Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Hej fått svar på min analys efter min plötsliga fiskdöd där allt dog förutom en muräna. Men förstår ejbtexten riktigt finns det nån som kan hjälpa mig tyda?
-
-
- 4 svar
- 845 visningar
-
-
Skickade mitt första triton lab testet och undrar om nån kan hjälpa mig att hitta källan eller vet hur jag ska lösa det. Mvh Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
-
- 39 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hej, Någon av er som skickar vattenprover till Triton? Jag skickade ett för flera veckor sedan och har inte hört något. Mvh Magnus
-
-
- 22 svar
- 1,7k visningar
-
-
Här tänkte jag vi kan logga / notera / dela med oss av våra upplevelser. Triton Labs Icp-Oes har ibland visat för mig: -Högre Calcium än Salifert -Högre Potassium än Salifert -Högt Molybdenum vid Nopox användning ( ej bevisat samband, men många obsar tyder på detta ) Fyll gärna på och håll tråden levande.
-
-
- 32 svar
- 3k visningar
-
-
Hej alla. Jag har en liten fundering, jag har kört triton metoden i över ett år och köpt den som man blandar själv, men den senaste jag köpte så löser inte 3b upp ordentligt. Varför inte? Har blandat som jag brukar men har aldrig varit med om att det varit så tjurigt att lösa upp ordentligt.. Vad kan ha gått snett, och finns det nått jag kan göra?
-
-
- 3 svar
- 882 visningar
-
-
Är det någon som har bra eller dålig erfarenhet av den tyska s.k. Tritonmetoden? Verkar ju näst intill fantastisk om man läser på triton.de
-
- 12 svar
- 5,1k visningar
-
-
-
Hej alla saltisar Idag fick jag svar från Triton-lab på mina forsta prover. Nästan allt ser ut bra, men jag vill att någon av Er med stor erfarenhet inom saltvatten tå en titt på värdena och kanske tipsa mig om lösningar som jag måste ta i min kar. Tack på förhand. Martin Triton-Lab.pdf
-
-
- 12 svar
- 940 visningar
-
-
Köpte just ett Triton-test men det följde bara med ett provrör. Skall det inte vara två, eller har de ändrat rutinerna? Online manualen nämner två, och det följde även med två etiketter, men i den bifogade pappersmanualen visas bara ett.
-
- 7 svar
- 840 visningar
-
-
Mina värden för bland annat järn och mangan är helt off. Det är andra testet jag gör där järn och mangan är högt. Denna gången gjorde jag testet på nyblandat vatten från en ny påse salt. Jag har ställt frågan om dom kan testa färskvatten men om dom inte kan....vem kan då göra det? Måste utesluta om det är saltet eller min osmos som strular. Jag har 2st dubbla tds-mätare och dubbla silikatfilter på osmosen men vet faktiskt inte hur bra tds-mätarna är och vilka filter som tar vad. Mvh Kim
-
- 0 svar
- 435 visningar
-
-
Fick mitt provsvar och tycker det gick riktigt fort. Redan direkt efter tester var tagna gjorde jag 50% vattenbyte och gjorde även ett igår. Kommer göra några mindre denna veckan och sen skicka in ett nytt test. Skulle nu behöva hjälp med att förklara: Jag hittar inte KH, salthalt och nitrat, vad heter dom i testet eller dom finns inte med? Vet inte varför jag har skyhögt i bland annat järn men hoppas det skall ha justerat sig med mina vattenbyte. Mina egna utförda tester mätte jag något högre i fosfat och något lägre i magnesium/kalcium. Fick bli skärmdumpar för kunde inte ladda hem filen från min …
-
-
- 10 svar
- 856 visningar
-
-
Ja, jag vet.. använd sökfunktionen i forumet. Jag har sökt men hittar inte vad jag söker. Intresset har väckts för Tritonmetoden och jag funderar på att prova om det är så bra som de flesta användare säger. Är det någon som har, eller vet om, en tråd som berättar hur man startar upp Tritonmetoden med refugium?
-
-
- 2 svar
- 905 visningar
-
-
Köpte ett Tritontest häromdagen. 380 kr för en påse med ett provrör - inga instruktioner ? -skriver man sitt namn på Provröret ? -Lämnar man provet till butiken eller sänder man iväg det själv till Triton? På kuvertet som man får produkten i står att det skall sändas till Triton , men ingen adress? Mvh PeterG
-
-
- 14 svar
- 1,6k visningar
-
-
Egentligen borde det väl vara rätt så självklart att lita på ett tritontest mer än salifert men just nu känner jag mig osäker. Detta gäller kalium. Läser man runt så ses saliferts kaliumtest som ett relativt säkert test (även om det är känsligt). Två saliferttest (ett gammalt ett nytt) visar samma värde på kalium men tritontest visar 50 enheter lägre. Nu har jag doserat upp kalium enligt tritons rekommendation (har 200ml kvar att dosera) och salifert visar idag 440. Jag vågar inte dosera mer i nuläget. Trition visade 340 i senaste testet. 360 i november. Finns det något som kan "störa" tritons test eller saliferts test? Vad har ni för er…
-
-
- 16 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Har ett bekymmer med en flakväxande Montipora som ska vara mossgrön men är nästan helt är vit o bara polyperna är gröna, så det jag undrar över är vilket näringsämne som saknas. Nu har jag ytterligare en flakväxande Montipora o den är blek (limegrön), en finger Montipora som är helt ok i färgen ( mörkgrön), Euphyliorna är också ok. Så frågan är .. Sitter den för ljust, behöver den järn eller är det kalium som fattas det är förmodligen inte helt lätt att svara på men kom gärna med hur ni tänker om detta.
