Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Håller på att försöka trimma in balling dosering i mitt nya kar. Det är första gången jag använder balling och mäter såhär ofta och får det inte riktigt att stämma. Försöker först dosera upp värdena manuellt till mina målvärden på: Ca 450 (just nu 370) Mg 1350 (just nu 1240) Kh 10 (just nu 5.7) Ca är det enda jag får att stämma med mina mätningar. Doserar jag 60 ml så ökar värdet med ca 20. Frågor 1. Har doserat 60 ml mg tre ggr nu. Det ger ingen mätbar förändring av mg värdet. Kan detta stämma? Har mätt flera ggr. 2. När jag mätte Kh första gången var värdet 7.7, två dagar senare var det 4.8 med samma test (salifert, mätte två gånger). Doserade då 60ml som borde höja ca…
-
- 5 svar
- 931 visningar
-
-
Har haft en stor påse i en hink med lock. Har upptäkt att saltet först är löst. Sedan blir det stenhårt, och man får nästan "hacka" loss saltet. Till att det är fuktigt och löst igen. ? Kan saltet i sig bli dåligt?
-
Tja har lite hög phosphate . Jag har salifert phosphate killer . Tänkte ska man slänga de i en strumpa sen bara lägga strumpan i sumpen ? Har ett red sea Max ? Tacksam för alla svar
-
- 5 svar
- 928 visningar
-
-
jag har nu kört ozon på väldigt låg nivå i några dagar och inte haft tid att vara hemma pga jobb och kika till det desto mer så väldigt lite som sagt och det jag såg första dygnet var att skummaren jobbade övertid första 1-1,5 dygnet efter introduktion av ozon för att sedan i princip inte skumma alls? - jag har som sagt väldigt lite tid hemma så jag matar ganska friskt då jag väl gör det och det blir massor med spill. -min tanke är eftersom jag sett på flera initierade på det stora nätet är att ozon i längden renderar i mindre skummaraktivitet och min tanke blir: -varför?
-
-
- 3 svar
- 928 visningar
-
-
Som rubriken säger så har jag under någon vecka eller två haft lite lågt kh. Har läst mig till att man försiktigt kan höja kh värdet med hjälp utav bikarbonat. Hur gör man detta rent praktiskt? Mina andra värden: Salinitet 1,026 Ph 8,2 ca 410 Ammonium 0,01 Nitrat 5 Fosfat 0,3
-
- 5 svar
- 928 visningar
-
-
Hej! Köpte levande sten idag och fick denna gröna ”växt” på köpet. Nån som vet vad det är för något? Är kring 8cm lång. Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Payman
-
-
- 6 svar
- 926 visningar
- 1 följare
-
-
Hur gör man enklast för att hålla ett stabilt Kh? Jag känner att jag misshandlar mitt Kh lite för mycket, väntar tills det är lågt och pyttsar sedan i buffer på en höft. Det blir ganska stora svängningar.
-
- 1 svar
- 925 visningar
-
-
Hej! Jag är i fasen att beställa allt till mitt nya akvarium. Min fundering är vad jag ska använda för bakterier för att cykla akvariumet? Jag har köpt red sea levande sand och har tänkt köpa död sten (typ Marco rocks). Microbacter XLM har jag förstått det som ska vara bra men där står det väl understruket att man inte får ha levande sand. Red Sea mature kit verkar utgå från levande sten Vad finns det för annat jag kan använda? Just detta är jag inget bra på så jag söker hjälp här. Tack på förhand! mvh martin
-
-
- 3 svar
- 925 visningar
- 1 följare
-
-
Hej Finns det någon som har provat Tetra NitrateMinus? Fungerar det? /mvh Ulf
-
- 3 svar
- 924 visningar
-
-
Är det någon som känner till hur Aqua nature calcium fungerar?Höjer det bara calcium värdet eller höjer det även KH värdet?Kan man hälla det direkt i sumpen eller ska det tillföras på annat sätt? MVH Lars
-
- 4 svar
- 922 visningar
-
-
Några ord o tankar ytterligare kring denitrifikation, hur mkt kväve exporteras per tillförd mängd kolkälla?: Det beror på vilken kolkälla man använder. Ju mer kolatomer en kolkällan innehåller desto mer energi finns det i den, o desto fler nitratmolekyler kan reduceras till kvävgas per tillförd mängd organiskt kol. Lite förenklat men inte långt ifrån sanningen kan vi säga att lika många kolatomer som kolkällan innehåller, lika många nitratmolekyler reduceras! DVS: om vi tillför EN MOL metanol (som innehåller en kolatom bara, CH3OH) och allt detta förbrukas av denitrifikationsbakterierna så har vi reducerat 1 mol nitrat. Tillför vi EN MOL etanol (C2H5OH) har vi istället ha…
-
- 4 svar
- 922 visningar
-
-
Fungerar det - har ingen ref-vätska och vill kalibrera. Vad säger ni - kan man kalibrera med osmos eller kranvatten? Med vänlig hälsning, Ted
-
-
- 6 svar
- 922 visningar
-
-
kan detta stämma vet inte vad pohls extra inehåller och doserar detta med aminosyror mina 2 anemoner ser ut att trivas mycket sämmre och blåser inte uppsig på samma sätt. ska man kanske bara dosera den ena eller vad tror ni kan det vsra en invänjnings fas för anemonerna? resterande invånare trivs som fisken i vattnet
-
- 5 svar
- 922 visningar
-
-
Jag startade upp mitt kar i februari och har hela tiden haft stora problem med fosfat, men även med nitrat. Det beror antagligen på att mitt kar är ordentligt överbelastat eftersom jag har mycket fisk i. Då karet ändå fungerar mycket bra, djuren lever och skitalger har jag klarat mig utan, så har jag nöjt mig med att bara använda remover för fosfaten samt göra 13% vattenbyten varje vecka för att hålla nitraten i shack. I aug-sep stack värderna dock iväg. De förändringar jag gjorde i karet vid den tiden var att börja höja Mg och Ca, samt startade dosering av DT's Phytoplankton. Eftersom det blir dyrt med fosfat remover och att vattenbyten är en dålig metod för att sänka ni…
-
- 0 svar
- 922 visningar
-
-
Tänkte höra om någon kan någon lite "enklare" formula för att dosera ultrabak +ultramin S i akvariet, rekommenderad dosering är 3-5ml/1000l= 0,3-0,5ml/100l alltså ska jag dosera ca 0,9ml i 300l, men känns så jobbigt att mäta upp 0,9ml om någon har en enkel formel för ex blanda ut med osmosvatten så vore jag hemskt tacksam, vet att jag sett det här någonstans förut men hittar det inte tyvärr Och känner att hjärnan inte orkar sitta och tänka just nu Tack på förhand mvh Rickard
-
- 4 svar
- 921 visningar
-
-
Blandade iordning 50L saltvatten nu idag för att byta vatten. Men gick nu förbi och såg att det var som ett vitt klett på ytan lite här och där. Salthalten är 1.025 och är precis det jag brukar ha. Men blev något konstigt nu. Detta gegg flyter bara på ytan. Tror ni det kan vara nå farligt så att jag ska blanda om eller ska jag bara ta bort det med håven?
