Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Oxygar,

Har precis gjort några vatten tester. Så här ser dem ut Temp 26,8 salt 33 ppm no3 1 ppm po4 0,08 ppm kh 8,5 ca 465 mg 1400 det är redseas tester. Har även salifert's mg test och det visar 1215. Rejäl skillnad på mg 1215 vs 1400 vad ska man lita på?

• 1 svar
    • 822 visningar
  2. Started by Colan,

Har nyligen införskaffat en Hanna Checker för Ca. Har tidigare använt Saliferts tester till det mesta och ibland dubbelkollar om jag märker konstiga värden med JBL's testkit. Vid dagens mätning tog jag för vana att använda Saliferts Ca test och får efter en veckas förbrukning 362 (dipp från 460), kommer på mig själv att testa med Hanna checkern och den ger vid 2st separata mätningar 466 resp 465. Skillnaden är nu nästan 100 och jag har lite svårt att tro att Ca värdet Ökar efter en veckas konsumtion. 1: Kan det vara så att förra veckans vattenbyte (50 liter) fäller ut Ca lite senare ? (Mäter dagen efter vattenbyte) 2: Nu står man här och är lite osäker på om jag ska gå…

3. Started by Vidofner,

Lyckades precis fånga en nasokirurg som jag ska sälja och tänkte att jag inte vill att den ska behöva bo i fällan tills köparen kommer. Blandar därför upp ca 60 liter nytt saltvatten men dock av kranvatten istället för osmos. Någon som ser några konstigheter med att göra så här? Tänkte vänta 4-5 timmar innan jag slänger i han så saltet får lösa sig någolunda

• 4 svar
    • 822 visningar
  4. Started by Mejsel,

Kan man byta packningen på en osmos? Har en som legat typ 2 år så den är väl inte fungerande då? Om det går var kan man köpa i så fall? Jocke

• 2 svar
    • 819 visningar
  5. Vet någon vilken utav alla formler på http://home.comcast.net/~jdieck1/chemcalc.html denna sida som man ska använda för kh och ca man ska använda när man vill räkna ut dosering?! jag har tagit Calcium chloride dihydrate för calcium och Sodium carbonate för kh, är det rätt för jag hittar inte fauna marins balling?! mvh Rickard

6. Started by Nizztos,

Enligt mit Salifert-test har osmos blandat med salt en Ca halt på ca 600. Jag vet att tester inte är helt exakta, men skall jag skylla på testet eller mitt salt? Saltmätaren (som ju inte är känd för att vara exakt) visar 1.018. Blandningen är dock 700g på 20 liter, så borde vara ganska ok (om jag minns rätt skall det vara 35g/l).

7. Started by Björn 530,

Jag har en mindre "burk" i vilket jag fyller på vatten som vid avdunstning i stora karet automatiskt föres till sumpen via pump, slang och sensor. Min fundering idag när jag stod och fyllde på vatten för veckans avdunstningsbehov var: spelar det någon roll om jag fyller på varmt eller kallt vatten? Om jag bara fyller på från röd kran blir vattnet mycket varmt och ev. så kan man tänka sig att en del bakterier i och med detta dör men kanske också något bra försvinner, vad tror ni någon som provat detta? Jag använder alltså kranvatten och det funkar bra för mig har inte några problem med alger eller fiskar som dör jag bara undrar om detta kan vara en enkel sak man kan göra …

8. Started by Mazzi,

Hej Köpte för ganska länge sedan Tritons MgCl2 hexahydrat för att blanda till egen balling. Märkte idag att det var mer eller mindre en hård klump, har jag förvarat den fel? kommit i fukt? Är den ok att använda så länge det går att skrapa loss? Finns det något knep annars att få den i pulverform igen? Mvh Mats

• 2 svar
    • 815 visningar
  9. Started by Clownen,

Kan ju vara kul att veta vad olika märken med salt verkligen innehåller och vilka som är bäst kontra sämst. Här är en grundlig studie av Bornemann och Lowe. Artikeldel 1: http://www.reefland.com/rho/2006/05/sea_salt_study.php Artikeldel 2: http://reefkeeping.com/issues/2006-09/eb/index.php Diskussion om dessa på Reefcentral: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=936493

• 0 svar
    • 815 visningar
  10. Started by jingfee,

Hej! Vi känner att det är dags att installera osmos hemma istället för att kånka vatten från djuraffären varje vecka. Tänkte fråga om lite tips och så som är bra att ha koll på när man ska snacka med rörmokare. Vi hade tänkt sätta ett t-rör med ventil på kallvattenledningen i badrummet (vi bor i lägenhet med ganska litet badrum). Behöver vi tänka på/stämma av med rörmokare att trycket är tillräckligt högt eller att det inte är för högt och orsakar problem? Något speciellt vi/rörmokare behöver tänka på vid val av rör (material, någon speciell storlek man ska ha?). Vi har pratat lite löst med en firma som har gett oss en offert på 4000 för arbetet in…

• 4 svar
    • 815 visningar
  11. Started by Matthias_H,

Hej alla glada saltisar :-) jag har fått igång mitt nya akvarium nu blev en uppgradering till juwel Lido 200liter. fundera på byta salt från tetra till tropic Marine pro reef. Jag undrar dock om man blandar saltet precis som vanligt så eller bruka blanda 39g per liter.

• 7 svar
    • 814 visningar
  12. Started by Keller,

Vad är den rekommenderade salthalten för ett revakvarium? Jag har alltid kört på 1,025 men nu kör jag Aqua Calculator appen på min ajfån och tänkte kolla hur jag kan justera ner salthalten (ligger på 1,0265 nu och när jag ställde in önskat värde så står det att det är ovanligt högt för ett revkar. Jag trodde det var det som de flesta kör. Ja ja, vad ligger ni andra på?

