Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Mazzi,

Hej Köpte för ganska länge sedan Tritons MgCl2 hexahydrat för att blanda till egen balling. Märkte idag att det var mer eller mindre en hård klump, har jag förvarat den fel? kommit i fukt? Är den ok att använda så länge det går att skrapa loss? Finns det något knep annars att få den i pulverform igen? Mvh Mats

• 2 svar
    • 774 visningar
  2. Started by ppihlstrom,

behöver man ha cirkulation av osmosvattnet i påfyllningsbaljan? jag har byggt ihop en automatisk påfyllningsanordning. karet till denna håller tillräckligt med osmosvatten för ett par veckors förbrukning under normala förhållanden - måste detta vatten cirkulera för att inte bli dåligt? karet är helt öppet uppåt, men står instängt i ett mörkt skåp...

• 2 svar
    • 773 visningar
  3. Någon som testat att ha filtermedia (fosfat remover/aktivt kol) i en te-sil? Typ en sån här

• 4 svar
    • 773 visningar
  4. Started by Björn 530,

Jag har en mindre "burk" i vilket jag fyller på vatten som vid avdunstning i stora karet automatiskt föres till sumpen via pump, slang och sensor. Min fundering idag när jag stod och fyllde på vatten för veckans avdunstningsbehov var: spelar det någon roll om jag fyller på varmt eller kallt vatten? Om jag bara fyller på från röd kran blir vattnet mycket varmt och ev. så kan man tänka sig att en del bakterier i och med detta dör men kanske också något bra försvinner, vad tror ni någon som provat detta? Jag använder alltså kranvatten och det funkar bra för mig har inte några problem med alger eller fiskar som dör jag bara undrar om detta kan vara en enkel sak man kan göra …

5. Started by Qurex,

Jag har hittills kört med klassisk balling utan spårämnen och funderar nu på om jag kan gå över till att dosera mer via balling och på så sätt kanske på sikt minska vattenbyte som varit mitt sätt att tillsätta en del (samt naturligtvis även bli av med en del näring). Till sötvattenskar finns i princip bara två varianter av näring till karet. Antingen flytande typ profito (mikronäring) och lite andra dyra preparat som princip är flytande nitrat/fosfat eller som alla som har mycket växter kör med PMDD. Läste en tråd här där någon skrev att man kanske kunde använda pmdd mikro+ även i salt, men det har jag aldrig hört om någon som kör med. Det som gör det my…

• Gilla
    • 8 svar
    • 772 visningar
  6. Started by mamadubba,

Tänkte beställa en sån här för att automatisera påfyllningen av osmostunnan:http://www.ebay.com/itm/New-Brass-220V-AC-3-4-Electric-Solenoid-Valve-Water-Air-Fuels-Gas-Normal-Closed-/190841095157?pt=AU_Business_Industrial_Industrial_Supply_MRO&hash=item2c6f0403f5 Borde väl inte vara några problem om jag kör den innan osmosfiltret? Eventuella släpp från den tar filtret hand om?

7. Started by oveb,

Har suttit och fluktat en del på min nyanlagda (3v) stenöken och de senaste dagarna så har "stenarna" börjat att fotosyntetisera ?? Ser lite mysko ut, det borde vara ruggigt med syre i vattnet inbillar jag mig. Det bildas små bubblor främst på dom ställen där stenarna kom med "färdiga" kalkalger. Jag tycker det har bildats en del nya åxå men det kanske är ett önsketänkande... Värdena är väl att betrakta som hyggliga tror jag. kh=10 salinitet=1,024 no3=nära noll (tjejavläst, själv har jag svårt för rosa nyanser) no2=noll po4 lite för högt fortfarande ca 0,25ppm (kör Rowaphos-svamp i ett quickfilter) temp 24 grader ljus 156W på 180 liter Så frågan lyder förståss, är bubbla…

• 3 svar
    • 771 visningar
  8. Några ord o tankar ytterligare kring denitrifikation, hur mkt kväve exporteras per tillförd mängd kolkälla?: Det beror på vilken kolkälla man använder. Ju mer kolatomer en kolkällan innehåller desto mer energi finns det i den, o desto fler nitratmolekyler kan reduceras till kvävgas per tillförd mängd organiskt kol. Lite förenklat men inte långt ifrån sanningen kan vi säga att lika många kolatomer som kolkällan innehåller, lika många nitratmolekyler reduceras! DVS: om vi tillför EN MOL metanol (som innehåller en kolatom bara, CH3OH) och allt detta förbrukas av denitrifikationsbakterierna så har vi reducerat 1 mol nitrat. Tillför vi EN MOL etanol (C2H5OH) har vi istället ha…

• 4 svar
    • 771 visningar
  9. Started by kobbens,

Har hela tiden mycket höga värden på mitt nitrat konstant över 64 aovsett vad jag gör, vattenbyten mm. har nu funderingar om nitratfilter. Är den som använt typ detta? Hur och var kan man hitta info om användning. Har visningskar på 1400L 0ch filtervatten på ca 250liter till..

