Kemi & Biologi
Underforum
3 252 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag har sedan uppstart av akvariet använt kalkvatten som topoff. Mäter låg fosfathalt med salifert test och har inga gröna alger eller liknande (2 fighter med cyanotillväxt hittills). Har förstått att fosfat binds till tillsatta carbonater och ansamlas i sand och levande sten. Men vad händer sen? Är fosfaten bunden tills pH sjunker? Skummas delar av den bundna fosfaten bort? Binds den i korallernas vävnad? Med vänlig hälsning, ante
-
- 1 svar
- 813 visningar
-
-
En undran till er kemister + wannabes:) Jag underhållsdoserar en del ämnen från Triton. Som ni vet står det inga doser/anvisningar på flaskorna fr Triton Labs utan man får detta anpassat till sitt vatten efter tritontest. Med tiden har jag kommit fram till olika doser/ml per vecka för tex Boron m Tritons Boron flaska. Om jag nu köper tex Ati Boron på 1 liters flaska ist för Tritons 1 liters flaska : Kan man anta att det är likvärdig koncentration i denna så jag kan köra samma ml/vecka som med Tritons flaska ? Svårt att veta såklart, men vad skulle ni gissa ? @jonasroman @Lasse mfl ? Och samma frågeställning då på Strontium, Kalium, Jod så länge det är sam…
-
-
- 8 svar
- 813 visningar
-
-
Lasse o jag hade som vanligt en berikande diskussion där vi pratade om vid vilken punkt vi läser av vårat salifert-test eller liknande test, när vi mäter KH. Bakgrunden för er som inte är insatta är att när man mäter total alkalinitet så tillför man en syra, så att alla alkalinitetsbidragande joner konverteras över till sin syraform. De joner som svarar för den totala alkaliniteten i ett marint vatten är till 95% karbonater (vätekarbonat och karbonat) samt 5% av borat. Det finns andra joner med som bidrager till alkaliniteten som tex fosfat, silikat osv men detta kan vi försumma då dessas bidrag är knappt mätbart. Så när vi då tillför en syra, så kommer successivt a…
-
- 0 svar
- 813 visningar
-
-
Organisk kolkälla: Det går mha av tex en redoxstyrd nitratreaktor ganska objektivt mäta o värdera verkningsgraden på en specifik organisk kolkälla. Det är bra, för vi vet ju mkt sällan vad flaskan innehåller. Därtill det faktum att det kan saknas förutsättningar i själva karet som gör att kolkällan ej verkar, gör att det är med bara mätningar utifrån karet svårt och nästan omöjligt att objektivisera ett visst preparats verkningsgrad. För det första så krävs ju för att kolkälla rätt ner i karet skall fungera antingen: 1) tillräckligt med fosfat(o nitrat) och bra skumning(den sedermera exporten), där vi är ute efter den klassisk reaktionsvägen via assimilering av …
-
- 0 svar
- 812 visningar
-
-
Gjorde iordning en petflaska med 4 dl osmos och 1,5 dl salt. Tänker använda denna som top off om salthalten behöver justeras uppåt. Dutta i framför streamern. Håller detta kvalitet i en sluten flaska ?
