Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Undrar när man ska läsa av sprutan vid test av KH. Är det när vattnet börjar bli rosa/rött eller när man inte får mer röd färg i test burken?
-
- 1 svar
- 884 visningar
-
-
Förra helgen var jag på saltvattensträffen på Zoogiganten i Lomma och fick tips om ett salt som heter Haqouss Hi-tech Reef Salt ett två komponet salt som har grade 5. Micke på BZ pratade lite om saltet och jag slog till och köpte ett paket som är till för 30 liter. Jag blandade till det igår och bytade idag och jag kan bara säga till alla saltisar prova detta! Mina koraller fullständigt exploderade och slog ut helt och blev stora och fina inte för att dom var fula innan men man märkte en tydlig skillnad bara på en timme. Gissa om jag ska köra med detta saltet i framtiden. Detta är en rigtigt bra produkt för mig. Tack Micke för tipset!
-
- 1 svar
- 883 visningar
-
-
Hej! Såg en video då man tog en halvliters petflaska,borrade hål i kapsylen o massa små hål i sidan på bottendelen utav flaskan o fäste en liten pump på kapsylen o fyllde flaskan med biopellets? Skulle va bra för o sänka nitrat o fosfat, hade passat perfekt i ett utav mina fack i akvariet. Skulle vilja testa iaf, åsikter o tankar? Har ingen fisk i karet ännu, bara 2 putsarräkor,boxarräka,eremiter,turbosniglar o en sjöstjärna. Karet e på 128L Mvh
-
-
- 3 svar
- 883 visningar
-
-
HeJ, Köpte ett fosfattest från JBL och jag blir inte klok på det. Jämförelseskalan går från ofärgat till mörkblått. Alla är blåa nyanser. Men provet blir grön/blått! Helt omöjligt att läsa av något bra värde. Har någon erfarenhet av dessa tester? Finns det något trick man kan ta till? Mvh Magnus
-
- 1 svar
- 882 visningar
-
-
Ska byta media ( om det går ) i ett picobello silikatfilter, detta: http://www.tritonakvarium.se/product/al-silicatfilter Går det och vad använder man för media ? Denna ? http://www.drakfisken.se/silikat-kisel/fm-ultra-mb-20.html @freguz
-
- 3 svar
- 882 visningar
-
-
Hej på er! Jag är hyfsat ny med saltvattensakvarium och kör för närvarande enbart mjukisar. Har på senare tid börjat snegla på baillingmetoden för att kunna hantera stenkoraller. Jag har ett 275 liters akvarium och undrar ungefär vad man kan förvänta sig för förbrukning av kalcium, magnesium och karbonater? Givetvis beror de på belastning osv. Men jag är mer ute efter en ungefärlig uppskattning. Hur ofta blandar ni nytt? Varje vecka eller varannan? När jag ändå är igång kanske någon här vet var man får tag på höga smala förvaringskärl att blanda i (5L). Då jag har en akvastabil är de rätt tajt i sumpen. Ordinarie 5l dunkar kommer inte f…
-
- 4 svar
- 882 visningar
-
-
Nån som vet var jag kan få tag i ballingpulver i Skåne? Det tog slut här i förra veckan....
-
- 3 svar
- 880 visningar
-
-
Har nu ett Kaclium värde på någonstans över 500 (ej mätbart med Salifer),ett KH på 12-13 samt ett vitaktigt vatten,inte mycket men så att det stör halogen belysningen samt färgerna i akvariet. Kommer denna utfällning att lösas upp och försvinna med tiden eller är en kalkutfällning något som måste filtreras bort i aktivt kol? Känns som det kristallklara vattnet är långt borta i dagsläget.
-
- 1 svar
- 880 visningar
-
-
Hej Köpte för ganska länge sedan Tritons MgCl2 hexahydrat för att blanda till egen balling. Märkte idag att det var mer eller mindre en hård klump, har jag förvarat den fel? kommit i fukt? Är den ok att använda så länge det går att skrapa loss? Finns det något knep annars att få den i pulverform igen? Mvh Mats
-
- 2 svar
- 878 visningar
-
-
Kan man byta packningen på en osmos? Har en som legat typ 2 år så den är väl inte fungerande då? Om det går var kan man köpa i så fall? Jocke
-
- 2 svar
- 878 visningar
-
-
http://www.drtimsaquatics.com/natural-aquarium-cleaner Någon som har koll på om denna produkt finns i någon svensk butik?
-
En undran till er kemister + wannabes:) Jag underhållsdoserar en del ämnen från Triton. Som ni vet står det inga doser/anvisningar på flaskorna fr Triton Labs utan man får detta anpassat till sitt vatten efter tritontest. Med tiden har jag kommit fram till olika doser/ml per vecka för tex Boron m Tritons Boron flaska. Om jag nu köper tex Ati Boron på 1 liters flaska ist för Tritons 1 liters flaska : Kan man anta att det är likvärdig koncentration i denna så jag kan köra samma ml/vecka som med Tritons flaska ? Svårt att veta såklart, men vad skulle ni gissa ? @jonasroman @Lasse mfl ? Och samma frågeställning då på Strontium, Kalium, Jod så länge det är sam…
-
-
- 8 svar
- 877 visningar
-
-
Hej. Vill dela med mig av denna erfarenhet, så ni är vaksamma. Jag har precis erfarit en batch core7, 5 liters (den färdigblandade) där KH delen är cirka 40% för svag!. Jag har alltså nästan fått över en natt dubbla dosen på doseringsschemat för att hålla KH värderna upe. Även Ca dunken verkar vara närmast endast hälften så stark som den borde, den kanalen har jag fått höja med 40% också från en batch till en annan. Jag har givetvis kontrollmätt, och är helt säker på att felet är cirka 40% i just dessa mina dunkar. Sedan blandade jag en egen, mitt egna recept Romans Forze7, som är exakt lika stark som en core7. Då var halterna korrekta igen, detta allts…
-
-
- 6 svar
- 877 visningar
- 1 följare
-
-
Såg att Red Sea skulle sälja salt sjukt billigt till våra återförsäljare, är det någon som sett något bra erbjudande i Skåne? Var inne på den största saltbutiken i Skåne förra veckan men där låg priset på 800 för en hink på 22 kg, så tips om bra erbjudande skulle va trevligt. Pwss säljer billigt men med frakt och andra avgifter så slutar det säkert också upp emot 800.
