Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by jonasroman,

/Jonas

• 0 svar
    • 840 visningar
  2. Started by crille,

tror min osmos gjort sitt,det rinner snabbare ur den,kan man använda detta vatten,eller är det bättre med kranvatten tills den nya är installerad

• 2 svar
    • 839 visningar
  3. Started by jingfee,

Hej! Vi känner att det är dags att installera osmos hemma istället för att kånka vatten från djuraffären varje vecka. Tänkte fråga om lite tips och så som är bra att ha koll på när man ska snacka med rörmokare. Vi hade tänkt sätta ett t-rör med ventil på kallvattenledningen i badrummet (vi bor i lägenhet med ganska litet badrum). Behöver vi tänka på/stämma av med rörmokare att trycket är tillräckligt högt eller att det inte är för högt och orsakar problem? Något speciellt vi/rörmokare behöver tänka på vid val av rör (material, någon speciell storlek man ska ha?). Vi har pratat lite löst med en firma som har gett oss en offert på 4000 för arbetet in…

• 4 svar
    • 839 visningar
  4. Started by stooolpe,

Såg att Red Sea skulle sälja salt sjukt billigt till våra återförsäljare, är det någon som sett något bra erbjudande i Skåne? Var inne på den största saltbutiken i Skåne förra veckan men där låg priset på 800 för en hink på 22 kg, så tips om bra erbjudande skulle va trevligt. Pwss säljer billigt men med frakt och andra avgifter så slutar det säkert också upp emot 800.

• 2 svar
    • 839 visningar
  5. Started by Galdrin,

Hej, Mitt akvarium är visserligen startat med inkörd sten, och matas sparsamt men mitt Red Sea test på NO3 har aldrig visat mätbara värden. Är det troligt att en handfull fraggar konsumerar all NO3 från 3 fiskar och en minimal städpatrull eller är det troligare att jag har ett icke fungerande test? Jag har (tror jag) god tillväxt på mina 2 spser om det spelar roll i frågan.

6. Started by nike83,

Igår så fick jag tillbaka mitt ICP-test från Fanua marin (skickade i fredags). När jag skulle börja justera vissa vattenparametrar så kom jag till Barium där det visade sig att jag skulle dosera en HEL flaska. dvs ca 200kr i karet för något som mycket väl kan vara lite mätfel + att jag misstänker att FM har fel nivåer i sina tester om man jämför text och graf/testrapport. mailat FM om detta, då jag tycker det är väldigt konstigt att behöva dosera en hel flaska.

• Gilla
    • 1 svar
    • 838 visningar
  7. Started by Mejsel,

Kan man byta packningen på en osmos? Har en som legat typ 2 år så den är väl inte fungerande då? Om det går var kan man köpa i så fall? Jocke

• 2 svar
    • 838 visningar
  8. Fungerar det - har ingen ref-vätska och vill kalibrera. Vad säger ni - kan man kalibrera med osmos eller kranvatten? Med vänlig hälsning, Ted

• Gilla
    • 6 svar
    • 838 visningar
  9. Started by Matthias_H,

Hej alla glada saltisar :-) jag har fått igång mitt nya akvarium nu blev en uppgradering till juwel Lido 200liter. fundera på byta salt från tetra till tropic Marine pro reef. Jag undrar dock om man blandar saltet precis som vanligt så eller bruka blanda 39g per liter.

• 7 svar
    • 838 visningar
  10. Started by Dimorb,

Har höga värden av Barium och Aluminium. Använder järnbaserad remover - har alltid gjort. Varifrån kommer normalt dessa ämnena när de är förhöjda? Saltet? Någon som vet?

• 7 svar
    • 837 visningar
  11. Started by Vidofner,

Lyckades precis fånga en nasokirurg som jag ska sälja och tänkte att jag inte vill att den ska behöva bo i fällan tills köparen kommer. Blandar därför upp ca 60 liter nytt saltvatten men dock av kranvatten istället för osmos. Någon som ser några konstigheter med att göra så här? Tänkte vänta 4-5 timmar innan jag slänger i han så saltet får lösa sig någolunda

• 4 svar
    • 836 visningar
  12. Started by Mazzi,

Hej Köpte för ganska länge sedan Tritons MgCl2 hexahydrat för att blanda till egen balling. Märkte idag att det var mer eller mindre en hård klump, har jag förvarat den fel? kommit i fukt? Är den ok att använda så länge det går att skrapa loss? Finns det något knep annars att få den i pulverform igen? Mvh Mats

• 2 svar
    • 835 visningar
  13. Started by Krillo,

Hej! I bruksanvisningen till min osmosanläggning står det att om man inte kommer att använda anläggningen på 10-15 dagar så skall den fyllas med skyddande vätska för att förhindra att membran torkar ut. Nu undrar jag vad ni gör om ni stänger av osmosen under en tid, för semester etc.

• 3 svar
    • 835 visningar
  14. Started by Dimorb,

Hej. Undrar bara om någon här kan reda ut förhållandet mellan nitrit och nitrat. Är det naturligt att nitraten minskar när nitriten ökar i ett akvarium? - Varför i så fall? Mäter ökt nitrit med mastertronic och samtidigt en nedåtgående nitrat.

