bort manualen till mitt no2/no3 test. Någon som har den tillgänglig? Hittar inget på deras hemsida.
-
- 5 svar
- 980 visningar
-
-
Ja, en del vet såklart detta, men för er som inte vet så tar jag idag upp teorin kring: Hur kan KH stiga när man tillsätter Ca(OH)2(Kalkvatten)...det innehåller ju inga karbonater?..frågar sig säkert en del som inte som jag gillar kemi. Ja, alltså, vanlig balling, dvs kalciumklorid i en behållare o NaHCO3 i en annan, där är det såklart busenkelt och förstå att man höjer BÅDE kalcium o KH, den ena burken innehåller ju kalcium o den andra karbonater. Men, för oss som använde kalkvatten förr i tiden, vet att kalkvatten som alltså är Ca(OH)2 löst i vatten, höjer trots frånvaron av karbonater, även det BÅDE kalcium och karbonathårdheten. Skälet är…
-
-
- 2 svar
- 980 visningar
-
-
Några ord o tankar ytterligare kring denitrifikation, hur mkt kväve exporteras per tillförd mängd kolkälla?: Det beror på vilken kolkälla man använder. Ju mer kolatomer en kolkällan innehåller desto mer energi finns det i den, o desto fler nitratmolekyler kan reduceras till kvävgas per tillförd mängd organiskt kol. Lite förenklat men inte långt ifrån sanningen kan vi säga att lika många kolatomer som kolkällan innehåller, lika många nitratmolekyler reduceras! DVS: om vi tillför EN MOL metanol (som innehåller en kolatom bara, CH3OH) och allt detta förbrukas av denitrifikationsbakterierna så har vi reducerat 1 mol nitrat. Tillför vi EN MOL etanol (C2H5OH) har vi istället ha…
-
- 4 svar
- 978 visningar
-
-
Som rubriken säger så har jag under någon vecka eller två haft lite lågt kh. Har läst mig till att man försiktigt kan höja kh värdet med hjälp utav bikarbonat. Hur gör man detta rent praktiskt? Mina andra värden: Salinitet 1,026 Ph 8,2 ca 410 Ammonium 0,01 Nitrat 5 Fosfat 0,3
-
- 5 svar
- 978 visningar
-
-
Hej, Jag funderar på hur ni lyckas upprätthålla stabilitet, pH, kh genom att använda flera metoder, då särskilt kalkwasser eller andra karbonater och sedan tillföra spårämnen eller tvåpart /trepart balling? Får ni inte föhöjd alkalinitet I förhållande till kalcium vilket svänger när ni tillsätter balling (med kalcium)? Tack igen, Eric
-
-
- 7 svar
- 977 visningar
-
-
Tja har lite hög phosphate . Jag har salifert phosphate killer . Tänkte ska man slänga de i en strumpa sen bara lägga strumpan i sumpen ? Har ett red sea Max ? Tacksam för alla svar
-
- 5 svar
- 976 visningar
-
-
Ni som använder Aquaforest Component 1+, 2+, 3+ hur mycket doserar ni varje dag, och vilka tider ? Vad tror ni jag ska köra på? jag har ett Red Sea 350 liters reefer med både mjuk och stenkoraller. Tack på förhand Mv Tomas
-
Hej ! Någon som kan hjälpa mig med instruktioner på hur mycket vatten respektive regent som jag ska ha i testflaskan ?
-
- 1 svar
- 976 visningar
-
-
Min tanke var att köra UltraBAK i min doserpump. Tanken var att blanda ut den med något 50% dock är UltraBAK riktigt kladdig och jag tror att det är risk för att vätskan kladdar ihop sig i slangen! En annan fördel med att blanda ut den är att doserpumpens "felmarginal" minskar vid större dosering! vad kan jag blanda ut med ? vill inte att det ska skikta sig heller!
-
- 5 svar
- 975 visningar
-
-
Kör @jonasromans trepart och flaskan med natriumkarbonat plus natriumvätekarbonat vill inte blanda sig ordentligt. Är ett ca 1cm lager på botten. Går det att lösa på ngt sätt. Uppvärmning, stavmixer...?
-
Hittade en intressant artikel som behandlar Nitrat och Järn dosering. http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T8F-42YF4NN-7&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=8ccfb0daba673ed35440f0fd07268aea
-
- 2 svar
- 974 visningar
-
-
Kan någon beskriva hur kvävecykeln fungerar vid uppstart av ett nytt kar? Jag har en del koll, men det finns lite luckor. Ex. Vad ger amoniak/ium vid uppstarten? När jag startar sött så har jag ju i ett par fiskar tidigt, men det verkar man inte ha när man startar salt. Finns allt som behövs för att få igång det hela i LS? Gäller det både helt färsk sten och gammal sten?
