Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 253 ämnen i detta forum
-
Har byggt ett nytt akvarium som jag snart kommer köra igång. När jag limmade glaset så använde jag diskmedel för att jämna till fogarna, har även användt lite bensin för att få bort silicon som hammnade fel. Så nu vill jag ju göra rent karet från detta innan jag kör igång det, hur ska jag gå tillväga då? Bara skölja med vatten en massa eller hur gör man?
-
- 1 svar
- 930 visningar
-
-
-
-
Jag kör Balling Light enligt FM. D.v.s 3st 5 litersdunkar, 2kg CA, 2kg MG och 0,5 KG Bikarbonat + spårelement. Ni som kör samma recept och har okej med tillväxt på stenkoraller, två frågor till er: 1. Hur mycket doserar ni per kanal per 100 liter vatten per dag? 2. Jag trodde teorin var att man skulle köra ungefär lika mycket för varje kanal. Men jag har rätt olika förbrukning. Kommentarer kring detta?
-
- 1 svar
- 929 visningar
-
-
Tänkte kolla med er andra om detta fungera eller om.ni rekommendera detta. Har varit och köpt färdigt pulver men blev avskräckt av priset i den lokala affären, men så läste jag runt lite och hittade följande. 200 g bikarbonat in i ugnen i 15 min på 200 grader och sen blanda detta med 800 gram bikarbonat. Har köpt kryddhuseta bikarbonat innehållsfören säger följande natriumvätekarbonat (e500) Fungera detta någon som prövat???? Sent from my LT15i using Tapatalk
-
- 2 svar
- 929 visningar
-
-
jag håller på att starta upp mitt fish only på 400 l och har lagt ner korallgrus, byggt upp all konstruktion med faxesten (ca 50-60kg) och fyllt upp med osmos vatten. jag har 14.000 l cirkulation med 2 tunze streamers (som är på konstant) och så här har akvariet stått i 1 månad, med lite belysning då och då (t5), pga saltet jag har beställt har bara blivit försenat för varje vecka.. jag har kollat värdena på vattnet och allt är ok. det är väl inget problem att blanda ner salt nu och använda detta vatten? tänkte på om det har blivit surt/dåligt.. glömde säga att jag har bytt ca 60-80 liter under tiden..
-
- 3 svar
- 928 visningar
-
-
Hejsan jag har en diy bakgrund i mitt kar som är uppbyggd med portlandcement och korallsten, skulle den även fungera i ett sötvattenskar? Tankarna går att lägga ner saltkaret då jag haft mkt strul och vill helst inte ta ut bakgrunden som jag är mkt nöjd med. Karet har varit igång i tre år och jag tänker att man får köra ett antal vattenbyte med ngt lämpligt medel för att laka ut allt som hör saltkaret till innan man kör igång det i sötvatten. Någon som har erfarenhet av detta? mvh Tobbe
-
- 3 svar
- 928 visningar
-
-
Hej Min osmos släpper igenom lite koppar, vilken del behöver bytas ut? Kollat runt lite och om alla delar ska bytas kan man lika gärna köpa en ny anläggning känns det som...typ samma pengar. Hur gör ni? tacksam för tips och idéer. Mvh Mats
-
- 3 svar
- 927 visningar
-
-
Försöker att förstå mig på hur man beräknar sina värden i förhållanden till exempelvis en ratio. Så långt som jag förstå det är det följande värden som man räknar på. N 14,0067 u P 30,973762 u C 12,0107 u Triton publicerade nyligen en artikel om deras funna ratio på Nitrogen, Carbon and Phosphorus* ( N : C : P ) TRITON Ratio in mol... 147 : 12400 : 1 Vad skulle detta innebära om man skulle vilja räkna på det i ett mer bekant scenario som ett akvarium? Hur skulle det se ut om man skulle beräkna ration på 2 ppm no3 exempelvis? Jag har full förståelse för att vi inte kan beräkna det och säga att det är ett faktum då v…
-
- 0 svar
- 927 visningar
-
-
I senaste numret av Practical Fishkeeping testar de ett gäng av marknadens saltblandningar. De blandar salt och mäter sedan nivåerna på en mängd mätbara ämnen (total nitrogen, ammonia, nitrite, nitrate, total inorganic phosphate, pH, calcium carbonate, calcium, alkalinity and magnesium). Mätningarna är gjorda av ett kommersiellt proffslabb. Deras testvinnare är H20 Ocean. Till näst bäst utser de Tunze Reef Excel. Deras värdering av de olika testresultaten kan säkert ifrågasättas men det är definitivt en läsvärd artikel för den som är ute efter det optimala saltet. Länk till deras puff för artikeln: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=2667 För de som bor …
