Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Admiral,

Ska börja med ballning light snart, har en ghl doserpump med 4 pumpar, kommer få en övers med ballning light vad jag har förstått. undrar om jag kan blanda i den fjärde behållaren spårämnen själv? Ex blanda jod och kalium och osmos vatten för dosering? Vilka kemikalier går bra att blanda, vilka inte? Kan man späda ut med osmos eller inte? Mvh

2. Hej hej! Har nyligen beställt Tropic Marin Pro Reef Sea salt somm nytt salt. Har suttit och läst en hel del om spårämnen, har bl.a. annat funderat på att tillsätta t.ex. jod, strontium ev magnesium. Men när man läser beskrivningen av innehållet står det att de 70 vanligaste spårämnena finns i saltet, samt om man läser artikeln http://www.advancedaquarist.com/2005/12/aafeature1 så verkar det ju som om alla spårämnen redan finns där. Om man gör regelbundna vattenbyten (för mig en gång i veckan) - finns det då anledning att tillsätta externa spårämnen? Är det mest för dom som inte byter vatten - alternativt om man har ruggigt mycket koraller som förbrukar i stora kvantiteter…

• 1 svar
    • 795 visningar
  3. Started by Sador20,

Kort fråga, såg ett klipp på youtube där dom sa att man alltid skulle dosera lika mängder KH och CA. Stämmer de eller är de alltid mer KH än CA??

• Gilla
    • 4 svar
    • 794 visningar
  4. Started by hassse,

Tror ni det funkar att använda Britafilter till att fylla på avdunstat vatten med eller innehåller de "dåligt" kol som släpper fosfater? Någon som har erfarenhet? Det verkar helt omöjligt att hitta information om Brita som inte är på tyska.

• 0 svar
    • 794 visningar
  5. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 792 visningar
  6. Started by akvarium123,

Hej där! Finns det någon vänlig, kunnig själ där ute som kan kasta ihop en liten sammanfattning/guide ang BioPellets? Gärna med för/nackdelar kontra traditionella metoder. Har försökt spåna lite på stora BP tråden men det är svårt att hitta godbitarna där =) Google is my friend osw är jag medveten om, men nu vill jag läsa ett stycke svg-poesi.. =) Tacksam för svar //Nordberg

• 1 svar
    • 791 visningar
  7. Started by Namnbrist,

Tyckte värdet drog iväg när jag kollade med kh/alk salifert som har bäst före 08-2015. Hamnar på 0.32ml / 10.9 dKH Tog kalibreringsvätskan och den slår över till rosa på samma 0.32. Förmodar att detta betyder att jag ska utgå från att 0.32 är samma som 7.1 dKH som det står på kalibrerings flaskan och inte 10.9? Better safe then sorry så jag frågar er som har koll

• 3 svar
    • 790 visningar
  8. Started by freguz,

Står att PH på vattnet ska vara 0-8 Om man, som de flesta sw kar, har över 8.0, hur gör man då? Brukar ni bry er om det? Anledningen att jag frågar är att det blev helt ofärgat, inte ens lite gult, och att mitt fosfat skulle vara typ 0 låter ju för bra för att vara sant, dags att ana uggla i mossa således...

• 1 svar
    • 790 visningar
  9. Started by slarvid,

Kan bli så om vädret tillåter att jag sticker och köper ett nano i helgen samt ls! Frågan är med vattnet! Hur doserar man saltet? Samt efter jag slängt i saltet i vattnet, är det bara slänga i sten då? Eller måste det stå ett tag och gotta till sig

• 5 svar
    • 789 visningar
  10. Started by runstenen,

Vad är era erf av spårämnen fr Fauna Marin i kombo om man kör deras balling light ? Idag kör jag med Color elemnets 1,2,3 som jag fick av en polare. Jag har inte tillsatt Ultra Trace a,b,c i balling dunkarna. Borde man det även om allt stortrivs ? Ngn som märkt ngn skillnad med eller utan dessa 6 olika produkter, alltså: Fauna Marin Balling Light Trace A, B, C Fauna Marin Color Elements x3

• 3 svar
    • 789 visningar
  11. Started by Hanssanden,

Hej Alla, Behöver lite hjälp med sort omvandling Vid balling så blandar jag 5000ml med 220g Kalciumklorid - dihydrat. Vilket ger mig 0.044g Ca/ ml Men man ska doser Max 30 ppm Ca per dygn hur får jag det till ppm och inte g/ml eller är det samma? Detsamma gäller hur man får KH värdet när man vet hur många gram Natriumbikarbonat / ml man har ? Fast då i dKH Mvh Hans Sandén i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk

• 3 svar
    • 788 visningar
  12. Gjorde iordning en petflaska med 4 dl osmos och 1,5 dl salt. Tänker använda denna som top off om salthalten behöver justeras uppåt. Dutta i framför streamern. Håller detta kvalitet i en sluten flaska ?