-
-
- 6 svar
- 812 visningar
-
-
Jag har en fundering kring detta med olika saltfabrikat. Hur gör ni kör ni med samma salt hela tiden i era kar eller växlar ni mellan olika sorter? Om ni byter salt upplever ni en possetiv eller negativ påverkan i karet? Har själv provat tre olika sorter och känt det som man fått en possetiv bost när man bytt, det första saltet jag köpte upplevde jag bara negativt men dom andra gångerna har det bara känts possetivt. Så jag är lite nyfiken hur ni gör med olika salt? Kör ni bara på med ett för att det känns bra eller har ni gjort några byten och inte märkt någon skillnad eller som jag tyckt att det blivit en possetiv verkan pga byte av salt? MVH/Glenn
-
- 1 svar
- 809 visningar
-
-
Hej alla, Jag har senaste två veckorna sett en avtagande förbrukning av alkalinitet. Mätt med Alkatronic, Doserat ATI Essentials Pro med doseringspump, så har jag haft en tilltagande trend på alkalinitet som jag mött med minskande dosering. Alkaliniteten har på dessa två veckor gått upp från 8.7 till 9.5dKh, och under samma tid har jag gått ner från 8.5ml ATI till 5ml / dag och ändå ser jag fortfarande en sakta tilltagande trend (350liter burk). Dock känns detta kontraintuitivt då tillväxten i burken är märkbar dag till dag på de flesta korallerna. Är detta ett mät eller doseringsfel? Eller är det biologi? Burken är 6 månader gammal med…
-
-
- 6 svar
- 809 visningar
-
-
Hej hej! Har nyligen beställt Tropic Marin Pro Reef Sea salt somm nytt salt. Har suttit och läst en hel del om spårämnen, har bl.a. annat funderat på att tillsätta t.ex. jod, strontium ev magnesium. Men när man läser beskrivningen av innehållet står det att de 70 vanligaste spårämnena finns i saltet, samt om man läser artikeln http://www.advancedaquarist.com/2005/12/aafeature1 så verkar det ju som om alla spårämnen redan finns där. Om man gör regelbundna vattenbyten (för mig en gång i veckan) - finns det då anledning att tillsätta externa spårämnen? Är det mest för dom som inte byter vatten - alternativt om man har ruggigt mycket koraller som förbrukar i stora kvantiteter…
-
- 1 svar
- 806 visningar
-
-
Vad är era erf av spårämnen fr Fauna Marin i kombo om man kör deras balling light ? Idag kör jag med Color elemnets 1,2,3 som jag fick av en polare. Jag har inte tillsatt Ultra Trace a,b,c i balling dunkarna. Borde man det även om allt stortrivs ? Ngn som märkt ngn skillnad med eller utan dessa 6 olika produkter, alltså: Fauna Marin Balling Light Trace A, B, C Fauna Marin Color Elements x3
-
- 3 svar
- 806 visningar
-
-
Kan bli så om vädret tillåter att jag sticker och köper ett nano i helgen samt ls! Frågan är med vattnet! Hur doserar man saltet? Samt efter jag slängt i saltet i vattnet, är det bara slänga i sten då? Eller måste det stå ett tag och gotta till sig
-
- 5 svar
- 805 visningar
-
-
Började med balling den 21/10. Dagen innan vi drog igång doserpumpen hade vi följande värden: kH 8,4 Ca 360 Mg 1350 Vi startade med 20ml/100L vilket ger 100ml/dygn per dunk i vårt kar med nästan exakt 500L totalt. Den 24e testade jag vattnet igen med följande resultat: kH 9,6 Ca 380 Mg 1380 Idag, 26e, testade jag åter värdena och fick följande: kH 10,4 Ca 360 Mg 1380 Att Ca och Mg diffar lite hit å dit kan ju vara mätfel, men det känns lite skumt att kH ökat hela 2 enheter sen starten. Blandningen skall ju vara ballancerad, så jag vill ju ogärna börja dosera olika från dunkarna. Jag vet ju inte om pumparna doserar exakt lika...eller om nått annat är skumt. Någon som varit…
-
- 4 svar
- 805 visningar
-
-
Ska börja med ballning light snart, har en ghl doserpump med 4 pumpar, kommer få en övers med ballning light vad jag har förstått. undrar om jag kan blanda i den fjärde behållaren spårämnen själv? Ex blanda jod och kalium och osmos vatten för dosering? Vilka kemikalier går bra att blanda, vilka inte? Kan man späda ut med osmos eller inte? Mvh
-
- 2 svar
- 805 visningar
-
-
Tror ni det funkar att använda Britafilter till att fylla på avdunstat vatten med eller innehåller de "dåligt" kol som släpper fosfater? Någon som har erfarenhet? Det verkar helt omöjligt att hitta information om Brita som inte är på tyska.