-
- 1 svar
- 926 visningar
-
-
Hej. Mina koraller SPS + LPS växer inte längre sedan vintern. Dessutom alla mikroorganismer som fanns i sumpen försvann. När jag byter ut filtersocken ser jag inga pods eller andra små organismer. Inte heller ser jag pods i makroalgreaktorn. Akvariet känns sterilt. Värden på Ca, Mg, KH, PO4, No3, KH, temp, salinitet är OK. Jag använder inte osmosvatten. I sumpen har jag filtersocken, Skummaren (Deltec), aktivkol, levande sten och en algreaktor. Temperaturen är på 25c. Akvariet på 567L är 4 år gammal. Belysning är Maxspect razor 320w. Jag matar fiskarna två gånger per dag och korallerna 1 gång per vecka. …
-
- 4 svar
- 925 visningar
-
-
Jag köpte lite grejor här på Sg annons problemet är att jag vet innte hur jag ska dosera eller om jag över huvutaget ska annvända dessa grejor. Magnesiumsulfat? hur doserar man och va gjör det för nytta. Marin Vitamin? luktar som fan och hur doserar jag och va gjör det för nytta? Senn något som jag är skeptisk till: Selcon consentrate. Det står att det är aquarium food booster, va är detta? 50ml. flasska råsa ettiket och bil på en clown fisk.
-
- 3 svar
- 925 visningar
-
-
Kalkalger men även andra kalkbildande organismer som växer på rutorna kan påverka KH o Ca förbrukningen mer än du tror. särskilt i kar där man redan kämpar med hög förbrukning då kanske kalkeaktorn orkar inte , och Ballingdosen blir så hög så man får viss utfällning på grund av högt lokalt pH , ledandes till att man får dosera mer än vad som förklaras av biologisk tillväxt. I sådana lägen kan det vara värt att prova att rensa rutorna. Bilden nedan visar hur Kh samt autodoseringen ändras /justeras när jag skrapat. /Jonas
-
- 2 svar
- 924 visningar
-
-
Har lite funderingar kring följande: När jag blandar pulver från Grotech, det är pulver för att höja Mg och Ca, ibland konstiga och olika reaktioner på lösningarna. Vanligtvis när jag blanda Ca så får jag en frätande och bubblande sörja med en hel del bottensats som lägger sig längst ner i det kärlet som jag blandar i. Har testat att minska mängden Ca pulver men får ändå samma reaktion med mycket fräsande och vitt dimmig vätska som ser ut som mjölk. Det bildas även skum som, om man inte är försiktig, får innehållet i kärlet att svämma över. Det blir också i viss utsträckning varmare vätska i det kärlet jag blandar i. När jag tidigare har doserat Mg så har jag alltid häll…
-
- 2 svar
- 924 visningar
-
-
Ska vattnebehållarerunaktigt när man använder Fauna Marins Fosfat Remover? Har det i behållare med hål i botten och en slang uppifrån Från en pump (600l/t)
-
- 6 svar
- 924 visningar
-
-
Kan man byta packningen på en osmos? Har en som legat typ 2 år så den är väl inte fungerande då? Om det går var kan man köpa i så fall? Jocke
-
- 2 svar
- 923 visningar
-
-
Jag har gjort lite sökningar och hittat flera olika trådar som är inne och touchar på ämnet, men jag hoppas ingen misstycker att jag startar en ny tråd för att kunna samla lite frågor på ett och samma ställe! Idag kör jag ett refugium externt från mitt huvudkar, men tanken är att till en början kunna växla vattnet mellan refugiet och visningskaret för att kunna låta Caulerpan och Chaetomorphan ta upp de överdrivna mängderna Fosfat och Nitrat som jag har. Jag tycker dock inte att jag får den fart på algerna som jag vill/hade hoppats på/har läst mig till att de ska ha. Enligt vissa personer på olika forum ska man med fördel kunna tillsätta järn från olika tillsats-produkter…
-
- 0 svar
- 923 visningar
-
-
Upptäckte precis att mina reagenser som jag fick med min hanna checker heter HI93713-0 och inte HI713-25! De reagenser jag har fått är alltså till hanna photometer! Jag har fått 0.00 på alla tester och trott på det. Mitt absolut första test visade dock 0.04 vilket är inom mätares felmarginal vilket innebär att det lika gärna kunnat vara 0.00 då med. Är dessa reagenser inte kompatibla med min checker?