• Gilla
    • 6 svar
    • 788 visningar
  13. Started by Robban,

Hej, Vi spekulerar på ett hus med eget vatten och enskilt avlopp. Jag söker efter erfarenheter hos saltakvarister med egen djupborrad brunn eller helt enkelt enskilt vatten och avlopp. Vad tar t ex en ro-anläggning/osmos. Vad lämnar det kvar? Risker? Tacksammast Robert

14. Started by Mazzi,

Hej Min osmos släpper igenom lite koppar, vilken del behöver bytas ut? Kollat runt lite och om alla delar ska bytas kan man lika gärna köpa en ny anläggning känns det som...typ samma pengar. Hur gör ni? tacksam för tips och idéer. Mvh Mats

• 3 svar
    • 785 visningar
  15. Started by Don J,

Har bytt dator och hittar den inte... // J

• 2 svar
    • 785 visningar
  16. Started by Datate,

Började med balling den 21/10. Dagen innan vi drog igång doserpumpen hade vi följande värden: kH 8,4 Ca 360 Mg 1350 Vi startade med 20ml/100L vilket ger 100ml/dygn per dunk i vårt kar med nästan exakt 500L totalt. Den 24e testade jag vattnet igen med följande resultat: kH 9,6 Ca 380 Mg 1380 Idag, 26e, testade jag åter värdena och fick följande: kH 10,4 Ca 360 Mg 1380 Att Ca och Mg diffar lite hit å dit kan ju vara mätfel, men det känns lite skumt att kH ökat hela 2 enheter sen starten. Blandningen skall ju vara ballancerad, så jag vill ju ogärna börja dosera olika från dunkarna. Jag vet ju inte om pumparna doserar exakt lika...eller om nått annat är skumt. Någon som varit…

• 4 svar
    • 784 visningar
  17. Started by danne031,

Jag har inget behov av det då jag doserar nitrat, men sänka nitrat är ju alltid ett hett ämne. Har läst lite på AF hemsida men jag greppar det inte. Det som verkar rekommenderas är att man doserar bakterier och något som kallas flytande polymer. Bakterierna flockas på det och skummas enklare ut då? Samtidigt som de mumsar no3 och po4? Vad är flytande polymer? Upplys en nyfiken

• 0 svar
    • 782 visningar
  18. Started by Fagerberg,

Någon som kan rekomendera ?

• 1 svar
    • 782 visningar
  19. Started by havre,

Som samhällvetare och humanist är det här med saltvettenskemin en helt ny barriär att spränga. Jag behöver få svart på vitt om jag tänkt rätt gällande dessa två begrepp. Buffer, när Ca höjs från ett värde till ett annat. Ca -380- till -420- Balling, när mängden Ca på ett visst ppm ökas den så att det tar längre tid innan Ca minskar i ppm Ca, finns mer att ta av. -----420----- Är jag helt ute och cyklar? Känns märkligt eftersom begreppet "buffer" för mig är vad balling gör, dvs en buffer är något som kan tas av utan att något minskar. Mvh Thomas

• 1 svar
    • 781 visningar
  20. Started by Halogen,

Hej, Jag är lite fundersam gällande faktorer som påverkar ph...eller är jag helt ute och cyklar? Om jag har förstått rätt så har en sur lösning (ph<7) ett överskott på vätejoner och en basisk lösning ett överskott på hydroxidjoner. Men hur hänger detta ihop med att ett överskott på syre ökar ph och ett överskott på CO2 minskar ph? /PP

• 0 svar
    • 781 visningar
  21. Started by Lernbo,

Är det mera matning med frysfoder som är det bästa eller enklaste sättet att höja Fosfathalten . Har såklart tagit ur removern, men hur är det med kolet, kan det vara kvar.

• 2 svar
    • 781 visningar
  22. Started by RiJo,

Hej alla, Jag har senaste två veckorna sett en avtagande förbrukning av alkalinitet. Mätt med Alkatronic, Doserat ATI Essentials Pro med doseringspump, så har jag haft en tilltagande trend på alkalinitet som jag mött med minskande dosering. Alkaliniteten har på dessa två veckor gått upp från 8.7 till 9.5dKh, och under samma tid har jag gått ner från 8.5ml ATI till 5ml / dag och ändå ser jag fortfarande en sakta tilltagande trend (350liter burk). Dock känns detta kontraintuitivt då tillväxten i burken är märkbar dag till dag på de flesta korallerna. Är detta ett mät eller doseringsfel? Eller är det biologi? Burken är 6 månader gammal med…

• Gilla
    • 6 svar
    • 780 visningar
  23. Started by Bmwpower,

Hur påverka saltmängden i karet fisken och korallerna. Kollade i påsen från handlaren och där var 1,021-1,022 mätt med en refraktor Medans en handlare hade 1,028. Vore intresant och veta hur det påverka livet i karet.

• 1 svar
    • 780 visningar
  24. Started by slarvid,

Köpte ett ph test i dag. såg när jag kom hem att bäst före va 2013-01. Är det bäst före eller funkar dom ändå?

• 6 svar
    • 780 visningar
  25. Efter ett par år på forumet tror jag att jag förstår(teoretiskt) de flesta diskussioner, ett undantag är skillnaden mellan Balling och Kalsium reaktor. tex, Ersätter reaktor helt ballinger? Om mediat är kalk, var kommer spårämne och magnesium från ? Någon som kan utveckla eller har en länk

• 1 svar
    • 780 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.