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag har lite bekymmer med mitt vatten, har mätt två gånger på två veckor och fick idag ett resultat på Alkalinitet: 7.8 dkh / 2.8 meq/L Ca: 500 ppm Mg: 1600 (Red Sea reef foundation pro test kit) Jag har inte gjort något större vattenbyte och inte haft i tillsatser på 2-3 veckor. Verkar resultaten troliga? Och isåfall varför går inte ca och mg ner, samt hur får jag upp alkalinitet då ca redan är för högt? Kör med reef foundation ifrån red sea där allt buffras med samma pulver. En annan sak jag funderat över är hur jag ska till exempel buffra mg när det är för lågt, men säg att ca är bra eller till och med för högt och de båda tillförs ifrån samma pulver? Verkar kons…
-
- 3 svar
- 664 visningar
-
-
Blandade 100 liter saltvatten igår, salthalten ligger på 1,023 och jag har använt Tropic Marin Pro-reef. När jag mäter magnesiumhalten i den nyblandade tunnan, så blir resutatet 1000 ppm. Är det verkligen ett rimligt resultat ? Jag har använt mig av Red Sea- Reef foundation pro Test kit
-
- 4 svar
- 601 visningar
-
-
https://reefbuilders.com/2022/01/31/tropic-marin-recalls-turkish-blend-of-pro-reef-salt-mix/ Tyvärr så har Tropic Marin kvalitetsproblem med ett salt som är tillverkat i Turkiet. Jag hoppas verkligen inte att detta är ett OEM-salt, och det är flera andra leverantörer som har detta salt i sina hinkar. Det är oklart vilka brister saltet har. Många märken (jag tror de flesta) har haft problem genom sina år, men ICP-tester har gjort salten betydligt stabilare. Väldigt tråkigt att detta sker, då vi är många som använder vattenbyte för att försöka åtgärda problem i akvariet. En del som varit med ett tag i hobbyn kanske mins a…
-
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Ni som använder detta, hur doserar ni pulvret? Själv rörde jag ut pulvret i vatten innan jag la det i karet. Resultatet av detta blev en vit vägg som spreds runt i karet. Står på burken att man ska försöka undvika detta, gick ju bra.... Blev nu orolig att korallerna ska ta skada av detta. Ser inte så ut just för tillfället men de var ju bara 30 min sen jag hällde i det. tacksam för svar F
-
tropic marin bio-strontium blir inte riktigt klok på hur man doserar detta då jag inte blir klok på vilket håll spateln ska vara när man doserar
-
- 3 svar
- 879 visningar
-
-
Undrar om någon vet hur mycket testvätska som ska användas? Syftar på kalciumtestets A-vätska. Som punkt tre står det "...Fill the syringe with reagent .... up to the 20 unit mark...". Och på sidan innan står det att "Always read the dosing syringes from the bottom end of the small black O ring on the syringe plunger." Som punkt sex står "..fill the syringe with reagent..., pulling the plunger so that the plunger is exactly up to the 1.0 ml marking." Tycker det är lite motstridiga uppgifter så undrar om någon vet hur mycket reagensvätska som ska i? Tolkar det som att det är upp till 20 unit-märket med reagensvätska (det blir alltså ca 31 units vätska) på punkt 3 och att m…
-
- 1 svar
- 516 visningar
-
-
Hej köpt nyligen en Tropic Marin Bio-Calcium Actif , jag kanske har gjort fel på min beställning , jag behövde Calcium och nu sitter med en burk som jag vet ej hur det fungerar jag gjorde en test idag och min Calcium var väldigt låg 280ppm jag doserar denna Bio calcium men det händer inget med Calcium istället KH är raket upp nu jag testade två olika dosering och värde på CA ändras inte 1- Direkt i karet 2- blanda med Osmos vatten och sen dosera jag använder Salifert test Är det nån som kan förklara hur ska men dosera för att höja ca Tack Snälla
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag köpte en ny hink tropic marin salt förra helgen och bytte 2 x 25 liter i mitt 130 liters (hade inte gjort vattenbyte på 5 veckor pga barn..). Nu när jag mätte kh så låg det på 6.1. Det tyckte jag kändes lågt så jag blandade till lite nytt saltvatten och mätte. Det låg på ca 4! Jag testar med salifert och referensvätskan mäter som den ska. Har någon annan råkat ut för det här med tropic marin?
-
- 43 svar
- 7,2k visningar
- 1 följare
-
-
Jag och många andra har/haft problem med TM-pro reef. Dåliga värden, vävnadsdöd och koraller som dör. Ska vi verkligen bara släppa detta? Jag tycker att vi borde kunna kräva ett svar från TM. Att vi kommer att får någon ersättning är knappast troligt men en ursäkt och en mätning på den batch som cirkulerar i Sverige just nu tycker jag att vi kan få. Skulle vara mycket intressant att veta vad som saknas eller vad som är för mycket av i saltet. Vad tycker ni, ska vi göra en namninsamling på oss som har problem Mvh Henric-sjuk1-
-
Jag är en nöjd användare av saltet Tropic Marin Pro Reef. Så här långt har jag använt salt från två hinkar som köptes in i början av 2010 men de börjar ta slut och nu är det dags för nyinköp av salt. Men så läser jag av en slump i en tråd på RC påståenden om att saltets sammansättning har ändrats för någon månad sedan. Jag hittar ingen info på Tropic Marins hemsida som substansierar detta. RC-användarna är inte så glada över förändringarna eftersom de upplever att magnesium, kalcium och alkaliniteten har gått ner påtagligt. Finns det någon grund för dessa påståenden om en nylig och ny sammansättning av saltet eller är Tropic Marin Pro Reef samma som det varit?