-
- 0 svar
- 803 visningar
-
-
Hej, Vi spekulerar på ett hus med eget vatten och enskilt avlopp. Jag söker efter erfarenheter hos saltakvarister med egen djupborrad brunn eller helt enkelt enskilt vatten och avlopp. Vad tar t ex en ro-anläggning/osmos. Vad lämnar det kvar? Risker? Tacksammast Robert
-
- 2 svar
- 802 visningar
-
-
Sitter och funderar på om jag skall byta över till Triton nu när jag behöver nya salter till min balling. Har förstått det som attt man kan använda Triton tillsatserna i ballinguppsätt men finner ingenstans om de har natriumkloridfritt salt. Just nu använder jag oceanakvariums ballingsalter och de fungerar mycket bra. Om jag skulle byta till t.ex. kalciumklorid från Triton så räknar jag med att jag också måste byta ut magnesium, natriumkarbonat osv för att koncentrationerna är olika. Om jag då byter ut magnesium, kalcium och natriumkarbonaten så räknar jag med att jag också måste använda tritons natriumkloridfria salt för om jag fortsätter å använda det jag har nu s…
-
-
- 7 svar
- 802 visningar
-
-
Hej Alla, Behöver lite hjälp med sort omvandling Vid balling så blandar jag 5000ml med 220g Kalciumklorid - dihydrat. Vilket ger mig 0.044g Ca/ ml Men man ska doser Max 30 ppm Ca per dygn hur får jag det till ppm och inte g/ml eller är det samma? Detsamma gäller hur man får KH värdet när man vet hur många gram Natriumbikarbonat / ml man har ? Fast då i dKH Mvh Hans Sandén i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 3 svar
- 801 visningar
-
-
Hej där! Finns det någon vänlig, kunnig själ där ute som kan kasta ihop en liten sammanfattning/guide ang BioPellets? Gärna med för/nackdelar kontra traditionella metoder. Har försökt spåna lite på stora BP tråden men det är svårt att hitta godbitarna där =) Google is my friend osw är jag medveten om, men nu vill jag läsa ett stycke svg-poesi.. =) Tacksam för svar //Nordberg
-
- 1 svar
- 800 visningar
-
-
Har bytt dator och hittar den inte... // J
-
- 2 svar
- 800 visningar
-
-
Står att PH på vattnet ska vara 0-8 Om man, som de flesta sw kar, har över 8.0, hur gör man då? Brukar ni bry er om det? Anledningen att jag frågar är att det blev helt ofärgat, inte ens lite gult, och att mitt fosfat skulle vara typ 0 låter ju för bra för att vara sant, dags att ana uggla i mossa således...
-
- 1 svar
- 800 visningar
-
-
Köpte ett ph test i dag. såg när jag kom hem att bäst före va 2013-01. Är det bäst före eller funkar dom ändå?
-
- 6 svar
- 799 visningar
-
-
Tyckte värdet drog iväg när jag kollade med kh/alk salifert som har bäst före 08-2015. Hamnar på 0.32ml / 10.9 dKH Tog kalibreringsvätskan och den slår över till rosa på samma 0.32. Förmodar att detta betyder att jag ska utgå från att 0.32 är samma som 7.1 dKH som det står på kalibrerings flaskan och inte 10.9? Better safe then sorry så jag frågar er som har koll
-
- 3 svar
- 799 visningar
-
-
-
Man läser ofta att man inte ska sänka fosfaten för snabbt, men vad är en lagom takt då? Jag har ignorerat mitt höga fosfat under en längre tid och tänkte väl äntligen försöka ta tag i det. Mätte idag fosfor till 90 med min Hanna ulr, har legat på 30 ganska stadigt. Jag stökade runt en del i sandbädden igår, det rördes upp en hel del bös, tror det kan ha påverkat dagens mätvärde en hel del, men 30 är för högt det med. 30 omräknat blir väl ca 0,09 hur mycket skulle man kunna sänka på en gång? Tänk på att jag haft detta stabilt under en längre tid så korallerna har väl mer eller mindre anpassat sig till de värdet. Och därmed bör det väl även ligg…
-
- 2 svar
- 798 visningar
-
-
För ett tag sen så lyckades jag med att Blanda ihop ballingsalterna och när jag trodde att jag gjort en ny dunk med KH så var det egentligen CA och det märkte jag såklart lååååångt senare, vet inte ens hur det kunde gå till gör det är ju några faktorer som skiljer sig när man blandar ca och KH [emoji23] MEN! Till frågan, finns det något sätt att sänka CA? Tänker att mindre vattenbyten bara boostar mängden ist. För att sänka? Och ska vattenbyten ha någon inverkan så måste jag byta i princip allt vatten eller? I dagsläget doserar jag inget calcium alls, ligger långt över rekommenderat men KH är ändå helt okej numer eftersom jag doserar mer KH än vanligtvis, och det har …
-
- 6 svar
- 797 visningar
-
-
Någon som kan förklara skillnaden på: Magnesiumklorid och Magnesiumsulfat samma gäller kalciumklorid och kalciumsulfat? Med vänlig hälsning David
-
- 2 svar
- 795 visningar
-