Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by jonasroman,

Mäta CO2 i vatten är dyrt om jag fattat det hela rätt, men CO2 i luft finns ju en uppsjö mätare för amatörer som oss. Det kan va intressant o se hur det står till med inomhusmiljön, som påverkar karets förmåga att vädra ut CO2. vad tror ni om denna? andra tips? @Lasse, tips på bra produkt, ej för dyr? http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=101365&ws_tp1=cp&ref=pricerunner&subref=101365&utm_source=pricerunner&utm_medium=feed&utm_campaign=pricerunner_feed&utm_content=101365

• 3 svar
    • 801 visningar
  2. Started by jonasroman,

Inte sällan får "vi/man/jag" frågor om kalkvatten. På 90 talet och ännu tidigare förstås körde många av oss denna metod för att tillsätta kalcium och karbonater då Balling var inte uppfunnit (Hans Werner Balling gjorde sitt första Classic-recept 1994) och kalkreaktor var en exklusivitet(osäker på när den introducerades). Tänkte kort dra den snabba teorin samt ett litet räkneexempel sist: Kalkvatten får man när man löser kalciumhydroxid i vatten. Pulvret är lite dammande o mjöligt och är helt olikt tex kalciumklorid. Vatten löser kalciumhydroxid rätt dåligt , nånstans runt 1.7g/l. pH-värdet på en sådan lösning blir cirka pH 12. En…

• Gilla
    • 7 svar
    • 7,2k visningar
  3. Känner att jag har lust att förstå det bättre än vad jag gör i nuläget. Med salifert får man fosfat i ppm. Med hanna checker får man fosfor i ppb som man kan räkna om till fosfat i ppm. Vilket samband har de? Hur påverkar de koraller? Har tidigare mätt fosfat med salifert (vet att det är känsligt tema med avläsning och kvalitet) och har då mätt 0,03-0,1 ppm fosft och haft ett helvete med alger och skit. Mätte i dag 123 ppb fosfor som enligt omräkning skall vara 0,36 ppm fosfat och korallerna ser bättre ut än på länge. Skulle jag tippa på något utifrån färg på korallerna så skulle jag tänka att det var lite för lite fosf…

• Gilla
    • 23 svar
    • 3,8k visningar
  4. Started by MattiasN,

Jag har senaste tiden fått kraftigt stigande värde av aluminium i mitt kar och är väldigt fundersam över var det kommer ifrån och hur jag åtgärdar???? Tar det från början.... Korallerna började se vissna ut i början av slutet av april, min tanke är att jag nollade fosfaten och att det fick karet att krascha.... Under några veckor dog samtliga sps i karet(förutom en liten fragg Montipora Setosa), mussla, skivanemoner och fisk har klarat sig, även en liten Euphylia visar fortfarande lite liv men är klart medtagen.... Jag har skickat några icp under året, 26 mars visar 0.0189mg/l al, vilket är högt men det blir högre fort.... Nästa icp, 7 maj(när problemen ovan börjat) vis…

• 11 svar
    • 1,4k visningar
  5. Started by Magnus,

I Örebro har vi väldigt mycket silikat i vårt kommunala vatten. Det blir väldigt höga nivåer även efter osmosen. Jag har löst det med ett gigantiskt silikatfilter efter osmosen. Andra akvarister i stan har inget filter. Några har ändå lyckats få fina akvarier utan algblomning. Kan det vara så att de burkar som fungerar bra har byggt upp en bakteriestam som konsumerar silikat? På samma sätt som det fungerar med nitrat och fosfat. Kanske kan någon här på forumet som är insatt i marinbiologi förklara hur det fungerar?

• 11 svar
    • 2,3k visningar
  6. Started by Wiking,

Hej, Mitt ph ligger stadigt strax under 8,0 (7,8 -8,0), jag vill höja det till ca 8,3. Sedan 1 vecka tillbaka så tillsätter jag tripple buffer från Tropic Marin för att få upp mitt ph. Det har givit resultat, nu ligger det mer stadigt på 8,0, men jag vill ju en bit till. Det har också resulterat i att mitt kh ökar hela tiden, från 10,9 till 13,1 de senaste dagarna. Men det behöver jag ju inte höja. Kan jag fortsätta med min tripple buffer tills ph ligger runt 8,3? Eller tillsätta något annat enbart för ph:t?

