Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Hej, Jag har ett nystartat kar 80L Aqua Medic Blenny, ca 2 veckor sedan började jag mitt nya revkars äventyr. Jag har ca 7kg levande sten, och ca 4kg död väldigt urtvättad sand. har använt osmos vatten vid start, gör även mitt eget osmos vatten. Använder Aktivt kol. Allt har sett bra ut börjar redan få röda kalkalger på stenarna, ser små djur som håller sig på glas rutan. så här såg mina tester ut vecka 1 och vecka 2 Vecka1: Po4 = 0.5ppm JBL Nitrit = 0ppm Salifert Nitrat = 5ppm Salifert Ca = 420 Salifert MG= 1280 Salifert Vecka 2: Po4 8-10ppm? Nitrit = 0 Nitrat = 5ppm …
-
-
- 7 svar
- 871 visningar
-
-
Hej, MG har mina två akvarium på 54 och 80 liter varit nere på 900 men har justerats upp till 1340. Nu när jag kollade en vecka efter sista kontrollen som var bra så hade jag endast 1260 i 54L som har 2kg korallsten, 80L har fortfarande 1340 typ. Käkar denna döda korallstenen upp mitt MG eller är det den lilla stenen med skivanemonen? Har typ 6-8st i 54L och det finns 3st i 80L så MG borde ha ändrat sig i 80L då också? //Jonas
-
- 3 svar
- 870 visningar
-
-
Hej. Har en fråga om Aqua Crown Phosphatadsorber . Köpte den idag och har nu doserat upp ca en matsked i en filterpåse som jag lagt i filter-"lådan" i min Red Sea Prizm Deluxe-skummare. Fick tips om att jag bara skulle ha den i ca 2 timmar. Sen succesivt öka dosen per vecka. Men ska jag verkligen bara ha den i ca 2 timmar och sen ta ut den för att nästa vecka ha i den igen? Och sen så finns det faktiskt inte med någon beskrivning på hur mycket man ska dosera upp Aqua Crowns phosfat. Kan man använda sig av samma dos som med ROWAPHOS? Och vad är den i så fall? Tack Mitt saltvattensakvarium är på 170L.
-
- 0 svar
- 870 visningar
-
-
Hejsan har en liten fråga mitt saltvattens akvarium har börjat få en liten unken doft om man doftar på vattnet ! är detta normalt eller är det dags igen då för ett större byte på vatten ? dock ser alla värdena bra ut så jag ser inget problem med vattenvärdena men lukten som bara känns om jag luktar med snoken ovanför vattenyten är lite skum ?
-
- 3 svar
- 869 visningar
-
-
Hej, Ni som kör VÄS, får ni produktion av det som nästan kan beskrivas som ”snor”? Har inte fått det tidigare trots att jag kört VÄS ca 6 månader. Mina vattenvärden har inte ändrats nämnvärt den senaste tiden. MVH Jocke (vet inte om detta var rätt av mig att publicera denna fråga i Kemi)
-
- 3 svar
- 866 visningar
-
-
Kan bli så om vädret tillåter att jag sticker och köper ett nano i helgen samt ls! Frågan är med vattnet! Hur doserar man saltet? Samt efter jag slängt i saltet i vattnet, är det bara slänga i sten då? Eller måste det stå ett tag och gotta till sig
-
- 5 svar
- 866 visningar
-
-
Köpte ett ph test i dag. såg när jag kom hem att bäst före va 2013-01. Är det bäst före eller funkar dom ändå?
-
- 6 svar
- 866 visningar
-
-
Undrar om någon har en matematisk formel så man lätt kan räkna ut hur mycket osmosvatten man behöver tillsätta för att få rätt salthalt i karet igen. Säg att du har 1,027 i salt och vill ner till 1,024. Ditt akvarium är på 100 liter för att göra det enkelt. Hur många liter (?) osmosvatten behövs då? Jag undrar även om någon vet ifall man kan räkna ut vad värdena på t.ex Ca och Mg blir efter man gjort vattenbyte. T.ex du har ett akvarium på 100 liter, ditt Ca är 400 och ditt Mg är 1200. Du ska byta 10%, dvs 10 liter. I det nya vattnet är värdena t.ex Ca 450 och Mg 1350. Vad blir då värdena i karet efter vattenbytet? Tack!