-
- 7 svar
- 923 visningar
-
-
En lite fråga om högt PH värde. Har sökt på nätet men inte hitta något riktigt matnyttigt om vad man kan råka ut för med för högt PH och vad som är för högt PH.. Led förut av lågt ph (7.8-8.1) värde och bestämde mig för att koppla in en ATI carbon ex air. Resultatet blev över förväntan. nu ligger PH på mellan 8.2 - 8.4 (enligt Apex) och 8.25 - 8.45 (enligt Focustronic. Min fundering är om dessa värden är för höga skadliga för lps/sps koraller och fisk. Tacksam för lite kloka åsikter.
-
- 4 svar
- 923 visningar
-
-
-
Jag har alltid sett till att ha stabila värden i karet men senaste tre(!) dagarna så har Magnesium halten störtdykt! Jag mätte i söndags 1300mg/L, det brukar jag ligga på med Mg+ i ballingburken. Mätte i tisdags då hade det sjunkit till 1250mg/L, oj tänkte jag nu har jag missat något, tredubblade ballingtillsattsen till 180ml och tänkte att nu ska det väll ordna upp sig till normal nivå. Mätte ikväll och fick 1200mg/L!!!! Vad är det som gör denna snabba förändring?? Det ända som har varit annorlunda i burken är att min dotter hade sönder min rosa hysterix till massa småfraggar och en acropora fick lite stryk oxå. Mitt system består av två burkar 160L+375L som går till sam…
-
- 3 svar
- 920 visningar
-
-
http://www.drtimsaquatics.com/natural-aquarium-cleaner Någon som har koll på om denna produkt finns i någon svensk butik?
-
Hej, jag har suttit och funderat då många byter ca. 10%vatten varje vecka sägs det här på olika trådar. Vilka vattentester borde jag ha, och hur vet jag vad för typ av vatten jag ska hälla i, ex. kanske salthalten är väldigt hög då häller jag i? Finns de någon här ute som kan ge något exempel, så blir det hela mycket enklare att förstå den här hobbyn! Har idag ett nyuppstartat Clowhotell 58l, nitriten har inte gått ner än utan ligger på ca. 10mg/l enligt JBLnitrit-test efter 13 dagar /Alexander
-
- 1 svar
- 920 visningar
-
-
Har precis gjort några vatten tester. Så här ser dem ut Temp 26,8 salt 33 ppm no3 1 ppm po4 0,08 ppm kh 8,5 ca 465 mg 1400 det är redseas tester. Har även salifert's mg test och det visar 1215. Rejäl skillnad på mg 1215 vs 1400 vad ska man lita på?
-
- 1 svar
- 919 visningar
-
-
Jag ska börja köra VÄS och sedermera zeostart från doserpump, men då det behövs så lite, hur späder ni, och hur länge klarar aig den utspädda lösningen? Mitt antagande för VÄS är att jag späder det till 10% med RO och blandar för typ tio dagar i stöten, sen byter jag varje vecka för det blir lite svinn i flaskan och i slangen. Med zeostart vill man kanske inte släsa på samma sätt, hur gör ni där?
-
- 6 svar
- 918 visningar
-