Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 243 ämnen i detta forum
-
Kollade pH i mitt nystartade kar och det låg på 7,5 inte bra. hade ingen annan natriumhydroxid hemma så jag tog 2g propplösare och löste i några ml vatten, tillsatte lite i taget och läste av min Chlas Ohlsson-pH-meter, fick snabbt upp det till 8,2. Propplösaren var gammal så det var en del karbonat i den. Den är ju inte så hög renhet på men samtidigt behövs det ju så lite lut för att få upp pH.
-
- 8 svar
- 1,9k visningar
-
-
Söker efter förslag på det bästa sättet att mäta fosfor eller fosfat på marknaden. Använder just nu hanna checker fosfor men har förstått att det har varit en del problem med tidigare batcher av reagens och det är en ganska stor möjlighet till fel vid avläsning baserat på förorening av test i eller utanpå kyvetten. Vilka andra tester anbefaller ni? Har testat: Salifert Hanna checker fosfat Hanna checker fosfor
-
-
- 24 svar
- 2,5k visningar
-
-
Vet om personer som doserar en blandning av lite allt möjligt i akvariet (VÄS) för att det är bra med olika kolkäller - enligt någons utsago.. Vad ute och sprejjade stenen mot ogräs med ättiksyra och tänkte då på om det är farligt eller "bra" för akvariet. Var befinner det sig i jämförelse med t.ex. ättiksprit som en del doserar med? Är det bara väldigt mycket starkare men samma sak eller är det direkt dödligt/farligt för akvarieinvånare? Har inte tänkt å testa det men bara funderade på om det är något annat än ättiksprit eller om det bara är olika koncentrationer.
-
Jag har ju ett litet kar nu under uppstartsfas, död sten, död sand, så det är ett fint exempel att följa de olika mognadsstegen. Vi vet ju all vilka dessa är, men personligen har jag inte haft förmånen tidigare att så i detalj se sambanden mellan KH/Ca, /NO3/NO2 och hur detta samspelar, så här kommer mina egna iaktagelser o kommentarer kring vad som sker med dessa parametrar o varför under en mognadsfas. Märk , att det kan ju ske, börja om, även i ett moget kar, så fort man ökar belastningen. Då behöver ju karet komma ikapp den ökade belastningen, och man startar en liten ”mini” uppstart igen. Det är ju därför man skall öka långsamt. KH/Ca kvot. Grundregeln ä…
-
Jag har för mig att jag läst någonstans att man kan tillföra Iodide genom att blanda det i färskvattnet. Är det någon som gör så eller kan säga att det inte är lämpligt?
-
- 4 svar
- 936 visningar
-
-
-
En fråga som jag undart över är hur mycket ca/mg som förbrukas per dag finns det några rikt linjer eller får man mäta sig fram.Skulle vara bra att veta så att man kan dosera rätt. Johan
-
- 4 svar
- 2,2k visningar
- 1 följare
-
-
Jag har fått ett helt nytt problem sedan jag bytte 2 "blårör" emot Phillips Aquarelle. KH't dyker numera nästan 2 enheter/dag. Ifrån 7 till 5 Eftersom det knappast är rimligt att dosera karbonater flera ggr/dag så tänkte jag jag försöka mig på att dosera buffert mha en doseringspump (iks) som jag har liggande sedan växtburken. Och frågan lyder: Tror Ni det går att blanda i 10 tsk Salifert Triplebuffert i 5 liter vatten och sedan dosera en liter/dag av detta ?? Eller kommer vattnet bli mättat ??? Målet är förståss att slippa bergochdalbaneåkning vad gäller KH ! Mg och Ca är inga problem, de sjunker ca 8ppm/dag så det verkar vara lättare ! .
-
- 4 svar
- 932 visningar
-
-
Vad kan ett dåligt aktivt kol släppa för ämnen eller göra för skada förutom fosfat?? /Mattias
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Kanske bäst att börja en ny tråd då kvävet verkar vara lika intressant som fosfat i fosfattråden, och det vore bra att hålla den sistnämnda någorlunda "ren". Hur som helst. Den nu rådande uppfattning bland saltvattensakvarister synes vara att sps-koraller behöver matas och att det kan uppkomma kväve-/nitratbrist hos sådana koraller. Jag har också trott detta tills jag hittat uppgifter om att sps-er odlar symbiotiska kvävefixerande bakterier som korallerna i sin tur håvar in och käkar upp. På så sätt blir inte kvävet någon begränsning för sps-erna. För att odla dessa kvävefixerare använder korallerna sockret från den symbiotiska algen (zooxen). Detta är en mycket förenkl…
-
- 74 svar
- 9,2k visningar
-
-
Kan man blanda magnesiumpulver med kalciumhydroxiden i kalkmixern eller får man några oönskade effeker av detta? Vore ett smidigt sätt eftersom jag ersätter mitt avdunstande vatten genom kalkmixern.
-
- 3 svar
- 914 visningar
-
-
Undrar om någon kan säga på ett ungefär vilken hållbarhetstid man kan anta att kalciumklorid har. Har lite lågt Ca och fann ett äldre paket med kalciumklorid inhandlat för väldigt längesedan. Undrar därför om kemikalier som t.ex. kalciumklorid och natriumkarbonat kan bli för gamla? mvh Andre
-
Hej Jag undrar om någon av er använder dessa prodibio produkter? dela gärna med er vad ny tycker, om det är bra lr dåligt?, hur ni doserar och reslutaten?? mvh gordan
-
- 7 svar
- 2,3k visningar
-
-
Gjorde vattenbyte igår idag gjorde jag tester för ph kh ca2 Kh visade 15 dkh ph 8.0 ca2 visade 490 hur går det ihop? Ca2 kan ju vara högt pga lite koraller har Alltid haft höga värden av det men kh är väldigt högt? Och ph ganska lågt?