-
- 2 svar
- 877 visningar
-
-
Hej, Vad rekommenderar ni för preparat? Jag har ett ganska nystartat 240 l kars som med tiden skall fyllas med mjukisar och en del stenkoraller. Jag fick rekommendationen att till en början köra med det sk All in one preparatet från Salifert men jag funderar på nedanstående som helhetslösning istället: Tropic Marin. Bio Calcium Tropic Marin. Bio Magnesium Tropic Marin. Pro-Coral A-element Tropic Marin. Pro-Coral K+-element samt Rowaphos Jag kör förörvigt med Reef Crystals enriched blend salt. Vad kör ni andra? Skulle ni komplettera med något?
-
- 1 svar
- 874 visningar
-
-
Ska vattnebehållarerunaktigt när man använder Fauna Marins Fosfat Remover? Har det i behållare med hål i botten och en slang uppifrån Från en pump (600l/t)
-
- 6 svar
- 874 visningar
-
-
tjena! skulle vilja veta om ni kan ge mig lite tips på Lite olika basic vatten tester man behöver. ska till linköping nästa helg så tänkte handla på mig lite det.är fort väldigt ny så behöver alla tips jag kan få! Mvh Micke
-
- 3 svar
- 874 visningar
-
-
Hej! I bruksanvisningen till min osmosanläggning står det att om man inte kommer att använda anläggningen på 10-15 dagar så skall den fyllas med skyddande vätska för att förhindra att membran torkar ut. Nu undrar jag vad ni gör om ni stänger av osmosen under en tid, för semester etc.
-
- 3 svar
- 873 visningar
-
-
Testvattnet går i gul färgskala men avläsningspappret i blå, känns inte helt rätt... Edit Användarfel, testet fungerar ua!
-
- 0 svar
- 872 visningar
-
-
Jag har en mindre "burk" i vilket jag fyller på vatten som vid avdunstning i stora karet automatiskt föres till sumpen via pump, slang och sensor. Min fundering idag när jag stod och fyllde på vatten för veckans avdunstningsbehov var: spelar det någon roll om jag fyller på varmt eller kallt vatten? Om jag bara fyller på från röd kran blir vattnet mycket varmt och ev. så kan man tänka sig att en del bakterier i och med detta dör men kanske också något bra försvinner, vad tror ni någon som provat detta? Jag använder alltså kranvatten och det funkar bra för mig har inte några problem med alger eller fiskar som dör jag bara undrar om detta kan vara en enkel sak man kan göra …
-
- 2 svar
- 872 visningar
-
-
-
Hej. Mina koraller SPS + LPS växer inte längre sedan vintern. Dessutom alla mikroorganismer som fanns i sumpen försvann. När jag byter ut filtersocken ser jag inga pods eller andra små organismer. Inte heller ser jag pods i makroalgreaktorn. Akvariet känns sterilt. Värden på Ca, Mg, KH, PO4, No3, KH, temp, salinitet är OK. Jag använder inte osmosvatten. I sumpen har jag filtersocken, Skummaren (Deltec), aktivkol, levande sten och en algreaktor. Temperaturen är på 25c. Akvariet på 567L är 4 år gammal. Belysning är Maxspect razor 320w. Jag matar fiskarna två gånger per dag och korallerna 1 gång per vecka. …
-
- 4 svar
- 870 visningar
-
-
Kan man säga nåt om hur mycket av FM balling trace man bör pytsa i per dag om man inte kör med deras övriga ballingsalter? Typ hur mycket koncentrat per dag och 100 l eller så?
-
- 5 svar
- 870 visningar
-
-
Först å främst, när man ska mäta åtgången för balling, kan man mäta som idag och notera värdena sen mäta på söndag igen och sedan räkna åtgången eller måste man mäta varje dag ? Sen kollade jag mina värden och knappade in dom i aquacalc, mitt mg låg nu på 1200 och ska höja det till 1300 på 330 liter vatten, då räkna aquacalc ut att jag ska tillsätta 139ml i 5 dagar, kan det verkligen stämma ?
-
Hej, jag har suttit och funderat då många byter ca. 10%vatten varje vecka sägs det här på olika trådar. Vilka vattentester borde jag ha, och hur vet jag vad för typ av vatten jag ska hälla i, ex. kanske salthalten är väldigt hög då häller jag i? Finns de någon här ute som kan ge något exempel, så blir det hela mycket enklare att förstå den här hobbyn! Har idag ett nyuppstartat Clowhotell 58l, nitriten har inte gått ner än utan ligger på ca. 10mg/l enligt JBLnitrit-test efter 13 dagar /Alexander
-
- 1 svar
- 870 visningar
-