-
- 4 svar
- 865 visningar
-
-
Hej jag har en hög med tester för olika vattenvärden, men alla bruksanvisningar är på Tyska och jag är totalt hopplös på det. Finns det någon stans där man kan finna översättningar? Har just gjort ett vattenbyte och vill ta tester på vattnet då det är något som känns fel i karet. Jag brukar köpa allt jag behöver till akvariet av en handlare där man alltid får Svenska bruksanvisningar, men fann dessa till ett bra pris hos en som laggt ner, testerna är alla Salifert profi test. KH/Alk, PO4, NO2, NO3, pH Vill inte ringa min handlare för att fråga efter något jag inte köpt av honom då det känns fel, fast jag tror att han skulle hjälpa mig. Hoppas på hjälp/Glenn
-
- 4 svar
- 865 visningar
-
-
Bytte precis 10liter vatten och när jag fyllde på med det nya vattnet blev det vitgrumligt. Har använt samma salt som innan dvs D&d h20. Blandade det igår och har haft det i en ren dunk som alltid. Något som kan vara skadligt eller jag ska bara ta det lugnt.
-
- 4 svar
- 864 visningar
-
-
Började med balling den 21/10. Dagen innan vi drog igång doserpumpen hade vi följande värden: kH 8,4 Ca 360 Mg 1350 Vi startade med 20ml/100L vilket ger 100ml/dygn per dunk i vårt kar med nästan exakt 500L totalt. Den 24e testade jag vattnet igen med följande resultat: kH 9,6 Ca 380 Mg 1380 Idag, 26e, testade jag åter värdena och fick följande: kH 10,4 Ca 360 Mg 1380 Att Ca och Mg diffar lite hit å dit kan ju vara mätfel, men det känns lite skumt att kH ökat hela 2 enheter sen starten. Blandningen skall ju vara ballancerad, så jag vill ju ogärna börja dosera olika från dunkarna. Jag vet ju inte om pumparna doserar exakt lika...eller om nått annat är skumt. Någon som varit…
-
- 4 svar
- 863 visningar
-
-
Har kört typ 2 veckor men får inte bukt på ph. Ska inte natriumbikarbonsten höja eller stabiliserar den bara kh? För den ligger konstant på 8. Eller ska ja höja med målarsoda utöver ballingen? Har provat att ta en kopp vatten och bubblat ny luft i och det blev Inge bättre, så ha tror inte att det är dålig luft.
-
Jag kör Tropic Marin Reef Salt, tycker det är det bästa saltet enligt min erfarenhet. Vilket föredrar ni??
-
- 2 svar
- 860 visningar
-
-
behöver man ha cirkulation av osmosvattnet i påfyllningsbaljan? jag har byggt ihop en automatisk påfyllningsanordning. karet till denna håller tillräckligt med osmosvatten för ett par veckors förbrukning under normala förhållanden - måste detta vatten cirkulera för att inte bli dåligt? karet är helt öppet uppåt, men står instängt i ett mörkt skåp...
-
- 2 svar
- 859 visningar
-
-
Vänner Det Nacl fria saltet går inte med säkerhet i lösning för alla. kanske kan variera med olika fabrikat för vi har ju ingen koll på exakt hur detta salt ser ut. Dessutom finns det när jag funderat lite mer, en viss onödighet att driva upp konc till ggr 7, för den enda orsaken till det är att få små flaskor=spara sumputrymme. Baksidan med det är ju att doseringen blir mindre noggrann, för det handlar ju om doser vid varje tillfälle i storleksordning 1-5 ml, och då minsta luft i slangen så kan en hel dos missas, o fleet blir rätt stort. Dessutom är slangpumparna på en del doserstationer inte mer noggranna än 10%, så det finns en fara i så här starka lö…
-
-
- 3 svar
- 858 visningar
- 1 följare
-
-
Hejsan gänget. Nu var det fredag och dags för lite vattenprover för min del. Min nya sump står på provtryckning och dagen går åt mina akvarium. Har nyss köpt Reef Foundation ABC+ och har använt det i ca 1.5 vecka. När jag mätte mitt värde så hade jag riktigt högt Ca. (tydligen mätt fel förra gången). Om man har för högt värde vad ska man göra då? måste jag byta vatten snabbt eller ska jag låta det stå? tänkte inte ha i något RF ABC+ mer denna vecka. Hoppas det inte blir ett olyckligt slut för mina små vänner. /Mathias
-
- 5 svar
- 858 visningar
-
-
Tror ni det funkar att använda Britafilter till att fylla på avdunstat vatten med eller innehåller de "dåligt" kol som släpper fosfater? Någon som har erfarenhet? Det verkar helt omöjligt att hitta information om Brita som inte är på tyska.