10. Organisk kolkälla: Det går mha av tex en redoxstyrd nitratreaktor ganska objektivt mäta o värdera verkningsgraden på en specifik organisk kolkälla. Det är bra, för vi vet ju mkt sällan vad flaskan innehåller. Därtill det faktum att det kan saknas förutsättningar i själva karet som gör att kolkällan ej verkar, gör att det är med bara mätningar utifrån karet svårt och nästan omöjligt att objektivisera ett visst preparats verkningsgrad. För det första så krävs ju för att kolkälla rätt ner i karet skall fungera antingen: 1) tillräckligt med fosfat(o nitrat) och bra skumning(den sedermera exporten), där vi är ute efter den klassisk reaktionsvägen via assimilering av …

• 0 svar
    • 770 visningar
  11. Started by jonasroman,

Ett kärt ämne men som tål att repeteras. Vad gör KH med pH värdet och hur bra är KH som buffert (pH stabilisator)? KH påverkar pH ganska lite, och olika mkt vid olika pH. KH består ju av HCO3, vätekarbonat. Vätekarbonat kan både ta upp och avge en vätejon, vilket innebär att vätekarbonat stabiliserar pH i båda riktningarna. ”Problemet” är att vid just pH 8, där vi ligger, så är vätekarbonat en ganska passiv jon, dvs tar vare sig upp eller avger en vätejon ”i först taget” i detta område. Det är skälet till att pH varierar en hel del över dygnet TROTS bra KH. Detta är så i naturen med så det äringen problem. Vid pH runt 5.9 så arbetar HCO3 som bäst och tar upp …

• 0 svar
    • 770 visningar
  12. Started by Andreas_Lindholm,

Hej! Jag har sedan uppstart av akvariet använt kalkvatten som topoff. Mäter låg fosfathalt med salifert test och har inga gröna alger eller liknande (2 fighter med cyanotillväxt hittills). Har förstått att fosfat binds till tillsatta carbonater och ansamlas i sand och levande sten. Men vad händer sen? Är fosfaten bunden tills pH sjunker? Skummas delar av den bundna fosfaten bort? Binds den i korallernas vävnad? Med vänlig hälsning, ante

13. Started by metcrue,

Om man vill mäta KH i en kalkreaktor(högt KH) hur skall man mäta när testen inte går så högt. Går det att blanda ut testet?

• 3 svar
    • 768 visningar
  14. Started by Trilobite,

Jag har äntligen fått ner mina näringsvärden och börjat med balling, 10% vattenbyten varannan vecka. Eftersom jag trimmar in ballingen mäter jag ofta, men jag tycker att värdena sjunker väldigt fort, trots att jag tillsätter mer och mer för varje vecka. 440 liter med sump, karet har inte särskilt många sps:er, men rätt många små fraggar. Ett par stora lpser också. Hur mycket tillsätter ni per dygn ungefär? Vilken koncentration på lösningen använder ni (så jag kan jämföra halten salt)

• 1 svar
    • 768 visningar
  15. Started by Dellan1980,

Hejsan har en liten fråga mitt saltvattens akvarium har börjat få en liten unken doft om man doftar på vattnet ! är detta normalt eller är det dags igen då för ett större byte på vatten ? dock ser alla värdena bra ut så jag ser inget problem med vattenvärdena men lukten som bara känns om jag luktar med snoken ovanför vattenyten är lite skum ?

16. Started by bjomat,

Jag har precis testat Saliferts Mg Ca samt KH test mot referensvätska. Ca och KH stämde alldeles utmärkt men Mg blev 70 för högt. Jag testmätte 2ggr och allt var väl rengjort. Någon som varit med om liknande eller har jag haft otur och fått en dålig batch? Jag antar att man kan lita på referensvätskan?! Mvh Björn

17. Started by Oxygar,

Har precis gjort några vatten tester. Så här ser dem ut Temp 26,8 salt 33 ppm no3 1 ppm po4 0,08 ppm kh 8,5 ca 465 mg 1400 det är redseas tester. Har även salifert's mg test och det visar 1215. Rejäl skillnad på mg 1215 vs 1400 vad ska man lita på?