-
- 0 svar
- 974 visningar
-
-
Hur länge klarar sig osmosvatten stående i en dunk innan det blir obrukbart, på ett ungefär? Någon som vet?
-
- 2 svar
- 974 visningar
-
-
hej! började med balling för ett tag sedan enligt Stigs recept. problemet jag har är Ca värdet som stiger medan Mg ligger perfekt och eftersom dessa 2 tillsatser är i samma dunk så vet jag inte hur jag ska justera detta, nån som kan hjälpa mig?? Tack!! Mvh Uffe
-
- 5 svar
- 974 visningar
-
-
Hej Nu drar jag i gång igen, jag har varit utan kar i två år sålde av tidsskäl nu börjar abstinensen komma... När jag körde sist så gjorde jag nog rätt många fel, men vis av erfarenhet så tänkte jag planera min uppstart denna gång och försöka välja strategi. Målet är att få ett lättskött kar som kan klara sig utan tillsyn i en vecka. Jag har ett gammalt hus och jag har tidigare haft problem med kallras så hur gärna jag än vill så tänkte jag nöja mig med lysrör och mjukisar. Detta för att slippa avdunstning. Tanken är ett specialbyggd borrat hörnkar på runt 400L scummare blir en aquaCare 700 A, Hade en sådan sist och var kanon nöjd. That is about it allt annat är för förha…
-
- 2 svar
- 974 visningar
-
-
På mitt arbete har vi denna osmosanläggning. Är det lämpligt att använda detta vatten till mitt kar? (länken går till en PDF-fil om anläggningen) www.grafiskelservice.se/page/info/get_file.asp?id=3297
-
- 1 svar
- 972 visningar
-
-
Hej alla, Jag har senaste två veckorna sett en avtagande förbrukning av alkalinitet. Mätt med Alkatronic, Doserat ATI Essentials Pro med doseringspump, så har jag haft en tilltagande trend på alkalinitet som jag mött med minskande dosering. Alkaliniteten har på dessa två veckor gått upp från 8.7 till 9.5dKh, och under samma tid har jag gått ner från 8.5ml ATI till 5ml / dag och ändå ser jag fortfarande en sakta tilltagande trend (350liter burk). Dock känns detta kontraintuitivt då tillväxten i burken är märkbar dag till dag på de flesta korallerna. Är detta ett mät eller doseringsfel? Eller är det biologi? Burken är 6 månader gammal med…
-
-
- 6 svar
- 972 visningar
-
-
Hej! Vi känner att det är dags att installera osmos hemma istället för att kånka vatten från djuraffären varje vecka. Tänkte fråga om lite tips och så som är bra att ha koll på när man ska snacka med rörmokare. Vi hade tänkt sätta ett t-rör med ventil på kallvattenledningen i badrummet (vi bor i lägenhet med ganska litet badrum). Behöver vi tänka på/stämma av med rörmokare att trycket är tillräckligt högt eller att det inte är för högt och orsakar problem? Något speciellt vi/rörmokare behöver tänka på vid val av rör (material, någon speciell storlek man ska ha?). Vi har pratat lite löst med en firma som har gett oss en offert på 4000 för arbetet in…
-
- 4 svar
- 969 visningar
-
-
Tänkte bara höra om någon annan har observerat eller har insikt i varför. Jag har testat över 80 ICP med ATI. Har mer eller mindre ALLTID mätt 0 i zink och aldrig någonsin fått rekommendation att dosera det till trots för total avsaknad i säkert 50 tester i rad. Nu plötsligt har de startat å rekommenderat dosering av zink - på de 2 senaste ICP testerna. Någon som vet varför det har ändrat sig? Vad bidrar zink i huvudsak med i akvariekemin? @jonasroman @stigigemla
-
-
- 5 svar
- 968 visningar
-
-
Hej som rubriken lyder så överdoserade jag ordentligt, glömde att jag tagit bort droppkorken, så hällde frisk i ca 20 ml i mitt 200 liter system.. enligt instruktion ska man dosera 3-15 ml /1000 liter...... bör jag göra något? Är vad jag förstår näringslösning, borde inte ställa till det allt för mycket eller? tyvärr har jag inget salt hemma så kan inte byta vatten. //Axel
-
-
- 8 svar
- 968 visningar
-
-
hmm måste fråga det ser ut som mina kalkalger flagnar inte alla men lite här och där ... ser ut att släppa ett lager sen och under det ser bra ut fin färger på kalkalgen där .någon som haft detta eller vet vad det är ???eller ska det vara så??? håller för närvarande på med att höja calsiumet i akvariet med tropicmarins bio-calcium kan det ha att göra med det ?? när jag skriver flagnar menar jag att att det som släpper är en ljus hinna sen komer det mörka fina lila kalkalger .. mvh peter
-
- 1 svar
- 966 visningar
-