-
- 0 svar
- 858 visningar
-
-
Hej! Dags för mig att fylla på mina lager med ballingsalter. Någon som vet om jag förstått det rätt att procentsatsen på kalciumklorid anger mängden utan vatten. Alltså 77% = 23% vatten kvar men i övrigt rent kalciumklorid? Eller innehåller det andra föroreningar? Stor skillnad i pris mellan 77% och 99-100% kalciumklorid.
-
-
- 4 svar
- 856 visningar
-
-
-
Man läser ofta att man inte ska sänka fosfaten för snabbt, men vad är en lagom takt då? Jag har ignorerat mitt höga fosfat under en längre tid och tänkte väl äntligen försöka ta tag i det. Mätte idag fosfor till 90 med min Hanna ulr, har legat på 30 ganska stadigt. Jag stökade runt en del i sandbädden igår, det rördes upp en hel del bös, tror det kan ha påverkat dagens mätvärde en hel del, men 30 är för högt det med. 30 omräknat blir väl ca 0,09 hur mycket skulle man kunna sänka på en gång? Tänk på att jag haft detta stabilt under en längre tid så korallerna har väl mer eller mindre anpassat sig till de värdet. Och därmed bör det väl även ligg…
-
- 2 svar
- 856 visningar
-
-
Hej! Ni som ligger på nitrat mellan 2 och 10, hur pass mycket matar ni era fiskar. Ligger dom på svält? Punkmatar ni? Foderautomat? Hur ofta per dag? Har ni refugium med t.ex. Chaeto och/eller dsb för att hålla nere nitrat och fosfat? Mina firrar får pellets 2 ggr/dag via automat samt en kub mysys. 820 liter vatten i karet. Mitt nitrat hamnar kring 25 - 30. Kör Triton-metoden
-
- 4 svar
- 854 visningar
-
-
Hej, Vi spekulerar på ett hus med eget vatten och enskilt avlopp. Jag söker efter erfarenheter hos saltakvarister med egen djupborrad brunn eller helt enkelt enskilt vatten och avlopp. Vad tar t ex en ro-anläggning/osmos. Vad lämnar det kvar? Risker? Tacksammast Robert
-
- 2 svar
- 854 visningar
-
-
Just nu så doserar jag salmiaklösning (ammonium) men artiklar som denna https://reefbuilders.com/2025/04/01/the-don-din-rabbit-hole-urea-dosing-and-a-new-approach-to-nitrogen-management/ får mig att fundera på att komplementera det med att dosera Urea. Är det någon som har erfarenhet av det eller liknande och var får man tag på det? Alla ställen som säljer ren urea verkar enbart sälja till företag.
-
-
- 4 svar
- 853 visningar
-
-
Om man vill mäta KH i en kalkreaktor(högt KH) hur skall man mäta när testen inte går så högt. Går det att blanda ut testet?
-
- 3 svar
- 853 visningar
-
-
Jag fick meddelande i måndags att de har min test skulle ta 2-3 dagar att få svar på vatten prov har inte kommit något det har gått en vecka nu på måndag det första gången händer de svarar inte telefon har ringt 8-10 gånger på email samma ///fy vad dåligt ?
-
- 3 svar
- 853 visningar
-