15. Started by Jonas777,

Hej! Är det någon som vet hur mycket kalciumhydroxid (gram) man ska ha i 1 liter sötvatten för att få ca ph 8 ? Tänkte till sötvattensdoppa sps koraller, temp runt 25 och ph runt 8. Doppa max 1 min.

• 4 svar
    • 834 visningar
  16. Hej! Jag är i fasen att beställa allt till mitt nya akvarium. Min fundering är vad jag ska använda för bakterier för att cykla akvariumet? Jag har köpt red sea levande sand och har tänkt köpa död sten (typ Marco rocks). Microbacter XLM har jag förstått det som ska vara bra men där står det väl understruket att man inte får ha levande sand. Red Sea mature kit verkar utgå från levande sten Vad finns det för annat jag kan använda? Just detta är jag inget bra på så jag söker hjälp här. Tack på förhand! mvh martin

17. Started by pimo,

Är det ok? Kör med armerad pvc slang till mitt uvc nu, kom på att det kanske finns något dumt i sån slang?

• 2 svar
    • 833 visningar
  18. Started by Johan E,

Har den äldsta IPad. Funkar den med Aquqcalc eller behöver den IOS6? Mvh Johan

• 1 svar
    • 833 visningar
  19. Vet någon vilken utav alla formler på http://home.comcast.net/~jdieck1/chemcalc.html denna sida som man ska använda för kh och ca man ska använda när man vill räkna ut dosering?! jag har tagit Calcium chloride dihydrate för calcium och Sodium carbonate för kh, är det rätt för jag hittar inte fauna marins balling?! mvh Rickard

20. Started by per.w,

Jag har en fråga!! Jag ser att många använder en strumpa i sumpen med fosfatremover i akvarium där man kör zeo... Jag har läst att man inte kan/ska köra fosfatremover samtidigit med zeo... Hur ligger det till? Mvh Per

• 5 svar
    • 831 visningar
  21. Started by Björn 530,

Jag har en mindre "burk" i vilket jag fyller på vatten som vid avdunstning i stora karet automatiskt föres till sumpen via pump, slang och sensor. Min fundering idag när jag stod och fyllde på vatten för veckans avdunstningsbehov var: spelar det någon roll om jag fyller på varmt eller kallt vatten? Om jag bara fyller på från röd kran blir vattnet mycket varmt och ev. så kan man tänka sig att en del bakterier i och med detta dör men kanske också något bra försvinner, vad tror ni någon som provat detta? Jag använder alltså kranvatten och det funkar bra för mig har inte några problem med alger eller fiskar som dör jag bara undrar om detta kan vara en enkel sak man kan göra …

22. Started by runstenen,

Kör ett innerfilter ( ej reaktor ) för fosfatmedia. Varvar med Gfo och Alu. Till frågan, och då när jag använder alu baserad PO remover / granulat. ( Skriv gärna ur ni tänker med GFO också iofs ) Vad är optimalt att ha i flödesväg för att binda så mkt fosfat som möjligt i granulatet ? Högt eller lågt ? Innerfiltret är reglerbart mellan 300 - 750 l/h https://www.jbl.de/en/products/detail/5960/jbl-cristalprofi-i100-greenline Drog ner en del på flödet idag, då jag tänker att det blir mer exponering på så sätt. Sen finns det 3 filterkorgar. I bottenkorgen kör jag bara filtermatta, i mellan och toppkorgen alu remover som innesluts med filtermatta. Gör det ngn skil…

• 5 svar
    • 831 visningar
  23. Started by Nizztos,

Enligt mit Salifert-test har osmos blandat med salt en Ca halt på ca 600. Jag vet att tester inte är helt exakta, men skall jag skylla på testet eller mitt salt? Saltmätaren (som ju inte är känd för att vara exakt) visar 1.018. Blandningen är dock 700g på 20 liter, så borde vara ganska ok (om jag minns rätt skall det vara 35g/l).

24. Started by Payman,

Det som inte fick hända hände inatt. En av mina mindre anemoner har på nåt jäkla sätt åkt in i pumpen😡 Finns bara nån bit av foten kvar… Jag har satt typ ”myggnät” på alla intag och det enda som inte är skyddad är utloppet på pumpen. Kan den ha tagit sig in där fastän det är motströms? Vattnet är grumligt/mjölkigt och alla andra varelser ser ok ut så länge. Tänker att jag byter ut ca 50% av vattnet. Tar gärna emot tips… Jäkligt tråkigt detta….

• Tack
    • 5 svar
    • 830 visningar
  25. Started by Clownen,

Kan ju vara kul att veta vad olika märken med salt verkligen innehåller och vilka som är bäst kontra sämst. Här är en grundlig studie av Bornemann och Lowe. Artikeldel 1: http://www.reefland.com/rho/2006/05/sea_salt_study.php Artikeldel 2: http://reefkeeping.com/issues/2006-09/eb/index.php Diskussion om dessa på Reefcentral: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=936493

• 0 svar
    • 830 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.