-
- 11 svar
- 843 visningar
-
-
Hejsan! Har lite för låg temperatur i mitt sps akvarium och undrar hur känsligt det är med höjning av temp. Behöver gå upp 3 grader för att uppnå önskad temperatur.
-
- 1 svar
- 971 visningar
-
-
Var o införskaffade en fin levande sten för en tid sedan, men när den kom upp ur karet där jag köpte den luktade den jättesurt, förmodligen handlarens vatten i karet tänkte jag. Stenen satte jag ner i mitt egna kar och inga bekymmer alls med några värden. När jag nyligen scapade om så tog jag upp stenen igen och tänkte att efter två månader så borde den sköljts ren men luktade fortfarande extremt surt. Inget synligt klegg el dyl. Är det så bara att vissa stenar luktar, ingen av mina andra stenar från olika håll har luktat surt.
-
Såklart är detta multifaktoriellt, men när jag försöker summera mina år som akvarist och hitta några få enstaka faktorer som verkar skilja ut friska vs icke friska system, så tänker jag så här: Friska alger=friskt akvarium...brukar jag säga. För mig har stor förekomst av kalkalger samt friska makroalger (om man har sådana) alltid varit ett tecken på biologisk stabilitet. Alger kan dessutom reagera snabbare än koraller o tala om för dig att ngt inte stämmer. Och vad är då nyckeln till biologisk stabilitet? Flera stycken men tvingas jag försöka kondensera ner detta till det allra viktigaste tror jag personligen det är en korrekt mängd och porös levande sten…
-
-
- 26 svar
- 8,4k visningar
-
-
Jag har omätbart fosfat och lyckas inte få ner nitratvärdet. Ligger stadigt runt 50. Vågar inte göra nitratsänkande åtgärder utan att höja fosfaten lite först. Vad bör jag använda för det? Köper man ren fosfat någonstans eller är det någon specialtillsats från akvariebutiker som jag behöver beställa? Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
-
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Kan man blanda Strontium och Iode i samma flaska?.
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Mätte nyss vattnet i mitt nystartade kar. Mätte (av ren lathet) först med min gamla vipparmsmätare som jag alltid tidigare mätt med (instant ocean). Denna visade otrevligt höga 1.028. Blev orolig och mätte med en hydrometer som jag fick begagnad vid ett annat köp. Denna visade i samma stund 1.020. Att de kan visa olika har jag läst tidigare, men när dom visar såhär olika...vilken ska man våga lita på. Den ena visar ju farligt högt värde medans den andra nästanfarligt lågt? Hjälp! MVH /Erik
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
nu e det så här.. har jag har ett kar med avrinning del. sump med 3fack. med skummare i mitten. men nu på senare dagar så sjunker nivån bak vid avrinningen och inte vid returfacket där det va tidigare. har funkar par veckor.men nu sista 5dagarna har det börja sjunka där bak i ställe? är jag bara korkad eller varför har det blivit så. vill ne ha mer ingående info så säg det
-
Har ett ruskigt högt fosfatvärde och har haft under en längre tid, upptäckte det i våras och har sedan dess kört med remover men med dåligt resultat... Har alltid gjort ett vattenbyte på ca 15-20 liter i veckan sen uppstart. Karet är på ca 300 liter totalt vattenvolym. Har kört med alu-baserad remover, 50 ml /200 l i 2 veckor och sedan 100 ml /200 l efter det, har kört med ungefär 200 ml vilket är i överkant för mig men ändå inga resultat efter ca 4 månaders användning. senaste testet gjordes via en hanna och visade 187 kommer inte ihåg hur man räknar ut men det är ruuuuuskigt högt, tror man ska ligga på 2 i en hanna checker? Tänkte om jag ska prova flytande remover och…
-
Har startat mitt karantänsakvarium och tänkte då lägga filtermaterialen ett par dagar i mitt sötvattensfilter (för att få igång det snabbare). sökte på nätet angående att föra över filtermaterial från sötvatten till saltvatten och alla trådar jag hittade så menade man att det inte gick, bakteriefloran skulle helt enkelt dö när den flyttades till saltvatten. Med det resonemanget så blir min tolkning, att det är omöjligt att starta ett saltvattensakvarium utan att ta flora från ett fungerande saltvattensakvarium. Visst de flesta av oss köper levande sten osv. Men om vi leker med tanken att vi startar med död sten osv så skulle vi aldrig få ett fungerande filter eller ? Ja…
-
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej Alla, Det är dags för mitt första inlägg. Jag har sökt en del på ämnet och i vanlig ordning är det uppenbart att "alla kar är olika". Kan inte direkt känna igen mig i någon av de andra trådar jag hittat på ämnet. Först problemet: Min Cheato i refugium har efter stark initial tillväxt där den nog ökade sin storlek 5-6x under loppet av några veckor, nu gått på rask reträtt. Den är tillbaka till ruta 1 ungefär. Den ligger ganska platt på botten, är fortfarande väldigt grön och fin, dock faller den i bitar när man hanterar den (inte al-dente längre). Uppgifter om teknik, levande och relevanta vattenvärde: Karet startades i början …
-
-
- 15 svar
- 1,6k visningar
-