7. Started by adddo,

Undrar om det är nån som blandar själv hemma, ca o alk och vilka ingredienser, var man får tag i dem om det går överhuvudtaget i vårt land? http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php

• 1 svar
    • 673 visningar
  8. Started by Cherokee709,

Är det någon som vet hur man ska hantera Grotec Calsioum Pro Instant och Magnesium Pro. Det finns ingen beskrivning om man ska låta det stå förblandat eller om man löser det och häller direkt i akvariet. //Peter

• 3 svar
    • 911 visningar
  9. Started by Orchide,

Förstår inte riktigt varför jag har så dåliga värden på dessa parametrar. Har haft lågt sedan jag startade för 3 veckor sedan. Tog över ett inkört RSM 130. Jag gjorde ett 20% vattenbyte häromdagen och trodde jag skulle få upp värdena. Mg = 800 Ca = 290 KH = 5.9 S = 1.026 Ph = 8.0 Kör med Tropic Marin's salt och har läst här på forumet att det funnits dåliga batchar. Även provat att blanda saltet väl i bunken innan jag blandar det i vattnet... Är det dags att byta salt?

10. Hej, Tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av brightwell aquatics produkter, framförallt Xport NO3 cubes? Använde ni Microbacter7 för att kicka igång processen? http://brightwellaquatics.com/products/xport_no3.php http://www.brightwellaquatics.com/products/microbacter7.php

• 0 svar
    • 569 visningar
  11. Started by Greken,

Jag har mätt mitt nitrat med ett test som jag köpte för ett år sedan (kommer inte ihåg vilket märke men det är från Kanada), men i helgen köpte jag Saliferts nitrattest. Med det förra testet har jag haft mellan 5 och 10 i nitrat hela tiden och har det även nu med detta test. Men när jag prövade saliferts test fick jag en mindre chock, den visar på 50 i nitrat. Det underligaste är att jag har ca 30-40 olika arter av SPS som alla mår bra med alla möjliga färger som växer bra, ser inget fel på fiskarna och har sedan uppstarten för ett år sedan aldrig haft en alg förrutom kalkalger och lite på glasen. Byter ca 8% vatten i veckan och har både mekanisk filtrering, skummare och …

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  12. Started by donrosa,

Vad ska jag använda för att höja ca-värdet kraftigt?? Ligger på 300 ppm idag.

• 25 svar
    • 3,3k visningar
  13. Started by hbmannen,

jo tänkte kolla om det är nån som bytt ut allt vatten i ett redan inkört kar..? ja tänkte iaf prova på det då ja ska bygga om allt, och skulle vilja starta om med nytt vatten. borde ju kunna gå bra.. eller?? ska ja spara undan mitt gamla vatten nånstans?

14. Started by Patrik Steen,

Hur gör ni andra när det gäller påfyllning vid semester Tex om man inte har nåt som sker automatiskt det vill säga eller en snäll granne som kan fixa det.

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  15. Vad skall jag göra jag tillsätter inte ett enda spårämne utan gör kontinuerliga vattenbyten. Varför ligger mina värden så fel. Jag har tänkt börja med balling plus men det går ju inte nu när jag har för höga värden av både mg och Ca. Kommer värdet för Ca och Mg sjunka om mitt Kh ökas till runt 8-10 Fosfat cirka 0,1-0,2 Kh 6 Nitrat 10-25 Mg 1500 Ca 500 Salthalt 1,024