• Gilla
    • 8 svar
    • 813 visningar
  13. Started by Botan,

Hej Jag undrar om man kan koppla in osmosen direkt på en kran från köket eller hur fungerar det? Mvh Sofia

14. Started by Jonas777,

Hej! Är det någon som vet hur mycket kalciumhydroxid (gram) man ska ha i 1 liter sötvatten för att få ca ph 8 ? Tänkte till sötvattensdoppa sps koraller, temp runt 25 och ph runt 8. Doppa max 1 min.

• 4 svar
    • 812 visningar
  15. Started by jizeta,

Har införskaffat Fauna Marins CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE samt MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE för att hålla ordning på min Mg Ca värden i burken. Dock har jag inte förstått hur dessa ska doseras och ingen instruktion finns med. Har kollat på Aqua Calculator men fattar inte mkt av det...är det nån som kan länka till den svenska versionen för den hittar jag inte på... Kan nån kanske länka till AC på svenska eller tala om lite basic hur man tar reda på hur mycket som ska tillsättas för att hålla en vettig nivå. Förbrukningen kontrolleras väl genom regelbunden mätning antar jag.

• 1 svar
    • 811 visningar
  16. Någon som testat att ha filtermedia (fosfat remover/aktivt kol) i en te-sil? Typ en sån här

• 4 svar
    • 810 visningar
  17. Started by BAminoff,

Mitt kar står vid en norrvägg vid sidan om ett fönster . Om jag öppnar fönstret strömmar kall luft in mest där skummarens vatten kommer ut. Fungerar jättebra som kylning men jag törs inte för det finns kanske nån anledning att inte göra så smuts som kommer med luften och så har en ful fläkt som låter nu. Vad säger ni som vet kan man kyla med friskluft? Förresten jag har turbobebisar ser ut som små kanelbullar jttesöta. MVH BA

• 2 svar
    • 810 visningar
  18. Started by Dimorb,

Hej. Undrar bara om någon här kan reda ut förhållandet mellan nitrit och nitrat. Är det naturligt att nitraten minskar när nitriten ökar i ett akvarium? - Varför i så fall? Mäter ökt nitrit med mastertronic och samtidigt en nedåtgående nitrat.

19. Fungerar det - har ingen ref-vätska och vill kalibrera. Vad säger ni - kan man kalibrera med osmos eller kranvatten? Med vänlig hälsning, Ted

• Gilla
    • 6 svar
    • 808 visningar
  20. Started by droopy,

Har kört typ 2 veckor men får inte bukt på ph. Ska inte natriumbikarbonsten höja eller stabiliserar den bara kh? För den ligger konstant på 8. Eller ska ja höja med målarsoda utöver ballingen? Har provat att ta en kopp vatten och bubblat ny luft i och det blev Inge bättre, så ha tror inte att det är dålig luft.

21. Started by soft_jonis,

Hur snabbt vågar man höja nitrat? Vill ligga på 5-10, är nu nollad och kommer tillsätta kaliumnitrat . /jonathan

• 1 svar
    • 807 visningar
  22. Started by jacs,

Hej, MG har mina två akvarium på 54 och 80 liter varit nere på 900 men har justerats upp till 1340. Nu när jag kollade en vecka efter sista kontrollen som var bra så hade jag endast 1260 i 54L som har 2kg korallsten, 80L har fortfarande 1340 typ. Käkar denna döda korallstenen upp mitt MG eller är det den lilla stenen med skivanemonen? Har typ 6-8st i 54L och det finns 3st i 80L så MG borde ha ändrat sig i 80L då också? //Jonas

• 3 svar
    • 806 visningar
  23. Started by Dimorb,

Hittade två stycken flaskor i skåpet och tänkte använda dem för att bekämpa otrevligheter på fraggar. Mina frågor. Finner inte någon hållbarhetstid på flaskorna - hur länge kan man anta att de fungerar? Någon som vet vad som är i och om ämnet kan bli giftigt/farligt/fälla ut andra ämnen med tiden? En flaska är öppnad och en är oöppnad. Tacksam för svar. Har sökt på nätet men finner inte ut något för det verkar som om de har stoppat produktionen och ersatt med ett annat medel.

• 6 svar
    • 806 visningar
  24. Started by jhjelm,

Hej, Ni som kör VÄS, får ni produktion av det som nästan kan beskrivas som ”snor”? Har inte fått det tidigare trots att jag kört VÄS ca 6 månader. Mina vattenvärden har inte ändrats nämnvärt den senaste tiden. MVH Jocke (vet inte om detta var rätt av mig att publicera denna fråga i Kemi)

• 3 svar
    • 805 visningar
  25. Started by Ouscazz,

Jag har under vintern råkat ut för skarpt avvikande mätresultat med Saliferts Mg-test. Kitet är nytt med lång utgångstid. Jag mäter alltid mina värden vid samma tidpunkt på kvällen. Mitt mål är att hålla Mg på 1290mg/l, det är där värdet hamnar utan Ballingdosering och med veckovisa vattenbyten med Read Sea Salt. För en månad sedan avläste jag plötsligt 1320mg/l, blev fundersam om jag hade gjort mätfel och gjorde om testet med exakt samma resultat. Dagen efter, och de följande veckorna mätte jag åter stabila 1290mg/l. Igår kväll gjorde jag nytt test och fick ett värde av 1230mg/l. Det kändes fel så jag gjorde om testet, med identiskt resultat, 1230mg/l. Jag behöll lu…

• Gilla
    • 8 svar
    • 805 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.