• 1 svar
    • 765 visningar
  18. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 765 visningar
  19. Started by Johnny Tveit,

Idag gjorde jag lite tester då jag funderar på att börja med att tillsätta ämnen som behövs för att koraller ska trivas. Har under ett par dagar fyllt på med Kalcium då den varit <260. KH 8 pH < eller = 7,6 Nitrat 20 Nitrit 0 Ammonium 0 Magnesium 1120 Kalcium 340 Vilken metod anses vara den enklaste (då jag är långt ifrån kemikunskap)? Tacksam för svar Mvh Johnny

20. Started by jacs,

Hej, MG har mina två akvarium på 54 och 80 liter varit nere på 900 men har justerats upp till 1340. Nu när jag kollade en vecka efter sista kontrollen som var bra så hade jag endast 1260 i 54L som har 2kg korallsten, 80L har fortfarande 1340 typ. Käkar denna döda korallstenen upp mitt MG eller är det den lilla stenen med skivanemonen? Har typ 6-8st i 54L och det finns 3st i 80L så MG borde ha ändrat sig i 80L då också? //Jonas

• 3 svar
    • 764 visningar
  21. Started by freddi36,

Undrar om någon har en matematisk formel så man lätt kan räkna ut hur mycket osmosvatten man behöver tillsätta för att få rätt salthalt i karet igen. Säg att du har 1,027 i salt och vill ner till 1,024. Ditt akvarium är på 100 liter för att göra det enkelt. Hur många liter (?) osmosvatten behövs då? Jag undrar även om någon vet ifall man kan räkna ut vad värdena på t.ex Ca och Mg blir efter man gjort vattenbyte. T.ex du har ett akvarium på 100 liter, ditt Ca är 400 och ditt Mg är 1200. Du ska byta 10%, dvs 10 liter. I det nya vattnet är värdena t.ex Ca 450 och Mg 1350. Vad blir då värdena i karet efter vattenbytet? Tack!

22. Started by Matthias_H,

Hej alla glada saltisar :-) jag har fått igång mitt nya akvarium nu blev en uppgradering till juwel Lido 200liter. fundera på byta salt från tetra till tropic Marine pro reef. Jag undrar dock om man blandar saltet precis som vanligt så eller bruka blanda 39g per liter.

• 7 svar
    • 762 visningar
  23. Started by SaltisLinda123,

Någon som testat red sea reef foundation A och C ? Vad tycker ni om dom produkterna

24. Started by Dykaren,

Eftersom jag håller på att öka korallbeståndet och trimma in nya Ballingtillsatser så testar jag vattnet ganska frekvent för tillfället. Gjorde då en rolig eller i alla fall intressant upptäckt förra helgen då vi hade kalas här med cirka 15 personer inbjudna. Efter att alla hade gått hem så satte jag återigen ner pH-pennan i karet och kunde nu mäta cirka 0,3 grader lägre pH än normalt vid samma tid på dygnet! Visst hade det känts som att det var lite "slut på luft" i rummet men kunde det verkligen ha gjort så stor skillnad? Jag kom fram till att det nog var pH-pennan som strulade och beställde hem nya kalibreringsvätskor... men innan jag hade fått hem dessa så hade pH åte…

• 2 svar
    • 760 visningar
  25. Hej hej! Har nyligen beställt Tropic Marin Pro Reef Sea salt somm nytt salt. Har suttit och läst en hel del om spårämnen, har bl.a. annat funderat på att tillsätta t.ex. jod, strontium ev magnesium. Men när man läser beskrivningen av innehållet står det att de 70 vanligaste spårämnena finns i saltet, samt om man läser artikeln http://www.advancedaquarist.com/2005/12/aafeature1 så verkar det ju som om alla spårämnen redan finns där. Om man gör regelbundna vattenbyten (för mig en gång i veckan) - finns det då anledning att tillsätta externa spårämnen? Är det mest för dom som inte byter vatten - alternativt om man har ruggigt mycket koraller som förbrukar i stora kvantiteter…

• 1 svar
    • 760 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.