-
- 5 svar
- 920 visningar
-
-
Tjena , har en aquatic nature osmos , men fått kläm på att byta kolfilter och sedimentfilter var 12 månad och Silikat filter 2-4 gånger om året, men den stora delen som spottar ut det dåliga vattnet då , ska inte den bytas ? Och spelar det någon roll om man bara kör kallvatten igenom den ? Vet att det måste igentligen hålla ca 12 grader stod det i manualen men det är fan helt oekonomiskt att pumpa ut så mycket varmvatten tycker jag.
-
- 5 svar
- 919 visningar
-
-
Jag är nyfiken på hur många procent av era chaeto alger ni skördar bort när det väl är dags? Jag tror jag tog bort en ca 35% sist, men tror man kan ta bort mer. Som jag fattar det fungerar macro alger som bäst när de har utrymme att växa, men hur lite vågar man lämna kvar för att det fortfarande ska vara effektivt på att äta NO3 & PO4?
-
-
- 4 svar
- 919 visningar
-
-
Har lite problem att hålla mina vattenvärden uppe. De värden jag tycker är låga är: kH: 6.7 Ca: 330 Mg: 1170 Karet är på 240L och varje vecka tillsätter jag Salifert AllInOne. Rekommenderad dos för mitt kar är 10ml/v, men jag har ökat till 15ml/v sen någon vecka tillbaka utan nämnvärd effekt. Gjorde igår mitt första vattenbyte på 20L och har för avsikt att göra det varannan vecka. I karet finns ett clownpar, 5st green chromis och en phalaema samt några sniglar, mjukkoraller och kollonianemoner. Dvs inga stenkoraller. Kalkalgerna har på senare tid börjat växa ordentligt... I övrigt är pH på 8.3, salthalten är runt 1.023 och övriga värden är bra utom Nitrat på 10-25 men på …
-
- 1 svar
- 918 visningar
-
-
Jo, en fråga: Om man tar sten och vatten från ett kar som är moget, och sätter det i ett nytt kar.. hur lång är "inkörningsperoden" då? Eller äre ba smälla i saker på en gång? Tackar på förhand för svar.
-
- 2 svar
- 918 visningar
-
-
Tänkte köra ngn remover för att få ner nitrat. Kollat på dessa 2 : http://shop.foretagsakvarium.se/sv/fosfatnitrat/np-biopellets-xl-250ml.html http://shop.foretagsakvarium.se/sv/fosfatnitrat/red-sea-nopox-500ml.html Om det blir Pellets så tänkte jag strumpa i sump på stora karet och ett litet innerfilter på lilla. Alltså främst nitrat jag vill ha ner. Fosfat ligger på 0.16 i lilla och 0.19 i stora så det får gärna sjunka lite som bonus. Ngn som provat dessa 2 eller har ngt annat bra tips om man kör utan reaktor ?
-
- 1 svar
- 917 visningar
-
-
-
Har höga värden av Barium och Aluminium. Använder järnbaserad remover - har alltid gjort. Varifrån kommer normalt dessa ämnena när de är förhöjda? Saltet? Någon som vet?
-
- 7 svar
- 916 visningar
-
-
Tjena! Jag tillsätter för stunden denna produkt: Grotech Carbonat Pro Instant där jag tillsätter ca 3 gram dagligen genom att pudra i sumpen. Detta är det som står på burken: Min fråga, kan jag lösa detta i osmosvatten för att bilda en vätska som kan doseras med doserpump, i så fall hur starkt?
-
- 1 svar
- 916 visningar
-
-
Hejsan mitt 375 kar har varit i gång 2 veckor på tisdag.Har ca 50 kilo sten i.Första veckan hade ja inget utslag på nitrat hade då 25 kilo i.Sen köppte jag 25 till som har varit i gång.Å nu har nitratet skjutit i höjda rejält e det den nya stenen eller mitt vatten de kan bero på för ja tände mina lampor efter en vecka me.Vet ej hur nitratet ändrar sej om det är lampor på eller ej.ska inte nitrit komma före nitrat eller e ja ute å cyklar.Vad göras byta lite vatten eller ska ja vänta ut det har sh removers.
-
- 3 svar
- 915 visningar
-