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Virse,

I syfte att urlaka död LS på fosfater har jag gjort ett litet experiment men behöver hjälp av utvärdera det. Efter att ha tvättat ca 3-4kg av stenen med både den ena och den andra metoden så att stenen är så ren den kan bli så har jag låtit den ligga i en 10 liters hink med osmosvatten och cirkulation ca 10 timmar, gjort vattenbyte och sedan fyllt på nytt vatten. Fosfathalten har sjunkit något i det gamla vattnet varje gång innan byte. Då jag hade gjort såhär med ett par stenar ca 6-7 gånger var fosfathalten nere på ungefär 0.25 mg/l (saliferts) när det var dags att byta vattnet. Istället för att byta vattnet så tillsatte jag ungefär 0.1 liter 30%ig saltsyra. Det blir al…

• 15 svar
    • 2,8k visningar
  17. Started by akutmottagning,

efter ca 30 dagar så såg jag att där blev en hinna på ytan i karet upptäckte att det va min balling med karbonat som grummlat något som är normail?

18. Started by NovemberRain,

Som rubriken! Dessa partiklar sjunker ej till botten... först trodde jag att det var mina Strigator som var bovarna, men eftersom det är lika mycket partiklar under dag som natt börjar jag fundera på om det verkligen är dom som är bovarna? Kan det vara saltet? Har kört KZ väldigt länge men nu börjat med TM, ingen skillnad! Problemet började med bytet från 200 literskaret till mitt 400 liters! Ozon är beställt, kör utan UV men kör balling light. Sen om det har någon inverkan vet jag inte?

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Fiffe,

TDS mätare verkar vara populära i staterna för att mäta kvalitén på osmosvattnet, men sällan man hör talas om det i Sverige. Är det något att ha? Jag har egen brunn och är lite orolig att min osmosanläggning kanske inte pallar med, så en indikator på när det är dags att byta filter hade kännts tryggt.

• 23 svar
    • 9,3k visningar
  20. Started by Hedlurd,

Påverkar silikat korallerna på något sätt?

• 0 svar
    • 630 visningar
  21. Hej I Måndags fick jag min beställning från FS, det var en Salinity och PH Monitor http://www.fish-street.com/aquarium_electronic_salinity_ph_monitor?category_id=61 På review och en youtube video så den var värt pengarna. Nu jag undrar eller jag vsom ej vet hur men kalibrera sånt eller det är fel på den , Jag försökte med FS men ingen respons gällande denna product. Vad jag gör Jag stoppar Salinity och PH mätaren i dem burkana som kkommit med lådan se bild, jag väntar 5 minuter och sen vrider jag skruven tills det blir samma siffror som burken ex: Salinitý , på burken det står 35ppt jag lägger mätaren i 5 minuter sen vrider jag skrruven tills det visar 35 på den digi…

• 7 svar
    • 791 visningar
  22. Started by mrnorton,

Om jag blandar till ca 50 g Magnesium klorid till 1 liter vatten hur stor mängd vätska kan jag tillföra akvariet allt på en gång eller ska det doseras ut under ett dygn i så fall hur mycket åt gången?

23. Started by Tobbz,

Provade vattnet med Nyos nitrat test, enligt den ligger jag mellan 12-25 i nitrat. Provade också redseas nitrat test, dock vet jag inte om den "vanliga" metoden avser low range eller high range ? Men enligt redsea så har jag 0,25 ppm. Alltså nästintill noll i nitrat, vilket test spökar ?

24. Started by Dimorb,

Om man sitter med ett fosfat-test och vill testa olika typer av aktivt kol för att se om någon av dem släpper fosfat till vattnet. Hur bör man då gå tillväga? Om man tar lite akvarievatten och lägger ner lite kol (samma mängd från alla märken) kan man då mäta vattnet för att få en rimlig uppskattning av om kolet släpper och vilka mängder det släpper? Hur länge bör man vänta innan man mäter? Har hanna checker, salifert och red sea. Kan man använda reagensvätskan till t.ex. salifert till att bara konstatera om det är fosfat i något kol? Tacksam för svar.

• Gilla
    • 20 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by peterj66,

Har fått allvarliga problem med mina koraller. Flera olika euphyllia har släppt hela huvuden som flyter fritt längs botten. Värden jag mätt är med Salifert : kH : 8 Ca: 400 PO4: 0.03 NO3: ca 2 Mg: 1140 Något förslag på vad som kan vara fel?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.